Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Hjultype - haster...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2014 14:32

Jeg har netop købt en rutineret køreshetlænder og er selv ny kusk. Jeg har kig på lidt forskellige vogne alle med to hjul. En af dem har små brede dæk (15cm). De andre har større lidt smallere dæk (7cm).

 

Jeg kommer til at køre mest på asfalt og grussti. Men vil også lave en lille bane på græsmarken.

 

En af dem med smalle dæk, har også fodbremse...

 

Hvad vil I anbefale?

 


Mange hilsner Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  10-06-2014 21:27

Jeg har en af de der "kineser-sulkyer", som man kan få relativt billigt. Der er noget der ligner cykelhjul på (2½").
Du kan se modellen på min profil... Det er næsten ikke pengene værd at købe sådan en hvis jeg skal være helt ærlig. Jeg har stort set udskiftet og forstærket alle elementer af dem og det vare ikke ret længe inden der skal nye hjul på den da de er helt skæve og opslidte i lejerne. Den er ikke mere end et par sæsoner gammel så det syntes jeg er for ringe.

Ang. hjul så må det bedste være store hjul uanset om du køre på vejen eller marken. Jo større omkredsen er jo mindre mærker du huller og ujævnheder - specielt hvis der ikke er affjedring i vognen.

Hvis du planlægger at køre i blødt sand som f.eks. en ridebane, så kan de nærmest ikke blive store og brede nok. Jo mere "trædepude" de har jo mere bære de også oppe på sandet.
Alle andre steder betyder bredden ikke ret meget i forhold til hvor svær vognen er at trække.

Jeg vil sige at bremser er en god ting at have (og noget jeg savner) Man skal ikke køre ret meget ned af bakke før det slider rigtigt meget på ponyens hove at gå nedad og bremse vognen.
Et andet sted er når man holder stille. Det er godt nok ikke meningen at vognen skal sørge for at ens pony ikke begynder at gå frem, men det kan hjælpe med til at huske den på at den skal stå stille.


Hvis du har et par link's eller billeder er det noget nemmere at se hvad det er du taler om :-)


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

1
0
Svar på denne tråd
 
 Gulvugkcgy
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 07:29

Tusind tak for svar.

Jeg har valgt at prøve kræfter med den grønne af de nedenstående vogne. Min far er gammel smed og laver selv en svingel, vi kan sætte på. Hjulene tror jeg er fine udfra den beskrivelse, du kom med. De er store og ikke alt for tynde :-) jeg sætter desuden en hynde på sædet for ikke at få alt for ondt i rumpetten.

 

Billede

 


Mange hilsner Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 09:54

Det ser umiddelbart ud til at være knallert-hjul der er på den grønne. Det er udemærkede hjul og langt bedre end dem der sidder på "kineser-sulkyerne".


Lige som med bildæk så skal du regne dem for at være rådne efter 4-5 år alt efter hvor meget de har været ude i solen. Så det er sikkert en god ide at få sat nye dæk på og tjekket at egerne er spændt rigtigt. (Det svare til afbalancering af bildæk).
Det koster som regel ikke mere end max. et par hundrede at få rettet eger på et cykelværksted og det er det hele værd.

 

Hvis det er en gængs størrelse så kan fordæk til en enduro motorcykel måske passe på. De er ekstremt holdbare (og lidt dyre <- eks.), men igen - hvor langt har du lyst til at trække hjem hvis du punktere? :-)


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jhgfch
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 14:44

Hehe - ja det har du ret i - ikke alt for langt ;-)

 

Endnu en gang tak for svar :-)

 


Mange hilsner Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider