Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Vænnes til at være alene
Forfatter: 
Dato:  04-03-2006 20:05

Hvordan vænner i jeres føl til at være alene?

Soffy går fuldstændig i panik når hun er alene.

Er det normalt for føl??

Hilsen Frederikke

Chanel & Soffy!

Hvorfor nøjes?

www.hestegalleri.dk/ht...p?ID=17577

www.hestegalleri.dk/ht...p?ID=17579

0
0
Svar på denne tråd

alene..
Forfatter: 
Dato:  04-03-2006 20:52
det er faktisk meget normalt at heste ikke kan li' at være alene.. de er jo i størrer farer i naturen når de ikke er i flok... har ingen erfaring med føl, men prøv at aflede hendes opmærksomhed.. tal med hende og lad evt de andre heste være lige udenfor så hun ikke føler sig helt alene.

Alt over 165 er ikke en hest men en Giraf :-)
*La'Chalina*

Djursland og Århus området kik her! Fortid Søges! kik præsentationen
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa..
Forfatter: 
Dato:  04-03-2006 21:07

Nej de kan ikke lide det! Men derfor skal de stadig lære det..

Jeg kan ikke lade heste være lige udenfor da jeg kun har to, og det er når jeg rider.

Jeg har et par gange fjernet Chanel og stået og kigget på Soffy og hun går fuldstændig amok!

Så sent som i dag stak hun af og løb rundt om indhegningen og endte på ridebanen. Så fik jeg fanget Chanel og var langt væk og da hun så opdagede det (at Chanel var væk og der var hegn for hende) så kunne hun slet ikke finde udgangen og hoppede simplthen over hegnet!

Lige et billede med hegnet i baggrunden (det er 135 cm. højt!!)

Hilsen Frederikke

Chanel & Soffy!

Hvorfor nøjes?

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2006 23:22

Gør det stille og roligt. Start med at have dem på hver sin fold (hvis det er muligt), ellers, så bare træk den ene uden for folden, så de stadig kan se hinanden, og har fornemmelsen af at have hinanden.

Når føllet er helt tryg ved dette, bevæger du dig lidt længere væk fra folden. Når hun er tryg ved det, så længere, og længere væk.

Hesten skal have tid til at kapere det, og det er et stort spring for sådan en lille fyr, pludselig slet ikke at have nogen ved sin side ;)

Ro og tålmodighed ;)

Duke
Behind every good, knowing horseman,
there is a horse that knows them better.
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  04-03-2006 23:29
hvis jrg har en der skal lære at være alene,så gør jeg det at jeg trækker de andre ud på folden først,og så venter jeg lige et par min.inden jeg henter den.og andre gange trækker jeg den på fold først og venter et par min.inden de andre kommer ud,altså skiftevis først/sidst ind og ud.Og så trækker jeg tiden lidt efter lidt og pludselig er der ingen problemer.Det kan godt være at hesten vil stresse lidt eller som du siger blive lidt voldsom,men jeg har fundet ud af at hvis man bare selv bevarer roen så falder hesten også mere til ro .Det har taget en måneds tid ved dem jeg har haft,og så har de kunnet være alene i timevis.

Ny håndsyet lædertrense sælges(se præsentation)

min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa..
Forfatter: 
Dato:  05-03-2006 09:58
Soffy kan ikke lukkes på fold først - det er prøvet! Hun jorder bare gennem hegnet.. Vores fold og ridebane er i samme firkant (ridebanen er et hjørne af folden) og jeg trænede med Chanel derinde og Soffy løb vildt rundt på den anden side og lige pludselig KRAVLEDE hun under! Der er 50 cm fra jord til det første brædde! Det med at kravle under har hun gjort tre gange og lægger tit op til det!

Hilsen Frederikke

Chanel & Soffy!

Hvorfor nøjes?

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2006 10:01

Så lad dem stå på hver sin side af hegnet, lige ved siden af hinanden.

Det skal gå stille og roligt! Vis hende, at der ikke sker noget.

Så snart de har været på hver sin side af hegnet og hun slapper af, belønner du hende, og sætter dem sammen igen.

Duke
Behind every good, knowing horseman,
there is a horse that knows them better.
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa..
Forfatter: 
Dato:  05-03-2006 19:56

Duke: det kan man ikke da hun går i panik hvis Chanel gør den mindste bevægelse.

Pt er hun ved at lære at være alene i stalden!

Men hun går løst i hele den ene stald da hun ellers hopper over boksen og ødelægger måske sine ben!

Hilsen Frederikke

Chanel & Soffy!

Hvorfor nøjes?

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan hjælpe
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 07:12

Jeg kan guide dig - har skrevet en privat besked. Lad endelig ikke bare føllet være alene, det forøger angsten og kan måske føre til livslang separationsangst hele livet og skader let føllet.

Føllet føler det er i livsfare så reaktionen er helt normal - jeg har bare ikke lige nu tid til at skrive en "roman" om det. Lettere at klare pr. tlf.

Nyhedsgruppe om klikkertræning af heste

Undervisning, kurser og foredrag vedr. klikkertræning af heste

Under uddannelse til "Equine behaviorist" i England - www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

Det ku ellers være dejligt
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 11:46
med en opskrift ? Jeg venter selv en lille følle til sommer og vil jo gerne gøre det helt rigtige, så den lille ikke får en angst siddende :/

Uddannet dyrekinesiolog og hestemassør
0
0
Svar på denne tråd

Benzonshøj...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 13:20

...har du prøvet at trække Soffy en tur alene? Det kan give dem en god oplevelse i dét at være væk fra den anden hest...tag en masse godbidder med og giv hende noget andet at tænke på.

Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa..
Forfatter: 
Dato:  06-03-2006 19:17

Jean39: jeg har prøvet et par gange men så begynder Chanel at kalde. Og så slår det klik oppe i hendes hovede og så må jeg vende om for hun løber bar rundt og ser mig ikke.

Men når sneen er væk må jeg prøve igen, og så må mor stå med en spand mums til Chanel så hun ikke vrinsker!

Hilsen Frederikke

Chanel & Soffy!

Hvorfor nøjes?

0
0
Svar på denne tråd

Opskrift...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2006 07:40

Jeg kommer gerne med en opskrift, men den bliver lang og lige nu er jeg meget optaget af at skrive opgaver så jeg kan afslutte min hesteadfærdsuddannelse, så opskriften kommer først efter næste fredag. Men så vil jeg også gerne bruge tiden på at skrive om det.

I må meget gerne sende mig et par beskeder for at minde mig om det...

Nyhedsgruppe om klikkertræning af heste

Undervisning, kurser og foredrag vedr. klikkertræning af heste

Under uddannelse til "Equine behaviorist" i England - www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  07-03-2006 20:45
TinaMJ: Det ville være rigtig dejligt! Så kan jeg også printe det ud så jeg kan have det med ud til hende og læse mig frem så jeg gør det så rigtigt som muligt!

Hilsen Frederikke

Chanel & Soffy!

Hvorfor nøjes?

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  14-03-2006 18:52
Tina MJ : ville du forklare det ell.?

Hilsen Frederikke

Chanel & Soffy!

Hvorfor nøjes?

0
0
Svar på denne tråd

Ja senere
Forfatter: 
Dato:  14-03-2006 19:04
Ja efter næste fredag d. 24. vil jeg gerne - men jeg har for travlt lige nu men jeg skal nok huske det

Problemhest søges til eksamensprojekt

Undervisning, kurser og foredrag vedr. klikkertræning og hesteadfærd. Adfærdsterapi af problemheste

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 10:13
Ups! Troede det var i fredags! Undskyld

Hilsen Frederikke

Chanel & Soffy!

Hvorfor nøjes?

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  19-03-2006 10:25

Jeg har lige lyst til at vise et billede mere af hende der er bange for at være alene=)

Jeg tog dette billede bagover fordi Soffy blev ved med at nulre mit hår! Jeg ligner noget der er løgn men tag jer ikke af det (solen blindede mig)

Her viser hun sin fine gallop:

Hun studere mig lige gennem hegnet:

Hilsen Frederikke

Chanel & Soffy!

Hvorfor nøjes?

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  25-03-2006 14:09

Tina MJ:

Ihhh nu er det ved at være

Hilsen Frederikke

Chanel & Soffy!

Hvorfor nøjes?

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa..
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 21:38
Er vi glemt?

Hilsen Frederikke

Chanel & Soffy!

Hvorfor nøjes?

0
0
Svar på denne tråd

Kom nu Tina :)
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 20:17

Glæder mig også til at høre !

Men du har jo sikkert travlt..

0
0
Svar på denne tråd

Nej, I er ikke glemt
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 08:35
Jeg kan ikke skrive langt lige nu, men håber på at nå det senere i dag.

Undervisning, kurser og foredrag vedr. klikkertræning og hesteadfærd. Adfærdsterapi af problemheste

0
0
Svar på denne tråd

enkelt
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 15:47
lad den lille søde være alene i 5-10 min. alene i boks eller på fold hver dag. Til tider vil jeg endda sige lad den være alene til den slapper af.

Min søster er sadelmager!
-sadler, sadler, sadler!:-P
Hjælp! Kender du Chiquita?
0
0
Svar på denne tråd

Nu skal jeg endelig forklare
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 15:14

Det her bliver langt

Når en hest skal leve blandt mennesker er der en masse ting, den skal tilvænnes eller habitueres til - dvs. en masse genstande og situationer opfatter hesten helt naturligt som farlige - men skal den være en harmonisk rideheste skal den lære, at der ikke er nogen fare ved disse situationer.

Der kan fx være tale om tilvænning til trafik, udstyr, til at være alene, til mennesker, til andre dyrearter osv. - og en stor del af arbejdet med den unge hest bør netop være at habituere den til alle disse ting og situationer.

Hvis der sker noget, der skræmmer hesten samtidig med at den præsenteres for en potentielt skræmmende genstand, fx en høj lyd eller lignede eller hvis man for hurtigt og brat introducerer hesten til genstande, der skeptiske overfor, så kan hesten i stedet for at blive habitueret blive sensibiliseret. Dvs. at hesten oplever angst hver gang den møder den konkrete genstand eller situation og så længe den oplever genstanden eller situationen vil den vise frygt og også frygte alle mulige andre genstande, som den ellers ikke frygter - og i et stykke tid efter at den er væk fra den frygtede genstand vil den stadig vise generel angst overfor en masse andre genstande.

Derfor skal man gøre sig klart, om opgaven er noget større når det drejer sig om desensibilisering end når det drejer sig om habituering, hvor hesten ikke i forvejen er bange, men bare skal lære situationen. I dette tilfælde er hesten blevet sensibiliseret og derfor er det et større arbejde.

Der er groft sagt 2 måder at gøre det på - man kan benytte flooding eller shaping. Flooding består af, at man i dette tilfælde lader føllet være alene til det falder til ro - det er en løsning som jeg UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER vil anbefale - det kan gøre hesten meget mere angst, og risikoen for at den skader sig selv er stor - og desuden finder jeg personligt metoden uetisk.

Den anden måde - shaping - handler om gradvis tilvænning - så den lærer, at der ikke sker noget farligt ved at være alene - og det kan være rigtigt svært når hesten allerede er så bange,
men det er vejen frem.

Jeg vil anbefale at bruge positiv forstærkning i for foderbelønninger - hvis man går for hurtigt frem vil en sådan hest muligvis være så stresset, at den ikke kan eller vil æde - og opgaven er at holde hesten så meget i ro, at den kan og vil æde. Den må gerne være ivrig efter at få godbidderne.

Træningen skal foregå meget meget gradvist - i starten skal du slet ikke gå uden for folden - bare træk føllet lidt væk fra den anden hest - evt. med en hjælper der holder den anden hest så den ikke bare går efter. Det er vigtigt at træne et sted, hvor du ved, at føllet er trygt og vant til at være. I starten trækker du bare føllet en meter væk fra den anden hest, giver det en godbid og tilbage til den anden hest igen - så udvider du distancen til 2 meter osv. Indtil du problemfrit kan trække den så langt væk det skal være uden at det reagerer. Først derefter skal du gå udenfor indhegningen - og først når du ved, at føllet er trygt der, når den anden hest er med. Så kan du gå igennem leddet, give en godbid og ind i folden igen - hele tiden tilbage til den anden hest igen INDEN føllet bliver bange. Hvis føllet begynder at vise angst, så går du for hurtigt frem. I starten arbejder du hele tiden indenfor synsvidde af den anden hest og du skal tage føllet væk fra den anden, ikke omvendt.

I stalden skal du starte med at lade føllet være tilbage et kort sekund når den anden er trukket ud af boksen - og så lægge længere og længere afstand til efterhånden som føllet er klar til det. Når hestene skal ind igen, så træk føllet ind først, og lad gradvist den anden hest sakke mere og mere bagud.

Først når føllet kan være alene når den forlader den anden hest skal du begynde at lade den anden hest forlade føllet og gradvist så langt føllet kan være med. Så snart føllet viser angst så er du gået for hurtigt frem. Det er meget vigtigt, at føllet ingenting skræmmende oplever når det er alene - alt hvad det senere skal habitueres (tilvænnes) til skal ske når der er andre heste til stede. Først derefter skal føllet kapere genstanden eller situationen alene. Først når føllet kan være alene mens den kan se de andre skal det være alene ude af synsvidde - i starten bare lige rundt om et hjørne, have en godbid og tilbage igen - så i længere og længere tid.

Først derefter er hesten klar til at blive trukket ture alene, stå i boksen alene osv.

Adfærden er helt naturlig, i føllets øjne er det lig med den sikre død at være alene.

Jeg vil på det skarpeste fraråde at man bare lader føllet være alene til det slapper af, det kan få fatale følger og skaber stærk stærk angst.

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 17:25

Tusind tak! Det printer jeg ud og tager med over i stalden!

Jeg har prøvet at have Chanel i den ene ende af stalden og Soffy i den anden og hun er rolig så længe at jeg er lige ved hende, men så snart at jeg begynder at gå lidt væk så panikker hun!

Men jeg vil klart prøve det her så jeg kan få mig en rigtig god hest!

Hilsen Frederikke

Chanel & Soffy!

Hvorfor nøjes?

0
0
Svar på denne tråd

Hurra!
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 18:04

Tak til TinaMJ for en fremragende udredning *rygklappende smiley*

Med venlig hilsen

Julie Taylor

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak Tina :)
Forfatter: 
Dato:  07-04-2006 18:57

Det lyder virkelig godt

Det vil jeg også printe ud og arbejde efter når min lille følle

kommer til juli.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider