Så var vi igen et smut i Portugal fra d. 11 -15 marts. Vi var nede og filme salgsheste, tage ridelektioner, se de nye føl og bare nyde Portugal og de oplevelser der kommer.
Jeg havde mit nye kamera med og det måtte virkeligt stå sin prøve.
Denne gang boede vi hos Paulo nær floden ved Salvaterra de Magos, en meget flink avler der endda kvit og frit lånte os sin Mercedes da vi kun var få afsted , hentede og bragte os mange steder også. Gæstfriheden i Portugal er stor.
Paulo har nogle hyggelige små bungalows med køkken og bad som man kan leje.
Da vi ankom om aftenen kørte vi straks i supermarkedet og købte ind af lækre ting. Så var det hjem og hygge og guffe. ( her er et foto fra morgenmaden):

Næste dag skulle vi så se hans unge heste som er i tilridning. Det er sjovt at følge deres udvikling og de fleste kunne jeg slet ikke kende fra sidste gang ( 3 md siden. Da var de fleste lige hentet ind ) da de havde udviklet sig helt enormt.
Her er nogle af dem:
Alegrete på 4 år var ham vi bedst kunne lide, havde vi haft penge var han kommet med hjem i kufferten :
Her er video:
lykke.fotoz.dk/video/vis/i2294
lykke.fotoz.dk/video/vis/i2293

Han er en hest med humor:

Alcochete var også en favorit og simpelthen en hjerteknuser. katrine var bare helt solgt. Han er også 4 år og også igang med tilridning:
video: lykke.fotoz.dk/video/vis/i2282
og lykke.fotoz.dk/video/vis/i2279

Her er bare 3 årige Bizarro der kom ind fra det frie liv for 2 md siden, jeg syntes han var sjov da han havde sådan et "hva så piger" udtryk :
video: lykke.fotoz.dk/video/vis/i2276

Bizantino vare mere afdæmpet og virkeligt følsom for signaler. han kunne bare styres ved det mindste kropssprog. det er sjovt som sådan nogle ungheste er forskellige:
video: lykke.fotoz.dk/video/vis/i2286

Bastardo på 3 år var altså en sød hest på trods af navnet:
video: lykke.fotoz.dk/video/vis/i2284

Denne 3 års Palomino var måske nok lille ( 155 cm og ikke stor af krop ), men den havde et sind som en stor hest og mente selv den bare var kongen af gården. Selvom man ligner en barbiehest så er man jo ikke nødvendigtvis en - næh , han mente bestemt han skulle være en stor krigshest når han blev voksen. han skal ligesom bare liiige lære at holde balancen først , ikke!
video: lykke.fotoz.dk/video/vis/i2290

Denne lille 4 års hingst var bare en rigtig bølle. Havde meget høje tanker om sig selv også. Han skulle have været kastreret da han ikke er racetypisk ( 153 cm og alt for kraftig i hovedet ) , men ejeren nænnede det ikke alligevel. Det kan man jo godt forstå.
bevæge sig kan han godt: lykke.fotoz.dk/video/vis/i2259

Temmeligt meget blærerøv .
Bagefter tog vi ud og spiste frokost med vores portugisiske venner og efter det tog vi over til stedet hvor vi skulle se og ride nogle salgsheste.
Men inden vi red skulle vi lige ud og se plagene på markerne. Der står jo hele 5 hoppeføl dernede efter den dansk ejede avlshingst Urubu ( som står i Portugal)
. De var bare skønne allesammen - men pga finanskrisen er de alle sat til salg af ejeren. Normalt vælger avlerne at beholde en eller flere hopper fra hver årgang - især hvis de er så fine som disse.

oohh - appelsintræer. Det er helt vildt så godt solmodne appelsiner smager:

Bagefter ( om aftenen) var vi bare dødtrætte og så tog vi hjem og hyggede os på stutteriet.
Om fredagen tog vi et smut til Golega for at shoppe rideudstyr. Bagefter tog vi ud til en avler for at se flere salgsheste. Denne avler er fra en meget gammel avler familie og hun passer sine heste som små børn. Der var en stor kærlighed til heste på dette sted, og hun kendte hver hest og trænede mange af dem selv. ( normalt er det den ansatte berider der træner og opdrager hestene og staldmanden der fodrer, fejer, muger og passer hestene på marken).
Hendes heste er af Andrade typen og derfor både store , fyldige og meget blide og menneskeglade. Hendes heste bruges både til dressur og kørsel ( ikke tyrefægtning) . Hun har solgt mange heste til professionelle kuske i eks Frankrig og de har været med til verdensmesterskaberne.
Her er nogle ungheste :
artista på 4 år: lykke.fotoz.dk/video/vis/i2265

Zimbro på 5 år var simpelthen SÅ skøn. en rigtig sjov hest som i også kan høre på video, he he. lykke.fotoz.dk/video/vis/i2243
lykke.fotoz.dk/video/vis/i2244

Azulejo på 4 var noget mere sød og afdæmpet: lykke.fotoz.dk/video/vis/i2245

Og her er en voksen dressur hingst som måske var solgt til frankrig. Sådan her kommer alle hendes ungheste til at se ud som voksne hingste. Hun er kendt for at avle meget ens afkom - så de netop er gode som eks 4 eller 6 spand :

Hun havde også nogle meget velgående unghopper. Denne 4 års hoppe kom ind på stald for første gang for 10 dage siden. Den har været i longe 3 gange. Hun havde tabt sig noget da hun ikke kunne lide krybbefoderet ( hun var vandt til græs og hø), men hun var begyndt at spise igen. Halen havde været fyldt med plante burrer så derfor måtte den klippes.
video: lykke.fotoz.dk/video/vis/i2234

Denne 3 års hoppe var også netop hentet ind. Men hun var ikke helt sikker på at hun ville sælge den. Den ER da også fin. Og velgående ( i må lige vente med at se video for jeg har ikke fået uploaded den endnu).

Vi kunne ikke blive længe og nå at komme ud og se avlshopperne , vi havde en frokost aftale med nogle venner på en restaurant.
Efter frokost tog vi over til en salgsstald hvor vi skulle have ridelektioner.
Jeg har ikke ret mange ridefotos - vi havde jo travlt med at ride jo.....
Vi
prøvede allesammen at ride piaffe og passage og chancementer
( kors hvor jeg kagede rundt i de chancementer, stakkels hest, he he).

Det endte med at blive ret sent så vi var glade for at vores venner aflyste restaurant og diskotek besøget vi skulle have været på.
Så vi købte igen ind og hyggede os.
Lørdag morgen gik vi en tur med avleren ud på marken for at se på hans hingsteplage. De lå allesammen og sov og gad da bestemt ikke rejse sig bare fordi vi kom. De var bare super søde.

Vi så flere ungheste både løs og i longe og vi så de redne heste.
Her den skønne Xadrez der trods sin alder ikke har været redet ret længe. Han er altså ikke så lille som han ser ud, men rytteren er bare ret stor :
video: lykke.fotoz.dk/video/vis/i2257 og lykke.fotoz.dk/video/vis/i2255

Denne 5 års vallak var katrine helt vild med . Han havde godtnok tabt sig efter kastrationen 2 md før, men skal nok blive fin igen med lidt pasning og pleje.

Bagefter var vi ude og spise endnu en lækker frokost og så skulle vi igen over og ride.
Her gik det bedre end dagen før da vi red de samme heste og derfor kendte dem lidt bedre. Jeg kagede dog igen rundt i chancementerne og endte med at få 1½ times undervisning!! Selvom jeg er vandt til at ride næsten dagligt så var jeg altså flad bagefter - og provokerende nok så var hesten stort set ikke træt.
Hrmn...
Den lækre rytterstue med udsigt til ridehuset:

Vi fik fremvist en unghingst på 4 år der hed Acaso. Den var suuuupper lækker og med et virkeligt godt sind. Blid, koncentreret og aktiv - lige mig. jeg kender dens far og det er jo meget sjovt. Gid den dog kunne blive min ... ah - den er for høj ( sagde ræven om rønnebærrene, SS**):
video: lykke.fotoz.dk/video/vis/i2237

Efter dette var det aften og vi havde fået en usædvanlig middagsinvitation hjemme hos en af vores venner. Normalt spiser man ikke hjemme hos hinanden i Portugal . Vi fik hare og kanin med vilde svampe - kødet var skudt af en lokal jæger og smagte virkeligt godt.
Det var en meget hyggelig aften. Men igen var vi for trætte til at tage ud og danse som vi ellers havde lovet.

Om søndagen pakkede vi bilen til hjemturen og tog over og besøgte avlshingsten Urubu og Sanne Salomonsens hest Unico - og naturligtvis den lille jack rusell hundehvalp vi havde haft med fra Danmark ( han skulle være avlshan på stedet).
Her er Urubu ( vi kunne ikke se ham ude da træneren havde travlt med en elev):

her er Sannes hest Unico:

Her stemningsbilleder fra stedet:

Senere mødtes vi igen med avleren paulo som skulle køre os langt ud på landet for at se hans store hoppeflok der lever halvvildt på et stort område. De var begyndt at få føl nogle dage før og mange var højdrægtige. De var tynde efter vinteren men græsset groede godt så om en måned vil de igen være flotte at se på.
Deres liv er en naturlig cyklus hvor de er tynde om vinteren og i sensommeren og tykke om foråret og i efteråret ( pga de spiser kork agern olign.) . På den måde kan de tåle den store mængde frisk græs i foråret uden at en eneste bliver forfangen.
I de 5 år vi har rejst rundt i landet har vi i alt set 5 forfangne heste. Ret utroligt når man ser hvor de sommetider græsser om foråret ( nogle går på uhøstede havremarker med græs i bunden og lign steder).

Så var det tid at tage i lufthavnen og sige farvel til det gode vejr - fra 27 grader og hjem til 10 grader-brrrrrrrhhhh.