Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Kransekage
Forfatter: 
Dato:  28-12-2004 20:52
Hej

Er der nogle der har en forholdsvis nem opskrift på kransekage? Har nemlig en del marcipan over, og min mand vil gerne selv prøve at lave kransen i år.

;-) Bianca
0
0
Svar på denne tråd
 
 Her er
Forfatter: 
Dato:  28-12-2004 22:39
først en opskrift:

Der anvendes: Til 6-8 personer

Kransekagemasse:

* 250 gram mandler
* 350 gram sukker (ca. 4 dl)
* ca. 2 æggehvider

Eller, hvis man ikke selv vil male mandlerne :

* 1/2 kg. konfektmasse, som æltes med 200 gram flormelis (ca. 4 dl) og 1 æggehvide

Kransekageglasur:

* 150 gram flormelis (ca. 3 dl.)
* 1 æggehvide
* 1/2 tsk. mel
* 50 gram chokolade til "limning"

Fremgangsmåde:

1: Kransekagemasse - Sæt ovnen på 75 grader. Skold og smut mandlerne. Læg dem på en bageplade og tør dem i ovnen i ca. 20 minutter. Mal mandlerne fint. Bruges en kværn, skal de males 2-3 gange. Ellers mal i blenderen.

Bland mandelmelet med sukker og tilsæt æggehviderne lidt ad gangen. Konsistensen skal være fast. Mandelmassen skal kunne formes uden at klistre, er massen for blød, flyder den ud.

2: Rul kransekagemassen i 2 cm. tykke pølser og skær dem i længder på 8 cm, 12 cm, 16 cm o.s.v. Længden øges hver gang med 4 cm indtil man har 7-8 stykker. Sæt ovnen på 230 grader og form stykkerne til ringe.

3: Tryk ringene let flade foroven. Læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir og bag dem 8-10 minutter, til de er svagt lysebrune. Lad dem køle af på pladen. Varme er de bløde.

4: Form et stykke pergamentpapir til et kræmmerhus og klip et lille hul i spidsen. Rør ingredienserne til glasur sammen og fyld den i kræmmerhuset. Sprøjt tværstriber på de afkølede kageringe.

5: Smelt chokoladen. Læg den største ring på en fad og pensl de øvrige med chokolade i bunden. "Lim" ringene sammen , til kransekagen har fået sin form.

Sakset fra Augustenborgsopskriftsamling.dk

---

Her er en anden:

Kransekage
Tilberedningstid: 30min.
Årstid: Hele året
Antal: 1 kage

500 g rå marcipanmasse
100 g sukker
2 pasteuriserede æggehvider

Glasur
1 pasteuriseret æggehvide
150 g florsukker
½ tsk hvidvinseddike

Marcipanmassen æltes med sukker og æggehvider. Varmes op i en tykbundet gryde til den er lun. Trilles i stænger og klemmes spidse på midten - som en tagryg. Skæres i passende stykker eller formes i de særlige kransekageforme. Stykkerne sættes på bagepapir og bages ved 250 grader i 6-7 minutter. Afkøles.

Glasur: Rør sigtet flormelis, æggehvide og eddike sammen - til glasuren er tyk og lidt sej. Fyldes i et papirkræmmerhus og sprøjtes på kransekagestykkerne.

Udviklet af: Trine Lechband

Sakset fra Arla.dk

---

Sidst men ikke mindst er der denne her:

Du skal bruge følgende til opskrift på Kransekage.

Til kagen
1 Kilogram Odense XX masse købes hos
Din bager eller spec. butik
500 Gram Sukker
1 Stk Æggehvide ca

Til glasur
Æggehvider
Flormelis sigtet

Fremgangsmåde for Kransekage:

Massen og sukkeret æltes sammen æggehviden kommes i lidt af gangen, skal have konsistens som en bløb barner*v, må ikke være fedtet. Rulles ud og trykkes op i stænger, ved trykning dyppes fingrerne i koldt vand. Som ringe, 1 ring 13 cm næste 15 cm, 17 cm osv.
Lav evt en top af en rundt fladt stykke som du kan sætte brudepar, konfirmant eller lav to ovale ens ringe som du bruge i toppen som ramme med et billede af Hovedpersonen/personerene rammerne limmes sammen med glasuren. Bages på bagepapir midt i ovnen ved 200-210 grader i ca 10 min. lav en prøvebagning, med et par stykker skal være lysebrun i toppen. Sprøjtes med æggehvide glasur (sigtet flormelis og æggehvide)


Køb råvarer til Kransekage på GaardbutikkenDirekte.dk

Denne opskrift på Kransekage er tilføjet af Roland Vogt d. 01.11.04.

Sakset fra webopskrofter.dk


Håber der er en som kan anvendes....

Céleste
Reiki healing af mennesker og dyr tilbydes.

Se evt. min præs. for flere oplysninger.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kransekage:
Forfatter: 
Dato:  28-12-2004 22:45
Kransekage er i sig selv supernemt at lave. Det svære er at få lavet ringene lige store, og pæne, hvis man skal lave en kransekagetop :-)

Kransekage
Tilberedningstid: 30min.
Årstid: Hele året
Antal: 1 kage

500 g rå marcipanmasse
100 g sukker
2 pasteuriserede æggehvider

Glasur
1 pasteuriseret æggehvide
150 g florsukker
½ tsk hvidvinseddike

Marcipanmassen æltes med sukker og æggehvider. Varmes op i en tykbundet gryde til den er lun. Trilles i stænger og klemmes spidse på midten - som en tagryg. Skæres i passende stykker eller formes i de særlige kransekageforme. Stykkerne sættes på bagepapir og bages ved 250 grader i 6-7 minutter. Afkøles.

Glasur: Rør sigtet flormelis, æggehvide og eddike sammen - til glasuren er tyk og lidt sej. Fyldes i et papirkræmmerhus og sprøjtes på kransekagestykkerne.

Jeg har lige et par kommentarer til opskriften:

Det er rigtigt at kransekagemassen skal lunes. Det skal ikke tage farve, blot
lunes.

Alternativt kan man tage sin
foodprocessor/køkkenmaskine/hvad-de-end-hedder-i-dag, hælde sukker og
æggehvide i, lad det køre til det er blandet/pisket godt, tilsætte
marcipanen i små stykker, og lade massen køre til den er lun. Så skal den
ikke lunes i en gryde også.

Læg mærke til, at det skal være alm. sukker der benyttes. Aldrig flormelis
til kransekage. Bruger man flormelis, så bliver det kanonhårde betonstykker.

Temperaturen er også korrekt. Høj varme i kort tid. Bager man kransekage ved
for lav varme, tørrer det ud inden det er bagt = rigtig hård kransekage.

Rigtig god fornøjelse.

Mvh

Tina
/kogekoneheks og bagerdatter

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg plejer
Forfatter: 
Dato:  28-12-2004 22:57
...kun at lave 2 cm's forskel fra krans til krans - ellers synes jeg den bliver for "flad".

Først laver jeg en pølse i en passende tykkelse - lige godt og vel fingertykkelse (inderste led af langemand hos mig), og så laver jeg først den næst-øverste krans ud af denne pølse, men et stykke af den gemmer jeg som "målepølse", så de andre ikke bliver hverken tykkere eller tyndere.

Herefter lægger jeg som sagt 2 cm til hver ny pølse. Det er ikke så smart at starte med den største ring, og så opdage, at man ikke har marcipan nok til at komme til tops. ;-)

Den øverste krans er gerne bare en kegle, som jeg laver af den sidste stump marcipan. Og når den så er bagt, kan man jo sætte diverse stykker pynt i den - hvilket vil sige fødselsdagsflag for mit vedkommende ;-D


VH Kirsten Ø
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak....
Forfatter: 
Dato:  30-12-2004 12:48
for rådene... Nu er han i gang ude i køkkenet, så jeg er ret spændt.. han klager dog lidt over, at massen er svær at trille, da den er meget klistret. Han bruger opskriften fra karoline/arla.

;-) Bianca
0
0
Svar på denne tråd
 
 Den må helst ikke være for klistret...
Forfatter: 
Dato:  30-12-2004 15:22
...da den så kan have en tendens til at løbe lidt ud. Så skal man putte lidt mere marcipan og evt. flormelis i for at suge lidt af væden.

Jeg må vist også hellere se at komme igang. Jeg skal også have brygget en til i morgen. :-)


VH Kirsten Ø
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg glæder
Forfatter: 
Dato:  30-12-2004 22:39
mig til i morgen, Kirsten! SLURP!

C
Reiki healing af mennesker og dyr tilbydes.

Se evt. min præs. for flere oplysninger.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Uhm, Yummi, nammenam
Forfatter: 
Dato:  01-01-2005 17:56
NØJ, hvor var den god i år Kirsten!!!!! ;-D ;-) Men det har jeg jo sagt FLERE gange!!!!!!

Kram

C
Reiki healing af mennesker og dyr tilbydes.

Se evt. min præs. for flere oplysninger.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider