Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Træning med godbidder og klikker
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 19:36

Jeg vil gerne vise jer nogle videoer af min klikker- og godbidstræning med Comet og Safir, og jeg håber at der er nogle af jer, der også vil vise og fortælle om jeres godbidstræning - uanset om I bruger klikker eller ej.

 

Først nogle klip, hvor jeg forsøger at lære hestene selv at tørre deres øjne, når jeg holder en vatrondel op.

 

Jeg plejer såmænd godt at kunne få lov at tørre deres øjne, hvis de er irriterede og løber i vand, men hestene vil da helst være fri. Jeg så en video på youtube af en pony, der havde lært selv at gnubbe øjet mod en klud, som træneren holdt frem, og tænkte, at det kunne da både være sjovt og ganske praktisk at lære mine.

 

Først en video med Safir, som nok har trænet denne øvelse 6 eller 7 gange. Hun er så småt begyndt at forsøge sig med selv at føre øjet tættere på vatrondellen. Og nogle gange tjekker hun lige om jeg ikke er tilfreds med at hun sætter panden på rondellen

 

Video

 

Videoer af Comets træning følger, når jeg har dem klar.

 

Jeg håber at nogle af jer har videoer af jeres godbids-træning og vil fortælle om, hvordan I træner.


Kh NinaSt

Besøg min youtube-kanal

7
1
Svar på denne tråd
 
 Comet 1. og 2. træning
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 20:45

Her er en video af, hvordan Comet introduceres til øvelsen: tørre øjne i en vatrondel.

 

Først klikker jeg tre gange mens jeg rører hans øjne med vatrondellen. I starten hjælper jeg ham ved at holde hans hoved stille med grimen. På den måde kommer vi hurtigere frem til klikket end hvis han havde forsøgt at dreje hovedet væk hver gang.

 

Når jeg har klikket ham tre gange for at lade mig røre hans øje med vatrondellen begynder jeg at trække tiden en lille smule og på den måde give ham tid til at forsøge at regne ud, hvad han skal gøre for at score et klik og en godbid.

 

Video

 

Så fik han ½ times tænkepause før 2. lektion - denne gang uden grime.

 

Jeg synes selv at det er tydeligt at han er ved at fange ideen

Video


Kh NinaSt

Besøg min youtube-kanal

4
1
Svar på denne tråd
 
 Vandspiltoug med klik
Forfatter: 
Dato:  07-12-2014 14:39

Vandspiltouget i stalden er lidt udfordrende, fordi det er ret smalt, lukket i enderne, men åbent på begge sider:

 

Billede

 

Oprindelig var det kun åbent på en langside, men i forbindelse med at to bokse blev lagt sammen blev der lidt ekstra gulvplads til vandspiltouget så vi kunne komme til fra begge sider af hesten.

Comet kan godt gå ned i vandspiltouget, men han vil da MEGET hellere være fri, så jeg skulle ind i mellem presse ham mere end jeg har lyst til, for at få ham til det.

Så forsøgte jeg med klikkertræning, og selv om 'gå i vandspiltoug' ikke er hans yndlings-klikker-øvelse, så har klikket (og godbidderne) øget hans motivation ganske gevaldigt. Se selv:

 

Video

 

Jeg vil stadig RIGTIG gerne se videoer og billeder samt høre jeres fortællinger om jeres godbidstræning (med eller uden klikker). Hvornår bruger I godbidder? Hvilke ting træner I med godbidder? Hvad er jeres erfaringer med godbidstræning?


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

3
1
Svar på denne tråd
 
 Klikkeniks
Forfatter: 
Dato:  07-12-2014 21:26

Hej Nina

 

Fine videoer. Jeg synes at Comet opfører sig eksemplarisk i vandspiltouget. Og det er flot at du kan "vinke" ham ned i retning mod dig selv. Det er altid nemmere at "skubbe" en hest fra sig, end at "trække" den ind mod sig.

 

Jeg bruger også rigtigt meget tid på diverse træning og tillidsøvelser fra jorden.

 

Jeg har forsøgt mig med klikker, men synes ikke at jeg er god nok til at klikke på det rigtige tidspunkt. Så jeg bruger stemmen, og ordene rigtiiii og dygtiii i stedet for klik.

 

Jeg bruger godbider som forstærkning for "rigtiii".

 

Men det jeg bruger allermest er i virkeligheden mit kropssprog. Delvist bevidst, men på mine videoer kan jeg se at jeg faktisk bruger masser af små signaler, helt uden at tænke over det. Det er noget med min placering i forhold til hesten, og så "prese" ved at gå tæt på når jeg øsnker at den skal gøre noget, og "frigøre presset" ved at træde væk når den gør noget rigtigt og andre gange lige omvendt. Det er svært at forklare.

Ofte føles det som om jeg bare tænker det den skal gøre, og så begynder den lidt tøvende, og så skal der ikke meget bekræftelse til før øvelsen fuldendes.

 

Min erfaring med godbiderne er, at hesten nogle gange godt kan blive alt for fikseret på godbidden, og derfor "buser" derudaf og overser det man beder den om. Jeg har derfor lært ham at når jeg vifter med fingeren mod hans mule, så skal han vende hovedet væk og stå helt stille og vente på godbidden. Den indlæring er guld værd :O)

 

Du kan se lidt af vores træning i videoen herunder.

 

Video

 

/ Pia

2
1
Svar på denne tråd
 
 Fantastisk
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 00:46

Mange tak, Pia, for en spændende video

 

Det ærgrer mig lidt, at musikken er så høj for jeg ville rigtig gerne have kunnet høre, hvornår du roser ham. Men den er nu rigtig interessant alligevel

 

Han er godt nok blevet fortrolig med plastikken - det håndterer han rigtig flot.

 

Og han får gang i forbenene, lige så snart du lægger dækket frem. Lige der ligner han og Comet hinanden Comet elsker øvelser, hvor han får lov til at bruge sine forben.

 

Jeg er vildt imponeret af at du også har lært din hest at stille bagbenene ned i dækket. Jeg har ind i mellem overvejet om man kunne lære dem det, men troede egentlig ikke at de kunne opnå så meget specifik kropsbevisthed om deres bagben. Men nu kan jeg jo se, at det kan lade sig gøre

 

Hvordan har du lært ham det? Hvad var de første trin i indlæringen?


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klikkertræning
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 09:46

Her et lille klip fra hvor jeg får undervisning af Hannah fra England.

Gnisten (min hest) har lært at sænke sit hoved, og her er jeg ved at lære ham at løft det på et tøjle signal, jeg bruger både at kunne hæve og sænke hans hoved i min ridning.

www.youtube.com/watch?v=0LgVAudD0Xw

 


Heste hilsen Rebecca

 

Naturligtræning.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hannah
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 10:02

Her er lidt trænings film om Hannah, som jeg fik undervisning af :-)

www.youtube.com/watch?v=GRHmuEtDbfc

www.youtube.com/watch?v=EjyIXQljqc0

 


Heste hilsen Rebecca

 

Naturligtræning.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende video
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 21:33

Tak, Rebecca, for en interessant video,og for link til nogle spændende videoer på Youtube. Dem kan jeg vist godt få brugt lidt tid på at kigge igennem

 

Er det første lektion, hvor I træner 'sænke hovedet' eller har I trænet øvelsen før?

 

Han fanger i hvert fald lynhurtigt ideen

 

Hvad sker der, når du kommer i sadlen? Har du to forskellige signaler til at sænke tempoet og løfte hovedet - eller hvordan kan han skelne mellem, hvad du ønsker?

 

Har I talt om, at han muligvis kæder det at sænke hovedet sammen med at løfte det og få sin belønning - altså at han tror at han er nød til at sænke hovedet for at få dig til at give signal til løft, så han kan tjene sit klik?

 

En tilskuer spørger på et tidspunkt om I slet ikke giver klik for at sænke hovedet, men jeg kan ikke rigig høre hvad din instruktør svarer - kan du huske det?


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

1
1
Svar på denne tråd
 
 klikkertræning
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 07:02

Hans ynglings øvelser over dem alle er at stå med sænket hoved, for ham er det nærmerst en belønning i sig selv :-)

 

det med sænket hoved har jeg brugt meget når vi er på tur, øvelsen giver ham meget ro og hjælper ham, det med løft er lige så meget for at have en kontra øvelse, men også at jeg kan bruge det på banen hvis jeg vil have et lille løft i skulderen, han kan være noget tung for til :-)

 

Jeg har desværre, ikke det næste film klip, hvor vi gør det imens vi går rundt, der er han ikke så slem til at gå med hovdet lavt.

 

Dejlig du vil dele din videoer med os, der er ikke noget bedere end at se, nogle der brænder for klikkertræning :-)


Heste hilsen Rebecca

 

Naturligtræning.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klikkertræning
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 07:34

Hov, så lige dit spørgsmål, øvelsen med sænket hovedet har han kunne længe, det det med at løfte det vi arbejder på :-)

 


Heste hilsen Rebecca

 

Naturligtræning.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen klokkeklare klikker tips
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 11:50

Hej Nina

Ja, jeg beklager den høje musik. Jeg tænkte ikke lige på at jeg havde stillet mobilen ved siden af radioen da jeg optog filmen :)

 

Jeg må nok også erkende, at jeg måske var lidt fedtet med den verbale ros (som burde komme længe inden godbidden), idet det var øvelser som Baby kender forholdsvist godt i forvejen. Jeg bruger mest stemmen og ros når det er en helt ny øvelse, altså for at lade ham vide præcis hvornår han rammer den bevægelse jeg ønsker han skal sætte igang.

 

Alle de her øvelser med at få Baby til at træde på forskellige ting kom sig af at han var meget ked af at skulle i traileren da vi hentede ham. Han havde kun kørt en gang tidligere, og da var det gået galt ved læsningen, hvor han havde panikket og sprængt grimen fordi de havde bundet ham inden de lukkede bag ham.

Der var intet da først han stod derinde, men han var helt klart panisk for at skulle op i traileren.

 

Så jeg droppede trailertræningen, fandt et par gamle paller frem, og gik i gang med at lære ham at træde op på pallerne på et kydtegn fra mig. Inden længe kunne han stå med alle fire ben på en kvartpalle :)

Tilbage ved traileren brugte jeg den samme lyd, og efter nogle forsøg fik jeg ham til at gå i traileren - han er dog stadig ikke helt glad for det.

 

Udover trailer var han også meget bange for vand. Især for vand i en spand. Derfor træningen med at sætte fødderne i en spand :)

Det er lidt sjovt med Baby, for jeg skal faktisk bare være sammen med ham, og bare lade ham tøffe rundt, så finder han selv på nye ting som han mener må "gi pote".

 

Sådan skete det med bagbenene. Han havde stået med forbenene i spanden, og da jeg bad ham om at stige ud og gå efter mig, så stoppede han op, og begyndt tøvende at løfte det ene bagben op mod spanden, mens han ivrigt spejdede efter den hånd som jeg havde en godbid i. Heldigvis opfattede jeg hvad han havde gang i, så jeg roste ham og gav ham godbidden. Skubbede ham lidt tilbage, men stadig med spanden længere tilbage end forbenene, gav ham min "sæt lige dine ben op på noget lyd", og så satte han fint det ene bagben op i spanden.

 

Når jeg rider ham, og skal sidde op foretrækker jeg at stå på en skammel, og stige op derfra. Men han havde en tendens til at flytte numsen ud, hver gang jeg ville stige på. Det havde vi så arbejdet med noget tid, men jeg havde ikke helt held til at få ham så tæt på som jeg kunne ønske mig.

 

En dag trænede jeg så denne øvelse med en anden pony mens Baby bare nussede rundt. Det er lidt af en udfordring at have to løse ponyer og kun træne den ene, for især Baby vil meget gerne være med - hele tiden. Denne dag stod jeg så på skamlen og var lige gået i gang med den anden pony.

Baby, som ellers havde giver mig grå hår i hovedet over den øvelse kom gående over, sendte den anden pony sit "nu skal du bare flytte dig" blik, og så møvede han ellers over ved siden af mig, dog stadig med numsen stukket godt over til siden og tiggede for at få en godbid. Jeg valgte at ignorere ham totalt, hvorefter han resolut kaster numsen ind til siden, så han sår klinet op af mig - en placering til UG med kryds og slange i forhold til hvad jeg havde prøvet at læge ham. Og SÅ var det om at rose og skynde sig at hive en godbid op af lommen, og siden da har Baby fanget at han skal "rette ind" for den sags skyld også når jeg står på jorden. Du kan se antydningen af det 10 sekunder inde i min video.

 

Jeg ved ikke om du kan bruge mine svar til noget. Jeg har ikke nogle klokkeklare klikker tips, men har bare selv meget glæde ud af at daske rundt med hestene uden nogen særlig agenda, og så holde øje med hvad de laver, og så forstærke det jeg mener vil kunne bruges senere :) Og jo mere tid jeg bruger på bare at være sammen med, jo mere byder hestene selv ind med?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klikker
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 12:51

Jeg er helt ny inden for klikkertræning, men har prøvet det nogle gange med min 2,5 års. Og han reagere rigtig fint på det. Startede med et target, så jeg også kunne få øvet mig på timingen. Han var begyndt at blive ret fikseret på kiksene inden, og efter 2 gange med target og klikker så forsvandt det.

 

 

Jeg synes klikkertræningen giver både ham og mig noget konkret at forholde os til, hvilket jeg har brug for, da jeg har noget utryghed, som jeg har svært ved at styre når den først er det. Det gør jeg holder fokus på "målet".

 

Jeg har haft problemer med at få ham til at gå frem igen, når han er standset. Fik undervisning i går, hvor klikkeren blev brugt når jeg stoppede ham. Det fungerede rigtig fint, og jeg følte at han var lydhør over for det vi lavede.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende svar
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 16:15

Rigtig spændende svar - tak for det.


Jeg glæder mig til at nærlæse dem og svare, men skal lige hjem fra job - og ud at træne lidt med hestene først. Ha' det godt så længe


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende fortælling piphans
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 20:52

Det er meget interessant at læse din beskrivelse, Piphans.

Jeg har godt hørt tale om, at hesten selv kunne byde ind med adfærd, men aldrig rigtig fået et 'billede' af det. Det fik jeg gennem din beskrivelse

 

Og så kan jeg gå og spekulere på, om jeg er for kontrollerende, og måske på et tidspunkt forsøge mig frem med at tillade hesten at tage initiativet.

 

Hvis du kan beskrive flere situationer, hvor det har været hesten, der har valgt de nye øvelser, så vil jeg meget gerne læse med.

 

Løber du aldrig ind i, at han bliver for anmasende og tiggende, når han selv får lov at foreslå øvelser?


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skelne stop og løft?
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 20:57

Tak for forklaringen, Rebecca

 

Jeg kan se, at jeg spurgte om det var første lektion, hvor I trænede 'sænke hovedet', men jeg havde faktisk forstået at det var en øvelse I var fortrolig med, og det jeg ville have spurgt om var, om det var første gang i trænede 'løft hovedet'?

 

Og jeg spekulerer stadig på om signalet til at 'løfte hovedet' ikke skaber forviring i forhold til signalet til at sænke tempoet, som vel også er et træk i grimen - hvordan skelner I mellem de to signaler?


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klik for stå eller gå?
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 21:28

Hvis jeg har forstået dig ret, Cecilie, så var din unge hest ved at være lidt for bøvlet og tiggende, når du gav ham godbidder, men træning med target og klikker gjorde ham igen nem at omgås?

 

Det tyder da på at du har fået rigtig godt fat i klikkertræningen - ellers havde det nok gået den anden vej

 

Problemet med at få ham til at gå frem - var det fordi han standsede af sig selv, eller var det når du havde standset ham, at han så ikke ville gå frem bagefter?

 

Blev han så lettere at få frem, når i klikkede ham for at stoppe - eller klikkede I ham for at gå frem?

 

Det lyder rigtig spændende, at din ungerviser er med på klikkertræningen.


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 ben hart
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 23:04

epona har en spændende video om klikker træning med Ben Hart, som bruger en del klikker, men samtidig også er meget videnskabs interesseret omkring hvad der sker i hjernen imens.

www.youtube.com/watch?v=D328qIbvQTY

Man skal nok se den hele, da linket kun er en trailer og derfor ikke giver helt det indtryk som hele videoen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fri shapping
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 09:55

Det med at vente på hesten byder ind med øvelser, kaldes fri shapping, og er en kanon måde at motivere og få hesten til at tænke på.

Nina: indlæringen er delt op, først indlære jeg det ved løft i tøjlen og så begynder jeg at lægge stemme komando på "op" så jeg til sidst kun bruger stemmen, lidt det sammen ved stop signal, hvor det først er et træk og senere bare stemme.

 

tøjle signaler er forskellige, løft i tøjle for løft og træk i tøjle for stop. :-)


Heste hilsen Rebecca

 

Naturligtræning.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 klikker
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 10:01

Cecilie

det er rart at læse du finder tryghed i klikker træningen, det er nemlig også min erfaring.


Heste hilsen Rebecca

 

Naturligtræning.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 shaping
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 11:28

Tænk - der findes et fint ord for at gå og hygge sig med hestene. Jeg vil nu skrive fri shaping på listen over fritidsinteresset :)

(ovenstående ikke skrevet med ironi - men absolut med glæde!)

 

Jeg tror altid jeg har "shapet"... Lige siden jeg som barn fik min første hund, og fandt ud af hvor mange ting man kunne få ham til, blot ved at være sammen med ham, observere og så rose på de rigtige tidspunkter.

Som barn har man ofte oceaner af tid, og netop det er for mig den vigtigeste ingrediens i en hver trænings situation. Oceaner af tid, endnu mere tålmodighed, og evnen til at nyde processen der (for det meste) leder til målet.

 

Samværet med dyrene er min lykkepille. Når jeg hygger med dyrene kan jeg lægge alle dagens spekulationer og ufærdige gøremål fra mig. Min mand fortæller mig at han elsker at komme uanmeldt ned i hallen og kigge på mig når jeg hygger med hestene, for han elsker at se hvor glad jeg ser ud når jeg gør det...

 

Min mand var iøvrigt slet ikke tryg ved heste da vi flyttede til vores ejendom i foråret 13, men som man kan se på denne lille film med ham og Baby, så er han kommet godt efter det www.youtube.com/watch?v=NE1BuwMN1fo

 

På den film kan man også se at jeg har trænet baby til at vende hovedet væk hvis han skal ha sin godbid - det er min måde at takle problemet med anmasende adfærd og tiggerri. Min mand er sidst i filmen dog slet ikke opmærksom på Babys signaler, og det er faktisk lidt sjovt at se deres adfærd.

 

Spol videoen frem til lige før minut 1. Ved 1:03 vifter Claus med hånden. Det ser Baby.Ved 1:05 vender Baby hovedet væk, men ørerne viser hvor hans fokus er. Claus ser ikke babys tegn. 1:08 Claus laver fis og slår ud med armen, Baby opfatter tegnet og vender hovedet væk. 1:11 - 1:12. Baby prøver at shape Claus, og forstærker tegnet med hovedet væk, men Claus opfatter det ikke. 1:16. Baby opgiver, og prøver det gode gamle trick med at lede i lommerne.

 

En anden ting i skal lægge mærke til på videoen er, at Baby hele tiden holder en vis afstand. Da jeg købte ham var han helt vildt klæbende. Ville helst gå på mine fødder. Lagde hele tiden hovedet op på min nakke når jeg stod foran ham (sødt, men også lidt anmasende) og så havde han en forfærdelig vane med at gå og skubbe med hovedet når man trak ham i trækketov.

 

Siden han, lige da jeg havde købt ham, på en løbetur blev forskrækket og løb mig ned, så jeg faldt og slog hovedet har jeg gjort meget ud af at bede ham respektere mit "rum".

Han skal hele tiden holde en respektfuld afstand. Den adfærd har jeg kopieret fra min gamle hoppe, der var helt vildt god til at formidle hestesprog, i hvert fald til mig. Det er almindelig hesterespekt at overholde denne afstand med mindre man bliver inviteret til social interaktion.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 klikker
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 11:32

det må være dejligt at være hest og hund ved dig Pia :-)

 

jeg kan ikke se dit sidste klip du har delt, der står den ikke er tilgængelig.


Heste hilsen Rebecca

 

Naturligtræning.dk

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bøvs på Youtube
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 11:43

Tak Rebecca.

 

Jeg tror der var en bøvs på Youtube der gjorde at klippet ikke kunne vises, for jeg kunne heller ikke komme ind på linket først, men to minutter senere kunne jeg godt igen.

 

Hvis du stadig ikke kan se den kan jeg prøve at hente den ind i mit galleri

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klikker
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 18:26

Han stoppede med selv at søge godbidderne efter jeg har trænet target med ham. Og synes at det har været nemmest for mig, at træne med target, så jeg kunne få styr på min timing med klikkeren.

Startede med at bruge et låg, og prøvede i dag med en 1/2 liters flaske, for lige at teste ham Og han vidste lige med det samme hvad han skulle gøre.

 

Problemet har været når jeg skulle gå med ham fra A til B, når det har været uden for den daglige rytme med ind- og udluk, så bliver han meget obs på sine omgivelser/lyde, og bliver let forskrækket og så standser han og er virkelig svær at få frem i skridt igen. Hvilket har fået min usikkerhed til at bryde frem, og så har jeg ikke kunne få vist ham tydeligt nok hvad jeg ville.

 

Undervisningen bestod i, at jeg bad ham om at gå frem og efter 5 skridt så bad jeg om stå med stemmen og let pres i tovet. Lige så snart han standsede blev han klikket og fik kiks. Så blev han bedt om at gå frem igen osv.

Det reagerede han super fint på.

Gjorde det igen i går, og det er altid sværere når ens underviser ikke er der men efter lidt startvanskeligheder, hvor jeg slet ikke kunne få ham frem i skridt, så lykkedes det og vi fik trænet nogle fine stop. Og som sagt: øvelse gør mester.

Men alle de dumme tanker, som jeg nemt kan få med, at nu hopper han sikkert ind i mig, bliver bange for diverse ting osv. Dem havde jeg slet ikke tid til, fordi jeg skulle holde fokus på hvad vi lavede

 

Når jeg skal træne det i morgen, så tror jeg, at jeg vil starte med target et par gange, så han ligesom er obs hvad vi skal i gang med, og så tage ham ud.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Dejlig tråd
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 22:21

Da jeg startede tråden, overvejede jeg, om jeg skulle lægge den på træning, for jeg håbede at den ville blive en tråd, hvor vi kunne diskutere godbids- og klikkertræning. Men jeg tænkte så, at hvis der ikke var nogen, der gad lege med, så blev det jo bare mig, der viste nogle videoer, og så hørte den hjemme her under opslag mv.

 

Nu har tråden udviklet sig lige som jeg havde håbet, og tak for det

 

Fine overvejelser, du gør dig, Cecilie. Jeg går også tit og tænker over dagens træning og planlægger, hvad jeg skal prøve til den næste

 

Jeg havde fysioterapeut til begge heste i mandags - og det gav mig nogle nye udfordringer, som jeg går og spekulerer over!

 

Vi fik nemlig lektier for i form at gulerodsøvelser til udspænding af ryg og hals. Fysioterapeuten holdt en gulerod i hånden og lokkede hestene til at stikke hovedet ind mellem forbenene og til siden om mod bagparten. Og de øvelser skal jeg så lave med hestene indtil hun kommer næste gang.

 

Det var begge heste helt med på, men især Comet, som er meget madglad, blev fuldstændig overgearet og fikseret på gulerødderne og glemte alt om, hvordan vi plejer at gøre, når vi bruger godbidder.

 

Og det er der faktisk ikke noget at sige til - alle regler og rutiner blev jo lavet om. Hvor han plejer at skulle sørge for at skabe lidt afstand mellem sin mule og min hånd for at få min hånd til at åbne sig, så skulle han pludselig det stik modsatte, nemlig følge efter hånden for at få sin belønning.

 

Det ville han skam meget gerne, men han er så madglad, at han ville blive fuldstændig bøvlet at have med at gøre, hvis vi fortsatte.

 

Men øvelserne vil jeg jo rigtig gerne lave, så jeg besluttede, at jeg ville prøve, at få dem til at bøje sig efter et target og så klikke og belønne som vanligt.

 

Jeg tror også, at det kommer til at fungere, men med Safir er det tydeligt at hun ikke gider at strække sig så langt og så godt, som når jeg lokker med en gulerod. Hun dropper simpelthen øvelsen, hvis hun synes det bliver for svært, men jeg tror nok det skal komme.

 

Med Comet er udfordringerne, at han stadig er totalt overgearet. Han er meget hektisk og prøver skiftesvis at få fat i target (½-liters flaske) med vidt opspærret mund og at røre ved min hånd eller gulerodsposen.

 

Det er tankevækkende at så få ´forkerte´ øvelser har kunnet gøre ham så forvirret, for som I kan se på de første videoer, var han ellers ganske afslappet i forhold til godbidderne og posen med gulerødder. Men vi tager det stille og roligt, så falder hans verden nok på plads igen.

 

PS: Ben Harts træning kunne også være interessant at diskutere - men det bliver ikke i aften.


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Target
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 07:41

Hvis hesten er så ivrig for target og godbid, tror jeg at jeg ville øve at han først får tilbudt target når han står pænt, og når jeg så har klikket for det, ville jeg holde godbidden tilbage indtil han står pænt og så give ham godbidden, somregl synes jeg ikke der går langtid, før de finder ud af de skal stå pænt og roligt før de får den næste opgave der giver forstærkning.

 

Man kan nemt komme til at forstærke de er ivrige, jeg synes det er rare at de finde ud af, " jeg skal stå roligt for at blive bedt om en ny øvelse"

 

Det jeg er i gang med lige nu er at i ridningen skridte jeg rundt til jeg kan mærke at han er afspændt og blød og så beder jeg om trav, når vi har travet kort, så ned i skridt igen og igen leder jeg efter han er blød.

 

Han har haft lidt med at spænde op i overgange fra skridt til trav, han bliver lidt ivrig :-)

så jeg klikker forstærker for den bløde rolige adfærd, og det er endelig begyndt at give pote :-)

 


Heste hilsen Rebecca

 

Naturligtræning.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 youtube
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 07:44

Pia, jeg kan stadig ikke se det. kan i andre det :-)


Heste hilsen Rebecca

 

Naturligtræning.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 klikker
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 08:26

www.youtube.com/ watch?v=XqqcXGYNjac&fe...OHOLbS2PqB- StzC80Du5Qz8XWUkv4TrLU...a92sxrYGex- MY3AErqC-qrXg

 

Jeg håber det er det rigtihe link :-)

 

stor hest og lille pige, se hvor rolig og blød den er :-)


Heste hilsen Rebecca

 

Naturligtræning.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 computer
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 08:28

Pia jeg fandt ud af det var mine instillinger på computeren det var galt med :-)


Heste hilsen Rebecca

 

Naturligtræning.dk

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Sen klik
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 09:28

Den er rigtig sød, den video med den lille pige, men jeg synes at deres klik kommer meget sent? dvs. når øvelsen er helt udført, og hesten "går ud af den".

Jeg ville nok have rost allerede når hesten havde hovedet der hvor jeg vil have det for at kunne få grimen på.

 

Det er så hammer svært at klikke/rose lige i det splitsekund hesten gør det ønskede, og jeg ved godt at man siger at (menneske)hjernen reagerer hurtigere til at klikke end til at rose med lyd, men sådan fungerer det altså bare ikke for mig. JEg skal tænke alt for meget over at skulle betjene klikkeren, hvorimod de rosende ord eller lyde bare kommer helt af sig selv når jeg ser det jeg vil have (altså på de gode dage!)..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Verbal klik
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 11:19

Jeg klikker også med munden, jeg siger "klik"

og enig med dig, med at de forstærker for lidt :-)

 

 

jeg fandt lige denne med frishapping

 

www.youtube.com/ watch?v=vyZP1jQW6rE&li...rdcMwPX73A

 


Heste hilsen Rebecca

 

Naturligtræning.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Videoen med tønden
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 11:53

Den video med tønden viser nogenlund hvordan jeg hygger med Baby. Han prøver sig frem på nøjagtigt samme måde :)

 

En dag havde jeg vendt den sorte plastikbalje om, og havde bare regnet med at han ville daske lidt til den. Det ville han så ikke, han prøvede at stille sig op på den med det ene ben, og selvom jeg ihærdigt prøvede at få ham til at stoppe der, så lagde han bare vagten i for at sætte det andet ben op. Resultat. En bulet tønde der var ret svær at rette ud igen :)

 

Jeg har lært at det er vigtigt at det er solidt og ufarligt materiel man skal bruge når man bare improviserer :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klikker
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 19:42

Det blev ikke til træning udendørs i dag, så det blev til en smule targettræning.

Kunne godt bruge nogle ideer til hvordan man kan afslutte sin targettræning? Synes jeg har brug for en ordentlig måde at slutte af på, når jeg ikke har flere kiks.

Min hest virker til at blive lidt forvirret, når jeg løber tør for kiks, og har egentlig bare gået væk så jeg fik hans fokus væk fra target.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gulerodsøvelser - status
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 21:51

Jeg lægger bare target væk, når den del af træningen er slut. Men jeg bruger godbidder i mange andre situationer, fx når de har flyttet sig til siden, når de har stukket hovedet ned i grimen, nar de har taget biddet i munden osv., så hestene oplever egentlig ikke, at der ikke er flere godbidder - blot at det nu er nogle andre ting end target, der udløser dem.

 

En opdatering på gulerodsøvelserne:

 

Med Safir har jeg opgivet target og i stedet valgt at træne gulerodsøvelserne i boksen. Hun synes det var for besværligt, at bøje sig ned efter target, når jeg holdt det ind mellem hendes forben, og så stiller hun sig bare ganske roligt og venter på at jeg bliver træt at at vifte med target. Hun vil rigtig gerne 'dutte' flasken, når jeg holder den i forskellige positioner foran hende, ved siden af hende og såmænd også gerne helt nede ved forhovene, men ind mellem forbenene - nej det er for besværligt!

 

Nu vil jeg jo rigtig gerne nå at lave en masse øvelser inden fysioterapeuten kommer næste gang, så jeg valgte at træne Safir med øvelserne i boksen og bruge 'lokning'.

 

Det fungerer superfint, hun elsker øvelserne og strækker sig laaaangt ind mellem forbenene Og hun kan fint håndtere at der er forskellige regler for godbidder i boksen og på staldgangen.

 

Med Comet vil jeg derimod ikke gå over til 'lokning', men han er heldigvis også meget mere motiveret for target-øvelserne. Sidebøjningerne går rigtig fint, der mangler vi kun 10 - 15 cm før vi når det ønskede stræk. Strækket mellem forben er lidt vanskeligere, men vi er godt på vej.

Vi er også stille og roligt ved at få genetableret de sædvanlige regler og rutiner for tildeling af godbidder


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

1
0
Svar på denne tråd
 
 Klikker
Forfatter: 
Dato:  13-12-2014 09:14

Okay ja, det kan godt være det bare er mig som synes det virker uafsluttet på en eller anden måde?

 

Bruger også kiks i andre sammenhænge end kun med klikker. Men kun når de tjener et formål. Fx når Bertil har løftet ben på den ene side, så kvittere jeg med "dygtiiig" og så en kiks.

Havde overvejet at bruge "braa" i kombination med klikkeren, så hvis/når klikkeren bliver udfaset, så kan det bruges.

 

Min gamle hoppe elskede ordet dygtig, uanset om det udløste kiks eller ej. Især hvis man brugte det under ridningen, så kunne mærke en glæde hos hende og så gav hun sig lige lidt ekstra?

 

Er lidt spændt, for vil bruge klikkeren i dag, når jeg tager ham fra fold og ned i ridehuset. Turen derned går ikke altid helt nemt, da han standser og så bliver jeg nervøs.

 

Tak for en dejlig tråd, hvor man kan dele stort og småt. Blev mødt med noget skepsis i tirsdags efter undervisning.

 

Og så lige et billed af Bertil?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bertil
Forfatter: 
Dato:  13-12-2014 09:18

Billede

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Skepsis?
Forfatter: 
Dato:  13-12-2014 09:32
Cecilie.
Hvorfor blev du mødt med skepsis efter undervisning?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Flotte Bertil
Forfatter: 
Dato:  13-12-2014 10:27

Han er flot, ham Bertil

 

Et tip: Forestil dig, hvordan det ser ud, når turen ned til ridehuset går godt. Kør forestillingen igennem mange gange inde i dit hoved inden du tager hesten ud. Og prøv at få samme forestilling til at køre inde i dit hoved mens du trækker ham. Du kan fx øve dig i at gøre forestillingen tydeligere og tydeligere, hver gang du ånder ud.

 

Det er ikke let, men jeg lover at det hjælper (har selv prøvet), og det bliver lettere jo mere man øver sig.

 

Også jeg vil gerne høre, hvilken skepsis du blev mødt med efter undervisning?


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klikker
Forfatter: 
Dato:  13-12-2014 14:38

Jamen det var især det med indførelsen klikkeren og brugen af den i træningen der vakte bekymring. Der var nervøsitet for at han ville begynde at bide efter andre, da han ville tro han skulle ha kiks.

Men det er jo netop det klikkeren skal afvænne. Egentlig skulle Bertil ikke skulle forvente kiks medmindre han bliver klikket..

 

er også ret striks med kiksene, og han får dem kun i træningssituationer og hvis han får udover så er det kun i krybben.

 

er bekendt med metoden Nina, men vil helt sikkert prøve det? har brugt det meget med min gamle hoppe.

Det med vejrtrækningen er noget jeg virkelig skal huske, for er ret "god" til at holde vejret, når jeg så bliver anspændt. Og så ville det sgu være rart at kunne slå tankerne fra engang imellem.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Gode eller dårlige vaner og markør-ord
Forfatter: 
Dato:  13-12-2014 15:54

Oå den ene side, kan jeg godt forstå, at nogen er bange for at brug af godbidder kan føre til uvaner hos hestene. Det er jo hvad rigtig mange er erfaret, hvis de ikke har kendt til sammenhængen mellem adfærd og belønning. Det er utrolig nemt at komme til at forstærke hesten i at puffe og forsøge at bide sig vej gennem lommer eller hænder for at nå ind til godbiden.

 

På den anden side, kan jeg slet ikke forstå det, fordi jeg egentlig ikke synes, at det er svært at opøve gode godbidsvaner. Man skal 'bare' vide, hvordan man forstærker den adfærd, man ønsker, og være i stand til at analysere situationen, så man kan korrigere sine fejl - som fx når jeg 'lokker' min hest til at tage gulerødder ud af mine hænder i strækøvelserne

 

Blueberryhills julekalenderafsnit fra i går handler netop om at bruge godbidder til at træne en hest til ikke at bide: www.blueberryhill.dk/index.php/blog/ 181-brug-godbidder-uden-frustration

 

Der er vist mange, der bruger et ord eller et tungeslag i stedet for en klikker. Det er dog så vigtigt at man vælger et ord, som man ikke bruger i andre sammenhænge. Der er også nogen, der mener at brug af ord som markør er lidt svagere end klikket, fordi ordet ikke lyder helt ens hver gang (afhængig af humør og hæshed), men jeg tror ikke, at det er noget stort problem.

 

Selv bruger jeg 'ja' som markør, når jeg ikke har klikkeren ved hånden, men mit 'ja' er ikke helt så tæt knyttet til belønning som klikkeren, da jeg kan finde på at bruge det, når hesten er på rette vej (fx er lige ved at fange galopanspinget) og jeg ønsker, at den skal fortsætte og ikke stoppe op for at få godbid.

Det har betydet at mit 'ja' virker rigtig godt, men at det ikke er helt så stærkt, som klikkeren. Jeg bruger derfor ofte klikkeren til indlæring af nye ting og erstatter den senere med 'ja', når opgaven er indlært.

Men hvis man konsekvent kobler godbid på markør-ordet mon det så ikke bliver lige så stærkt som klikkeren?


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sommer projekter
Forfatter: 
Dato:  13-12-2014 18:10

Kan være man skal bruge de lange vinteraftener til at søge inspiration til sommerens projekter.

 

Det her er helt klar en ting jeg skal afprøve. www.youtube.com/watch?v=vKoFwe3YnO8

 

Jeg har tidligere løbet meget med min hest, men min ryg er ikke længere så glad for de lange løbeture, så cyklen ville være et godt alternativ.

Lige nu er jog dog nød til at bruge en vandcykel til træningen. ØV!

 

Hvis propjektet lykkes, så er jeg spændt på folks reaktioner. JEg har godt nok fået mange kommentarer undervejs på mine løbeture, med både en og to ponyer i snor :) Et sted var jeg kendt som Pia med kondiponyen :) Gør ikke noget at folk synes jeg er lidt småskør, jeg gør lige det der føles bedst for mig :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vinterhi
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 08:22

Hej med jer

 

Er tråden her død, eller er i ramt af juletravlhed?

 

Min energi er ikke i top, de lange mørke eftermiddage og aftener er lidt hårde at komme igennem.

Men så er det bare ned i flyverdragten og ud til Baby. Hans energi er forrygende, og han vil mægtigt gerne leget :) Og så glemmer vi alt omkring os for en stund..

 

Hvis i gider flere vidoer med Baby og mig, så er der en fra i går her. Og denne gang huskede jeg at slukke radioen.

 

Hunden der følger med i løjerne er min 14 mdr. gamle schæfertæve Ciba.

 

http://youtu.be/UJ0LQ5MwxxY

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Glæder mig til at se ny video
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 09:55

Nej, tråden er skam ikke død - i hvert fald ikke fra min side.

 

Jeg har flere ting, som jeg gerne vil diskutere med jer, og enkelte ting, som jeg gerne vil vise frem, men endnu ikke har optaget på video.

 

Jeg er bare 'arbejdsramt', men snart på vej til juleferie.

 

Og nu må jeg hellere vende tilbage til mine arbejdsopgaver og glæde mig til at se den nye video, når jeg holder fri.


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svære opgaver
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 22:31

Wauw, hvor han afprøver, hvad han kan klare på podiet - og så med dæk på! Det ser faktisk ud til at være en ret så svær opgave.

 

Det må godt nok være god træning af balance og kropsbevisthed.

 

Jeg kan også godt lide, at du sænker kravene, da du fornemmer, at han bliver for usikker. Han har jo også virkelig prøvet alt hvad han kunne. Jeg tror det er det rette vej til at bevare hans motivation for ind i mellem at give sig i kast med de ret så komplicerede opgaver, du giver ham nogle gange.

 

Jeg overvejer om ikke jeg skulle igang med nogle flere øvelser med dæk, når banen bliver lidt mere tør og rar at være på, og måske også et podie en dag.

 

Du må endelig opdatere, hvis du går i gang med cykeltræningen.

 

Det er også en dejlig hund, og den vil altså også rigtig gerne lege med - skønt at se.


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 klikker
Forfatter: 
Dato:  19-12-2014 08:45

Tak for feedback Nina :)

 

Ja, Baby er meget ivrig for at prøve, og det er nogle gange svært for mig at holde mig tilbage, og jeg skal passe på ikke at blive overmodig på hans vegne. For hvis han går i gang med noget, og jeg opmintrer ham, så klør han bare på :)

 

en dag må jeg også filme hvad der sker når jeg forlader træningsområdet og går ud for at hente nye godbidder. Så tuller han rundt mellem alle redskaberne, og går i gang med øvelser helt af ham selv. Hvis jeg kommer retur og han eksempelvis har stillet sig på podiet, og jeg i virkeligheden gerne vil have ham til noget andet, så kan det godt tage lidt tid og overtalelse at få ham ned fra podiet igen :)

 

Mht. til dækket, så vil jeg råde dig til at gå meget lansomt frem. Det er som sådan ikke svært at få hestene til at sætte foden ind i dækket, men nogle heste bryder sig ikke om at dækket nærmest hænger fast om koden på dem hvis de trækker benet ud ved at trække det tilbage uden at løfte det nok.

Man skal vente til at hesten er helt ok med at dette sker nogle gange, inden man begynder at bede den om at sætte begge ben i eller at tage dækket op på forhindringer som jeg gør.

 

Jeg er sikker på at hvis Baby kunne, så ville han sætte alle fire fusser ned i dækket. Tror faktisk det er det der sker i videoen hvor han til sidst står på to ben inden han hopper ned.

 

Det der med at gå et eller flere skridt tilbage har jeg altid gjort. Det giver hesten trygheden tilbage hvis den er blevet lidt usikker undervejs.

 

Læg i øvrigt mærke til, at jeg meget sjældent har tov i Baby når vi træner. Det er vigtigt for mig at han arbejder helt frivilligt, og har mulighed for at sige fra eller flytte sig hvis det bliver for meget. Det gør det bare sjældent med Baby - tvært imod. Se bare hvor han maser når hunden lige får to minutters opmærksomhed.

 

Jeg ved ikke rigtigt hvad vores næste nye øvelse skal være. Jeg tror snart at grænsen for "podietræning" er nået, og måske trænger vi til at blive udfordret med noget helt nyt. Forslag er meget velkomne.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Comet kan godt lide træning med dæk
Forfatter: 
Dato:  19-12-2014 20:53

Comet har prøvet at træde på og i dæk - og han er rigtig glad for sine dæk. Hvis det ligger dæk på banen og jeg slipper ham traver han fluks hen til dem og sætter mindst et ben op for at se, om det udløser en godbid.

 

Billede

 

Han tager det ganske roligt, når dækkene følger med, hvis han går balæns. Nogle gange smider han dem bagud så de rammer bagbenene, og det tager han også ganske roligt.

 

Lige nu ligger alle dækkene på wrap-ballerne for at skabe afstand mellem net og baller, så rågerne ikke lander og prikker hul i plastikken. Men når dækkene bliver ledige igen skal vi prøve lidt mere.

 

Nye udfordringer?

 

Skulle du ikke igang med cykeløvelser?

Kan han gå væk fra dig og udføre en øvelse, afbryde øvelsen når du "klikker" og komme tilbage og få godbidden?

 

Det har jeg engang prøvet med min hoppe - altså at hun skulle gå væk fra mig for at dutte et target og så komme tilbage til mig for at få sin belønning.

 

Måske kunne du også kæde flere øvelser sammen? Jeg har set videoer, hvor mus løber gennem lange forhindringsbaner. Jeg har en ide om, at de først har trænet sidste forhindring, så koblet næstsidste på osv. Men jeg har ikke seriøst undersøgt det, så måske tager jeg helt fejl.


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gå væk hest
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 08:03
Gå væk øvelsen vil helt sikkert være en udfordring, idet jeg jo lige for nyligt har trænet ham i at komme helt hen og stille sig ved siden af mig. Men fokus må jo så være på opgaven. Jeg er ved at forsøge at lære ham at bære en lille spand. Vi er kun nået til at han lige sætter tænderne i den, så der er et stykke vej endnu, men den må kunne bruges. En apport øvelse for hest
☺
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 17:54

Synes klikkertræning er rigtig spændende og en god trænings metode :)

 

vi vi er ganske nye i at træne på den måde, men synes det er utroligt så hurtigt hesten forstår hvad man forventer af den :)

 

Men vil høre om nogle af Jer der er mere øvet, har nogle gode råd til os :)

Han har en virkelig dårlig vane med at stå og skrabe med forbenene på staldgangen....har forsøgt at ignorerer det, skælde ud osv, uden det er blevet bedre...

Så tænker om klikkertræning kan være en hjælp til at løse det problem...men hvordan undgår jeg at han skraber for at få klikket når han så står pænt?? Er bange for at gøre problemer værre :/

 

nogle der har erfaring med det?? :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klik inden skrab
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 20:20

Måske kan du bruge den samme teknik, som jeg brugte til at lære Comet at stå stille på staldgangen, når jeg striglede (Han er ikke bundet).

 

Vores problem var ikke at han skrabede, men at han var opmærksom på alt andet end mig og forsøgte at pille, undersøge og gå hen til, hvad han lige fik øje på.

 

Jeg startede så med ét strøg med børsten - klik - godbid.

To strøg - klik - godbid.

Osv.

 

Så fik jeg hans opmærksomhed. Det tog kun tre-fire dage før jeg kunne lægge klikkeren væk og nøjes med at uddele godbid, når jeg gik fra den ene side til den anden. Og det gør jeg fortsat.

 

Det lyder fint, at du er opmærksom på ikke at få hesten til at sammenkæde skrab - stå - klik - godbid. Og hvis du afprøver en metode som ovenfor skal du helst nå at klikke inden skrabeadfærden begynder.

 

I øvrigt skraber Comet også javnligt med forbenet, hvis han står bundet, men aldrig når han står løs. Måske også en tanke værd, hvis dine staldforhold tillader at du eksperimenterer med at have hesten løs på staldgangen.


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar til Siska
Forfatter: 
Dato:  22-12-2014 14:45

Hej Siska

 

Den der adfærd med at stå og skrabe med benet er smadder irriterende, så jeg kan godt forstå at du vil af med den.

 

Grunden til at han gør det er helt sikkert at han "har fået noget ud af" den form for adfærd.

Skrabebevægelsen er en meget naturlig ting for en hest, og den bruger den i naturen til at gå og skrabe i sparsom bevoksning for at finde de bedste skud og spise dem.

 

Bevægelsen hænger altså sammen med "tanker" om mad, og lur mig om han ikke nogle gange har fået både opmærksomhed og måske også godbidder i umiddelbar forbindelse med at han har stået og skrabet med benet?

 

Det du skal gøre fremover er at sikre at ingen, hverken eventuelle halvparter, opstaldere, gæster eller andre der har kontakt med din hest, giver den godbidder eller opmærksomhed når den står og skraber. Det er simpelthen forbudt fra nu af.

 

Derudover skal du bevæbne dig med en klikker og en hel masse tålmodighed.

 

Du stiller dig foran din hest med en godbid i den ene hånd, og en klikker i den anden. Han må gerne vide at du har godbidden. Hold den i hånden og lad hånden hvile ned lang din side og slap helt af. Her bliver du så stående helt passivt, Han vi formenligt prøve alverdens ting for at få lokket godbidden ud af dig, men du skal bare blive stående helt stille indtil han, bare et kort øjeblik, står helt stille. Han må IKKE bevæge et ben, og han må ikke puffe eller slå med hovedet. Han skal stå helt stille. I det sekund han gør det klikker du og giver ham godbidden.

Og det bliver du så ved med indtil han begynder at forstå.

Er det helt umuligt første gang, og føler du at du er ved at tabe tålmodigheden, så er det bedre at afbryde øvelsen end det er at forhaste dig og give ham biden på det forkerte tidspunkt. HVis du afbryder uden han har gjort hvad du ville have skal han ikke havde godbidden.

 

Du vil formentlig ret hurtigt mærke fremskridt, og når du føler at han har fattet at han skal står stille, og at han er stabil i øvelsen, kan du begynde at "bede ham om" at vende hovedet lidt væk fra dig inden han får klikket og godbidden. Denne øvelse er guld værd, da du undgår en hest der står og puffer til dig for at få en godbid. (sådan opførte min sig, og nu kan jeg stoppe ham ved at løfte en finger mod ham, så vender han straks hovedet væk)

 

Det er stort set umuligt at lære en hest ikke at skrabe med negativ forstærkning (altså irettesættelse eller anden form for straf). Det er bedre at finde og eliminere årsagen til adfærden.

Du skal sikre dig at han ikke er utryg ved at være bundet, og du skal fjerne incitamentet for at tigge - dvs. man får kun en godbid hvis man yder noget man er blevet bedt om.

 

God jul - og held og lykke med din træning - lad os høre hvordan det går :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 klikker
Forfatter: 
Dato:  23-12-2014 08:39

Jeg har været lidt fra værende :-)

 

men nu vil jeg læse de sidste indlæg der er kommet, og hygge mig i sofaen med kaffe :-)

 

jeg har ikke fået trænet de sidste par dage, vores område er blevet et søland og hestene søheste :-)

 

Rigtig god jul til alle

 


Heste hilsen Rebecca

 

Naturligtræning.dk

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ny lille ting
Forfatter: 
Dato:  29-12-2014 15:44

Jeg har med vilje ventet længe med at introducere denne øvelse for Baby, for han har tendens til at blive ivrig, og det er jo ikke smart hvis han sådan står og vifter med forbenene hver gang han vil have opmærksomhed.

 

MEN - i forgårs da jeg forsøgete (for 117 gang) at motivere ham til at lægge sig ned (ved at dreje rundt om mig selv og skrabe med benene, ligesom hestene gør inden de lægger sig) så kiggede han på mit ben og løftede sit ene forben højt i vejret.

Då så simpelthen så sødt ud, så jeg skulle lige prøve. Stille mig foran ham og løftede benet - og vupti! så røg benet op igen.

 

Nu skal vi så som sagt lige have fintunet øvelsen, så han kun, og ABSOLUT KUN, når jeg løfter benet løfter hans ben. Det bliver så lidt af en udfordring, men vi har jo endnu en klam og mørk periode foran os, så der bliver masser mulighed for at træne :)

 

Nina St - jeg har trænet Baby til at gå væk fra mig og vælte en spand ned fra et stillads, for så at komme tilbage igen og få en godbid. Det går fint, den sidder næsten i skabet, jeg har bare ikke fået filmet det endnu. Det kommer nok på et tidspunkt.

 

Billede

 

Billede

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Glæder mig til nye videoer
Forfatter: 
Dato:  31-12-2014 10:49

Glæder mig til nye videoer, piphans, når du får dem lavet.

 

Comet er også MEGET glad for øvelser, hvor han kan bruge forbenene. Jeg har bl.a. lært ham at sætte forhovene op på en lille bjælke, så jeg lettere kan komme til at file flækker af kanterne mellem smedens besøg:

 

Video

 

Og den øvelse er han blevet så glad for, at han sætter hovene op på alt, hvad der placeres foran ham.

Da han havde besøg af fysioterapeuten nåede jeg lige at sige 'pas på', da hun satte sin skammel ned skråt foran ham. Så var hans forhov allerede oppe på skamlen

 

Når han så opdager, at der ikke er åbent for godbidder for den øvelse på de tidspunkter, han selv vælger, så plejer han at slappe af igen. Men jeg tror aldrig, at han holder helt op med 'lige at tjekke' om det giver bonus.

 

Jeg har mest arbejdet med udspændingsøvelserne med target, og er efterhånden ved at have begge heste mentalt gearet ned igen, så de kan håndtere godbidderne uden at blive alt for ivrige. Jeg er stadig ret forundet over, hvor få gentagelser af uhensigtsmæssig godbidstildeling, der kunne få dem til at glemme al indlært godbidsdiciplin.

 

Jeg håber snart at få lavet lidt nye videoer af vores træning. Det er rigtig hyggeligt at udveksle erfaringer og tanker med andre godbidstrænere


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

1
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-12-2014 11:28

Jeg har læst med på sidelinjen og NU har jeg også lidt video at fremvise

Vi er lige begyndt på det med "tricks" og Lotus er SÅ lærenem, SÅ ivrig, det er lige før jeg ikke kan følge med...

Vi har indtil nu lært at kigge væk for at få godbid, stop, bak, trave rundt på volte, statue, gå med, skridte hurtigere og langsommere og det sidste, gå med over cavaletties

Vi skal til at have fat i andre tricks, såsom at neje, vinke osv.... Bruger ikke klikker... Men her er vi så indtil nu med lidt af det vi øver os på

 

Video

 

Video

 

Som det ses, elsker Lotus dette med jordarbejde, han skafter ud hver gang, det udløser endorfiner og er et dejligt tegn


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
1
Svar på denne tråd
 
 Godt Nytår
Forfatter: 
Dato:  31-12-2014 12:52

Aijj, hvor er han sød din Lotus Jeanette. OG super god kontakt i har når han går ved siden af dig. Sjovt at se at han vender hovedet væk hver gang i standser. Er det med vilje at du har lært ham det?

Jeg er i øvrigt VILDT misundelig på det lækre ridehus som i har helt for jer selv. Det må være skønt at have så gode træningsforhold.

 

Nina - jeg har tidligere set din fodfil video på din Youtube kanal. Han er så sød når han står der og følger med i hvad du laver.

 

Nu vil jeg gå ud og forberede ponyerne på nytårs aften. De plejer at gå uden grimer på folden, men jeg vil give dem grimer på med adresse og telefonnummer - just in case.

 

Sidste år erfarede jeg at hestene var mere rolige når de kunne gå ud som de plejer. JEg har jo vindnet på hele stalden (laden) så jeg kan ikke lukke af så de ikke kan kigge ud, og de er ikke trygge ved at stå inde i foderboksene når der fyres af udenfor.

Sidste år da det var aller værst (vi bor kun ca 500 m. fra et villakvarter) stod de midt på folden og betragtede det flotte fyrværkeri.

Desværre døde min gamle og meget rolige og afbalancerede hoppe i sommers, og den jeg har til låns er ikke helt så nervefast, og det kan jeg godt mærke på Baby. Han mangler sin klippe, og tror nu at han står med hele "ansvaret".

 

nå - jeg er hjemme hele aftenen, og vil naturligvis holde godt øje med dem.

 

Godt nytår til jer alle!

 

Tak for en super dejlig tråd med mange inspirerende indlæg.

0
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-12-2014 13:42

piphans: Tak

Tror mest af alt Lotus lærer mig op når det kommer til dette her samarbejde fra jorden...

Jep, det tog ca 1 gang, så havde han luret, man ikke må rode efter godbidden selv, at han så overdriver lidt vel rigeligt prøver jeg så at rette lidt op ved at få ham til at kigge bare en my til siden...Som det er nu er han jo ved at lave strækøvelser på sig selv

Tro mig, vi elskerrrrr vores kæmpe ridehus med støvfri bund, samt det at der sjældent er andre-ret mange

 

Heldigvis står han langt ude på landet, så er helt rolig omkring nytåret, der bliver kigget til dem alle lige over midnat... Og de gange jeg har oplevet ham høre jagtskud og fyrværkeri bang, har han ikke reageret

Jeg har jo ellers haft hestene i løsdrift de sidste mange år, og der har aldrig været noget, de fik ekstra meget grovfoder ud, og så var det ligesom det

Men Lotus vil gerne have sin boks her om vinteren, så det skal han jo have lov til


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
1
Svar på denne tråd
 
 Dejlige videoer med Lotus
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 12:21

Skønne videoer, Jeanette. Lotus er helt klart meget glad for træningen

 

Du skriver at du ikke bruger klikker - har du så i stedet en lyd eller et ord, som du kan bruge til at markere at opgaven er løst og at der venter en godbid?

 

Med hensyn til, hvor meget Lotus bøjer hovedet til siden, burde du kunne styre det ved at regulere, hvor længe du holder godbiden tilbage.

 

Du kan se her, hvordan Comet bøjer hovedet længere og længere væk, jo længere tid jeg holder godbidden tilbage:

Video

 


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

0
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 14:34

Nina: Hehe ja, han er bare PÅ

Jeg bruger ordet "Good" eller "Dygtig" som indikerer at opgaven er nu løst :)

Ja, jeg prøvede lige igår at være tæt på ham, og så kunne give ham en godbid ligeså snart han tog hovedet en my til siden

 

Jeg prøver at kombinere godbidderne med at ae og rose verbalt, for i mit hovede skal han også have/få lyst til at udføre opgaverne selvom det ikke udløser godbidder hver gang... Om det fungerer i praksis vil tiden vise


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
1
Svar på denne tråd
 
 Inspiration
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 11:43

Her er lidt inspiration fra Ute Lehmann:

 

www.youtube.com/watch?v=v4bIyOuEdHc

 

Jeg er især facineret af øvelsen, hvor hesten af sig selv rykker ind under sadlen.

 

Det ser ud som en hest, der selv ønsker at arbejde. Jeg ved selvfølgelig godt at det 'bare' er et indlært trick, men det er i mine øjne positivt, at hesten opfatter de almindelige rutiner som dejlige øvelser og ikke som opgaver, den bliver nød til at affinde sig med.

 

Det er derfor jeg træner ting som 'gå i vandspiltoug', 'ryk ind til skamlen', 'tag biddet i munden', 'stik hovedet ned i grimen' og lignende almindelige daglige procedurer for en ridehest.

 

Jeg kunne såmænd godt få dem til alle tingene også inden jeg begyndte at træne dem med klikker og/eller godbid, men det gør mig glad, når jeg kan mærke at hestene også synes at øvelserne er sjove og ikke bare noget de gør, fordi jeg siger, at de skal.


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

0
1
Svar på denne tråd
 
 Januar
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 12:56

Sød Video der, Nina St.

 

Flere af øvelserne minder meget om dem jeg går og træner, men den med sadlen havde jeg ikke lige tænkt på. Den må prøves.

 

Mht til at stikke hovedet igennem ringen, så træner jeg lidt det samme, blot med et trækketov der er bundet sammen til en løkke.

 

Da min gamle pony, Star, døde i september, fik jeg lov til at låne en pony der tidligere har gået springning på meget højt niveau, men som ikke rigtigt trivedes med det. Hun var meget anspændt da hun kom hertil. Satte jeg mig op føltes det som at sidde på et missil, hele tiden klar til affyring. Når hun skridtede, så jappede hun afsted i stor fart, altid klar til at gi den maks gas.

 

Så jeg har brugt de sidste par kolde måneder på at træne "ro på", kom hen til skamlen og stå stille mens jeg stiger på,

med hende, og jeg er selv rigtigt godt tilfreds.

 

Jeg lægger lige en video fra sidste weekend. Den er lidt lang, men prøv at se til sidst hvor vi laver tricket med "stik hovedet ind"

 

Video

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Dejlig video
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 14:37

Det er et spændende træningsområde, I har. Der er plads til lidt mere sjov end på min staldgang - jeg er kun lidt misundelig.

 

Og hvis det var en stresset hest, den du træner på videoen, så må man sige, at du har haft succes. Nu ser hun rigtig veltilpas ud med opgaverne

 

Hun reagerer så fint på så små hjælpere, at jeg nogen gange ikke rigtig kan se, hvilke signaler du giver, og hvor er parkeringen dog flot. Og også 'stik hovedet ind i løkken'


Kh NinaSt

Du kan se mine heste-videoer på min youtube-kanal

0
1
Svar på denne tråd
 
 Signaler
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 14:51

Det er meget sjovt det du siger med signalerne Nina, for jeg er faktisk ikke selv særligt bevidst om hvilke signaler jeg giver hesten, men alligevel så skal der ikke meget til før den gør hvad jeg tænker på... meget svært at forklare...

 

Lavy var vel ikke disideret stresset da hun kom til mig i sommers. Hun kom efter flere måneders sommerfold..

Men hun havde været til salg nogen tid idet hendes rytter skulle overgå til at ride hest, og når der var købere der havde prøver hende havde de nok mærket det samme som jeg, nemlig hendes anspændthed.

 

Men altså. Hun er bare den sødeste pony. Meget kontaktsøgende, og meget silfærdig i hendes kommunikation. Hun har i den grad vundet mit hjerte. Nu må vi så se hvordan det går til foråret når vi kan komme til at ride ordentligt udendørs igen. Jeg håber at have fået skabt så godt et tillidsforhold at hun ikke længere føler trang tiil at jappe derudaf, og så skal vi på en masse dejlige skovture..

 

Og nå ja - Baby? Han er vist lidt ked af ikke at få helt så meget opmærksomhed.. Han er i hvert fald meget ivrig for at vise mig alle hans tricks, også selv om jeg ikke beder om det... Hans næste lektie bliver "bliv stående" øvelsen :)

 

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider