Hvis hesten ikke har nogle fysiske problemer, der ligger til grund for den manglende fremdrift, så er det faktisk et af de aller letteste områder at træne. Det er ikke meningen at det skal lyde "hovski snovski" men det er meget lettere at træne fordi det "blot" er en forståelse for signalet, fremfor f.eks at træne heste, der er angste, eller ikke kan stå stille fordi de har for højt adrenalin niveau.
Der er 2 muligheder (eller der er sikkert mange flere, men her er 2 af mine forslag);-) alt efter hvad i selv har mest temperament til. I kan overveje, om ikke det ville være godt givet ud, at desensitivere ham for piske, således at I kan komme til at bruge den som et redskab bagefter, men ellers må I klare det uden. Grunden til at jeg gerne vil bruge pisken, er fordi så slipper han for at blive sparket i siderne, hvilket han sikkert har prøvet en hel del, når han har stoppet så meget med tidligere rytter?
Tænk på at schenklerne ligger lige ved siden af gjorden. Gjorden er også en påvirkning, men den vil vi gerne have at hestene lader være med at reagerer på, mens vi gerne vil have at de skal reagere på presset fra schenklen, som altså ligger lige ved siden af. I sig selv svært, men derfor ekstar vigtigt at schenklen ikke er der hele tiden ligesoom gjorden..
Når hesten bevæger sig, så svinger dens ribbenskasse (hele midterstykket)en lille smule fra side til side. Det kan man se hvis man ser en hest gå lige forfra, men man kan også mærke det når man sidder i sadlen. Ribbenskassen svinger til siden for at give plads til at bagbenet kan komme frem ind under hesten og svinger således lidt mod højre når venstre bagben føres frem og omvendt. Hvis man som rytter har for meget pres omkring hesten med schenklerne, eller dunker den for meget i siden, så kan man komme til at spærre for at ribbenskassen kan svinge og deraf kommer man til at spærre for bagbenet, som jo skal bruges til fremdrift = ond cirkel.
Jeg ved der er nogle der synes det lyder "helligt" når jeg siger at jeg aldrig rider med sporer, men det er simpelthen fordi det ikke er nødvendigt, når man "bare" træner hestens forståelse for schenklen på en af de 2 måder jeg bruger.
Start fra jorden. Stå ved siden af hesten og giv en hyp lyd (f.eks klik med tungen) hvis han ikke gå fremad, rør ham med pisken bagpå eller hvis han stadig er bange for pisken, få en hjælper til at sætte ham i gang. Gentag rigtig mange gange indtil han kan sætte i gang mens du står helt stille ved siden af ham ca v sadellejet, så han ikke læser dit kropssprog. Når han har fundet ud af det, så gå ved siden af ham i skridt, giv en dobbelt hyp lyd (f.eks dobbelt klik med tungen) og begynd bare at løbe lidt hvis han kender det signal til at løbe med dig. Ellers rør ham med pisken eller få en hjælper til at sætte ham i gang bagfra. Når du har gentaget nogle gange skal han begynde at reagere på dobbbelt hyppet og du kan gøre mindre og mindre med din krop. Når du kan gå med ham ud for saddellejet og give dobbelt hyp og han sætter i gang med det samme, har han forstået at dobbelthyppet betyder 'trav' og I kan begynde at flytte den forståelse over til sadlen.
Det er iøvrigt vigtigt, at holde hyp-lyden eksklusiv og ikke bruge den i alle mulige situationer, hvis man vil gøre den til et skarpt og forståeligt signal.
Rid uden sporer (de kan jo altid komme på igen senere hvis I synes der bliver brug for dem igen) Skridt for lange tøjler, så der ikke er forstyrrende signaler i biddet, tryk LET og blidt med det øverste af schenklen og et halvt sekund efter giv dobbelt hyp lyden. Giv den igen lidt kraftigere hvis ponyen ikke går i trav, men klem endeligt ikke kraftigere med schenklerne, for det er det lette signal i gerne vil lære ponyen at reagere på. (Hvis den ikke kommer i trav, så brug enten pisken LET på bagparten eller få en hjælper til at sætte i gang bagfra. Hvis lyden er trænet godt fra jorden, plejer det ikke at være noget problem at få dem i trav bagefter med rytter.)
Når ponyen så går i trav, slip det lette pres med schenklerne HELT også selvom dette højst sandsynligt bare får ponyen til at gå i stå igen. Skridt ca 10-15 skridt og lav så en ny overgang til trav på samme måde og beløn for overgangen ved at tage ALT pres væk også selvom ponyen går i stå en gang til.. Det vil den sikkert gøre hele tiden i starten, men det er vigtigt, at den får en belønning i form af minus pres for at gå i trav, for ellers forsvinder dens motivation for at sætte frem i trav.
Når den så er blevet rigtig skarp til at sætte frem i trav med det samme, på et let klem og dobbelt hyp, så laver man bare en overgang til trav igen lige med det samme efter den er gået i skridt og efter nogle gentagelser har den opfattet at blive i trav og man kan holde den i gang/sende den fremad med et let tryk.
Den bliver også allerede mere motiveret for at blive i trav, når den opdager at den ikke bliver konstant klemt om eller prikket til i siderne mens den traver..
Hvis I ikke har temperament til at træne fra jorden først og/eller desensitivere den i forhold til pisken, så kan i bruge fremgangsmåden fra sadlen, som beskrevet ovenfor hvor det så "blot" er en spore der bliver lagt til i stedet for pisken eller hjælperen, men princippet med det lette klem og ALT pres væk når overgangen kommer, gælder stadig. Ligeledes gælder det om, at man ALDRIG bruger sporen uden at have givet et let klem først, for i så fald bliver sporen til signalet i sig selv og så skal man også bruge sporen næste gang man vil frem. Hvis man bruger det lette signal først, så vil det blive det lette signal man træner og sporen bliver en ekstra påvirkning som man får mindre og mindre brug for i takt med at træningen skrider frem.
Personligt ville jeg vælge fremgangsmåde 1 fordi jeg tror det vil motivere ponyen bedre hvis sporen er væk, men det afhænger af hvor længe det vil tage at vende den til pisken og om I har lyst til at arbejde fra jorden. Jeg giver 100 % garanti på fremgangsmåden og det tager MAX 1 uge hvis hesten er fysisk i orden 
Et sidste Ps. er, at I måske også skal tage hensyn til at ponyen bliver hurtigere træt hvis I er begyndt at ride med lidt længere hals end den er vant til. Det er meget tungere for den at bære hovedet så langt væk fra kroppen og den bruger nok nogle andre muskler end den er vant til og kan derfor holde til lidt mindre?
God fornøjelse med det..
Hilsen en af kusinerne 
Susan Kjærgård