Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Børnearbejde :)
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 20:59

Jeg var i haven idag med sønnemand på 4.

Jeg gik og klippede stauder ned da jeg kom til at kigge på vores 2 æbletræer, dem har vi et par år gået og snakket om hvad vi skulle finde på med.

 

Det ene gav sure æbler og det andet har været yderst sparsommeligt måske sygt de sidste 2 år.

 

Og ja, pludselig stod jeg så med saven i hånden :D

Beskæringen blev til fældningen og Simon hjalp.

 

Han fik lov til at lege stærk mand med øksen (som er en gammel, slidt, sløv, ting arvet af oldefar - så ingen risiko for at han huggede benet af sig selv eller hunden for den sags skyld, bare rolig!)

 

Men det gav mig lyst til at lave en tråd om børnearbejde - jeg er nok ikke den eneste der benytter mig af den slags? ;)

 

Her er mit bidrag - vis mig dit:

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

 

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

 

 

Billede

 

Billede

 

Og mange flere - men ja børnearbejde er jo bare samværd og hygge :D Ungerne ELSKER jo at være med (y)

 


Venlig hilsen Christina


Små fødder sætter dybe fodspor...

 

Alt muligt sælges, børnetøj 0-6 år, legetøj, hjemmelavede ting osv.

*Klik klik*

13
0
Svar på denne tråd
 
 SÅÅÅÅÅÅ....
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 21:26

....mange for at du inddrager "afkommet" i hverdagen !

 

Trine (Faxa)


5
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har ikke
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 21:55

Jeg har ikke en masse billeder - det gør vi ikke rigtig i.

 

Men Lukas 8 år elsker at hjælpe med madlavning, han vil gerne ordne vasketøj, dvs ordne vaskemaskine og tørretumbler, han støvsuger og vasker gulv, tørrer borde mm af. Desuden hjælper han gerne ude med alt staldarbejde + det løse.

Hans begejstring for opvaskemaskinen er dog faldende, medmindre det drejer sig om at starte den - man er vel en dreng med hang til teknik.

 

Billede

 

Billede

 


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

5
0
Svar på denne tråd
 
 Den farlig øksemand
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 22:05

Iiih tak Trine :)

 

Det er nu en naturlig ting i mine øjne at inddrage ungerne i så meget som muligt.

 

De kommer også stormende begge to når der skal lægges tøj sammen ;)

Og Simon især vil rigtig gerne putte ind i vaskemaskinen og eller tørretumbler :)

 

Og så er der slåskamp om at få lov at starte opvaskeren ;) Storesøster Emma på 7,5 tømemr den også ind imellem.

 

Men især køkkenarbejde og havearbejde er et stort hit - og det er da så super hyggeligt at være sammen med dem om det.

 

Her er lige en lille video af øksemanden - bemærk Ronja (hunden) skal lige tjekke om han nu også gør det ordentligt ;D

(ingen børn eller dyr led nogen overlast under udarbejdelsen af filmen :P)

 

Video

 


Venlig hilsen Christina


Små fødder sætter dybe fodspor...

 

Alt muligt sælges, børnetøj 0-6 år, legetøj, hjemmelavede ting osv.

*Klik klik*

5
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 17:02

Jeg har ingen billeder, men til gengæld en søn der som 3 årig så mig stå og hænge vasketøj op: "Mor vil du have hjælp med at hænge tøj op?" Mig: "ja tak, du må da meget gerne hjælpe." omkring her smeltede morens hjerte, lige indtil afkommet svarede: "Nå, det gider jeg faktisk ikke."


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

9
0
Svar på denne tråd
 
 AnjaPrice
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 20:25

FNIS!!! Kan lige se møglen stå der og bare gravalvorligt komme med den melding mens mor er ved at svømme hen over sit fantastisk og initiativrige afkom

 

Trine (Faxa)


3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 20:45

Trine, er det ikke en selvfølge, at børn er med til de ting som laves i hjemmet ?

Det har det da alle dage været herhjemme, og nu er de så store, så det virkelig batter noget

 

Har desværre heller ingen billeder, men vores laver alt fra at tømme opvasker til at flække brænde (de er 13 og 16).

 

Da de var små elskede de at være med til alt, i dag er det ikke opvaskemaskinen som trækker mest, men brændeflækkeren er faktisk stadig et hit .

 

Da den yngste var 3 år og vi byggede om, fik han et værktøjssæt i julegave (plastik) og så gik han sammen med farmand og skruede og hamrede. En dag mente han så, at fars hammer skulle afprøves, med en bullen finger, hvor neglen måtte punkteres af lægen som resultat .

0
0
Svar på denne tråd
 
 Se.....
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 21:07

...det troede jeg faktisk også som barn - sådan var det ihvertfald hjemme hos os

 

Men har bare SÅÅÅÅÅÅ mange gange som voksen hørt den der med "nej, børn skal være børn - de skal ikke have pligter/hjælpe til", "nej, mine børn hjælper ikke - det tager for lang tid/bliver ikke gjort ordentligt", "nej, for jeg blev tvunget til det som barn - så DET skal mine børn ikke" osv

 

Wonder why børns folk så er en smule forkælede

 

Trine (Faxa)


5
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 21:37

hmmmmm, vores den ældste har 1 gang stejlet og brokket sig over, at skulle hjælpe til.

Mit svar var : jamen bor du da ikke her ?

 

I min optik, så hjælper alle i husstanden med til, at hverdagen glider så nemt som muligt. Og bor man her, så er man selvfølgelig med.

At opvarte sine børn i hoved og røv, er at gøre dem en bjørnetjeneste. For hvad så, når de flytter hjemmefra ?

5
0
Svar på denne tråd
 
 her hos os.
Forfatter: 
Dato:  28-02-2015 07:57

Ja her hos os har det altid været en selvfølge, at ungerne var med lige så snart de kunne.

Med en datter der startede med at ride pony og konkurense fra hun var 5 og en knægt der også meget tidligt, var aktiv med mottocros, ja så var de nød til at deltage i en del her hjemme, for ellers var der ikke tid til at køre dem rundt til alle ders sævner og løb i weekender og flere gange træning om ugen.

 

Datter bor stadigvæk her hjemme, hun deltager på lige fod med os andre i alt og passer også stadigvæk selv sine to heste.

Børn tager ikke skade af at deltage og vide at man er nød til at være en del af de opgaver der skal klares, tværdigmod mener jeg de bliver bedre til at klare sig selv og stærkere til at stå på egne ben, samt lærer at fælles skab kræver en insats.

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 At børn
Forfatter: 
Dato:  28-02-2015 09:08

Trine: At børn skal have lov til at være - det er jeg helt enig i. Men jeg lægger nok en anden betydning i det, end den du åbenbart typisk har mødt.

 

Børn kan sagtens være børn OG hjælpe til med hjemlige pligter.

Min søn skal lave diverse ting, men han skal fx IKKE indvies alverdens voksenproblematikker eller se nyhedsudsendelser udsendt af andre end Ultra-Nyt.

 

Som lærer møder jeg mange børn, som ikke får lov til at være børn, da de fx kender til en hver detalje i de voksnes parforhold, økonomiske vanskeligheder, arbejdsmæssige problemer mm. Forældre, som ikke kan tænke en tanke, uden børnene skal inddrages i alle aspekter. Forældre, som i misforstået fortrolighed, gør børnene til veninder/venner. Det er et råddent børneliv!

 

Men huslige pligter, med dertil alderssvarende ansvar, kan sagtens kombineres med et godt og trygt barneliv.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

5
0
Svar på denne tråd
 
 Billig arbejdskraft.
Forfatter: 
Dato:  01-03-2015 11:58

AnjaPrice / Åhhh jo, den sætning har vi også hørt..

 

Netop ballancen mellem barn / læring og voksen er nogengange svær, Tina.

 

Der er ting som børn ikke bør, ikke må og ikke skal. Omvendt så er der ting som de har godt af og ting som vi vælger IKKE, at skåne dem for.

Sammenlignet med andre børn så kan vi da se, at hvad vi vælger at putte i de forskellige kategorier kan være meget forskelligt fra hvad andre forældre gør.

 

Feks. emnet omhandlende 6 gribes meget forskelligt an...

Ej men altså vi bor på en gård, vi har dyr så, hvordan det hænger sammen kan vi altså ikke gå og 'skjule' for børnene når feks. hanen hopper på hønsene eller når hoppen får et føl, hvor kom det så fra... Hvis vi er rimelige afslappet på det område, så mystificere børnene det heller ikke.

 

Når bonderøven slaget et dyr på tv, ja, så kan det da være lidt træls at få smidt i hovedet, men han gør det i en sammenhæng, hvor det er en naturlig proces og hvor fokus ikke er på blod alene men på produktet altså maden. Første gang så kikkede vi lige på hinanden et split sekundt, men det har vi så valgt at ikke at gøre et stort nummer ud af.

 

Sidste år havde vi selv slagtekyllinger og der kom en dag hvor dem der havde overlevet opvæksten, blev slagtet. Vores ældste syntes det var super spændende at deltage og pigerne syntes det var lidt aad..

 

Billede

 

Den store pige havde flittigt hjulpet med at passe dem. Flytte dem ud i indhegning og ind i huset dagligt. Hun var blevet rigtig glad for én af dem, men desværre så dødede den ugen inden de skulle slagtes. Det var hun naturligvis ked af, men jeg hørte ad omvene at hun i skolen havde forklaret, at det var hun egentlig glad for, for så skulle den ikke slagtes og hun slap for at spise den...

 

At få dem til at tømme opvaskemaskine og gå ud med skrald er de ikke så begrejstret for, men hvem gider skodopgaver. Derfor har vi indført et point system, hvor de kan tjene streger. Skraldeposen giver feks. en sort streg som er = 2.- at køre brænde ind til fyret giver en grøn streg = 5.- (Omvendt så kan man også få en rød streg = den sletter en ekstisterende streg. ) Systemet fungere faktisk rimeligt godt.

Ikke alt gøres op i streger, men kun de lidt sure opgaver som forældrene heller ikke rigtig gider.

I går tjente den yngste feks. en grøn streg ved at fjerne gamle planter fra drivhuset og hun var pave stolt + det blev så fint.

 

Et eller andet sted så er det vel sundt nok at de lærer at penge ikke bare er noget der falder ned fra himlen! Især fordi de har godt af at lære at de penge de har, ikke rækker til ALT de gerne vil have.

Det har feks. udledt til denne ordveksling:

Mor: du må gene købe den.

Datter: Skal jeg betale med mine egne penge?

Mor: Ja.

Datter: Så nej tak!

(Mor: )

 

En af de ting som jeg er rigtig glad for at få hjælp til er at trække heste ind fra fold

Billede

 

og trække heste ud til fold..

Billede

Min gamle hest på her 24 år, er egentlig ikke specielt glad for børn, men hun er rigtig godt opdraget. En pige på 6 har ingen chance for at holde dén hest, hvis den VIL noget andet, men den følger fint med og opfører sig pænt!

 

De er også rigtig flinke til at hjælpe i køkkenet og

Billede

 

feks. er de gode til at lave salat (og de spiser det gerne).

Rengøring er især pigerne også gode til at hjælpe med. :)

Dog så glæder de sig til at besøge Morfar, fordi han har sådan en "sjov" støvsuger og SÅ bliver huset støvsuget til den store guldmedalje. Desværre har jeg intet billede, men den store pige støvsugede med en lille transistor radio på skuldren samtidig.

Min far ringede efter 14 dage og sagde at nu måtte hun gerne komme på besøg igen for der trængte til at blive støvsuget.

 

Men det kan være skide svært at opdrage børn så det er i dén grad en ballancegang.

 


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

7
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-03-2015 21:11

Ej nogle flittige unger i har :)

Især billedet med drengen og øksen fik mig til at smile, det synes han da sikkert bare er mega sejt, og det mindede mig lidt om Bonderøven. Han er heller ikke bange for at lade børnene hjælpe til med værktøj på gården, under overvågning selvfølgelig :)

 

Nu kan jeg ikke huske hvem der skrev det, men nej, det er faktisk ikke altid en selvfølge, at børn hjælper til og har huslige pligter!

Jeg havde ingen, udover at passe mit marsvin (give mad og vand, tømme bur osv).

Min mor og stedfar var frygteligt stressede altid, og os 3 børn har aldrig fået pligter, for så gik det bare for langsomt, eller blev ikke gjort ordentligt!

Én gang havde min lillebror plaget så længe om at måtte lave aftensmad, at han fik lov. Det endte med skænderi og kaos og det skulle gå så hurtigt; vi fik heller aldrig lavet den dessert der skulle til, og som min bror selv havde fundet på.

 

Al madlavning osv lærte jeg først, da jeg fik kæreste i midten af gymnasiet, og begyndte at hænge hjemme hos ham konstant. Så lavede vi mad, tømte opvasker, vaskede op i hånden, vaskede tøj, gjorde rent osv :)

Alt det jeg faktisk aldrig selv havde skullet gøre.

 

At kalde det en forkælet opvækst er i mine øjne helt forkert. Pligter kan være sure, men hvor er det da guld værd at lære at lave mad og ordne huslige ting hjemmefra! Jeg var da bare heldig at lære det af andre veje.

Og hvor er det da guld værd, at forældre inddrager børnene i det daglige arbejde, også selvom det går mere langsomt eller måske ikke bliver gjort 100% korrekt de første par gange.

 

Så STORT thumps up til jer, mine kommende børn skal helt sikkert inddrages i huslige pligter, på et fornuftigt niveau selvfølgelig, men det fratager dem da slet ikke muligheden for også at være børn samtidigt


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 18:28

ha ha ha, Anette, den med ikke at ville købe hvis de selv skal betale, den har jeg også fået adskillige gange.

Til gengæld har de selv sparet op til rigtig mange ting, såsom en smartere/dyrere mobil end mor og far ville betale og halvdelen til en fancy bærbar computer.

Så jo, det har lært dem om penges værdi og at de ikke bare hænger på træerne.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider