Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

SLØV pony ved dressur stjerne i spring
Forfatter: 
Dato:  25-04-2010 09:25

Hej alle sammen nu er jeg nød til at prøve og høre jers besyv på denne sag hvis i vil.

Jeg er ikke tilhænger af støvsugeridning og dets venner og fætter katogorier men mangler noget inspiration her.

Here goes

Jeg underviser ,min lillesøster på hendes pony han er verdens sødeste og rareste pony som desværre er for dygtig hvilket vil sige han er blevet redet i sænk / overredet. Han har som 7 års gået DM i spring så kan man jo sige selv det er gået for stærk syntes jeg. Han begynder herefter at stoppe MEGET på springbanen og får nogel hæfte smæk i måsen på den konto (alt det er her er FØR min søster får ham vel og mærket) Hun startede i LD og han har nu fundet lysten igen og de er i LA og snuser til MB på dressurbanen hvor jeg hjælper hende er han meget sløv han skal hele tiden holdes i gang og hun rider med en meget hård hånd da hun skal have sindsyg hårdt fat i ham før han vil h´give bare lidt efter. Jeg er ¨så begyndt forfra med dem og de ride rundt og rider lang og dyb i et godt fremadgående tempo og det virker rigtig godt og han virker glader og mere afslappet, mit ide er at hun skal have ham helt ned at slappe af på en hel løs tøjle og så begynde at samle ham ligeså stille op ¨så hun slipper for en magtkamp men at finde ud af at reagere meget før på tøjle, ben osv så det bliver rare både for ham og hende at ride.

Det store problem er at han har ingen fremaddrift overhovedet det foregår med banken schenkler med hjulspore (runde ikke spidse)) ellers står han stille.... og det er jo helle ikke behagelig for nogle af dem med sådan en bankene fod i siden hele tiden. På springbanen har han fint fremaddriften så det er kun i dressuren og grundet ovenstående smæk i måsen kan en pisk ikke medtages den han pannikker total så.

Vi kan ikke sætte alt i stå og starte helt forfra han skal stadig rides og røres så meget han kan præstere på springbanen min søster har kun dette år ud og er konkkurencerytter så han er nød til at skal holde niveau i springningen også da hesten ikke er hendes men en låne hest hvor niveaut forventes holdt, og hvis ikke vi får redet nogel letter hjælper i ham kan han jo ende ud et sted bagefter hos nogle med knap så pæne metoder.

Så alle forslag modtages fordomsfri (jeg prøver ihvertfald men er af den gamle dressurskole men er lidt stampe her?

0
0
Svar på denne tråd

Ja ...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2010 09:48

Det kan være svært når pigerne kun har begrænset tid på pony tilbage - det kender jeg godt :)

Hvis det var min datters konkurrencepony, ville jeg afveksle træningen mest muligt, ride en masse ture med hende - gerne galop i det fri, løsspringe ponyen en gang i ugen, ride uden sadel, "lege" i ridehuset, hvor ponyen er løs, eller mere ponygames agtigt samt masser af foldtid med gode kammerater. Alt, hvad du overhovedet kan finde på, der ikke inkluderer traditionel sandkasse ridning og spring.

Derudover tror jeg, du har fat i det rigtige med at gå tilbage i uddannelsen og sætte niveauet ned.

Vi holdte et heldags kursus med Joy Blach fra Wide Circle, det er en form for frihedsøvelser, tillidsøvelser og den slags ... det var helt kanon og pigerne og ponyerne fik så meget ud af det. Måske det var noget?

Tilsidst bør du nok gennemgå din fodring og ponyens generelle helbredstilstand samt checke om sadlen forsat er tilpasset ordentligt. Det er vigtigt, at han får nok wrap/hø for at hans fordøjelse fungerer optimalt, derudover er det vigtigt, at han er fuldt dækket ind med vitaminer og elektrolytter. Derudover KAN du højne energi niveauet ved at give den ½ kg. havre pr. dag, hvis den ikke får i forvejen. Men det er lidt svært at sige noget om foderet når jeg ikke ved, hvad han får nu.

Pøj pøj :)

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  25-04-2010 12:28

Jeg ville geninstallerer det der gå frem signal. Det kan gøres ret så hurtigt.

Man starter i skridt. Tag en pisk med, det som regl nemmere. Så i en parade og læg schnkeln til. Så snart hesten går fremad, slipper hun presses med schnklen som ros. Når han skal til at gå i stå igen, lægger man schnklen på igen. For i INGEN reaktion, så ned og tappe med pisken ved schnklen til i får en reaktion og så slip presset igen så snart den går fremad.

