Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Stædig Nordbagge
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 00:20

Hej...

Jeg har købt en skøn nordbagge her i dec mdr..

Hun er godheden i sig selv i stalden, og når vi ride tur med andre..

Men jeg har store problemer når vi rider tur selv, så stopper hun efter 10meter, også rokker hun sig ikke ud af stedet. Jeg har prøver med pisk og spore, men uden resultat.

jeg hoppet ned og træk hende lidt, også steg jeg op igen, så gik hun igen 10meter, også startet det hele forfra...

Er der nogen der kender til det, eller nogen som har en ide om hvad jeg kan gøre????

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 15:06

Hvordan fungerer det på ridebanen.

Kender hun signalet til stop/start?

Og virker det hver gang?

Hvis ikke er det altså her du skal starte, og så er kommandoerne de samme når du rider i naturen.

Klem med schenkel og giv efter på tøjlen= gå frem

Når hun går slipper du med benene og lader hende skridte roligt afsted(for løs tøjle)

Og så når det virker hver gang, forsøger du at ride ud, stopper hun giver du signal ti gå frem og slipper ikke før hun går!

Du kan evt have en anden person eller hest med, men pointen er hun lystre dine signaler og det har altså ikke noget at gøre med hverken pisk eller sporer.

Held og lykke.

Mvh Sarah

Træning og undervisning i horsemanship, trailerlæsning,arb.fra jorden

og samlet ridning for løs tøjle.

Tilridning/træning tilbydes fra 1 maj.

Stor erfaring med problemheste.

Bedækning v ox pony tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

samtidig
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 17:26

Mens du så træner ovenstående, så kan du også træne at gå ture med hende, for det kan være det er hendes måde at fortælle at hun er utryg ved at gå ud alene. Du kan starte med bare at gå ved siden af som normalt, men hvis det ikke er nok, så kan du give hende hovedtøj på og vænne hende til at hun stadig skal gå frem selvom du fx går ud for hendes skulder.

Og så kræver det i øvrigt meget at ride en hest som er 'ligeglad' med smerte, for det stiller store krav til vores opfindsomhed, når vi så skal have den til at gøre det vi vil. Men ihærdigheden lønner sig, den dag man så kan ride sin ikkeoverfølsomme hest for fine hjælpere

MVH Anja

0
0
Svar på denne tråd

:::::::::::::::
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 21:51

Jeg vil også sige som AnjaL.. at du skal trække nogle ture med hende.

Men du kan også prøve når du rider på tur med andre, at I skilles midtvejs. At de f.eks rider videre og du så rider hjem, eller at I skilles midt på turen og så mødes og følges hjem igen.

Noget som også er vigtigt er at være uforudsigelig. hvis hun altid er kommet på stald/i fold efter en tur i terrænet...hvorfor skal man så gå afsted... prøv at starte på banen, slutte på banen, træk ud og rid hjem, rid ud og træk hjem osv.....variere din ridning, så hun aldrig helt sikkert ved hvad der skal ske.

ja og så er jeg også enig med Sarah....det er super vigtigt at du er sikker på hun kender signalerne og ikke bare går bagefter flokken.. men du skriver jo også at det går fint på banen, men alligevel kan der godt være lidt signalforvirring.

Tillykke med hende forøvrigt....

vil lige sige at jeg har de samme problemer med min...og vi har stadig ikke løst dem helt....mit / vores problem er en blanding af signalforvirring og utryghed....

0
0
Svar på denne tråd

Stædig nordbagge
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 23:23

Tak for alle jeres gode råd..

Men for det første har jeg ikke mulighed, for at ride på bane lige pt pga vejret. Så jeg har kun div veje og ride på.

Jeg kan sagtens gå ture med hende, der er der ingen problemer det er først når jeg rider..

Jeg har desværre lidt på fornemmelsen, at hun er en gammel tur pony, for hun går automatisk bagerst, og følger bare de andre.

Så der er ren og skær stædighed, med hende.

For hun reagere fint på mine ben ved stop osv..

0
0
Svar på denne tråd

stædighed
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 10:21

Hmm.. så ville jeg prøve at belønne hende når hun kommer langt nok hjemmfra. Mange heste får jo deres belønning når de kommer hjem, folden/foder/boks osv. men en ide kunne være at belønne midtvejs på turen, lige nu er det ikke så nemt med græspauser ;-) men det er en mulighed senere, men tag eventuelt nogle gulerødder eller hø med og hold så pause inden du rider videre eller hjem.

mens ellers så prøv at følge med nogen ud og så rid alene på noget af turen.

eller hvis det går fint at trække hende, så træk hende ud og rid hjem.

det kunne også være at hun skal opvarmes først inde du rider ud, nogle heste har brug for opvarmning inden de skal ud og gå i terrænnet og grunden til at hun bare går når der er andre med, er fordi hun følger flokken.

og nu hun er så ny, så synes jeg det vigtigste er et godt forhold til hende, så så mange positive oplevelser som muligt,.... stå dog bare af og træk hende hvis det virker og så ros hende så snart hun træder bare 1 skridt frem. hmm men det er svært og frustrende, kender det så godt....:-)

0
0
Svar på denne tråd

stadighed....
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 10:34
jeg synes nu nærmere det lyder som helt almindelig seperationsangst. Hun tør simpelthen ikke gå afsted alene.
Her kan det bestemt hjælpe at starte med at gå ture med hende - hvis det er meget slemt så starte evt med at gå turen sammen med en anden hest de første gange. herefter nogle gange hvor hun trækkes forrest og til sidst alen. Belønninger kan bestemt bruges.
Når du rider ture med andere så skal I øve at hun også kommer op og gå forrest - måske bare på hjemturen i starten.
Det handler meget om at sætte sig ind i at det for hesten er livsnødvendigt at være med sin flok - så det er noget de skal lære ligesom så meget andet.

Lækker Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tilføjelse...
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 11:19

Glem pisken, glem sporerne og glem ordet stædig. Stædig eksisterer ikke i forholdet mellem hest og menneske. Der eksisterer tålmodighed, signaler og træning.

En udfordring er ikke nødvendigvis et problem Du må finde din kreativitet og opfindsomhed frem!

Udover det, vil jeg, i det store og hele, give de andre ret!

Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd

1334567
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 12:01

Jeg er enig med Svensen.

Hun er ikke stædig - hun lyder som min vallak, da jeg konstaterede han var dybt seperationsangst. I min verden er det ingen skam at konstatere hesten er det, for det er et ganske naturligt urinstinkt at de ikke er glade for at være væk fra flokken.

Men jeg ville gøre noget ved problemet i stedet ;)

Jeg ville sikre mig at der ikke er den mindste modstand når du går med hende - at hun stopper op tit kan være nok tegn på at hun ikke føler sig hjemme i situationen.

Det kan de sagtens lære ;)

Små bidder og samme fremgangsmåde som Svensen beskriver det så kommer det ligeså stille og de kan sagtens lære at være alene - nogle gange tager det bare år før de lærer det helt, men De ade lærer det i små trin hele tiden og til sidst så kan de være alene i alle situationer og så er man ovre det problem.

Jeg ville tage en rytter med ud på tur som er meget vis på at det ikke er fordi hesten skaber sig, vil være ond eller andet men ganske simpel utryghed fordi hesten ikke forstår opgaven der bliver stillet til fulde.

Jeg rider typisk alene ud på min vallak og når vi så er sammen med andre så øver vi i at gå forest i små bider - fordelen ved at være alene ude er at jeg har den tid og den tålmodighed som jeg ved jeg skal have.

Når man rider ud sammen med andre så er det meget meget sjældent at de andre er ligeså vedholdende og tålmodige som os der prøver at komme et problem til livs.

Personligt kan jeg i hvert fald være så vedholdende, at det nogle gange tager mig en halv time at komme forbi nogle ting, der er farlige fordi jeg nægter at hoppe af men løser problemet fra ryggen ved at gøre nøjagtig det samme som hvis jeg stod på jorden.

Og i længden lønner det sig - for heten lærer at reagere på de signaler du giver den og dermed så bliver problemet også langt mindre end før.

Carpe Diem - sieze the day:

"Gather thy rosebuds while ye may

Old times is stil flying

And the same flower that smiles today

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Træning.
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 13:01

Når man oplever at ens hest ikke gør det man ønsker af den, så kan man oftest finde nøglen til løsningen, ved at sætte sig ind i situationen fra hestens side. Dette gøres lettest ved at vide noget om hvordan hesten fungerer, så det vil jeg prøve at beskrive :-)

Fjordheste har et par karaktertræk, der er rimeligt generelt for deres race, selvfølgelig med individueller forskelle, men som hovederegel er de:

-Meget tolerante overfor pres

-Kloge, på den måde at de er hurtige til at fange hvilken adfærd der lønner sig og hvilken der ikke gør

-Meget motiverede for at gentage sucessfuld adfærd

-"kolde" (indadvendte) i deres frygt og stress reaktioner.

Alt dette, kan let få fjordheste til at fremstå "stædige" udadtil, men i virkeligheden kan de være ligeså stressede/bange som en fuldblodaraber, der kaster sig rundt og blot viser sin stress på en anden mere voldsom facon.

Naturlig adfærd.

Hvis din hest levede i en flok i naturen, så ville hun aldrig vælge at forlade flokken, for at gå en lang tur alene. For en vildhest kan det betyde døden at blive alene og derfor er hestens flokinstinkt meget stærkt. Hvis du lige har købt din hest og hun er blevet flyttet væk fra den flok hun ellers kendte og var tryg ved, så kan hun måske lige nu være ekstra obs på at blive i nærheden af sin nye flok, som hun er ved at lære at kende, blive venner med, finde sig tilpas i osv.

Det gør hendes motivation for at ride en tur med dig helt alene rigtig lille..

Der er faktisk ingen hest der er motiveret for at gå en tur ud i skoven helt alene, men alligevel findes der jo masser af heste som gør netop dét, så hvordan kan det lade sig gøre??

Træning

Svaret er træning træning træning og når hesten er veltrænet, tror jeg sagtens, den kan finde en form for velbehag i opgaven også selvom det ikke er noget den ville have valgt fra naturens hånd.

Hvis du skal lære din hest, at det kan være okay for den at gå en tur alene med dig væk fra flokken, så kræver det at du har nogle godt indlærte kommandoer, som du kan bruge til at styre hende med. Kommandoer som 'gå fremad' 'stop' og 'drej' er praktiske, fordi de giver dig et "joystick" som du derefter kan bruge til at styre hesten derhen hvor du gerne vil :-)

Og hvordan lærer hesten så disse kommandoer? Det gør den via noget der hedder operant betingning, men inden du holder op med at læse fordi der kommer mærkelige ord ;-) så kommer her en forklaring..

Betingning betyder at nogle betingelser skal være opfyldt for at indlæringen finder sted og operant betyder at noget "opererer" med konsekvens fra omgivelserne. For at give et eksempel så kan det være, at et barn slår en ooordentligt prut ved middagsbordet! Barnet har endnu ikke lært om det er en god eller dårlig adfærd, men hvis forældrene irettesætter, betinges barnet operant for IKKE at slå prutter ved middagsbordet og vil derfor være mindre tilbøjelig til at gøre det i fremtiden. Hvis forældrene kommer til at grine eller ligefrem roser barnet, så betinges barnet operant til at slå flere (og måske endnu større) prutter i fremtiden

Hvis barnet var alene, ville der ikke være hverken god eller dårlig konsekvens af prutten og ingen indlæring/betingning ville finde sted.

Ligesom med børn, ved hesten ikke hvad der er god eller dårlig adfærd, når vi begynder at træne dem. De er ikke født med en forståelse af at hyp betyder fremad og prrr betyder stop. De ved ikke at de ikke må skubbe til os eller skride hen efter græs midt under træningen ;o)

Det er altsammen noget vi skal lære dem og hvis der går uorden i den betingning, som forældrene der kom til at grine af prutten, får man en anden adfærd end den man egentligt ønskede sig...

Når vi træner heste til at forstå vores basale kommandoer til "joystick'et" benytter vi os af det der kaldes negativ og positiv forstærkning. (flere besværlige ord) Forstærkning betyder simpelthen bare at vi FORSTÆRKER den adfærd vi gerne vil have mere af. Ved positiv forstærkning (+) plusser man op med noget, f.eks en godbid efter den adfærd man gerne vil have, for at forstærke chancen for at hesten gør det samme igen næste gang man giver kommandoen.

Ved negativ forstærkning (-) fjerner man noget, f.eks et pres fra tøjlen eller schenklen efter den adfærd man gerne vil have, for at forstærke chancen for, at hesten gør det samme igen næste gang man giver kommandoen.

Et eksempel kan være at du gerne vil lære hende at stoppe når du tager blidt i tøjlen:

Negativ forstærkning.

Du tager i tøjlen og der bliver sendt en besked fra munden op til hjernen som siger "hey makker, der er noget der presser i min mund".. "okay" siger hjernen, "jeg sender lige en besked ned til bremsemusklerne om at de skal aktivere sig" og hesten stopper.

