Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Vinter og turridning
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 20:53

Jeg har ikke redet siden engang mellem jul og nytår, hvor der var et par dage uden sne.

Mine heste kommer på fold hver dag i 6-7 timer, jeg er dagligt sammen med dem, men tør simpelthen ikke ride ud p.g.a. vejret.

De har forsko på....og ja, dem kunne jeg have pillet af. Men så læste jeg, at de så kan risikere at blive ømbenet, idet de hårde frostknolde er dårlige for heste, der lige har fået sko af.

Jeg kan ikke komme i hal med dem, og er også "bare" turrytter. Hvad gør I andre turryttere i denne tid? Hvis I rider, hvad gør I så for at hesten ikke skrider ud?

Jeg har også en plag på 20 måneder. Han har selvfølgelig ingen sko på, men jeg tør ikke trække med ham. Han er endnu ikke helt trafiksikker, så jeg er bekymret for at han vrider rundt på benene, hvis han pludselig hopper ind til siden og dermed glider.

Det er flot med alt det sne og frost, men for mig sætter det også nogle begrænsninger.

en fjordhest er en dejlig hest....og en islænder også!

0
0
Svar på denne tråd

rider ud
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 21:34

Jeg rider da bare ud. Jeg har 3 ridedyr, alle med forsko. Jeg trækker dem altid det første stykke, men når jeg kommer ned på markvejen hvor der ligger masser af sne overalt og dynger på knap en meter så rider jeg. Det er ikke glat når der bare er nok sne.

Det eneste er at jeg ikke tør ride når det er mørkt, for så kan jeg ikke se hvor der er dynger og hvor der ikke er. Jeg skridter mest, men traver også lidt.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for dit svar
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 06:34

Hvordan undgår du alt det sne i skoene? Mine går som på stylter.

0
0
Svar på denne tråd

Sne og turridning
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 10:59

Hej Felicia

Jeg har haft samme tanker som du - jeg red slet ikke mellem jul og nytår, da der skiftevis var RIGTIG meget sne og så tøsne. Og så var jeg, ligesom dig, bange for at de gled. Jeg var dog ude lige efter nytår, men det var ikke sjovt - min hest skred rundt alle de steder der lå is, og det var MANGE!

GIDER ikke ride når det er tøsne... Der får hesten fridag. Gider ikke af hver 5 minut for at rense hove.

Nu har jeg så fået sat sko på med huller i, så jeg rider med mordax. Dét er bare godt! Min hest skred ikke en eneste gang i søndags, da jeg vågede mig ud i frostsneen. Det kan i hvert fald anbefales :) man er noget mere tryg når man ved at hesten ikke skrider, selvom de går på ren is og sammenpresset sne på vejene.

- sagde Cecilie

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Cecilie
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 13:15

Det var da en god ide med mordax. Er de nemme at sætte i? Men der kommer vel stadig klumper i skoene?

0
0
Svar på denne tråd

sidst vi havde
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 13:38

en vinter med meget sne - jeg tror det er 3 eller 4 år siden, fik vi sat snesåler på og lavet mordaxhuller.

Så var der absolut ingen stylter og vi kunne ride HVER eneste dag (y)

Vi red mest om aftenen, og vi red udelukkende skovture, for vi havde ikke ridehus og banen duede ikke ;-)

Vi blev så gode til at sætte 4 mordax i, at det tog kortere tid end at rense 4 hove (y) :-D

En snesål er en en lille, rund pølse, der ligger lige indenfor skoen, så evt. sne trykkes ud af hoven (y) De fås hos Hööks.

:-) fra NinA

Ridestøvler sælges - klik her :-)

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine mål ca.:

FORDRINGER I DRESSUR (kun teksten - ikke billederne)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

ride udendørs
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 17:21

Jeg har mordax på begge mine heste og rider mine HVER dag udendørs og vi er sku ikke væltet i nu, så jeg bruger mordax om vinteren så er der sku ingen dårlig undskyldning for ikke at tag ud at ride.Begge mine heste løber også rundt ud på folden pænt hurtigt i forhold til de heste som har alm sko eller ingen sko på.Så en gang mordax altid mordax.

Hilsen Susanne

0
0
Svar på denne tråd

susanne 1 ♥von mehren♥
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 20:09

har dine hest mordax på på folden ?

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

rider...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 21:22

Ja mine har heldigvis ikke sko på. Så jeg rider da bare. Er der noget bedre end en snegalop? Jeg elsker det her vejr og der kommer mere i weekenden!

Rikke med Katinka og Thor

A good horse is never a bad colour.

0
0
Svar på denne tråd

jeg red
Forfatter: 
Dato:  13-01-2010 10:00

i starten med sko på og det gik da også ok..dog bukkede hun meget i galop.. men der var altid klumper under.. nu har jeg taget skoene af med aftale med smeden at lige så snart sneen er væk, kommer han og giver hesten sko på igen.

når går det bare deruda..

dog kan jeg mærke at en halv times ridning er nok.. det er da hårdt for det bette pus at gå igennem snemasserne.. rider på markveje og marker.. ingen decideret dressurridning.. men hun får da lov til at vise hun stadig kan sine ting engang imellem...

0
0
Svar på denne tråd

Mordax
Forfatter: 
Dato:  13-01-2010 10:55

Ja jeg har som mange andre fået smeden til at lægge sko på med mordax huller i, og det virker altså, ingen gliden rundt.

Min smed havde ingen såler der kunne passe til min hest (han bruger en 3'er i sko), han havde kun til islændere

Og jeg havde ikke lige fået købt nogle ved Hööks.

Så i stedet bruger jeg noget fedt fra Blue Hors serien, som er noget rigtig tykt snasket noget, og det holder sneen fuldstændigt ude af skoene.

Jeg smører bare et godt tykt lag inde i hoven, over det hele, og så går det !

Dog skal jeg lige forbi Hööks og have købt sådan et par såler til næste gang...

Jer andre lægger i mordax på alle 4 eller kun for på? Og hvilke mordax bruger i?

Jeg er ret ny i det her turridning, da min hest for første år er blevet "nedgraderet" til skovturshest, fra dressur hest, pga. en skade...

Så indtil videre har jeg bare prøvet mig lidt frem

Mvh. Lotte

Med

Heimdals Knut
Stendhedegårds Dorién

Rædkær´s Le Louvre

"My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-01-2010 17:34

Jeg vil anbefale Boots, eller at få smeden til at lægge gummi/plastic indlæg mellem sko og hov, de sko skal så have mordax huller selvfølgelig, men så er man også garderet mod stylter på rideturen og på folden med de indlæg...De kan jo pilles ud, når sneen er væk og smeden kommer :)

Boots er dog nok noget billigere i længden og købes de rigtige, holder de i super lang tid

Lykkelig ejet af 3 skønne muskelhunde + 1 stk Moppehvalp :)

Alle hunde har brug for stimulans, opdragelse og forståelse.. Lige fra Chihuahuah til Grand Danois.... Stop generalisering og se individet!

0
0
Svar på denne tråd

vovede...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 17:45

jeg vovede mig ud i dag. Først på banen, da jeg tænkte, det måtte være bedre end når de går på folden (den er jo plan), men opgav efter et par runder. De har trampet sneen ned på folden, så den er alligevel bedre.
De går i løsdrift i øvrigt.

Så red jeg ud på vejen, da jeg kunne se, markvejene var meget glatte (ren is mange steder). Når jeg kunne høre en bil, holdt vi ind ved nærmeste markvej, så vi ikke sku ud i rabatten, hvor der ligger en del sne (og så får hun stylter på).

Men det er nok påkrævet, hesten ikke er nervøs, der skulle ikke mange små bevægelser til, før det blev glat ved markvejene (forsko).

Forstår godt det med plagen. Jeg har haft min på banen, men tror heller ikke, de tager skade af lidt sne-fri. Min husker i al fald stadig signalerne.

Lone

If he loved you
Like I love you
I would walk away in shame
I'd move town
I'd change my name - Sting

0
0
Svar på denne tråd

Easyboots
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 15:14

Jeg bruger Easyboots med mordax. Det holder sne/is ude og glider ikke. Og så går hesten rundt på fold uden sko.

Ozalynda Akhal-Tekes

0
0
Svar på denne tråd

Mordax
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 15:18

Her i weekenden var vi ude på en dejlig lang tur. Til tider gik vi på REN is, og hesten gled slet ikke en eneste gang. Er SÅ glad for at hun har mordax i.

Jeg har fået smeden til at sætte mine i. Det er de mindste jeg har (altså de laveste), så hun går også med dem på folden. Nu får jeg sikkert hak Hun er beskåret efter at hun skal have dem i, så hvis jeg tager dem ud, bliver hendes benstilling jo forkert.

Og jeg har det fint med at hun kan gå rundt uden at glide.

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

mordax
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 19:36

Cecilie: Min søster har haft hest i sverige og der gik hestene med sko med brodder i 24/7, da det ellers var livsfarligt bare at trække hestene til og fra fold også med dem som ingen sko havde på.

Så fra mig får du ingen høvl. Så længe der er sne/blødt underlag, så synker mordaxene jo i og så sker der ikke noget ved det. Det er jo kun en kort periode vi har vinter i DK

Rikke med Katinka og Thor

A good horse is never a bad colour.

0
0
Svar på denne tråd

mordax og snesåler
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 20:03

Jeg får smed til min hest i morgen, og da har jeg aftalt med ham, at hun skal have snesåler og sko på til mordax.

Det er første gang vi skal prøve det, så er meget spændt på resultatet. Håber bestemt det gør at vi igen kan komme afsted på tur.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tænker nu
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 23:05

mere på de andre heste på folden... ikke om min skulle gå på fold med en hest der har mordax på de kan lave nogle virkeligt grumme skader hvis hesten sparker eller stejler op ad en anden hest og det gør de jo ofte i leg..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 19:54

Snesåler. Kan de mon bruges til sådan en sko? ("Glad-mand-sko" i aluminium, som hesten har på pga. hovspalte)

Billede

<3 Kristina & Starlight´s Sidney <3

Har din hest været "dum" idag?? Prøv at kigge lidt indad...

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  23-01-2010 22:45

Mig og en anden fra stalden var ude og ride tur 2 gange imellem jul og nytår. Vi var så heldige at vores heste ingen sko havde på, og der hvor rideskolen ligger, er der masser af marker og skove. Vi plejer at ride langs med grusvejen, men pga. alt sneen og is under, red vi på markerne hele vejen, vi skridtede ud på markerne, det var okay. Og hestene nød det!!!

Min hest står på rideskole, og der er hestene (alle hestene) ikke ude anden 2-3 timer pr. dag, siden d. 21. dec. 09. Fær det var de ude 4 timer dagligt.

Hilsen Helene

- Med Hesten Sonny :-)

SONNY ER TIL SALG! - MERE INFO PÅ PRÆS.

Elev på Gartner-linien på "Sandagergård"

0
0
Svar på denne tråd

med/ uden mordax
Forfatter: 
Dato:  31-01-2010 13:09

jeg har redet med begge dele henover vinteren.

mordaxene kom på den dag jeg var ved at blive SINDSYG af at skulle ride inde på endnu en solskinsdag.. det var frost, men vi skulle bare UD. så i med de længste mordax og så af sted i skridt. vi gled enkelte steder hvor der var is under sneen, men hun er god til at finde fodfæste igen, så jeg forsøgte bare at sidde stille uden at genere hende for meget.

jeg har siden været af sted uden mordax. lidt mere gliden rundt, men stadig med meget sikre ben.

nu har hun så også fået bagsko på, og det er ikke prøvet i sneen endnu, udover på fold. men indtil videre klumper hun ikke sammen under bagskoene som hun gør på forskoene. :D

desuden hjælper det en del ikke at rense hoven inden du rider ud. selvfølgelig skal den tjekkes for sten og lign. men lad endelig skidtet blive sidende og så rense godt når man kommer hjem igen. :D

"Why don't you ask the little people who live in your potatoes?"

0
0
Svar på denne tråd

Mordax på folden
Forfatter: 
Dato:  31-01-2010 13:24

Vi har kun 2 heste hos os, og selvfølgelig leger de da en gang imellem. Men har endnu ikke set dem hverken sparke ud efter hinanden eller stejle op af hinanden. Dermed ikke sagt, at de selvfølgelig kan finde på det alligevel...

Som sagt, det er de mindste mordax der findes som hun har i. De er måske 7 mm i højden.

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Ingen sko
Forfatter: 
Dato:  31-01-2010 17:38

Når jeg læser om alle jer andres problemer med sko, er jeg så glad for at Max har fået taget skoene af.

Vi var afsted på den fedeste tur i dag med masser af snegalop for fuld skrue.

Så er det altså dejligt at der er sne.

Men kan godt forstå at jer med sko på hestene er ved at være træt af alt sneen. Men for min skyld må det gerne blive liggende længe endnu :-)

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

0
0
Svar på denne tråd

Uden sko
Forfatter: 
Dato:  31-01-2010 18:41

Mine heste går begge uden sko, men jeg kan nu ikke ride alligevel.

Har ikke problemer med sne i hovene, men vores "indkørsel" er så glat, at min hoppe faktisk skvattede en dag jeg trak hende forsigtigt på fold. Ridebanen er ikke meget bedre. 2 cm sne og så 5 cm is under.

Så så længe det er så glat, så kommer vi ingen steder.

Mvh

Mette

finmaskede hønet søges - nye eller meget velholdte

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-01-2010 18:55

Ja når det er så glat som Mette beskriver, er jeg GLAD for at min har sko med mordax på. Hun går uden problemer på ren is de steder der er det (bl.a. i indkørsler og på grusvejene).

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

ride og sne
Forfatter: 
Dato:  31-01-2010 21:27

ja jeg er også glad for mine har mordax på øvede idag istølt det var total fedt så sneen må gerne blive liggene for os vi elsker nemlig sne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider