|
|
| Hesten stejler |
|
|
Hvad er det lige man gør ved en hest der stejler. Den stejler fordi den er fræk og ikke gider. Det er ikke fordi den har ondt eller ikke forstår hvad den skal. Jeg er lidt på herrens mark, for syns ikke rigtig jeg kan gøre andet end at sidde og vente på den går ned igen så jeg kan ride vidre. Desuden spadser den helt ud når jeg rider med andre. Så går han bare baglans eller står og slår bagud. Nogen der har ideer til hvordan jeg kommer dette til livs?? Det er en 6 -7 års hingst. Når han ikke laver ballade går han lige så fint rundt, og lystre fint på ben og tøjle.
Mvh Lene "Life is what happens to you while you'er busy making other plans" John Lennon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
| Forfatter:  |
Shanami ♣Lucas♣ |
| Dato:  |
06-03-2008 23:05 |
|
Hej! Jeg har i et Equipage blad engang læst om en der ahvde lidt det samme problem som dig, bortset fra at hendes hest stejlede hele tiden og nogle gange væltede den også bagover. Det gjorde den også når den blev longeret osv. Nå, men hende her burger så en masse penge for at finde ud af hvad der er i vejen med den; den er blind på højre øje, kronisk infektion i næseryggen,(og ved ikke om der også var noget i vejen med ryggen). NÅ, MEN!  Denne her hest var utroligt glad for at lege med en hestebold, så hun skulle- hver hesten satte af fra bolden med forbenene- sige "Stejl", så hesten kunne forbinde ordet med noget godt. og så hver gang hesten stejlede mens hun red skulle hun også sige "stejl". Det har vist hjulpet gevaldigt, men det har jo nok også delvist noget at gøre med at hun fandt ud af at hesten var syg(ikke at din er det! ) Håber du kan bruge det...
They say memories are golden, well maybe that is true. I never wanted memories, I only wanted you. A million times I needed you, a million times I cried. In life I loved you dearly, in death i love you still
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridning |
|
|
Når en hest først er begyndt at stjele - kan det være et helvet af får den vendt af med det igen. Min araber hoppe har gjort det, og til sidste i sådan et omfang at det var rigtig rigtig farligt, for os begge to. - Det jeg gjorde var da tage godt fat i tøjlerne og få hesten frem af i en fart, det gjorde at jeg kunne mærke når hun var ved at gøre det, og til sidst nået hun kun at rejse hovende en smule. Jeg ville også lige få kigget min sadel og tænder efter hvis jeg var dig - bare for en sikkerhedskyld. Held og lykke med jer.
Kærlig Hilsen Camilla ღ Ejer af araber hoppeღ - til døden os skiller
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørger lige |
monicasof *Majoren* |
06-03-2008 23:50 |
|
Jeg må lige spørge, hvad er det der gør at du har konstateret at den gør det fordi den ikke gider/er fræk??? Hvilke situationer giver den reaktion fra hesten? Kan du følge et mønster for hvornår den stejler? Jeg spørger fordi du egentlig ikke har fortalt så meget om hvornår/hvorfor den stejler - eller "spasser ud" som du siger!
Mange hilsner fra Monica En rigtig hest - har 4 ben og en hale Medlem af HN´s NCIS fanklub 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fræk..nej! |
|
|
Tja fræk og ikke gider. den har jeg hørt før:) Som det gamle ordsprog siger, så er det ALDRIG hestens skyld. vilket tæller i alle tildfælde. Personligt har jeg både kendt og redet rigtig mange problemheste, dog aldrig en der stejlet, men alligevæl vil jeg godt ha lov at sige en ting. En hest laver KUN problemer hvis der er noget den ikke forstår. ALDRIG for at være fræk, det er imod dens natur da det kan koste den livet og indstinkter forandre sig ikke forde de er kommet ind i en boks. Anyway: Jeg kender en der har en hest der har stejlet, en dv på 178 hoppe, hun valgte at finde ud af hvorfor den begyndte at stejle og så snart de fandt ud af det kunne de afrette hende (hoppen altså) Mit forslag er at ride som du plejer og ha en anden rytter/berider ridelære ellig.Til at se efter evt fejl eller mangler i ridningen, som kan aftrykke at din hest bliver forvirret. Det virker, det har jeg set bevis for i flere tildfælde! men der er selvfølig også dem der slår hesten i hovedet med en piske når den rejser sig, det vil jeg dog ikke anbefale og andre der mener at det er hesten der er problemet og derfor ikke gør noget, for hesten kan jo bare opføre sig ordentligt?. Det er en fejl, hvis hesten laver nykker er det forde den prøver at fortælle at noget ikke er som det plejer at være eller at der er noget den ikke forstå og så er det ligegyldigt hvad rytter/ejers andsvar at finde ud af hvad det er hesten er forvirret over og hvorfor, for derefter at løse problemet. Håber du finder en løsning, med din hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor spørge |
|
|
du har jo allerede besluttet hvad problemet er.. og der er sikkert nogle der vil foreslå dig at slå den i hoved med diverse ting eller måske endda vælte den.. for den er jo bare dum og så kan den lære det.. jøsses Ja undskyld mit svar ikke er så pænt.. men går lidt i baglås når folk starter med at konstatere at hesten er fræk og bare ikke gider.. især når al seriøs forskning viser at dette er komplet umuligt da hesten slet ikke er i stand til at være fræk..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den med ægget... |
|
|
Ih kender problemet! Jeg fik engang et godt råd af en gammel "heste mand" (han var 87 år og havde arbejdet med heste hele sit liv! han er en af de klogeste personer jeg har mødt!) Jeg har aldrig prøvet det, så aner ikke om det virker.. vil tro det virker på få heste!... et æg! Ham den gamle mand her, havde engang haft en hoppe der altid stejlede! Endag tog han et æg med, da hun rejste sig på bagbenene slog han det i stykker på hendes hoved! Hun kom MED DET SAMME ned på alle ben og stod helt stille! siden den dag har hun ikke rejst sig igen! Det gjorde selvf. ikke ondt på hende, men først mærker hun "knaset" og så det flydende.. hun troede vist det var hendes hoved der var gået hul på!.. Jeg ANER ikke om det virker, el. om det bare er en "gammel historie"  Splitfire dragon- At enhest ikke hopper og springer for at være "fræk" er da noget af det værste vår jeg nogensinde har hørt! Min gamle pony viste da lige præsic hvem den kunne rende om hjørner med og hvem den skulle være sød mod! Heste er et intelligent dyr, og de render både om hjørner med mennesker og andre heste.. En hest kan finde på at "hoppe" hvis: -den er glad -den er sur -den er bange -der er noget den ikke forstår -den er fræk... osv.. Det der med at den KUN gør det hvis der er ikke noget den forstår, well, det er bare mangel på erfarring fra din side..:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stejlehest |
|
|
Hvor højt stejler den, og hvad gør du, når den stejler? Jeg havde samme problem med min hoppe i starten, og det var - selvfølgelig - helt min egen skyld. Første gang hun gjorde det, har hun sikkert følt sig presset, eller ikke forstået, hvad jeg ville have hende til. Jeg slap straks hesten helt med både tøjle og ben for at få hende til at falde til ro. På en måde virkede det jo også. Hesten faldt til ro og kom ned på jorden med alle fire ben - MEN reelt blev hun jo belønnet for adfærden, og problemet blev værre og værre. Til sidst kunne jeg ikke ride en omgang på banen, uden hun stoppede op og stejlede. Problemet blev først løst, da jeg fik en underviser, som fik rettet på min reaktion, når hun stejlede. I stedet for at slippe alt, skulle jeg blive ved med at bede hende om det, vi var igang med. Var vi fx midt i en schenkelvigning, skulle jeg blive ved med at bede om schenkelvigning, selvom forbenene befandt sig et stykke over jorden. Det virkede øjeblikkeligt. To gange blev jeg ved med at bede om "noget" mens hun stejlede, og hun har aldrig forsøgt det siden. Det var ikke frækhed, smerter eller andet, der fik hesten til det. Jeg fik bare uden at ville det, lært hende, at det var det, jeg ville have hende til. Det gik overraskende hurtigt med at rette fejlen igen. Den går selvfølgelig ikke, hvis hesten stejler så højt, at der er risiko for at den mister balancen og vælter bagover. I den situation kan man jo ikke "holde presset" med risiko for at man gør, at hesten får overbalance. Mvh. Rebecca.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, som Signe siger |
gsims |
07-03-2008 09:09 |
|
så er hesten slet ikke i stand til at tænke, at den ikke gider, og at den vil være fræk. Den del af hjernen, den slags tankeprocesser foregår i, har hesten slet ikke, så det er slet ikke muligt for den. Det er et fint råd ikke at slippe alt, når hesten er i luften - men det er selvfølgelig nødvendigt, hvis den stejler højt, så man ikke risikerer, at den vælter bagover. Grunden til, at man ikke bør slippe alt er, at hesten så tror den får en belønning, når den stejler (løsne tøjle=belønning). Ofte synes jeg jo, at heste, der stejler, gør det som en reaktion på biddet. Det kan være fordi hesten ikke forstår, hvad rytteren beder om, men det kan selvfølgelig også være smerter. Hvis hesten har nogen af de nedenstående "igangsættere" (altså det, der giver stejleriet), behøver det ikke betyde, at man er en dårlig rytter, så sådan skal det ikke forstås. Blot, at man som rytter ikke er bevidst om, hvordan man nu skal sørge for at give efter på de helt rigtige tidspunkter, så hesten forstår, hvad det er, man ønsker af den. Det er ikke nemt, og det tager tid at lære - og når man ikke er bevidst om, at det kan være et problem, så er det jo ikke noget man arbejder for. Slet ikke hvis det, man ellers laver, fungerer. Nå, men: Hvis man fx beder hesten om at dreje, kan hesten stejle, fordi den ikke helt forstår, hvad "drej" betyder. Det kan ske, hvis man beder hesten om at dreje og ikke giver efter på tøjlen lige nøjagtig, når hesten drejer. Den kan også stejle fordi rytteren tager i begge tøjler, når man vil have hesten stoppet og ikke får givet efter præcis når hesten står stille - så er det stoppet den ikke helt forstår. Det er en almindelig fejl, fordi mange gerne vil have hesten til lige at give efter på tøjlen også... Det er der nogle heste, der reagerer meget kraftigt på. Hvis man giver efter og rider frem fra en parade, imens hesten kaster rundt med hovedet, går frem og tilbage eller småhopper, så er det signal til, at hesten er på rette vej, hvis man ikke fortsætter med at bede den om at stå stille - og så har man faktisk allerede fået påbegyndt en problemadfærd, der kan blive til stejleri (og sådan som jeg læser det, du skriver, kunne det måske godt være her, problemet ligger?) Dette er en meget almindelig fejl, fordi man ved, at dette kan blive til stejleri, og at man så tror, at man bremser hesten i det, hvis man rider den frem. Hesten kan også stejle, hvis rytteren sidder og lirker hesten til biddet og forsøger at arbejde den i holdning fortil - det er der nogle heste, der reagerer meget kraftigt på, fordi den ikke forstår, hvad det betyder og hvad den skal med det... Andre heste: Jeg kan godt sætte mig ind i, at den stejler mere, når der er andre heste til stede. Hvis hesten nu er forvirret og ikke helt ved, hvad du ønsker af den, så kan den bliver yderligere stresset af de andre heste. Så du skal sætte dig ned og analysere præcis, hvornår det sker. Når du har fundet ud af, hvad der udløser stejleriet er det dét, du skal arbejde med - og så skal du være meget bevidst om at insistere på det, du har bedt hesten om - på en rolig måde. Og så skal du nok lade være med at straffe den for at stejle, for det kommer der sjældent noget godt ud af (jeg har prøvet den med ægget, for øvrigt, og den virkede ikke - og det var et helvede at få hesten gjort ren bagefter ) Alt i alt mener jeg enten, at hesten ikke forstår dine signaler - eller også har den ondt et eller andet sted.
