Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Hvad ser du?
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 20:18

Video

 

Hej alle sammen :)

som overskriften lyder: Hvad ser du?

 

Jeg fik en fra stalden til, at filme os lidt igår.

Jeg har haft hesten siden august, men han er en bestemt herre og vi har haft svært ved at finde melodien sammen ridemæssugt.

1. marts flyttede jeg ham og fik ny undervisere - det er det bedste jeg nogensinde har gjort! Endelig går det fremad - i små step, der er lang vej endnu, men en klogt menneske sagde engang "øvelser gør mester". Vi øver os i at blive gode sammen :)

 

Men kunne godt tænke mig, at høre hvad i andre ser...

Tak på forhånd til til dem som lige vil bruge 4 min. på video og en kommentar :)

 


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

1
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffff
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 20:46

Jeg ser fint og fornuftigt ridning.

 

Jeg kunne godt ønske hesten var mere smidig. Jeg synes hesten stiver sig rigtig meget for dig i dine volter. Det ser ud som om du har lidt låst krop. Har du problemer med at låse dit bækken/lænd? Kan du godt lide din sadel?

 

Umiddelbart ville jeg få den mere fleksibel og bruge en masse mere tid på at smidigøre den igennem hele kroppen. Hesten går jo med et ganske fint afskub. Men fordi du mister smidigheden igennem kroppen, ud i nakken får du også noget trav hvor den går ind og fejltakter.

 

Albuerne ind til kroppen, du får kyllinge-vinger og derfor bliver dine hænder nogle gange lidt brede. Op foran sadlen og saml dine hænder :)

 

Ellers pænt og en dejlig hest.

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-05-2015 10:47

Jeg synes også at det ser fornuftigt ud, og jeg tror at i nok skal ende med at blive et rigtig fint par :)

Jeg er generelt meget enig med Sandras kommentarer.

 

Der hvor jeg ser jeres største udfordring er i kontakten mellem hånd og hest. Som jeg ser det bliver din kontakt med hesten meget ujævn og forceret, og jeg ser ikke en hest der er fri foran til at bevæge sig. Det afspejles også meget godt i placeringen af dine hænder som er for brede og for langt tilbage. jeg tror også at det er derfor at hesten kommer til at se noget usmidig ud.

 

Du skal have dine hænder frem og have strukket dine arme med frem. Når jeg selv rider med dette fokus, tænker jeg altid på Charlotte Dujardin når hun rider Valegro. Hun har næsten helt strakte arme, og selvfølgelig skal du ikke overdrive så meget, men billedet af hende hjælper altid mig til at få mine hænder frem. Hernæst skal du tillade hesten at vokse foran dig. Hesten skal have lov til at bevæge sig foran dig, og din kontakt skal være let. Når hesten føler at den kan bevæge sig fortil, vil den også have lettere ved at bære sig selv i holdning. Jeg tror også at det er derfor du får lidt taktfejl nu - fordi hesten er for begrænset fortil. Og at jeg mener at den ser begrænset ud, betyder ikke st jeg tror at du sidder med mange kilo i hænderne. Hesten kan skam føles helt let i hånden. Men din placering af hænderne påvirker hestens bevægelsesfrihed fortil.

Når du lader hesten vokse fortil og blive fri fortil, vil du automatisk få en fornemmelse af at have en hest som er "op af bakke". Ligenu går hesten nemlig alt for meget på forparten, og du vil få en meget federe fornemmelse når hesten begynder at bevæge sin forpart korrekt og som sagt går op af bakke.

 

Det blev forfærdeligt langt, men håber at du kan bruge det til noget :) Og at jeg skriver en masse betyder ikke at der er noget kriminelt i din ridning, jeg forestiller mig bare hvad jeg ville sige hvis jeg stod på jorden og underviste dig :)

 


- Louise med dressurmussen Lo'moone!

1
0
Svar på denne tråd
 
 lalalala
Forfatter: 
Dato:  29-05-2015 15:08

Hej Randi. :)

 

Jeg er stort set enig med Sandra og Louise. :) Ganske forsigtig og nydelig ridning på en noget usmidig hest, der går meget på forparten. Jeg ville personligt ride en masse smidighedsøvelser incl. små volter, 8-taller og slangegange, samt en masse tempovekslinger så du får ham mere over på bagparten. Jeg synes også du sidder lidt låst, måske fordi du gør dit bedste for at sidde 'korrekt' på hesten og se nydelig ud. ;) :) Det gør dog at du kommer til at spænde i overkroppen og får lidt 'flyvske' arme. Ind til kroppen med albuerne, hænderne mere samlet og på højkant. Det ligner lidt at du låser dine håndled og som Louise siger, så får han ikke den frihed fortil, til at bevæge sig 'opad' og lægge vægten bagud. Ikke på grund af mange kilo i tøjlerne, men din placering af arme og hænder. Men synes helt sikkert det grundlæggende ser fornuftigt ud og som du selv skriver, så har du lige fundet en underviser, som du er glad for og kan mærke fremskridt. Det skal nok blive godt. :)

 

Diana

1
0
Svar på denne tråd
 
 Dejlig ekvipage!!
Forfatter: 
Dato:  29-05-2015 15:33

Hvor fedt, at du lægger sådan en video op, det er der efterhånden ikke mange herinde, der tør i frygt for kritik. Men det er altid spændende at se andres ridning, og ikke mindst se, om os "tilskuere" er enige!

 

Jeg ser for det første en ekvipage med store udviklingsmuligheder, og det er jo skønt! I vil begge to rigtig gerne, du virker til at være en meget motiveret rytter, og selvom du skriver, din hest kan være en bestemt herre, så synes jeg faktisk, han ser utrolig arbejdsvillig og flink ud, han gør i hvert fald hvad du beder ham om uden meget brok.

 

Jeg tror, jeres største problem er, at du vil for meget på én gang. Du rider ind i øvelse efter øvelse og glemmer måske lige at trække vejret og forberede hver enkelt øvelse samt at få ro på efter en øvelse er slut. Det gør, at jeres ridning kommer til at se forhastet, urolig og lidt stiv ud. Egentlig er tempoet jo fint, men din hest kan ikke helt bære det alligevel, og han kommer til at jappe lidt afsted, hvilket giver taktfejlene. Prøv at give dig bedre tid til hver enkelt øvelse, træk vejret roligt og dybt ned i maven, føl hesten, rid en volte og start først øvelsen når du mærker ro, harmoni og balance. Prøv også at gøre dig mere umage med at ride øvelsen færdig, og RID ud af øvelsen i stedet for bare at lade hesten falde ud af den.

 

Jeg synes godt, du kan prøve at tage lidt af tempoet af, så hesten kommer ind og venter på dig, venter på din instruks, det giver jer begge bedre tid til at svare rigtigt på hinandens signaler. Han skal dvæle lidt mere i bevægelsen for at kunne bære sig selv og dig, og når I har fået mere ro og harmoni, kan du begynde at lægge lidt tempo ind i kortere intervaller som temposkift. Din hest skal hele tiden vente på dit signal, og det er svært for ham, hvis signalerne kommer hurtigere end han kan nå at følge med. Jeg tror også, et lidt lavere tempo vil give lidt mere elastik og smidighed i bevægelsen, og så tror jeg, du vil have nemmere ved at være på ham og sidde mere afslappet og ret.

 

Prøv at overveje, hvorfor du vil ride øvelsen. Hvad skal den gøre for jer? Hvad er dit formål med at træne den? Rid samme øvelse flere gange til hver side inden du begynder på noget andet, og ros hesten for rigtig udførelse. Mærk efter, hvordan hesten er før og efter I har trænet øvelsen. Er han bedre? Så har I trænet den korrekt! Læg gerne skridtpauser ind imellem når du er færdig med at øve den givne øvelse. Gør øvelsen nem for hesten indtil den sidder i skabet - eksempelvis anspring, som er nemmest for hesten i et hjørne. Du får løbet ham lidt i gang ind over midten, og på samme måde falder han tilbage i trav. Forbered overgangene og læg dem steder, hvor din hest bedre kan holde form og balance.

 

Sidst - hænderne er nævnt, derudover ville jeg være obs på at holde udvendige skulder inde på plads, og så prøv at fokusere på forskellen mellem ligeudretning og bøjning. Helt overordnet set synes jeg, du skal have kogt ridningen lidt ned og tænke på "kvalitet frem for kvantitet", hvis det giver mening? Så er jeg helt sikker på, I bliver stjernegode sammen!

 

Jeg glæder mig allerede til næste video!

 


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

8
0
Svar på denne tråd
 
 Skønt med....
Forfatter: 
Dato:  31-05-2015 10:04

Skønt med en video, som du "tør" ligge op - og lige så dejligt med de supergode indlæg de andre har skrevet. Jeg har allerede fået nogle " åhh ja det skal jeg huske at bruge" udfra de indlæg, og det er så fedt :-)

 

Og så synes jeg bare at I passer SÅ godt sammen - han virker som en dejlig hest.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor er i skønne!
Forfatter: 
Dato:  31-05-2015 11:10

Som overskriften - hvor er i skønne!

Først tusind tak for jeres virkelig gode og fyldstgørende kommentar - alle sammen! De er alle taget imod med kyshånd og tanker om at forbedre min ridning.

 

Nogle af de ting i skriver ved jeg godt - men ridning er en kunst og nogle ting er svære at udfører på hest :) Samtidig er der også nogle ting som jeg ikke havde tænkt på "at det kunne fører til, at han "reagerer" og gør sådan og sådan" - tak! :)

 

Smidighed er en af vores måske største udfordringer, han bliver ekstrem svær og stærk fortil, så jeg har svært ved at komme ordentligt igennem på ham - specielt på højre volte. Heraf kommer tempoet også. Jeg kan godt følge jer i at han kommer i situationer hvor han ikke helt kan bærer det, men samtidig bliver han endnu mere svær og stærk fortil, hvis jeg bare tager lidt af tempoet af ham.

 

Jeg ved at jeg er stiv i min kropsholdning. Jeg har 4 rygskader fordelt i ryg, lænd, nakke og skuldre. Hvilket gør at jeg sidder og spænder/låser. Jeg øver mig i at være afslappet, men det er rigtig svært for mig. Mht. arme og hænder, så kan jeg godt se hvad i mener - det havde jeg ikke tænkt over! Tak for billedet i hovedet af Charlotte Dujardin - det vil jeg prøve og huske!

 

Angående ridning og udførelse af øvelser, så kan jeg udemærket godt se hvad der menes - det er helt helt sikkert noget jeg vil tænke over hver gang jeg sætter mig i sadlen - samme med jeres andre rigtig rigtig gode råd! Nu skal der øves!

 

Igen tusind tak for jeres super gode kommentar og forklaringer! De var virkelig brugbar! Tak for at give mig blod på tanden til videre dygtiggørelse af både mig og min hest.

 

Jeg lover at ligge en video op - forhåbentlig med lidt forbedringer i løbet af sommeren :)

 


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ridning
Forfatter: 
Dato:  31-05-2015 13:42

Alt i alt synes jeg det er fornuftig ridning og du virker ambitiøs og måltrettet, hvilket er godt! Dernæst superfedt at du tør lægge en video ud og at du tager så flot mod de indlæg, der kommer, som også bliver holdt i en konstruktiv og sober tone :)

 

Jeg kan kun være enig med de andre, og især Ditte ramte mange af mine tanker. Min første tanke var, at du var meget ambitiøs og gerne ville en masse - og måske også for meget. For mig blev det nemlig sådan at du knap nåde at ride en øvelse færdig før den næste var påbegyndt. Der tror jeg også du ville have supergodt af at tage en volte inden du begynder igen og så kog ridningen ned og fokuser på enkelte øvelser i hver træning i stedet for dem alle. Hav et mål med din træning, og mærk efter om det mål bliver opfyldt gennem dagens ridning.
Min anden tanke gik på at det umiddelbart ser ud til at du på højre volte har mere fat i indvendige tøjle? Du skriver at han er værst til højre, og så tænkte jeg, om du husker at give efter der, når han gør det korrekt eller træk fra hesten møder modtræk fra dig, og dette træk bliver vedvarende? Hvis han måske er lidt mere stiv til højre end venstre, så ros ham for bare at reagere lidt i den rigtige retning i stedet for at forlange det samme som til venstre.

 

Dernæst, har du så overvejet at anvende bomme som hjælp til at løsne ham lidt op?


Vh

Jannie

 

*Uddannet D-dommer i spring*

1
0
Svar på denne tråd
 
 lalalala
Forfatter: 
Dato:  31-05-2015 22:33

Jeg vil lige tilføje noget til mit første oplæg. :) Jeg rider selv en hoppe som er utrolig stærk fortil, og kommer nogle gange ud i de samme problemer som dig mht. at sidde afslappet. Hun trækker mig simpelthen ud af sadlen, hvilket også gør at jeg kommer til at spænde i kroppen for at holde balancen og blive i sadlen! Derfor har det også taget lang tid for mig at kunne ride nedsidning på hende (jeg nævner selvfølgelig ikke mine slappe mavemuskler... ;) ). Det er en hoppe, som ikke har gået meget dressur pga manglende interesse fra tidligere ejer/parter. Så på trods af at hun er 13 år, så opfører hun sig som en unghest på ridebanen. Hun er ellers overraskende smidig og går let til biddet, men mangler simpelthen balance og styrke. I starten løb hun stærkt både i trav og galop og halve parader var en by i Rusland. I galoppen var jeg nødt til at stå op i bøjlerne! Altså det var ikke fordi hun ræsede afsted, men hun lagde sig bare sindssygt hårdt på biddet og reagerede overhovedet ikke for sædet. Jeg er overbevist om, at det skyldtes hun ikke havde balancen og styrken til det lave (normale) tempo. Så jeg gik igang med at få styr på tempoet og stopsignalet som første prioritet, altså en MASSE tempovekslinger, hvor hun SKULLE reagere på mine anholdninger. Jeg var sådan set ligeglad med hvor hun placerede hovedet eller hvordan hun stoppede/ændrede tempo, bare hun reagerede på den halve parade. Løb hun igennem den halve parade, drejede jeg hende rundt på en mindre og mindre volte til hun var nødt til at sætte farten ned. Jeg lavede også en masse volteskift, 8-taller osv. så hun ikke fik muligheden for at sætte tempoet op. Det tog tid og jeg er sikker på mine arme er blevet 10 cm længere, men nu har jeg en hest der kan rides hovedsageligt for sædet (hvilket jo er målet :) ) Hun skal stadig vente noget bedre og hun sætter stadig tempoet lidt op når hun er træt, men jeg kan hurtigt få hende ned i tempo igen.

Det jeg egentlig vil sige er, at hvis din hest bliver stærk fortil når du tager tempoet af, så skyldes det sandsynligvis at han ikke kan bære det lave tempo. Jeg ville simpelthen få styr på det og få styrket hans balance og styrke før jeg gik videre. Så vil det også blive meget lettere at lave øvelserne du laver på videoen. For at lave de fleste øvelser er man jo nødt til at lave en halv parade lige inden og så nytter det jo ikke at hesten ikke reagerer eller bare bliver stærk. ;) Du vil også kunne sidde mere afslappet på ham og RIDE ham rundt i stedet for at STYRE ham rundt. Så jeg ville simpelthen gå tre skridt tilbage og skynde mig langsomt. Det vil give ømme muskler hos både dig og hesten, men det virker! :)

En anden ting er, at det ALTID er godt at se indad før man skyder skylden på hesten (det siger jeg ikke du gør! ;) ). Jeg havde på et tidspunkt en fantastisk underviser som konstant fik mig til at tænke over min opstilling og indvirkning på hesten. Han konfronterede mig simpelthen når noget ikke virkede og spurgte om jeg sad korrekt og gav den korrekte hjælp og tit så havde jeg et låst håndled, en arm der flagrede, jeg lagde vægten forkert osv. Han kunne selvfølgelig se fejlene og tjekkede om jeg selv kunne se og mærke dem. Det har gjort at jeg nu altid tænker på min indvirkning på hesten, giver jeg den mixede signaler osv. Det var også ham der lærte mig, at er der noget der ikke virker så lav det om. F.eks går en øvelse, f.eks. en schenkelvigning, i kludder, så rid ud af øvelsen og lav den om, lad være med at kæmpe med hesten, for der er tydeligvis sket en miskommunikation mellem hest og rytter. Så hellere stop misforståelsen og prøv igen. Han fik også indprentet i mit hovede at det er bedre at få en forkert reaktion fra hesten, end slet ikke at have fået en reaktion, for så har man i det mindste fået en reaktion. :D

Jeg ville, som nogle af de andre ogs skriver, koncentrere mig om at ride den enkelte øvelse korrekt, tjekke at jeg giver den korrekte hjælp, at øvelsen har den korrekte form osv. Det er faktisk ret svært at ride en korrekt 20 m volte og rigtigt mange glemmer f.eks. at støtte op og runde hesten når de rider hjørner fordi hesten jo drejer automatisk, da den ikke har lyst til at gå ind i barrieren. ;) I virkeligheden burde hesten jo gå ligeud, for den er jo ikke blevet bedt om at dreje. ;) Det tænker mange bare ikke over...

 

Okay det blev et noget længere indlæg end jeg havde regnet med. Jeg håber bare noget af det giver mening. :D

 

Diana

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bommelom
Forfatter: 
Dato:  02-06-2015 23:47

Jeg ser et for højt tempo, overgange der er bratte uden forudgående halve parader der går igennem, fremaddrift i overgangene, albuer der flagrer, og en fin og dygtig ekvipage :-)


 

 

 

Venlig hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider