Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Fra angst til glæde
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 20:30

Jeg måtte tilbage i november tage den meget svære beslutning at aflive min 7 års hoppe Escape. Halvanden år tidligere havde vi fundet hende om morgenen med et bagben gennem tremmerne i boksen. Hun lå på siden/ryggen med bagbenene i spagat, det ene sad fast med koden mellem to tremmer. Den lille pruh havde givet op, så hun måtte skæres fri med vinkelsliber og trækkes ud med minilæsseren før vi endelig fik hende på benene.

 

Billede

 

Vi troede at vi var sluppet med skrækken. Nyreslag og et godt skævt korpus. I 4 måneder stod den på kiro og dyrlæge hver tredje uge indtil vi endelig fik grønt lys. Desværre fungerede hun bare aldrig optimalt derefter, og med tiden blev hun mere og mere utilregnelig og aggresiv. Hun blev undersøgt på kryds og tværs og af mange forskellige dyrlæger og behandlere. Til sidst fandt vi endelig problemet. Nydannelser i nakkehvirvlerne, der stille og roligt var begyndt at trykke på rygmarvskanalen. Der var intet at gøre, og hånden på hjertet, det var en lettelse efter at have ledt huller i jorden i over et år.

 

Jeg var virkelig i tvivl om hvad jeg ville nu. Escape havde som sagt været utilregnelig og farlig til sidst, og jeg havde fået nogle ture i jorden som sad eftertrykkeligt godt fast i min hukommelse. Jeg var faktisk ikke tryg ved at skulle op på en hest mere. Især opstigning var blevet et problem, og jeg var desideret angst omkring at skulle fra skammel til hest til sidst. Jeg overvejede faktisk helt at stoppe med hestene, lysten var væk, de sidste halvanden år havde jo bare været nederlag, smerte bekymring og enorme udgifter.

 

Men selvfølgelig gik jeg i gang med at lure lidt, og pludselig vidste jeg hvad der skulle ske, jeg skulle have noget helt andet. Ingen tosset brun, nææh, jeg ville have en haflinger. En jeg kunne stole på, en der ikke var syg hele tiden og en der stod pænt hvor jeg parkerede den

 

Nå ja, jeg fik da en haflinger... For hvad gør fjolset der altid har redet ungheste. Hun køber en hoppe på 3½ år, i det mindste var den tilredet. (Og afsindig skøn og nem at arbejde med) 10 dage efter jeg fik hende hjem fik hun en fibersprængning i baglåret da hun gled på isen (I december) så jeg har faktisk knap nok redet på min nye hest endnu, en håndfuld skridtture, og to små travture er det blevet til på de 5 måneder hun har været min..

 

Billede

 

Men nu er hun fit for fight, og om en måned for vi vores nye sadel, som båede passer hendes meget korte ryg og min ikke 15" bagdel, og så håber jeg virkelig at jeg har opbrugt min kvote af uheld, for jeg glæder mig sindssygt til at komme i gang. Ja, jeg er stadig nervøs omkring ridning, og det er en 4 års der ikke altid er lige stabil eller tilregnelig, men i det mindste har Sarah med Maze hjulpet mig med at indstallere et fantastisk indparkeringssignal og hjulpet mig til at håndtere min opstigningsangst, og Hoya er bare så skide fornuftig så længe man bare husker hun er ung, så jeg er sikker på at det nok skal blive godt Og heldigvis har jeg Sarah til at holde mig i ørene og hjælpe mig tilbage i rideform efter 2 år med meget begrænset tid på hesteryg.

 

Slutter lige med at vise lidt billeder fra i fredags hvor lille damen blev 4 år:

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Sorry, det blev lidt langt, håber i kan bære over med mig og gider smide en lille kommentar, også selvom der ikke er ridebilleder (Om en måned, kryds fingre )


Nu med hafferlaffen Hoya

 

I er savnet mine piger - Escape & Artesia

16
0
Svar på denne tråd
 
 Hun er simpelthen
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 21:05

fantastisk fin

 

Held og lykke med træningen af både dig og dyret. Det skal nok blive godt, selvom der er noget at lære - det lyder som om, at du har den rette indstilling til det hele


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ny hest
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 21:09

Hej.

Dejligt at du har fået ridetlysten tilbage med en dejlig haflinger

har selv været uden for et alvorligt styrt og modet er ikke det samme som før. Så jeg er glad for jeg har fået mig en ny hest.

hilsen

Britta

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 21:14

Hun ser da rigtig fin ud, jeg mistede min store vallak sidste år og valget faldt også på haflinger.....må jeg høre hvilke sadel du er endt med , for jeg frygter lidt den korte ryg (min er ikke kommet hjem til mig i nu)har derfor ikke haft sadelmager,-

 

Her er foto af min skønne dreng på 5 år

Billede

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 21:31

Sine: Tusind tak

 

Britta: Dejligt at du også har fundet en hest der kan hjælpe dig videre.

 

Alexandre: Han ser også bare skøn ud Jeg endte med at købe en Baloun F2 dressursadel. Det er en sadel med læderbom, men den ligner og føles som en normal sadel, og man kan ride letridning osv, der er ingen begrænsninger. De bliver lavet på bestilling og kan laves op til 1½ tomme kortere i anlægsfladen end i sædet, hvilket er fantastisk smart når man har en haffer med kun 40 cm til sadlen


Nu med hafferlaffen Hoya

 

I er savnet mine piger - Escape & Artesia

2
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 21:36

Jøsses det er en smuk hest du har fået dig der!! Tillykke med hende!

Jeg glæder mig virkelig til at følge jer fremover og være med på sidelinjen når du genfinder ride modet og glæden, det er de mest inspirerende og fantastiske historier og jeg elsker dem.

 

Alt muligt held og lykke fremover

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-05-2015 13:10

Hej.

 

Hun er godt nok en smuk hest! :) Jeg forstår godt, at du valgte en haflinger. :)

Nu vil jeg ikke være på tværs og negativ; bare husk - en haflinger er en kraftig ponytype. Det betyder, at den er meget langsomt udvokset. Først når den er 5-6 år er den færdig. Det får lidt mine alarmklokker til at ringe, når din allerede var tilredet, da den var 3½ år - bare husk, at den skal holde i mange år, så det kan virkelig betale sig at tage den meget med ro! :) Det tager meget lang tid at få bygget styrke på sådan en unghest og jeg synes ikke, at din ser helt færdigudvokset ud - ellers er hun måske bare muskelfattig.

 

Du må i hvert fald have held og lykke mig hende. Hun ser så dejlig ud! :)

Heidi

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider