Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Inspiration til budget
Forfatter: 
Dato:  10-07-2014 19:15

Jeg skal snart i gang med "det rigtige voksenliv" for første gang i mit 28 årige liv. Dvs. jeg skal have fuldtidsjob og bolig, evt. bil. Ikke længere bare et lejet værelse og en SU som indkomst.

 

I den forbindelse vil jeg gerne være lidt forberedt i forhold til, hvilke udgifter sådan et voksenliv medfører. F.eks. har jeg aldrig været medlem af en a-kasse, men det skal jeg jo nu.

 

Derudover tænker jeg også, om der måske kunne blive råd til en bil, men hvilke udgifter har man her ud over selve bilen og benzinen?

 

Og mht. bolig. Hvis man lejer en bolig er det så den eneste udgift? Eller skal man betale vand og el ved siden af? Hvad er kutymen?

 

Jeg tænker også lidt, om jeg skulle købe en andelslejlighed, men hvilke udgifter skal jeg så forvente?

 

Oven i det må der også være flere forsikringer man skal have i det voksne liv en den ansvars-, ulykke- og indboforsikring jeg har nu?

 

Kom gerne med al den inspiration I kan. Jeg vil nemlig ikke ende i en situation, hvor jeg får lejet/købt en bolig, jeg måske slet ikke har råd til, fordi jeg har glemt at budgettere nogle vigtige udgifter.



Mvh. Julie

---


Dansk Oldenborg Avl

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

Besøg min blog: http://a-teaholic.blogspot.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 pu-ha en masse du skal huske
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 07:51

bil: vægtafgift + forsikring ud over det du selv nævner samt reperationer/vækstedsbesøg/service.

 

Lejebolig:

som regel er husleje ikke inkl forbrug dvs du skal betale vand- strøm- var, ved siden af.

 

andelsbolig: hvad det koster afhænger af andels pris(samt evt afdrag på det beløb man låner til andelen)- men derudover er der som regel også et bidrag til fællesudgifter dvs sneryding, fejning, pasning af udendørsarealer etc. foruden udgifter til vand/strøm/ varme etc

 

 

tv licens koster også en del pr år

 

Mit forslag vil være at du kontakter din bank og får en samtale med dem . De har som regel en liste over de udgifter der skal være råd til- så de kan hurtigt hjælpe dig.

 

Ved siden af bil og bolig skal der jo være råd til mad- frisør- gaver- tøj osv.......og uforudsete udgifter til feks ny vaskemaskine, rep af bil mv.

 

 

Karina- der ønsker dig velkommen i de voksnes verden hvor udgifter fylder en hel del, desværre

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Uha, der er..
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 12:07

mange udgifter..

 

Licens, telefon, tv, internet

 

Husleje, vand, el, varme (Er sjældent med i huslejen)

 

Bilforsikring, brændstof, vægtafgift, service, reperationer (Billån?)

 

Indboforsikring, bilforsikring, heltids ulykkesforsikring (Husforsikring hvis du køber hus - Livsforsikring ved køb af hus er heller ikke givet dumt ud, hvis du flytter sammen med en kæreste, en livsforsikring vil gøre at den anden part ikke står og skal flytte fra hus og hjem midt i sin sorg (Og husk at død i ulykkesforsikringen kun dækker død ved ulykke))

 

Sygesikring Danmark

 

Medlemsskab af forskellige foreninger, forsikringer til dyr, opsparing, gaver

 

Og sikkert rigtig mange ting jeg har glemt..


1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-07-2014 08:34

Tusinde tak for jeres input. Licens og internet havde jeg da helt glemt Under min studietid boede jeg til leje i privat villa, så der blev disse ting betalt for mig.

 

Jeg vil også tage fat i min bank, når jeg kommer til Danmark igen, men i de næste 5 uger bor jeg i Tyrkiet, så derfor tænkte jeg, at jeg lige ville lave et udkast til budgettet selv til at starte med.

 

Og tak for info ang. biludgifter og udgifter ved andelsbolig. Disse typer udgifter har jeg nemlig ikke nogen tidligere erfaring med, så jeg ved derfor heller ikke, hvad der kan forventes.

 

Hvis jeg vil bo i KBH, må jeg også hellere lave en bil-post, der hedder "parkering".

 

Kom gerne med flere inputs :-)



Mvh. Julie

---


Dansk Oldenborg Avl

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

Besøg min blog: http://a-teaholic.blogspot.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 10:11

Min kæreste og jeg købte en stor ejerlejlighed i Lyngby ved Kbh sidste år. Jeg er studerende (kandidat) og min kæreste er maskinmester. Vi har et F5 afdragsfrit lån til jeg er i fast arbejde.

Nogle af udgifterne er hans da jeg er studerende, men skriver dem her. Bilen er købt kontant.

 

Lån: 3500 + 2300

Ejerforening: 4500 (vand-varme-fælleslån-tv- vedligehold)

Mad: 2500

Internet: 200

A-kasse: 500

Fagforening: 200

Benzin: ca. 1000

Forsikringer: indbo+kasko+ansvar = 4000 årligt (har vi fået meget billigt)

Vægtafgift: kan jeg desværre ikke huske

El: 300

Licens: 200

 

Håber ikke jeg har glemt noget :)


Hilsen Anne

1
0
Svar på denne tråd
 
 Andelsbolig.
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 10:36

Hvis du skal på udkig efter andelsbolig så skal du være opmærksom. Det skal være en sund andelsboligforening du køber i så du ikke pludselig risikere at stå med en masse ekstraudgifter du ikke havde regnet med.

Altså skal du være opmærksom på at selvom prisen måske er lav er det ikke sikkert at det er noget godt køb. Også hvis du engang vil af med den igen.

Så mit råd vil også være at få hjælp i banken.

Og evt. kigge lidt på denne her side.

www.andelsboligforening.nu/ koeberraadgivning.aspx#3

 

mht. bil så gå efter en lille økonomisk en hvis du har råd til det. Den er billigere i brændstof og vægtafgift. Og har du råd til at købe en helt ny så er udgifterne til reperationer også mindre.

Men det er jo en smagssag om man hellere vil købe en brugt billig bil og køre den i jorden, eller ej.

Men er du førstegangskøber kan der også være nogle forsikringsmæssige fordele i at købe en ny bil da der tit er mulighed for at få en billig forsikring med.

Den grønne afgift er også tit lavere på økonomiske biler.

Vi har selv to biler. En vi købte fra ny og betaler årligt 580 i grøn afgift på den.

For nylig købte vi en brugt bil til 10.000, vi manglede en bil mere ret akut, og havde ikke lige de store midler at gøre med. Den betaler vi 1650 pr ½ år på, og udover det kommer der jo nogle trælse reperationer på så gammel en bil. Også kan man jo tænkte om det ville have været smartere at købe en lille bil til under 90.000 hvis man havde haft råd til det.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  25-07-2014 19:22

Hvis du f.eks skal bo i KBH eller andet sted hvor man måske kan undvære en bil, synes jeg du skal vente med at købe en til du måske har "levet lidt". Så har du en bedre fornemmelse af hvad tingene koster og om du har råd/brug for en bil.

 

Særligt med en bil kan der nemlig nemt komme uforudsete udgifter, og har du været på SU indtil nu, har du måske ikke den store opsparing til den slags, elle det kan være bittert netop lige at skulle bruge sin opsparing på det.

 

Men ellers nævner de andre vidst meget godt de udgifter der er.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider