Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

kørebid
Forfatter: 
Dato:  11-02-2009 23:35

Har nu været ude at købe seletøj og kørebid, men hun er ikke glad for det kørebid jeg har købt, det er et Liver pool bid, og det ligner heller ikke det bid som hun er tilkørt med. Nu er jeg så på udkik efter et nyt, og har tænkt på et knækbid eller et Military elbow kørebid, det sidste ligner det hun er tilkørt med.

Er der nogen der har erfaringer med disse bid ??

0
0
Svar på denne tråd

Military Elbow....
Forfatter: 
Dato:  12-02-2009 08:53

... det er dette her, ikke?

Jeg har svært ved at forestille mig, at det er et blødere bid end et alm. Liverpool - men jeg ved ikke nok om kørebid til at påstå noget som helst ;)

Hos os kører vi med postkandar på hopperne:

Felix er noget speciel (også i sin mund), så han har prøvet mange forskellige bid. Han har gået allerbedst på et ret specielt Liverpoolbid (et specialfremstillet jydebid, som er ALT for stort til ham, så det ser lidt "pøjet" ud ), men fornylig har vi (hos Seletøjssalg) købt et postkandar, hvor bidstykket er af nylon med "humpler" på, og det lader til at fungere ret godt - indtil videre. Det kan ses her: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=32&i=1324&...y=desc&e=0 - i øverste venstre hjørne.

Vi KAN godt køre ham på et knækbid (delt bid) - men kun hvis han er ekstremt afslappet. Ligeså snart han ser en forhindring (maraton) eller en kegle (toppekørsel), så er det slut - og hvis han har én af de dage, hvor han tror at dressur er på akkord, så duer det heller ikke.

Det samme gør sig i øvrigt gældende for hopperne. Jeg tror simpelthen at det delte bid er for uroligt i munden på dem - et par køreliner er jo væsentligt tungere end en ridetøjle, og bare vinden tager i dem, så kører biddet rundt i munden på hesten

Liselotte Watson, som er en meget erfaren kusk, er så småt i gang med at skrive en bog om kørsel. Råskitsen til det første kapitel ligger på køreforbundets hjemmeside, og den vil jeg anbefale dig at kigge på:

www.koereforbund.dk/artikler/ Selet%F8j_Watson.pdf - se side 6 og 7, der handler om bid.

Til syvende og sidst, så er bid en vanskelig ting, fordi det afhænger både af hesten og af kusken. Hos os kan min mand og jeg ikke nødvendigvis køre hesten på det samme bid - ganske enkelt fordi vi ikke har lige meget "elastik i håndleddene".

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Nyt nummer af "Fjordhesten" er udkommet. Ønsker du at købe et prøvenummer, så send en mail til annette@fjordhest.dk. Pris kr. 40,- plus porto

0
0
Svar på denne tråd

Tak for henvisningen
Forfatter: 
Dato:  12-02-2009 11:09

Ja det er det bid jeg mente, og med hensyn til knækbiddet har jeg allerede udelukket det, efter snak med flere kørefolk, de siger som du gør at det bliver for uroligt i munden, og går op i ganen, hvis man har godt fat i tømmen.

Jeg siger tak for linket, og jeg vil gå ind og læse dette, og så ellers prøve mig frem med forskellige bid, måske skal jeg prøve at købe sådan et som du har.

0
0
Svar på denne tråd

Bid..................
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 22:39

Hej Sanne

Jeg har 2 postkandar. Du kan da låne det ene hvis du vil prøve det.

Kaja Beer

©Beer's Gypsy Horses©

Avl/Salg af sigøjnerheste

Bedækning tilbydes v 3 hingste

0
0
Svar på denne tråd

Tak Kaja
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 12:49

Jo tak det kan da godt være, at vi skulle prøve det, får tilsendt nyt bid fra Møldrup, men hvad det er ved jeg ikke, så jeg vender lige tilbage, når vi har set og prøvet dette, måske det er et postkandar?? Ellers ved jeg jo hvor jeg kan låne et.

0
0
Svar på denne tråd

Kørebid
Forfatter: 
Dato:  28-03-2009 15:50

Hej. Brug det bid din hest er mest tryg ved !

Et bid er en "telefon" og ikke et tvangsmiddel.

Vi bruger tre-delt trensebid som er behageligt for hestene.

Hvis du absolut vil bruge en stang så køb en med tungefrihed - ellers kan tungen komme til at "sove" og hesten bliver irriteret og ukoncentreret.

Hilsen bj

Gotlandsruss - den lille naturtraver!

www.russ-park.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-03-2009 18:25

øøøeeee... nu bliver jeg helt urolig... jeg har lige købt dette bid

netop fordi jeg ALTID som rytter har foretrukket et 3 delt bid... jeg har haft MEGET svært ved at finde et bid på 8 cm til min minishetter... og nu læser jeg at det vil være at gøre ham en "bjørnetjæneste" han er kun 1½ år men jeg har tænkt mig at starte kørsel for lange liner i år og hvis han er super god så kørsel med "tom vogn" så han bliver rigtig god til det...

er der slet ikke nogle der køre med "knækbid" og har en hest der trives med det???

www.bl-art.dk borderier på næsten alt...

0
0
Svar på denne tråd

Boble 79
Forfatter: 
Dato:  28-03-2009 20:25

Et meget fint bid som din hest sikkert bliver glad for.

Det ligner et kørebid ud-ad-til, hvis det har betydning for dig. Brug dog kun "hovedringen" og ikke udvekslingen i de 2 nederste ringe.

De nederste ringe er udmærkede som parérstænger.

kh. bj

Gotlandsruss - den lille naturtraver!

www.russ-park.dk

0
0
Svar på denne tråd

12345jkiuo
Forfatter: 
Dato:  30-03-2009 17:11

jeg har også kun tænkt mig at bruge det som "alm bid" men syntes det er et flot kørebid og jeg glæder mig også meget til at kommme igang med min shetter på 1½ her i år... det er ham bidet er købt til nemlig... men tror at min anden pony kommer på "samme model" blot størrer størelse

www.bl-art.dk borderier på næsten alt...

0
0
Svar på denne tråd

Det er nu altså ikke..
Forfatter: 
Dato:  30-03-2009 19:21

... noget kørebid, men et ridebid. Men det er da meget muligt, at du vil kunne køre med det. Nogen gør det, ved jeg.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

lalalalalal
Forfatter: 
Dato:  30-03-2009 22:04

Nu er det ikke nødvendigt at køre med disse 'kørebid' fordi forbindelsen er i princippet det samme.. Hvis man har en hest med blød mund, behøver man ikke absolut at køre med en blød stang, man kan også skifte til at normalt trensebid .. Jeg forstår simpelthen ikke ideen med at en kørehest skal have stang på, nogle der vil forklare det ? ..

Den eneste fornuftige forklaring jeg kan komme i tanke om, er at det er af sikkerhedsmæssige oversager ..

Vi kører maraton med todelt bid med vores fjordhest ..

Sia

* Nu med Hera *

Rest in Peace Darwin

0
0
Svar på denne tråd

Jamen Liwa...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 16:16

.. synes du ikke også sikkerhed er en rigtig god grund? ;)

Når vi kører med udelt bid, så er det fordi det er vores erfaring, at det er væsentlig mere skånsomt for hesten. De delte bid er mere urolige i hestens mund, og vore heste er faktisk så følsomme i munden, at de ikke bryder sig om det.

- og det er ikke kun vore egne. Vi ser faktisk temmelig tit at heste, der karter rundt med hovedet og går imod et delt bid, falder til ro i løbet af få minutter, når der skiftes til et udelt bid.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Vore vallak
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 21:23

Hej.

Vores vallak kan IKKE køres på et stangbid. Han får store sår i mundvige, på lader og på tungen, så vi kører ham med et 2 delt postkandar. Flere typer bid er prøvet men det er dette bid han går bedst på.

Han har også USÆDVANDLIGT meget hud og kød både indeni og udenpå munden, hvilket utroligt nemt kommer i klemme hist og pist. Om sårene skyldes han går for hårdt på et stangbid, ved vi ikke, men et delt bid får ham til at slappe af og bliver til at arbejde med.

Pia

Team Østerled

- nu med en dejlig datter

www.123hjemmeside.dk/oesterled

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider