... det er dette her, ikke?

Jeg har svært ved at forestille mig, at det er et blødere bid end et alm. Liverpool - men jeg ved ikke nok om kørebid til at påstå noget som helst 
Hos os kører vi med postkandar på hopperne:
Felix er noget speciel (også i sin mund), så han har prøvet mange forskellige bid. Han har gået allerbedst på et ret specielt Liverpoolbid (et specialfremstillet jydebid, som er ALT for stort til ham, så det ser lidt "pøjet" ud

), men fornylig har vi (hos Seletøjssalg) købt et postkandar, hvor bidstykket er af nylon med "humpler" på, og det lader til at fungere ret godt - indtil videre. Det kan ses her:
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=32&i=1324&...y=desc&e=0 - i øverste venstre hjørne.
Vi KAN godt køre ham på et knækbid (delt bid) - men kun hvis han er ekstremt afslappet. Ligeså snart han ser en forhindring (maraton) eller en kegle (toppekørsel), så er det slut - og hvis han har én af de dage, hvor han tror at dressur er på akkord, så duer det heller ikke.
Det samme gør sig i øvrigt gældende for hopperne. Jeg tror simpelthen at det delte bid er for uroligt i munden på dem - et par køreliner er jo væsentligt tungere end en ridetøjle, og bare vinden tager i dem, så kører biddet rundt i munden på hesten
Liselotte Watson, som er en meget erfaren kusk, er så småt i gang med at skrive en bog om kørsel. Råskitsen til det første kapitel ligger på køreforbundets hjemmeside, og den vil jeg anbefale dig at kigge på:
www.koereforbund.dk/artikler/ Selet%F8j_Watson.pdf - se side 6 og 7, der handler om bid.
Til syvende og sidst, så er bid en vanskelig ting, fordi det afhænger både af hesten og af kusken. Hos os kan min mand og jeg ikke nødvendigvis køre hesten på det samme bid - ganske enkelt fordi vi ikke har lige meget "elastik i håndleddene".
Hilsen Sif