Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Lidt (dårligt) nyt fra Isabella
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 17:40

Ja året 2015 er BESTEMT ikke startet som jeg havde håbet på...!

 

Året 2014 var ellers sluttet PERFEKT...! Vi nåede at få vores første dobbelt nul rundte i 110 cm spring, og Isabella var igang med en ordentlig omgang omskoling i dressuren - som bare gik SUPER...!

 

Så jeg GLÆDEDE mig til 2015 - Hvor jeg skulle ride hold DM til sommer....

 

 

TROEDE JEG.....!

 

 

For d. 1 januar pådrager Isabella sig en skade på folden... En skade som skulle kræve 2 scanninger før den blev diagnosticeret ordentligt.

 

Men summar summarum er at Isabella har pådraget sig en skade på den dybe bøjesene.. Og der er kun 20-30% chance for at hun kommer tilbage 100% på samme niveau som inden skaden...

 

 

Nogen vil måske mene at 20-30% ikke er meget - Men det er væsentlig mere end de 0% som første dyrlæge vurderede til efter hans scanning...

 

Isabella har nu været rengående i 3 uger - og er langsomt blevet øget til nu at blive trukket med 70 minutter om dagen på hård bund..!

 

 

Så i anledningen af at Isabella og jeg vandt championats listerne i henholdsvis spring og military i tylstrup rideklub 2014 - Så fik jeg taget lidt billeder af hende... Og dem vil jeg gerne dele - Da jeg virkelig kæmpede for den championatsliste i springning..!

 

 

Først hvordan man ser ud som 13 års - efter 2 måneder med henholdsvis enten boksro, eller sygefold og gå ture

 

Billede

 

Billede

Og så lige nogle billeder af de ufattelig flotte præmier som vi har fået for championats listerne

 

Billede

Billede

 

 

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

 

Og til sidst, lige et billede af alle de rosetter som Isabella har vundet igennem hendes 8 år på stævne banerne

 

Billede

 

 

Dyrlægen siger at sådan en skade på den dybe bøjesene den tager en års tid fra hesten er påbegyndt genoptræning - til genoptræningen kan være 100% færdig...

 

Jeg har ikke travlt..!

 

Idet der gik et par uger fra første undersøgelse, til jeg valgte en "second oppinion", så havde jeg jo egentlig nået at "affinde mig med" at hun var færdig som ridehest, og skulle pensioneres og gå og hygge sig her hjemme (og dyrlægen var klar til at sende papirene til at erklære hende uanvendelig)... Jeg valgte så gudskelov at køre til en en second oppinion hos en anden dyrlæge, som så gjorde at der er lidt håb...

 

Dyrlægen gav grønt lys for skridt med rytter for 2½ uge siden - jeg har dog valgt at udsætte det lidt endnu.. Men tænker jeg snart tager den første korte skridt tur på hende i år...

 

Sommeren satser jeg på skal bruges på en hulens masse skridt ture i lammesadlen og hackamoren - som hun ELSKER... Og så skal hun scannes igen til sommer, for at se om det er helet som det skal...

 

Men dyrlægen var meget positiv over, hvor hurtigt hun er blevet rengående


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

15
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke altid...
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 19:39

...så slemt med seneskader...

 

Træls at få verden væltet pga. en dum skade - men til trøst, så har jeg altså set rigtig mange heste vende tilbage til sporten efter seneskader, så alt håb er bestemt ikke ude!

 

Det vigtigste er egentlig at hesten får tid nok - og det er jeg sikker på at Isabella får

 

Min egen røg i en sene skade som sprang op 4 gange , først da hun kom på sygefold i 6 måneder med 3 forskellige slags underlag (stabilgrus, fliser og strøelse (IKKE tykt lag) gik det - hun har siden da ALDRIG haft en halt dag eller hævelser på senen... Pt. kører hun på 8-9 år siden skaden. Dyrlægerne havde ellers afskrevet hende...

 

Trine (Faxa)


1
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  28-02-2015 15:06

Jeg håber at Isabella er en af dem der kommer sig uden mén

 

Men skader på den dybe bøjesene skulle vidst være mere "alvorlige" and "almindelige" seneskader (ikke at jeg aner forskellen??)...

 

Jeg glæder mig i hvertfald til at så småt komme igang med at skridte hende lidt igen :)


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Succeshistorie
Forfatter: 
Dato:  28-02-2015 20:07

Hej

Jeg har nu også en succeshistorie med skade på den dybe bøjesene, og meget hævelse.. Boksro i en måneds tid, fulgt af lille fold og trækketure på hård bund, og derefter skridtture.

Jeg brugte staldgamacher med magneter fra Premier Equine, og dyrlægen var yderst positiv ret hurtigt.. Hun var ellers temmelig skeptisk, de første gange, hun var ude til min hoppe.. Gav hende ikke mange chancer..

Efterfølgende scanning har vist ingen skade, og er nu igen i træning..

Så krydser fingre for din Isabella :)



Venlig hilsen Pia






0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  28-02-2015 23:42

Tusind tusind tak for de positive historier!!

 

Jeg ser i hvertfald frem til sommer hvor hun skal scannes igen - kan næsten ikke vente...


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-03-2015 09:24

først og fremmest - nej hvor er det altså trist!!!
KRammer til dig!

Når det er sagt - så fat mod!

 

Jeg ved der er forskel på heste, skader osv, men du får lige min succeshistorie..

 

I Marts 2012 begynder min hest at halte, hun bliver undersøgt af en dyrlæge - det var bare kodeledsbetændelse i følge ham. Igang med genoptræning får jeg en dyrlæge som tilfældigt er i stalden til at kigge på hesten. Hun ser den kun trave, men siger "du skal ikke være sikker på den bliver ridehest igen)
Jeg kører til den store undersøgelse med røntgen og scanning ved dyrlægerne nørhald. (Maj 2012)
Scanningen viste to ting

1. seneskedehindebetændelse i højre forkode

2. En muligvis to revner i den dybe bøjesene, den sad på "højkant" og lige i kodebøjningen. Hvilket jo gør det er meget svært for den at hele.

Dommen var at med to år på en mark vil maks 25% hele

 

Dyrlægen sagde hun kunne have levet med den skade hele livet og så skule vi bare håbe på det var seneskedehindebetændelsen der gjorde hende halt.
Var revnen ny og dermed grund til haltheden, så var mulighederne få, hun ville i hvert fald ALDRIG komme til at springe igen.


Hun får binyrerbarkhormon i kodeledet mod betændelsen, 3 uger senere til tjek får jeg grønt lys til at begynde at skridte hende.
I uge 9 med skridt skulle der ringsko på for uge 10 måtte der ligges trav ind.

I december er vi igang med at trave og mener faktisk så småt der er lagt galop ind.
Hun er blevet halt på samme ben og frygtede jo opbrud i skaden, hun havde dog bare sparket sig selv.
Men denne scanning viste at den revne han var usikker på om den var der ved første scanning nærmest var usynlig og kun kunne ses fordi der havde været noget første gang.
den anden revne var mindre.
Januar 2013 lille revne helt væk, stor revne nærmest ikke eksisterende.
I januar 2013 begynder jeg at ride rigtigt igen (efter dyrlægens anvisning)
Dvs. at hun i april gik LA dresur igen.

Oktober 2013 blev hun scannet grundet halthed igen.
Revnen var TOTAL helet.

Seneskedehindebetændelsen er dog en kronisk tilstand, så hun bliver erklæret uanvendelig.

 

MEN en revne i den dybe bøjesene hvor maks 25% ville hele efter 2 års som foldhest, helede komplet efter 1 år UDEN ro!
Så hvis du giver hende tid, så skal det nok gå!

God bedring til hende!


Mvh Kathrine

www.facebook.com/kathrineoghopperne

Med to smukke stjerner på himlen og tre dejlige i stalden

 

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  01-03-2015 09:45

Tusind tak for den positive fortælling - det er guld værd med sådan nogen...!

 

 

Jeg ved ikke præcis hvilken type skade der er på Isabellas bøjesene - Men i mit hovede så håber jeg ikke det er en stor skade, siden dyrlæge 1 ikke fandt den da han scannede hende...

 

Der er også nogle "udposninger" på slimhinden i hendes seneskede - Men seneskederne har været "væskefyldte" siden maj sidste år, og hun har aldrig været halt/varm af det, så der fik jeg bud på at ride videre... Så de "udposninger" har med stor sansynlighed været der i snart et år...

 

Dyrlægen drænede dog seneskederne og sprøjtede noget antiinflamatorisk ind - og hævelsen er væsentlig pænere nu og ikke blevet værre igen


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pøj pøj.....
Forfatter: 
Dato:  01-03-2015 22:38

Øv for en ærgelig start på året

men dejligt at det ser ud til at gå den rigtige vej. Ville bare lige ønske god bedring og så håber jeg på ride tråde fra dejlige Isabella igen til sommer. Krydser finge og sender god karma jeres vej.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bøjesene
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 13:07

Ej hvor øv!? Det er jeg ked af at høre! Om den dybe bøjesene er "den værste" sene at overanstrenge er lidt forskelligt hvad fagfolket synes, men jeg vil sige at de ofte heler bedre end fx gaffelbånd (der jo egentlig er et ligament og dermed ofte heler meget langsommere).

Har du overvejet ringsko og IRAP behandling (hvis ikke det allerede har været med i overvejelserne)???


Hedin´s Il Divo XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  05-03-2015 13:26

Nej har ikke overvejet ringsko eller IRAP - Da dyrlægen ikke har foreslået noget af det..

 

Især IRAP tænker jeg at det nok ikke er "nødvendigt", idet hun jo allerede er rengående... Og det har hun været i snart en måned.. Hvilket dyrlægen var MEGET positivt overrasket over - idet han jo ikke behandlede hendes bøjesene på nogen måde med andet end ro... (og så sprøjtede han antiinflamatorisk ind i hendes seneskeder, hvor der jo blev fundet noget udposning på slimhinden)..

 

Hun går stadig på sygefold - og det kommer hun til at gøre indtil der er mere tørt udenfor, så risikoen for skrid er mindre...


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-03-2015 15:29

Øv, det er jeg ked af at høre!! Men jeg krydser fingre for at med lidt ro og TLC bliver hun god igen. Jeg har hørt mange historier om heste som man tror er færdige, men så får de fri en lang periode, og så går det godt igen. Så jeg krydser fingre for at det samme gælder for Isabella, og at vi om en stund får se jer "in action" igen- på en eller anden måde :-)

 


Marit :-)

 

 

- hestemassage tilbydes på Sjælland -

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  10-03-2015 20:10

Jeg håber på vi gør comeback næste år

 

Men status lige pt er i hvertfald at hun er rengående både på hård bund, og volte i ridehallen - det er ret positive tegn...!

 

Skridter en time på hende dagligt, og øger lige så stille...

 

Til sommer skal hun scannes igen


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider