Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Drømmer du om at eje en travhest?
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 21:16
Indsat fra nyheden Drømmer du om at eje en travhest?:

For mange heste- og væddeløbsinteresserede er det en drøm at eje sin helt egen travhest, men for mange bliver det ved drømmen.

Det kan sagtens løbe op i 8-10.000 kr. om måneden at have sin hest i professionel træning, og det er trods alt de færreste heste, der tjener penge nok til at forsørge sig selv.

Men nu åbner der sig en helt ny mulighed for at blive travhesteejer for et rimeligt beløb - svaret er anpartsstalde!


Gennem de seneste år er det blevet mere og mere populært, at en gruppe personer slår sig sammen om at købe en travhest, og derved bliver det muligt at holde omkostningerne på et niveau, hvor alle kan være med.

Der findes anpartsstalde i flere størrelser, lige fra 5-10 personer og op til over 1000 anpartshavere.

Landets største anpartsstald, Stald KTAS, har således ca. 1200 medlemmer, der betaler 20 kr. om måneden pr. hest, som man ønsker at være med i - så har alle råd til at deltage!
I øjeblikket råder stalden over fem travheste og en galophest.
En anden større landsdækkende anpartsstald er Stald Politiken, der i øjeblikket har ca. 145 medlemmer - Stald Politiken ejer to travheste.


Travtræner Jan Friis i Skive er en af de trænere, der er med på anpartsbølgen, og fra hans stald udbydes nu en velafstammet 3-års hingst, Pay Me S H, i 100 anparter.

En anpart koster 4.000 kr., og så er alle udgifter dækket frem til 1. januar 2013 - der er altså ikke nogen månedlig betaling i denne anpartsstald.

Når anpartsprojektet udløber i 2013, bliver staldens aktiver - d.v.s. vundne præmiepenge, renter, samt hestens salgsværdi - gjort op, og fordelt ligeligt mellem anpartshaverne.


Ud over muligheden for at blive medejer af en travhest, så giver anpartsstalden også god mulighed for at mødes med andre travinteresserede ved sociale arrangementer, og når hesten starter.

Er man helt ny indenfor travets verden, og måske lidt usikker på, hvad det hele går ud på, så er en anpart en rigtig god mulighed for at komme i gang - risikoen er mindre, end hvis man skal ud og købe hest på egen hånd, og de mere garvede anpartshavere deler med garanti gerne ud af deres viden og erfaringer!


Hvis du vil læse mere om anpartsprojektet hos Jan Friis, så kan du gøre det på www.succesjan.dk, under menupunktet "Bliv hesteejer!"


Har du lyst til at "grave dybere" i Pay Me S H's afstamning, så kan du finde hans stamtavle på dette link.


Skrevet af Annelise Carlsen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Anpartsstald !
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 17:42

Tak for den flotte artikel. Det har allerede båret frugt da der er flere der har tegnet anparter. Bla. vores lokale dyrlæger v/. Holstebro Hestepraksis og vores hestemassør My Sir hestemassage.

0
0
Svar på denne tråd
 
 NEJ.....
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 01:47

Travheste er kedelige


Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning


0
0
Svar på denne tråd
 
 vrøvl..............
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 12:48

Travheste er bestemt ikke kedelige.


Kisser


0
0
Svar på denne tråd
 
 David!
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 09:54

Det var da en løjerlig udtalelse?

Travheste er vel ikke mere kedelige end nogen andre heste - men er man ikke travinteresseret, så har man selvfølgelig ikke så meget at bruge sådan en til, og det er da fair nok.


Jeg kan se, at du er "galopmand", og derfor er det måske forståeligt nok, at travet ikke rigtig interesserer dig.

Jeg kunne da også godt stille mig op og sige "NEJ, jeg drømmer ikke om at eje sådan et hysterisk, langbenet gespenst af en engelsk fuldblod!" - men det ville da dybest set kun være fordi, jeg ikke ville ane, hvad jeg skulle bruge den til!

(i øvrigt har jeg en lille hemmelig drøm om engang at eje en "galopper" - men sig det ikke til nogen! )


Lad os nu respektere, at vi brænder for forskellige grene af hestesporten, i stedet for at komme med sådan nogle dumme, farvede udtalelser!

Og skulle du engang få lyst til at lære lidt mere om travheste, som du åbenbart ikke ved ret meget om (?), så er du meget velkommen til at kigge forbi Lunden en dag.

Så skal jeg gerne vise dig, at travheste er alt andet end kedelige!


Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd
 
 Annelise
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 11:59

Godt brølt løve.


0
0
Svar på denne tråd
 
 :-) :-)
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 18:06

Lidt muderkastning på den sjove måde høre til mellem travet og galoppen


Men iøvrigt er der da ikke noget nyt i anpartsstalde.. (tror det er 15 år siden jeg første gang hørte om anpartsstalde som væddeløbssportens fremtid)..


Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen søde David...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 19:07

...så skal du bare lige huske at tydeliggøre, at det kun er for sjov næste gang, ikk'!


Nej, anpartsstalde er ikke et nyt fænomen - men det har nok aldrig været så udbredt, som det er i øjeblikket.

Indenfor travet var der kun ganske få, offentligt tilgængelige anpartsstalde før i tiden - nu er der jo nærmest en anpartshest i enhver træningsstald!

Så du har ret, spritnyt er det ikke - men udbredelsen har vist aldrig før været så stor.


Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor mange anpartsstalde
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 15:17

giver egentligt profit?? Stammen på omtalte er da ikke sådan en WOOW once in a lifetime chance at være med i men mere one i a thousand gonna make money chance..


Om ikke andet er det da en super ide hvis man vil ha noget at være fælles om at huje og haje på ude på sidelinien hvis den vel og mærket kommer så langt at den er værd at huje og haje efter mon ikke denne Carmody Lobeller også skal en tur igennem diverse sprøjter i benene ;)


Staro Hit

&

Baby

0
0
Svar på denne tråd
 
 Baby D
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 16:14

Hvor mange travheste giver profit i det hele taget??


Når man køber en travhest - eller en del af en - så skal det ikke være for at tjene penge. Det skal være for at få oplevelserne og samværet med andre indenfor sporten.

Hvis man tror, man kan tjene penge på at eje væddeløbsheste, så kandiderer man seriøst til psykolog-behandling!


Men er det ikke også lige meget? Det er en hobby - og sådan en koster som regel penge.

Der er formentlig heller ikke mange i Danmark, der tjener penge på deres rideheste...eller deres golfkøller, modeltog eller frimærker.


Det med afstamningen...tja, men hvad er en "once in a lifetime"-afstamning?

Det pudsige ved sporten er jo, at mange af de heste, der har såkaldt "guldrandede" papirer - de bliver ikke til noget som helst!

Hvis du graver lidt i moderlinjen på Pay Me S H, så er den altså heller ikke så ringe!

Kig fx på hoppen Meadow Ellie, og se hvad hun har lavet som mor, mormor og mormors mor - der er rigtig gode heste imellem!

Gå gerne et par led længere tilbage, og kig på hvilke linjer, der udspringer fra Lady Ann Reed - men du skal nok afsætte et par timer!


Jeg ved godt, at Carmody'erne har ry for at have "glasben" - men helt uefne kan de nu alligevel ikke være!

Hans afkom har vundet over 1400 løb i Danmark og tjent mere end 38,5 mio. kr.

8 af hans afkom har tjent mere end 1 mio. kr.

Han er far til 3 derbyvindere: Dragon Flamingo, Kanonis Lobell og Magic Sisa.

På trods af, at han døde 2. januar i år, sætter han fortsat sit præg på hingstestatistikken, hvor han ligger helt i top.

Ikke helt ringe af en hingst, der i sin tid blev afvist af avlskomissionen i første omgang!


Uanset hvor godt afstammet en hest man køber, så er der ikke nogen garanti for, at den ikke skal forbi dyrlægen ind imellem - det er vel snarere reglen end undtagelsen, at de fleste heste i ny og næ har brug for et "serviceeftersyn".

Det er top-præsterende sportsheste, og selvfølgelig slider det på dem at konkurrere.

Derfor er det vel også mest på sin plads, at man sørger for at have dem i bedst muligt skik, og hvis det betyder, at der må lidt hjælp fra dyrlægen til, ja så er det sådan, det må være.

Alle andre topatleter får også hjælp af diverse massører, kiropraktorer, fysioterapeuter, læger o.s.v.

Prøv bare at spørge fodboldlandsholdet eller Team Saxo Bank, om de ville undvære alle deres behandlere!


Hvis jeg skal fremhæve noget positivt ved anpartsprojektet fra Jan Friis, så er det, at man stiller op med en hest, der er 3 år, og meget tæt på startklar.

Andre anpartsprojekter er "døde" på at udbyde 1-års heste, som folk skal vente på at se i 2-3 år, og som så hen ad vejen har vist sig at være komplet uduelige.

Her kan du købe dig ind i en stort set klar hest, og du har muligheden for at se, hvad du får.

Det er selvfølgelig ingen garanti for, at hesten er god - det kan kun tiden vise.

Men personligt ville jeg hellere købe mig ind i en startklar 3-åring, end i en 1-års plag.

Jeg går da også ud fra, at når Jan vil lægge navn til sådan en projekt, så er det fordi, han kan stå inde for, at hesten er i orden.


Og inden nogen nu beskylder mig for at have personlige interesser i anpartsstalden: jeg har intet med den at gøre - jeg end ikke ejer en anpart (jeg har heste nok! ).

Men jeg ved, at hvis dansk travsport skal overleve, så skal vi have lokket nye folk ind i sporten - og anpartsstalde kan være en del af vejen frem.


Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kære Annelise
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 16:30

Hvor er du dog fantastisk til at udtale dig så alle kan forstå det.

Du har fuldstændig ret i det du skriver.


Kisser


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen du har da ret
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 21:05

langt hen ad vejen har bare fulgt for mange Carmody Lobeller til dr dyr til jeg ser lyset i et afkom men for al del måske den er den ny pengemaskine..

Nej anpartsstalde er KUN for hyggens skyld og bør også reklameres med det alt andet er at love guld og grønne skove.


Staro Hit

&

Baby

0
0
Svar på denne tråd
 
 Baby D
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 10:14

Hvor i alverden læser du, at der bliver lovet guld og grønne skove? Det må vist stå for din egen regning!


Man KAN ikke love folk, at deres hest aldrig vil få brug for dyrlægebehandling - uanset om den er efter Carmody Lobell eller en hvilken som helst anden hingst.

Hvis dét var en garanti, man skulle stille, så ville der ikke blive oprettet nogen anpartsstalde overhovedet.

Det er en del af "gamet", som man som hesteejer må tage med.


Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider