Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 overvejer islænder
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 08:56

Kunne virkelig godt bruge nogen input.

 

JEg har redet stort set hele mit liv , størstedelen westernridning på araber og senere quartere. De seneste år er den klassiske dressur blevet mere og mere interesant og sidste år solgte jeg min ene quarter og købte en varmblods/araber unghest, som skulle være min fremtidige dressurhest - men...

 

Jeg har de seneste år også fået børn og med en vågen unghest i stalden opdager jeg jo pludselig jeg ikke er 18 år længere :-)...faktisk hele 38 år :-)

Samtidigt har tanken om islænder modent lige så stille og roligt de sidste år, frem til jeg faktisk var på tur på en i sommers, og har læst en stabel bøger fra biblioteket.

Jeg er nået dertil at det nok er sådan nogen jeg skal have i fremtiden, men har meget svært ved at finde min indgang.

Jeg ønsker mig en hest som er ligeså følsom for signaler som mine quartere, men samtidigt en bombestabil hest, da jeg har udviklet mig til noget af en tøsedreng :-)

Jeg har små børn for tiden og ikke så meget tid, og tænker så måske en ældre hest som jeg kan tage et tur i skoven en gang om ugen eller noget, men allerhelst vil jeg jo unghestene da jeg altid har elsket at arbejde med dem (har selv startet 6 heste med succes).

 

Mit spørgsmål går nok på, findes den islænder (føl/unghest) som en lidt nervøs rytter selv kan uddanne (gangsætning havde jeg bestemt planer om at sætte andre til, da jeg intet aner om tølt)

Tanken er jo lidt at jeg kan bruge de næste 3-4 år på en unghest også starte ridningen når der bliver lidt mere tid om nogen år?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er der nu
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 09:46

Jeg og flere andre westernryttere er langsomt gået over til islænder.

 

mit var et tilfælde, min Appaloosa var skadet og jeg kedede mig. Så min veninde tilbød mig hendes unghest jeg kunne tilride for hende og træne den.

 

det blev til jeg købte den. Nu henter jeg hende i dag fra tølttræning, da jeg ikke selv kan finde ud af og træne hende i det.

 

en dejlig nem hest, eneste minus er deres pels i fældesæsonen gg.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Rolig islæder
Forfatter: 
Dato:  03-10-2014 08:16

Jeg tænker du skal kigge efter en rolig islæner - f.eks. 4-gænger med et lidt solidt sind. Sådan en hoppe (efter Kjarval fra Lindegården) har jeg været heldig at købe. I princippet, skulle jeg bruge en stabil velreden islænder til at slippe af med min angst for at ride i naturen og min angst for galop. Jeg kiggede på mange af nævnte type, men de islændere der kaldtes sikre og velredne i den prisklasse jeg gik efter var ofte ældre og stivbenede. En stivbenet islænder er bare ikke godt når man kommer fra en dressurtype. Jeg kan heller ikke ride en islænder der har været trænet i pas. Den tror jeg beder om flyvepas når jeg beder den om at løfte ryggen og bære sig. Jeg kiggede på et tidspunkt på en redet hoppe der løb med mig, men i samme stald, var der en ureden hoppe der bare stod og lyste langt væk af ro og tillid og samarbejdsvilje. Hende købte jeg, og det er jeg glad for. Jeg har selv redet hende til, og jeg har taget den første galop på hende, og jeg har overbevist hende om at naturen er et dejligt sted at være sammen med mig. Jeg rider hende som tregænger, men hun begynder nu at tølte i overgange ned fra galop. Det er jo bare et krydderi ekstra, men jeg vil ikke gøre et stort nummer ud af tølt, og jeg vil bestemt ikke hive hovedet op på hende for at få tølt. Hvis hun tilbyder det, lader jeg det bare ske, og det er sjovt. Nu, kan jeg slet ikke forestille mig at have hest på den gamle måde igen med bokse og krybbefoder og dækner osv. Jeg har bare en fold med græs og hø og tag-selv-vitamin, og så har jeg min hovrenser, en børste, en god bomløs sadel og en trense bag i bilen. Jeg bruger tiden på at ride, og endelig rider jeg i stedet for at vente på dyrlæge. Jeg håber bare jeg kan blive ved at ride i stedet for at bekymre mig. Det har jeg virkelig brug for lige nu, og jeg kan slet ikke få nok, så jeg har også lige købt et par føl. Jeg håber de bliver lige så nemme at ride :)

Ang. sind, så får du nok ikke både det helt stabile sind og en meget følsom type. Min hoppe er ikke super følsom, men jo mindre signaler jeg giver, og jeg større tillid jeg viser hende, jo mere villigt responderer hun. Hun bliver nemt stædig hvis jeg er lidt for kontant, så på sin vis, er hun følsom. Jeg tror bare man lige skal være forberedt på at islændere viser deres følsomhed anderledes. De går mere imod hvis man er selvmodsigende, og det kan virke som ufølsomhed, men det er det faktisk ikke. Det er bare et lidt anderledes reaktionsmønster. Det fede ved en islænder med "begrænset løbelyst" (hyggetype) er at de kan tåle rigtig meget fra omgivelserne før de mister fatningen. Dvs. at man ikke kommer ud i helt så farlige situationer hele tiden.

Hvis man elsker baneridning meget højt, tror jeg måske ikke helt islænder er ideelt. Min hoppe bliver meget hurtigt lidt træt af volter. Hun gør det og nyder det nok 10 minutter, men så begynder hun at undre sig over hvad formålet er, og det kan man jo et eller andet sted godt forstå. Hun vil gerne træne lidt forskelligt på en sti ud i naturen og er ret lydhør for vægtforskydning og sædejælp generelt, så der lærer hun mig hele tiden noget. Hun har også taget rigtig godt imod mine forsøg på at dyrke venstregalop. Højregalop var ellers favoritten i første omgang.

Jeg håber mit hesteliv kan blive sådan her frem over - fuld af natur og ridning og uden for mange ærgrelser og spildte timer og kroner :)


MEJ

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-10-2014 15:45

Lige et indput jeg er ikke rutineret i at ride tølt men med hjælp fra underviser som anbefalede mig at træne tølten selv med hjælp fra hende, har jeg nu fået en rigtig fin tølter

Hun syntes det er langt bedre at bruge pengene på at lære den det selv end at sende den i træning, da det ikke er sikkert det virker eller bliver med at virke når man får hesten hjem

Når den så skal korigeres så har man være de ting igennem og kan gøre det selv eller ved hjælp at undervisning

Jeg ville sælge vælge en 4½ eller 5 gænger hvis jeg skulle købe hest i dag, dem jeg har haft der har været 4½-5 gænger har været nemmere at lære tølt, end dem der var ren 4 gænger og ikke viste tølt

Men ved ikke om der er en sammenhæng

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine tanker...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2014 11:17

 

 

Selv om det altid er forkert at generalisere, vil jeg dog tillade mig at gøre det til dels ;) ud fra mine over 30 års erfaring med forskellige racer og discipliner vil jeg sige, at søgte jeg bombesikkerhed og altid forudsigelig adfærd ville jeg IKKE købe en islænder...

 

Jeg har ca fem års islænderkendskab og racen har for mig været repræsenteret ved generel stor power og arbejdsiver, men også en ret kedelig overrepræsentation af uforudset, impulsiv adfærd, flugtbetinget respons og sensitivitet som mindede om nervøsitet.

 

Dermed ikke sagt at der ikke findes virkelig gode, bundstabile islændere, jeg personligt har bare oplevet, at der godt kunne være længere imellem dem end ved en del andre racer. Jeg ved godt at den typiske opfattelse er, at islændere er lig sikkerhed og stabilitet, mine egne erfaringer (også hos andres heste) matcher det bare ikke helt. Om det så kan have en sammenhæng med, hvordan mange islændere præges, trænes og rides, skal jeg ikke kunne udtale mig om.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Vinur
Forfatter: 
Dato:  04-10-2014 21:37
Rigtig mange islændere er top følsomme og en hel del har en kæmpe løbevilje.

Når jeg er glad for at have islænder nu, er det nok fordi jeg har købt en ret så mild hoppe. Valg af hest er meget vigtigt når vi taler islænder.

Det vigtigste for mig er dog de vilkår jeg kan have hest på nu. Jeg var definitivt færdig med sure boksbunde, snævre foldtider, dækner og uendelige volter, men jeg elsker stadig heste. Det virker til at jeg med islænder skærer en god bid af hesteejer-pinslerne fra og rider mere. Sådan har første halvår været :)

Kh
Margit

MEJ

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm.....
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 01:03

Du skriver du ønsker dig en bombestabil sikker hest og beskriver dig selv som en nervøs tøsedreng. Der findes ikke føl/ungheste der er bombestabile og det kan være en rigtig farlig cocktail at håndtere føl/ungheste hvis man er usikker/nervøs/forsigtig i sin omgang med heste - men tænker du egentlig godt ved dette da du har håndteret ungheste før? Så måske skal du bare lige overveje endnu engang hvad du egentlig gerne vil med din kommende islænder!

Jeg har arbejdet med islænder i 20 år, og de er nogen fantastiske samarbejdes partner, men det er bestemt heste der fungere bedst i hænderne på folk med god heste-forståelse, for de kan være svære at læse og tolke for folk der ikke har så meget erfaring eller er vant til mere udadreagerende heste typer. De fleste islænder reagere nemlig ved at lukke af/gå ind i sig selv, når de bliver usikre/utrygge/stesset, hvilket betyder at når reaktionen så endelig kommer, gør den det med fuld kraft og på, et for os, uventet tidspunkt. Så derfor skal man lære at fordi en islænder finder sig i noget, er det ikke ens betydende med at den er tryg ved det/synes det er behageligt.

Jeg har i mine 20 år aldrig mødt en islænder der havde en uforudset, impulsiv adfærd, flugtbetinget respons og sensitivitet som mindede om nervøsitet, men jeg har mødt mange mennesker der har kunne fremprovokere disse tendenser hos en islænder, grundet de troede de håndterede en lille sød tur pony. Avlsmålet for en islænder er en glad, ivrig hest med en en stor fyrig arbejdsvilje, samt høj aktion og fart i alle 5 gangarter - bliver en sådan hest ikke aktiveret eller korrekt uddannet (som jo ofte er tilfældet i ikke så heste kyndige hænder), så.........

Der findes selvfølgelig masser af islænder der ikke lever 100% op til avlsmålet og derfor er mere magelige og bliver søde, rolige turheste, men hvis man køber en unghest af racen hvor alvsmålet er max power, må man også være forberedt på at der skal uddannelse og indføling til for at få god ridehest ud af den!

Men har man lyst til lytte og arbejde med indføling, så finder man efter min mening, ikke en race der mere ærlig og lærenem end en islænder. Hvis man gider at gøre sig fortjent til at blive inviteret ind hos en islænder, så får man en ven for livet - gider man ikke det, synes jeg man skal vælge en mere kølig race!

Generelt synes jeg desværre også islænder miljøet lider meget af at mange ikke vægter uddannelsen af hestene (og rytterne) højt, hvilket resultere i at der mange heste der simpelthen ikke kan rides ordentlig under hjælperne og derved kan være svære/umulige at kontrollere.

3
1
Svar på denne tråd
 
 tusind tak
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 08:20

for alle svarene

 

Har ike besluttet mig for noget endnu- og gør det nok heller ikke det næste års tid.

 

Mht islændernes temprament så er jeg helt med på vi selvfølgelig taler om levende dyr :-)

Har heller intet imod en hest med lidt fart i, der hvor filmen knækker for mig er når en hest reagere meget voldsomt på "ikke logiske" ting (har på nuværende tidspunkt en ældre hest der kan finde på at vende 180 grader og løbe feks pga en holdende bil i vejlkanten- samtidigt med han er helt kold overfor kørende trafik(har haft ham hele hans liv så jeg VED det ikke skyldes dårlige oplevelser)- gæt hvor mine dårlige nerver mon kommer fra??

som Jullebassen netop skriver, så ligger min adversion mod at købe en redet hest, netop i om hesten nu rent faktisk har lært at bruge sig selv, eller om man alligevel skal starte forfra med grundridningen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil anbefale Rocky Mountain Horses
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 13:14

Nu kender jeg ikke til din størrelse eller om du har højdekrav for hesten. Jeg har haft Islænder igennem 13 år, men skiftede til en større tølter da jeg følte mine forrige heste var for små. Jeg købte en Rocky Mountain Horse (går fra 145-162 i stg), og han er den bedste hest jeg nogensinde har haft, på trods han er hingst og kun 3 år (på billeder er han 2), har jeg aldrig oplevet så godt et sind. De er kendt for at have et enormt smukt ydre, men de også fantastiske familie heste, meget rolige og kærlige. Deres tølt er somregl også blødere end Islænderens fordi de er større og har god gang. Der er nogle rigtig gode føl til salg pt. i Tyskland :)

Billede

 


Umadachi wa wareware no kagami desu!

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 21:34

Hej.

 

Jeg har 2 islændere og 2 varmblodsheste.

 

Jeg vil sige at det er rigtig nok det med deres reaktioner på fremmede ting. Jeg har en unghest i hver kategori. Min islænderhoppe bliver meget nysgerrig på ting der ikke plejer at være der og hun vil hen og undersøge dem. Første møde med vores skraldespande i indkørslen var ved at ende galt da hun prøvede at klatre op på dem Min varmblodsplag derimod synes de var farlige og skulle tage mod til sig for at snuse til dem. Altså det tilfælde du nævner med en holdene bil, ville min varmblodsunghest nok pruste af den og min islænderunghest ville nok hen til den. Men som de andre skriver i denne tråd findes der også nervøse islændere. Jeg hælder mest til det er deres prægning der har gjort dem nervøse, da man netop har avlet målrettet på stabile heste på Island i mange mange år.

 

Jeg vil sige at forskellen på de 2 typer jeg har er, at islænderen er mere modig og varmbloden er mere frygtsom, MEN varmbloden er mere lærenem ift pres da han viger naturligt for det og min islænder har mere tendens til at gå imod pres. Fælles for begge 2 er at de er nemme at træne med og man kan lære dem at vige og ikke vige. Jeg har så også haft dem i hænder fra de var føl da jeg selv har avlet dem.

 

 

De findes desuden med forskellige viljer og de bliver også bedømt i vilje til kåring. Det skal nok ikke være en med overmiddel i vilje du køber, når du ikke har kendskab til racen endnu.

 

Måske du skulle overveje en part , især når du kun har tid en gang om ugen. Selvom islændere er forholdvis nemme at have med at gøre skal der stadig lægges en masse tid i en unghest.

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

0
1
Svar på denne tråd
 
 Taschina
Forfatter: 
Dato:  07-10-2014 10:29

Hold da fast, det er godt nok også en smuk hesterace , sådan én kunne da godt få lov at mænge sig med mine islændere, så kunne manden også komme med på tur.

 

Har aldrig tidligere hørt om den race, men hold da op den ser og lyder som en skøn hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosenholm
Forfatter: 
Dato:  08-10-2014 20:54

Hvis du vil kigge videre på dem, har jeg lavet denne gruppe på FB, hvor der er i øjeblikket er en masse skønne heste til salg: www.facebook.com/#!/groups/ 165619646942497/


Umadachi wa wareware no kagami desu!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Islænder kontra andre racer....
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 09:50

Jeg synes så ikke at islænderen er værre end andre hesteracer mht løbeglæde, nervøsitet, være stærke i sindet osv. Jeg vil mene at der indenfor de fleste racer er nogle individer, som falder udenfor normen af det ønskede og det kan man ikke sige er specielt for en race.


Med venlig hilsen

 

Eva med Pomfritten - den skønneste islænder ;o)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eva svar til post
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 17:48

Du har fuldkommen ret. Jeg føler bare det er godt at trådstarter har flere valg mellem flergængere end blot en Isbamse. Personligt selv snes jeg Islændere nemt bliver alt for tunge at ride, hvor at en Rocky er mere let og elegant, men har også udholdenheden og nøjsomheden ligesom en Islænder :)


Umadachi wa wareware no kagami desu!

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 08:56

Jeg kan godt forstå, at du overvejer en islænder. Det er en skøn race! Som alle andre racer skal du være opmærksom på, at der naturligvis findes forskellige personligheder. Jeg har en super stabil og sikker islænder! Jeg købte ham som 5 års, hvor han kun lige var ryttervant og jeg har selv trænet ham videre. Det har været en fantastisk oplevelse, selvom for en halv-kylling som mig ;-) Hvis drømmen om et føl eller en unghest er meget stor, så kunne du jo prøve at undersøge, hvilke hingste der generelt giver stabile og rolige rideheste. Nogle islænderhingste giver masser af power og konkurrence-evne, mens andre er mere kendt for stabile og rolige skovtursheste. Min hyp er efter Áll fra Husatoftum (www.hestegalleri.dk/galleri/191092- islaender_all_fra_husatoftum), som generelt skulle give rigtig søde og nemme afkom, men du kan prøve at oprette en tråd på Joras om folk kender hingste, der giver et "nemt" temperement videre.

 

Jeg synes min islænder er fint følsom. Jeg ved ikke lige hvor følsom en quarter er, men jeg synes slet ikke han er mere tung at danse med end de varmblodsheste, jeg tidligere har redet. Måske handler det i virkeligheden mest om træning?

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 09:00

I øvrigt enig i, at pengene til en god underviser, der hjælper én selv til at træne hesten i tølt er MEGET bedre givet ud end at sende den i træning. Langt hen af vejen handler det også om balance, styrke og smidighed, hvilket kommer af grundridningen, som det lyder til, at du har helt styr på. Og så er det altså heller ikke sværere!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 12:55
Alle heste er individer, men Islændere et generelt en meget kraftfuld race, nogle er mere spinkle end andre, men her synes jeg ofte de bliver for små og skrøbelige. Der er stor forskel på Ismulens og Rockyens bygning og derfor er det smag og behag, hvilken en hest man vil have da de begge er meget forskellige ridemæssigt. De Islændere jeg har redet og set har meget "hårdhed" i deres hovslag, da de som sagt er meget powerfulde, hvor de Rockyer jeg kender er mere lette og svævende. Islændere kan også være meget sensitive, ligesådan kan en Rocky også være det. Samt andre tøltende racer, i bund og grund er de meget den samme gode pædgog, men et dybt forskellig i gang og bygning.

Umadachi wa wareware no kagami desu!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar osv
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 13:50

Tror ikke rockyerne er r noget for mig- der hvor interessen for islænderne er dukket op er ift deres størrelse og muligheden for at have dem ude hele året. Tølten er mindre vigtig. Ønskede jeg mig en større og fredelig hest var det vist bare blevet en quarter endnu. :-)

 

 

men det er svært, og oveni købet så står der nu 3 ungheste (islændere) til salg til meget billige penge 3 km fra mig efter en hingst jeg ved laver fredelige afkom (og efter gode fredelige hopper)- jeg prøver virkelig at lade som jeg ikke har set det- ved at kører jeg ned og ser på dem, så kommer der en med hjem -suk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pas på :)
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 21:17

Jeg kender det med at der smutter et føl i kurven. Islænderføl er så DEJLIGE :)

 

Således, har vi hele to små pelslopper på folden. Men det betyder ikke noget. De er så nemme at have med at gøre, og de giver os kun smil på læben altid.

 

Ang. islænder, så synes jeg de er super "lette" i kontrast til store heste der har lange drævende bevægelser og skal drives meget på. Den eneste ulempe kan være at de ikke har lyst til dressur hver dag, men det var heller ikke tanken her hos os.

 

Kh

Margit


MEJ

0
0
Svar på denne tråd
 
 islænder
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 07:35

jo jo ser ud som om jeg er blevet isheste ejer, et stort sort hingsteføl efter den smukkeste hingst og den sødeste hoppe.

Samtidigt fik jeg også tilbudt hoppen til føllet. hun er 13 år gammel og har gået som følhoppe de sidste 3 år (dog afbrudt af skovture når ejeren lige skulle have nogen med i skoven) før det var hun ejens rideshest. skal ud og prøve hende en tur i næste weekend men er lidt hooked på hende

 

Billede

sortbrunt hingsteføl ultimo maj 2014

Far: Óratór frá Vöðlum

Mor: Kátina fra Moselundgaard

 

her har vi parret fra i forsommer.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Skønt par
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 10:17

Sikke et skønt par du viser der.

Det er spændende om det bliver


MEJ

0
0
Svar på denne tråd
 
 Taschina
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 11:40

Undskyld min manglende respons.

 

Jeg er desværre ikke på facebook (princip). Men det lyder og ser stadig ud som en skøn race, selvom jeg er kæmpe fan af/og elsker mine islændere

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler Noomi
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 18:23

Hehe Noomi.

 

fra snakken til at konvertere fra western til islænder, og så starter du med 2 stk.

 

Velkommen hertil



0
0
Svar på denne tråd
 
 Islændere
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 19:19

Det ender så kun med en - i første omgang.

haavde lavet en låneaftale på hoppen, er stadig ikke så sikker at jeg vil binde mig for større summer;-)

men så gik det ikke værre eller bedre end sælger pludselig stod med en seriøs køber til hoppen, så var det jo ligesom det.

så lille Loki rykker hjem til mig lørdag, også går jeg i tænketank om jeg skal ud og finde mig en lærehest.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider