Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Græsnings arealer - leje pris
Forfatter: 
Dato:  18-10-2023 09:55

Hej Alle!

Jeg er igang med at forhandle leje af et græsareal på ca 7 hektar i nordsjælland. Er der nogen der har en ide om hvor meget det skulle koste?

Arealet bliver pt brugt til at høste hø og er af god karakter.

Det er meningen, at der skal sættes en løsdrift op på området til 3 heste.

 


Vibeke E

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fra 10-10.000
Forfatter: 
Dato:  20-10-2023 20:58
Det er da godt nok et svært spørgsmål...

Den rette pris er nok et sted imellem 10 kr og 10.000 kr pr hektar pr år.
3500-6500 gætter jeg på at er medium priser, men - jeg har jo ikke noget at sammenligne med.

Jeg ville i dit sted ringe til den lokale filial af landbrugsforeningen.

Prisen afhænger af flere faktorer, kendt som udbud og efterspørgsel.
Kan I bare vælge et andet sted at forpagte jord, eller SKAL det være lige den mark?
Hvilke faciliteter får i adgang til?
Når du skriver skur, så går jeg ud fra, at der ikke er nøgen mark, men adgang til el og vand? - og, det er jo ikke normalt for leje af mark.
Hvor interesseret / irriterende er marken for en bonde? Adgangsforhold, er det en lille stump adskilt fra alt, eller skærer i en luns af en reel og sammenhængende mark, er markstykket tæt på bondens gård eller i langbortistan?

Og så lige en biting -
Søg kommunen om tilladelse til at bygge skur FØR i skriver under.
Tag stilling til valg af strøelse, bortskaffelse af møg, opbevaring af grovfoder, og affald såsom plastik. Tag stilling til muddersikring.
Tag stilling til adgang for biler, trailer, traktor og lastbiler.
Tag stilling til opbevaring af krybbefoder, udstyr og et lunt sted at være i læ for mennesker.
Lav et realistisk budget for skur og etablering af fold. Hvis du svarer "min mosters kusines fætter har fundet en annonce på dba med brugt tråd og hegnspæle til 6.000 kr. Så, vi har lagt 25% oveni og budgetterer med 7.500 kr til at lave folde" så vil jeg slå jer i hovedet med en computer med åben exelark, og det nul i skal tilføje et par steder i jeres tal...

Til sammenligning.
Jeg har et husmandssted.
I 2021 har jeg fået sat hegn op ad hegnsbutikken (på sigt er korrekt opsat solidt hegn langs det billigste), lavet discount ridebane, og bygget et 4x12 meter træskur.
Opbevaring af udstyr er i gamle staldbygninger (som aldrig kommer til at opfylde moderne husdyr lovgivning).
Samlet pris ca 250.000 kr.
Og jeg er prisbevidst med en enkel smag!

7 hektar er grotesk meget græs til tre heste. Som i... Grotesk. Tommelfingerregel er 1 tønde land er nødvendig pr hest, mindre hvis man køber grovfoder.
- Jeg har 4 hektarer, 5 heste, 5 kreaturer, har lavet wrap på halvdelen og håber at være tæt på at have wrap nok til hele vinteren.
Jeg anbefaler dig at købe nogle kalve, køb dem små, så de skal have pulvermælk og så bliver de håndtamme.
Hvis du har 3 heste og 15 kreaturer, så passer det lidt bedre, men er stadig for meget græs...

God fornøjelse med projektet.
Men - I må ikke tro at det er billigere end opstaldning.
Men, øhm... Kender I slet ingen at søge råd hos?
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider