Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Fra hyndeboks til slowfeeder/ haybar :o)
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 17:17

Da min lille hest skal til at stå på tørvestrøgelse i boksen og nægter at spise sin hø/wrap hvis det er det mindste rodet sammen med bunden, så måtte der jo findes en løsning...

 

Som også stillede den sippede hestemor aka mig tilfreds - ergo måtte det ikke være net af nogen art, ingen ophængte løsninger og helst ingen hårde trækanter ( han ruller ekstremt ofte i boksen) og give naturlig spise stilling og og og.....samtidig skulle den være flytbar, rengøringsvenlig og rimelig nem at arbejde med og stor nok til at der er grovfoder hvert et minut af bokstiden!! ( Krævende ?? Mig ?? Neeej da !! )

 

Jeg ledte nettet tyndt for at finde løsninger - den eneste som faldt i min smag kunne primært fåes i USA og kostede flere tusinde kroner ( og var iøvrigt også for lille syntes jeg )

 

OG SÅ ... var det at jeg lurede på min teresse hyndeboks

 

Til de som måske kunne få inspiration får i lige hele processen...

 

Den "dødsdømte" hyndeboks.

Billede

Ramme med vinkelbeslag der kan følge med ned i kassen - men ikke komme op da der er medfødt kant på kassen.

Billede

Rustfri vandrør skåret i passende længde.

Billede

Gummi liste for skrid-sikkerhed og fastspændelse med - hvad sådan et stålbånd med huller end hedder...

Billede

Kæresten i fuld sving..

Billede

Ramme færdig med alle rør - 8,5 cm i mellem hver - så ingen hove kan komme igennem ( Arando´s ihvertfald ) - underside

Billede

Overside..

Billede

 

Og hvordan får man den så i kassen når den ikke må kunne komme med op når hesten spiser/ trækker i wrappen ??

 

Brevkasse system...

 

Billede

Stivere

Billede

Og det færdige resultat i boksen - med 15 kg balle i... og jeg er SÅ tilfreds med den... nu mangler bare hesten og endelig godkendelse.... ( og til meget få penge )

 

Billede

 

Bare et lille pip herfra - og håber andre måske kan drage nytte af tråden....

 


Mvh.

Nordvig

med

Den Smukke Arando

 

 

22
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 17:29

Det var da smart. Min hyndeboks som blev ødelagt af en håndværk og hans værktøj, bliver brugt som fødekasse for missermor, den har tidligere været brugt til mine underlag og dækkener, men missermor fandt ud af at den var rigtig hyggelig at føde killinger i.

 

Men dette var absolut en god løsning...


Sælges:

DV plage/føl, både hopper og hingste. Efter Laurino, Boney M, Sunny Boy og Zack... se præs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 19:58

det er sørme smart tænkt. !!!! Hip hip hurra for kreativiteten. :-)


dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 20:14

 

Super smart og billig genbrugsløsning :)

Men vil ikke kalde det en slowfeeder ;).


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 01:03

Skide smart Dennie!!

 

Men ikke en slowfedder, bare en høkasse


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

3
0
Svar på denne tråd
 
 Høkasse
Forfatter: 
Dato:  21-10-2014 17:49

Hej.

 

Nej, det er ikke en slowfeeder, dertil skal det være sværere for hesten af komme til grovfoderet. Men smart er det.

Jeg tænker bare; er den ikke for let? Jeg har set heste æde af kasser, hvor grovfoderet er lidt svært at få fat i - så kan sådan en hest altså flytte paller med store trækasser på! :-O

Du må lige vende tilbage, når den er afprøvet :)

Heidi

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ligner
Forfatter: 
Dato:  21-10-2014 18:20

Ligner lidt vores slowfeeder, vores er bare af tuuuungt træ, og jep, små 3'er og 1'er ponyer har ødelagt den ;)

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Så er også spændt på at høre status ;)


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito..

 

...SOM NU SØGER PART!!!

 

Undervisning, træning og inspiration..

http://www.vitosworld.dk/

 

 

 

Følg og på Facebook!

www.facebook.com/VtiosWorld

1
0
Svar på denne tråd
 
 Nå nå.... ;o)
Forfatter: 
Dato:  21-10-2014 18:30

Ja ja.. "Ex-cuse me" Nu står der jo også / Haybar ... kender ikke meget til nogen af delene, da det aldrig har været nødvendigt...

 

Men jeg er helt og aldeles komplet ligeglad hvad den er og skal kaldes, den fungere til UG og jeg er så glad for den...

 

Til Heidi...

 

Jo jeg må give dig ret i at lige denne "model" ville ikke gå til en hvilken som helst hest - for mange ville den som du skriver være for let og for skrøbelig.

 

Min kære dreng er dog en meget behersket hest især på stald, som ikke laver "tant og fjas" og ikke leger med tingene, så den er fin til ham...

 

Til andre skulle den nok laves helt i træ og måske med noget tungt i bunden.... men der kender man jo sin hest og ved hvad der vil du til netop den...

 

Min høkasse ser ud til at fungere perfekt ( til Arando)

 

Tråden var også mest som inspiration, da jeg selv kunne finde meget lidt som lige matchede MINE specifikke ønsker.... ( og fordi jeg selv følte mig ret genial i øjeblikket

 


Mvh.

Nordvig

med

Den Smukke Arando

 

 

7
1
Svar på denne tråd
 
 Hø-kasse
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 21:34

Først - den ser rigtig fin ud - og hvor må det være skønt med en handy-mand

 

Men - jeg ville være bange for om hesten kunne sparke igennem siden på kassen hvis den f.eks. ligger ned og kommer for tæt på. Sådan en plastikkasse kan jo skære helt vildt

 

Mine har denne kasse som virker til ug:

 

Billede

 

Trine (Faxa)


1
0
Svar på denne tråd
 
 Heldig :-)
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 09:39

Sikke en kreativitet og sikke skønt det må være med en kæreste der både kan og vil hjælpe med 'hesteprojekterne' :-)

 

Ideen er skidegod. Slovfeeder eller ej. Det må give absolut mindre spild.

Jeg har også rolige og beherskede heste, der sagtens ville kunne have sådan en kasse uden at ødelægge den. Den skal jo bare fyldes op så der aldrig mangler ;-)

 

Det smarte er jo også at den ikke er for tung at bakse med tænker jeg? Måske udvidelse af næste model med hjul i den ene ende... hihi.

Jeg kan faktisk godt se det er smart, især hvis den skal bruges udendørs og der bliver lidt optrådt der hvor der spises. Så er det bare at trille den et andet sted hen.

Hvis den skal stå mere permanent kan man jo lave en fastgørelse af en art, men så den stadig kan komme af/ud ved fx opfyldning.

 

Et teknisk spørgsmål- flytter gitteret med nedad efterhånden som høet bliver spist?

 

God dag :-)

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hø kasse
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 13:39

Trine ...

 

Jo det ville selvfølgelig kunne ske, at hesten spraker igennem hvis den lægger sig / skal op - men lige med min hest vurderer jeg den chance for mindre end at han risikere at slå sine ben på en hård trækant når han ruller sig i boksen.... sååå...

 

MaleneTilde...

 

Jeg har ingen spild længere !! nul nada nix ( måske en mikro tot der er faldet ved siden af )

 

Den vejer intet, jeg trækker den lige vupti ud på staldgangen for at fylde op, så jeg ikke får "hø-gris" i boksen og vupti tilbage i boksen...

Jeg ville dog helt bestemt lave den af tungere matriale, hvis den skulle bruges udendørs..

 

Og ja ( se anden sidste billede ) gitteret følger med ned i kassen,efterhånden som høet bliver spis men kan ikke komme op da der er indv. kant på kassen...

 

.....

 

Kassen har nu været i brug i 5 dage - og har intet skidt at sige, den fungere simpelthen perfekt.

 

Fordele til ALLE bokse fra mit synspunkt( især spåne og ligende )

 

  • Ingen spild
  • Yderst let at muge ud - uden høet i blandet
  • Ingen farlige net
  • Naturlig spise stilling
  • Grov foder hele boks-tiden.

Mvh.

Nordvig

med

Den Smukke Arando

 

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 god ide
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 14:24

godt lavet og ja det kan jo snildt laves i træ/tungere materiale, men fed ide :)

Og som tip til dem, som måske tænker gneilat, men ikke slowfeeder nok til mine, så kan man jo egentlig sætte et småmasket net på undersiden af toppen, som så stadig er beskyttet af de tværgående pinde så hove ikke rører, og som mindsker indtaget hos hesten :) (håber det giver mening) je givl helt klart huske ideen hvis vi på et tidspunkt skal ud i nye høhække :)

 

Her blev der tidligere på året sat nye høhække/haybars op, men jeg har ikke ville betale en formue for dem man kunne købe, så her blev en stor blå tønde skåret op skråt nedover, så der var 2 halve som var brede foroven og smalle forneden, de blev sat på væggen og topkanten gjort blød og rund og de fungere kanont, dog med en lille smule spild hos især min unghest, som elsker at hive høet op og smide med det (er blevet ramt af flyvende hø under staldarbejde med ham inde et par gange nu )

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider