|
|
| Denne "støvsuge-ridning".. |
| Forfatter:  |
Camilla Nielsen (Emma) |
| Dato:  |
07-07-2008 23:20 |
|
Nu har jeg læst en masse tråde her på HN om denne "støvsugnings-metode" (jeg ved ikke helt, hvad jeg skal kalde det). Jeg kan selv tilslutte mig mange af tankerne bag det, men jeg er nysgerrig efter at vide lidt mere. Her tænker jeg især på, at man jo ikke rider hestene med næsen i sandet til stævner osv. Hvordan foregår skridtet fra at hesten går med næsen i sandet og til at man får den samlet? Jeg ved godt det er skrevet lidt firkantet, men jeg håber I forstår, hvad det er jeg søger svar på, og at der er nogen der vil bruge tid på at forklare lidt nærmere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn. |
Nanna ♥Chopin♥ |
08-07-2008 01:12 |
|
Som jeg har forstået det, så mærker man om hesten er klar til at komme lidt højere op. Altså at den har muskler, og derved bæring til det. Når man mener den er klar, så prøver man at få den op med næsen, i et stille og roligt tempo, som hesten nu er klar til. Er hesten ikke klar til at gå i den ønskede holdning, så træder man et skridt tilbage og lader hesten blive klar til den ønskede holdning.
Nanna Smil dig gennem mit indlæg,så ser mine ord lige så positive ud for dig, som for mig. Hold dine venner tæt -Hold dine fjender tættere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| støvsuger ridning |
|
|
jeg er heller ikke helt sikker på at jeg ved hvad det er, selvom jeg er blevet udnævnt til et medlem af klanen  den korte udgave: Når hesten har lært at række sig frem og ned og gå med en afspændt ryg, så får man via tempovekslinger og halve parader mere og mere vægt tippet om bagtil... og så rejser hesten sig automatisk mere foran... Så der er ikke så meget hokus-pokus i det, det er bare god gammeldags dressur  Du kan hvis du søger på gamle tråde, finde masser af laaange forklaringer om hvad der sker i hesten... inde på www.blueberryhill.dk er der også masser af gode tråde om netop dette (og mange andre) spændende emner 
Sagde Janne der nu også er kommet på facebook... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala... |
|
|
Der er mange der er kritiske når folk selv lader hesten vælge sin holdning, og ofte får man spørgsmålet om hvordan man så vil forhindre at hesten pludselig leger støvsuger på stævnebanen. Men teorien/filosofien er jo lidt at hesten gerne skulle blive stærk nok til selv at vælge "konkurrenceholdningen", og være så stærk at den ikke gennem programmet bliver træt og må søge ned. Derfor er det selvfølgelig vigtigt man rider klasser der svarer til hestens niveau - ikke kun øvelsesmæssigt, men også muskelmæssigt. Hesten skulle gerne når den bliver samlet korrekt og samtidig er løsgjort, lade næsen falde i lod (ca.) og arbejde samlet og villigt for en let tøjlekontakt. Jeg har ikke selv forsøgt mig med at få det til at lade sig gøre, og det er absolut ikke den hurtigste vej. Men til gengæld er man sikker på at hesten er klar til samlingsgraden, er lige og løsgjort mm. Og som Janne siger - det er god gammeldaws dressur, intet andet.
Mvh. Cat - Stud.med.vet Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Interessant.. |
|
|
Jeg var inde på BBHs hjemmeside og så billedserien af knapstrupperhingsten der først gik dybt og dernæst mere samlet.. Som jeg ser det bliver han "rejst op" ved hjælp af øget kontakt til biddet (jeg siger IKKE han bliver rykket i munden!!).. Hvis man gør det kommer samlingen så ikke til at ske forfra ved hjælp af biddet??.. Det er ekstremt svært at se på billeder fordi vinklen kan snyde lidt men det ser ud som om at han uanset hvilket billede det drejer sig om hælder lidt fremad hvis man tegner en linie gennem ryggen??
VH, MaggieMay "Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo stærkere |
|
|
hesten bliver bagtil jo mere vægt kan der lægges på bagparten, jeg ved ikke noget om støvsugerridning men hvis man forestiller sig en vægtstang vil den ene ende også blive hævet når man lægger vægt i den anden, dvs. forparten kommer op når bagparten kommer ned, dette er ikke ensbetydende med at bare man hiver hestens hovede ind i "konkurrence holdning" - som forøvrigt er misvisnende da holdningen skal komme bagfra ved sænkning af bagpart. - at den sænker bagparten og træder ind under sit tyngdepunkt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den bliver ikke |
Lilar |
09-07-2008 14:04 |
|
rejst fortil pga øget kontakt på tøjlerne, den bliver rejst fortil ved at rytteren sidder mere lodret i sadlen, laver tempovekslinger og halve parader. Den placerer selv sit hovede, den bliver på ingen måde bedt om at placere hovedet på en bestemt måde. Linda - medlem af "støvsugerbanden".
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja - verdens smukkeste pige *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen så er det bare |
|
|
mig der ikke forstår hvad den øgede tøjlekontakt overhovedet skal til for i første omgang.. Altså hvis det er rytterens holdning og de halve parader (som vel foretages med tøjlen??) der får hesten til at flytte tyngdepunktet..
VH, MaggieMay "Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er |
|
|
nemmere at give de helt fine signaler via tøjler, hvis der er en helt let kontakt... så når hesten når til det niveau, hvor den er klar til at rejses lidt mere fortil, så er det rart at have en tøjle længde der passer til dette... Jeg kan selfølgelig kun snakke for mig selv Det kan være lidt bøvlet, når hesten kun momentvis er klar til at komme lidt op i nakken, for så laver man ikke andet end at give efter på tøjlen når den rækker sig og korte op igen, når den kommer lidt længere op 
Sagde Janne der nu også er kommet på facebook... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay, jamen |
|
|
jeg spørger også kun fordi jeg selv for mange år siden red min unghest til ud fra samme princip, men da vidste jeg bare ikke, at det havde et navn.. Synes det fungerede rigtig godt og jeg har aldrig haft problemer med at hun lagde sig for dybt på ubelejlige tidspunkter.. Tværtimod har hun trods sin race altid haft en superflot holdning der kom helt naturligt (lidt ubeskeden har man vel lov at være.. )og det tror jeg da godt kunne skyldes at hun ikke blev taget op før hun havde tilstrækkelig med muskler i ryg og bagpart.. Men når hun engang ikke er her mere og jeg får en ny hest skal den altså rides helt uden bid fra starten og med løse tøjler efter klassiske principper.. Fandt et Klaus Hempfling klip på youtube hvor hesten totalt samlet lavede forskellige øvelser med kun et reb om halsen.. Det var så flot at jeg fik tårer i øjnene..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som Janne skriver |
Lilar |
09-07-2008 17:14 |
|
så er det nemmere at give de fine signaler når tøjlen ikke hænger og er meget lang. Det optimale er at der er meget lidt kontakt, men det er jo forskelligt fra person til person hvor meget kontakt man ønsker, og forskelligt fra hest til hest hvad der er bedst. Linda.
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja - verdens smukkeste pige *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Støvsugerridning |
|
|
Hvordan kan det lade sig gøre at I siger at man ikke lægger mere vægt på forparten, ved at læne sig frem, men man alligevel kan flytte tyngdepunktet bagud ved at rette kroppen mere op? Mvh Alette
Kursus med Nikolaj Hein Ruus afholdes på Vestegnens Rideklub. Skriv hvis du er interesseret eller vil vide mere!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| det handler |
|
|
hvor man sidder med sit tyngdepunkt. når hesten skal gå i balance, så skal rytteren også sidde i balance, over benet med vægten ned i bøjlerne... ligger man vægten for langt frem, så er jeg enig i at man kan forpartsbelaste hesten... derfor er det super vigtigt at man sidder i balance, når man går med frem og ikke bare "hænger" ude på forparten af hesten... når man så gerne vil flytte tyngden længere bagud, så flytter man sin egen tyngde længere bagud... Jeg ved heller ikke om nogen har påstået at man ikke flytter vægt ved at at flytte sig selv frem og tilbage? Det er jo netop det der er er baggrunden, for at sidde lige over hesten (og få sine sædeben væk fra dens ryg) at man gerne i starten tilstræber at den går i ligevægt... Og at man ikke sidder "ned i ryggen" på hesten, når man starter med at træne en utrænet/forkert trænet hest... Gav det mening ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannej |
|
|
Janne, det er synd at du skal argumentere for andres påstande, men her er et lille udklip af citater fundet fra støvsugerbanden: Når du rider i letsæde og "står over hestens skuldre og hals" så flytter du ikke tyngdepunktet med frem, idet vægten er i stigbøjlerne  Idet vægten stadig er i stigbøjlerne, er det minimalt hvor meget rytterens tyngdepunkt flyttes.... ...når dennes vægt netop er i stigbøjlerne? Vægten flyttes jo ikke med ud på halsen fordi rytteren læner sig ud over denne. Jeg vil stadigvæk mene, at selv om man har vægten i bøjlerne, så lægger man tyngdepunktet frem, når man læner kroppen frem (og det kan man jo se på alle billederne at man gør, nogle "hænger" dog mere på halsen end andre). Mvh Alette
Kursus med Nikolaj Hein Ruus afholdes på Vestegnens Rideklub. Skriv hvis du er interesseret eller vil vide mere!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har ikke læst tråden.... |
|
|
men når man nu ikke flytter vægten ved at læne sig frem, hvad er så formålet med at sidde foroverbøjet (med vægten i stigebøjlerne)??? Oplys mig støvsuger-folk!
Med venlig hilsen Zooropa - Anne
** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. ** - Bono, U2
Har jeg hovedpine er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et medlem af banden... |
Jannie Tornvig |
10-07-2008 08:01 |
|
Jeg kan se, at det er nogle af mine indlæg du henviser til Alette. Det undrer mig, at du ikke har spurgt ind til dem i pågældende tråd. Der har jeg forklaret, hvorfor jeg ikke mener at tyngdepunktet flyttes med frem, vil du forklare hvorfor du mener at det gør? Mvh Jannie
Tror du, at det ikke skader, eller at din hest ligefrem har godt af at gå bag lod?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannie |
|
|
Jeg kan bare ikke forstå at det kun gælder den ene vej  Hvis man kan flytte vægten bagud ved at rette sig op, så er det vel det samme som at sige, at man flytter vægten frem, når man læner sig frem.... Ellers synes jeg Karolines eksempel med en gynge er rigtig godt. Hvis man ser hesten som en gynge, og man står op i stigbøjlerne og læner sig frem, så vil man komme i ubalance fordi vægten forskydes, ligeså må det være på en hest, selv om den har ben og ikke er frithængende. Hvis man sidder på yderkanten af en stol med hjul, men benene inde under sig og læner sig frem, vil stolen også rulle bagud og man står på snotten (Dont try this at home!) Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overkrop |
JulieTaylor |
10-07-2008 08:16 |
|
Nu rider jeg jo ikke hos Susan, men jeg kan måske være med til at forklare: Når jeg sidder i aflastningssæde har jeg ikke min vægt på sædebenene - det har jeg derimod, når jeg retter mig mere op - det er svært for en hest, der lige er ved at lære at gå med ryggen oppe, at blive ved med det, hvis man sidder "tung og mægtig" på den - derfor venter jeg (efter ordre fra min træner) med at slå måsen i sædet til hesten kan gå stabilt med ryggen oppe (på det tidspunkt går den i øvrigt ikke længere som en støvsuger - det holder den op med, når man kan begynde at drive på den) - min hest løfter ikke hovedet, fordi jeg sætter mig ned i sadlen. Jeg sætter mig ned i sadlen, når hesten er klar til det, og det er den, når den bruger sig i en vis grad, på hvilket tidspunkt den som en bi-ting har rejst halsen i en almindelig, naturlig remonteholdning. Jeg kan mærke, at den er "klar" fordi den er som smør at sidde på, selvom ryggen svinger for vildt igennem. Da den ikke var "klar" blev jeg kastet ud af sadlen, hver gang den tog et skridt. Remonteholdningen kommer af sig selv, når man driver på hesten, hvis den vel at mærke er begyndt at bruge ryggen. Min har lært det i longen. Den går kun helt ned i støvsugeren nu når den bliver træt, og skal bruge en pause. Hvis man vil ride stævner, består kunsten vel så (gætter jeg på) i at styrke sin hest i en grad, hvor den kan gå i 8 minutter, uden at blive træt  Når man kan sidde ned på hesten, kan man begynde at stå lidt imod rygsvinget med lænden, så hesten også rejser den bagerste del af ryggen. Man kan desuden komme til at drive temmelig meget, uden at skulle holde i tøjlen for at forhindre at hesten bare tripper takten op  M.h.t. skovskiderstillingen, er den ikke ønsket hos min træner. Jeg læner mig så meget frem, som jeg er nødt til for ikke at trække hesten i munden. Hvis jeg læner mig FOR langt frem, er det altså fordi mine tøjler er for korte. Så brokker min træner mig. Men jeg skal lidt frem i sadlen, så jeg er dér, hvor hesten naturligt har sin tyngde, når den er så grøn som de heste, vi snakker om her Vi sidder dog ikke så langt fremme som Susans ryttere, men jeg rider jo så også hos en (primært) dressurtræner. Måske har det en betydning. Jeg håber, det giver mening. Der er åbenbart flere måder at ride støvsuger på Det bliver nok nødvendigt at opfinde underkategorier for at undgå total forvirring. Jeg rider hos Kirsten Hansen. Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Camilla Nielsen. |
|
|
Min version af "støvsugerridning" minder meget om Julies og er en kombination af forskellige træneres version og mine egne erfaringer med div. heste. Når jeg starter en rå eller fejlredet hest, så lader jeg hesten selv bestemme, hvor den vil have sit hoved. Hvis hovedet er alt andet end "frem og ned" (som jeg synes er en bedre betegnelse), så sidder jeg lodret enten i letridning eller nedsidning. Der korrigerer jeg tempo, takt og vigtigst balance! Til at starte med vil hesten i glimt prøve af hvad det vil sige at søge ned, som et resultat af at den får plads til det samt kommer i balance. I disse korte momenter vipper jeg mig, stadig rank i ryggen, frem helt nede fra mit sæde. Dels for at give plads til hestens nu svingende ryg og dels for at den på sigt lærer at vi skal smelte sammen (i alle retninger). På dette stadie er det hesten der bestemmer hvor meget vi skal ned/frem, senere skal den følge mig. Hvor meget jeg vipper frem afhænger af hvor stabil hesten er. Til at starte med, vil det blive lidt meget for at tydeliggøre overfor hesten, at der er plads, og senere bare en lille antydning i bækkenet og nogle cm foran lod med overkroppen. Til at starte med vil hesten oftes søge for langt ned og dermed faktisk også på forparten, men det accepterer jeg. Nogen gange med mulen i gruset og nogle gange bare med for lang underlinie/underhals, men efterhånden som den finder ligevægten dernede, vil mulen vel ca. være lidt over knæhøjde, næsen lidt foran lod og underhals trukket ind (vigtigt). Så er den i ligevægt forpart/bagpart. Når den er stabil der... jubii - det er så fedt.... så får den lov at gå der et pænt stykke tid. Måske to-tre måneder eller mere. Der lærer den hvad det vil sige at svinge i ryggen og bygger muskler de rigtige steder. Alt i mens dette står på. så har den (forhåbentlig) sideløbende lært at vippe sig tilbage på bagparten. Ikke i skridt/trav men i parader og tilbagetrædninger. Signalet til det er netop min vægt (og en lille antydning på tøjlen, hvis nødvendigt). Der sidder jeg i belastningssæde og ikke længere aflastning. Når så den er klar til det, vil man kunne vippe lidt tilbage, og så i stedet for at stoppe helt op, give et signal med schenklen til at den nu skal blive ved at gå frem og stadig være vippet. Det sker MEGET gradvis og i korte momenter. "Frem og ned" vil altid være mit udgangspunt, som opvarmning, pauser, afslutning og især til at tjekke at tingene er som de skal være. Dvs. at jeg til en hver tid og hvor som helst vil kunne give tøjle og sætte mig i aflastningssæde og så vupti... Puha. Blev lige grebet af det.... håber I holdt ud.... Hilsen Katrine.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| støvsuger |
Camilla Nielsen (Emma) |
10-07-2008 10:16 |
|
Tusind tak for de mange svar, det var lige det jeg manglede. Det er interessant at læse de mange forskellige opfattelser, og jeg tror at jeg overordnet har fået en større forståelse, så tak for det. Og tak til Kathrine (Chaiman) for et meget udførligt indlæg, dejligt nemt at følge det, du skriver. Dog synes jeg det er lidt forvirrende med det tyngepunkt frem og tilbage, men jeg tror nogenlunde jeg forstår det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billeder af forskellen |
|
|
  På det øverste billede fra 2005 går Annuschka bag lod, og hun knækker ikke det rigtige sted i halsen - nakken er ikke det højeste punkt. Hun er på forparten (hun træder tungt ned på forbenet), og bagparten er høj (kan ses mod den vandrette hegn). På billedet nedenunder, som er fra dette forår, er vægten flyttet om på bagparten (bagbenet træder tungere end forbenet), og bagparten er tippet nedad. Samtidig er halsen kommet bedre "ud af kroppen". Alex sidder en anelse for langt tilbage med overkroppen ifgl. Kirsten Hansen, som underviser på det nederste billede. Men det forhindrer nu ikke Annuschka i at arbejde super godt med sin ryg. Det nederste billede er selvfølgelig ikke sådan, det skal blive ved med at se ud. Det er en omlægning af ridemåden og en opbygning af nogle andre muskler. Annuschka har f.eks. fået sin trapezius-muskel (tror jeg nok, den hedder - trekantmusklen mellem halsen og skulderen foroven) helt udfyldt - dvs. at der ikke er noget "hak" ind foran skulderen. (Det "hak" kan man ikke se på det øverste billede pga manen). Denne muskelopbygning betyder, at hun aldrig skyder skulderen ud, og når hun bøjer, sker det igennem hele kroppen. Når Annuschka laver en parade nu (som hun kan lave ved at Alex stiver lidt i lænden) kommer hun helt ind under sig med bagbenene, og bækkenet tipper meget ned. Omlægningen betyder også, at hun nu kan gå ned ad bakker i skoven uden at løbe. Annuschka har aldrig gået med mulen i sandet - det er der ikke nogen af vores haflingere, der har - jeg tror ikke, at det ligger til denne type hest. De fleste mennesker, som har set de to billeder synes, at det øverste billede er det flotteste. Men jeg håber, at jeg har forklaret tingene godt nok til, at I kan se, at Annuschka går mere korrekt på det nederste. Siden billedet er taget, er Alex begyndt at have mere fat i tøjlen, og hovedet er kommet mere ind, så det nu næsten er lodret. Men det har jeg desværre ikke nogen billeder af endnu...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala... |
|
|
Jeg tror netop problemet med de to billeder er at de er taget på to forskellige stadier af de forskellige "uddannelsesprincipper". Havde de skullet svare til hinanden, skulle det først jo nok have vist en hest der strakte sig lidt nedaf, men bag lod.. Det bliver super på et tidspunkt at få et billede hvor de er nået længere  Men lægger man en hånd over hestens hovede/hals, tror jeg godt de fleste kan blive enige om på hvilket billede den bruger sig bedst  Ang. de forskellige udgaver af let sæde/aflastningssæde så kunne jeg enormt gerne tænke mig engang at lave et "forsøg" for at se hvad der sker med sadlen/vægtfordelingen på den ene og anden måde. Altså f.eks. hvor langt man kan læne sig frem, og stadig stå på samme måde i bøjlerne = belaste sadlen samme sted. Men hvis let sæde er så frygteligt og tvinger hesten på forparten - hvorfor rider man så sådan når man f.eks. galoperer i skoven, springer, rider løb osv? Har lidt svært ved at se hvad det gavner i de situationer så?
Mvh. Cat - Stud.med.vet Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billeder... |
|
|
Nu vil jeg ikke blande mig i metodediskussionen, men blot sige, at man altså slet ikke kan se alt det på de to billeder af Anuschka, som du skriver, for de er taget i to meget forskellige momenter. Bagparten vil altid se lavere ud, idet hesten fører bagbenet (på den side billedet er taget fra) ind under sig. Man kan tydeligt se på begge billeder, at den udvendige henholdsvis den indvendige side af bagparten er lavere end den anden. Desuden ser benstillingen anderledes ud lige efter landingen (nederste billede) end lige før afsættet (øverste). Når det er sagt, så viser de to billeder sikkert stadig en god udvikling  Til trådstarter kan jeg opfordre til at læse den tråd der hedder noget med støvsuger springning på opslag og billeder, der er mange forklaringer både for og imod, og man får i hvert fald et klart indtryk af, hvor mange forskellige måder der er at støvsuge på blandt dem, som bekender sig til metoden  Mvh Anna
Efter 10 år uden hest kommer... Påske!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cat *May Ray* |
|
|
Jeg tror, at det kommer meget an på situationen. De billeder man som regel ser herinde, er billeder hvor hesten går med mulen i sandet i tantetrav, der vil jeg mene at hesten er rigeligt på forparten i forvejen og ikke har brug for yderligere belastning af et stk rytter hængende ud over halsen, hvor i en frisk galop i skoven, er min hest i hvert fald altid "op ad bakke" og med hovedet oppe, og mit lette sæde er meget ret op og ikke så meget frem, for hvis man hænger ude på halsen, er man lidt for meget i risikogruppen, hvis der skulle snige sig et par bukkespring ind. Hvis du ser de fleste billeder af heste i galop, har de fleste også betydeligt mere løftet forpart end i trav, tror at trav indbyder mere til at være på forparten end galop. Det er i hvert fald min teori  Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja vi glæder os... |
|
|
Du har helt ret, Cat. Det er ikke samme uddannelsesstadium. Det bliver skønt, når vi kan vise et billede, hvor Annuschka går mere rejst fortil som på det øverste billede, bare ikke bag lod Men så er det jo ikke længere støvsugerridning og må så ind i en anden tråd til den tid.(Man kan vel heller ikke rigtig kalde dette her støvsugerridning, men alligevel er det jo de samme principper - Annuschka tager bare ikke hovedet ned i sandet) Hvis man gerne vil sammenligne to heste på højt niveau, som går efter principperne bag hhv. det øverste og det nederste billede (og begge to har meget større kapacitet end Annuschka, som selvfølgelig er skøn, men ... ) kan man kigge ind på epona.tv under videoen med Gerd Heuschmann. Der vises to næsten hvide skimler, hvor forskellen er helt tydelig. Og man får også en god forklaring af Gerd Heuschmann på, hvad der sker. Han udtaler sig dog ikke om, hvordan man kommer hen til det ideelle - og det er altså der, at nogle af os tror på "støvsugerridningen". Anna - det er rigtigt, at billederne er taget i to forskellige momenter. Jeg har ledt og ledt, men kan ikke finde nogen i samme moment. Men kan vi ikke blive enige om, at hesten takter mere rent på det nederste billede end på det øverste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alette |
|
|
Jeg vil give dig helt ret, vi to ku ikke være mere enige, har selv været ivrig debatør, med "banden" tror vi blev enige om at være uenige til sidst men mht galop, så vil jeg give dig ret i at det for de fleste er en mere op ad bakke gangart end trav. Dengang vi tilred min stod vi også i let sæde når vi galoperede, dette var bestemt ikke ude på halsen af hesten som jeg heller aldrig ville drømme om med mindre jeg var på vej af, men for at give hesten plads til at bruge sin ryg og springe rigtigt igennem.. Du stiller alle de spørgsmål jeg også tænker, og jeg er ikke blevet klogere endnu jeg kan godt følge praksis men terori nej desværre der er jeg også stået af.. En ting der også springer mig i øjnene er at hvordan vil man sidde bag hesten?? altså ride hesten frem foran sig når man hænger derude?? og hvis man ikke rider frem bagfra hvordan vil man så aktiverer bagparten?? eller kommer det først senere?? Min "stakkels" hest der bliver redet dybt, men ikke i sandet, der knækker et HEEELT forkert sted i nakken, så den aldrig vil kunne sætte ryg, er netop blevet tjekket sidste gang hos dyrlægen efter en ryg operation sidste år og min kære dyrlæges ord var at han sjældent havde set så veludviklet overlinie på så kort tid  Så mig... ja jeg rider videre i samme ridestil og nyder hvert et sekund jeg ser Nalle ride ham og glæder mig over at det her, trods mange ord om at det var helt forkert, trods alt virker for min hest og ikke at forglemme altid har virket for Nalle, der trods alt snart har landet et par grand prix heste  Jeg holder stadig på at målet er det samme når vi snakker dressur, vejen dertil er bare forskellig fra rytter til rytter og det synes jeg egentlig er beundringsværdigt og en af de dejlige ting ved ridesporten.. Jeg har stadig til gode at følge et af susan's kurser og vil helt sikkert møde op på en lytter næste gang hun er på sjælland så jeg kan få styrret min nysgerrighed og følge hendes træning live, tror meget går tabt over computeren  mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg kan ikke |
|
|
forklare andres udtalelser  Som jeg tænker det, så er man i starten, når hesten skal lære at svinge over ryggen væk fra hestens ryg og er i balance. Rytteren følger hesten... Når man så senere sætter sig ned, så når man det stadie hvor hesten skal begynde at følge rytteren... Jeg synes Julie forklarer det rigtigt fint  Og ellers så er der rigtig mange gode forklaringer i netop den tråd, der er nævnt ovenfor...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katjo... |
|
|
Men NÅR du så målet?? Kommer din hest nogensinde til at knække anderledes i nakken? Jeg spørger, fordi jeg efterhånden har spurgt rigtig mange gange herinde, og de eneste heste jeg har set komme til at gå "rigtigt" er heste der fra starten har gået i/foran lod. Jeg har endnu til gode at se en løbende udvikling fra bag lod til i/foran lod (dvs. knæk i nakken frem for halsen). Og det er DERFOR jeg stiller mig tvivlende over for den fremgangsmåde... Og nej, toprytternes heste kommer jo heller aldrig til at knække anderledes Og hvis det er den "korrekte" holdning, hvorfor ændrer man så ikke i retningslinjerne for dressur? Hvorfor er der ikke en dyrlæge/berider der skriver en bog eller to om det gode ved den metode?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fordi... |
|
|
der er så mange andre der skriver bøger om deres metoder, og skulle vi have en bog for hver metode så ville vi jo drukne i skidtet  Men JA jeg/vi når vores mål i den grad endda, min hest er langt over stadiet for ungheste og har rejst sig mere og mere i nakken over den senere tid, dog rider jeg selv stadig dybt og i opvarmningsfasen bliver han også stadig lagt dybt, og det fungerer rigtig godt.. min hest kan skam sagtens knække "rigtigt" i nakken, men jeg vil gerne have den har ryggen og bagparten med når den gør forsøget og det er så de muskler vi bygger op ved at ride ham som bla på billedet på min præs.. Dog skal det lige siges at det efterhånden er et gammelt billede og hesten jo derfor er noget længere i sin uddannelse idag.. Så har vi jo allesammen noget til gode, jeg mangler nemlig som før efterlyst at se nogle resultater af jeres metode, ikke at jeg siger den ikke virker, det gør den sikkert, ligesom mange andre metoder, og min virker for mig og mange andre tilsyneladende  mvh katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sådan... |
|
|
 Fortæl mig venligst hvor denne hest der er trænet af nøjagtig samme mand som der træner min knækker forkert?? Det er der vi er på vej hen og målet det skal vi nok nå, han har nåede det mange gange før og med samme resultat og fremgangsmåde... mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træning |
|
|
 Og her kommer et af min under træning i opvarmningsfasen.. på vejen dertil kan man vel sige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala... |
|
|
Det er svært at se på de små billeder. Men billede et tror jeg ikke den knækker korrekt, billede to står den bare stille og billede tre vil jeg give dig ret i den knækker korrekt. Vil dog hellere se video, for alle heste kan da få hovedet ud til lod kortvarigt, men det er jo meningen det skal være dens faste ramme... Men jeg glæder mig til at se en masse billeder og video af dig når du får hesten rigtigt ud i nakken Jeg siger ikke det er umuligt - jeg har bare ikke set det. Og så kan jeg stadig ikke helt forstå: Hvis ens mål er at få hesten ud i/foran lod og knække i nakken - hvorfor gør man det så ikke fra start? Manglende styrke er jo ingen undskyldning, for man kan bare lægge hesten i en lavere holdning...?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takt.... |
|
|
Efter flere diskussioner herinde om taktfejl og efter at have studeret rigtig mange billeder og siddet og kigget billede efter billede igennem på en video er jeg nået til den konklusion, at man ikke kan bedømme takten ud fra et enkelt billede Jo, man kan nogle gange godt ramme taktfejlene, så der ikke er noget at være i tvivl om, men har man et moment, hvor der ikke ser ud til at være taktfejl, betyder det ikke, at der ikke kommer det lige efter eller har været det lige inden. Så jeg beklager, jeg kan ikke alene ud fra de to billeder sige, at den takter mere rent på det nederste  Det her er jo bare min egen konklusion, og det betyder heller ikke, at hesten ikke takter bedre på det sidste billede - jeg mener bare ikke, at man kan se det ud fra sådan to billeder. Til gengæld synes jeg, at Annuschkas overlinje ser bedre eller mere sammenhængende ud på det nederste billede, og det tror jeg ikke kun har noget med momentet at gøre. Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
Katjo: Der er ingen tvivl om at din hest rides, som man bør ride heste for at klare sig i dressur nu til dags... Den knækker i nakkehvirvlerne lidt for langt nede, men ser umiddelbart ud til at være nogenlunde i lod... Den svinger fint med sine ben og ser ud til at gå med et super afskub. Jeg mindes du har fortalt at den, momentvis kan finde på at komme bag lod. Og derfor tror jeg at det er der den vil søge hen, hver gang noget bliver svært... Bag lod/forkert knæk bygger nogle andre muskler op, end fx frem og ned og man får altså en anderledes redet hest. Mit gæt er at din hest, når den fx bliver træt vil komme bag lod, lige gyldigt hvor langt den når i sin uddannelse... men momentvis vil du kunne få den mere og mere ud i en korrekt facon... den vil dog altid vælge at søge tilbage til sin bag lod. Der er nemlig så dejligt for hestene at gå, desværre går de bare uden ægte rygsving når de kommer derind... Hvis din hest fx i opvarmning og aftravning går i frem og ned, så vil den også opbygge nogle af de gode muskler... Men al træning af heste er altså et valg, og de forskellige former, giver forskellige heste... Det skal siges at jeg kun har hørt godt om din træner og ved at han har mange rigtig, fornuftige synspunkter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alette... |
Jannie Tornvig |
10-07-2008 21:50 |
|
Jeg har svært ved, at forestille mig hesten som en gynge, og kan derfor ikke se relevansen med eksemplet. Jeg har ikke påstået, at man kan flytte tyngdepunktet bagud ved at rette sig op i sadlen  Mvh Jannie
Tror du, at det ikke skader, eller at din hest ligefrem har godt af at gå bag lod?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannie |
|
|
Det er klart, så falder din teori jo til jorden  Forskellen på en gynge og en hest (eller en af forskellene, for jeg kan også godt komme i tanke om flere!)er at en hest har ben, så derfor "tager den af" for ubalancen, så du ikke står på snotten, men det gør en gynge ikke. Du kan kombinere det til en gyngehest på fjeder, sådan en der var på legepladserne engang, hvis du stiller dig op på sådan en og læner dig frem, så vil den vippe forover. Mht at flytte tyngdepunktet bagud vha at rette sig op, så står det i Susans fine billedserie. Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cat..... |
|
|
nu synes jeg jo du modsiger dig selv og dine teroier, du skriver: Og så kan jeg stadig ikke helt forstå: Hvis ens mål er at få hesten ud i/foran lod og knække i nakken - hvorfor gør man det så ikke fra start? Manglende styrke er jo ingen undskyldning, for man kan bare lægge hesten i en lavere holdning...? forklar mig så venligst hvad det er i gør når i rider støvsuger holdning??? Manglende styrke er jo ingen undskyldning for at man kan bare lægge hesten i en lavere holdning....... Ja men det er da så sandelig også det jeg gør, altså lægger hesten i en lavere holdning og det gør i jo som sådan også blot en lidt anderledes lavere holdning end den jeg benytter..  Jannej.. Nej han lægger sig ikke bag lod når han bliver træt jo mere træt han bliver jo mere vil han gerne rejse sig i nakken da det for ham er hans naturlige holdning, jeg lægger ham selv momentvis en anelse bag lod i opvarmningsfasen, får ham arbejdet godt igennem så han er varm og smidig i alle sine muskler før jeg fortsætter min træning, det gør jeg skam helt bevist for at få ham smidig gjort og løsgjort omme i lænden, det er ikke noget jeg bruger overdrevet, som jeg tidligere har skrevet så er det ganske ganske lidt, men han får strukket ud i sin overlinie og er derefter klar til at arbejde videre.. Tak for rosen, han arbejder menlig super godt over hele sin overlinie og fra sin bagpart, det er en fornøjelse at se Nalle ride ham  Cat du bad om billeder og jeg synes de er et ret godt eksempel på hvad vej den træning min hest får bærer, det er tydeligt at se hvor i nakken hesten knækker og at den står en anelse åbenud foran, og det er lige præcis den holdning vi gerne vil se når hesten vel og mærke er klar til det, min er blevet rejst en del siden det billede jeg har lagt ind er blevet taget, men uanset hvor meget vi rejser ham og hvor langt han kommer i sin uddannelse så vil opvarmningen altid foregå på den måde som vi gør nu smidighed er nemlig en vigtig faktor.. Alette: lige mine ord, den med tyngdepunktet er jeg heller ikke helt med på  mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala... |
|
|
Jeg modsiger ikke mig selv, men det er meget muligt du ikke forstår hvad jeg siger Nu har jeg aldrig haft en hest der støvsugede, så jeg hører nok ikke lige ind under den katagori. Det jeg mener er bare: Hvorfor lægge sin hest bag lod hvor den bruge nogle muskler, når målet er foran lod hvor den bruger andre muskler? En hest har altid styrke til at være foran lod - det handler bare om en lavere holdning = halsen/hovedet tættere på jorden. Det ER muligt at ride en hest foran lod helt fra starten, og så langsomt få den højere og højere i nakken, hvorfor vælger man så at ride bag? Tyngdepunktsdiskutionen vil jeg ikke tage del i - det ved jeg ikke nok om. Men prøvede lige for sjovs skyld at stå på gulvet med letbøjede ben, og se hvor meget jeg kunne læne mig forover uden at få overbalance. Det er faktisk ret meget. Så længe benene står stabilt og man ikke flytter r*ven med frem, så har jeg intet problem med at holde balancen. Dvs. min vægt går stadig ned i mine ben og dermed ned i bøjlerne hvis man rider. Det er klart at hvis man står i let sæde og støtter på hals/forsvidsel eller andet, så lægger man vægt på hestens forpart. Og det samme sker hvis man skubber af i bøjlerne så de ikke hænger lodret. Men kan holde ben/bøjler lodret og holde balancen i dem, så lægger man vel ikke vægt frem? For så var jeg da faldet forover når jeg stod på jorden? Jeg ved det ikke, det er bare nogle tanker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
selvom man rider støvsuger ridning eller hvad man nu gør med sin hest er det vel et mål at den skal være eftergivende og fremme til biddet, og det bliver den ved at den træder ind under sit tyngdepunkt og derved med tiden får mere sænkning bagi, om halsen så er lav eller rejst er jo et spørgsmål om bl.a. styrke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar.... |
|
|
Cat *May Ray*: Du skriver: Det jeg mener er bare: Hvorfor lægge sin hest bag lod hvor den bruge nogle muskler, når målet er foran lod hvor den bruger andre muskler? Det kunne man ændre til: Det jeg mener er bare: Hvorfor lægge sin hest i støvsuger position hvor den bruge nogle muskler, når målet er oppe med hovedet hvor den bruger andre muskler? Begge dele bliver brugt til at lære hesten at det er rart at løfte ryggen, bare i forskellige udgaver. Hvad man så vælger er vel op til en selv! Jeg vil igen gerne understrege at jeg ikke går ind for at ride hesten bag lod, men jeg er ikke fanatisk og vil hellere have at den dykker lidt bag lod, men er afslappet end at den spæder op. dressurtante: Enig! Men jeg synes bare at de billeder folk viser frem med "støvsugerheste" viser heste i tantetrav, på forparten og slet ikke med bagbenene ind under sig. Argumentationen er så at det er et skridt på vejen, og at hesten senere vil kunne bruge sig rigtigt og udvikle de rigtige muskler, men det er jo det samme som "bag-lod" rytterne siger, så kan folk ikke bare acceptere at der er flere veje til målet?!?! Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alette |
|
|
Du sagde det hele med denne sætning: Det kunne man ændre til: Det jeg mener er bare: Hvorfor lægge sin hest i støvsuger position hvor den bruge nogle muskler, når målet er oppe med hovedet hvor den bruger andre muskler? og denne.. Begge dele bliver brugt til at lære hesten at det er rart at løfte ryggen, bare i forskellige udgaver. Hvad man så vælger er vel op til en selv! Jeg vil igen gerne understrege at jeg ikke går ind for at ride hesten bag lod, men jeg er ikke fanatisk og vil hellere have at den dykker lidt bag lod, men er afslappet end at den spæder op. Og det er nemlig lige præcis der jeg vil hen, jeg rider min hest momentvis bag lod, som tidligere skrevet for at få strukket hele hans overlinie igennem og derved oppebærer en vis form for smidighed, de øvelser den nu laver kræver.. og som Alette så rigtigt skriver, så vil jeg hellere starte ud med at lægge den en smule bag lod og han så går afslappet end at hejle derud af med næsen i vejret og spændt underhals, men som tidligere skrevet er der stor forskel på om man ruller den ind på bringen eller lige tipper den en anelse, ca 5 cm ind bag lod, Så det skal ikke læses som om at jeg går ind for rollkur, slet slet ikke, de 5 cm gør en verden til forskel for mig og jeg benytter mig af det under opvarmning, specielt hvis den enten er lidt anspændt eller lidt stram i muskulaturen fra gårsdagens ridetur, man kan vel sammenligne det med en form for udstrækning af musklerne.. Som A Helgstrand sagde til det foredrag han holdte: når man står til OL og kigger på alle sine kollegaer der kommer fra alle steder i verdenen, så går det op for en at vi i bund og grund alle har det samme mål for øje, men vores vej dertil er så forskellig fra rytter til rytter... Tankevækkende, men så sandt så sandt  mvh katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala... |
|
|
Hmm.. Forskellen er at hesten IKKE bruger nogle andre muskler når den støvsuger... Jeg siger det igen: Jeg har IKKE en hest der støvsuger! Når min hest går dybest (det er når han går i longe og er afspændt) rækker han ca. hovedet til knæene. Der er det de samme muskler han bruger, som hvis han rejst i halsen... Jeg er heller ikke fanatisk mht. bag lod, men jeg forstår ikke man bruger det i så lang tid gennem hestens uddannelse. For lige at nævne "støvsugeren", så løftes ryggen jo der via. muskler og nakkebåndet fordi det bliver strakt helt ud. Så snart halsen rejses lidt, tager musklerne mere over. Støvsugerformen er et baby-stadie, det er "baglod-formen" jo ikke... Så det dér med at man "viser hesten det er rart at have ryggen oppe" synes jeg ikke helt holder med bag lod. Det burde ikke tage ret lang tid at vise den det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala... |
|
|
OBS. Jeg synes bestemt der er flere (mange) veje - jeg stiller mig bare tvivlende over for nogle af dem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du høre |
|
|
jo kun det du vil høre tilsyneladende, for der er flere grunde til at jeg ind imellem benytter mig af at ligge ham lidt bag lod.. Sjovt nok så rækker min hest også frem og ned ved omkring sine knæ når jeg har ham i longe, så det er jo samme metode vi bruger bortset fra at min ihvertfald ikke har nakken som det højeste punkt når den går dernede, det kan jeg slet ikke se hvordan han skal få sådan som han er bygget.. Min bruger da også lige præcis de samme muskler som når vi rejser ham i nakken, og netop når den går dernede kan man tydeligt se musklen på halsen spille op og ned.. Jeg forstår ikke din kommentar om at man bruger det så lang tid gennem hestens uddannelse, du har jo på ingen måde nogen som helst ide om hvor meget det bliver brugt, så hvor kan du danne dig et indtryk på den baggrund?? Jeg rider som mænd ganske almindelig dressur med de nøjagtig samme mål som de fleste andre, og ud fra de samme principper om frem og ned og ridning hen over overlinien, den eneste forskel er at jeg bevist bruger bag lod i opvarmnings sammenhængen.. tror nu nærmere det er dig der ikke forstår hvad der menes  Men lad mig stille dig et spørgsmål så, nu ved jeg jo ikke hva plan du rider på men lad os sige at du rider M hvordan ville du så ride din hest i opvarmningen?? op i nakken og åbenud som på stævnepladsen fra start til slut?? mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mht bag lod |
|
|
så er det jo et frit valg Men bag lod bruger hesten ikke de muskler, som den senere skal bruge når den skal stå korrekt i nakken. Jeg tror det er derfor at flere stiller sig meget tvivlende overfor dette... Når hesten går i frem og ned (ud med næsen, kald det støvsuger eller hvad i vil, og næsen i knæ højde), så træner den de muskler den også senere skal bruge, når dens nakke er mere rejst... Dvs. ved at rejse hesten fra frem og ned træner man de samme muskler, men ved at ride bag lod og så få hesten frem i nakken, der træner men ikke de samme muskler... Samtidig så giver beg lod ofte en spændt rygmuskulatur. Der er flere dyrlæger, som forklarer dette lang bedre end jeg bla. Gerd H og hillary Clayton er super gode til at forklare hvad der sker i hestens krop... Så man kan da sikkert godt få en godt gående hest ved at blande bag lod med frem og ned, samt den korrekte holdning, men hvorfor vælge bag lod? Jeg tror måske jeg kender svaret på mit eget spørgsmål, for når man rider hesten bag lod, så løftes ryggen jo og man får en fornemmelse af at hesten bruger sig korrekt... Der har været tusind af tråde, hvori der forklares HVORFOR man får den følelse af at hesten går korrekt, når den kommer bag lod... Katja, jeg har redet lidt M dressur på min gamle hest og vil da gerne fortælle hvordan jeg varmede op (hvis jeg kan huske det )... Jeg har altid lære at starte med at trave 10 min for halv lange tøjler og herefter tage et par runder i galop også for halv lange tøjler Jeg styrede rundt på store volter, for mine ben og mit sæde... Det vigtigste var at hesten gik i fuldstændig tempokontrol... Hesten blev i denne fase blød og lækker og afslappet... Til stævner kunne det godt være nødvendigt at lægge nogle parader ind, for at den lige hørte efter... Når den så var vamr i kroppen, så kunne jeg samle tøjlerne op, have en helt let kontakt og så begynde at ride øvelser... Ofte red jeg schenkelvigning og versader i skridt og så begyndte jeg i trav og galop... Hvis hun slog fra og kiggede på noget, så lavede jeg en let bøjning/stilning til en side eller en lille volte og så kom hun hurtigt på plads igen... Jeg er opdraget med at det ikke er okay at ride hesten bag lod, og kommer den derned, så skulle man enten ride frem (hvis den gik ned i tempo) eller bremse op (hvis den satte tempo op). Det var altså ikke en ønsket facon på hesten, fordi hvis den lærte det, så ville den søge derhen når den blev træt og det ønskede man ikke (der var vist ingen der dengang fortalte mig om at den brugte de gale muskler, når den gik der, men det var bare ikke godt). Jeg har jo også redet nogle gange hos Susan gennem det sidste år og jeg har da fået nogle gode fif, men generelt så er mine teknikker meget lig dem jeg brugte dengang. Der er bare kommet noget ekstra på Og så har viden om hestens anatomi og hvad der sker i dens krop, virkelig gjort meget for mig... Jeg synes det er super fedt at vide hvordan og hvorfor man gør de forskellige ting 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala... |
|
|
Jeg kender skam godt nogle af argumenterne for at ride hesten lidt bag lod, og jeg er ikke uenig i dem alle Nu er mine indlæg slet ikke myntet personligt på dig (eller andre herinde), men bare en generel undren. Jeg mener bare at når man f.eks. rider i de forskellige LA-klasser, så vil jeg mene at hesten ikke længere er på babystadie, og den bør absolut ikke gå med næsen bag lod som en "fast" ramme... Og det er da det jeg oftest ser...? Så kommer undskyldningen om at den ikke er klar - jamen hvornår bliver den så det? Når man snakker "nakken som højeste punkt" gælder det først når halsen kommer over vandret Det hænger oftest sammen med om hesten går foran/bag/i lod, men nogle heste har brug for at komme en del foran lod før de kan have nakken højest. "Nakken som højeste punkt" handler om hvor din hest knækker i nakken - og når den rækker sig ned (foran lod) så knækker den jo slet ikke = nakken højest kan selvfølgelig ikke lade sig gøre.. Når din hest går der nede, ja - så bruger han samme muskler som når han skal op i nakken. Men når din hest går bag lod, bruger den nogle andre. Min problematik er (og det er ikke sikkert det gælder dig, men ved det er sådan mange ryttere arbejder): Hesten rides bag lod fordi den ikke har styrke til at gå ude i lod i den ønskede holdning. De muskler hesten bruger når den går der, styrkes gradvist og hesten kan derved gå mere og mere rejst fortil og højere i nakken. På et tidspunkt vil man gerne have hesten helt ud i lod - det er jo ens mål - og den er blevet styrket gradvist til nu at kunne gå næsten i lod og i en ret høj samling. Her træder problematikken ind i mine øjne. For idé rytteren får redet hesten ud i/foran lod skifter den knækket i nakken, og bruger går over til at bruge nogle andre muskler (for os ser forskellen ikke ud af alverden, men der er meget stor forskel på hvordan hesten bruger sin krop i de to forskellige stadier). Nu skal hesten gå med samme rejsing og samling som før, men bruge nogle muskler der slet ikke er trænet op til dette. Samtidig bliver de fine muskler du trænede før, lettere overflødige - nu er det jo ikke dem der skal løfte længere... Det er simpelthen ikke logisk for mig. Hvorfor træner man ikke fra start de muskler der skal bruges i sidste ende? Jeg ville i opvarmningen ride min hest frem og ned som alle andre - eneste forskel er at den ville være i/foran lod. Men vil det sige din hest kun knækker i halsen i opvarmningen, men knækker i nakken når du samler den op?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men for |
|
|
søren, hvem pokker snakker om fast ramme, prøv at slå ordet momentvis op  Jeg rider skam ikke min hest bag lod som en fast ramme, jeg rider den bag lod hvis den 1 spænder for meget op under opvarmningen og 2 for at strække hele hans overlinie ud igen under opvarmning.. længere er den ikke, du fylder en masse ord i munden på mig jeg aldrig har nævnt, hvor mange gange skal jeg skrive at mit/vores mål er at hesten skal gå med nakken som højeste punkt og med næsen åben ud før du slipper din fokusering af en hest der bliver revet rundt i en rollkur  Og ja uanset om den så går grandprix så vil jeg stadig lægge den dybt i opvarmningen, (ja og læs dybt og lad venligst være at læse bag lod)og det vil jeg gøre af den simple grund at bibeholde smidigheden i hele hestens overlinie, og som alle andre vil den blive rejst mere og mere gennem sin uddannelse, men først når den er varmet op og redet dybt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på billedet |
|
|
af min hest er den på daværende tidspunkt ikke klar til at gå med nakken som det højeste punkt, hvis den blev redet længere op i nakken på ovenstående billede, ville den tabe ryg, takt og bæring og det ønsker vi jo så langt fra.. iøvrigt tror jeg bare at vi som tidligere skal være enige om at være uenige, vi ses jo måske en dag på en stævneplads.. katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| katjo... |
|
|
der er jo ingen der mener din hest skal højere op i nakken, bare mere frem med næsen Og jeg tror bestemt ikke at dig og Cat er så uenige, som i selv tror  Men jeg har et spørgsmål: hvad får du ud af at ride opvamrning bag lod (du siger den bliver lækker løsgjort) i forhold til fx at ride den varm i en løsere holdning? Altså hvori ligger forskellen for dig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cat *May Ray* |
|
|
Dette har du tidligere skrevet: Det er derfor ikke et "korrekt" løft, men er blot til for at give den unge og muskelfattige hest en fornemmelse af en løftet ryg. Desuden kan man bruge dette stadie til at løsgøre hesten, men det er ikke et stadie der rigtig bidrager til muskelopbygning osv. Jeg synes det er en udpreget misforståelse at folk tror hesten trænes op ved at ride med næsen i sandet - DET GØR DEN IKKE! Den trænes når den løftes. Og langsomt løftes halsen, bækkenet kan kippes (men kun hvis de musklerne kan få lov at slappe af) og hovedet kan falde i lod. Dette skriver du nu: Når din hest går der nede, ja - så bruger han samme muskler som når han skal op i nakken. Men når din hest går bag lod, bruger den nogle andre. Det er simpelthen ikke logisk for mig. Hvorfor træner man ikke fra start de muskler der skal bruges i sidste ende? Hvis du starter med at blive enig med dig selv, så er det nok nemmere at blive enige med andre senere  Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| igen for kong hans |
|
|
MOMENTVIS!!!!!!! så er den vist slået fast og hvis ikke så giver jeg sgu snart op... Jeg rider skam ikke opvarmning bag lod hvor læser du dog det  Jeg rider MOMENTVIS bag lod hvis en af også ovenstående tilfælde indtræffer 1 hesten spænder op 2 hesten er lidt stram bagtil og i overlinien, der bruger jeg det for lige som at strække hele overlinien helt ud, husk på jeg lægger den jo ikke bare bag lod også hejler derudaf med hovedet oppe i luften, nej hvis jeg rider den en anelse bag lod så rider jeg den også helt helt dybt for at strække hele hans overlinie og det virker fortræffeligt.. sjovt nok så kan jeg da flere steder læse at min hest knækker forkert i nakken og hvis den skal knække korrekt så skal den også løftes noget mere, det bliver den så også på nuværende tidspunkt men nu kan den så også bære det.. hvis jeg havde startede med at den skulle stå åbenud og højest i nakken, så ville jeg få problemer i højere samlinger da der simpelthen ikke ville være nok motor bagfra.. Dette er ikke en terori men praksis da hesten faktisk det første halve år blev redet op i nakken fordi vedkommende der red den troede det var sådan man gjorde, det tog så Nalle 3 mdr at lære den at lægge sig ned og ikke mindst slappe af i underhalsen, jo tak det var en fest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forklaringen |
|
|
 Hesten er lige sprunget an i galop stadig under opvarmning, den spænder lidt op og her er den som i kan se lagt lidt bag lod til han slapper af og ikke spænder op i sin underhals.. Det er såmænd alt vi bruger det til men det har en fantastisk effekt og selvfølgelig jo længere den kommer i sin uddannelse jo mindre vil man bruge det og til sidst sikkert slet ikke da hesten så ikke vil spænde op, men ride den dybt vil vi nok altid bruge under opvarmningen for at få ham strukket ordentligt igennem.. Håber det kastede lidt lys over sagen med et billed af sagens kerne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala... |
|
|
Uha, en masse misforståelser der skal udredes  Katjo: Jeg tror Janne har ret i vi ikke er så uenige igen På nogle punkter er vi uenige, men ikke alle.. Som sagt synes jeg også bag lod kan bruges som et middel til f.eks. at få hesten til at slappe af. Jeg mener ikke det er nødvendigt, men det er en mulighed. For lige at få det HELT på plads, så var de ting jeg skrev ikke myntet på dig. Jeg ved bare at mange rider ud fra det princip, og jeg FORSTÅR det simpelthen ikke... Og der er endnu ingen der har kunnet give mig en logisk forklaring på det (jow jow, om alt muligt andet de mener det gør, men mit muskelproblem kan jeg ikke få svar på...). Jeg forventer selvfølgelig ikke en forklaring fra dig, hvis du ikke rider med den tankegang Derfor mit sidste spørgsmål: "Men vil det sige din hest kun knækker i halsen i opvarmningen, men knækker i nakken når du samler den op?" for det var lidt det jeg syntes jeg kunne forstå... Og så passer du jo slet ikke ind på min "problemrytter"  Jeg er helt enig i at en hest på ethvert niveau skal lægges dybt og strækkes/løsgøres i opvarmningen (og afridning). Forskellen på mig (og dig?) og mange andre, er at jeg ikke ville ride min hest bag lod. Nå, håber det kunne rede trådene lidt ud - jeg er på ingen måde ude på hverken at lægge ord i munden på dig eller hagle dig ned  Og så Alette: Jeg står 100% ved begge citater, men jeg vil da gerne uddybe  I første citat henvises der til støvsugning. Dvs. det stadie min hest f.eks. aldrig har "valgt", men nogle heste har brug for det og for nogle ligger det meget naturligt. Det kommer jo an på hestens muskulatur - min hest var meget redet inden jeg begyndte at "bodybuilde" ham i longen - derfor var det slet ikke nødvendigt for ham at strække sig helt derned - han havde jo rimelige muskler i forvejen. I andet citat kommenteres på Katjo's: "Sjovt nok så rækker min hest også frem og ned ved omkring sine knæ når jeg har ham i longe". Der er man jo netop ude i at hesten har løftet sig fra støvsugerstadiet, og så bygger den muskler op - hvilket jeg også forklarer i citat ét. Håber det hjalp lidt, ellers må du spørge igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kommentarer fordele og ulemper |
|
|
Jeg er BEDØVENDE ligeglad med, hvordan folk rider deres heste. Men jeg synes som minimum, at man bør vide, hvad der sker i ens hest med den ridning, man praktiserer, og ikke stikke blår i øjenen på sig selv og tro, at man når samme mål. Det gør man ikke. ALT i dette indlæg er forsøgt sagt HELT neutralt - for folk må ride som de vil... Og folk må selv vurdere, hvad de synes er den bedste og den 'fineste' form for ridning. Når jeg siger jeg synes noget er grim ridning, så er det fordi jeg er opdraget inden for en anden type ridning end den der praktiseres i dag. Den ridning jeg synes er smuk synes andre ser forkert ud. Men ligegyldigt hvordan man end vender og drejer det, så siger de fleste fagfolk sammenstemmende, at der sker et, når man rider frem, UD og nedridning og efterfølgende foran lod-ridning, og noget andet når man rider bag lod (hvad enten hesten har hovedet ned eller oppe). Man opnår forskellige pos. og neg. ting med begge rideformer.
Og så kan folk kalde mig bedrevidende, alt det det de vil. Men det er ikke mig, der siger det, men mange fagfolk der beskæftiger sig med disse emner - enten som dyrlæger, kiropraktorer, forskere i hestens biomekanik ol. Følgende fordele- og ulempeliste er lavet med det ideelle som udgangspunkt. Vi kan så være gode eller dårligere ryttere og deraf kan vores ridning lykkedes i større eller mindre grad. Bag-lod ridning giver: På plus-siden: spektulærer forbensbevægelser, den eftertragtede krølle på halsen(svaneagtigt), hurtigere uddannelse af hestene, en del kadance i ridningen, som får det til at se 'dansende ud' = tolkes som legende let, og NOK så vigtigt - det er disse egenskaber, som vinder konkurrencerne i øjeblikket, så hvis man vil vinde, skal skal ud i at ride bag-lodridning, På minus-siden: hestene kommer aldrig ud af bag-lod-positionen som foreskrevet i dressurfordringerne - men det er et mindre problem, fordi fordelene honoreres tilsvarende højt, problemer med stop, overgange og stilstand i paraderne, fordi tøjler bruges til to forskellige signaler (at placere hovedet og stop), hård, stiv, anspændt ryg som gør det svært at sidde på hesten i trav og galop = kaldet at hesten har store rygsving, takten ryger momentvis som flg. af den hårde, stive ryg i alle tre gangarter, skridten bliver ofte meget pasagtig og galoppen firtaktet, det er fysiologisk umuligt for hesten at sætte sig bag til = man opnår ikke samling bagfra, og man må ride f.eks. større galoppioretter som AH siger i et nr. af ridehesten, nogle dyrlæger siger at denne form for ridning giver flere skader i ryg og bentøj - især hos unghestene, hvor mange må kassereres. Gerd Heuschmann nævner specifikt øget forekomst at gaffelbåndsskader, smadrede kæber osv. Men det er erfaringsudtalelser - ikke dokumenterede videnskab.
Foran-lodridning +siden: blød afspændt ryg, hvor man sidder behageligt i trav og galop selv på heste med kæmpestore gangarter, taktfaste/taktrene gangarter, lethed på stopsignalet og deraf også mere flydende overgange, ikke-kandancerede ridning som ser mere flydende og lette ud (hvis man er til denne type ridning), det er fysiologisk muligt for hesten at sætte sig bagtil - så er det bare op til rytteren om det sker eller ej, den øgede mulighed for samling giver mere korrekte - i den oprindelige version er øvelserne - piroetter, passage og piaff. Minus-siden: Traven bliver mindre spetaktulær, der er ingen krølle på hestens hals = ingen svanehals, uddannelse af hesten tager LAAAANG tid, og så har vi ikke en kinamandschance for at vinde ret meget - SLET ikke når vi når op i de højere klasser.
Tanten her mener også: 'Riding must be pleasing to the eye and to the feelings.' Egon von Neindorff
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uddybning |
|
|
Katja - har du et billede hvor du mener at din hest står i den holdning i nakke, som du mener er korrekt?? Det er min erfaring, at det i disse diskussioner viser sig, at man har vidt forskellige opfattelser af hvad især i lod og nakken som øverste punkt egentlig betyder. F.eks. vil jeg definere det som VOLDSOMT bag lod på det sidste billede du viser af din hest og din underviser. Du kalder det lagt lidt bag lod. Så der kan man se hvor forskellig opfattelserne er 
Tanten her mener også: 'Riding must be pleasing to the eye and to the feelings.' Egon von Neindorff
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søs.... |
|
|
Nu er det blevet meget sort/hvidt igen... Hvor placerer du dem, som både rider bag lod, frem og ned (ud med næsen) og hvis heste både står rigtigt og forkert i nakken (dog ikek på samme tid ) Der er jo en del, som godt ved at bag lod er noget skidt, men hvor hesten stadig ryger derind ind imellem (fordi de piller lidt rigeligt), men hvor de gerne vil have dem kommer længere ud og den får ros for at gå korrekt... Jeg kender flere, som godt ved at bag lod er noget MØG, men hesten kommer altså derind nogle gange alligevel... jeg er dog enig i at oftest når vi snakker ridning herinde, så er folks opfattelser af bag lod ret forskellige... Men jeg synes også at den hest Katjo (det sidste billede) har lagt ind er alt for trukket sammen, den har ingen tøjle frihed og kommer derfor laaaangt bag lod og knækker faktisk længere nede end mellem 2. og 3. hvirvel. Prøv at forestil dig samme billede, men hvor hesten havde fået tøjlefrihed i anspringet? Hvor lækkert den kunne være kommet frem og fået frihed til at få ryggen med op?: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla bla |
|
|
Hm - det var egentlig ikke meningen at jeg ville være sort hvid men prøve at sætte fordele og ulemper op ved ridemetoderne. Og det bliver self. lidt firkantet. Jeg var egentlig ikke ude på at dømme nogen - tværimod - bare sige, at man skal være opmærksom på at man opnår noget forskelligt, men hvad folk synes er godt, gider jeg egentlig ikke blande mig i længere :-) Kan ikke helt forstå, at du læser det som så sort/hvidt  jeg ved ikke hvor dem midt i mellem skal placeres - det må de afgøre med dem selv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilbage til pkt. 1 |
|
|
Grunden til at jeg er gået over til at interessere mig for støvsugerridning er ene og alene anatomisk. Som jeg har forstået det bruger hesten ikke ryggen til at løfte ryggen med. Den bruger musklerne på undersiden. Og for at opmuntre den til at bruge dem kan man gøre det nemmere for den ved at fjerne/fordele trykket fra ryggen. Jeg forestiller mig den gymnastikøvelse hvor man skal være en kat der skiftevis skyder ryg og sænker den igen. Indtil jeg bliver virkelig hård vil jeg nok foretrække minimum vægt. En afspændt overlinie er ganske afgjort også et + og derfor frem og ned med halsen. Derved strækkes også det ligament der går over hele rygraden og dette bidrager også til at hestens ryg løftes. Igen katteøvelsen. Prøv at skyderyg med løftet hovede! Kan vi blive enige om at det kræver øvelse. I takt med at hestens undermuskulatur styrkes bliver hesten i stand til at bruge den ved en højere holdning. Og i takt med dette vil den finde sin egen korrekte holdning som for nogen heste er langt fremme og andre mere i lod. Evnen til at kippe i bækkenet kommer så også i takt med den øgede styrke i underlinien (hedder det det?) og træning gennem temposkift og ½ parader. Før hesten kan dette er den ikke i stand til at flytte vægt. Jeg er fuldstændig enig i at en rytter der læner sig forover ikke flytter vægt om bagtil, men dette er heller ikke så relevant før hesten er styrket nok til at bære det. Og er jeg helt galt på den må i jo rette mig. Ang at lade heste gå bag lod, omend kun momentvis skal jeg ikke udtale mig om. I rusland bruger de at vikle spædbørn helt ind i tæpper for at få dem til at falde til ro. Og det virker jo ganske glimrende. Så bare fordi det ikke appellere til mig kan det jo være fint nok. Iøvrigt dejligt med tråde der tvinger en til at forholde sig.
Salg af rideudstyr til islandske heste og deres ryttere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Janne |
|
|
Jeg må sige, at jeg er enig med Janne i, at det lyder meget sort-hvidt med det der foran lod og bag lod. I øvrigt mener jeg ikke, at det er nok at tale om foran lod, for hesten kan sørme også gå forkert og anspændt foran lod. Derudover synes jeg, at det ville være mere spændende at se udelukkende på det fysiologiske og ridetekniske ved bag lod og i/foran lod (korrekt eftergiven), og så holde hele "hvad vinder man konkurrencer med" ude af billedet. Jeg kan i hvert fald godt komme på flere plus'er og minus'er. F.eks. har du ikke fået med, at ryggen faktisk løftes ved bag lod-ridning, eller at musklen på undersiden af halsen styrkes. Jeg synes også det kunne være interessant at vide mere om, hvilke muskler der arbejder hvordan, når hesten går bag lod. Kan bugmusklen f.eks. arbejde korrekt med at understøtte ryggen? Derudover mener jeg ligesom Janne, at det også er vigtigt at tænke på, hvordan bag lod-ridningen foregår. Er hesten tidligt i sin uddannelse og skal derfor slet ikke samles og sættes bagtil alligevel, er det momenter i ridningen, hvor den kommer bag lod ved en fejl, veksles der mellem bag lod og foran osv. Er hesten f.eks. ikke ret uddannet, så er det jo ikke en ulempe, at den ikke kan sætte sig bagtil, for det er jo alligevel slet ikke noget, den skal på det tidspunkt. Til gengæld skal den lære at gå med ryggen oppe, og det gør den jo faktisk bag lod. Men den styrker samtidig sin underhalsmuskulatur. Så der er mange forskellige plus'er og minus'er. Endelig vil de sløvede signaler afhænge af, hvad ens signaler er. Til sidst bare lige et ekstra lille pip til Søs: Hvis du gerne vil opfattes helt neutral, så prøv at lade være med at skrive hele ord med store bogstaver. Man opfatter det altså, som om du taler med ja, meget store bogstaver  Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Saglig neutral debat |
|
|
Jeg må lige komme Søs til undsætning. Jeg opfatter på ingen måde hendes indlæg som sort/hvidt. Jeg synes det er et forsøg på - sagligt og neutralt - at opliste fordele og ulemper ved foran og bagved lod. Janne - du har jo selv længere oppe skrevet, at man får noget forskelligt ud af foran og bagved lod - at hesten bygger nogle forskellige muskler og går forskelligt. Hverken du - eller som jeg læser det - Søs lægger nogen vurdering i dét. Jeg synes, at det er det, der gør denne tråd meget fin: at det stort set lykkes at diskutere sagligt og ordentligt. Jeg synes, at der kommer noget meget interessant ud af det på den måde. For ingen af os er jo 100% overbevist om, at den måde vi selv tror på og rider efter nu, er den eneste rigtige. (Hvis vi er 100% overbeviste, bliver vi til fundamentalister og kan ikke lære noget nyt). I øvrigt tror jeg, at der også ligger en diskussion gemt mellem "teorierne" og "mesterlæren". Som jeg ser det, er hovedparten af "støvsugerbanden" overvejende teoretikere, mens hovedparten af dem, som rider efter de gældende dressurforbilleder, overvejende rider efter mesterlæreprincipperne. Jeg har i adskillige tråde læst irriterede indlæg, hvor mange føler tråden "spammet" med alenlange teoretiske forklaringer. Og mange "mesterlære"argumenter som at "hvis du ikke selv kan ride så godt, kan du heller ikke udtale dig". Katja skriver ovenfor på ønsket om en bog om de principper, hun rider efter, at "der er så mange andre der skriver bøger om deres metoder, og skulle vi have en bog for hver metode så ville vi jo drukne i skidtet". Igen en "mesterlære"udtalelse. Igen vil jeg gerne plædere for, at begge dele tages med. Teorierne er spændende nu, fordi de er så underbyggede m.h.t. biomekanik m.m. Men mesterlæren er altså også enormt vigtig. Der er så meget, man ikke kan fange i en teori - timing, indfølelse etc. Nå - nu håber jeg ikke, at mit indlæg også bliver opfattet som sort/hvidt. Det er i hvert fald ikke ment sådan 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God indlæg |
|
|
Misser - jeg er SÅ enig i dit indlæg. RIGTIG god pointe omkring mestelærer vs. teori  Anna - det er bare mig at skrive MANGE ord med stort - men hvis du oplever mig som UTROVÆRDIG - så FRED være med det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Utroværdig... nej, nej |
|
|
Nej Søs, jeg opfatter dig da ikke som utroværdig, det har jeg forhåbentlig aldrig skrevet  Jeg kan bare godt blive lidt overvældet, når folk starter deres indlæg med "Jeg er BEDØVENDE ligeglad...". Men jeg er også meget fintfølende  Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Njah.... |
|
|
Jeg er nu enig - er heller ikke så vild med når folk taler med "store bogstaver" Men hver sin stil 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til søs |
|
|
jeg mente bare at det blev meget sort/hvidt, fordi det ligesom var enten-eller... Hvis du forstår? Jeg ved godt at du ikke er dømmende i dine indlæg  Rigtigt godt indlæg Misser. jeg tror netop at man som teoretiker render panden mod en mur, når man skal diskutere med en mesterlære orienteret personage... Jeg synes selv det er super vigtigt at blande... at have styr på sin teori, altid være åben for at lære mere og så prøve tingene af i praksis... Og ikke bare stole blindt på en ridelærer, men også søge teoretisk viden andre steder...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er lige |
|
|
kommet hjem fra ferie og finder en støvsugertråd - juhu  Men så er den straks blevet til en bag-lod tråd  Jeg havde ellers - da jeg læste starten at tråden - glædet mig til at fortælle lidt om støvsugningens velsignelser, men det kan jeg jo gøre alligevel  Den helt store, synlige forskel ligger i, om man synes at hestens hoved skal placeres med tøjlerne eller ej. I den almindelige dressur bestemmer man jo i ret høj grad vha tøjlerne, hvor hesten skal holde sit hoved. I støvsugerridning har man kun lidt eller meget lidt kontakt med biddet, og hesten holder sit hoved, hvor det passer den i forhold til den gangart man ønsker fra den. Hvilket nok vil være et eller andet sted under mankehøjde  Senere løfter man heller ikke dens hoved vha tøjlerne, men vha halve parader mv. Man har heller ikke nu så meget kontakt, at hesten bøjer nakken pga kontakten med biddet, og man 'piller' heller ikke med tøjlerne for at få hesten til biddet. Man er nemlig bange for at få spændinger og skævheder( og deraf evt. følgende skader ), hvis man prøver at styre hesten ind i en for fast form - så hellere tage udgangspunkt i hestens eget bevægelses- og balancemønster  Det giver en hest, der bevæger sig markant anderledes, men som er dejlig at ride på (og efter min mening meget skønnere at ride ) . Det ser ikke så spektakulært ud, men mere afslappet. Det tager nok længere tid at uddanne hesten og kræver sandsynligvis også mere finfølelse og tålmodighed hos rytteren, så nogle ryttere ville måske komme til at kede sig undervejs Men ikke hestene, de ser glade ud 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men Nina |
|
|
det er jo ikke støvsuger ridning, du forklarer om, det er bare alm. dressur Støvsuger ridning er (som jeg ser det) kun det stadie hvor hesten har snuden helt i sandet... At ride med let tøjlekontakt og ride bagfra hen over ryggen, er jo helt alm. dressur... At der så er mange, som ikke rider sådan er en anden sag... Men hvordan definerer i støvsuger ridning? Jeg har forstået det sådan at hesten støvsuger, når den render med næsen helt nede ved sandet... og det er det, det betyder... Og der er altså ikke ret mange heste som indtager den facon, de fleste lægger sig lidt højere... at de så tillades at vende tilbage til stævsuger form, hvis de har lyst er en anden sag, men bodybulding begynder når hesten kommer længere op... og så er det ikke længere støvsuger ridning... Så kan I ikke venligst forklare hvad I mener støvsugerbegrebet dækker over?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min def |
|
|
Jeg opfatter det mere som et prædikant der blevet sat på en bestemt type ryttere, at nogle tror trods mio forklaringer, at der rides med næsen i jorden hele tiden Længere er den ikke i min verden  For mig er det som for dig forstadiet til frem, UD og ned ridning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så er jeg nok bare |
|
|
rigtigt træt af det prædikat...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen det |
|
|
er jo bare fordi, når man ikke placerer hestens hoved og rider almindeligt og følsomt frem på den, så lægger den selv sit hoved frem og ned - og hvor langt ned, bestemmes af hestens bygning og ikke af rytterens hånd. Vupti - så har man en støvsuger  Hvis altså hesten er bygget til at gå i støvsugerfacon - og hvis ikke, har man sådan en som din (og vores 4 haflingere)  Det skal jo ikke være en støvsuger-reklame, men en måde at vænne hesten til at bære rytteren på uden at spænde i rygmusklerne og samtidig opbygge skuldermusklen, trapezius. Så behøver hesten nemlig bl.a. ikke, når den er begyndt at kunne gå 'normalt', at gå bag lod for at holde ryggen og/eller halsen oppe  Hehe - så kom jeg også ind på bag lod 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Støvsugerbegrebet |
|
|
Nu var det jo Pony-mor, som "døbte" Susan-ryttere og andet godtfolk "støvsugerbanden". Jeg ved ikke helt, om Pony-mors benævnelse var ment som noget positivt, men i hvert fald er der nogen af os, som har identificeret os med begrebet - måske også for at signalere medlemsskab af "klubben", -banden, som ikke placerer hestens hoved med tøjlen. (Der sidder nok nogle retorikere, som kan berette om, hvordan sådan et - måske lidt nedladende - begreb kan blive styrket og bidrage til en positiv identitet - ligesom "bøsse", "perker" etc.) Men det er da rigtigt, at begrebet er misvisende for de fleste af os, som har heste, som ikke tager næsen ned i sandet, selv om vi slipper tøjlerne. PS. Jeg har selv moret mig over navnet "støvsugerbanden" - det var jo en af de bedste danske film fra min ungdom, hvor et hold pensionister ala Olsen-banden udførte et fantasifuldt kup. Herlig film med meget humor!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes bare |
|
|
det er total misvisende... fordi de færreste af os rider med snuden i sandet... Så jeg er måske bange for at det giver et forkert indtryk, netop at man rider rundt med næsen i sandet i to års tid... Selvom mange, inkl jeg selv, har forsøgt at forklare og forklare, hvordan det fungerer... "vi" blev da også døbt mclean mafia samt Susan kloner... det har da ikke hængt ved...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe - jo |
|
|
Janne, det tror jeg bestemt hænger ved  Men det er vel fordi vi mennesker så gerne vil putte hinanden i bås - tænk på typetestningen ved fx ansøgninger og lederkurser  Så ved direktionen bedre, hvor de har medarbejderne - måske  Men jeg er nu også lidt ligeglad, vi kan da også kalde det noget andet - men det er jo smart at have en benævnelse, når man skal forklare hvorfor tingene gøres 'anderledes' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesten vælger selv... |
|
|
Jeg har tænkt meget over det der med, at hesten selv vælger, hvordan den vil gå med hovedet, men er det egentlig ikke også lidt misvisende. Jeg er helt med på, hvad der menes med det, nemlig at hesten får frihed fortil og ikke direkte ved hjælp af tøjlen får bøjet eller sænket eller løftet halsen, men hesten vælger jo ikke ret meget selv. Det er rytteren, som gennem indvirkninger på hesten får hesten til at gå på en bestemt måde. Gennem fremadridning, halve parader, overgange. Jeg synes, at den måde, det forklares på sustainabledressage.com er lidt bedre, fordi der her lægges vægt på, at det er rytteren, som bestemmer, men at rytteren ikke placerer hestens hoved, men får den til at arbejde på en bestemt måde med hele kroppen. Tror hun beskriver forskellen ved at tale om "body attitude" - altså det at man ikke placerer hestens hoved et bestemt sted direkte, men fokuserer på at få hestens krop til at arbejde på en bestemt måde. For selvom det med at hesten selv vælger lyder meget sødt og som en klar modsætning til tvang, så er det jo egentlig ikke særlig smart at lade hesten selv vælge, for den ved ikke, hvad der er bedst for den. Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det kan |
|
|
du have ret i, Anna  Man skal jo være forsigtig med hvordan man udtrykker sig - men det er naturligvis: at hesten selv vælger, udfra de betingelser vi giver den  Når jeg skriver det som tidligere, er det fordi de fleste ryttere gerne vil bestemme hvor hesten har sit hoved - ved at bruge tøjlen.... Det her er på en måde modsat - det er ved ikke at bruge tøjlen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala... |
|
|
Hmmm... Nu har jeg så gumlet lidt på den, Anna  Første tanke var: Ja, hovedet placeres vel stadig, så måske det er mere korrekt at sige det bliver placeret gennem "hele ridningen", frem for tøjlen primært... Men så kom jeg til at tænke på noget andet: Det er jo egentlig ikke hovedet der placeres? Det er jo fordi hesten samles mere, lægger mere vægt bagtil og på den måde automatisk vipper op fortil. Og hvis hesten er løsgjort og ligerettet, vil hovedet falde ned i lod..? Så det er vel en samling af hesten man bestemmer, og så skal hovedet helst følge med som en biting  Men igen, lige nu er vi ude i ren teori...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tingene kan bare så nemt misforstås |
|
|
Altså meget af det er nok bare et spørgsmål om formulering, men jeg mener også, at der ligger ret meget af ens tankegang i den måde, man udtrykker sig på. F.eks. er der jo mange, som går op i, at man ikke skal kalde en hest fræk. Tingene kan nemlig så nemt misforstås, og jeg kan bare sagtens se for mig, at mange vil ride rundt og rundt på deres hest og vente på, at den helt af sig selv vælger at gå rigtigt. Og sandheden er jo, at den gør det aldrig helt af sig selv. Den gør det kun som følge af, at rytteren gør en hel masse. Men den kan gøre det uden tvang, hvis vi er dygtige nok til at lære den, hvordan den skal arbejde med sin krop. Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, og jeg |
|
|
tænkte også på, om man hellere skulle udtrykke det ved at snakke om halsen? Men det gør det bestemt ikke nemmere at sige  Det er skam ikke helt let at udtrykke sig korrekt - og med finfølelse  Men Cat har ret - det skal med, at man heller ikke senere i uddannelsen placerer hestens hoved ved at bruge biddet og tøjlen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla bla og søs hun snakker |
|
|
Det der konkret sker er, at det ikke er hesten eller rytteren, som placerer hovedet, men tyngdekraften. Som rytter rider vi efter at få en totalt afslappet og afspændt hest og når det sker, vil tyngdekraften trække hestens hovedet mod jorden. Senere med samling kommer hovedet højere op, fordi bagpart kipper nedad. Sådan meget firkantet sagt. Jeg er HELT på linie med de andre - at det sker ved at ligeudrette hesten og have signalerne installeret for så slapper hesten max. af = tyngdekraften tager over. Misser - jeg synes altså du brillierer (stavning ) med den ene super indlæg efter det andet - jeg er helt ENIG i din tolkning omkring støvsuger som a la gøre nedgørende ord til positiv identifikation 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe - ja, det |
|
|
er sjovt med den slags udtryk, som man kan tage til sig eller lade være  Men faktisk kaldte Misser og jeg det 'støvsuger', allerede dengang vi lærte det for ca 10 år siden  Så for os er det en helt naturligt betegnelse  Det der er øgenavne for nogle - er kælenavne for andre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mht at placere |
|
|
hovedet med tøjlen. Så synes jeg da netop det er vigtigt at pointere at det heller ikke bliver gjort senere, i hvert fald ikke på min "støvsugervej". Det man bruger tøjlen til, er dels fart kontrol (bremse) og dels forbensflytning for ligeudretning. For så vidt er det jo så ligegyldigt hvad hesten gør med sit hoved og sin næse, men som oftest vil hovedet falde mere og mere i retning af lodret efterhånden som hesten samles. Men det afhænger jo bla. af hestens bygning/ganachefrihed hvordan den kommer til at "stå i nakken" når den samles. Hvis man fokuserer på halsens placering istedet for ligeudretning og cruisecontrol og regner med at man kan komme i mål den vej rundt er det som oftest en glidebane, min oplevelse er i hvert fald at man kun kan få den fede fornemmelse når hesten er helt lige og ikke øger tempoet. Til gengæld er den der seje trav så også så man bliver helt høj af fornemmelsen og man kan ikke forestille sig at man kan stille sig tilfreds med nogen anden trav en den... Sådan havde jeg ihf det i fredags hvor vi fik omgang efter omgang af spændstig, sej luntetrav hvor man nærmest kunne høre hvordan blodet susede rundt i ponyens krop DYGTIIII Pony  Tidligere har vi kun fundet det i momenter, men jeg manglede så (åbenbart) lige det siiiidste i ligeudretning, så det var lige et ensidigt brems og lidt forbensflyt der skulle til.
- Matilde og Shalu -
- Har du løsgjort din hests Longissimus Dorsi i dag? - WINDSOR GREENLINE DRESSURSADEL SÆLGES SKRIV FOR MERE INFO
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cat og Janne |
|
|
Har ikke været ved computeren hele weekenden, så derfor mit sene svar, jeg har desværre ikke nogle nyere billeder af hesten under arbejde da der jo sker meget på forholdsvis kort tid, men som cat skriver så tror jeg nemlig heller ikke at vi er så langt fra hinanden og jeg har nok undladt at skrive en ting eller to om hesten som måske også kunne give et bedre perspektiv  Hesten er jo som i kan se meget højt sat dvs han vil helst gå med hovedet og nakken så rejst som muligt, med tab af ryg og bæring til følge.. Hestens forsvar når noget bliver lidt svært eller strammer lidt er at spænde lidt op i nakken og rejse sig højt fortil (altså spænde op) når han gør det lægger vi han derned hvor i kan se på billede 2 og lige så snart han kommer derned og slapper af (som regel efter et par minutter) rider vi ham ud i snuden igen selvfølgelig.. Det er langt fra den ønskede holdning, men nogen gange er man nødttil at accepterer hvor man er nåede til som et led på vejen, og jeg ved ikke om min hest er så meget anderledes end andre heste men det at han er så højt sat fra naturens side og at han har tendens til at spænde lidt op gør altså at den her holdning har en utrolig god effekt på ham og så snart han kommer derned slapper han af i hele sin overlinie og vi kan ride ham lidt ud i snuden igen, for mit vedkommende er det heletiden frem og tilbage frem og tilbage momentvis, når nalle rider ham bruger han det ikke lige så meget, da han er hurtigere til at få den til at slappe af.. Mht hvor den knækker i nakken er det for mit vedkommende stadig der den knækker, men nalle er begyndt at rejse den mere og mere og udgangspunktet er jo ligesom jeres og som på de 3 små billeder jeg har lagt ind, den holdning kan han dog langt fra bære lige pt, måske momentvis men så heller ikke mere... De fleste ungheste rider man jo frem og ned, men denne her har vi skulle ride tilbage og ned og netop derned i knæhøjde før den brugte sig optimalt, det tog 3 mdr at få den til at slappe af dernede og bruge ryggen, men det lykkedes da til sidst  Derfor bruger jeg det og det har en rigtig god effekt, jeg ser det lidt som en udstrækningsøvelse der bruges til at udstrække hen over overlinien og helt ned i hestens baglår, så derfor mener jeg ikke, som Cat jo egentlig også skriver, at det altid behøver at være fy at lægge hesten bag lod, ind imellem kan det have stor effekt, men det er ligesom med så meget andet at ved forkert brug er det noget skidt men bruges det korrekt kan det have en effekt.. Omvendt ville jeg aldrig lægge en hest der var lavt sat i halsen og som fra naturen søgte dybt derind bag lod, da det som janne skriver hurtigt kan tillægge hesten en dårlig vane, min hest har bare sin dårlige vane den anden vej altså op i hals og nakke.. Tilgengæld har jeg svært ved at forstå at i lægger den helt der frem hvor i gør når i støvsuger, da jeg mener at i ikke udvikler nogen halsmuskulatur med den metode.. en anden ting er jo så den med tyngdepunktet, jeg vil til enhver tid påstå at man lægger unødig vægt på hestens forpart, og en sidste ting er tantetraven jeg har svært ved at se hvordan i aktiverer bagparten... alt dette er jo kun spørgsmål, og ligesom nogle mener at min metode ikke kan have effekt har jeg jo så den anden vej rundt svært ved at se en effekt, det kunne være sjovt at udveksle metoderne til hest live en dag, ikke at jeg dermed tror at jeg konverterer til støvsuger ridning men det er jo altid rart at udvide sine horisonter en smule.. mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søs... |
|
|
Selvom du har ret i det med tyngdekraften, så er den måde at forklare det på bare stadig utroligt fikseret på hestens hoved (og lidt bagparten), hvor jeg synes, at det gode ved den formulering på sustainabledressage.com er, at den får det til at handle om hele kroppen. Det er ikke hovedets placering det handler om, men "body attitude". Og den finder hesten sandsynligvis ikke af sig selv, men på grund af rytterens indvirkning. Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja, Anna |
|
|
Naturligvis indvirker rytteren, men langt mindre end man skulle tro - det gælder faktisk om at være betydeligt mere finfølende og indfølende i sin ridning, end man måske troede man ellers var - og altså mindre indvirkende  Katjo, som du selv skriver, bliver hesten træt, og må ned bag lod igen. Det ville den ikke behøve, hvis dens trapezius var mere styrket og den havde opbygget sine muskler til at bruge sig 'korrekt' Men der er jo flere veje til målet - min erfaring er bare, at det ofte giver flere vanskeligheder med bag lod. Vores den gamle var også højt sat, og vi argumenterede i begyndelsen som du (da vores ridelærer begyndte at ride den ned og ind), at hesten havde denne højtsatte hals og netop han havde godt af at gå ned og ind  Men det havde han ikke, og han blev spændt over ryggen af det. Han så ellers bedre og bedre ud, og kunne godt gå meget fint og højt samlet, men blev altså for spændt over ryggen og tabte noget af takten. Måske var vi heller ikke dygtige nok til at ride sådan, vi var jo af den gamle skole, - og når man kun rider én hest om dagen er man jo en slags amatør, selv hvis man har redet i 25 år  Det var jo nyt for mig at se sådan en frem og ind-ridning, da jeg er så gammel og havde været væk fra ridning i 17 år, så jeg troede på hvad min dygtige ridelærer sagde - på den anden side kunne jeg jo sagtens mærke, at hesten efterhånden blev mere spændt og mindre taktfast og løsgjort  Man så det tydeligt i skridt og galop, at takten ikke var så god, som den kunne være. Efter vi så var begyndt på frem og ned (og ud) fik han efterhånden den allerfedeste galop  Det var mere rart for mig at ride sådan, og det var sikkert også mere rart for hesten Hans samling, når han var meget samlet blev også bedre, da hans ryg blev mere afslappet. Jeg kendte ikke så meget til teorierne bag det, og dengang var HN jo ikke så udbredt, vi begyndte bare på det, fordi vi ikke var tilfredse med hans spændinger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NinA... |
|
|
Nina, hvor meget rytteren indvirker har jo ikke så meget med sagen at gøre. Det er da klart, at jo mindre indvirkning man kan klare sig med, des bedre. Men det ændrer ikke på, at hesten ikke af sig selv vælger at gå rigtigt. Det er stadig rytteren, som gør forskellige ting for at få hesten til at gøre noget bestemt med sin krop. Man kan måske sige, at hesten selv skal søge ned og frem, men den gør det altså ikke, medmindre rytteren først beder den om at gøre en hel del med sin krop (bremse, gå frem, dreje, rette ligeud osv). Jeg skal selvfølgelig ikke udelukke, at der findes heste, som helt naturligt bærer sig rigtigt - også når de får en rytter på ryggen, men jeg tvivler nu på det. Jeg synes, at idéen om at hesten selv vælger at gå rigtigt er lige så forkert som at den selv vælger at gå forkert. I øvrigt tror jeg ikke, at man kan styrke en hest så meget, at den ikke bliver træt. Alle heste vil have brug for at ændre formen ind imellem - derfor er en del af kunsten at tage pauserne, før hesten bliver træt og selv siger fra. Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ordkløveri |
|
|
Jeg har fattet din pointe, Anna - og ingen af os skriver at hesten gør det af sig selv, før man har ligeudrettet, cruisekontrol m.m. Jeg / vi ved godt at man ikke bare rider rundt for løse tøjler og vupti så ligger hesten der. Men man ligeudretter, cruisecontroller m.m. = hesten slapper af = tyndekraften sørger for hestens hoved dumper ned ad. Vi skriver jo hvergang at man gør de ting først - og så dumper hestens hovedet ned af 'sig selv'.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søs... |
|
|
Er det så også ordkløveri at sige, at hesten ikke er fræk, men bare ikke har forstået? Der er mange, som har skrevet, at hesten selv vælger, hvor den vil placere sit hoved. I må gerne kalde det ordkløveri eller kalde mig kværulant, men jeg holder på, at det er en forkert opfattelse, at hesten selv skulle vælge noget. Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala... |
|
|
Jeg kan i hvert fald sagtens følge dig Anna.. Det er jo præcis os der bestemmer hvor samlet hesten skal være, men man kan vel sige at den selv bestemmer i og med at den må tage hovedet ned hvis den bliver træt? Der sidder ikke en rytter og tvinger hovedet op hvis den har brug for at strække det ned.. Er rytteren så tilpas dygtig at vedkommende kan skifte tilstrækkeligt i samlingsgrad, holde pauser mm i en grad så hesten altid har styrke/energi til at gøre hvad der forlanges - ja, så kan man vel sige at rytteren 100% bestemmer hestens samling -> holdning Katjo - dejligt at have dig tilbage i tråden  Jeg har lige en sætning jeg skal have opklaret før jeg svarer: "Tilgengæld har jeg svært ved at forstå at i lægger den helt der frem hvor i gør når i støvsuger, da jeg mener at i ikke udvikler nogen halsmuskulatur med den metode.." Mener du "frem" altså frem med næsen? Eller mener du helt "ned" som man (kun) gør når man støvsuger?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NinaA.. |
|
|
Jeg tror du misforstår mig for dybt og bag lod er ikke en og samme ting, jeg ligger ikke hesten bag lod når den er træt og hvis du læser mine indlæg tror jeg heller ikke du finder et eneste sted jeg skriver det?? Jeg skriver at hesten har svært ved endnu at bære holdningen som på de 3 små billeder andet end momentvis, dvs vi rejser den mere om mere for hver dag der går, men ride dybt vil vi altid gøre i opvarmningssammenhæng. Med dybt mener jeg heller ikke ned omkring knæene, det gør jeg når jeg traver af og strækker ham ud,(hvor han iøvrigt også stikker næsen ud foran lod) men bare dybt i al almindelighed som på det første billed hvor han har næsen i lod.. og husk nu jeg skrev dybt og ikke bag lod ik  En ting er helt sikkert min slapper af i ryggen når han går der, og alle der har siddet på den vil give mig ret, for slapper den ikke af i ryggen er du på vej af, den har den grimmeste ryg at være på så forskellen på afslappet ryg og anspændt ryg er meget meget stor lige på denne hest heldigvis spænder den kun sjældent op og som regel hvis det strammer lidt.. Altså jeg klapper mig næsten på lårene over hvor mange der bare hæfter deres hjerne på det frygtelige bag lod fy skamme ord også iøvrigt slet ikke læser hva jeg skriver  Cat: jeg mener når hesten har snuden frem i sandet?? jeg er godt med på at når den ligger dybt ved knæene og har næsen inde i lod ja så spiller musklen hen over halsen, men ved at lade den gå der frem i snuden har jeg svært ved at se hvordan man aktiverer halsmuskulaturen på samme måde er det fordi man bruger det i et tidligere stadie det der støvsuger halløj eller hva, synes nemlig heller ikke at man får spændt elastikken bagtil ved at lægge den helt frem i snuden og ned i sandet?? det eneste jeg kan forestille mig er at den vil lægge sig på forparten og ja strække ryggen, men så heller ikke andet  Nu har du skrevet flere gange at du heller ikke rider næsen ned i sandet så jeg ved ikke om du kan svare på det?? men for mig ser det ikke ud til at virke i praksis  mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| når hesten går |
|
|
med næsen omkring knæ eller lidt højere og foran lod, så bruger den trapesiuz (blandt andre) til at løfte og det er den muskel den også senere skal bruge, når den går i højere samling... Hvis du lagde din hest her, når den blev spændt, fremfor bag lod (selvom du kun gør det engang imellem) så ville du få opbygget nogle langt bedre muskler. Det er bodybuilding og desto mere rejst den vil kommer herfra, desto mere bodybuildet vil den blive. :    Jeg kan godt forstå du har svært ved at forstå det, men har man prøvet at sidde på en hest, som går sådan, så mister man lysten til ikke at ride sådan... For den anden trav, hvor hesten går bag lod og deraf løfter ryggen føles bare falsk... Man kan mærke en tydelig forskel i hestens rygsving og at den ligesom bliver sådan gummiagtig i hele kroppen... den følelse kommer kun når hesten rækker halsen ud af kroppen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jannej |
|
|
nu er det jo svært at sige noget ud fra billeder, men den første hest du viser takter da ikke helt rent om det bare er tegningen eller hvordan, men vi vil jo som regel at de diagonale ben løftes lige meget det gør den jo ikke på billedet.. yderemere snakker jeg om nogle helt andre halsmuskler nemlig den der spiller midt på hestens hals fra nakke til skulder hva med den?? og en sidste ting ved støvsugerridning rækker hesten jo snuden meget længere frem end bare i lod det er der jo ikke vist på billedet, så jeg får ikke rigtigt noget ud af dine svar desværre og med hensyn til fornemmelsen så er det jo sådan med al slags ridning at når man rammer den røde tråd så har man ikke lyst til andet  min hest ligger bla der i longen og når vi traver af dog en smule mere åben i næsen end på dit billed han har iøvrigt brugt 3 mdr i den holdning i pessoa linen under genoptræning, men derfor holder jeg stadig på at jeg ind imellem rider ham ind bag lod hvis han spænder op  vi er skam helt enige om holdningen på de billeder du viser der, men det har da heller ikke noget med støvsugerholdning at gøre. eller at hænge ude på halsen af hesten, det der vil jeg give dig ret i er helt almindelig gammeldaws ridning.. mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala... |
|
|
Det kan gøres kort  Nej, støvsugning får du ikke "ret meget" ud af. Ment på den måde, at hesten ikke rigtig opbygger muskler i det stadie. Og så lidt detaljer  Støvsugning er et totalt begynderstadie, og senere vil hesten gå mere rejst - også i opvarmning/afridning (som på den tegning Janne viser). Støvsuger-formen gør at hesten "kunstigt" får løftet ryggen, og finder ud af det er rart at gå der. Samtidig er det et stadie hvor man kan arbejde med at løsgøre hesten, få den rettet "lige" (efter sporet) i kroppen osv. Når man løfter hesten (via. overgange, tempoveksling osv = alm. dressur) tager musklerne stille og roligt over, og man forsøger at bevare den løsgjorthed og den løftede ryg man opnåede via. støvsugning. Man er som "støvsugerrytter" gennem hele uddannelsen opmærksom på hesten ikke kommer bag lod. Kommer den bag lod fordi det er svært, stopper man hellere op og prøver igen. Kommer den bag lod fordi den er træt, lader man den hellere gå lidt dybere/lavere hvos den igen har styrken til at komme i lod. Det er min opfattelse af hvad man bruger støvsugning til, og mit bud på at undgå at ride hesten bag lod - én af mine kæpheste  Jeg mener ikke alle heste har brug for at komme derned (derfor har jeg ikke brugt det endnu), men fik jeg en hest der selv søgte så dybt så ville den få lov - i starten. Jeg opfatter støvsugerformen som en form hesten indtager på begynderstadie hvis den har brug for det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen katja |
|
|
det er jo sådan vi rider!! God gammeldaws dressur, hvor bag lod er NO-GO... Den form hvor de næsten har næsen i sandet, det er en form man tillader hesten, hvor den lærer at få ryggen op... det er bestemt ikke en form som den går rundt i flere måneder... Og mange heste har slet ikke behovet for at gå helt dernede, men går bare i alm. frem og ned... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan du i øvrigt |
|
|
ikke få fat i en anatomibog, så du har navnet på den muskel du snakker om? Så er det lidt nemmere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå, så havde |
|
|
jeg min første ridetime på Gloria hos Kirsten Hansen - som gudskelov er kommet på højkant og ganske småt underviser igen  Kirsten sagde, at jeg var nødt til at skrive herinde, at man ikke må ride hesten frem og ned for en anstillet tøjle. Det havde hun set på billeder, at nogen gjorde. Tøjlen skal have en bue - og at der er stor forskel på, hvor langt ned forskellige heste går med hovedet (som jeg også har skrevet adskillige gange)  Hesten kan kun gå rigtigt frem og ned, hvis den er lige (også i halsen), men man arbejder den ganske forsigtigt lige og drejer fx ved at tage den ene hånd blødt ud til siden. Halsen skal gå helt lige ud fra kroppen. Aldrig trække bagud i tøjlen (medmindre kræet løber væk ). Katjo, måske har du ikke skrevet noget om bag lod, men du har sat et billede ind, hvor hesten går meget bag lod - og et billede siger som bekendt mere end tusind ord  Anna, hesten går altså frem og ned med hovedet af sig selv, også uden at man laver halve parader, når man sørger for at den er ligerettet og ikke hypper for meget, men heller ikke for lidt. Det kan tage noget tid, før den finder ud af det fede ved at strække ryggen og at den godt må, men den gør det efterhånden. Hvor langt ned varierer som sagt. Det er mere, når hesten er kommet til at gå mere rejst fortil, at man gør noget - men stadig ikke med tøjlen. Det er ikke målet at ride sådan, og man kommer senere til at ride med en anstillet tøjle (dog ikke med en stram tøjle), men det er et skridt på vejen til at få løsgjort hesten og vænne den til at bære rytteren på en blød og harmonisk måde. Katjo: Hesten ovenover, som du skriver ikke går taktfast, går faktisk ok, den er bare en smule på forparten - så ser det sådan ud, fordi den støtter en anelse længere tid på forbenene. Det er straks være, hvis det er en hest, der skal forestille at være samlet, der går sådan 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| småskriverier |
|
|
Dejligt at høre at Kirten Hansen er SÅ meget på benene at hun kan undervise  Hæ hæ hæ - så har hun i sin sygdomsperiode siddet og smuglæst på HN )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NinA.... |
|
|
For mig lyder den ridning Kirsten Hansen underviser i at være at ride på eftergivenheden. Dvs. rides på buet tøjle hvor hesten anvises til hvordan den skal gå og så udfører det når den får frihed nok. På Scarlet rider jeg altid for helt løs tøjle i opvarmningen i alle tre gangarter samtidig med jeg laver sidebevægelser, parader og tilbagetrædninger. På den måde kan jeg få en fornemmelse af hvor hjælpen skal sættes ind i den videre træning. Hun går så også af sig selv med halsen lige under mankehøjde, men hun er jo så også skolet til det mange år efterhånden. Lisette skal have noget mere hjælp. Hun går udemærket på sæde og schenkler, men vil gerne gå højt med hovedet hvis hun ikke får noget vejvisning til frem og ned. Ulempen ved at ride på løs tøjle kan så være at hesten kan gå lidt imod når den samles mere og derfor er en blanding af samling og løs tøjle som regel en god kombination. Jeg rider så for den løse tøjle for at få en god blodgennemstrømning i hele kroppen, så alle muskler kan få den fornødne ilt til det videre arbejde. Samles en hest for hurtigt kan den virke varm og det skyldes faktisk at musklerne syrer til fordi de ikke får ilt nok. Netop det er jeg meget opmærksom på i min ridning. mvh. Britta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muskelnavne |
|
|
Hej Inden der kommer for meget rod i muskelnavne, så vil jeg lige korrigere Jannejs indlæg med billederne . Her starter du med at nævne trapezius musklen, men indsætter billeder af en anden muskel, nemlig spinalis cervicis (den har også en thoracis del (thoracs = brystkasse), som ligger hen over ryggen i samspil med longissimus). På det sidste billede er der også en muskel i en meget svag lyserød farve, det er longisimus capitis et atlantis, dvs. den longisimusmuskel som hører til halsdelen (de fleste er meget fokuseret på den del der løber over ryggen, som hedder longisimus dorsi). Den er også angivet på mit billed nr. 2 (5B) med et E. Mht. trapezius så fæstner den på skulderbladet og nakkeligamentet og er til for at bevæge skulderen. Det er den blå muskel til højre henover skulderen på billedet (uden et bogstav angivelse, med en hvid knoglekant igennem).  Jeg kan ikke helt set den store rygløfter effekt i denne muskel. Jeg er også interesseret i at høre hvilke muskler Katja taler om, da der er jo er mange muskler i halsen pga. den store fleksibilitet. F.eks. er trapezius en del af det første lag muskler, hvorimod spinalis ligger i det fjerde lag. Dvs. der ligger en del muskler i andet og tredje lag, som også spiller ind . Billedet her viser nogle af musklerne fra det dybe lag (ca. 3.- 4. lag muskler).  Måske taler du om splenius? Den løber fra torntappene vedi manken til 1.-5. nakkehvirvel og fylder hele den øverste del af halsen ud der (ligner også en trekant) helt op til nuchal crest (øverst punkt på kraniet, kan ikke lige komme i tanke om det danske ord).  Det er en muskel, som ligger i andet lag. Den er med til at løfte nakken og halsen, og kan blive ganske velbygget, men er ikke en decideret rygløfter, da den jo ikke løber længere tilbage end manken. Selvfølgelig i samspil med andre muskler, kan den sørge for holde hovedet oppe imens de andre kan løfte ryggen. ~Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NinaA... |
|
|
Ja men billedet er jo sat ind med et formål, du svarer stadig på noget jeg aldrig har skrevet og uanset hvad er det jo lidt nytteløst fordi du så ikke har forstået hvad jeg skriver, hvis du havde læst alle indlæggene tror jeg det er nemmere at svare ud fra det, jeg har også lagt et billed ind hvor hesten går i lod  Susanne kanon billeder du har lagt ind  Jannej jeg snakker om den muskel på det første billed der hedder A hvordan vil du aktivere den med støvsuger ridning?? Cat godt svar, nu har jeg godt nok ikke brugt støvsuger ridning da min hest var på det niveau heller, men jeg brugte samme metode som du nævner med mulen i knæ højde og næsen i lod, og bruger den også rigtig meget når jeg bare rider lidt løsgørende eller traver af, der åbner jeg ham dog lidt mere i næsen så han rigtig får strukket sin hals.. Jannej: nu ved jeg ikke hvordan du har lært at ride af gode grunde men jeg har altid lært at ride udfra den enkelte hest og dens "skavanker" dvs ride ud fra de ridemæssige problemer hesten har, og du skal være mere end velkommen til en tur på min hest også forsøge at lade ham placerer hovedet selv he he så kan jeg medbringe et stopur også kan vi jo se om du så hænger fast længere tid end jeg.. Det jeg prøver at forklare dig er at alt afhængig af hvilken hest man har med at gøre bruger jeg min bag lod, dvs min venindes oldenborg der er lidt lavt sat og godt kan have en tendens til at putte sig bag lod når han er træt, ham ville jeg aldrig ride ind bag lod, men min egen der har fået monteret halsen midt på ryggen og hellere har hovedet højt end lavt, han kan jeg sagtens ride derned, der er absolut ingen fare for at han får dårlige vaner, derfor mener jeg stadig at man ikke kan ligge en rød tråd for hvordan heste skal rides, nogle skal frem over jorden og andre som igen min skal rides tilbage og tilbage og tilbage for derefter når han bruger sig korrekt at ride frem igen, men igen det er jo alt efter hvilken hest man arbejder med, synes ikke du har ret i at tingene er så sort hvide som du gør dem til  mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NinA... |
|
|
Anna, hesten går altså frem og ned med hovedet af sig selv, også uden at man laver halve parader, når man sørger for at den er ligerettet og ikke hypper for meget, men heller ikke for lidt. Det kan tage noget tid, før den finder ud af det fede ved at strække ryggen og at den godt må, men den gør det efterhånden. Hvor langt ned varierer som sagt. Det er mere, når hesten er kommet til at gå mere rejst fortil, at man gør noget - men stadig ikke med tøjlen. Jeg synes egentlig selv, at du skriver det - hesten går frem og ned med hovedet, når rytteren sørger for at få den til at arbejde på en bestemt måde med kroppen. I øvrigt forstår jeg ikke helt det sidste med, at når hesten er kommet til at gå mere rejst, så gør man noget. Hvad gør man så og hvordan er den blevet rejst? Og mener du så, at hesten kun vælger selv i frem og ned-ridning, men ikke ellers? Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anna - nej |
|
|
det er selvfølgelig en fejlskrivning - jeg mener naturligvis: når hesten skal til at gå mere rejst fortil  Men naturligvis kan man også kalde 'en så lille som muligt indvirken' for en indvirken. Et hul er jo også 'noget', selv om der ingenting er i det  Katjo, jeg forstår slet ikke, hvad du mener Jeg har da læst, hvad du skriver, men har du læst, hvad jeg skriver? Jeg skriver jo netop, at det kan være svært at forstå, hvad du mener, når du lægger et eksempel ind af en hest tydeligt bag lod..... Og i øvrigt er det lidt svært at forstå, hvad du mener - i dit sidste indlæg lader du til at mene, at bag lod er helt ok  Britta - ja, det er ret meget af den samme måde, du rider på - men ikke helt den samme  Dog langt mere ens end så meget andet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De muskler, de muskler |
|
|
jeg havde besluttet at holde min mund, men nu kan jeg dog ikke styre mig mere. Trapezius har en hoved funktion, nemlig at løfte SKULDERBLADET. Så da jeg hørte/læste argumenterne om at det var trapezius som var så væsentlig for "teleskopering af halsen" - gik jeg i sort og blev frygtelig ked af det, over manglen på anatomisk- biomekanisk kendskab. Vås og snak  "Løftet" af ryggen (når halsen er faldet/falder ned og frem) er et samspil af MANGE muskler og man kan ikke forenkle det til at sige at den ene muskle er så meget vigtigere end den anden. MEN hvis man skal studere (og træne) eeen muskel mere end de andre, bliver det M. Serratus som er brystkasse-løfteren og den som SKAL være tip-top fungerende både hvad angår reflekser, løsgøring og styrke, for at man kan samle hesten korrekt, når den tid kommer.Altså samle til piaffe, der er korrekt sat. Det er en DYB muskel og man kan ikke lige se den udenpå hesten- men den er "temmelig vigtig". Den er omdrejningspunkt for forbindelsen mellem for-og bagende..........når den virker, så slapper longissimus dorsi af, underhalsen slipper, trapezius har frihed til at vokse og latissimus dorsi kan fyldes ud så sadlen ikke trykker, bagbenene kan svinge ind og hesten forlægge vægten bagud. Må jeg være så fræk at anbefale en ordentlig bog hvor OGSÅ de dybe musklers funktion er med ?? N. Nicholson er bedre, end hvad jeg har set og hørt fra anden side. Jeg ved godt at jeg er små-strid nu og undskylder på forhånd (så I behøver ikke slagte mig, det virker ikke alligevel) - jeg har droppet mange undervisere fordi de ved for lidt om biomekanikken og ikke kan komme videre fra et problem til en løsning/træningsmodel....... det er hestene det går ud over, når teorien er overfladisk og praksis følger med. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| muskler igen |
|
|
Hej Følger lige op på hvorledes muskel A på det første billede aktiveres (Kajta spørger Jannej i et indlæg). Musklen hedder brachiocephalicus og har mange funktioner, især bevæger den forbenet, da den kan strække skulderleddet ud. Den kan også bøje halsen til den ene side. Jeg fandt lige et citat fra Sara Wyche, som har skrevet bogen "The horse's muscles in motion". Her er hendes kommentar mht. ridning og brachiocephalicus musklen: s. 54 "In the badly ridden horse, this muscle bears the brunt of the weight of the forehand. It becomes tense and unelastic". s. 55 "In horses that are not encouraged to stretch through their necks during training, the muscle becomes hard and unyielding". Selvfølgelig kan denne muskel trække halsen sammen, men da den ikke vedhæftet på ryggen, så bidrager den ikke til rygløft. ~Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså damer |
|
|
jeg har ikke skrevet at trapesiuz løfter ryggen... men at den trænes i løftet fra frem og ned og at den i den senere samling bruges... Hvis den ikke er trænet, så er vi vel enige om at det er svært at løfte skulderpartiet når hesten sætter sig bagtil? og at det er trapesiuz samt rhomboideus (staves?) som trænes idet hesten løfter sig mere og mere fortil? Grunden til at disse muskler er gode at snakke om, synes jeg, er fordi de ligger som det yderste lag muskler og man kan se dem når hesten bevæger sig.. Jeg er ked af hvis jeg forvirrer mere end jeg forklarer. Billedet af hesten med lyserød muskel var for at vise hvad der sker i hesten når den går i frem og ned, som på det andet billede jeg satte ind... Jeg skal nok forsøge at være lidt mere klar i spyttet  Eva, kan man ikke se en veludviklet serratur bag skulderbladet? Altså den buler da ud, der hvor sadlen ligger, hvis hesten er veltrænet? Og velkommen i øvrigt  Og Eva, du har da ret i at de muskler, som under arbejde løfter og stabiliserer hesten er mange forskellige muskler og at man skal se på dem i et samspil. Men derfor kan man jo godt forsøge at pinde det ud og forklare (at jeg så fik forkludret, fremfor forklaret er en anden sag, men så er det godt at i er her) Katja: Nå men den muskel som hedder A her:  Er vel egentlig to muskler: brachiocephalicus og omotransversarius, som dog sidder sammen og som derfor ligner en muskel. De hæfter på nakkehvirvlerne og de bruges når forbenet føres fremad. Så denne muskel trænes i frem og ned position, hvor hesten jo fører sit ben fremad. Jeg tror måske at disse muskler (blandt andre) hos heste som er spændte og bag lod, ofte bliver store, fordi hesten ligesom skal hive sit ben frem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trapezius |
|
|
Hej Eva long time no see... Sådan som jeg har forstået det, er det den anden vej rundt: at trapezius udvikles gennem "teleskopering af halsen". Og at trapezius også hjælper med til at gøre hesten lige. Hvad den ellers gør, vil jeg ikke udtale mig om, for jeg er ikke sikker på, at jeg har fået rigtig fat i det. Kirsten Hansen fortalte, hvordan den røde unghest på epona fra den første longeringsvideo til den seneste får opbygget sin trapezius, så man ikke længere kan se et "hak" mellem hals og skulder. Vi kan også se det tydeligt på Annuschka. Jeg synes, at muskel diskussionen er interessant, men jeg ved selv alt for lidt om det, så jeg vil helst overlade de biomekaniske forklaringer til Kirsten, som ved hvad hun taler om. Og til Gerd Heuschmann, Hilary Clayton m.fl. Det der er vigtigt for mig er at få underbygget, hvordan en bestemt måde at ride på medfører, at hesten bliver ligeudrettet, smidig, taktfast, får (meget) større gang, bliver lækker at være på, bliver lydig og styrbar for små hjælpere, bliver afslappet og virker glad og tilfreds. Alt sammen grundridning efter de klassiske principper.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad kom først |
|
|
hønen eller ægget?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jannej |
|
|
jeg gætter på at det er den muskel jeg kan jo kun se den arbejde på hesten når jeg rider ham, så det er måske lidt svært at forklare ud fra det, men den spiller midt på halsen op og ned og går fra nakken af, så det er jo lidt et skud i tågen om det er den  NinaA hvis du læste hele tråden tror jeg ikke du ville misforstå det, ovenover det billede er der et billede af hesten i lod og jeg rider begge dele med fuld overlæg (målet er de øverste 3 små billeder) og er absolut ikke modstander for baglod i alle henseender, jeg mener at alt afhængig af hest, niveau og brug så kan det bruges med fordel, men den forklaring orker jeg dårligt at skrive en gang til for at være ærlig men jeg bruger det og ikke fordi hesten er træt eller andet men fordi jeg har en god effekt af det i de momenter jeg bruger det, som eksempeltvis hvis min hest spænder op i sin nakke og sin underhals, så lægger jeg ham dybt og lidt ind bag lod som på billedet til han slapper af i sin muskulatur også rider jeg ham frem i snuden igen.. 90 % af tiden er den selvfølgelig i lod, men jeg bander ikke baglod langt væk og gør mig ikke til dommer over hvordan andre folk bruger eller ikke bruger det, der er ikke så meget hokus pokus i det, men min hest der er meget højt sat har god gavn af ind imellem at blive lagt sådan som på billedet  ellers tror jeg at jeg rider som de fleste andre gør dybt det meste af tiden, men det der støvsugerridning stiller jeg nogle spørgsmål ved altså, hænge ude på hestens hals, tantetrave, og den måde hesten er lagt overdrevent dybt (læs næsen i sandet) og næsen langt ud foran lod.. mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske er det |
|
|
splenius du mener? Den bliver ofte forstørret på heste som er redet bag lod... Men alle muskler i hestens krop trænes på denne måde. jeg ville ønske, at du kunne se det IRL, for man kan bare se at hesten er løsgjort og arbejde med hele sin krop... Selvom den rent faktiks har næsen et godt stykke foran lod... Jeg tror ikke nogen ønsker at hænge ude på hestens hals, men tværtimod at stå med vægten ned i bøjlerne Og så bliver hesten ikke "lagt" overdrevet dyb. Den kan VÆLGE at strække sig derned, for den har jo løse tøjler. Via arbejde med dens krop, kan man så bede den om at komme op igen med næsen, ikke via tøjlen... Ingen hest, som rides for løse tøjler, krøller bag lod. Det sker altid pga. en misforstået tøjlekontakt eller som i dit tilfælde - et bevidst valg...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er et gæt |
|
|
Men måske... nu har den ikke nogle muskler der er forstørret mere end andre vil jeg sige, og med den smule jeg ligger den bag lod tvivler jeg altså på at den kan nå at få forstørret muskler, vi snakker måske 10% af den samlede ridning resten af tiden er den jo i lod som på billedet her..   det er det bedste billed jeg har af halsen, synes ikke der er nogle muskler der ikke skal være der, det er nok svært at se på billedet men den øverste del af halsen fra nakken og i en lang trekant ned til midt på skulderen (breddest på stykket mod skulderen) der sidder musklen jeg fabler om, den kan man se tydeligt på ham også selvom han står og slapper af, den vil jeg mene er en del af ovelinien som min dyrlæge også nævnte.. Det er lidt sjovt for jeg har svært ved at se hvordan i rider jeres heste heste smidige og bløde på den måde, og min tanke var egentlig som jeg har været inde på før om vi mon forlanger samme smidighed?? Jeg må have taget nogle flere billeder men det er jo svært at afbillede hva jeg præcis får ud af min baglod det skal nok ses live.. mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katja... |
|
|
Jeg er ret sikker på, at du ikke mener den muskel, som er markeret med et A, på billedet ovenfor. "A-musklen" sidder jo meget længere nede på halsen end den muskel, man kan se på dit billede (hvis jeg altså kigger der hvor du mener ). Præcis hvilken muskel, du mener, skal jeg ikke kunne afgøre, men jeg vil gætte på, at det er splenius, som er vist på det sidste af de tre billeder, eller den der hedder C, på det første billede. Men der er nok nogle andre, som bedre kan hjælpe dig  Din hest har i øvrigt et rigtig dejligt udtryk på det sidste billede! Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smidighed |
|
|
tja, jeg ønsker at min hest er super smidig og den kan nemt lave gulerodsøvelsen både til siderne og mellem forbenene.. Dens overlinje og øvrige muskler er afspændte og velproportionerede... (Rikke A.)Er det ikke det samme du ønsker hos din hest? Jeg synes også din hest er super smuk, hvis jeg ikke har sagt det Men på dit "i lod" billede, knækker den stadig mellem 2. og 3. nakkehvirvel og så er nakken jo ikke højest, så den bør komme lidt længere ud med næsen, for at stå helt korrekt i nakken... Men som flere har været inde på, så bliver den nok nødt til at ligge der, fordi den mangler styrken til gå længere ude med næsen... hvis du kan fremvise en video af din hest som går uden forkert knæk i nakken rundt på banen i alle tre gangarter, for en let kontakt, så lover jeg at holde min mund  Og hvor er det iøvrigt fedt at du gider at debattere... De fleste var nok løbet skrigende væk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katja... |
Roselina-Charell |
16-07-2008 17:11 |
|
....."den øverste del af halsen fra nakken og i en lang trekant ned til midt på skulderen (breddest på stykket mod skulderen) der sidder musklen jeg fabler om"... Kan du bruge dette billede til at forklare ud fra? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smidighed |
|
|
Jeg ønsker en EKTREM HYPER smidig hest, som føles som at ride på en smørklump - hvis man kunne det. Og de skal være det fra det sekund jeg sætter mig i sadlen. Hvad jeg har fundet ud er, at mine heste ikke bliver smidige af 'smidiggørende' øvelser, men gennem ligeudretning og GODE drej-signaler - og afslappethed i hele kroppen, men især i rygmuskulaturen. På trods af jeg rider på minus let E niveau pt. har jeg ALDRIG tidligere redet på så smidige/bløde heste som jeg gør nu. Og jeg ELSKER det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes |
|
|
de bliver super smidige når de sporer helt korrekt, altså også runder sig efter sporet i hjørner og volter... gør de det, samtidig med at de går med rygsving... OMG - det er som at være i himlen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala... |
|
|
Katja, det er altså en toplækker hest du har dig! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker |
|
|
for roserne, han er nemlig rigtig super dejlig, min lille hestemule på 178 st  Eva, det kan meget vel være den muskel, og på Louises billed kunne det også godt ligne, men synes min sidder helt op i manen, men det kan jo godt være forskelligt fra hest til hest jeg må spørge nalle hvad den hedder han går nemlig også meget op i den slags, ellers kunne manden vel ikke ride som han gør  Jannej. det er helt med vilje han knækker der, sådan rider jeg ham selv faktisk stort set det meste af tiden, ja altså med undtagelse af når jeg traver af men jeg rider ham ikke selv højere op i nakken endnu, men det er min kapacitet der halter for nalle gør det, men han rider ham også i den holdning eller med det knæk om du vil  men til foråret når den skal ud og gå sin første M så skal jeg love dig for at den står rejst i nakken og med næsen en anelse åben ud, han gør det i flere og flere momenter nu og det ser så fint ud, der er han nok en anelse bagud fordi han stod hele sidste år.. men skal få taget nogle nye billeder for de der er jo fra foråret af  Men jeg tror jeg mener rejst på en helt anden måde end du, for du vil have den til at strække halsen ud og kun knække i den øverste del af nakken, uden den nødvendigvis placerer hovedet højere ik?? og hvis han bare strækker sin hals ud og laver et knæk for enden i nakken så vil jeg ikke opnå den smidighed som der rides efter i min verden ihvertfald, for mig er det absolut ikke nok at den kan tage en gulerod på siden, det kan min gamle stive hest på 19 år også og han går bestemt ikke ind under betegnelsen smidig i min bog.. Jeg sammenligner det nok lidt med gymnastik altså hvis vi tænker på mennesker, hvis nogen af jer har prøvet at gå til gymnastik så er det en form for smidighedstræning hvor man presser musklen til mere og mere, ligesom hvis man skal gå i spagat man træner og træner og mere og mere giver musklen sig og til sidst kan man gå i spagat uden at varme op, men fordi musklen er så smidig, det er lidt det samme  En veninde kom med et godt eksempel igår, mht baglod, vi laver jo en udstrækningsøvelse hvor hesten skal tage en gulerod mellem forbenene for at strække sin overlinie ud, hvis min hest spænder op fordi det strammer lidt fra gårsdagens træning ect, så rider jeg ham derind som vist på et tidligere billede og strækker ligesom den muskel ud der strammer lidt og efter 5 min kan jeg ride ham ud i lod igen også har han "strukket ud" det er jo i bund og grund den samme form for udstrækning som guleroden mellem forbenene bortset fra at det jo ikke er en lige så stor udstrækning som den man laver i stalden men de muskler man strækker er de samme fordi det gøres i ligeudretning.. synes selv det var et godt eksempel hun kom med, ved ikke om det gav mere mening  vi må lave en udvekslings dag eller weekend, det kunne da være super lærerigt.. mvh katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Musklerne - fra wikipedia |
|
|
Fra: Riegal, Ronald J. DMV, and Susan E. Hakola DMV. Illustrated Atlas of Clinical Equine Anatomy and Common Disorders of the Horse Vol. II. Equistar Publication, Limited. Marysville, OH. Copyright 2000. Muscles of the neck, shoulder, chest, and back - Brachiocephalus: originates from the temporal bone, atlas, and 3rd and 4th cervical vertebrae, and inserts on the humerus. Pulls the forelimb forward, raises scapula in collection.
- Cervical ascendans: originates at the transverse process of the final 3-4 cervical vertebrae, inserts into the first rib.
- Cutaneus coli: originates from the cariniform cartelage and inserts into the cervical fascia. Lies on the ventral parts of the neck (near the jugular groove).
- Deltoideus: originates at the scapula, inserts into the humerus. Helps to flex the scapulohumeral joint.
- Intertransversales lumborum: between the transverse processes of 1-4th lumbar vertebrae.
- Intertransversalis colli: occurs between the transverse articular space of the vertebrae, and the lateral side of the vertebrae.
- Latissimus dorsi: originates at the supraspinous ligament & thoracolumbar fascia, inserts in the humerus. Antagonist to brachiocephalicus. Supports the back, helps to pull the body of the horse forward when a limb is extended and placed on the ground, also helps to flex the scapulohumeral joint.
- Longissimus capitis: originates on the first 2 thoracic vertebrae and the cervical vertebrae. Inserts into the atlas.
- Longissimus costarum: originates on lumbar dorsal fascia, insert on caudal side of ribs, and the cervical vertebrae.
- Longus colli: originates from the cervical vertebrae and the first 5-6 thoracic vertebrae.
- Masseter: cheek muscle, moves the jaw open and closed and allows for chewing
- Multifidus cervicis: originates on last 4-5 cervical vertebrae and first thoracic, insert into the spinous and articular processes of the cervical vertebrae.
- Multifidus dorsi: originates on lateral side of sacrum, the articular processes of the lumbar and transverses processes of the thoracic vertebrae. Inserts into spinous processes of first 2 sacral vertebrae on through the final cervical vertebrae.
- Obliquus capitis cranialis: originate on ventral side of wing of atlas, inserts on occipital bone.
- Obliquus capitis caudalis: originates on dorsal side of spine and the articular process of the axis, insert into dorsal side of the atlas' wing.
- Omohyoideus: originates from the subscapular fascia of the scapulohumeral joint, inserts in the hyroid. Allows for flexion of the jaw.
- Omotransversarius: originates in the atlas and the cervical vertebrae (C2-C4), continues down dorsal to the braciocephalus to the point of the shoulder, then combines with the trapezius and inserts into the humerus. Helps raise the scapula and move the limb forward.
- Pectoral muscles: there are 4 pectorals, and they all function in adduction of the limb. The pectoralis descendens (cranial superficial pectoral) originates from the cariniform cartilage of the sternum, and inserts into the humerus. The pectoralis transversus (transverse superficial pectoral) originates from the ventral side of the sternum and inserts on the proximal third of the horse's forearm. The largest of the pectorals, the pectoralis profundus (caudal deep pectoral), originates on the caudal side of the sternum, and inserts into the humerus and onto the tendon of the coracobrachialis muscle. The pectoralis ascendens (caudal superficial pectoral), or the subclavius, originates on the cranial side of the sternum, and insterts into the dorsal side of the supraspinatus muscle.
- Rectus capitis dorsalis major and rectus capitis dorsalis minor: originate on spinous process of axis and dorsal side of the atlas, respectively, both insert into occipital bone.
- Rectus capitis ventralis minor and rectus capitis lateralis: originate from the atlas, insert into the occipital bone.
- Rhomboideus: originates from the nuchal and supraspinous ligaments, inserts on the medial scapular cartilage, is under the trapezius. Helps to raise the shoulder toward the head, and raise the neck upward.
- Scalenus: originates on the cranial and lateral side of the first rib, inserts into the trasverse process of the cervical vertebrae (C4-C7).
- Semispinalis capitis: originates on the cervical vertebrae and first 6-7 thoracic vertebrae. Inserts on the occipital bone, ventral to the nuchal crest.
- Serratus dorsalis cranial and caudal: originates on the lumbar dorsal fascia, inserts into the lateral side of the 5-12 or 10-18th rib respectively.
- Serratus ventralis: includes the serratus cervicus, which originates from the final 4-5 cervical vertebrae and inserts into the scapula, and the serratus thoracis, which originates on the lateral side of the first 8-9 ribs and inserts into the scapula. The two muscles are antagonists to each other, with the serratus cervicus pulling the scapula towards the neck, and the serratus thoracis pulling the scapula away from the neck. They help move the forelimb forward and back.
- Spinalis: part of the longissimus dorsi.
- Splenius: originates from the 3rd-5th thoracic vertebrae, the dorsal scapular ligament, and the nuchal ligament. Inserts on the nuchal crest, the atlas, and the 3rd-5th cervical vertebrae.
- Sternocephalicus: originates from the cariniform cartilage of the sternum, inserts into the caudal side of the mandible. Lowers the head.
- Sternothyroideus and sternohyoideus: originate from cartilage of the sternum, insert on caudal side of the lamina of the larynx and on the hyoid bone.
- Trapezius: originates along the dorsal side of the neck near the poll, inserts on the spine of the scapula. Includes the trapezius cervicalis (originates along the cervical vertebrae) and trapezius thoracis (originates along the thoracic vertebrae). Helps to raise the shoulder, also involved in moving the scapulohumeral joint. Well-developed if horse is worked round and "up through the back."
Muscles of the tail The Coccygeus, Intertransversal caude, Sacralcoccygeus ventralis, Sacral coccygeus dorsalis, Sacral coccygeus lateralis, Sacro-coccygeus ventralis raise and move the tail. Muscles of the forelimb - Biceps brachii: originates from the caudal side of the scapula and inserts into the radial tuberosity. Flexes the elbow, and is the part of the stay apparatus that keeps the elbow and shoulder from bending.
- Brachialis: originates from the caudoproximal side of the humerus, inserts into the craniomedial side of proximal radius. Flexes the elbow joint.
- Anconeus: originates from the distal side of the caudalr humerus, inserts into the lateral side of the olecranon. Raises the joint capsule to help prevent it from undo pressure during extension.
- Tensor fasciae antibrachii: originates from the tendon of the lattisimus dorsi and the caudal side of the scapula, inserts on the olecranon. Covers the medial side of the triceps bracii. Helps to extend the elbow, albeit slightly.
- Triceps brachii: has three heads which originate and insert into separate places: the caudal side of the scapula and into the lateral & caudal side of the olecranon, from the humerus and into the lateral side of the olecranon, and from the medial side of the humerus and into the medial and cranial side of the olecranon. The triceps brachii is the most important extensor of the elbow. Important part of the stay apparatus to keep the elbow fixed.
- Extensor carpi radialis: originates from the humerus, continues distally along the dorsal side of the radius, and inserts on the metacarpal tuberosity. Flexes the elbow, extends the carpus. Also used in the stay apparatus to fix the carpus.
- Common digital extensor: part originates from the humerus and travels distally, to become the common digital extensor tendon at the bottom third of the radius (see above). The other part originates from the lateral tuberosity of the radius, and inserts into the tendon. This muscle extends the carpal, pastern, and coffin joints. It also flexes the elbow.
- Lateral digital extensor: originates from the lateral tuberosity of the radius and from the ulna, becomes the lateral digital extensor at the proximal portion of the metacarpus. This muscle extends the carpal, pastern, and coffin joints.
- Extensor carpi obliquus: originates from the radius and inserts into the top of the second metacarpal. Helps to extend the carpus.
- Flexor carpi radialis: originates from the humerus and inserts into the proximal side of the second metacarpal. Flexes the elbow, extends the carpus.
- Ulnaris lateralis: originates on the lateral side of the humerus, inserts into the accessory carpal bone and on the proximal side of the lateral splint bone. Flexes the carpus, extends the elbow.
- Superficial digital flexor: originates on the humerus and the caudal side of the radius, travels distally to become the superficial digital flexor tendon. Flexes the carpus and lower joints,
- Deep digital flexor: has three heads. One originates from the humerus, one on the proximal side of the radius, one on the proximal side of the ulna. Their tendons travel distally and join at the carpus, to become the deep digital flexor tendon (see above). Extends the elbow, flexes the carpus and lower joints.
Muscles of the hindquarters and lower hindleg - Adductor: originates from the ventral side of the pubis and ischium, inserts into the caudal side of the femur (near the third trochanter) and the medial epicondyle of the femur (including the medial ligament of the femoropatellar joint). Adducts the limb, rotates the femur towards the medial plane, flexes the hip.
- Biceps femoris: originates from lateral sacroiliac ligaments, the coccygeal fascia and gluteal fascia, the intermuscular septum between the biceps femoris muscle and semitendinosus. Inserts into the caudal side of the femur, lateral patellar ligaments, cranial side of the patella, and calcanean tuber. Allows the leg to extend, for movement as well as kicking and rearing, and allows for abduction of the limb.
- Gemellus: a deep muscle that originates on lateral side of the ischium, inserts into the trochanteric fossa and ridge of the ischium. Helps rotate femur out.
- Gluteus superficialis: originates from the gluteal fascia and tuber coxae, inserts into the femur. Lies under the tensor fascia latae muscle. Helps flex the hip and allows for it to abduct (rotate outward).
- Gluteus medius: originates from the ilium, from the aponeurosis of the longissimus dorsi muscle, from the gluteal fascia, and from the dorsal, lateral, and sacroiliac ligaments. Inserts into the femur and the ribs. Extends the hip and allows for the limb to abduct.
- Gluteus profundus: originates from the superior ischiatic spine and shaft of the ilium, inserts into the femur. Allows the limb to rotate inward.
- Gracilis: originates from the pelvic symphysis all the way to the pubic tendon. Inserts into the medial femorotibial ligament, medial side of the tibia, and medial patellar ligament. Adducts the limb.
- Iliacus: originates on ventral side of ilium, inserts into trochanter minor of femur with a tendon that intersects with a tendon of the psoas major. Lies under the medial gluteus muscle. Allows the hip to flex, rotates the femur to rotate out.
- Iliocapsularis originates on ilium, inserts into the proximal third of the femur. Raises femoropatellar joint capsule during flexion of stifle joint.
- Obturator externus: originates from the ventral side of the pubis ad ischium, inserts into the trochanteric fossa. Adducts the thigh.
- Obturator internus: originates on pelvic surface of the pubis, ischium, and ilium, and the wing of the sacrum, inserts into the trochanter fossa. Rotates femur outward.
- Pectineus: originates from the prepubic tendon, the accessory ligament, and the cranial side of the pubis. Inserts into the medial side of the femur. Adducts the limb, flexes the hip joint.
- Psoas minor: originates from first 4-5 lumbar and last 3 thoracic vertebrae, inserts into ilium. Flexes the pelvis.
- Psoas major: originates on lumbar vertebrae and last 2 ribs, inserts into the trochanter minor of femur with a tendon that intersects with a tendon of the iliacus. Allows the hip to flex and the femur to abduct.
- Quadratus femoris: originates on ventral side of ischium (cranial to semimembranous muscle), inserts into the caudal side of the femur. Adducts the thigh, extends the hip.
- Quadratus lumborum: originates on the side of the final 2 ribs, inserts into the wing of the sacrum. Allows the horse to flex laterally.
- Quardriceps femoris: has four heads which include the rectus femoris (originates from ilium, inserts into base and cranial of patella), vastus medialis (originates on medial side of femur, inserts into medial side of patella), vastus intermedius (originates from cranial side of femur, inserts into medial side of patella), and vastus lateralis (originates on lateral side of femur, inserts on lateral and cranial side of patella). These four muscles extend the femoropatellar joint (stifle joint). Additionally, the vastus intermedius raises the femoropatellar capsule, and the rectus femoris flexes the hip.
- Sartorius: originates from the iliac fascia and the tendon of the psoas minor, inserts into the medial patellar ligament and tuberosity of the tibia. Adducts the limb, flexes the hip.
- Semimembranosus: originates from ventral side of tuber ischii and caudal side of sacrosciatic ligament. Inserts into medial epicondyle of femur. Extends the hip joint, abducts the limb.
- Semitendinosus: originates from transverse processes of 1st and 2nd coccygeal vertebrae and ventral side of tuber ischium. Inserts into the cranial side of the tibia and the tuber calcis. Flexes the femoropatellar joint, causes inward rotation of the leg, and extends the tarsus and hip.
- Tensor fascia latae: originates from the tuber coxae, inserts into the lateral patellar ligament, the cranial side of the tibia, and the broad aponeurosis of the patella. Helps to flex the hip and extend the femoropatellar joint.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| katjo... |
|
|
jeg tror du mener splenius... Denne muskel bliver faktisk også trænet når hesten rækker halsen ud af kroppen, jeg skal se om jeg kan få filmet en hest en dag, hvor man kan se det  Splenius er også en af de halsmuskler som bliver "pumpet"at se på at en hest der rides bag lod/ knækker mellem 2. og 3. halshvirvel. Se fx på dette billede, som louise lagde ind længere oppe  Jeg synes også at man på de heste med stor halsmuskulatur ofte ser en lidt muskelfattig trapesiuz. Men det er bare mine egne tanker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det, vi 'støvsugere' |
|
|
(undskyld Janne ) satser på, er bl.a. at styrke scalenius (eller scalenus), som er den muskel, der trækker opad i den nederste del af S-bøjningen. Den sidder lidt som en hængekøje. Når den trækkes sammen, kan halsen bære sig selv og hovedet falde afslappet ned yderst. Det er bl.a. også derfor at hesten gerne skal række halsen ud af kroppen (og evt. ned til jorden). For scalenius har nemlig svært ved at arbejde korrekt, hvis halsens øverste muskler arbejder for kraftigt. Til gengæld får hesten en stor overhals  Men den bliver mindre god til at gå i selvbæring.... Jeg har det bl.a. fra et 3-4 år gammelt indlæg af Julie Taylor, som jeg åbenbart har udskrevet, og som (meget synkronistisk) faldt ud af reolen i dag - hvor jeg har ryddet alle mine bøger på mit soveværelse op, og smidt ca 100 stks. ud!!  Julie har det bl.a. fra en af hendes guruer fra dengang, Deb Bennet. Og så fortalte Kirsten Hansen mig det faktisk også i tirsdags, så den er stadig nok god nok, hvis jeg har forstået det rigtigt  Jeg tror vi må erkende, at da vi satser på forskellige veje til Rom - og da vejen derhen er en stor del af hele vores rideliv, så bliver vores ridning ofte ret forskellig. OG hestene kommer til at se forskellige ud, både i eksteriør og bevægelser  Det er meget interessant at lægge mærke til, hvordan forskelligt redne heste bevæger sig forskelligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| man kan vel sige |
|
|
at heste redet frem og ned og løftet mens de er foran lod, bygger mere muskulatur på den del af halsen mod skuldrene... De bliver bedre til at bære sig selv og de bliver meget frie fortil... Heste redet med knæk i nakken bygger mange muskler op øverst på halsen og de får en stor hals, som er flot bøjet, men de er lidt mere begrænset fortil. Dette medfører dog også at de får en mere spetakulær bevægelse... Så man rider jo efter hvad man gerne vil have og til konkurrencer idag, vil man jo gerne se heste med flotte, store runde halse som har nogle store spetakulære bevægelser. Det er jo de heste som ofte får pointene...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, netop |
|
|
men som det tidligere har været fremme her på HN, har det undret nogle af os, at det netop er dét, der giver points, da det til en vis grad er i modstrid med reglerne, der dømmes efter  Så enten skulle man måske lave reglerne om, eller også skulle man dømme lidt mere efter dem  At det er vanskeligt at dømme på sådan et grundlag, kan man jo se hos mange dressurdommere, hvad bl.a. nogle af dem, der skriver herinde har gjort opmærksom på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vore broderlande |
|
|
Jeg var så heldig at få en invitation til et seminar omkring træning af heste i Falsterbo, hvor en masse dyrlæger var inviteret og enkelte hestejere. Her var et par citater som jeg har fra mine notater: (det gik lidt stærkt, der var ikke ret meget tid afsat) Landstræner på det norske landshold i springning, Sylve Soderstrand: Man skal ikke koncentrere sig så meget som man ofte gør i at holde fast i hovedet og ind i holdning. Man skal ride hesten bagfra. Blandt andet skal springheste have muskler til at sætte sig bagi og løfte skulderen og forbenene op. Dyrlæge Lars Roestorpff: Rygsøjlen er først færdig udviklet omkring 6 års alderen. Igen alt for meget fokus på at få hovedet ind på hestene. Poloponyer er aktive i sporten i 16-17 års alderen og de får lov at holde hovedet fremme.. Heste idag er fremavlet så de ikke behøver ret meget træning for at præstere, de er for dygtige. Dvs man er ikke obs nok på selve træningsfysiologien. Kondition tager forholdsvis kort tid at bygge op, men sener skelet osv tager lang tid. Derfor skal man bruge lang tid på at bygge en hest op. Han gik igennem fysiologien og hvordan træning påvirker de forskellige anatomiske dele og hvad overtræning forårsager af skader. Lidt forklaring om fremtidig projekt omkring ridebanebundens betydning. Anders Eriksson fik ikke med mig hans baggrund, berider dyrlæge?? Agiterede meget for remonteholdningen til hesten havde opbygget styrke. Hest trukket ind bag lod hæmmer bagbensaktion og giver "mund"problemer. Betydning af bid sadel og tandpleje. Agiterede for udelt bid og kapsun i træningen af den unge heste og genoptræning. Samt generelt anbefaling af longering og tømmer kørsel og fokus på hestens ligeudretning. Det var så de tre panelfolks udmeldinger så vidt jeg fortolkede. Britt Carlssen fra Ridehesten var tilstede så jeg formoder der kommer en artikel fra hende. Den glæder jeg mig til at se og hvad hun tolkede ud af det. Kendetegnene for alle 3 indlægsholdere at de holdt meget bolden på egen banehalvdel. De var ikke så konkluderende selv. Så lidt for vagt til min smag . Men de var ret enige og indlæggene supplerede hinanden fint. Der var ikke så meget nyt og min konklusion er at vi mangler noget mere statistik hvad der forårsager alle de haltheder som heste rammes af. 67 % af alle heste aflives pga benproblemer. Så er vores broderlande lidt mere foran mht til ridning? Og vil den holdning komme til Danmark og hvad hæmmer den? De bedste hilsner Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| næste gang |
|
|
må du gerne invitere mig Christina 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det lyder søreme |
|
|
spændende, Christina , sådan noget vil jeg også rigtig gerne med på - og mere overkommeligt end at tage til irland  Men konferencen i Irland om et par uger bliver nu også spændende at høre om - det tror jeg heldigvis der kommer en del om på www.epona.tv om 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har I mig tilbage... |
Jannie Tornvig |
20-07-2008 17:59 |
|
Alette: Ud fra min bedste fysikoverbevisning kan man ikke sammenligne en hest med en gynge, fordi der er en milevid fysisk forskel på de to. Hvis der skulle fremkomme en yderligere belastning af forparten når rytteren rider i letsæde hvorfor rider man så i dette sæde under monté- og galopløb? Jeg vil stadig påstå, at rytterens tyngdepunkt ikke flyttes med frem så længe vægten af denne er i stigebøjlerne. Med hensyn til dit eksempel med den rullende stol, så flytter eller tipper den ikke hvis man læner sig frem samtidig med at man lægger vægten ned i sine ben. Mvh Jannie
Hvorfor opstille et reglement uden at følge det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen rytteren |
|
|
skal så vidt muligt altid lade sit tyngdepunkt følge hestens. Hvis hesten kun er i begyndelsen af sin uddannelse, går den mere eller mindre på forparten - altså må rytteren lidt frem. Desuden aflaster rytteren hestens rygmuskler ved at fjerne numsen lidt fra sadlen  Når galopryttere læner sig frem, er det fordi hestens tyngdepunkt i bevægelse hele tiden flytter sig fremover, og det går jo hurtigt i væddeløb  Når hesten er mere samlet og balancerer bedre for-bag, kan man sidde i det lodrette sæde  Og nej, jeg mener heller ikke, det er fyldestgørende at sammenligne en hest med en gynge (undtagen når man skal beskrive dét at trække lænden an, som Müseler gør), fordi hestens tyngdepunkt netop hele tiden flytter sig fremover..... Derfor giver det heller ikke mening at sige, at hestens bagben skal træde ind under dens tyngdepunkt, fordi det nemlig har flyttet sig, når bagbenet rammer jorden - men det er selvfølgelig en lidt anden snak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den egentlige |
Jannie Tornvig |
20-07-2008 21:24 |
|
grund til at galop- og montéryttere rider i ekstremt letsæde er vel for at genere ryggen mindst muligt så energien kan arbejde frit fra bagparten til forparten. Du aflaster vel ikke rygmusklerne, men undgår at genere dem med dine sædeben ved at ride i letsæde? Når man taler om at hestens bagben skal træde ind under dens tyngdepunkt, så menes der vel der hvor tyngdepunktet var inden benet flyttede sig... Mvh Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen jeg ville gerne |
|
|
have delt oplevelsen med nogen af jer andre. Spurgte også min dyrlæge, om der var flere billeter de ville af med. Det var medicinalfirmaet Boeringer Engelheim der stod for arrangementet. Der var 400 mennesker med, de fleste var svenske dyrlæger. Ja jeg gad godt til Irland, men hvorfor skulle Gert Heuschman ikke kunne komme til DK på et tidspunkt? Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er vist |
|
|
på ingen måde sikkert,christina. Hvor har du dog hørt det? Vi har jo både Matilde og Lene, som skal til Irland, så jeg forventer et fyldestgørende referat... Janni, som skrevet før så følger man jo hesten og står i balance på en urutineret hest... og man flytter faktisk tyngdepunktet, når man flytter sig. Man flytter jo vægt ovenover hesten, dvs at man også flytter sit tyngdepunkt... Der hvor jeg tror at folk går lidt galt i byen, er forde de tror at man skal hænge ude på halsen af hesten. Det er bestemt IKKE meningen. Meningen er at man skal stå i balance... og på en ung/utrænet hest, der er man altså ikke i balance ved at sidde ned på den, så der har man tyngden lidt længere fremme, fordi hesten også går med tyngden lidt længere fremme... først når hesten er klar til at få flyttet mere vægt bagud, så sætter man sig selv mere bagud og på den måde beder hesten om at få tyngden mere bagud... Det er jo netop derfor det er så effektivt, fordi man med sin krop kan gøre det som er bedst for hesten... Jeg er enig i, at hvis man læner sig frem uden at have vægt i stigbøjlerne, så vil der komme en voldsom forpartsbelastning, fordi al ens vægt så ligger på forparten. hvorimod i let sæde er det kun en smule vægtforskudning der sker, fordi man har det meste af sin vægt i stigbøjlerne...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nå ja... |
|
|
hvis man skal sammenligne det med en gynge, så kan man prøve følgende: - Sid på gyngen og løft fødderne fra jorden. Læn dig forover. Al din vægt vil tipper fremover og du vil falde ned fra gyngen (lægge al vægt på forparten af hesten). Du sidder ikke i balance. Hvis du læner dig tilbage, vil du også falde på numsen. Det er ofte det man ser hos ryttere i stolesæde, de har lagt for meget vægt bagud, de har ikke vægt ned is tigbøjlerne og de er faldet på halen (ned i ryggen på hesten av av).
- Sid på gyngen, med vægten trådt ned på jorden (stigbøjlerne). Du kan nu flytte din vægt frem og tilbage, men uden at du falder nogen steder. Fordi du har balanceret din vægt ned i dine fødder... Så kan man faktisk flytte sin overkrop både frem og tilbage, men uden at ryge ud af balance...
Det synes jeg er den bedste måde at sammenligne på. Hvis man absolut skal sammenligne med en gynge...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spændende |
|
|
Keppie - tak for resumeét det lyder VIRKELIG til at have være spændende - jeg ville jo gerne vide en MASSE mere  Jeg synes det er FEDT at andre tager af sted - og så nasser jeg på referaterne - og får redet mine heste (åh det har været en god dag i dag)  Men jeg ville gerne have været med i Irland - nå men det må blive næste gang. Nu læser jeg ref på epona Og så må vi jo se om ham GH på et tidspunkt dukker op i DK 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er sjovt |
|
|
at nørde om muskler mv. - men selve det at kunne se og føle, hvornår hesten er i balance, ren i takt, løsgjort osv. tror jeg stadig på, er langt det vigtigste i ridning  --- Ja, det bliver spændende at høre fra Irland 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NinaA.. |
|
|
Der kunne vi to ikke være mere enige, følelsen er klart den vigtigste for når du har den så ved du også hvad du skal ride efter  spetakulære gangarter?? Jannej hvad mener du med den sætning?? er det store bevægelser?? for så må min vist ind under spetakulære gangarter omvendt så tror jeg godt jeg ved hvad du mener, Martine bla ikke?? se der tænker jeg jo den anden vej for en hest kan umuligt bære sig sådan uden at den har musklerne til det.. Uanset hvad så er takt , ryg, bæring og afskub vel det vigtigste og så længe man har alle de ting så vil jeg mene at hesten bruger sig korrekt, og er det så med hovedet i sky eller nede i sandet, så er det jo igen de ovenstående ting der er alfa omega.. Jeg synes at der er alt for meget fokus på stævnepladsen, jeg selv er langt mere interesseret i at se folk varme op for det er her de viser hvordan de rider derhjemme og ikke inde på banen de 7 min det nu tager, er jeg den eneste der snuser opvarmning  mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| katjo :o) |
|
|
Sikke en spændende debat, jeg havde egentlig ikke tænkt at ville blande mig, men et lille forslag, "tug of war" vil måske give dig et andet syn på Spektakulære gangarter, benspjæt eller store gangarter, hvad man end vil kalde det. Mht. Martiné, så kig programmet igennem og bemærk især hestens overlinie, dens ryg er spændt og hul, hendes hals/hoved er helt "trukket ind" i kroppen, halen taler sit eget sprog.. (meget irriteret pisken konstant), samt hendes bagben kommer ikke i nærheden af rytters tyngdepunkt på noget tidspunkt=ingen bæring bare spændt ryg! Den hest har masser af muskler men er det de rigtige der er trænet mest, hvor længe mon hun holder når hun blir redet på den måde kan kun tiden vise. Anyways, bogen som før nævnt "tug of war" er rigtig god, læs den, den er ikke så lang, og om end ikke det hele, kan du nok finde noget spændende i den. I hvert fald nogle videnskablige beviste forklaringer og afklaring generelt. Det kan nemlig være svært at debattere når ikke man har nogen fælles flade at starte fra, hvis du ville læse bogen kunne vi tale om vores fortolkninger af indholdet, måske er vi ikke såå uenige om det hele?? Det er umuligt at vide alt, det er dét vi har dette forum til, samt bøger, erfaring osv. Fortsat god debat, jeg læser ivrigt med.
Mvh. Lany & Sophie. ********* Jeg er så stolt og beæret over hendes tillid til mig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JanneJ... |
Jannie Tornvig |
21-07-2008 10:17 |
|
Jeg er ikke enig i, at tyngdepunktet flyttes. Hesten er naturligt forpartspelastet, altså bærer den mere af sin vægt på forbenene. Vi vil (på sigt) gerne have den til at flytte tyndgepunktet bagud, og derved bære mere vægt på bagbenene. Når jeg nu rider i letsæde, så bærer jeg min vægt i stigbøjlerne, hvorfor skulle mit tyngdepunkt så flytte sig frem? Mvh Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt eksempler... |
|
|
og så er det slut...  En piaff næsten så god som muligt at opdrive på nettet i hvert fald, hesten kunne godt være en anelse mere på bagparten, forbenene er stadigvæk en lidt for skråt bagud under hesten..  Men hvis så man kigger på Matinés piaff.. ja døm selv..  Tjek gerne haler på begge heste, tjek gerne vinkel på næseryg, hældning af overlinie, tøjlernes tilstand samt paralelle vinkler på forben og bagben... eller mangel på samme...
Mvh. Lany & Sophie. ********* Jeg er så stolt og beæret over hendes tillid til mig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det nye er |
|
|
jo, at man kan bedøve halen, så hesten ikke kan piske med den USA: Trænere lammer halerod Og Katjo - du glemte måske lige et ord i denne sætning  "Uanset hvad så er takt, løsgjorthed, ryg, bæring og afskub vel det vigtigste." Løsgjorthed er jo noget af det allervigtigste  Jeg tror i øvrigt at Janne med 'spektakulære gangarter' mener at forbenene vises flot frem, men ikke bagbenene. Bæringen er ofte så som så, hvis man ser på hestens skulder, er det ofte den, der bruges mest, og mange gange er bagparten slet ikke tippet ned. Takten bibeholdes ofte heller ikke, hvilket man tydeligt kan se på mange af de billeder, der stolt vises frem af bladredaktører, hvor hesten har ét ben i jorden i trav.... Men det er jo ikke fordi hestene ikke er lækre, og de dygtige ryttere ikke rider godt  De er hammergode og vinder hver gang  - og Gerd Heuschmanns argumenterer glimrende i Tug of War, for hvorfor det er blevet sådan 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er vi jo |
|
|
Helt helt enige, og selvfølgelig løsgjorthed, my mistake  Lany, dine billeder er et super godt indslag og vi ku ikke være mere enige lige omkring de billeder, og jeg er også enig i at langt de fleste ryttere på højere niveau er mere ivrige for at nå "målet" end at udføre det korrekt, og man ser alt for tit heste med store "armbevægelser" men ingen bagben what so ever.. Her ligger jeg nu igen al min lid i hænderne på min træner, for magen til perfektionist skal man lede længe efter, men forskellen er nok også på ham og så mange andre at han selv sidder i div kommiteer og er en af vores højest uddannet dommere i DK, så han af alle kender reglementet og ved hvordan tingene skal se ud og hvornår øvelsen er udført korrekt og det er vel nok en af hans største kæpheste, og også den jeg beundre ham mest  Så vi er så enige så enige, super lækker hest på det første billede iøvrigt  Mht Matine, så mener jeg dog at jeg flere gange har set den lave øvelser der er til UG (men også den anden vej som på dit billede ) så det er selvfølgelig svært at dømme den ud fra en helhed og jeg har aldrig set den tæt på live så det kan jeg ikke udtale mig om.. mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikke noget |
|
|
svineri... dét burde da om noget forbydes generelt, halen viser jo klokkeklart spændinger/ubehag i ryggen, bedøves den kan man ikk se spændingerne... og så skal dommerne se bort fra hale piskeri for at "de" stopper med det?det er jo som at vælge mellem pest og kolera?? ..Uanset hvad, bliver de jo ikke bedre ryttere af det... Fy for den... sikke en vindermentalitet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hov, Vellaget |
|
|
vi 'står' tilyneladende i nærheden af hinanden  Ja, det er noget svineri at bedøve hestens hale, men man kommer let ind på den glidebane, hvis det er tilladt, måske endda påskønnes, at hesten rides på en måde, der får den til at piske med halen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| :o) skovtur ..Nina |
|
|
hvis du er en frisk ørn er du måske med på en skovtur søndag morgen... kommer self. an på hvor langt du står fra mig? hvor er det præcist?  Og mht. bedøvelsen, er det for mig lige så galt som den drejning den "alm. tyske dressur" har taget de sidste .. hva ... 25 år groft sagt +/ -, det første billede jeg lagde på, var af nu afdøde Dr. Reiner Klimke, en af datidens "største navne" og self. var han dygtig, men det var nu engang sådan hestene skulle rides... der var ingen konstant bag lod press, hyperflexion, kald det hvad I vil, ingen spektakulære strit bevægelser med benene og hvad der nu ellers er "in" i dag, hestene trådte måske ikke en hestelængde over sit eget spor, men det er nu heller ingen garant for god/fornuftig/korrekt ridning, det kan jo være at hesten slipper så sent med sit forben (på grund af overdrevet forpartsbelastning) at det skulle være umuligt for bagbenet ikke at træde over.. tsk tsk.. så er det jo lige fedt... hvorfor er det blevet sådan et cirkus...? Ej hov det skal ikke tages som et surt opstød, blot som en reaktion over min passion. 
Ha nu den skønneste aften Jer alle!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi rider i |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lystrup... |
|
|
Jamen jamen, det gør jeg også... er du så med oder?? søndag kl. 0900?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| keppie |
|
|
Søs er ved at undersøge hvor man kan få billetter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jaja, rolig nu |
|
|
Christina - det er vist først lige blevet bestemt  Mon ikke billetterne kommer på Billetnet? Vellaget, næ nej, jeg er udpræget B-menneske og står ikke frivilligt så tidligt op om søndagen - og desuden en gammel kone, der ikke bare sådan lige rider i skoven. Det skal jeg først aftale, så jeg har støttepædagog med. Men det kan sagtens være, vi mødes derude - men så kan vi måske ikke kende hinanden? Nå jo, vi rider jo på haflingere  Så, hvis du møder nogle 'gamle' mennesker på haflingere og evt. en rød hoppe i stor str., så er det os 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er det kun mig som tænker.. |
|
|
Jeg syntes det en positiv drejning Gerd Heushmann præger ridesporten, men jeg har set og læst en del de fleste foto benytter han sig af indspændingtøljer, nu ved jeg en del her på HN går helt i selvsving når i høre ordet hjælpetøjler men er det okay hvis bare man er Gerd Heushmann, og kan den samme løsgjordhed opnås med hjælpetøjler er vi så ikke bare tilbage til at fikser hesten i en position? eller det mig som har misset noget 
mvh Karin Ældre Spring pony udlånes (måske) til den rigtige rytter, kun sjælland...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er det??? |
|
|
Karin: Jeg vil give dig helt ret i at de fleste billeder med kandar/skang, har rytteren lige ligeligt fat i stangen. Men når det så er sagt har jeg god nok svært ved at se indspændingstøjlerne - Er det fra klip på you-tube??? (links please) Jeg mener at Gerd Heusch... er banebrydende i forhold til at få belyst problematikken med roll-kur, anatomi mv. Men det er farligt at gøre en til en "helgen", da det jo nettop er den kritiske indstilling der har bragt os (støvsugere mfl varianter) til den viden vi har nu. Alt info skal tages "open minded" men kritisk (ikke negativt) og så skal vi forholde os til det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mener du |
|
|
hans bog omslag: For det er netop, for at vise hvordan man IKKE gør... Der er også dette: som jeg også kunne forestille mig, var for at vise hvordan man IKKE gør, altså hvad der sker i heste, hvis den spændes for meget sammen? Jeg har læst hans bog, samt set de indslag på Epona og det skulle undre mig at han var fortaler for at spænde hesten sammen på denne måde? Der står i forbindelse med dette billede, at indspændinger bør være løse så hesten kan strække sig frem og ned til tøjlen (??)... Men du har helt ret, det er at pakke dem sammen og blande signalerne sammen... Men han har utrolig meget fokus på biomekanik, men ikke helt så meget fokus på signaltræning (min opfattelse)... Og nej, jeg synes ikke at indspændingstøjler bliver okay, fordi GH lægger dem på en hest... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså, nu |
|
|
findes der jo ikke ét menneske i hele verden, der har ret i ALT  Men heldigvis findes der folk, der ved en hel masse - mere end os amatører - og som tør bruge den viden og er villige til at udbrede den til os andre  Og Gerd Heuschmann er nok et af de mennesker i verden, der ved mest om heste i ridning - og han tør sætte fingeren på nogle ganske ømme punkter i sporten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
|
|
Jeg bruger ham også for hans viden om biomekanik og er begejstrede for hans mod til at sige det ingen andre tør sige. Men han er ikke HELE løsningen - den findes inde i en selv i komb med forskellige teoretikere og praktikere. Jeg undlader kun at nævne Mcleans navn fordi det bringer HN på kogepunktet. Men for mig er han PRÆCIS lige så aktuel for min ridning nu som han var for to år siden da julie taylor skrev om ham på HN. Jeg takker ham hver gang jeg er ude at ride for de redskaber jeg har fået af ham. Ligesom jeg sender kirsten Hansen venlige tanker når min træning falder i hak og min hest går i 'sand'  Lige som epona og Julie Taylor og hendes utallige eyeopening indlæg her på HN får venlige tanker (jeg S A V N E R dem) og Susan for hende ufattelig gode undervisning og super skarpe blik for at finde hvor lige præcis problemet er hos den hest og den rytter. Jeg lærer bare SÅ meget hver gang jeg er dernede.  HN skal også have ros fordi der er så mange herinde som ved noget om noget forskelligt og uden hn havde jeg aldrig fundet min fantastiske kiropraktor eller vist så meget om fodring, sadeltilpasning osv. HN er fantastisk vidensbase til en hobby som kræver man ved så meget om så mange ting, som hold af hest gør. Jeg ser al denne viden som en værktøjskasse som aldrig kan blive stor nok eller fyldt nok. Jeg lægger ikke hvad som helst ned i værktøjskassen, fordi je ghar nogle grundholdning til mit hestehold og - det skal føles fed og være behageligt og hesten må ikke lide overlast, men alle mennesker som har idéer og input som lever op til min grundholdninger ryger direkte i værktøjskassen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du har så ret søs 1 |
|
|
Det er en værktøjskasse man putter ned i. Der er ingen der nogensinde kommer til at vide alt, om noget som helst, det lever ingen af os længe nok til. Ihvertfald når vi har med biologisk materiale at gøre. Det er så komplekst. Jeg putter ting i min værktøjskasse som kan forklares efter videnskabelige principper OG som samtidig hænger sammen med anatomi fysiologi osv. Jeg synes Gert Heush.. har fat i mange gode ting og det er fedt at han står frem og kalder en spade for en spade. Der skal nok komme andre efter ham, der har nogen andre forklaringer som også kan bruges. Der kan også sidde en eller anden kineser på den anden side af kloden, med noget viden, der bare ikke er oversat til engelsk... Desværre bliver viden ikke altid kastet os i hovedet. vi skal søge den. Men hurra for internettet, det har givet adgang til rigtig meget viden. Vi skal bare forstå at være kildekritiske. Jo bedre en base man har, jo lettere er det at sortere. Jeg har forlængst indset at fordi 80 % gør et eller andet, så er det ikke sikkert det er rigtigt. Hvis I har lyst til at læse en anden dyrlæges udtalelser som også turde/tør sige masserne imod, kan jeg anbefale, at dvæle ved nogen af de artikler Stina lagde ind på sin hjemmeside som Østblom har skrevet. www.superheste.dk/ Article.asp?TxtID=308&...uItemID=29 www.superheste.dk/ Article.asp?TxtID=308&...uItemID=29 Dyrlægerne skulle være mere modige og blande sig i debatten. Men de har hårde tider, de bliver nemlig angrebet, når de kommer for tæt på. Det er ulige nemmere at holde miner for slet spil... og brokke sig over kaffekoppen til nogen af deres kollegaer. Jeg personligt har fået drøje hug for at påpege problemer ved hestenes hove. Jeg ved helt personligt hvad det vil sige at gå imod strømmen... Nu er det okay at være mig igen og de af samme mening har fundet mig og jeg har fundet dem. Jeg ville bare ønske der var nogen flere der ville være lidt mere "loud". Desværre er der en presse der holder hånden over de 80 ? % der behandler heste uproffesionelt. Hurra for et medie som Eponatv, der tør gå imod strømmen og holder med HESTEN . De bedste hilsner Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja nemlig ja! |
|
|
Jeg syns det samme som Søs og Christina - igen! - lidt videnskab, tænken selv og sund fornuft skader sjældent. Hørt!! Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe - og |
|
|
selv om 'vi her' endda ikke er heeelt enige - er vi jo enige i langt det meste  Og det er nok fordi vi hele tiden kan opdatere vores viden og snakke sammen om det  Hurra for internettet  Ridesporten har jo i mange år lidt under ikke at være i pressens søgeslys, og har derfor ikke fået tilstrækkelig kritik - men har kunnet lulle sig ind i egne mere eller mindre forvrængede forestillinger om rigtigt og forkert. Man bliver som bekendt kun klogere, hvis man får stillet sine holdninger og opfattelser under en kritisk synsvinkel  Ellers kan man let gå hen og blive helt fikseret i de 'sandheder', man lærte som barn og ung 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|