Kun stor viden og rig erfaring, parret med en fin fornemmelse og fremfor alt en udpræget indfølingsevne kan sætte rytteren i stand til at hæve sig fra det håndværksmæssige til kunsten Podhajsky
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
Ja, du må hellere spørge hesten pænt, om ikke godt den vil lade være. At den stejler kan være livsfarligt for dig, kan hesten sørme ikke forstå. Måske vil den bare fortælle dig, at den slet ikke forstår at den skal rides. Lille pus!.... DU GODESTE!!!!!! Få en proffesionel til at hjælpe dig, inden det koster dig en brækket ryg, eller livet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Britt............ |
gsims |
07-03-2008 09:48 |
|
Det var da farligt, som du er i offensiven...  Hvad mener du er årsagen til at heste stejer? Mener du, at heste er i stand til at hitte på den slags bare for at være frække, så de bare skal have et gok i nødden, eller hvordan skal du forstås?  Og hvis det er mig, du er sur på, så må du da undskylde, at jeg giver mit besyv med, men den ret har jeg jo.
Kun stor viden og rig erfaring, parret med en fin fornemmelse og fremfor alt en udpræget indfølingsevne kan sætte rytteren i stand til at hæve sig fra det håndværksmæssige til kunsten Podhajsky
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
Nej, nej intet personligt. Jeg er bare SÅ irriteret over, at man bliver udstillet som den værste mishandler, der kun tænker på konkurrencer, bare fordi man ikke smider hele ens erfaring i ringen, og pludselig kun skal ride uden sadel og hovedtøj, helst longere i grime (eller er det for voldsomt? Hesten har jo ikke bedt om at få grimen på?). Vi kan sagtens blive enige om, at der findes forfærdelige ryttere. De findes i alle dicipliner. Men lad være med, at foragte alt, der ikke lige er akademisk, monty r. osv... Jeg prøver, at tage det bedste fra det jeg ser. Vil jo alle gerne blive klogere... og bedre! Jeg bruger kiropraktor til mine heste, de får ordnet tænder af Mai Nicholaisen, jeg rider aldrig med hjælpetøjle... osv. Jeg longere som jeg har fået demonstret af kiropraktor og dyrlæge, så kan ikke forstå I mener I ved bedre end dem? Mht. hest der stejler, så har jeg redet en der blev tjekket for alt. Fik kiropraktor, massør, tandlæge og tjekket alt, hvad tjekkes kunne. Ikke desto mindre, blev den ved med at stejle. Kunne gøre det uden varsel, og uden sammenhæng. Den var SÅ modbydelig at ride. Den havde lært at blive stående. Kunne balancere sådan i flere minutter. Den var farlig! Og den vidste det godt. Har jeg store problemer med en af mine elevers heste, beder jeg dem om at få den tjekket af kiropraktor, før vi fortsætter. Skal ikke bede an hest om noget der gør ondt. Men når den så er konstateret uden spændinger, skævheder osv. Så kan vi gå igang. Når jeg strækker mine korte ben ud, så strammer det også. Men det er ikke ensbetydende med, at det er skidt. Det samme gælder for hesten. Nogle heste, finder bare en måde, at undvige på. Andre er super arbejdsomme... lige som mennesker, eller hunde for den sags skyld. Så for lidt og for meget...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Liv (eisla) |
|
|
Ja den høre man tit.. slå hesten med pisk eller hånd i hoved, eller et æg eller en pose vand, så tror den at den har slået sig og stopper.. Nix virker ikke (jo måske på nogle, men ville så blot være symtompehandling ikke fjernelse af årsag til stejling) min hest stejlede en overgang på staldgangen når hun skulle have renset et grimt sår.. det gjorde mega ondt på hende og hun følte ikke hun havde anden mulighed.. hun knaldede mange gange hoved op i loftet (frygtede hver gang hul i hoved og hjernerystelse) og dette fik hende ikke til at stoppe.. Rebecca: Helt enig.. man kan let selv komme til at lære dem at det er den korrekte handling.. gsims: Enig  Britt »Gero«: Hvorfor så negativ ? Hvorfor er der altid nogle der mener at hvis man ikke vil slå så vil man sidde i rundkreds og synge cumbayar ?? Men er dog enig i at en ekspert ville være en god ting.. problemet er bare at finde en der virkeligt ved hvad de snakker om og så ikke bare mener den skal slåes til den stopper..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridning.. |
|
|
Hesten kan jo godt stjele uden det er rytterens skyld. Det er nogen gange en normal rektion, når den bliver bange mm. Så det synes jeg ikke man kan sige ..
Kærlig Hilsen Camilla ღ Ejer af araber hoppeღ - til døden os skiller
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stejlen.... |
|
|
Det er altid svært at vænne heste af med uvaner, der er blevet så voldsomme som her beskrevet. Det første man bliver nødt til at gøre, for at komme uvanen til livs, er at finde ÅRSAGEN til uvanen. Som der før er nævnt, er "frækhed" ikke en mulighed. Heste er ikke i stand til at være frække eller dumme, i hvert fald ikke med vilje  Forskning fortæller os, at hestens hjerne ikke fungere på den måde. Den måde at tænke på, foregår hos mennersker i frontal lappen, og den del af hjernen eksisterer overhovedet ikke hos heste.. Heste er altså ikke i stand til at kende forskel på rigtig og forkert. De udfører kun den adfærd som de ved der er en god fidus ved. Lad os sige at denne hest er tjekket for alt fysisk, og altså ingen smerter har. Hvis dette er tilfældet, er eneste mulighed kun at der er et menneske der er kommet til at indstallere noget forkert. Heste søger altid derhen hvor der ikke er noget pres, det er det der gør at vi så nemt at træne og ride dem  For at lære en hest noget, skal vi bare lægge et pres på den, og holde presset til vi får den ønskede adfærd, hvorefter presset med det samme skal forsvinde. Dette kaldes negativ forstærkning, og er den mest effektive måde at træne en hest på. Hesten vil gentage den adfærd der får presset til at forsvinde, fordi den opdager at den opnår noget godt ved det. Hvis man en dag kommer til at fjerne presset fra hesten, imens den gør noget man IKKE ønsker, vil man komme til at indstallere noget forkert i hesten, for hesten vil tro at den forkerte adfærd er den rigtige, idet presset jo ophører når den gør det. Og hesten vil derfor også gentage adfærden. Hvis en hest prøver at stejle, er det svært for os som ryttere ikke at slippe presset, og derfor sker det tit og ofte, at man kommer til at belønne hesten for den uheldige adfærd. Jo flere gange hesten får oplevelsen af at stejl får presset til at forsvinde, jo mere vil den udføre adfærden. Jeg tror personligt at denne hest har fået indstalleret at stejl er løsningen på intet pres, og det kan man bestemt ikke give hesten skylden for. Den ville ikke stejle hvis den ikke fik noget ud af det, så at lægge ansvaret over på hesten og sige den bare er dum og fræk, er helt hen i vejret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmmm tjaaaa |
gsims |
07-03-2008 14:51 |
|
Jeg forsøger (og lykkes åbenbart ikke særlig godt med det...) at give nogle bud på, hvor kæden kan være knækket og hvordan den pågældende hest her har fået lært sig at stejle. Jeg har aldrig påstået at sidde inde med den eneste og endegyldige sandhed. Jeg mener, at stejlen som regel skyldes at hesten ikke forstår hvad rytteren vil med biddet. Det betyder ikke, at rytteren ikke må bruge biddet! Det betyder, at rytteren skal vide præcis, hvornår biddet skal bruges og hvornår det skal slippes. Nogle heste er enormt følsomme, og gør man tingene den mindste smule forkert, får de lynhurtigt lært en forkert adfærd. Og så synes jeg det er ret vigtigt igen at pointere, at det (mig bekendt) er en videnskabelig sandhed, at hesten ikke er i stand til at tænke: "Nej, det her gider jeg ikke, nu stejler jeg, og så kan hun lære det!" eller "Jeg stejler, for så er jeg farlig, og rytteren bliver bange og kommer måske til skade".
Stejlen er en flugtreaktion, så hesten gør det altid for at komme væk fra et eller andet. Så må man jo bare vurdere, hvad det er, den vil væk fra (smerter, rytterfejl), eller det kan være en forkert adfærd, som hesten har lært. Hvis det er rytterfejl eller en tillært adfærd, er det noget, rytteren selv kan og bør rette og arbejde med (gerne med hjælp). Og så synes jeg jo det er indlysende, at det ikke hjælper noget at dunke hesten oven i hovedet eller lignende. Ikke fordi hesten ikke har bedt om det, men fordi det alligevel ikke hjælper!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øhhhhhhh |
|
|
"stejlen er en flugtreaktion,så hesten gør det altid for at komme væk.." det vil jeg altså gerne opponere imod , stejlen er i særdeleshed også en kampadfærd hingste imellem! Og netop HINGST tror jeg godt man kan dvæle lidt ved i den givne sag....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sarah.... |
gsims |
07-03-2008 23:37 |
|
Du glemte vist dette citat fra mit indlæg: Jeg har aldrig påstået at sidde inde med den eneste og endegyldige sandhed. Under alle omstændigheder skal man vel have med i overvejelserne, hvorfor hingsten skulle finde på at kæmpe imod én. Hesten er ikke i stand til at reflektere - heller ikke selv om den er hingst  Men ja, den kan selvfølgelig kæmpe imod én fordi den fx føler sig truet, generet eller lignende. Og så synes jeg jo faktisk, at vi er tilbage til de udløsende faktorer igen, og så vidt jeg kan se, er løsningen den samme. Hvis man giver hesten nogle helt klare rammer at gebærde sig indenfor og benytter sig af klare og ikke-modsatrettede signaler, så burde: - hesten ikke have noget at kæmpe imod
- der ikke være noget, som hesten kan misforstå
- der ikke være nogen forkert adfærd, hesten kan lære
Mange tror jo faktisk, at de giver nogle klare rammer og giver klare signaler osv. Men nogle kommer alligevel til at gøre en eller anden lille ting på en forkert måde, og det resulterer så i en problemadfærd. Og så taler jeg egentlig bare for, at man forsøger at forstå sin egen rolle i problemadfærden for at undgå at forstærke den yderligere. Eller at man i sit forsøg på at udslette adfærden, får lavet en ny (og måske værre) problemadfærd, fordi man ikke har fået ordnet det, der er årsagen til problemet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gsims. |
|
|
jeg er rørende enig med dig i det andet du skrev , bare husk, at når du bruger ord som "altid" låser du dit argument fast, hvis man kan sige sådan. Og om hesten vil flygte eller slås tror jeg påvirker måden at løse problemet på... nævner iøvrigt det med hingst generelt til trådens indlæg,synes det er blevet overset lidt, trods mange gode indlæg ,men synes det er væsenligt; hormoner kan være rigtig spændende ifm heste; en ellers perfekt redet hest kan jo glemme alt når den er i brunst/lugter brunst... er dog ikke træner eller erfaren indenfor problemheste,hvorfor jeg ikke kommer med løsningsforslag, men synes det er vigtigt at huske, for dem der kommer med gode ideer (og det er de fleste altså, gode )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sarah.... |
gsims |
08-03-2008 11:49 |
|
Jeg er meget enig . Og det er jo faktisk lige nu, hopperne efterhånden begynder at komme i brunst igen. Dog burde man vel gribe det ens an. Med det mener jeg, at man er meget påpasselig med at være meget tydelig (i forhold til signaler, krav, eftergift osv). overfor følsomme/vågne heste (det er hingste jo som regel), fordi man ved, at de kan "eksplodere", hvis man gør tingene den mindste smule forkert eller i det forkerte moment. Men man burde vel egentlig vise alle andre heste samme hensyn (eller hvad vi nu kalder det, selv om de ikke "spasser ud". Det ville man vel få mere ud af i længden, når vi tænker i indlæring og lydighed. Nå, undskyld sidespringet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej gsims |
|
|
vender egentlig kun tilbage fordi emnet nu bliver rigtig interessant... ...og ikke fordi jeg er i opposition til dig, synes du har meget at byde på i de forskellige tråde og også her  (og så kommer det:) men, selvom jeg er enig med dig i at signalers klarhed og timing er uundværelige redskaber og at alle heste sæføli bør vises ethvert muligt hensyn, så er det jeg tænker, skal alle heste da behandles ens for at have det ens?(altså godt ) Personligt er min erfaring nemlig at det skal de ikke! Jeg vil aldrig behandle en hest der er "en kæmper" som jeg vil behandle en der er "en flygter". Så, igen, selvom timing og tilrettelæggelse skal være på plads i begge tilfælde, er det så samme metode man bør bruge til begge heste? håber du og andre der læser med forstår hvad jeg mener...(metode er ikke lig med klap kæmperen nogen på goddaen!) ...undskylder at jeg også gør sidespring nu 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sarah.... |
gsims |
09-03-2008 09:47 |
|
Jo og nej. Mht. signalgivning og belønning/eftergift synes jeg, at alle heste har krav på klare signaler, og at man er konsekvent (= gør tingene på samme måde og bruger de samme signaler til de samme ting fx). Man har bare mere tendens til at give de klare signaler og præcise belønninger til heste, der er lidt sensitive, hvor man mange gange er lidt mere inkonsekvent med heste, der ikke er specielt følsomme - det vist mere det, jeg mener. Og selve signalgivningen bør vel være ens i udgangspunktet. Jeg kan godt se, hvad du mener, og jeg tror nu egentlig også, man gør tingene forskelligt rent instinktivt. Fx er den hest jeg rider (hoppe) enormt hurtig til at forstå nye ting, hvor en anden hest (vallak), som jeg nogle gange arbejder med, virkelig skal have tingene ind med skeer. Den er så til gengæld længere i sin uddannelse og reagerer for mindre signaler, når den ved, hvad signalerne betyder. På disse to heste gør jeg tingene temmelig forskelligt, det ved jeg. Hvis vi fx skal i terrænet nogle stykker, og enkelte af de andre heste skaber sig allerede inden vi har sat os i bevægelse (det er der i reglen altid nogle, der gør), kan hoppen også blive lidt spændt og utålmodig. Hun skal bare have besked om at stå stille - evt. skal jeg lige give besked om at gå tilbage til udgangspunktet et par gange, fordi hun så enten går frem, tilbage eller til siden. Men når jeg har gjort det en enkelt gang eller to, ved hun, at det meningen, at hun skal stå stille, og så er hun faktisk rolig. Vallakken derimod skal have besked en del gange, før han forstår det og bliver rolig. Dette er ikke et eksempel på forskellen mellem hopper og vallakker, men bare forskellen mellem nøjagtig disse to heste. Men det er nu ikke altid, jeg er helt bevidst om, hvad forskellen egentlig er i forskellige situationer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| ikke for noget.. |
SI ♥Stígandi♥ |
10-03-2008 11:42 |
|
ikke for at sætte det hele i kog, MEN der eksisterer altså heste der er for frække! Der behøves ikke at være en sygdom eller pine for at hesten gør som den gør.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SI ♥Stígandi♥ |
|
|
Tror ikke du sætter noget i kog.. folk tænker nok bare at du burde sætte dig ind i forskning omkring hestes mental evner.. så ville du vide at heste ikke er istand til at være frække..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Stigandi: Jeg er fuldstændig enig. Ved ikke hvis mentale evner, der burde undersøges her...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Britt »Gero« |
|
|
Undskyld mig, men hvad er det der gør at du ved bedre end dem der har forsket i netop dette ? for hvis du ved noget som ingen andre gør så må du da dele det med alle os uvidende der holder os til fakta så vi kan blive lige så kloge som dig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Jeg er ikke klog...bare realist. I glemmer at nogle heste godt kan "gennemskue" nogle ryttere. Ved godt, at en hest ikke tænker "at den er fræk". Den har bare haft held af, at smide af, stejle eller andet, således at rytteren er blevet bange. Hesten ved nu, at hvis den gør det igen, så slipper den for at arbejde. Det sjove er bare, at nogen aldrig ville benytte sig af det. Derfor mener jeg, at der er nogle heste, der er mere "snu" end andre. Nogle heste er verdens nemmeste at ride til, andre giver problemer. Det er de samme ting jeg gør, men alligevel kan hestens reaktion være forskellig. Der kan være et hav af årsager, til deres forskellige reaktioner. Forskellen på mig og "Jer", er at hvis en hest f.eks. bider mig, så får den sådan en "på ørene", at den aldrig gør det igen. Heldigvis er det yderst sjældent, at det er nødvendigt. Vi har løsdrift derhjemme. Og selvom det er en flok unge hingste, er der altid ro og orden. Der er en førerhingst, som de andre sjældent udfordrer. Gør de det, "får de nogen på ørene" Jeg foretrækker, at både hunde og heste er velopdragne. Så går hverdagen meget bedre. Det kan de sagtens blive, uden at jeg er et forfærdeligt ondt menneske. Stemme, godbidder og alm. håndtering, gør 99% af arbejdet. Men jeg vil aldrig sætte mit eget liv på spil, for en uopdragen hest, der f.eks. stejler op af mig, med mig på ryggen eller sparker. Hvis ikke der er smerte-årsager, så kan én i røven, ofte få en hest på andre tanker, end f.eks at stejle. Hvorfor gøre ting mere besværligt, end som så?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Britt »Gero« |
|
|
Nu har det intet med at være snu eller gennemskue rytteren at gøre.. det er tillært adfærd som Rebecca også beskriver.. dette løses ikke ved at slå hesten, men ved at ændre adfærden.. Jeg synes da netop man gør det besværligt ved at tillægge hesten alverdens egenskaber og motiver den ikke besidder..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Britt »Gero« |
|
|
Hmm - jeg har nu også velopdragne og ustressede hunde (3 stk. border colliere og en PON) og heste (4 stk. - som i øvrigt også går i løsdrift), som er blevet det trods, de aldrig har fået nogle på ørene - men ved hjælp af træning og omgang med heste og hunde efter læringsteorien og viden om deres adfærd. Så at stikke heste og hunde en på kassen er altså ikke den eneste vej til velopdragene heste og hunde. Synes faktisk at det er en mærkelig lighedstegn at sætte at man kun får velopdragne heste og hunde, hvis man stikker dem nogle på frakken. Det er så langt fra min erfaring - tværtimod. Og selvfølgelig er det da tillært adfærd du beskriver - og ikke en følge af at hesten har enorme mentale ressourcer. Hvis du vil diskutere med omkring disse ting - ville det være rart om du rent faktisk også vidste bare en lille bitte smule om læringsteori og hestens hjerne - fremfor bare at hive en masse gamle overlevede myter frem af hatten (sådan har jeg og andre i min omgangskreds altid gjort). Det kan helt ærligt ikke bruges til ret meget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
Jeg har ikke sagt, at hesten har enorme mentale ressourcer. Den påstand, må du selv gøre rede for. Hvis du læser mit indlæg, så vil du vide, at jeg IKKE er tilhænger af at slå. Du vælger bare, at tage det hele ud af kontekst. Jeg har en rottweiler, som er den blideste og kærligste hund. Kunne aldrig finde på at slå den. Kan heller ikke finde, en grund til at skulle det? Den er verdens nemmeste, og kan tages med alle steder. Den er trænet med godbidder og efter hundeadfærdsuddannets træningsmetoder. Hestene er et langt stykke af vejen, trænet på samme måde. MEN!!!!! Jeg brænder helt af, når folk herinde bliver så p.... hellige! Stakkels pige, der har skrevet om hendes hest der stejler. Hun er ganske sikkert (og forståligt) blevet lidt bange for den. Hun skriver efter hjælp. Og så bliver hun overhældet med meget bedrevidende og fordømmende indlæg om, hvormeget hun gør forkert. Ingen af Jer tænker over, at det er livsfarligt, med en hingst der står på bagben. Har selv haft en af slagsen. Og hvad du "helt ærligt ikke kan bruge til noget", er ikke mit problem. Kan du selv bevise dine påstande? Tænker ikke på selve opdragelses-delen, men den ridemæssige? Jeg har meget svært ved, at se Jeres alternative "uden sadel og trense"-ridning, brugt i forbindelse med træning af dressurheste, der skal præstere på stævnepladserne. Jeg har forsøgt, at spørge Jer efter gode rolle-modeller, der har nået noget på stævnepladserne. Der er ikke rigtigt kommet noget svar? Jeg er absolut åben overfor ny læring. Men der skal lidt mere fakta på...og resultater! Forøvrigt, vil jeg godt høre om den "korrekte indlæringsteoretiske adfærd" i forbindelse med hingste der bider/napper? Du må jo vide, hvordan det skal gøres.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Britt »Gero« |
|
|
Hvor får du dette fra "uden sadel og trense"-ridning ? de fleste af dem der har svaret rider så vidt jeg ved med begge dele til hverdag også mig.. Så vi må altså kun svare hvis vi giver hende ret i at den bare er fræk og skal have en på hoved ?? eller hvad.. Hvis du læste bøger om indlæring hos heste, så er det jo ganske beviste fakta og ikke bare noget vi sidder og finder på.. Hvis hun slet ikke aner hvad hun skal gøre med sådan en hes, er bange for den og stakkels som du skriver.. så bør hun måske slet ikke have en hingst.. Men ja professionel hjælp som du foreslog synes jeg også er en god ide.. spørgsmålet er bare hvilken professionel.. jeg ville vælge en adfærdsterapeut eller en træner som ikke går ind for vold.. for hun kunne lige så godt risikere at få fat i en beridder der mente den skulle have nogle i hoved eller røven eller måske endda væltes og det ville jo være synd ikke ?? En hingst der napper/bider, kommer jo også an på i hvilken sammenhæng den gør det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Ja, nu napper hingste jo ofte. Sjovt nok, gør ingen af mine. Nogen gør det kun i forbindelse med bedækning, andre gør det altid. Altså i forbindelse med alt håndtering. Og så står de ofte på bagben. Både med og uden rytter....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
"uden sadel og trense"-ridning" Jeg rider både med sadel og hovedetøj og bid, deltager i stævner (så sent som sidste weekend) og alt hvad der ellers hører til. Tror du læser noget ind i indlæggene som ikke står. Måske du har en forudindtaget holdning? Du skriver også at Ingen af Jer tænker over, at det er livsfarligt, med en hingst der står på bagben. Igen må jeg påpege, at det er din egen forudindtaget holdning, for jeg synes ikke nogen af svarene indeholder, hvad du tolker ud af dem. Jeg læser i øvrigt heller ikke et eneste bedrevidende svar - men fornuftige løsninger som ovenikøbet er videnskabeligt funderet. Så synes jeg egentlig ikke det kan gøres meget bedre. Og det er irritationen over forudindtagethed og dårlig argumentation der overhovedet får mig til at svare på noget som helst i denne tråd - og det er et ufatteligt dårligt udgangspunkt for at svare - så I rest my case for nu.
Hilsen Søs - træt af uvidenhed, forstokkethed og dårlig argumetation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bla bla bla bla bla bla bla bla ;o) |
gsims |
11-03-2008 14:05 |
|
Jeg tror ikke på, at heste hverken bevidst kan være frække, onde eller dumme Jeg tror ikke på, at heste er i stand til at bede om at få grime på! Med mindre man har lært hesten at komme med grimen og for at få den på, selvfølgelig  Trådstarter ønsker hjælp - det synes jeg jo ikke hun får ved kommentarer som "få hjælp af en dygtig ridelærer". Jeg ser ikke nogen løftede pegefingre i forhold til trådstarters ridning??? Jeg ser kun forslag til ting, hun skal tænke over, når hun rider - i forhold til, hvornår det sker. Hvorfor er dét, at man ønsker viden om, hvorfor hesten gør som den gør og viden om, hvordan hesten lærer, pludselig blevet ensbetydende med, at man rider uden sadel og hovedtøj, og at man ÆLSKER at sidde i rundkreds og gå i fodformede? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stejle og bide |
|
|
Brit-Gero: Hingste (og andre heste) holder op med at bide, når de bliver gode til at bakke.. Heste (også hingste) holder op med at stejle når de bliver gode til at dreje.. As simple as this 
Intensiv træningslejr i uge 27 og 28 se mere på hjemmesiden
Blue Berry Hill - På hestens præmisser. www.blueberryhill.dk "Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
Flere gange i trådene er kommer folk med eksempler på, "at sammensmelte med hesten uden sadel og trense, så englene synger"... eller deromkring. En anden taler om fuldstændig samling af hest, også uden nogen former for udstyr. Endda uden rytter.... Lilar, tror jeg hun hed... En har sat video ind, der vist skulle vise ridning uden osv, osv.... Derfor...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan Kjærgård (Blue Berry Hill) |
|
|
Susan Kjærgård (Blue Berry Hill): Kan du forklare hvorfor de slipper af med disse problemer via. bakke og dreje? Det lyder meget interessant 
Nu skulle alt være sagt Hilsen Maja Og Ninus Som synes at heste som stresser over hjælperne er værre end hest som går bag lod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
Susan: Vil uddybe det? Så begynder tråden at blive konstruktiv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Britt....... |
gsims |
11-03-2008 20:44 |
|
10 4... Jeg havde bare ikke lige tænkt på, at du gik så langt tilbage i tråden for at lave generaliseringer . Troede vi var kommet videre. Nu kan man jo godt synes, at noget er imponerende og flot, uden at man nødvendigvis gør det selv. Jeg glæder mig også til Susans svar og håber ikke, at hun pludselig også bliver transformeret om til en fodformet lilla-orange rundkreds-danser 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For pokker |
|
|
Jeg er målløs  Hvordan i alverden kan folk være så påståelige og snæversynede?? Hvordan kan man finde på at afvise videnskabelig forskning med at henvise til folk selv bliver mentalundersøgt, "man kan jo tydeligt se..", "min pony har altid.." mv. Jeg synes det er ufatteligt!! Det er altså forskning med masser af beviser i baghånden I argumenterer imod (eller, det gør I jo ikke engang - I modsiger bare ). Hvis I vidste hvor meget bevisførelse der skal til før den slags forskning bliver anerkendt... Hvordan kan I finde på at sige hesten har et afsnit i sin hjerne som man anatomisk kan bevise ikke findes? Og så uden andre beviser end hvad I nu lige mener at have erfaret Chok! Men siden I nu er så uenige og er helt sikre på hesten har denne evne til at være fræk og forudsigende, så må I vel også have en videnskabelig baggrund for at have disse holdninger..? Og bevis...??? Engang troede man også jorden var flad Heldigvis bliver man ikke længere dømt til døden for sin banebrydende forskning, og heldigvis er de fleste mennesker blevet mere åbne for ny (bevist) viden. Nogle hænger tydeligvis stadig fast i flad-som-en-pandekage-modellen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uddybning |
|
|
Jeg skal nok uddybe det lidt senere idag, når jeg har tid til at gøre det ordentligt 
Blue Berry Hill - På hestens præmisser. www.blueberryhill.dk "Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stejler... |
Maria Bredvig |
12-03-2008 07:55 |
|
Jeg har haft samme problem den sidste uges tid, eller har samme problem. Min hest går dog ikke så højt op som trådstarters. Men jeg skal ærligt indrømme at jeg bare har siddet stille og "ventet" på at den stoppede, for så at ride frem. Men det er jo forkert  Så sker der jo nøjagtig hvad den håbede, nemlig at den kunne slippe for det jeg nu en gang ville have den tid. Men i går til undervisning kom min underviser med samme trick, som Susan beskriver. Dreje dreje dreje, og så frem igen. Og det virkede. Susan må komme med den videre forklaring på hvorfor.  Men synes min underviser sagde noget med at så længe jeg lader den være ligeudrettet, så kan den gøre alt hvad den vil, og der skal være konsekvenser, jeg skal ikke bare sidde og sige: Jamen jeg kan ikke gøre noget.  Og folk kan sige hvad de vil om at heste ikke kan være være frække. Det kan de efter min mening, min gjorde det fordi den synes det var lidt hårdt det den nu skulle til, og det var det helt sikkert også, men da han så også begyndte når man bare red almindelig rundt, så er det da fordi hesten har fundet ud af at det kan den gøre uden jeg reagerer.
Maria - Nu ENDELIG med egen hest igen! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria Bredvig |
|
|
Det har da intet med frækhed at gøre.. hestens stejler.. du sidder helt stille og stopper med det du bad om, hvilket fortæller hesten den handler rigtigt.. du har hermed lært hesten at stejle er det rette svar.. så det er tillært adfærd, men absolut ikke frækhed..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Signe.. |
Maria Bredvig |
12-03-2008 08:13 |
|
Kan der måske være noget om... Men mener stadig at heste kan være frække og sno deres ryttere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria..... |
gsims |
12-03-2008 09:24 |
|
og så er jorden jo flad 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kontekst baseret adfærd |
|
|
Nu er der flere der snakker om frække heste og jeg kan da også ind imellem tage mig selv i at bruge den glose. men jeg forstår en fræk hest som værende en hest der har en eller anden form for kontekst baseret adfærd. altså adfærd hvor den har tillært sig en eller anden uhensigtsmæssig handling i forbindelse med en bestemt situation. man ser det ofte hos børn der godt ved at man hos mormor ikke har albuerne på bordet når man spiser og man venter til alle er færdige. hvor det praktisk er umuligt at gennemføre derhjemme. det være sig rideskolehesten der hver gang den bliver sat i galop til venstre slå ti bukkespring og løber ned i stalden. den gør det oftest kun med begynderne for med de større piger har den ikke haft held. denne hest er jo ikke fræk, den er bare klog. den har luret at hvis man slår ti bukkespring, så holder det ubehagelige op og man får ros. sådan ser hesten det for den slipper af med rytteren og kommer ind i sin boks. det var altså rigtigt at slå ti bukkespring. når så man sætter en større rytter op har den fundet ud af at det ikke er rigtigt at slå ti bukkespring, for der slipper man ikke af med rytteren og kommer i boks. jeg har selv pt en lignende situation med den store af mine. han blev i sidste uge forskrækket for en kat da han var bundet. slog sig tilbage, rev grimen i stykker og gik ind i sin boks. nu har han ellers rigtigt fundet ud af at den eneste rigtige reaktion på at være bundet (det har han aldrig været rigtigt god til) er at gå baglæns til det strammer, lægge alle 700 kg i og vupti så er man fri og får mad... jeg har overvejet lidt hvad jeg nu må gøre og er derfor gået lidt tilbage i opbindingtræningen. han er nu kun bundet i den ene side og i den anden side sidder der en træksnor, trukket gennem træmmerne og så har jeg ved. på den måde får han ikke succes med sit trække tilbage til grimen knækker nummer, for jeg kan jo ikke holde så hårdt at han kan komme til at knække grimen. samtidig er boksdøren så blevet lukket så ikke han kan gå derind. stejlen kan meget nemt være opstået på samme måde. Det er meget almindeligt at ryttere slipper tøjlen i det sekund de tror hesten vil til at stejle. specielt dem der først en gang har siddet på en der stejlede højt hvor de blev forskrækkede. desværre er dette jo ros for hesten. det ubehagelige holdt op, altså gjorde den det rigtigt. de få stejleheste jeg har siddet på har jeg så vidt muligt søgt ikke at tage 'presset' af selvom den var på vej i luften eller stod der. det er jo heldigvis også sådan at hesten ikke forsøger at vælte. derfor rejser de sig sjældent ligeså højt med en eller anden hængende i tøjlen, som de gørhvis rytter hjælper dem til at holde balance (det er da min erfaring). det var lidt om at være fræk, uden egentlig at være det.
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Hvad ligger jeg her for? Vi ligger hér som om vi havde en mulighed for at nyde en rolig stund Venter jeg på at blive lidt ældre? ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria... |
|
|
Dvs. hvis der nu stod en forsker foran dig og fortalte om et langt forsøg eller måske 10 eller 100, der viste at heste ikke havde mentalitet til at være frække. Og personen så derefter viste dig en illustration af en hestehjerne ved siden af en menneskehjerne, pegede rundt omkring på begge, og viste at det afsnit mennesket bruger til at tænke på den måde er ikke-eksisterende på illustrationen af hestens hjerne. Ville du så stadig stå og sige "Det kan de efter min mening"? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Thumps up |
|
|
Hilsen Søs - træt af uvidenhed, forstokkethed og dårlig argumetation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line........... |
gsims |
12-03-2008 09:54 |
|
Jeps, det er nemlig lige dét  Savner du Dygtig Hest, nu hvor forumup er nede? Kig her: www.phpbb88.com/dygtighest2/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frækhed |
Maria Bredvig |
12-03-2008 09:58 |
|
Nu definerer vi alle fræk, snu, klog osv på forskellige måder, og bruger måske ikke de samme ord for de forskellige ting. Ved godt at en hest ikke kan tænke: Nu vil jeg være fræk, men nok gør det som en reaktion på noget. Men at jeg bruger ordet fræk som en betydning behøver selvfølgelig ikke have samme betydning som en anden der bruger det. Det er svært at diskutere når man ikke står face to face med personer og selve problemet..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Red selv en unghest |
|
|
der var meget stærk i sindet og da hun var sikker på sig selv med rytter skulle der så til at prøves lidt til. Feks. med at stejle. Det kunne især være utålmodighed der gjorde det. JEg kunne mærke når hun trak op til det og var lidt i tvivl om hvad jeg skulel gøre. Sørgede for at holde hende i bevægelse og ride frem og tilbage i stedet for at stå stille. det tog noget af det. Men så lærte jeg hende at gøre det på kommando. Det var smaddersjovt og det syntes hun også. Dette var så samtidig med at ridningen iøvrigt skred fremad. Til sidst kunne jeg lægge det ind i et dressurprogram hvis jeg ville, så præcis blev hun til det. Til gengæld når hun så selv syntes det kunne være sjovt så trak hun godt nok an men tøvede så lidt for ligesom at spørge. Så kunne jeg bare sige til hende at nej, det er først senere vil skal det og så red vi bare videre. Så det gik fra at være en unode og til en øvelse. Jeg vil også foreslå dig i det omfang det er muligt at ride ham frem og i en volte hvis han begynder at ville gå i vejret. find ud af hvad der "trigger" ham. Utålmodighed? Usikkerhed? Vil han ikke væk fra stalden eller de andre heste? Når du har rimeligt styr på hvad der starter det så træn de situationer med mindre pres. Sådan at han bare bliver en smule tvær men ikke ligefrem går i vejret og træn så til han er flink. Ros og stop. Gentag og gentag. Læg langsomt mere pres på. Øv lidt ekstra lydighedsøvelser fra sadel og jord for lige at skærpe hans respekt. Susan den med at hingstebide og bakke holder ikke. Min 4 års vallak har altid været utroligt "mouthy". Æder træktove, napper i jakker, smager på alt hvad han kan nå. Han er utroligt god til at bakke. Fra jord og under rytter. Verbal skældud holder ca 3-5 sekunder. Hvis han kommer til at bruge tænderne så får han et klask på halsen og en større skideballe. Jeg har selv avlet ham og flere andre hingste/vallakker. En enkelt skulle een gang have at vide "fy det må du ikke" så var den løst. De fleste har vi lige diskuteret med når de havde alderen og så var vi enige om grænserne. Men ham her og hans halvbror (som er kommet i erfarne hænder og håndteret meget og fremvist meget som helt ung) gør det begge. Begge går meget lydigt i snor. Frem, stop, dreje, bakke osv. De kan fint bakke hurtigt og præcist og stadig have travlt med at æde træktovet hvis de får chancen. Mvh. Tina
Quality doesn't cost - it pays !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fræk..nej |
|
|
Liv skrev dette! At enhest ikke hopper og springer for at være "fræk" er da noget af det værste vår jeg nogensinde har hørt! Min gamle pony viste da lige præsic hvem den kunne rende om hjørner med og hvem den skulle være sød mod! Heste er et intelligent dyr, og de render både om hjørner med mennesker og andre heste.. En hest kan finde på at "hoppe" hvis: -den er glad -den er sur -den er bange -der er noget den ikke forstår -den er fræk... osv.. Det der med at den KUN gør det hvis der er ikke noget den forstår, well, det er bare mangel på erfarring fra din side..:) Og jeg vil godt ha lov at protestere, da ihvertfald den sidste er forkert, det de fleste uerfarende ryttere kalder "FRÆKT" er en indlært adfærd, som den har lært af rytteren selv. en hest er IKKE fræk, men den er lærenem og hvis en rytter feks. hopper af hesten og sætter den ned i stalden, evt forde den bukker eller stejler, ja så har rytteren lige givet hesten ros for det den har gjort, den kom jo ned i stalden ikk og næste gang det samme sker, ja så har rytteren igen rost sin hest for det den har gjort og så er det at hesten bliver "fræk" for nu har rytteren lært hesten at det er rigtigt det den gør og så har vi en problemhest. En hest vil Aldrig af sig selv blive "fræk" for den ved ikke hvad det er. den kan være overgiret og te sig som en tosset, den kan være i dårligt humør, men hvem kan ikke det. Den kan være bange, men så er der nok også en grund til det. men en hest kan IKKE være direkte fræk, det er uden for dens natur og hvis du har lært det af en ridelærer/berider ja så syntes jeg godt nok det er på tide at du finder en anden at lære rideningeen og omgangen med heste af, for tør godt sige at personen der har lært dig om heste, ikke selv har den erfaring og viden der skal til for at kunne lære andre op. Bare forde man er højt uddannet inden for et fag er det ikke sikkert man har lært noget nyttigt og det burde der være nogen i dansk rideforbund der undersøgte og evt gjorde noget ved. personligt kender jeg springrytteren og berider Ulrik, fra hestehavens rideklub, der er rigtig mange der ser vildt meget op til ham, men jeg kan fortælle dig så meget at han er en af de værre berider og burde absolut intet ha med heste at gøre. For det første tæsker han løs på ungheste der er under tilridning,(andre menneskers ungheste) for det andet så lærer han alle de små piger at det er iorden at gøre sådan og en sådan berider sports rytter burde ikke arbejde med heste han egner sig ikke til heste overhovedet faktisk. Jeg har personligt set op til flere tildfælde hvor han slog en unghest i hovedet med den tykke ende af pisken, forde hesten ikke stod stille da han skulle op, den havde taget 2 skridt sidelæns, med det resultat at den fik samtlige meget hårde slag i hovedet med en metalende på en piske, det resulterede selvfølig i at hesten forsøgte at komme væk, vilket han igen udnyttede til at slå den oven i hovedet. Når han indspringer ungheste, laver han springene vildt høje og tæsker løs med både pisk og et par ret lange spore, hvis den ikke springer, jeg har set samtlige uerfarende ungheste prøve at springe over forhindringer der var så høje at de brast ind i springet forde de ikke fik lov at få et tilløb til springet igen men blev tæsket over fra stående trippende stilling få cm fra springet og ved du hvad han sagde til ungerne der så på, " sådan skal man gøre hvis en hest er fræk" Jeg sir dig jeg ku ha slået ham ihjel, jeg meldte det da også men det skete der intet ved for da dyreværns folkene kom fra området, havde de meldt deres ankomst over tlf. så den da skulle han ikke ride og de ovrige forhold er ok på stedet så de kørte igen. men fræk det var hvad de var, frække. Jeg ville nu mere kalde det dødsens rad, det sker stadig er der flere der siger. jeg kommer der ikke længere, vil simpelt hen ikke støtte sådan mishandling af heste. Men det vil jeg så tro du også vil kalde fræk så.!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stejlen |
|
|
Hvad så når hesten går på en sti på vej mod ridehuset som den har gjort 100 gange før... den går for lange tøjler i skridt, der ligger ikke noget på stien... den stopper og stejler for at vende om.. hvad skyldes det?? Hvad er jer kloge hoveders bud på den rette "korrektion" for dette?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fræk... |
|
|
hvad er fræk? bliver selv helt i tvivl efter al denne tråd...men øh, er det ikke bare noget med at man ikke gør som nogen andre vil at man skal gøre??? og at fræk derved er et resultat af den menneskelge frontallaps arbejde og derved en dom kun et menneske kan fælde? soleklart: der er 10000vis af grunde til man ikke gør som nogen andre vil at man skal gøre og der er altid en grund,det kaldes i daglig (menneske)tale fx fræk, uvorn,utilbens m.m.m. ...og.. nu blir jeg helt filosofisk og da denne tråd allerede er totalt vildfaren og langt ude ( ja ikke alle indlæg, men der er da lige et par stykker der drager besynderlige paraleller)så vil jeg da nærmest påstå at intet individ i egne øjne er frækt men handler ud fra en god grund, tag nu fx vilde villi i 3.a. der ligger en tegnestift på lærerindends stol, er han fræk? ja, for lærerinden, men for villi? nej, han var bare naturligt nysgerrig efter at se hvad en lærerinde gør når hun sætter sig i en knappenål....og 5. gang han gør det ? vil nogen måske spørge? tjae...stadig sund og naturlig nysgerrighed(der medfører indlæring og derved overlevelse....) ...for kan lærerinder mon flyve når de blir gasblå i hovedet?ogogogogogogog?????? ...og....var det her indlæg frækt???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1223333 |
Anja90 |
13-03-2008 08:47 |
|
Jeg har set en veninde prøve det med et æg. Og det virker. Det var en pony der havde gået jagter, og den var MEGET hidsig. Hvis den ikke fik lov til at løbe når den ville, så stejlede den. Den havde ingen smerter. Det var undersøgt. Den fik et æg knaldet mellem ørene. Og det så lidt ud som om den panikkede. men den stod helt stille. og har ikke stejlet siden.
Anja <3Muggi´Joe & Hector<3 <3Elsker min lille jyde og min dejlige shire<3 Muggi´Joe & Hector Power!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sakra.. |
|
|
For mig betyder fræk at gøre noget man ved er "forkert" for at drille eller genere andre.. og derfor er heste ikke istand til at være frække.. men kommer jo an på hvad man ligger i ordene.. Anja90: Ja nu er den stakkels pony så blevet skræmt til ikke at reagere.. i stedet for at hun indlærte et ordentligt stop signal hvilket jo lyder til at være problemet..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| suuuuuuuuk |
|
|
jeg kan blive helt hidsig.. en hest kan ikke være fræk bla bla bla bla bla.... Ved gud kan den så...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trine Bach |
|
|
Jamen så er det jo godt vi har dig til at komme og fortælle os at de seriøse forskere tager fejl.. for du ved jo selvfølgeligt bedre end de gør  Hvad bygger du din påstand på om at heste kan være frække ? nå nu seriøs forskning modbeviser det.. ja faktisk er det jo bare at se på hestens hjerne.. hov ingen pandelap, dvs ingen evne til at rationallisere, udtænke planer eller være fræk.. Men du mener så forskerne tager fejl, på trods af mange forsøg, meget forskning og mange års lærdom.. ja ja nogle mennesker vil ikke indse fejlene er deres egne og så er det jo nemmere med en fræk eller dum hest, så kan man give den skylden..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas nu på, Signe |
gsims |
13-03-2008 22:37 |
|
og Trine... med blodtrykket altså  Min lånehest var også fræk i dag. Den havde lige bestemt sig for, at alle de orange kegler der står i hjørnerne i ridehallen var farlige. Oven i var der også et farligt orange/rødt skilt, som det endte med, at jeg flyttede udenfor og i stedet koncentrerede mig om at få hesten hen til det sted, hvor skiltet stod i første omgang... Man skulle tro dyret var en tyr - eller noget. Skøre krikke . Typisk, at den skaber sig, når den er i brunst... Det er nok slet ikke vigtigt at fortælle, at det senere viste sig, at der lå en kat bag skiltet og gemte sig. Ej heller vigtigt, at en af hestene på marken der ligger op til ridehallen, både sidste gang jeg red og også denne gang, valgte at gå til angreb på hallen, lige da vi befandt os ud for en orange kegle... tsk tsk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gsims .. |
|
|
du har ret.. ind imellem skal man passe på blodtrykket og tælle til 10 herinde.. må indrømme at det dog får mit p#s lidt i kog når folk afviser alt hvad der er bevist, uden forklaring og bare mener at de ved bedst.. suuk 
Hilsen Signe  Som ikke forstår når folk afviser beviste faktaer fordi de mener de ved bedre.. Min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskning |
|
|
suuuuuuuuuuuuuuuuk selv...  Nu skal man ikke tro på alt som "seriøse forskere" kommer frem til... i sin tid var cigaretter heller ikke sundhedsskadelige.... Lightprodukter var heller ikke farlige osv osv osv... Jeg ved skam udmærket hvad forskerne er kommet frem til... Og en del er sikkert rigtig nok... Men meget af det vil efter yderligere forskning også vise sig ikke at være den umiddelbare sandhed... MVH Trine som er så træt af folk der tror at de altid har ret bare fordi de har læst et par artikler og bruger "seriøse" forskeres resultater som baggrund for at være frelste og bedrevidende
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1223333 |
Anja90 |
14-03-2008 12:10 |
|
Sorry. men hesten kendte godt stop. Den var bare MEGET ivrig. Og så må du sørme undskyld at hesten blev skræmt den ENE gang. Alt andet VAR prøvet. Og det var det eneste der virkede. Skal man også lade være med at vende sin hest til at gå i trafikken? Fordi den måske bliver skræmt en gang? Ponyen kan stadig reagere. men den stejler ikke mere. En hest der stejler er farlig. Og man bør gøre hvad der er nødvændigt for at vende den af med det.
Anja <3Muggi´Joe & Hector<3 <3Elsker min lille jyde og min dejlige shire<3 Muggi´Joe & Hector Power!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anja90 |
|
|
Hvis ponyen stejler fordi den bliver stoppet i at gå frem, nej så fungere stop ikke godt nok.. en hest hvis stop fungere optimalt stejler ikke fordi den bedes om at stoppe.. Trine Bach: Nu tvivler jeg på at seriøse forskere nogensinde har kaldt cigaretter for ufarlige.. at dem der producere cigaretterne gør det er jo lidt en anden sag.. Så du mener altså man ligepludseligt opdager hesten har en hjernedel ekstra som man har overset ? venter du også på at man finder ud af jorden slet ikke er rund men alligevel flad ? Jeg synes ikke man kan afvise alt forskning, selv de ting der er ret klart bevist, fordi ting sommetider ændres.. Men mange ønsker at blive ved med at tro på at heste er frække, for så er det jo derfor man har problemer og man slipper for at se sin egen utilstrækkelighed i øjnene.. jeg foretrækker at indse fejlene er min skyld ikke hestens..
Hilsen Signe  Som ikke forstår når folk afviser beviste faktaer fordi de mener de ved bedre.. Min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nysgerrig.... |
|
|
Jeg vil også gerne høre din forklaring, Susan. Det lyder spændende 
Mvh. Juliette Sælges: 4 års Billedsmuk OX- araber avlshingst af høj kvalitet. Guldmedaljevinder og stort potentiale i distanceridning. Bedækning ved Perseus , Shulay Gold fever , Dalí SS og Shaklan Ibn Saskatoon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
Alle Jer Alternative, svarer slet ikke, når I får et konkret spørgsmål!!!! I siger vi er forstokkede, men så hjælp os dog, når vi stiller et reelt spørgsmål på en problemstilling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar.. |
|
|
Jeg ved ikke om det var henvendt til mig, men jeg kommer med et ordentligt og velbegrundet svar.... Når jeg lige får brygget færdig..  Det er ganske komplekst og detaljeret, så derfor synes jeg at jeg skylder at komme med et gennemarbejdet svar og ikke "bare" klaske noget hurtigt ned.. Det er jo netop VANVITTIG interessant og jeg er selv blevet meget overrasket undervejs, så hvis det ikke skal lyde plat og hallelujha agtigt, så vil jeg gerne have alle detaljer med.. Det har bare været lidt småt med tid til lige præcis det skriveri, med Herning foredrag, ny hjemmeside osv..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til trådstarter... |
Vincent 1 |
18-03-2008 11:43 |
|
Til trådstarter: Hvorfra ved du, at hesten ikke har ondt? Er den f.x. røngtenfotograferet i hele ryg og nakke? Osv? Jeg har gennem livet set rigtigt mange heste der stejler... så går de ordentligt, så stejler de og så fremdeles... Og til slut finder man ud af, at de havde Kissing Spines i ryggen - eller lign. Det er i øvrigt min overbevisning, at heste ikke stejler for sjovt eller for at være frække... der er altid en grund.
Hilsen Jette Respekterer andres uvidenhed og ikke fordømmer ikke folks måder at argumentere deres forskelligheder på,
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samme problem.. |
|
|
Min 2-års har idag kastet sig helt bagover og indkasserede en MEGA forskrækkelse, som jeg jo også selv gjorde.. Han er igang med at lære longeringens svære kunst og det er altså ikke nemt.. Han bliver forvirret og stejler så som resultat.. Jeg har jo også slækket på tovet hver gang, for at han ikke skulle rejse sig endnu højere, men kan da godt se at det jo egentligt er helt forkert.. Jeg skal vel om på siden af ham og dreje hans hoved og hals, så kan han ikke holde balancen samtidigt med at ville rejse sig.. Jeg roser ham når han går fremad og det lader han til at forstå.. Jeg ser meget frem til Susan's udredning om hvordan man afkoder hesten igen.. Det lyder vældigt interessant og meget relevant for mig..
Livet er vidunderligt set gennem sprækken mellem dynen og madrassen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan arbejder på sagen |
|
|
Jeg ved Susan arbejder på den - jeg har nemlig flyttet min ridetid hos hende i går, så hun kunne nå at arbejde på artiklen - og hun skriver sikkert også i dag. Den er på vej - det ved jeg ...
Hilsen Søs To sadler KØBES Stübben Bennys Harmony bom 33,5 og 17,5" - eller endnu bedre 17". En Henry de Rivel "Paris", bom 3,5 og sæde 17" Ring til mig på 41 90 56 70 eller skrive en besked.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På hendes hjemmeside |
gsims |
20-03-2008 19:31 |
|
står der, at hun har en artikel klar om netop dette d. 26/3 - så væbn jer med tålmodighed, så skal det nok komme.  Vi er jo nogle, der presser hende hårdt for gode input til det ene eller det andet, så hun har vist nok at se til, det arme menneske  Med venlig hilsen én af de alternative mærkværdige tosser i fodformede sko, der mener, at fejlen oftest befinder sig over sadlen...
Manipulation begrænser mulighederne for, at det er det bedste argument, der kommer til at danne basis for, hvad man bør og hvad man gør. (Habermas)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stejle artikel |
|
|
Så er artiklen klar. Læs den her: www.blueberryhill.dk/ index.php?option=com_c...&Itemid=96 Det jeg hæfter mig meget ved, er vigtigheden af at holde schenklerne i ro indtil forbenene er drejet tilbage på den rigtige spor. Ofte ser man jo ryttere kæmpe sig ud af stejleriet med kraftigt brug af fremaddrivende signaler ved schenkler og pisk - men samtidigtigt kæmper rytter med at holde hesten i den rigtige retning - hvilket ofte reslutere i samtidig brug af tøjle, piske, ben og måske endda råben fordi situationen er småfarlig. Hesten kan ikke svare rigtigt på alle de signaler på een gang og fortsætter med at stejle - for på et eller andet tidspunkt deroppe i luften, slipper rytteren sit pres for ikke at skvatte ned. I bedste fald kan hesten svare ved at springe fremad - og dermed ophører stjeleriet, men årsagen til dette gør ikke. Læs den og døm selv  Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heste der stejler |
Hestemassøren (fyn) |
27-03-2008 12:00 |
|
Det er min opfattelse at der ikke er nogle heste der stejler for at være frække. Som regel er der et musklel eller knogle problem hos hesten som gør den har ondt. Når hesten har meget ondt vil den reagere med at løbe eller stejle. Har du fået chekket om sadlen ligger korrekt???? Hvis jeg var dig ville jeg få en kiroprakteor og en massør til at kikke på din hest for at se om der ikke skulle være noget som genere den kraftigt. Hvis du rider dressur eller springer på den er der meget som kan tyde på at den har fået sig det man kalder en cold back. Det samme er gældende hvis den har været brugt til avl. Hilsen Hestemassøren
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh ja |
Lilar |
27-03-2008 14:30 |
|
Lige en lille sidebemærkning til en kommentar længere oppe i tråden.. Britt: Du skriver at jeg i en anden tråd har talt om fuldstændig samling af hesten uden både udstyr og rytter - nu har jeg ledt og kan altså ikke finde nogen steder hvor jeg skriver om det?!?! Mon ikke du har taget fejl af mig og en anden? Arbejder nemlig ikke med samling helt uden udstyr, har da som regel kapsun og longe/træktov  Til trådens emne: Personligt synes jeg det er en skam at så mange stadig mener heste kan være frække bevidst, når det er videnskabeligt bevist at det kan de ikke. Der er altid en grund til "frækhed" - tillært adfærd, smerter eller lignende. Synes Susans artikel er super god og spændende Og håber at mange vil tage den til sig, så de ved hvad der kan gøres hvis hesten stejler, i stedet for at slå osv. Linda.
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja - verdens smukkeste pige *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala... |
|
|
Britt: Er man alternativ når man går op i nyere forskning?? Så troede jeg man var moderne Faktisk opfatter jeg "alternative metoder" som noget der er udokumenteret, men man alligevel mener virker - og det her er jo det stikmodsatte (det er meget muligt jeg tager fejl mht hvornår ordet "alternativ" bruges, det er bare min opfattelse af det ) Men hvad er det for spørgsmål du ikke har fået svar på? Jeg svarer gerne på konkrete spørgsmål. Jeg eeeeelsker når folk stiller spørgsmål så det kan blive konstruktivt og hader når folk bare siger "det passer ikke, fordi det ved jeg bare"  Ang. forskning, så er der rigtig mange antagelser der laves om hver dag.. Der er mange ting vi ikke ved, også vedrørerne de småbitte mekanismer der sker inde i vores kroppe hele tiden. Men ang. anatomi bliver der nok ikke lavet så meget om Vi dissekerer en hund for tiden, og jeg synes det er lidt komisk de bliver ved med at lave nye udgaver af vejledingen (en hel bog), for der dukker altså ikke pludselig nye muskler, knogler eller hjerneafsnit op Men det de retter er selvf. kommafejl, stave-/tastefejl osv... (sidespring) Derfor mener jeg helt sikkert vi kan stole på det når de siger at den del af hjernen vi bruger til at tænke komplekse tanker, ikke findes hos hesten. Man ved ret sikkert hvad de forskellige dele af hestens hjerne bruges til, og der er ikke en del der bruges til komplekse tanker, multitasking mm... Jeg vil da ikke udelukke at forskerne en dag kan blive klogere på hestens mentalitet (forhåbentlig bliver man ved at blive klogere), og så må vi jo følge med/ændre mening efter hvad "man ved". Jeg synes det er lidt hul i hovedet bare at afvise al nutidig forskning og sige at det ikke passer Hvad så med alle de forsøg man har lavet med heste...? Er de helt ubrugelige? Måske er heste i virkeligheden megakloge, så de på verdensplan har aftalt at spille dumme i alle forsøgene, for derved at bilde os ind de er dumme så de kan snøre os (sorry) Jeg skal 100% ærligt indrømme at jeg en gang i mellem tænker: Ja ja, for 50 år siden var der også en masse ting vi troede vi vidste, som vi så ikke vidste alligevel Men altså, vi bliver da nødt til at holde os til det, eller hvad..? For det er vel ikke bedre at man bare begynder at lave egne teorier helt uden dokumentation og argumenter..?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fræk eller ej.... |
|
|
Jeg er enig i at heste ikke er særligt intelligente de er bare gode til at huske. Men hvad sker der så når de leger med hinanden på folden eller med ting i boksen??? I de situationer kan det jo godt se ud som om de driller hinanden og morer sig? mht til at stejle har jeg for mange år siden lært at når hesten er gået lidt i sort og står stille og skal lige til at stejle, må man IKKE drive på den, men skal til gengæld dreje den for tøjlen så den flytter forbenet - først der kan man begynde at drive på den... nogenlunde det samme som Susan siger i sin artikel. Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hallo... |
|
|
Hva blev der af spørgsmålet?  Anne: Vil mene det er noget helt andet når de leger på folden. Selvfølgelig kan heste og andre dyr(ebørn) lege, det er der ingen der har modsagt Det er planlægningen, den måde den "snor" sin rytter osv der bliver argumenteret imod... Jeg tror f.eks. heller ikke Plag står på folden og tænker "Hmm.. Nu går jeg hen og bider Pony bagi, for i går åd hun mit wrap"... Min kærestes plag går hele tiden i r*ven af min mors islænder, og bider ham bagi for at få ham til at lege (han er den eneste der gider en gang i mellem).. Men det er vel kontaktsøgning, og ikke fordi han er "fræk"? Men tror egentlig slet ikke vi er uenige 
Mvh. Cat - Stud.med.vet Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fræk = vane |
HeidiZ |
29-03-2008 19:14 |
|
"Frækhed" er vel ligeså meget en vane hos hesten? Jeg red også på et tidspunkt en hest, og hver gang den blev bange for noget udtrykte den det med stop - stejl - og stikke af. En anden hest ville måske stoppe på og kigge, en anden bare kigge osv. Den gjorde det også på banen. Så for at komme problemet til livs, red jeg kun på banen, hvor jeg kunne løse problemet, uden alt for mange nye indtryk.. Jeg ved godt, at hesten ikke jeg gjorde det fordi den var fræk (selv om jeg tænkte møgdyr om den en del gange, fordi jeg simpelthen blev forskrækket over dens reaktion). Men det var simpelthen blevet en indgroet vane i dens reaktionsevne (eller hvad man kalder det). Og ja, det var ret voldsomt. Jeg gjorde det, at jeg red den på banen og når jeg så kunne mærke der var optræk til noget, så blev den drejet ind på en lille volte (altså ikke revet rundt, men redet ind på en volte), så jeg kunne stoppe dens ben i at rejse sig. Når der så var ro på igen, så red jeg ud på en større volte, begyndte den så igen, så dreje den igen og rundt på en lille volte.. Det hjalp faktisk rigtig godt på den hest, og til sidst var der slet ikke noget, og jeg kunne begynde at skridte tur på den, hvor den slappede af og nød det.
-HeidiZ  The trust between horse and rider creates a unique partnership ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trådens starter??? |
|
|
Jeg synes det er en meget spændende debat, der er gang i her, men jeg mangler lidt svar fra trådens starter, om hvordan hun ved hesten ikke har ondt eller lignende... Er den blevet undersøgt, er sadlen tjekket osv...
Venlig hilsen Pia Dansk Varmblod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad så når det er på staldgangen? |
romance |
03-04-2008 23:05 |
|
har kigget lidt med i denne debat, men det er for det mest kun om at heste stejler når man sidder på det.. Mit problem er når den står på staldgangen.. Jeg rider en DV på 6 år, som er begyndt at stejle på staldgangen, hvilket er meget ubehagligt. Det er værst når hun er alene i stalden, men hun gør det også når der er nogle. HVis man vil ud og ride om aften er der som regel aldrig problemer, for der er hun også kommet ind fra fold med de andre osv. Når hun gør der er det meget "flot", altså hun har ikke panik i øjnene heller andet. (kort forklaring..) Kan bare ikke forstå hvorfor hun gør det, og så ved jeg heller ikke rigtign hvad jeg skal gøre. Nogle der vil hjælpe??? Mvh. charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Altså nu er jeg på ingen måde ekspert, så det kan være der kommer nogle stykker med en meget klogere kommentar  Hvis jeg var dig, tror jeg først jeg ville forsøge at finde ud af hvad der sker lige før hesten stejler. Går den frem? Drejer den..?? Og hvad er der sket bagefter? Jeg tror jeg ville takle det på samme måde som jeg har gjort med min egen hest, der havde det med at vade frem og tilbage og rykke i tovene... Simpelthen en masse bak/stå-træning. Jeg begyndte at rette ham meget konsekvent hver gang han så meget som gik et skridt frem. Jeg stod i 15 min og sagde "bak", "bak", "bak" i en uendelighed hver gang hesten gik frem/satte en hov frem. Men det virkede! Næste gang tog det 10 min at få ham til at falde til ro osv... Tror også det vil kunne virke for din hest, da du sandsynligvis kan få afbrudt forløbet inden det når til "stejl"  (Det hører med til historien at jeg havde prøvet alt med min hest.. Jeg havde skældt ud, rykket i tovene, prøvet med godbidder osv osv osv. Det eneste jeg ikke havde prøvet, var at være konsekvent helt ned i det minimale, men det var det der skulle til )
Mvh. Cat - Stud.med.vet Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chauffør fejl eller..... |
gamleged |
04-04-2008 20:55 |
|
... en fejl 40! Hest som rejser sig under ridning er ofte hest som bliver forhindret i at gå FREM AD! Hvis nu du var en hest og du ikke kunne slå i bak-gear fordi din rytter med benene havde bedt dig om at gå frem, du kan ikke gå til siderne fordi du har respekt for tøjlen og hjælperne som begrænder sig til siden, og ikke kan gå frem fordi rytteren har for meget ved i tøjlen... Så er der kun to muligheder op eller ned hvis din rytter fortsat driver på. Og så er ned alligevel ikke rigtig en mulighed af visse indlysende årsager, så vælger man da selvfølgelig OP! Har du tænkt på om du kan have for meget fat i den fortil evt for at få den til at sætte sig lidt mere? En samling af hesten skal jo helt komme af at du rider kraftigt frem og op til hånden, og ikke af at du "bremser" din hest tilbage mod bagparten, men det kan være svært at mærke forskel. Uanset hvad årsagen til at den rejser sig er så synes jeg egentlig ikke at en hest skal rejse sig og slet ikke højt! En ting er hvis man beder den om en kraftig samling og den "siger fra" ved at lette forbenene en smule fra jorden, men derfra også til at rejse sig synes jeg der er langt og jeg ville ALDRIG acceptere hvis min gjorde det! Heller ikke selv om den havde ondt! Hvis den har ondt og man er opmærksom på sin hest må man kunne se signalerne inden den bliver presset nok til at sige så voldsomt fra! Gamleged
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havde.. |
|
|
engang en hingst, der stejlede en hel del. Ikke så meget i det daglige, mest når jeg red undervisning med en masse andre heste, hvor han sikkert blev frustreret over ikke at kunne overskue situationen og få lov at styre de andre, så hans vej ud af pres og stress var at stille sig på bagbenene. Undersøgelsen på forsiden viser, at heste ikke er så dumme som mange tror, og erfaring viser, at hingste har andet at tænke på end rytterens krav, så jeg tror gerne, at din hingst ikke har ondt, men vil noget andet end du vil. Rådet må altså være at kastrere og indtil da undgå stressende situationer, hvor han taber overblikket og er nødt til at overspringshandle ved at stille sig på bagbenene. Det er farligt og skal nødigt blive en vane, så fjern årsagen og få glæde af hesten. Ullan PS Har ikke læst alle indlæg, så beklager hvis andre oplysninger om hesten er kommet frem undervejs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den simple forklaring |
CINielsen (Carsten) |
06-04-2008 20:48 |
|
Nogle gange er der er simpel forklaring, min stejlede fordi den havde nogle grumme tandspidser da jeg fik den. Jeg fik ordnet bisserne og kort efter holdt den om med at stejle. Efterhånden som tilliden til bidet kom tilbage holdt den helt op. Ved ikke om det er nævnt i diskussionen ovenover, men måske kan det hjælpe
M.v.h. Carsten I Nielsen. "Det sværeste ved ridning, er at gøre det så let som muligt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hammaaa |
Jpedersen |
09-04-2008 09:14 |
|
Jeg har engang haft en hest der stejlede. Det jeg gjorde var at jeg tog et helt alm æg i lommen, og da den så stejlede slog jeg det ned imellem ørene på den, det hjalp virkelig meget, jeg har prøvet en del metoder for at få den til at stoppe, men det var lige umildbart det der virkede. Det lyder meget ulækkert osv men så er det jo godt vand og sæbe er opfundet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|