Når den stopper, slipper du presset i tøjlen og presset i munden er væk. Du har nu forstærket hesten negativt (ved at fjerne/minusse et pres) og næste gang ved hjernen at for at slippe af med presset, skal den sende besked ned til bremsemusklerne så hurtigt som muligt. Hver gang hjernen sender besked ned ad en sti, så bliver stien trådt bedre og bedre til og fra at være en lille tilgroet skovsti, bliver den tilsidst en stor bred flersporet motorvej ;-)

Positiv forstærkning

Når hesten så er stoppet, giver du den måske en godbid og forstærker dermed chancen for at den vil stoppe næste gang du tager i tøjlerne, fordi den gerne vil have en godbid og den har oplevet at pres i tøjlen=stop=godbid. Igen bliver stien i hjernen trådt til og øger sandsynligheden for at beskederne kan komme hurtigt frem.

Forvirring

Hvis nu der skete det, at hesten ikke stoppede, men derimod kastede hovedet op i luften så du kom til at slippe tøjlen, så ville hjernen skabe en sti imellem pres fra tøjlen og over til de muskler, der skal kaste med hovedet og på den måde ville man være kommet til at forstærke hesten i, at det var dét den skulle gøre, når den mærkede et pres fra tøjlen.

Nogle heste kan være forvirrede fordi man er kommet til at lave en massse forskellige stier i hjernen, så når man giver en kommando har beskeden flere forskellige stier at løbe ned ad og det betyder så, at hesten nogle gange svarer rigtig og andre gange forkert, men det virker meget tilfældigt. Som menneske kan man opleve det som om at hesten med vilje "driller" de gange hvor den svarer forkert, fordi man tror den jo godt kender det rigtige svar..

At træne basale kommandoer er ligesom hvis vi skal terpe tabeller i matematik eller verber i engelsk eller tysk. Man skal gentage og gentage og gentage indtil det nærmest sidder på rygraden. I starten hvor man er lidt usikker kan man måske godt huske bøjningen derhjemme, men når man så kommer i en presset situation overfor hele klassen, så kan man komme til at glemme den igen..

Når din hest godt kan gå fremad når du trækker den, men ikke når du sidder på den, så kan man sammenligne det lidt med at man godt kan huske at bøje et bestemt verbum i nutid, men har svært ved at huske datidsformen. Det er samme verbum/kommando men alligevel en forskellig form. Måske har din hest oplevet at træne en rigtig god forbindelse mellem 'gå fremad-signalet' fra jorden og ned til motor musklerne i bagparten, der skubber hesten fremad, så stien i hjernen er trådt godt til.

Måske har hun så tilgengæld ikke trænet så god en forbindelse mellem dine schenkler og motoren, så når hun mærker dine schenkler farer beskeden forvirret rundt inde i hjerne og kan ikke finde det rigtige sted at "lande" ??

Konfliktadfærd

Hestens verden består af en masse forskellige påvirkninger der motiverer den for at gøre enten det ene eller andet. Hvis hesten befinder sig i en situation hvor den får 2 modsatrettede påvirkninger, der er lige store, opstår der en konflikt. Konfliktadfærd kan have mange forskellige former og variere, fra voldsomt stejlen og ned til at slå med hovedet eller halen. Som jeg beskrev tidligere, så har fjordheste gerne en tendens til at vende deres stress indad og en fjordhest i voldsom konflikt, kan meget vel være en der lukker ned og "nægter" at bevæge sig, fordi den simpelthen ikke kan overskue det. Når den så samtidig er smertetolerant kan det komme til at virke som om den er ligeglad med det hele, mens den har det virkelig slemt indvendigt og rytteren skruer op op og op for presset.

Hvis hesten tilgengæld oplever, at den ene af de 2 modsatrettede påvirkninger er lidt stærkere end den anden, så vælger den at følge den stærkeste påvirkning og konflikten er opløst. Det kan være at påvirkningen fra de andre hest i flokken er stærkest og hesten vender om og spurter hjem til stalden. Ikke det vi ønskede men konflikten blev løst set fra hestens side ;-)

Konflikten kunne også løses ved at vi havde et rigtig godt og veltrænet signal, der havde skabt en monster 8 sporet motorvej i hjernen, så beskederne susede afsted hen til de rigtige muskler når kommandoen kom. Så ville kommandoen 'gå fremad' være meget meget stærkere end påvirkningen fra de andre heste og konflikten ville være afværget og hesten gik fremad :-) På den måde kan det lade sig gøre for os, at vi kan gøre ting med vores heste, som de aldrig ville gøre af sig selv, uden at det bliver ubehageligt for dem :-)

Praktisk løsning

For trådstarter gælder det, at du begynder at lægge mærke til hvilken adfærd hos hesten du, bevidst OG ubevidst, kommer til at forstærke. Hvis du klemmer med schenklerne og fjerner presset når hesten gør noget andet end at gå fremad, så er det noget andet end fremad du forstærker. Til gengæld er det vigtig at fjerne presset MED DET SAMME hesten tager bare ét skridt- også selvom den så går i stå igen, indtil den har fået opbygget en bedre "kommandovej" i hjernen.

Hvis den har det svært med at forlade gården med de andre, så er det nok en for svær situation at træne reaktionen, fordi hun hele tiden vil være motiveret for noget andet end det du vil træne og man er nødt til at have en godt indlært kommando før man kan bruge den i en krise situation (man er nødt til at øve sig godt på sin tale før man kan huske den udenad og holde den for mange mennesker)

Du kan træne det gradvist ved f.eks at trække hende 500 m væk og derfter ride hjemad hvor du hele tiden stopper hende, giver et nyt signal med schenklerne til 'gå fremad' og roser hende hver gang hun går fremad, så du forstærker forbindelsen mellem dine schenkler og motoren. Du kan også træne ved at ride ud sammen med en anden og så ride 1-2 meter foran, men uden at presse citronen så meget at hun bliver utryg.

Senere kan du kan også lægge et par små poster af godbids bunker ud på vejen, således at når du rider ud og hun ikke er motiveret for at gå længere, så kan du give signal, få hende til at gå måske 5 ekstra skridt og så ligger der noget lækkert. På den måde forstærker du igen hendes motivation for at give den rigtige reaktion. Du kan ligge bunker ud med 10 meters mellemrum så hun liver motiveret fr at gå frmad på din kommando :-)

For hver gang hun giver den rigtige reaktion bliver stien i hjernen bedre og til sidst er den så god at du ikke behøver godbidsbunker, men kan ride hvorhen du har lyst :-)

Jeg håber du kan bruge indlægget til noget, om ikke andet så til at huske på at hesten ikke aner hvad der er "rigtigt" eller "forkert", den gør bare det vi har lært den og hvert eneste sekund vi bruger sammen med den træner vi den uanset om det er bevidst eller ubevidst...

God fornøjelse, fjordheste er skønne fordi de spejler os så præcist :-)

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

Har du set den nye uddannelse ?

0
0
Svar på denne tråd

Susan Kjærgård (Blue Berry Hill)
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 20:41

Smukt formuleret Du burde udgive det indlæg i bogform!

Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd

Fantastisk
Forfatter: 
Dato:  17-03-2010 13:29

Fantastisk indlæg som jeg virkelig kunne bruge til noget i min hverdag.

Tak for det.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Susan......
Forfatter: 
Dato:  17-03-2010 21:46

Fantastisk indlæg, meget lærerigt

Og ja, det er en udfordring at have en fjordhest Men også skøøønt

Hilsen Jette - nu med Gul(d)klumpen Tjalfe!

0
0
Svar på denne tråd

Susan..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 08:52

Hvor var det bare et fedt indlæg!!! Det giver så meget forståelse for de kære dyr.

Har også selv fjordhest, og synes det er dejligt du stiller disse punkter op for, hvordan de(og andre heste) er indrettet. Hører så tit at de er stærke, egenrådige små heste som ikke er egnede til nybegyndere.

Men du beskriver dem så smukt og ja, de spejler os præcist. Jeg elsker min fjord, selvom jeg er inkarneret varmblodssrytter ville jeg ikke bytte ham for noget. Mere givende og klog hest har jeg aldrig mødt.

Sagde Ditte

Nu med alletiders Guldpony!

Fjordhesten kan og vil

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 08:58

Indlær alle kommandoer igen fra jorden, "I Harmoni Med Hesten" af Ute Lehmann kan varmt anbefales. Den har et meget fin forklaring og fremvisning af det. Når det så er idlært kan du som nævnt overstående supplere med at gå ture i skoven med den, da det virker som om den ikke føler sig tryg ved det med dig på ryggen. Så kan man også øve kommandoerne inde i skoven osv. Det tager tid, men tror helt klart det ville hjælpe dig :)

Marco

~ Bidløst equipage ~

0
0
Svar på denne tråd

fhgdfhghf
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 10:06

Rigtig god beskrivelse af Fjordhesten hehe de lærer lynhurtigt, både den ene og den anden vej..

Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

aloe vera forhandler

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider