Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Erfaring med chok/traume?
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 10:36

Jeg synes jeg er lidt udfordret pt.

Jeg er ret følsom for stress. Har nogle gevaldige humørsvingninger og er bare godt gammeldags nede.

 

Det har været et stykke tid undervejs, men her for et par uger siden var jeg en tur på skadestuen med et nyrestensanfald og det er ligesom om jeg ikke kan komme op på hesten igen efter det.

Igår var det så slemt, at jeg kunne mærke min puls meget tydeligt igennem hele tøjet og alt blev gjort i Slow motion.

Virkelig ubehagelig oplevelse.

 

Jeg har valgt, udover ridning, at lave abselut intet i denne weekend. Bare nyde mig. Familien er sendt på besøg i en anden landsdel, så jeg kan få helt ro.

 

Er der nogen der har prøvet noget lign?

Og evt har nogle ideer til at arbejde sig ud af det?


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bachs nødhjælpsdråber?
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 11:29

De kan købes i Matas. Flere alternative behandlere anbefaler dem.

 

Der var også et andet homeopatisk middel, men der vender jeg lige tilbage, når min aldrende hukommelse er kommet på gled.


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

0
2
Svar på denne tråd
 
 Traumeel
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 11:30

Nå, det gik hurtigt :-P

Jeg mener, at det andet hedder Traumeel.


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Stress ...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 11:42

De første trin har du taget, at du er opmærksom på hvordan du har det, og at du reagerer og yder førstehjælp til dig selv når du sender familien væk og ordinerer dig selv en forkæl-dig-selv weekend. Med forkæl-dig-selv tænker jeg ikke på spa og velduftende olier, men at du meget bevidt fravælger alt andet end noget rart (heste) og 'ingenting' = fred og ro.

 

Så stort til dig.

 

Det er jo så enormt nemt at sidde bag skærmen og kloge sig på dine vegne .... jeg kommer kun med forslag og overvejelser.

 

Lav de ting du har det godt med. Hvis tanken om opvask eller vasketøj er for meget for dig, så lad være. Hvis du slapper af med lidt husarbejde så lav det og nyd at det får dig til at slappe af (og så er du velkommen til at slappe af hos mig også he he).

 

Lad tankerne flyde. Hvis jeg bliver stresset kan jeg begynde med lange 'samtaler' med mig selv, så siger jeg ... og så vil jeg svare .... Når de kommer ved jeg for det først at det er et tegn jeg skal være opmærksom på. Jeg ved også at det er en fase jeg skal igennem. Jeg 'tillader' mig selv at føre de her samtaler lidt, men så tvinger jeg mig til at tænke på noget andet, gå i gang med noget rart. Og tro mig, sådan en samtale kan godt tage et stykke tid før den er helt manet i jorden. Det vigtige er, at jeg IKKE slår mig selv i hovedet med alt det jeg burde eller (ikke) skulle.....

 

Giv dig selv tid til at mærke/føle/tænke over hvad der stresser dig. Når du ved mere om det kan du overveje hvordan du så kan håndtere det.

 

Og så er vi ved næste vigtige ting - de ydre og de indre betingelser, og hvad man realistisk kan gøre for at ændre dem.

 

De indre er hvad man tænker om noget, hvad man presser sig selv med. Jeg skrev for ikke så længe siden om at jeg følte mig meget presset mht. jobsøgning. Inde i mit hoved var der en konstant overvågning af om 'de' (a-kassen og jobcenteret) syntes jeg var flittig nok mht. at sende ansøgninger. Totalt idiotisk, jeps .... Men efter bl.a. at vende det herinde og snakke med andre har jeg fået det på plads.

 

Jeg ved ikke hvad du bliver stresset af, det kan sagtens være flere forskellige ting, men det at du bliver klogere på hvad du tænker på gør at du får en mulighed for at håndtere det på en mere hensigtsmæssig måde.

 

De ydre forhold - kan du gøre noget, som vil mindske presset på dig? Indenfor hestepsykologien er det f.eks. at jeg forsøger at gøre det nemt for hesten at gøre det rigtige, det jeg synes er rigtigt. Altså, hvis hesten fiser rundt og rundt skal hun lære, at det er lettere og rarere at stå stille. Hvis jeg gerne vil tabe mig ved at spise mindre slik skal jeg ikke ha slik i huset. Hvis jeg gerne vil løbe starter jeg med at købe et par løbesko eller med at gå en lang tur hver dag.

 

Når du sender familien væk har du fjernet noget at presset fra dig, velvidende at de jo kommer tilbage, men du får lige en lille pause.

 

Der er også nogle ydre forhold man ikke kan gøre noget ved. Eller man kan ikke gøre noget nu eller man skal have en langsigtet plan for at ændre dem. Jeg vil gerne ha et arbejde igen, men jeg er nødt til at acceptere hvordan arbejdsmarkedet ser ud i det område jeg bor og søger i. Der kan jeg have en langtigtet plan for hvad jeg vil gøre. Eller, jeg vil gerne være den næste danske astronaut .... men jeg har nok alderen imod mig he he.

 

Bortset fra alt det her, så kan man ikke bare lige lave om på alting, heller ikke det man bliver stresset af. Tag et lille skridt hver dag. Accepter at der er både gode dage og skoddage. Glæd dig over de små fremskridt - og lad først og fremmest være med at slå dig selv oven i hovedet. Det er spild af god energi og det mest destruktive man kan gøre mod sig selv.

 

Eksempel - jeg vil gerne tabe mig og jeg vil gerne igang med at løbe igen. Hvis jeg slet ikke spiser grønstager begynder jeg måske med 1 gulerod om dagen. Så sætter jeg det op til 2. Så kaster jeg mig ud i opskrift med gulerødder og blomkål. Hey ... det er allerede 2 slags grønt. Jeg køber løbesko og begynder at gå en 10 min hver dag. Så går jeg 12 min hver dag. Så løber jeg bare lige 50 m en enkelt dag osv.osv. Og ind imellem falder jeg uværgerligt i. Det regner og jeg kommer ikke ud. Jeg kommer ud men giiiiider ikke løbe og så vender jeg også om efter 5 min og går hjem og spiser en stor plade chokolade. Men .... dagens efter begynder jeg (næsten) forfra med bare lidt grønt og bare en lille gåtur.

 

Og så ved jeg godt, at det nok ikke er grøntsager og løbeture der plager dig .... men håber at det kan hjælpe dig til hvordan du kan håndtere din stress.

 

Du er velkommen til at sende mig en pb hvis du gerne bare vil snakke om hvordan du har det - fuldstændigt uforpligtigende.


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

4
1
Svar på denne tråd
 
 Kære Tine...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 12:57

Jeg tænker, at de seje bider tænderne sammen lidt længere, og så bliver "rygsækken" bare overfyldt til sidst.

 

Jeg kan ikke rigtig komme med en løsning, men tænker at du måske skal tage fat i en som er "uddannet til at lytte og vejlede" (dum formulering, men der er mange veje til Rom).

 

Men, giv endelig ikke slip på din kvalitetstid med fam/hesten, den kan holde dig oven vande til du kommer på banen igen (taler af erfaring).

 

Tænker på dig og ønsker dig snarlig og god bedring.

 

Knus "Mor" B. og R."far"

 


Vårbyghalm i småballer ca. 12. kg.

10 stk. 100 kr. - 4470 Gl. Svebølle

2
1
Svar på denne tråd
 
 Tænke-tid, og have-ro-tid
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 18:49

Kære Tine.

Jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan du præcis har det, men meget ofte kører tankerne rundt hos stressede (inkl. Mig selv).

jeg bruger at sige til mig selv, at jeg må tænke over tingene i f.eks en time, og så skal jeg stoppe mine tanker og have ro. Krop og psyke kan ikke klare, at man hele tiden grubler. Så hold fast i tænketid og have-ro-tid.

Stress forplanter sig i kroppen, og det kan være gavnligt at gå til en kropsterapeut, som kan afspænde kroppen så man kan komme ud af den onde cirkel. Send mig en pb hvis du vil have anbefalet en god i Hvidovre, som har hjulpet mig meget.

Det allervigtigste er at du skal værdsætte og acceptere dig selv, selv om du lige nu føler dig meget langt nede.

 

God bedring!

0
1
Svar på denne tråd
 
 Den puls der...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 22:59

Den oplevelse, du beskriver med, at du kan mærke pulsen, og at alting går i slowmotion, gør altså mig bekymret. Umiddelbart tænkte jeg, at det kunne lyde som en form for angstanfald, men det kunne også "bare" være kroppen, der sætter farten ned for dig, nu du ikke kan finde ud af det selv. Bare er i anførselstegn, for når kroppen reagerer på den måde, sådan lidt ude af kontrol, så tror jeg, at det er et meget stort advarselstegn. Enten er der noget fysisk, eller også er der noget psykisk. Begge dele vigtige, når kroppen gør sådan :-)

 

Måske skulle du tage en snak med din læge, eventuelt med en sygemelding, hvor du kan trække vejret og lade kroppen få lidt ro, så den kan komme dertil, hvor den kan følge med igen? Og ja... snakke med nogen, der kan hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor du er så sårbar lige nu :-)

 

God bedring! :-)

 

mvh. tina

 


Barylere rule!
2
1
Svar på denne tråd
 
 magnesium
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 08:01

Du skal tage noget godt magnesium og B-vitaminer udover at passe på dig selv. Ligesom mange dyr mangler magnesium, da det mangler i jord og afgrøder, mangler mennesker det også.

 

Stress giver yderligere magnesiummangel. Magnesium mangel giver søvnproblemer, nervøsitet, osv.

 

Og ja, man skal finde en balance i opgaver og afslapning.

Det hjælper ikke at man forsøger at slappe af, hvis man ikke kan fordi vasketøjet hober sig op osv.

 

Så hellere aftale med sig selv. At i dag ordner jeg vasketøj. I morgen badeværelse osv., så man ikke bare bliver yderligere streset.

Og så bede om hjælp. Fra familie, kollegaer osv. Meddele at bægeret er fyldt, at de må taget nogle af opgaverne fra dig.

 

Held og lykke.

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 10:00

Hej.

Jeg synes du skal finde ud af, hvad det er der gør dig så angstfyldt. Det kan du evt. gøre sammen med en terapeut.

Traumeel er eksemcreme. Jeg ved ikke om der er andet, der har samme navn.

Men opsøg noget behandling INDEN filmen knækker.

Mvh. Dorte


Klinik For Kranio Sakral Terapi.

kraniosakralterapi.eu

0
1
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 17:50

Lyder rigtig meget som angstanfald.

 

Jeg vil anbefale dig at søge læge.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej allesammen
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 11:04

Så er jeg på den anden side af MIN weekenden, som jeg nød i fulde drag.

 

Jeg har taget kontakt til en dame, der kan både kranio sakral terapi, noget kinesiologi og er uddannet psykoterapeut. Jeg tænker, hun må være et godt første stop.

Jeg har en ganske klar fornemmelse af, hvad det er jeg går og tumler med og hvad der fylder mig op, men det er som om at hver gang min krop bliver forskrækket, som fx med nyresten, eller mine jævnlige låsninger i ryggen pga 3 forskellige rygsygdomme, så går kroppen i stå.

Jeg er i behandling for ryggen, så den kan man jo ikke gøre meget mere ved end jeg gør i forvejen.

Det jeg mangler, er ligesom at få overskuddet til at kunne håndtere de her "chok". Nu var jeg så uheldig, at da jeg fik nyrestensanfaldet, havde jeg lige haft, 2 dage forinden, et alvorligt ryganfald. Så selvfølgelig skal kroppen reagere på dette.

 

Weekenden er gået med RO, ridning (som endnu engang fik vist mig HVOR stor betydning det har for mig!), og laaaange gåture med hunden. Og jeg vil sige, at nu er jeg oppe på ihvertfald 60% igen.

 

Jeg tror næppe det er angstanfald eller lign, som nogen hentyder til. Jeg tror bare det er min krops svar på, at ja det hele går lidt for stærkt, og at den lige skal have lov til at sluge oplevelserne.

 

Jeg takker sindsyg meget for hvert eneste svar, jeg har brugt dem en del i weekenden, til at tænke det hele lidt igennem.

Jeg vil muligvis svare igen og lidt mere uddybende senere....

 


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 14:38

Det lyder godt. Held og lykke.

mvh. Dorte


Klinik For Kranio Sakral Terapi.

kraniosakralterapi.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt på vej
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 19:16

Det lyder som om du er på rette vej og ved hvad der skal til - dejligt

 

Skriv gerne en opdatering når du har lyst og overskud til det. Eller skriv hvis der er brug for at læsse lidt af.


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

2
0
Svar på denne tråd
 
 erfaringer.....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2015 10:33

Min erfaring er at når kroppen pga(mine) kroniske sygdomme kæmper med det så skal der ikke ret meget mere som feks en hovedpine oveni for at den siger fra..... min læge forklarer det med at kroppen bliver stresset pga pres fra sygdommene,-

 

Jeg har selv en gang fået et angst anfald fordi jeg overså lange stress symptomer, så fremover når jeg mærker det brænder på så sænker jeg farten og tænker over de ting der kan være grunden og sørger for HELT ro.....

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider