Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Maraton/dressur
Forfatter: 
Dato:  19-03-2013 18:31

Kort og godt. Er der forskel på de vogne man bruger til henholdsvis maraton og dressur?

 


Hilsen Mette

 





0
0
Svar på denne tråd
 
 vogne.
Forfatter: 
Dato:  19-03-2013 22:02

Hvis man kører Landsstævner i middelsvær eller svær klase og der over, så er der forskel. I let klasse og til en-dags-stævner og andre mindre stævner er der ikke nødvendigvis forskel.

 

Til marathon er minimum-bredden på sporvidden 125cm, og der er desuden vægt-krav til vognen til landsstævner. Desuden er vognen typisk meget solidt bygget så den kan klare at ramme ind i forhindringerne. Typisk er der også bremse både for og bag og nogle gange også på dreje-kransen samt en del vogne har styre-forsinkelse så baghjulet ikke kører så langt inden for forhjulets spor.

 

Dressur-vognene er de "fine" vogne. Der er andre sporvidde krav fra 138cm og op ad afhængig af om du køre med 1, 2 eller 4 heste eller ponyer. Vognene er typsik lettere end marathon-vognene og har typisk kun bremser på baghjulene. Desuden er der krav om at der skal være lygter på dressur-vognene. Dressur-vognene er også dem der bruges til kegle-kørslen.

 

De nævnte regler er alle nogle der gælder til landsstævner, men der typisk dispenseres for mange af reglerne ved de mindre stævner.

 


Billede

Min dressur-vogn.

 

Jeg har ikke lige et billede af en typisk marathon-vogn, da min egen ikke hører til de typiske og jeg endnu ikke har nogle billeder af den nyere vogn jeg muligvis skal købe.


Anna og de små (og de lidt større) sorte. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du kigger..
Forfatter: 
Dato:  20-03-2013 08:56

.. på min præsentation, så er der billeder af forskellige vogne - men maratonbillederne viser ikke vognen særlig godt, så der er ingen grund til at hive dem herind :)

 

Hvis du googler på henholdsvis maratonvogn og dressurvogn, så kan du se billeder - der er stor forskel.

Det er lidt ligesom en Ferrari og en Rolls Royce. Den ene er til fart og spænding, og den anden er til pæn kørsel :)

 

Som Anna skriver, så er det dog muligt at køre helt almindelige småstævner i én vogn. Hvis det er din hensigt, så tror jeg nok at jeg ville vælge en såkaldt træningsvogn, hvis det var mig.

 

Sådan én kan sammenlignes med en kombisadel - det er måske ikke den fedeste vogn at køre maraton i (eller springe i), men det kan sagtens lade sig gøre.

Det er heller ikke den allersmukkeste at køre dressur i (eller ride dressur i), men det kan sagtens lade sig gøre.

 

Hvis du så bliver så "bidt" af kørslen, at du vil ud og starte landsstævner, så kan du jo altid skifte ud.

 

Billeder af træningsvogne kan du også google dig til, og du vil kunne se, at det er sådan en mellemting :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  20-03-2013 14:12

Ok. Jeg googlede selv og så forskellen :)

 

Jeg kører med en lille 3er pony og har kun en sulky. Jeg var til et lille hyggestævne i weekenden, hvor vi kørte en bane, der nok mindede om en maratonbane, men ellers modtager jeg dressurundervisning.

 

Sulkyen går fint til dressurundervisningen, men virkede lidt ustabil og skrumlende ude i terrænet.

 

Jeg vil gerne starte lidt småstævner, og overvejer om jeg kan finde en stabil 4-hjulet vogn.

De andre til stævne og undervisning kører med trænings -eller maratonvogne kan jeg se nu.

 

Jeg kører jo foreløbig etspand, så vognen må ikke være for stor og tung.


Hilsen Mette

 





0
0
Svar på denne tråd
 
 stævner...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2013 21:44

Med en lille 3'er som skal gå enspænder, ville jeg holde mig til dressur og kegle-kørsel (tjek evt top-cup og dressur-cup). Jeg tror da i øvrigt heller ikke du får lov at starte marathon-delen med så lille en enspænder. De skal så vidt jeg husker være over 1,20 for at måtte gå stævner som enspænder (dispensationer gives så ofte til klubstævner indefor rimelighedens grænser -men lille 3'er som enspænder i marathon er vidst svært at kalde rimeligt)

 

Det er svært at finde 4-hjulede vogne der ikke bliver lidt rigeligt tunge til de helt små ponyer, hvis de skal trække dem alene. Netop-as har en model til de små som du kan prøve at kigge på.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 stangmål
Forfatter: 
Dato:  21-03-2013 13:37

Så lille er han heller ikke. Jeg tror han er omkring 118 i stg, men det kan da godt være jeg skal finde en makker til ham.


Hilsen Mette

 





0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  27-03-2013 20:20

Hej Mette igen igen smill

 

Det jeg personligt vil forslå dig er en marthon vogn, hvor du kan sætte et lille sæde så den ligner en spider.. skriv til mig over pb, så kan jeg finde den vogn til dig jeg mener..

 

Det er sådan en vi selv her har snakket om, for at vi ikke skal havde 2 vogne med til stævner..

 

Ja men kan godt få dem ned i jeres str... smilll

 

Knus Bitten FKS


Hilsen Bitten


Ejer af Møltrup Odin & Luna


R:I:P Egelund Kaifas


ALT i Hestevogns kørsel udføres

se mere på www.hestevognene.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider