Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Brug af sporer
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 22:57

Hej alle sammen :-)

Jeg skal til mit og min unghests første dressurstævne i denne måned.

Vi træner LB øvelser normalt, men da jeg spurgte min træner i dag, sagde hun at jeg skulle stille op i LC3.

Årsag, - fordi man skal ride med sporer i LB og opad.

Og min hest skal 100 ikke have sporer, - med mindre jeg er interesseret i en hurtig flyvetur til Norge.

Men nogen der ved, om man kan blive fritaget for brug af sporer ved stævne ?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Søg dispensation.
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 07:22

Man kan vist søge dispensation hos den enkelte dommer, der så vurderer.

 

Men så er det kun for det enkelte stævne og ikke generelt.

 


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Man kan
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 08:43

købe sporer uden dorn.

 


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 reglementet
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 09:25

en dommer kan ikke dispensere fra reglementet så er spore et krav- ja så er er det krav. men man kan vælge dem med ingen dorn/ micro dorn hvis hesten ikke er glad for spore- for der er ingen regler om dornens minimumslængde

 

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Reglement
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 10:14

Jeg synes du skal anbefale din træner at læse reglementet :-)

I dressurreglementet 225.5 står der blandt andet:

Hesteryttere: Sporer er frivilligt i sværhedsgrad 0. Sporer er obligatoriske fra og med sværhedsgrad 1.

Dvs. at du må ride uden sporer til og med LB3 (såvidt jeg kan se på din præsentation rider du hesteklasser, der er andre regler for ponyryttere)

 


* Be poor, be happy, own a horse *


WrapKONGEN - kvalitet til din hest

2
0
Svar på denne tråd
 
 hjhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  03-02-2015 11:49

Din træner skal få styr på sit dressurreglement inden hun begynder at sige ting der ikke er korrekt:

 

På D plan skal du ride med spore fra LA1 og op efter.

 

Altså i sværhedsgraden under LA1 er det frivilligt enten at ride med pisk eller spore - eller helt uden noget.

 

Men nej, ellers kan man ikke blive fritaget for noget udstyr eller ligende til dressurstævner af dommeren.

 

God tur til stævnet :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  04-02-2015 10:17

1000 tak for jeres svar :-)

Rart at vide, at jeg ikke behøver "prikke pinde" i siden på min hest for at ride en LB.

Højere når vi nok aldrig alligevel, - han er udpræget springhest, - men det da skal prøves :-)

Fortsat skøn uge til jer alle, - og tak for hjælpen :-)

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Man kan jo
Forfatter: 
Dato:  04-02-2015 11:51

Også sætte sporen lavt også bruge ens schenkler som man burde. Så kommer sporen aldrig i brug?

 


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 men vil du
Forfatter: 
Dato:  05-02-2015 10:05
Men vil du længere op i klasserne er du nok nødt til at begynde at vænne hesten til spore, du behøver jo ikke bruge dem, hold schenkel i ro.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold benene i ro :-)
Forfatter: 
Dato:  05-02-2015 15:45

Tak for dit svar, altid rart at få respons.

Tro mig, - mine ben er i totalt ro, - faktisk rider jeg mange gange med benene fra hesten. Han er hyper følsom, og reagerer på den mindste berøring. Og synes et sted, at behøver man tvangsmidler til en hest, når den nu både er fremad og opretgående og lystrer som en veltrænet Labrador ? Ikke ifølge mig.

Så jeg må lade mig nøjes med de lave klasser.

Men det går nu også sikkert. Tager kun til stævne for at han kan komme ud og se en anden verden end rideskolen.

Alt for min hest :-)

 

2
2
Svar på denne tråd
 
 Jeg rider personligt
Forfatter: 
Dato:  05-02-2015 16:49

Med spore pga jeg har lange lange ben og jeg har en skade i lænden som gør jeg har svært ved at ligge benet ind til hesten ved gjordlejet.

 

Men med spore kan jeg lave den fineste hjælp, uden jeg bliver stiv i sædet.

 

Jeg eg har redet længe uden og trænet på samme niveau, men var bare træt af at jeg altid fik ondt bagefter, trods fine hjælpere.

 

Ikke alle er hårde eller rider besværlige heste, fordi man har spore på.

 

Just saying;-)


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Til Tine
Forfatter: 
Dato:  06-02-2015 10:28

Du har ret , at sporer behøver ikke være et tvangsmiddel.

På min grå red jeg altid med sporer, idet jeg som du, har lange ben og problemer med venstre ben/hofte.

Men min unghest er hyper følsom,og har en størrelse der siger 175+ - så frygter mere for mit eget helbred hvis jeg prøver at tage dem på :-)

Man er jo ikke den yngste længere, og i min alder falder man som en sæk kartofler :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  06-02-2015 10:44

Hvis spore er sådan stort problem så køb dem uden dorn.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  06-02-2015 17:03

Du kan få mange slags sporer

Ex med meget lille dorn:

tikarideudstyr.dk/herm-sprenger- spore-5mm

 

eller helt uden dorn:

www.dba.dk/sporer-uden-knop-aldrig- b/id-1012082005/

 

Der er masser muligheder ;)Og så tænker jeg, at det vil være en god ide for dig at læse reglementet inden du skal af sted. Det er trods alt dig, der skal kende reglerne, når det er dig, der skal ride.


Vh

Jannie

 

*Uddannet D-dommer i spring*

2
0
Svar på denne tråd
 
 Kende rglerne
Forfatter: 
Dato:  06-02-2015 19:24

Hej Jannie !

Jeg kan læse reglementer til jeg bliver 80, - uden at lære en dyt. Er efter et uheld i stalden, - med hjerneblødninger mv. til følge, blevet kognitiv hjerneskadet, - sagt på dansk, - der er intet nyt der fiser ind på lystavlen. Så er heldig, at det her bette lille lokale stævne har tilladt at jeg kan have oplæser på.

Og sporer - der har været brugt lidt værktøj i dag, - så den tror jeg vi har fået hen :-)

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 apollo30
Forfatter: 
Dato:  09-02-2015 11:28

vær obs på du kan blive klassificret som para-rytter dvs så må du altid have oplæser med.

 

Blot noget jeg synes du skal have i mente- hvis du ikke allerede ved det.

 

 

Karina

4
0
Svar på denne tråd
 
 Til Karina
Forfatter: 
Dato:  09-02-2015 16:21

Tak for dit tip.

Har ikke siden mine unge dage deltaget i et stævne, - og det var kun på LC plan, - og det er over 30 år siden.

Forespurgte ved Dansk Rideforbund om jeg kunne blive handicaprytter, det kan jeg ikke.

Men vil da helt sikkert prøve at undersøge nærmere om para-rytter, - som jeg aldrig har hørt om før.

Men lad os nu se hvordan stævnet går. Min træner mener også jeg skal ride LB, så hun låner mig nogle sporer, med en dorn man næsten ikke kan se, - så det prøver vi på onsdag.

Går stævnet godt, - og får jeg blod på tanden, - så går jeg videre med projektet.

Tak til alle som har kommenteret :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Para rytter
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 08:10

Para rytter er handicap rytter- og jeg ved flere internationalt er godkendt til at have opråber med, så hvorfor skulle du ikke kunne blive det ? Formoder du har lægeattest på dit problem mht kognitiv indlæring

 

Kontakt feks Lis Lihme der er holdleder for para, eller David Amager der er landstræner de må kende proceduren bedst.

 

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 09:52

Du må stadig gerne ride LB uden spore.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd
 
 Til Karina
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 23:43

Jeg har papirerne i orden. Har rapporter på alt lige fra Mølholm og Give smertecenter, til 3 års træning ved neurologer og neuropsykologer.

Hvis jeg ønsker at komme til flere stævner, - så vil jeg helt sikkert tage kontakt til dem du nævner.

1000 tak for tip og hjælp :-)

God week-end :-)

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider