... der er få af Jer der overhovedet har en ordenlig point med det i siger
Jeg er blevet student i Onsdags, har været til eksamener de sidste 4 år og sys efterhånden jeg ved hvad det er godt og skidt ved dem.
En eksamen er en engangsvurdering, hvilket jeg selv sys er rigtig forkert, en eller anden dag kommer der en anden løsning på eksamener, ændret det bliver de, det vil jeg næsten æde min gamle hat på.
En elev burde vurderes ud fra sine egenskaber og viden hele vejene igennem. Årskarakteren burde trækkes ind i karakteren ved eksamen, altså der burde laves en sammekobling af de to, en fælles vurdering.
Elever der har svært ved at gå til eksamen, kan mildest talt få deres fremtid ødelagt. Jeg er personlig selv dårlig til at gå til eksamen, jeg falder med næsten med sikkerhed 2 karakterer hver gang jeg er til eksamen, i forhold til min årskarakter - kun fordi jeg er nervøs. I det daglige er jeg nok en af de mest selvsikre mennesker der kan findes, så derfor sys jeg det er hamrende forkert.
Et gennemsnit er det der giver adgang til de vidergående uddannelser, hvorfor skal elever med normalt godt gennemsnit have sin fremtid ødelagt, kun pga. angst eller nervøsitet for eksamen? Der burde kunne laves en anden løsning.
Man vil måske ind til noget der kræver ret højt gennemsnit, men fordi der måske er 2 fag man er elendig til, så kan det faktisk trække så voldsomt ned, at de gode karakterer man har fået, bliver total lige gyldige. Forstå mig ret. Jeg vil personligt gerne være jordemoder, men fordi jeg er dårlig til tysk og engelsk, så er mit gennemsnit så elendigt, at jeg ikke har det der skal til. Jeg har til gengæld bio på A niveau, psykologi og kemi som der forlanges. Men da gennemsnittet ikke er til det, så er der ærgeligt, selvom de fag der er nødvendige har en fin karakter.
Adgangs gennemsnittet skulle også væk, og der burde sættes fokus på de fag der er relevant for faget. Tysk og fx geografi er vel total lige meget for jordemoderfaget?
Jeg er selv meget vred på det system, da jeg sys det ødelægger en masse drømme for forskellige mennesker. Er der noget man ikke er god til, trækker det det man er god til ned, så det hele bliver ligegyldigt.
Tysk har da ikke nogen relevant for engelskk studie, og geografi har da ikke en skid med kemi studiet af gøre.