Dette kræver dog at man aldrig så må sidde uroligt med benene når hun rider da han så vil blive forvirret hvis hun sidder utrolig med schnkeln uden en skal gå mere frem lige pludselig, især hvis hun sammentidig har fat i hovedet på den

:)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere ikke behøver dem.. "

SØGER Sommer Magnus springsadel 16'5, medium/bred bom. Skal ku prøves..

0
0
Svar på denne tråd

Kusine ;-)
Forfatter: 
Dato:  25-04-2010 16:11

Hvis hesten ikke har nogle fysiske problemer, der ligger til grund for den manglende fremdrift, så er det faktisk et af de aller letteste områder at træne. Det er ikke meningen at det skal lyde "hovski snovski" men det er meget lettere at træne fordi det "blot" er en forståelse for signalet, fremfor f.eks at træne heste, der er angste, eller ikke kan stå stille fordi de har for højt adrenalin niveau.

Der er 2 muligheder (eller der er sikkert mange flere, men her er 2 af mine forslag);-) alt efter hvad i selv har mest temperament til. I kan overveje, om ikke det ville være godt givet ud, at desensitivere ham for piske, således at I kan komme til at bruge den som et redskab bagefter, men ellers må I klare det uden. Grunden til at jeg gerne vil bruge pisken, er fordi så slipper han for at blive sparket i siderne, hvilket han sikkert har prøvet en hel del, når han har stoppet så meget med tidligere rytter?

Tænk på at schenklerne ligger lige ved siden af gjorden. Gjorden er også en påvirkning, men den vil vi gerne have at hestene lader være med at reagerer på, mens vi gerne vil have at de skal reagere på presset fra schenklen, som altså ligger lige ved siden af. I sig selv svært, men derfor ekstar vigtigt at schenklen ikke er der hele tiden ligesoom gjorden..

Når hesten bevæger sig, så svinger dens ribbenskasse (hele midterstykket)en lille smule fra side til side. Det kan man se hvis man ser en hest gå lige forfra, men man kan også mærke det når man sidder i sadlen. Ribbenskassen svinger til siden for at give plads til at bagbenet kan komme frem ind under hesten og svinger således lidt mod højre når venstre bagben føres frem og omvendt. Hvis man som rytter har for meget pres omkring hesten med schenklerne, eller dunker den for meget i siden, så kan man komme til at spærre for at ribbenskassen kan svinge og deraf kommer man til at spærre for bagbenet, som jo skal bruges til fremdrift = ond cirkel.

Jeg ved der er nogle der synes det lyder "helligt" når jeg siger at jeg aldrig rider med sporer, men det er simpelthen fordi det ikke er nødvendigt, når man "bare" træner hestens forståelse for schenklen på en af de 2 måder jeg bruger.

Start fra jorden. Stå ved siden af hesten og giv en hyp lyd (f.eks klik med tungen) hvis han ikke gå fremad, rør ham med pisken bagpå eller hvis han stadig er bange for pisken, få en hjælper til at sætte ham i gang. Gentag rigtig mange gange indtil han kan sætte i gang mens du står helt stille ved siden af ham ca v sadellejet, så han ikke læser dit kropssprog. Når han har fundet ud af det, så gå ved siden af ham i skridt, giv en dobbelt hyp lyd (f.eks dobbelt klik med tungen) og begynd bare at løbe lidt hvis han kender det signal til at løbe med dig. Ellers rør ham med pisken eller få en hjælper til at sætte ham i gang bagfra. Når du har gentaget nogle gange skal han begynde at reagere på dobbbelt hyppet og du kan gøre mindre og mindre med din krop. Når du kan gå med ham ud for saddellejet og give dobbelt hyp og han sætter i gang med det samme, har han forstået at dobbelthyppet betyder 'trav' og I kan begynde at flytte den forståelse over til sadlen.

Det er iøvrigt vigtigt, at holde hyp-lyden eksklusiv og ikke bruge den i alle mulige situationer, hvis man vil gøre den til et skarpt og forståeligt signal.

Rid uden sporer (de kan jo altid komme på igen senere hvis I synes der bliver brug for dem igen) Skridt for lange tøjler, så der ikke er forstyrrende signaler i biddet, tryk LET og blidt med det øverste af schenklen og et halvt sekund efter giv dobbelt hyp lyden. Giv den igen lidt kraftigere hvis ponyen ikke går i trav, men klem endeligt ikke kraftigere med schenklerne, for det er det lette signal i gerne vil lære ponyen at reagere på. (Hvis den ikke kommer i trav, så brug enten pisken LET på bagparten eller få en hjælper til at sætte i gang bagfra. Hvis lyden er trænet godt fra jorden, plejer det ikke at være noget problem at få dem i trav bagefter med rytter.)

Når ponyen så går i trav, slip det lette pres med schenklerne HELT også selvom dette højst sandsynligt bare får ponyen til at gå i stå igen. Skridt ca 10-15 skridt og lav så en ny overgang til trav på samme måde og beløn for overgangen ved at tage ALT pres væk også selvom ponyen går i stå en gang til.. Det vil den sikkert gøre hele tiden i starten, men det er vigtigt, at den får en belønning i form af minus pres for at gå i trav, for ellers forsvinder dens motivation for at sætte frem i trav.

Når den så er blevet rigtig skarp til at sætte frem i trav med det samme, på et let klem og dobbelt hyp, så laver man bare en overgang til trav igen lige med det samme efter den er gået i skridt og efter nogle gentagelser har den opfattet at blive i trav og man kan holde den i gang/sende den fremad med et let tryk.

Den bliver også allerede mere motiveret for at blive i trav, når den opdager at den ikke bliver konstant klemt om eller prikket til i siderne mens den traver..

Hvis I ikke har temperament til at træne fra jorden først og/eller desensitivere den i forhold til pisken, så kan i bruge fremgangsmåden fra sadlen, som beskrevet ovenfor hvor det så "blot" er en spore der bliver lagt til i stedet for pisken eller hjælperen, men princippet med det lette klem og ALT pres væk når overgangen kommer, gælder stadig. Ligeledes gælder det om, at man ALDRIG bruger sporen uden at have givet et let klem først, for i så fald bliver sporen til signalet i sig selv og så skal man også bruge sporen næste gang man vil frem. Hvis man bruger det lette signal først, så vil det blive det lette signal man træner og sporen bliver en ekstra påvirkning som man får mindre og mindre brug for i takt med at træningen skrider frem.

Personligt ville jeg vælge fremgangsmåde 1 fordi jeg tror det vil motivere ponyen bedre hvis sporen er væk, men det afhænger af hvor længe det vil tage at vende den til pisken og om I har lyst til at arbejde fra jorden. Jeg giver 100 % garanti på fremgangsmåden og det tager MAX 1 uge hvis hesten er fysisk i orden :-)

Et sidste Ps. er, at I måske også skal tage hensyn til at ponyen bliver hurtigere træt hvis I er begyndt at ride med lidt længere hals end den er vant til. Det er meget tungere for den at bære hovedet så langt væk fra kroppen og den bruger nok nogle andre muskler end den er vant til og kan derfor holde til lidt mindre?

God fornøjelse med det..

Hilsen en af kusinerne

Susan Kjærgård

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

Har du set den nye uddannelse ?

0
0
Svar på denne tråd

mange:
Forfatter: 
Dato:  27-04-2010 21:17

overgange og temposkift

Hilsen fra

Strit 77

Ledelse er; at fortælle sine medarbejdere præcis hvor skabet skal stå -og derefter motivere dem til, at de selv flytter det derhen! ;-)

speditør/kontor-elevplads søges!

til sommer 2010

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 16:19

Min egen hest har også haft problemet. Min ridelære sagde til mig at jeg skulle være kontant. Så når Corrado gik i stå, så fik han med bene i siden, og når han så gik frem fik han ros. Sådan blev det i alle ganarter, og efter 2 uger var han næsten selvgående. Jeg ved det lyder lidt hårdt, men helle det end rytteren sidder og prikker til hesten hele tiden. Det trækker nemlig ned når man er til stævne.

New Forest
Elmholt Finesse
Kratgaarden Jeo
0
0
Svar på denne tråd

stævne...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 00:20

Ja, for det er ikke fordi det er synd for hesten at sidde og blive prikket til konstant, det er kun fordi det trækker ned til stævne at det er et problem......

Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 09:41

og nogle af tingene er også afprøvet men han er ligesom bare immun han er vist bare en pade på en dressurbane. Han dressur skal ikke se pæn ud eller bruges til stævner den skal bare fungere som hverdags ridning motionering og løsgørende han er springhest og det er her fokuset er.

Vi rider til daglig med hestspore og det gøre det et langt stykke hen ad vejen selvom det sometider kræver et par omgang i fri trav og NEJ han er ikke hullet i siden eller bange for dem, så ville han nok forsøg at flygte fra dem...!!

0
0
Svar på denne tråd

foresten
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 09:46

må jeg heller indskyde at jeg er blevet degraderet af springtræneren der mener han taber hans muskler på bagparten ved "min" ridning så nu er de tilbage ved udgangspunktet men han er jo springpony og ikke dressur mule så derfor må jeg vige.

Jeg syntes nu faktisk min ridning sætter flere muskler på røven af ham men syn er jo forskellig..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider