|
|
| RET bekymret |
|
|
Jeg falder over denne video på facebook og folk syntes den er sååååå fantastisk. Bevares hesten er møg lækker men den er 3 ÅR!!!!! I min verden skal en 3 års ikke gå sådan, og jeg gentager I MIN VERDEN. Men syntes er ridesporten er på vej i en forkert retning  www.youtube.com/ watch?v=PhSYB5mzAik&sns=fb Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
så også godt filmen på facebook. jeg har samme mening som dig. jeg kan godt nogle gange have svært ved at se på videoer. har bedre ved at vurdere hvis jeg selv får lov at stå og kigge. men virker det ikke til at rytteren låser noget i albuerne i traven? eller er det bare mine øjne der spiller mig et pus? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 3 års... |
| Forfatter:  |
Louise *De Eneste To* |
| Dato:  |
31-01-2012 09:13 |
|
....... ....... Det er ikke kun i din verden!
Den er jo kun lige blevet 3 her til nytår!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Den er jo reelt set ikke engang 3 med mindre den er født i januar... Helt klart er den smuk og går godt men... nej det virker helt sindsygt... Jeg havde ikke engang sat mig op på en hest fra 2009 endnu.
Venligst Maluna *** Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når de nu |
|
|
har sådan en dejlig hest, hvorfor vil de så ikke passe på den Det undrer mig i den grad.........hul i hovedet-ridning, det er hvad det er 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tror |
|
|
jeg tror jeg er ved at være nået dertil, hvor jeg bare har indset at lige gyldig hvor meget man "brokker" sig over hvor ridesporten er på vej hen, så ændre det ikke noget... Jeg synes ikke det jeg ser på videoen er "kriminelt"... jovisst, det er tidligt at en 3 års går sådan... Men der er såsannelig 10000 andre måder man kan ødelægge sin hest på, end ved at ride en 3 års.... Så det kan faktisk (måske desværre???) ikke sætte mit @!#$ i kog... Jeg sidder og falder i staver over hvor fedt jeg synes den hest bevæger sig... og jeg glæder mig til at se hvad den bliver til i fremtiden... for fantastisk det er den da.... den måtte gerne stå ved siden af min lille prulle hest  (ps. og dermed ikke sagt, at jeg synes det er i orden de ting man byder de unge heste....! Jeg har set hvad unge hingste som skal til herning til marts, hvad de bliver udsat for...)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummellum |
|
|
Ja man kan kun undres. Bevares, en lækker sag er det da. Men ja, kunne den ikke lige få ½-1 år mere til at blive voksen og så få lov til at lave noget ryg under rytter før det der... Det går den helt gale vej imo. 
Venlig hilsen Josefine Skov *********************** *Skovsminde* ************* Glanvyrnwy Squire, The Royal Angel, Max, Bjerregårds Freja, Carlo, Mulli <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er så ærgeligt |
|
|
Alle der kommentere på den på facebook syntes den er fantastisk. Nu kommer jeg med udtaelse, jeg nog for huk for, men here it goes. Det er bare en teori, jeg ved jo ikke om det er rigtigt. MEN : havde det nu været en "almindelig" rytter der havde lagt videoen op, kunne jeg godt forstille mig at modtagelsen havde været anderledes. Men syntes at det er synd, hvis vores 3 års skal være såååå redet så tidligt  Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kommentar |
Louise *De Eneste To* |
31-01-2012 09:54 |
|
Signe - Jeg har tænkt præcis samme tanke; havde det været f.eks. du eller jeg der havde lagt en video ind af vores 3 års der gik sådan, så ville vi blive lynchet! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
min uforbeholdte mening omkring ridning at man ikke skaber holdningen fortil via tøljen, men det er et resultat at bæringen bagfra. og det mener jeg personligt ikke kan være muligt på så kort en tid som denne hest er redet. jeg ser heller ikke en hest der er i eller lige foran lod. det kan godt tænkes at jeg få nogle klø for det, men det er nu min mening om hvordan ridning er. jeg er ikke hippie eller andet der gør at jeg synes alt ridning der ikke sker med bidløs osv er forkert. men synes måske vi skylder vores heste at ride på en sådan måde som dressuren foreskriver. at styrke hesten ikke nedbryde den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad man vil se |
|
|
hmm, synes nu ikke det er så slemt som det lægges ud til. Okay, hesten går måske lidt pakket fortil, men jeg ser en hest der har et naturligt gangartstalent. Læg nu mærket til, at hesten faktisk rides ret løst alligevel, den er ikke hevet ind i en høj samling, den får lov til at gå i et tempo der ikke er forkrampet og den går villigt fremad og får lov til at bevare sin fremdrift...
Michael Moesby- med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op... |
|
|
Min første tanke var "du godeste, hvor længe har den været redet?" Det er da ikke normalt, at en 3-års går så stabilt rundt i alle gangarter... Men jeg må da indrømme, at det er en dejlig hest med nogle fede gangarter!
Hilsen Inge - med den mageløse Milo, den supersmukke Sully og den overskønne O'Malley...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| michael. |
|
|
synes nu stadig der ud som om rytteren låser i albuerne i traven. men som sagt tidligere, jeg er så dårlig til at se på videoer i forhold den virkelige verden, så det kan da godt være jeg ser forkert 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glass.. |
|
|
det er muligt, men det er jo rideteknisk for rytteren, jeg kigger på hesten, der i mine øjne ikke ser generet eller besværet ud...
Michael Moesby- med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg synes slet ikke det handler om TYPEN af ridning - den kan man være enig eller uenig i... Hesten bliver først 3 i år.... Ingen burde overhovedet have siddet på den endnu - hvor længe har de redet den? det er jo grotesk! Og så er jeg flintrende ligeglad med hvem der har lagt video ud. Istemmer hvad skrives tidl i tråden - tænk ikke at passe bedre på sit dyr end det!
Venligst Maluna *** Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig-knap mangler |
Louise *De Eneste To* |
31-01-2012 10:16 |
|
Maluna - ENIG!!! Færdig bum! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sezuan |
|
|
Jeg er lidt enig med Michael Mosby - den er redet lidt snæver for til, men den er ikke samlet. Tror til gengæld, at rytteren har rimelig mange problemer med at være på hesten pga dens store gang, og derfor låser lidt i armene - det synes jeg i hvert fald, at hun gør.  Men hold da fast, den hest spadserer ind i himlen, det er godt nok længe siden, at jeg har set så imponerende et gangartsformat på så ung en hest. Jeg tror nu nok, at Helgstrand skal passe på den, dum er han jo ikke, selvom man ikke er enige med hans træningsmetoder. Den virker også mild og god i hovedet. Jeg må dog også indrømme, at jeg hele tiden sad og håbede på, at den var fra 2008. Jeg tror dog ikke, at den har været redet længe overhovedet - den er tydligt meget usikker fortil. Det ser ud som om, at videoen er uploadet 27. januar 2012 - den kan jo godt kun være redet her i januar. Det vælger jeg at håbe på (for min samvittigheds skyld). Glæder mig til at se den, når den har haft en omgang sommerferie - den må da næsten skulle en tur til Verden?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det var da en fantastisk hest...Sikke den kan gå
Nogen der har set Prins Valentin? Fjord/ DV vallak fra 2001? Sidste kendte sted var hos Per Thybo, skriv!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilridning og alder... |
|
|
man må jo synes hvad man vil, og der er jo forskelligt syn på hvornår man synes det er okay at tilride. Der er lavet undersøgelser af mange slags ang tilridning og alder og der er mange udfald af disse undersøgelser. Det er ikke så meget alderen i forhold til hvordan og hvor meget hestens trænes der er udslagsgørende for hestens evt skader, det er langt de fleste undersøgelser dog enige om. Her er de undersøgelser der først kommer med en konklusion, som de så laver undersøgelsen ud fra, undtaget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan er gamet |
|
|
For det første: Ja, jeg synes også det er meget tidligt at tilride hestene allerede inden de pr. 1. januar fylder 3 år. Men sådan er "gamet" jo hvis hesten f.eks. skal være klar til Herning i marts, og det skal denne hest sikkert. Stod det til mig, så blev higstekåringen flyttet til efteråret i stedet, så de unge hingste lige havde et godt halvt år mere til at vokse sig færdige i. Men det står desværre ikke til mig...  Når det så er sagt, så synes jeg, som Michael, slet ikke det er så forfærdelig ridning. Javist, den går lidt bag lod og er noget rejst i nakken, men lur mig om ikke denne unge dreng er temmelig fremadgående og måske ikke så kold i hovedet som mange af vores godmodige hobbyheste. En ung hest med tænding og en så enorm stor bevægelse er sikkert ikke helt nem at ride og sidde på, og måske rytteren sådan set bare forsøger at holde nogenlunde styr på hesten rundt på banen? Når hesten ikke er længere i uddannelsen, så har den bare endnu ikke den ro og balance, der skal til - så den rolige frem-og-ned-ridning som vi alle gerne vil se, det magter den nok bare ikke endnu. Der er ingen tvivl om, at her er en hest med en ENORM gangkapacitet fra naturens side. Den kommer nemt til at se ud som om, den er redet en hel masse, men hvis vi nu er objektive, så går hesten sådan set bare rundt i alle tre gangarter på hovslaget, intet andet. Egentlig kan den jo ingenting ud over det helt basale, som enhver nytilredet hest kan. At det så ser en hel del mere "prangende" ud fordi denne hest er noget helt ud over det sædvanlige, det er jo altså ikke rytterens skyld... Jeg synes det er en FANTASTISK hest, som jeg håber, de giver en lang, dejlig, velfortjent pause efter Herning, eller hvad den nu skal være klar til. 
Lenny Langben - hellere stor og vågen end lille og doven! Stor, elegant sportshest udenpå - lille, fræk baby-pony indeni!!! ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
jeg kigger både på måden der bliver redet på og så det fakta hvor gammel hesten er. for det første ville jeg aldrig ride så ung en hest, og så ville jeg slet ikke ride den i den form. tror heller ikke den er redet ret lang tid, da den som sagt tidligere virker ustabil for til. men det gør det ikke bedre i mine øjne. og selvfølge ved Andreas hvordan man rider, men han ved nok også at tid er penge, tror desværre det er det der vægter mest i de fleste tilfælde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| ditte. |
|
|
lur mig om den hest nogensinde kommer til at ride frem og ned  stod det til mig ville jeg nok vælge at sige de først måtte stilles som 4 års. så må folk altså betale for varen, det er trods alt en luksus at have hest på det niveau 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| store plage |
|
|
Ja - hesten er udtaget til Herning og deler skæbne med alle de andre store plage, der er at finde på '3 års holdet'  Ridningen er hæslig som altid, når det kommer fra AH, men han vinder jo præmier og prestige omend det er mit indtryk, at han i tiltagende grad bliver dømt ned internationalt. Men også denne hest skovler afsted på forparten i overtempo uden at eje balance. Og nope ingen opbygning af overlinien her - den skal ud og vinde præmier til sin ejer. Men DAMN hesten er lækker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 3-års på bagpart i balance??? |
|
|
Lad os nu nøjes med at diskutere det vi ser på videoen, og ikke AH i almindelighed, der har været 100 andre tråde med dette formål, så der er vel ikke så meget nyt under solen dér. Søs: Havde du forventet, at en nytilredet 3-års skulle gå på bagparten i super balance???  Husk nu også, at dette er en fremvisningsvideo, der har til formål at vise hestens kapacitet, herunder gangpotentiale. Derfor bliver den nok lige redet lidt mere fremad, og den er nok lige lidt ekstra tændt, så den - potentialemæssigt - viser sig bedst muligt. At vi så har meget forskellige ønsker om, hvordan hesten viser sig bedst, det kan vi ikke gøre så meget ved. Men nu er AH's målgruppe nok heller ikke en flok debatlystne hobbyryttere på HN! 
Lenny Langben - hellere stor og vågen end lille og doven! Stor, elegant sportshest udenpå - lille, fræk baby-pony indeni!!! ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søs ♥Meggi♥ |
|
|
nytilredne heste, uanset alder, begynder man da at opbygge fra det stadie de befinder sig på. Heste der ikke er tilredet går altså ikke kun på bagparten, så at hesten i videoen går fremme og mod forparten ser jeg ikke det store problem i. Problemet kommer først hvis den sættes på bagparten før den er klar, så kommer den forkrampede gang, statisk "hængen" i skulderpartiet og med sænket ryg til følge. Hestens overlinie bæres af muskulaturen i underlinien, og bugmusklerne styrkes ved sammentrækning, for det er det de rent fysiologisk har til formål, også på heste der ikke rides. Nej, hesten på videoen har ikke helt fundet sin balance endnu, igen meget normalt i forhold til uddannelsesgraden (der er mange heste der har været redet i flere år der stadig ikke har fundet balancen), så derfor får den lov til at gå et tempo den befinder sig godt i, er det et problem?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nej, mon ikke hans målgruppe skal findes blandt de mange, der ikke har den mindste lyst til at debattere noget som helst med hensyn til hestens psyke og fysik? Jeg bliver også trist over ridesportens udvikling - og det paa trods af at jeg rider Dansk Varmblod og har konkurreret internationalt.
[S]he doth nothing but talk of h[er] horse. The Merchant of Venice (I.ii.10)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen så GØR noget |
|
|
Lil: Bare fordi man har en anden holdning end dig (og andre i tråden), så betyder det jo ikke, at man ikke går op i hestens psyke og fysik! Eller at man ikke er interesseret i at debattere. Det er nok blot nogle andre parametre, man går ud fra, og nogle andre ting, man lægger vægt på. Og lad nu være med at komme og sige "ja, penge, præmier og præstige!", det ville simpelthen være for forudsigeligt!  Forstå og accepter nu bare, at vi alle har forskellige meninger og holdninger, og at én mening ikke nødvendigvis er mere rigtig end den anden. Hvis videoen viser SÅ forfærdelig ridning, at I bare slet ikke kan acceptere det, jamen så GØR dog noget i stedet for bare at sidde bag skærmen og kritisere, brokke og jamre. Tag dog action, meld jer ind i DV og forsøg at ændre på tingene, tag ud og hold foredrag, hold clinics med jeres muler, lav underskriftindsamlinger, hvad ved jeg, men gør dog noget for at ændre på tingene, hvis det ligger jer så tungt på sinde. Se DET ville jeg personligt have respekt for! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg ærgrer mig sådan over, at hesten deler navn med min yndlingskarakter fra "Skammerserien" af Lene Kaaberbøl. 
Når det så er sagt, så rides hesten alt for tidligt - og alt, alt for hurtigt. Jeg kan godt forstå at hun må bære den rundt. Skønt (plag-agtigt?) udtryk, dog. Men hvad er meningen med at ride en unghest så forbandet stærkt? De har jo nul balance og nul muskel til at bære sig selv, ergo, rytteren bærer den rundt i tøjlen og får den krøllet sammen. Synes slet ikke den ser færdigvokset ud, bortset fra det. Men når man er formidler af den kaliber, som AH er, så er spillereglerne desværre anderledes.
Citat slut Bianca
"Do not mistake a goats beard for a fine stallions tail." Irish saying Avlsdyr og ungheste fra kompetent lusitanoavler formidles.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ditte: vi er da også nogen der prøver at gøre en forskel.  jeg synes ikke det er ridning der er så forfærdenlig at jeg vil sætte mig til at græde over det. men jeg synes heller ikke det er den type ridning jeg ønsker at se. jeg har personlig valgt DV fra pga deres holdning, men det kunne da godt være man skulle melde sig ind i stedet for.  har også valgt at vælge blue horeses produkter fra, netop fordi jeg ikke ønsker at støtte dem. det er nok lidt barnligt, men så siger jeg i det mindste ikke et og gør noget andet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bom bom |
Line ♥daphne♥ |
31-01-2012 11:42 |
|
hmm jeg kan ikke se det kriminelle i denne video, jo det er meget at kræve og jeg ville personligt ikke ride min hest fra 09 til før i år (2012) men det er vel en smagssag, syntes den er fint vokset sammen og har en kanon trav. den virker ikke til at være i en tvungen holdning og syntes hun holder en fin let kontakt til den. ud fra vidoen ville jeg ikke skyde på en så ung hest, men en hest på 3½-4 år , men nu er der jo ingen herinde der kender denne hest, det kan være det er en af de ung heste der bare vil lærer en masse, eller en ung hest med meget overskud og energi som er meget "klar" som måske ville sætte sin energi nogle uhensinsgmæssige steder i stedet. og nu er der heller ingen herinde der ved hvor længe den er reddet, nogle heste bøjer nakken som det meste naturlige i verden, mens andre kræver mere træning. så kort sagt ved jeg får lidt om hesten til at komme med min konstruktive mening. men smuk er den ihvertfald!
Hjertet har sin grunde, som forstanden ikke kender til
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
min unghest vil også meget gerne stå rejst i halsen og har meget nemt ved det, men det er ikke ensbetydende med at hun få lov til at ligge der. vil gerne have hun bliver redet i unghesteform først, så vi kan få skabt nogle muskler. men det er min meningen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lækker lækker |
|
|
lækker lækker hest. Når det så er sagt kunne jeg aldrig drømme om at ride på dyret så tidligt....er altid gået ind for devisen om at de år man giver dyret i de tidlige år får man hundrede fold igen i form af et langt liv uden skader. Og så - igen må vi som hestekøbere også kikke på egen navle inden vi fordømmer at hestene idag igangsættes så tidligt som de gør. Det er DYRT at avle....en 3-års står meget hurtigt avleren i 50 - 60 tusinde - så hvad står en 5 års så ikke i???? I hvertfald i de fleste tilfælde en underskudsforretning for avler. Derfor bliver mange mange stakkels dyr sat så tidligt igang. Og mange af dem slutter livet som 7-8 års pga skader. KH:)Annette med bl.a. en 3½ års der kun lige har prøvet at få sadel på....
rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anette |
|
|
du har så evigt ret i at det er dyrt at avle. men synes også man må acceptere at det koster altså nogle kroner at få en god hest. jeg vil personligt gerne ligge de ekstra penge for så at vide at hesten har fået de bedste betingelser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så lad være |
|
|
Altså nu er hesten jo tilredet, fordi den skal fremstilles i Herning - hvilket MANGE andre 3-års også skal. Og det er da ikke noget nyt. Hvis det er så uforsvarligt, så lad være med at støtte hingstekåringen i Herning. Lad være med at komme. Det er da en skøn hest. Og mon ikke der bliver passet godt på den. Jeg er ret sikker på, at den efter kåring, vil få en god lang pause, så den kan vokse osv. Jeg kan ikke se noget galt i, at en helt ung hest bliver gjort ridelig. Den bliver jo næppe knoklet. Og risikon for, at den skulle blive redet i stykker ret hurtigt, er nok temmelig lav. Man kan mene om AH, hvad man vil (jeg er heller ikke fan), men han ødelægger i hvert fald ikke lige så mange heste, som alle vi amatørryttere, der knokler heste i stykker pga. manglende kunnen.
Venlig hilsen M
Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gjglkhæljkl |
|
|
ha ha og min tre års har 20 cm pels - går på folden og venter på at blive voksen - jeg kommer da til at være HÅBLØST bagud! men mon ikke min dreng holder længere i sidste ende 
Carina og hestedyrene! Sille,Credit,A´conto,Touchdown og lille Trumf
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejlig, men meget ufærdig hest |
Roselina ♣C♣ |
31-01-2012 12:44 |
|
M: ..."Man kan mene om AH, hvad man vil (jeg er heller ikke fan), men han ødelægger i hvert fald ikke lige så mange heste, som alle vi amatørryttere, der knokler heste i stykker pga. manglende kunnen".... Hmmm, med mindre du er gift med manden, så ved du vel reelt ikke, hvor mange heste han har knoklet i stykker igennem sin ridekarrier - han smider ikke just om sig med egne uddannede ældre heste, måske er de solgt, måske er de gået i stykker - fakta er, at ingen anden end AH og måske den nærmeste kreds omkring ham ved det. Jeg ville ikke selv lægge hest til denne form for ridning(og AH ville nok heller ikke ride mine små langhårede ponyer ), men hvor er hesten dog fantastisk gående.
De venligste hilsner Louise ************************ Videnskab er organiseret fornuft, hvor mangen en smuk teori blev dræbt af grimme kendsgerninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm |
|
|
Jeg ved godt at det er debateret til hudløshed, jeg syntes at problemet ligger hos DRF og DV da det er dem der dømmer disse heste til rene 10 taller. Vi kan jo vente 5 år og se om denne hest, stadig er i sporten... Jeg ved godt at den falde på folden og meget andet..... Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| føj for helvede |
|
|
Den er garanteret ikke 3 endnu, og er nok som minimum blevet reddet hele januar! Det er hvad jeg kalder dyrplageri.. En hest er TIDLIGST færdig i alle knogler når den er 8 år. og FLOT at rytteren åbenbart ikke gør nogen indsats overhovedet mht. at få hesten FREM til hånden, der er sørme en der skider på FEIs dressurfordringer. Hold kæft nogle klaphatte og hurra for en hest der kan holde statistikken mht. ridehestenslevealder i DK.. stakkel kræ, nej UNDSKYLD - sportsrekvisit. Totalt hjernedødt.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffff |
|
|
Jeg synes den er mega smuk den hest - og den har da godt nok fine bagben. Dejligt at se en hest med BAGBEN og ikke dominerende forben. Og ja, ridningen er ikke køn og alt for tidligt. Det sku synd Men lækker er den sku.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dressuren |
|
|
Jamen åh min kære gud!  Hvor gør det inderligt ondt at se SÅ flot en hest, med SÅ meget potentiale blive misbrugt på den måde. Som en skriver, at medmindre krikken er født i Januar, så er den praktisk talt stadig en 2-års! Én ting er, at man begynder med sadel, rytter, skridt osv. Det kan ikke få mit @!#$ i kog. Men at ride den så samlet så tidligt! ^ Altså, det kan da umuligt være særlig længe siden at den hest fik rytter på ryggen for første gang?? Og jeg tror ikke på at man kan nå at opbygge muskler og gøre hesten klar til det viste arbejde, så hurtigt. Stakkels sportsrekvisit!  (Bestemt ikke det værste ridning set fra AH's side, men bestemt heller IKKE i orden at pace sådan en ung hest frem!) Men okay, nogen skal jo holde DV'ens gennemsnits levealder nede når nu vi andre ikke gør 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Lyllerh |
31-01-2012 14:09 |
|
"Vi kan jo vente 5 år og se om denne hest, stadig er i sporten... Jeg ved godt at den falde på folden og meget andet....." Sandsynligheden for at den hest falder på folden er nok ca. lige med nul, eftersom AH ikke lukker sine heste på fold medmindre ejerne kræver det. Så længe kåringssystemet er som det er, vil vi blive ved med at se heste i den alder blive redet. Så længe at det er den form for unghesteridning der får 9 og 10 taller, ja så er det også den form for ridning man vil se. Tror desværre heller ikke hesten får en lang pause efter Herning. Gjorde de 3 års hingste jeg mødte som hestepasser hvertfald ikke. De skulle jo gøres klar til 35 dages hingsteafprøvning i efteråret. Egentlig kan hesteejere vel fravælge at ride hesten inden herning? 3 års skal jo ikke vises under sadel på noget som helst tidspunkt under kåringne. Den 10 dags observation der ligger lige efter kåringen, hvor hestene bliver redet er jo frvillig. Så egentlig kan de vente med at tilride hingstene senere i foråret/tidlig sommer for at gøre dem klar til 35 dages hingsteafprøvningen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan så |
|
|
oplyse, måske især til Ange, at en "stakkels hest" er redet ca 10 gange på videoen. Dvs den er just sat igang. Nej, jeg er heller ikke vild med at de unge skal igang så tidligt, men omvendt, denne her viser tydeligt ridelighed, som Michael skriver, den er jo ikke trukket ind, men arbejder i sin egen pt naturlige ramme. Hvis det går denne som det plejer med de fleste Herning heste, så har de jo fri igen, så snart kåring og stationsafprøvning er færdigt. Så lige i dette tilfælde, kan jeg ikke hidse mig gevaldigt op. Jo, det er lovlig tidligt på sæsonen, men desværre har DV valgt at ligge deres kåring nu, hvilket jeg så syntes er et helt andet problem. Hesten syntes jeg er fantastisk og kan godt forstå at AH er begejstret. Tænk at sætte sig op på et dyr, og det bare spadsere derudaf!
Mvh. Tine Klipning tilbydes i Køge området. Lykkepose med div rideudstyr i sælges. Alt fra dækken, jakker, veste, underlag. Nyt/brugt. kontakt via pb
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vicky02 |
|
|
"den er jo ikke trukket ind, men arbejder i sin egen pt naturlige ramme." Det er da absolut én ting den ikke gør!  der bliver i dén grad holdt tilbage i tøjlerne og hesten har ingen mulighed for at søge frem.. føj. Og at den kun er reddet 10 gange gør det da godtnok ikke bedre! stakkels hest, og føj hvor får jeg det dårligt over andreas' præstations fetish. Det er LEVENDE DYR og ikke CYKLER vi har med at gøre.  Føj føj og atter FØJ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 10 gange??? |
|
|
10´ gang en hest bliver redet, skal ( man i min verden ) stadigvæk ikke have fat i tøjlen. men sådan er vi bare så forskellige... Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fair nok |
|
|
nu så jeg videoen igår, så huskede den lidt anderledes. Jeg har just set den igen, og ja, tøjlerne er ikke så løse, som jeg huskede det. Men jeg vil stadig ikke kalde det forholdt og uden mulighed for at søge frem. Når den ligger sig til følger rytterens hænder med. Nej det er ikke aka ridning (som jeg også selv tildels dyrker), men nogle gange skal man huske sig selv på, at bare fordi det ikke er i ens egen boldgade, behøves det ikke at være det værste der nogensinde er sket. Min egen, som blev redet med en del løse tøjler, de første par gange, gik med mulen mod bringen. Der vil sikkert også være nogle der kunne kalde mig for dyremishandler der, men faktum er, at der lå han åbenbart godt (ikke til MIN store tilfredsstillelse), men med arbejde kom han hurtigt ud, og med tiden sågar til at arbejde rigtig godt frem og ned.
Mvh. Tine Klipning tilbydes i Køge området. Lykkepose med div rideudstyr i sælges. Alt fra dækken, jakker, veste, underlag. Nyt/brugt. kontakt via pb
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridningen |
|
|
syntes jeg som sådan heller da ikke der er noget i vejen med HVIS hesten var 5 år eller derover  Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøver igen |
|
|
Jeg syntes som sådan heller ikke der er noget i vejen med ridningen, HVIS hesten var 5 år eller der over. Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske vi skal |
|
|
blive enige i hvad vi diskutere? Ridningen eller alderen man sætter heste igang?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Vicky02 |
|
|
Bare fordi ridningen på videoen ikke er akademisk inspireret så betyder det ikke at jeg pr. automatik er imod, helt ærlig. Det er utroligt som folk forsøger at lukke munden på en bare fordi man ikke er i samme "boks" som den der kritiseres. Om det så var WESTERN eller hva dælen det nu kunne være, så er det IKKE ok at ride en 3 års hest i en tvungen ramme. og NEJ, hånden følger ikke med hesten frem for så havde den da godtnok ikke været bag lod. Det er tydeligt op til flere gange at den i galop forsøger at strække næsen ud, men hvor rytteren så bare låser i albuerne og holder imod.. og SURPRISE jeg har set meget akademisk ridning som jeg absolut ikke bryder mig om, det havde du nok ikke regnet med havde du?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo Ange.. |
|
|
det havde jeg regnet ud. Trods din jævnligt negative fremtoning, går jeg da udfra, du er et alment fornuftigt og vidende menneske! Du ser bare noget, jeg ikke ser. Sådan må det være. Så længe det er sådan, bliver vi jo nok aldrig enige. Signe: Hvad mener du så om de undersøgelser der er kommet om at tidlig træning skulle gavne hestene?? (og bare for at understrege, jeg spørger HELT objektivt, det er hverken ledende eller provokerende ment!).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen overraskelse? |
|
|
Jeg undrer mig bare over, at det kommer bag på så mange og forarger folk i dén grad, at hesten allerede nu er i ridning som 3-års. Hvad havde I regnet med? Hestene, der bliver vist i Herning som 3-års, de ER altså i ridning nu. JA, det er tidligt, også FOR tidligt efter min mening, men som sagt, sådan er gamet! Vidste I ikke, at de 3-års i Herning er redet inden fremvisningen? Det er jo altså ikke noget nyt, sådan har det altid været. Det gør det ikke bedre nej, men det kan da ikke komme bag på nogen eller være en overraskelse, at det er sådan, tingene foregår op til en 3-års kåring? I stedet for blot at diskurere emnet her på et netforum, hvor alle sådan set er enige om at det er for tidligt at tilride heste som knap 3-års, så kunne man jo som tidligere nævnt tage sagen i egen hånd og gøre noget aktivt for at ændre tingenes tilstand.  Angående ridningen, så kan der vist kun kritiseres på den stramme tøjle samt et noget højt tempo, men det ER altså unghesteridning, der rides kun på stor volte i alle tre gangarter, dvs. det helt basale, som de fleste nytilredne heste præsenteres for. En 5-års, eksempelvis, som kun kan dette og ikke andet, er altså ikke alderssvarende eller bare noget der ligner. Med hensyn til denne video, så tror JEG, at der rides i et meget højt tempo for at gøre bevægelsen så stor som muligt til fremvisningen, og de stramme tøjler kommer af, at rytteren, qua det høje tempo, er nødt til at holde nogenlunde styr på den unge hingst. Begge dele er forståeligt, men måske ikke hensigtsmæssigt i den daglige træning. Men hvem af os ved, hvordan denne hest trænes til daglig? Jeg siger ikke at denne hest rides perfekt, men ingen af os ved reelt hvordan hesten rides i det daglige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hoooooold nu kæææææft en lækker hest  Ridningen ser jeg ikke noget galt i, hesten er ultra lækker! Kan godt forstå de glæder sig over den hest hver dag. Det ville jeg også gøre... Tillykke til avlerne for at have avlet så dejlig en hest 
Hilsen Helle Vinge ................................... AJ Fammar ox - stjernen i mit liv Velkide - stjernen på himlen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har ikke set |
|
|
disse undersøelser, men så skal vi til at snakke em hvad træning er. I mine øjne ser denne hest ret redet ud og går i "holdning" jeg ikke mener en 3 års skal gå i. Men som startede denne tråd med skrev jeg "i min verden" så der er ikke noget der er rigtig og forkert, Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ditte. |
|
|
nææ det kommer som ikke som nogen overraskelse her fra. Men tror nu at den ridning der vises her på videoen er en pæn ridning, i forhold til hvordan den bliver trænet dagligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glass... |
|
|
er det ikke lige voldsomt nok påstulat, at ligge ud, at du TROR, at det her kun er den pæne side?? Nu kan jeg jo se, du selv er erhvervsdrivende, hvordan ville du have det, hvis nogen skrev noget negativt om dig, udfra indicier?? Signe, jeg har desværre ikke de undersøgelser jeg har fundet mere, da jeg har skiftet pc, men der findes faktisk flere ganske interessante, som fik mig til at revurdere mine tanker lidt. Omend jeg da tildels er enig med dig, må jeg også indrømme, at jeg har lært noget, af netop de iagtagelser flere dyrlæger/forskere har lavet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er helt |
|
|
og fuldkommen enig med Ditte (Lenzicco). For mig ligner det naturlig fremdrift, og rytteren holder sådan set bare igen for, at hesten ikke skal blæse der ud af i endnu højere tempo. Jeg ser en hest, der har været redet meget lidt og hovedet placeres der, hvor den nu finder det behageligt på dette stadie. Den rides rundt på hovslaget uden at blive bedt om andet end det. Og for katten, hvor er den velgående!!! Rygsvinget ser helt vanvittigt ud. At den er på forparten giver sig selv, den har slet ikke bygget muskler til andet endnu. Alderen er mig meget imod - man tilrider ikke 2,5-års i min verden. Men jeg tager så heller ikke til hingstekåring i Herning eller støtter op om den slags på nogen anden måde.
Opinions ain't facts, take 'em in and let 'em go. Udlandsdansker siden 2009.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For s.... da |
|
|
Den hest beväger sig helt sikkert også sådan om den så gik på folden, altså nu snakker jeg gangarter, den er noget helt soecielt det kan de fleste se. Noget andet er så alle de amatör ryttere herinde som bare ikke ved noget om hverken unghesteridning eller talent!! Selvfölgelig passer han på den, manden er jo ikke dum Og hvis i havde en hest til x antal millioner tror jeg sgu heller ik i lige slap den lös ud over stepperne, men igen de kommer de färreste af os til at pröve. Synes det er mere synd for de heste som hänger med mulen i sandet Og netop er på forparten i adskillige mange år, de går höjst sandsynlig i stykker för den her. Shufro er da ik helt ung Mere sammen med andre bh heste Og det er da AH der har uddannet dem et godt stykke af vejen. Som sagt för så lad dog vär og ta til herning og nogen andre shows og ridestävner hvis det er så synd Og hestesporten så forfärdelig! Gå til håndbold istedet så sälg hesten for alle det har hest gör jo nogen form for overgreb på hesten Og de lever ikke under naturlige forhold. Alle vil vel jo deres heste det bedste men vi har forskellige ambitioner, talent Og idéer. Hold nu op man kan undre sig over alle de kloge hoveder på hestenettet men det skinner lige igennem hvor lidt mange egenlig ved om heste. Nu må i altså ta jer sammen!! Så fik jeg da lige sagt det jeg har tänkt det sidste 6 måneder jeg har läst inläg herinde, dejligt  Jeg er Alm dressyr rytter Og går op i det med liv Og själ og er altså ikke en sur gammel tante, men synes bare alt det her kommenteren blir for meget ret ofte når man ikke kan göre det bedre selv. Slut herfra Og forsat god dag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
....nu er det vidst nok en hingstebasse som skal stilles til kåring i DV her til marts og de bliver altså redet til allerede når de er 2,5 år eller lidt derover. Så i kan godt regne med at den har været redet i 3 - 4 mdr på denne her video. Ja det er aaaaalt for tidligt, det kan vi godt blive enige om, men det bliver de jo faktisk nødt til når de skal stilles som 3 års til kåring som hingst. Synes som sådan ikke der er noget galt i ridningen som sådan, hesten ser ikke ud til at lide under det på nogen måde og den bliver redet fremad på den måde fordi de skal vise dens gangarter. Er ret så sikker på at den ikke bliver redet sådan rundt i hverdagen og ikke bliver redet ret længe af gangen. Man splitter det jo ikke af for sig selv med vilje når man skal stille en hingst til kåring.... For hård træning for hårdt og for hurtigt kan resultere i en arbejdstræt hest og måske enda en halt hest og det tror jeg bestemt IKKE de er interesseret i. En ting er at se en video af sådan en hest her og brokke sig, man kunne i stedet for ringe til Andreas og høre om man må komme ud at se den i daglig træning og så kan man derefter danne sig et billede ;o) Men det er bare min mening...
Mvh Nina Nielsen & Plethesten * Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina... |
|
|
af fare for at gentage mig selv, er det ca 10 gang hesten er redet, så den har næppe været igang i 3-4 måneder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
...okay, gad ikke lige læse alle 58 indlæg ;o) Jamen så har den da en meget god balance må man sige hvis den kun har været redet 10 gange  Men selve ridningen kan jeg ikke som sådan sætte en finger på, og vi ved stadig ikke hvordan den bliver redet i dagligdagen. For af alt vi ved kan den jo blive redet frem og ned og måske i 20 min af gangen, det ved vi jo ikke  Ja den er oppe i nakken, men igen kan det være naturligt for den at gå der. Havde hesten set ud til at være træt af at have hende på nakken havde jeg nok skrevet noget andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er ikke |
|
|
ridningen jeg syntes er bekymrende, det er alderen. og dette er kun set ud fra mit synspunkt og dermed at sagt at alt andet er forkert. Har i et tidligere indlæg også skrevet at det er DV og DRF der sætter standarten, ved at kaste 10 efter en 3 års som er denne.(ikke at den har fået det) Tvinger alle der vil være med der til starte tidligere og tidligere. ved godt man bare kan lade være med at cham. og andet inden for dette regi, men det jo de fleste måler deres heste ved. Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
...jo jo, jeg synes også det er DRF og DVs fejl at de unge hingste skal rides så tidligt. Egentlig burde de vente med kåringen til efteråret for hingstenes skyld, det ville da være det bedste helt sikkert!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville syntes det var |
|
|
fantastisk, hvis kåringen blev skubbet til efteråret. Men så kommer de unge hingste jo til at miste en bedækningssæson, dvs hingsteholdere en del penge.... Så tror desværre ikke den bliver gennemført sådan lige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
...ja det er jo lige der skoen strammer! På pengepungen  De burde gøre det sådan at de skulle gå den fælles materialeprøve i stedet som 4 års i september, så får hestene et helt år at blive klar i med rytter og så kun blive stillet til avlsgodkendelse som 2,5 års som langt de fleste andre racer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingst |
|
|
Det er en helt fantastisk hest, og det er en udsøgt fornøjelse at se den, og den er et pragt eksempel på, hvad en godt avlet hest er i stand til, uden at det kræver det store af den, og det derfor heller ikke slider unødigt på den. Jeg bliver gal når jeg læser sådan et tråd her, og jeg burde slet ikke kommenterer den, men nu er jeg kommet til det alligevel. Jeg vil gerne komme med 1 spørgsmål til Jer. Hvor mange af Jer, har fremstillet eller klargjort hingste til Herning ?? Hvis man ikke har det, så har min INTET grundlag for at kommenterer hvad og hvordan hingstene bliver trænet, og derfor heller ikke om de tager skade eller ej. Jeg har haft hingste med i Herning nu, og jeg kan kun sige, at det træning de kommer igennem, tager de ikke skade af. Jeg har haft afkom der indsynet dagen efter Herning, som har gået rundt i holdning og balance i den store hal på Vilhelmsborg, og hvor det er FEMTE gang de har rytter på, fjerde gang var søndag aften i Herning, hvor rytteren kun lige var i sadlen, han red ikke. Der er for mange år siden, lavet en undersøgelse i Sverige, der viser at heste har kun godt af at komme igang, og faktisk holdt de heste der var kommet igang som to års, længere end dem der kom i gang senere. Meget af det arbejde hingste får op til Herning, er styrkende og muskelsættende, og forgår fra jorden, og med skridtbånd og gå ture. De her heste er så gode, vi snakker hest der fra naturens side, har så nemt ved tingene, at det ikke kræver meget for dem at trave og galoperer rundt, som denne fantastisk hest gør. De bliver passet på, og man er opmærksomme på dem hele tiden, mere end på så mange andre. Så at sige alle de her hingste, de holder altså, og jeg væde på den her dejlig hingst, den holder længere, end mange af jer andres heste. Igen i år, var et af mine afkom også i klargøring til forbesigtigelsen, og blev pillet ud træningen pga. vokseværk. Han har så fået en pause, og er så lige redet til i sidste uge, travede rundt med rytter første dag i longen, løs anden dag, søger frem og ned af sig selv, har været på tur, og nu får han fri indtil efteråret. Det er så nemt for ham, og han lider ingen overlast og han bliver på ingen måde mishandlet, tværtom han nyder at arbejde. Så igen, et spørgsmål. Hvor mange af Jer har haft Hingste med i Herning eller været med til at klargøre dem ?? Annette
Kvalitets avl af springheste Heste af super springafstamning sælges Se mere på vores hjemmeside Ung top springhoppe søger rytter til efteråret www.stutteritaldorf.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Annette, som du dog kan sige det...;o) Jeg kunne virkelig også godt tænke mig at vide hvor mange der har klargjort en hingst til kåring??? Kom frit frem og fortæl endelig om jeres erfaringer, så kan vi andre som åbenbart mishandler vores heste jo måske lære noget af det...
Lille hus sælges, se præsentation. Sælges: Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy Vallak (2009) e. Laurino Ponyhoppe afstamning ukendt. Flere info se min præsentation eller send besked med spørgsmål
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fin fin dressur pruh |
|
|
Ja tænk sig at være den heldige avler af sådan et gangmonster.. Kan ikke hidse mig op over videoen. Som der skrives er den kun let redet. Den kan næsten ikke starte senere på året hvis den skal trænes nøjsomt mod Herning.. Og vi er vel enig om at det er bedre den har været let i gang i 2 måneder frem for at have travlt i 2 uger?.. Jeg glæder mig nu til at se den i Herning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Suuuk... |
|
|
Efter min mening er en video som denne en skændsel og viser endnu engang at penge, prestige og resultater betyder mere end alt muligt andet her i verden ... Jeg fatter ikke hvordan man kan få sig selv til at sætte sig op på en 2 år gammel hest og ride rundt på den måde, så er jeg bedøvende ligeglad med at det er "helt normalt" at hingstene skal rides inden Herning, eller at den kun har været redet 10 gange eller hvad der hældes ud af latterlige undskyldninger. For min skyld måtte de gerne lukke og slukke DV hingstekåringen, den træning de unge heste udsættes for, er under al kritik. Men jo, hesten er skam både flot og har et vældigt trav. Interessant om hesten eksisterer om 5 år...
It's all for nothing if you don't have freedom...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det |
|
|
er jo stort set alle dem AH har uddannet på BH som er gået ned, f.eks. Romanov, Rush Hour, Hotline. Mærkeligt at det faktisk er ret sjældent at det er de hingste der bliver stillet til kåring og redet proffesionelt der bliver skadet i forhold til amatør rytternes heste. Lækker lækker hest som jeg glæder mig til at se i Herning. Og Annettet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alder på hesten |
|
|
Jeg syntes det er en superlækker hest, og kan ikke se noget forfærdeligt krævende i ridningen. Det er jo kun alle 3 gangarter på hovslaget. Der bliver ikke krævet noget af den. Dog syntes jeg at det er lige tidligt nok. Ville være mere begejstret for at se den med rytter for 10. gang, om et års tid. Den er nemlig først fra d. 05.06.2009, hvilket vil sige at den er 2 1/2 år gammel Glæder mig til at se den i sporten, i de kommende år
Hilsen Nana -Der aldrig bliver dygtig nok, til at kunne vise ridebilleder af min hest på HN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Dressur? |
|
|
 Fantastisk hest! Smuk, elegant og helt i særklasse. Det er ikke just ofte at jeg er enig med Hr. Helgstrand, men lige i dette tilfælde er vi heeelt på bølgelængde. Sjældent har jeg set så pragtfuld en PLAG!!!!! 2½ år gammel? Hvad helvede tænker de dog på?!? 
Jeg hader når folk sammenligner Clint Eastwood med Gud. Forstå mig ret, jeg synes da at han er fuldstændigt fantastisk - men han er altså ingen Clint Eastwood!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilridning? |
|
|
Hov forresten. Jeg har da trænet hingst til kåring i Neumünster. Er jeg så kvalificeret til at udtale mig, eller er det kun Herning der tæller??? 
Jeg hader når folk sammenligner Clint Eastwood med Gud. Forstå mig ret, jeg synes da at han er fuldstændigt fantastisk - men han er altså ingen Clint Eastwood!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaeh.... |
|
|
Alle dem som siger Andreas' heste ikke holder - jo vist er der nogle stykker der falder fra, men samlet set så tror jeg faktisk han har en ret god statistik. Alle de hingste han red på BH (+ sine egne så som Donna som Anna ejer nu) er det, mig bekendt, kun Romantic som er brudt ned og var det ikke noget nerve noget den fejlede? Altså det kan man altså ikke klandre Andreas for I skal jo tænke på BH har omkring 20 avlshingste efterhånden, og så er det jo klart de kun vælger de bedste af dem til en videre karriere på dressurbanen, imens de resterende bliver solgt fra. Bla. Hertug, Future Cup, Don Caruso osv., og de andre forbliver hingste på avlsstationen. Udover det giver jeg de andre ret i at kvaliteten i hestene efterhånden er så høj, at det ikke slider så meget på dem som det tidligere gjorde. Nu skal i også tænke på at rytterne her er professionelle ryttere som lige er den tand eller tyve bedre end os rent teknisk, så de skal måske kun lave to volter før de har den perfekte bøjning, takt og runding, imens os amatør skal lave 7 - hvad tror i der slider mest? Og hvilke heste tror i bliver "hurtigst" uddannet? Anettet  Polka-mor: Jeg er lidt i tvivl om jeg misforstår dit indlæg, men Romanov har, så vidt jeg ved, endnu ikke haft en længerevarende skade i hele sit liv? Den gik da 4 års, 5 års og 6 års finaler, samt Herning hvert eneste år og da den var 7 vandt den en afdeling af cuppen for yngre heste i lilletur med Andreas, og da den var 8-9 vandt den Median Cup med Sune. Så den har da ikke været ude af spillet  Ligeledes med Rush Hour - den har også været med mange gange, men mon ikke den helligere sig avlstjenesten nu. De kan jo ikke have alle hingstene på topniveau, og Rush Hour har da bevidst den kan gøre sig gældende på den internationale scene, dog kun i lille tur. Ang. Hotline tror jeg faktisk bare de venter på den er klar til det helt store...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm.... |
|
|
nu undrer jeg mig lige højlydt, hvorfor må avlerne ikke tjene penge?. Som ejer af 2 gennemsnitskrikker, har jeg da en ide om udgiftsniveauet på basishestehold. Skal det være et "helligt kald" for avlerne at avle heste?. 
Screw you guys...I`m going home. Eric Cartman
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Lækker lækker hest, nøj den kan spadsere  også herfra et til Annettet, utrolig godt skrevet. Der er ikke mange herinde som har heste med til dvs hingstekåring eller som rider på internationalt niveau, og mange af os kommer nok aldrig til det, men alligevel er mange herinde meget klogere end de proffesionelle som har gjort dette i flere år med gode resultater. Personligt ser jeg ikke dårlig ridning i videon, jeg ser en ivrig unghest med et enormt gangpotentiale, der agere som mange ungheste, nemlig med et lidt højt tempo for at kompensere for den manglende balance, og så ser jeg en rytter der måske har lidt svært ved at følge hesten og som holder igen på den for at den ikke skal få for meget fart på. er den tilredet tidligt, tja nok lidt men det er egentlig ikke noget der får mig op i et rødt felt. mvh Mie
RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011 Nu kun med Miss Jay og Dagirr ox, men Jay har termin 9. februar 2012, så glæder mig så meget til den tid 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingst |
|
|
annettet: Det var da et sært spørgsmål - selvfølgelig har (så godt som) ingen af os haft hingste med i Herning, når vi nu er imod at ride hestene så tidligt?! nimbus: Avlerne må tjene alle de penge, de kan for min skyld - bare det ikke er på bekostning af dyrenes velfærd, hvilket jeg mener, at det er, når de rides så tidligt "bare" for ikke at miste en bedækningssæson..!
Opinions ain't facts, take 'em in and let 'em go. Udlandsdansker siden 2009.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At blive først færdig? |
|
|
Er det det, det gælder om når man uddanner heste? I så fald tror jeg Andreas bliver en sikker vinder i lille DK. SKAL man have trænet en hingst til Herning, for at have en mening om at der ikke bør rides på 2½ års heste? Hvorfor er det overhovedet nødvendigt at ride de 2½-3 års hingste inden Herning, når muskelopbygning og muskelsætning osv. kan trænes fra jorden? De skal jo ikke rides i Herning. SKAL man have redet OL for at have en mening om at man ikke bryder sig om den ridning flertallet af professionelle ryttere viser? For hvis man SKAL selv have prøvet det man har en mening om, er det da umuligt at udtale sig om nogensomhelst ting.... Hvor mange har ikke siddet hjemme i stuerne i den seneste tid og brokket sig over de danske håndboldherrer i starten ikke spillede godt.......men fy da hvis man ikke selv har spillet håndbold på det niveau, hvad bilder man sig så egentlig ind at have en mening om det?? Sådan er der så mange ting, jeg har aldrig selv trænet en hingst til Herning.........kun en hoppe til unghestechampionatet, men hun var så også 2 år ældre end denne skønne hingst. Men jeg har været med i Herning de sidste 20 år og ved udemærket at hingstene lever et hårdt liv op til kåringen, det er avlere der brænder for avlen, men det ER også penge og prestige..... Men jeg finder det stadig forkert at ride på en 2½ års.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| FANTASTISK!! |
|
|
FANTASTISK naturtalent! Må sige at Romanov og Schufro så absolut har lavet en kombination ud over det sædvanlige med dette afkom! Bliver spændende at se den i Herining!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Here we go again... |
|
|
Nimbus: Hvem siger at avlerne ikke må tjene penge? Hvorfor er det altid et spørgsmål om enten at der tjenes penge og man giver køb på al sund fornuft og hestevelfærd, eller at man ingen penge tjener og har hestene som helligt kald, alt imens man løber rundt på en eng med blomsterkranse i håret? Problemet i det her er jo ikke hverken den kære Andreas (om end jeg gerne ville beskylde ham for meget), eller avlerne, men hele det menageri af folk med diverse økonomiske interesser i hestene. Hvis ikke der var et pres fra omverdenen om at der skal leveres gode hingste af en vis kvalitet, der kan vises indenfor de givne rammer til eksempelvis hingstekåringen. Så tror jeg næppe hverken hr. Helgstrand eller andre, kunne se et formål med at kaste sig på nakken af en 2 års hest og ride den rundt i up-tempo LDR for at dække over de værste balancefejl... It is aways about the money...  Annetet: Hvorfor er det interessant hvorvidt nogle af os har haft heste med til kåring? Er vi igen ude i de evige diskussioner af at man ikke har ret til at udtale sig om dette eller hint, hvis man ikke selv har redet GP eller er det misundelseskortet der endnu engang skal blafres? Jeg forstår ikke hvor du vel hen med det? Uanset hvordan vi vender og drejer det, så har jeg svært ved at forstå det hensigtsmæssige i den form de nuværende hingstekåringer har. Sadelkåring i marts, betyder jo i langt de fleste tilfælde ryttertilvænning senest i november/december og massere af longeringsarbejde (gerne med indspænding, ryggen skal jo op, ikke? *ironi*...) Der ER det et kæmpe pres for en hest i 2 års alderen, både fysisk og psykisk. Jeg har virkelig svært ved at fatte, at den gængse opfattelse er at det er HELT ok og i orden på alle mulige måder... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner.. |
|
|
Nu kan vi jo spørge Anette, hvad udgiftsniveauet egentligt er, bare for at komme med til Herning. De første 15 kilo er nok længe brugt..Så er der kåring, prøve, osv osv osv, samt det uberegnelige ved hoppeejere, der er ikke ligeligt fordelte bedækninger til ejerne af unghingstene. Så er der rigtigt mange der bare forsvinder i "glemslen", ikke fordi de går i stykker, de udvikler sig bare ikke som forventet, eller deres afkom gør ikke. Denne "bare" en bedækningssæon er måske avlers eneste chance for at få bare lidt penge hjem. Noget skal de jo også have at binde i halen på alle de 7 points-heste de laver, der er udemærkede brugsheste for os tosser, der nok vil have dem, men ikke betale de 75000 det koster at producere en gennemavlet, kåret basistilredet 4 års. Nu er det Romanov-søn, er der 20 avlere, der kan få inspiration til, hvilken hoppetype, der matcher hans blod så godt som denne her, ja så kan vi måske få 5 hingste af denne kaliber til verden, allerede næste år. M.h.t alderen så har jeg tilgode at opleve en proff. berider/fremviser, der overknokler en unghest, de har en meget klar føling med, hvor meget der skal til, hvorimod de værste "opslidere" jeg har set, er amatørryttere der tror at der skal trænes kontinuerligt i et helt år, for at rende en 4 års DSA. Samtidig er det lidt pudsigt at ingen vil sætte sig på noget under 4 år, mindst, men godt nok ikke vil købe en 4 års, medmindre den er redet i mindst 1 år, for de tør jo sandelig ikke ride en unghest, med det det indebærer. Nøøøj, hvor bliver der god plads ved ringsiden i Herning i år, for der er åbenbart flere 100 HNere, der skal stå udenfor med bannere og foldere, for at råbe DRF op, så kan vi andre nyde hestene og shoppe udstyr imens..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er fordi Line |
|
|
at sådan gør alle de andre også med deres 2½ års hingste...ergo må det være den eneste og mest rigtige måde frem...ik  Skadeligt....neeeej DET er det IKKE for så ville Andreas jo ikke gøre det...han er jo ikke dum det er der flere der selv har sagt i denne tråd og de må vide det for de har sikkert trænet hingste til kåring, så de er SÅ kloge 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nimbus |
|
|
du får en røvfuld hvis du sætter dig på MIN stol der er jo så rigeligt at tage af  Jeg indrømmer at jeg også helst så en kåring senere på året, men når nu det ligger i marts, jamen så må man for det bedste ud af det. Der er så mange undersøgelser på hvornår det er klogt at tilride en hest und so weiter und sofort. I bund og grund handler det om at bruge sin sunde fornuft og sin viden. Jeg ved ikke hvor mange af jer der har en videregående uddannelse inden for hestens anatomi og fysiologi, samt hestens ældningsproces? Men når nu der postuleres at hesten først er færdig i sine knogler som 8 års, er det så ikke lidt navlepilleri at flyve op over om den er 2½ eller 3 når den tilrides? for hvis det vitterligt er således, så gør det halve år ingen forskel alligevel. Der er megen debat om hvorvidt hesten er overredet. Kig nu på bygningen, hesten er af natur meget højtstillet, og hvis den kun er redet 10 gange, så tror jeg ikke en hujende fis på at man kan lægge den dybere før den har forstået princippet i at søge frem og ned - forstod jeres heste det første gang i prøvede? (for så må min cayenne seriøst være dummere end gennemsnittet), i øvrigt er frem og ned misforstået på flere måder, men som der hentydes til jamen så lad os da bare vælte hesten frem på næsen, frem med vægten på forparten, så vi både kan smadre gang og bentøj.
En ung hest skal være i ligevægt lige som et vatterpas, de højtstillede vil syne mere samlet fordi de løfter sig mere når de arbejder. Denne hest er redet 10 gange ca, og den får allerede smæk for taktfejl... samtidigt med at der skriges om manglende balance - stop lige op en gang - de to ting hænger faktisk sammen, mange unge heste taktfejler fordi de mangler balance samt det at få rytter på forstyrrer deres naturlige balancepunkt. Gennem uddannelse finder de balancen og skulle derved gerne blive taktrene.
Med al den kritik af selve ridningen sidder jeg og tænker at jeg vil gerne se hyggerytterne ride en hest med den kapacitet uden at hænge den i næsen, og følge denne hests bevægelser uden at klaske rundt i sadlen..
Jeg er stadig ikke uenig i at det virker meget tidligt.. jeg er først igang med min unghest nu som 4 års.. næsten.. for hun har slet slet ikke været i nærheden af klar. Men man er nødt til at kigge på individet for at bedømme om den kan klare det frem for at generalisere..
Karina82
STUD BASK
Counting all the assholes in the room... And i'm definetly not alone Nu med skimmel princesse kandidat
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uhh er splittet |
|
|
Utrolig smuk hest der ser ud til at kunne spadsere ud over det sædvanlige.. alderen har jeg som sådan heller ikke et problem med.. men for mig bør en hest i den alder ikke rides så kort i halsen (og slet ikke bag lod) og i et sådan tempo.. og jeg ville heller ikke trave og galopere (måske trave meget lidt) på den men derimod skridte (helst ligeud ) og indlære basis signaler.. Ikke det værste ridning langfra, men for mig heller ikke ok ridning og slet ikke af så ung en hest.. Men sjovt som rigtig mange synes alderen er ok.. da jeg lagde billeder ind af min i samme alder som kun blev skridtet i 5 min ja der var kun få der synes det var ok resten mente jeg var ren dyremishandler..
Hilsen Signe Og guld klumperne Karolina (datter) og Emma (guldhest) Skøn 5 års fjordhoppe sælges, evt udlån eller afbetaling.. skriv PB for yderligere info..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingste |
|
|
Moekkvi Jo selvfølgelig tæller erfaring andre steder med, men hvis du nu læser tråden, så er det Herning der her flere gange er bragt frem af andre, derfor er Herning nævnt. Nu er det jo så også sådan at "Hingstekåring i Neumünster" dækker over et vidt begreb, lige fra små søde shetlænder, til andre ponyer, islænder, trakener, ja jeg tror også koldblod, og til de fantastisk Holstener, som jo nok må siges at være "hovedkåringen" Neumünster Halle. Snakker vi Holstener og Trakener, så bliver de fremstillet i oktober og november, altså som to års, og tro mig, de er endnu mere klar på det tidspunkt, end DV´erne er bare til forbesigtigelsen i november, som jo faktisk er rykket til januar nu. Så Moekkvi, kom frem med dine erfaringer, og hvilke racer det er du har arbejdet med, det vil da være spændende  Annette
Kvalitets avl af springheste Heste af super springafstamning sælges Se mere på vores hjemmeside Ung top springhoppe søger rytter til efteråret www.stutteritaldorf.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilridning? |
|
|
Annettet: Hvilke racer jeg har haft i hånde er da irrelevant for debatten. Jeg kan dog løfte sløret en anelse og afsløre at det ikke var hverken shetter eller islænder. Uanset hvad, så véd jeg jo også at svaret vil være, at det ikke kan sammenlignes med DV af omtalte kaliber. Jeg ville blot sikre mig at jeg havde din tilladelse til, at have en mening om det velfærdsmæssigt forsvarlige i at ride på en plag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er det jo |
JLH |
01-02-2012 00:33 |
|
ikke just en klumpe dumpe "fedebasse" rytter, som de har smidt på ryggen af denne "plag"  Så mon ikke det går; det tror jeg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilridning? |
|
|
JHL: Har du trænet hingste til kåring i Herning eller Neumünster, eller er udtaget til OL? For ellers tæller din mening altså ikke en dyt... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næh men det |
JLH |
01-02-2012 01:11 |
|
er jeg så vant til, så intet nyt der  Men Moekkvi du må da give mig ret i at pigebarnet ikke vejer ret meget mere end Clint Eastwood ? Dog har ridestilen jo forandret sig siden dengang, og er heller ikke sikker på denne hingst ville egne sig til en western film 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe... |
|
|
...damn det er blevet til en lang debat! Synes stadig ikke der er noget galt i ridningen, det er ba 6 mdr for tidligt SYNES JEG! Når så det er sagt....tja, man tør jo næsten ikke sige det når alle er så begejstrede for hesten. Den siger mig ikke en skid den hest Synes den er lidt småkedelig at se på. Jo bevares, den har da takt, men det gør det ikke for mig alene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Har jeg trænet hingste til herning? Nej, og jeg kommer heller ikke til det. Tillader jeg mig at have en mening alligevel? ja. Jeg er lidt træt af at det skal være så pokkers enten eller... Jeg forstår 100% begejstringen for dyret, glæden, stoltheden. Hesten ser fantastisk ud, taletfuld, smuk, osv. Det ændrer bare ikke det faktum at den ikke engang er fyldt 3 år og de skønne bevægelser efter min mening skulle nydes (og trænes) fra jorden. At hingstekåringen er i foråret bygger på gammel viden, vi er blevet så meget klogere, synd man ikke tager det til efterretning og flytter den!! Fordi noget har været på en måde i mange år betyder jo ikke pr automatik at det er det bedste og eneste rigtige - var det tilfælde havde vi jo ingen udvikling - ting ændrer sig jo for fa'en!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla... |
|
|
Karina82: "Jeg indrømmer at jeg også helst så en kåring senere på året, men når nu det ligger i marts, jamen så må man for det bedste ud af det." Jamen, det er da den rigtige indstilling...Ingen grund til at forsøge at ændre på noget, man egentlig godt kan se er en anelse ude i hampen . Når nu Dansk Varmblod har valgt at kåringerne skal ligges i marts, så er det jo kun helt fair for alle parter. Men der er jo heller ingen tid at spilde hvis hingstebasserne skal nå at være alderssvarende uddannet, så de kan nå med til OL når de er 8 år... Nimbus: "Nøøøj, hvor bliver der god plads ved ringsiden i Herning i år, for der er åbenbart flere 100 HNere, der skal stå udenfor med bannere og foldere, for at råbe DRF op, så kan vi andre nyde hestene og shoppe udstyr imens.." Jeg skal spørge Moekkvi om han gider male banner... Jeg ved at der er flere der har skrevet til både DV, DRF og Andreas Helgstrand ang. ovenstående video og denne debat. Det kan man jo så overveje om man vil investere tid i...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et debatforum |
|
|
Selv om jeg heller ikke har klar gjort nogen hingste eller andre ridedyr til hingstekåring eller andet, har jeg da ret til at være bekymret over den udvikling ridesporten tager. Hestene bliver yngre og yngre når de kommer i træning for at blive klar. Fordi kravene bliver højere og højere for hvad de skal kunne, for at kunne tjene penge ind til deres ejere, sponsere og andet. Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flytte kåringen? |
|
|
nej, kåringen skal ikke flyttes, for i mine øjne er det fint at hingstene bliver kåret når bedækningssæsonen begynder, så de også når en hel sæson. Man kunne måske istedet overveje at sætte en nedre grænse for hingstenes alder, således gør man f.eks i Dansk Islandshesteforening (som er Danmarks største renracede avlsforbund, og næstestørste når DV tælles med). Islænderhingstene kan ikke stilles til fuldkåring, som er både ridebedømelse og bygningsbedømmelse før det år de fylder 4, og for at opnå fri bedækningstilladelse skal kåringens total være over en vís størrelse. Der er mulighed for kun at bygningsbedømme 3 og 4 års, men her er der forskellige betingelser der skal opfyldes for at opnå en begrænset bedækningstilladelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det tror JEG helt sikkert er vejen frem. Ikke der med sagt at det SKAL være sådan. Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingstekåring |
|
|
Årsagen til det er relevant, om folk har prøvet at være med til det her arbejde med unghingstene, er den at der kommer en masse udtalelser i denne tråd om hvor hårdt de her hingste bliver trænet, hvor meget de bliver presset, hvor stort et overgreb det er på dem, etc. Men har man aldrig været med til det, så har man jo INGEN ide om hvordan det foregår, og derfor er det jo tomme flosler man smider ud, når man sider og siger alle de her ting om hingstene og måden de bliver arbejdet på. Derfor er det relevant. Hold jer til ting, I ved noget konkret om !! At I så ønsker at diskuterer hvornår en hest må rides det er noget andet, men lad vær med at komme med alle de flosler om overgreb, og måden de her ting foregår på op til Herning. Line82, håber det var svar på dit spørgsmål, og vedr. misundelseskort, så ved jeg ikke hvad du mener, det må stå for din egen regning. Hvis I tror man stiller en hingst for at tjene penge, så tro om igen, der er flere penge i at sælge den som føl. Vi snakker sekscifret beløb inden man står i Herning, og det er kun de bedste af hingstene der tjener de penge hjem igen. Jeg klager overhoved ikke, men jeg er heller ikke blevet rig, som mange går og tror. Moekkvi, nu kender jeg også folk i Tyskland, har en god bekendt i Kåringskommisionen i Holsten, hans datter og svigersøn er nogen af de bedste i området til klargøring af både hopper og hingste, og jo de bliver sat i arbejde lang tid før hingstene her hjemme, og ikke trænet "mildere", hvis det er det du mener, end her hjemme. Faktisk er mange af hoppernes rideprøver her i de første fire måneder af året, og de holder Eliteskue allerede til sommer, hvor DV holder i september. Så vil du have St.pr. på din hoppe, så skal den afligge rideprøve som tre års, og inden sommer. Jeg havde en hoppe som ikke var klar sidste år ved denne tid, ergo bliver hun ikke St.pr. hoppe, selvom hun godt har kapaciteten. Der har jeg da muligheden for at stille både hingste og hopper i DV, både som tre, fire, fem, seks, etc. år gammel, og stadig få adgang til både Eliteskue og Herning. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tillægge andre en mening |
|
|
Jamen, det er da den rigtige indstilling...Ingen grund til at forsøge at ændre på noget, man egentlig godt kan se er en anelse ude i hampen Jamen læg da endelig en mening omkring ligegyldighed bag mine ord.. Jeg kan som enkelt person ikke stille noget op over for en organisation som DV. Og et eller andet sted er det heller ikke DVs ansvar hvornår en avler vælger at stille sin hingst. Som Anette er inde på, så BEHØVER man jo ikke nødvendigvis at stille sin hest som 3 års, man kan faktisk vente til senere, så det er op til den enkelte avler (correct me if i'm wrong anette).. Men jeg må indrømme, at hvis der skal tages på vej at vi er ude i at der kastes påstande omkring decideret mishandling af hestene under klargøring til kåringen, så kan I jo lade være med at løse billet til herning, og dermed støtter I jo heller ikke op om det. For jeg må indrømme, at sidde her og kaste om sig med påstande om mishandling osv, for så at dukke op i herning, det er for mig virkelig hyklerisk.
Karina82
STUD BASK
Counting all the assholes in the room... And i'm definetly not alone Nu med skimmel princesse kandidat
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskift |
|
|
Hvorfor mon den går sådan., fordi gangen er avlet ind i den.. da den er 3 kan det jo ikke have noget med ridningen at gøre men med generne ergo den går fantastisk pga. GENERNE..
Hilsen Mette ..Stald Fyrsø.. - Engang fjordhest altid fjordhest. People.. It's a crazy world we live in... "En hest uden rytter er stadig en hest, men en rytter uden hest er kun et me ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette...... |
|
|
der er vist ingen der ikke synes hesten er formidabelt gående her i tråden, stort set alle synes jo det er en hammer lækker hest, det nogen af os ikke bryder os om er det faktum hesten kun er 2½ år og allerede er under rytter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bum bum |
|
|
Fantastisk dejlig hest, som jeg glæder mig til at se i Herning og i fremtiden!! Jeg ser heller intet graverende i videoen. En hest som denne bliver jo ikke redet 30 min. hver dag, det er en ting der er helt sikker! Min hest havde rytter på for første gang i november 2005 - han er fra april 2003. Og til info - han er i dag 9 og fungerer upåklageligt 
Karen "Don´t cry because it´s over - smile because it happened!" .: Trakehner - Der Tradition verbunden. Die Zukunft im Blick. :.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Herning? |
|
|
Hvor gammel er hesten så reelt, når den skal på banen i Herning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Herning? |
|
|
Det vil vel sige 2 år og 9 måneder så? Flot!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
2 år og 9 mdr, hvor den vises på fast bund, løs, i longe og mønstres.... med bid i munden... 
Lille hus sælges, se præsentation. Sælges: Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy Vallak (2009) e. Laurino Ponyhoppe afstamning ukendt. Flere info se min præsentation eller send besked med spørgsmål
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja den |
|
|
vises UDEN rytter, godt nok med bid i munden, men mon ik den klarer det alligevel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hesten løber rundt på stor volte mens den transporter måske 100 pund på ryggen. Slap dog af. Kan en hest ikke holde til det bliver den aldrig ridehest. MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Først vil |
|
|
Jeg gerne lige sige at jeg altså ikke har magtet at læse alle disse indlæg igennem. Men min mening. Ja en 3 års der først fylder 3 den 5 juni er det lidt tidligt at ride. Meen en 3 års der går på en stor volte og bære en rytter på 50 kg er vist ikke det væreste man kunne byde den. Den er jo helt sikkert trænet i line og alt muligt andet muskelopbyggende arbejde fra jorden, og har været igang i et halvt til et helt år før der sidder en på ryggen af den. Og de kærer 3 års der skal gå i Herning har altså Langt de fleste af dem, rytter på nakken på nuværende tidspunkt. Sorry to say so ellers bliver de jo aldrig klar. Der ud over får de altså som regl også nogle vækst pauser efter herning og deres 10 dages test. så er der pause ind til august hvor de gøres klar til deres 35 dags test dem der er udtaget til dette. Men skal den kunne gå en 35 dags test i september og der først må komme en på nakken af den i juni så ville den jo aldrig kunne blive klar. Hvad vi gør ved vores egen lotteheste er en ting, men det må altså siges at ganske mange af de her hingste bliver trænet sådan og ganske mange af det bliver da også en hel del ældre end gennemsnitshesten. May
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fantastisk hingst! |
|
|
Jeg er en af de mennesker der er ved at dåne over denne fantastiske hingst! Jeg kan GODT forstå Andreas' begejstring, for jeg kan heller ikke mindes at have set dens lige Som en nævner tidligere i tråden, så er det SKØNT at se så lovende et talent med en stor bagbensaktion som kan følge med forbenene Jeg læder mig til at følge hingsten og den kunne meget vel være et bud til en kommende farmand her på matriklen  Guderne skal vide at jeg ikke har været AH's største fan - men når det er sagt, så synes jeg virkeligt flere personer i denne debat bliver meget personlige og ubehagelige i deres omtale af AH! Jeg finder det faktisk usmageligt - især i denne forbindelse, da det slet ikke er AH der sidder på hesten, men derimod Anna Blomgren! Når det så er sagt, så finder jeg altså heller ikke ridningen kriminel. Ja, det er mere end lille Lotte ville kræve af sin unghest hjemme i amatørhesteholdet, men det her er ryttere som trods alt har trænet færdighederne lidt mere end den almene dansker.... Jeg var selv med bag "scenen" for 10 år siden omkring disse unge hingste. Dengang blev hestene ikke tilredet forud for hingstekåring, men derimod i forbindelse med den efterfølgende 70-dages prøve. Erfaringerne fra disse var faktisk, at man fik heste hjem der ofte var forvirrede og ikke tilredet på en måde man ønskede, hvilket betød man måtte rette arbejdet op når de kom hjem og ofte fik udbrændte unge hingste hjem. Derfor begyndte flere steder at gøre hestene ryttervante hjemmefra (kunne ride rundt på hovslaget i alle 3 gangarter). De blev redet ca. 2 måske 3 gange i ugen i 5-10 minutter efter en opvarmning i longe og blev ikke redet mere end 10-15 gange før de kom til Herning. Når man så indkvarterede hingstene til 70-dages prøve, skulle de ikke BÅDE stresse over nye omgivelser, nye mennesker, nye ryttere OG tilridning, men havde alle chancer for stille og roligt at falde til og klare sig igennem uden voldsom stress. Det resulterede faktisk i at man i stedet fik tilpasse og glade hingste hjem med energi og overskud. Dertil kan jeg da berolige de der tror hingsten skal knokle løs efterfølgende. Det er normal kotume for både AH og også Blue Hors at give unghingstene minimum ½ års tid efter materialeprøven hvor der drosles ned og hingstene får fri inden de igen sættes i gang til vinter/forår med henblik på klargøring til championaterne. Jeg tror mange af jer slet ikke er klar over det store arbejde der gøres for at disse heste har de absolut bedste betingelser for at blive topatleter. Der er klart et økonomisk aspekt i det - men helt ærligt ville det da være ualmindeligt dumt at presse denne hest ud over dens evner for tidligt og det ved AH også. Han står med mange millioner mellem hænderne i den hest der - en sådan investering er man ikke skødesløs med  Annettet: Vi kan kun være enige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ChristineS |
|
|
ChristineS  Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv. Glæder mig meget til at følge hingsten her i både avl og på dressurbanerne.
Helena 9 års hoppe efter Donato/Michellino/Roots XX 4 års vallak efter BH Don Romantic/Donato/Michellino 2 års hoppeplag efter Romanov/Leredo/Romancier www.gghorses.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dressurbanerne |
|
|
Og forresten - Lur mig om vi ikke ser denne hest (såfremt den forbliver på danske hænder - let's hope!!!!) på OL-holdet i 2020 - og SÅ bliver det spændende at være dansker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det som |
|
|
ChristineS lige har sagt  Dejligt med en som også har været bag kuliserne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er sjovt |
|
|
hvordan "det plejer at være sådan" begunder hvorfor man tilrider heste som 2.5 års?? Det er sjovt at fordi hesten bliver rundforvirret når den rides til op til 70 dages testen så er det ok at tilride den endnu tidligere..!! Jeg kommer nok aldrig til at forstå et koncept der acceptere/nødvendiggør at man tilrider heste så ungt..for mig er det ligegyldigt om det er den ene eller den anden sport så forstår jeg det ikke.. hvis denne hest fylder 3 i juni som 1 skriver.. så må jeg undre mig endnu mere.. Det er ikke Anders Helgstrand eller hans hest jeg undre mig over.. Det er DV og hele det show der foreligger bag herning.. I min være burde det være et krav at man først kunne stille hesten til kåring/fremvisning for rytter som 5 års.. men er jeg også bare en håbløs romantiker der ikke forstår at penge skal styre alt i denne verden..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ChristineS... |
|
|
Det er IKKE Anna Blomgreen der rider, men AH's unge svenske rytter Emma. Som er endnu mindre end Anna. Bare lige så alle facts er på bordet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er ikke |
|
|
Anna Blomgren, men Emma Ahlberg, som om muligt er endnu mindre. Tror ikke hun vejer mere end 45 kg. Selvom Anna også er en petit rytter... Jeg synes det er fantastisk hingst, og Helgstrand skal nok passe rigtig godt på den!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hov Tine |
|
|
Havde ikke lige set dit indlæg, men så længe vi er enige, er det jo fint 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lækker unghest |
|
|
Jeg er ikke kæmpe forarget. Min største, men også positive overraskelse i denne video er, at man er nået dertil i avl efter gangarter. Hold fast der er sket meget på få generationer. Når det er skrevet, så syntes jeg så også at man har nået maks af hvad en hests gangarter bør være. Kommer man videre ud af den streng, så kammer det over til det mystiske, som man bla. ser hos TWH og andre amerikanske og spanske ganartsheste. De kommer i min verden til at minde om mutanter. Omkring ridningen er jeg rigtig meget enig med Tine og Michael og syntes desuden at Signe har beskrevet det jeg ser, helt enkelt: "For mig ligner det naturlig fremdrift, og rytteren holder sådan set bare igen for, at hesten ikke skal blæse der ud af i endnu højere tempo. Jeg ser en hest, der har været redet meget lidt og hovedet placeres der, hvor den nu finder det behageligt på dette stadie. Den rides rundt på hovslaget uden at blive bedt om andet end det. Og for katten, hvor er den velgående!!! Rygsvinget ser helt vanvittigt ud. At den er på forparten giver sig selv, den har slet ikke bygget muskler til andet endnu. Alderen er mig meget imod - man tilrider ikke 2,5-års i min verden."
PrinsesseGuldhår & Sigøjnerhestene ____________________________ www.Lehmanns-Rideudstyr.dk -shop bedre online ...........Bedst til Bucas
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| UPS!!! |
|
|
Tine & Iben - Det er det sørme da også! Skulle vist have pudset brillerne inden jeg skrev Anna Blomgren  Men ja, det gør da bare rytter endnu mindre  StaldRohan - Læs venligst hvad jeg skriver, for du får faktisk fordrejet mine ord Lad være at lægge ord i munden på mig, som jeg ikke har sagt  Om det er DV der er gal på den er muligt - men så må man jo for pokker boycutte hingstekåring og fravælge at benytte DV hingste + købe DV, hvis man har den mening (Ved du har valgt andre heste, men det tror jeg ikke alle her i tråden kan sige ). Ellers støtter man da den fremgangsmåde  Men når det så er sagt, så har jeg set på 1. hånd at disse heste trives og faktisk ikke går ned som mange forventer. Der foreligger efterhånden mange undersøgelser som fortæller at tidlig let træning kun styrker hesten og som tidligere skrevet rides disse heste jo hverken halve eller hele timer hver dag. Dertil motioneres de flere gange om dagen blandt andet på skridtbånd, hvor de bygger den muskulatur de har behov for, for at kunne bære rytter. De bliver plejet og passet i ALLE ender og kanter og er under skarp kontrol af fagfolk - blandt andet med massør hver 3. uge. Igen tvivler jeg på at de heste som startes på amatørplan som 5-års får samme muligheder for optimal pleje 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christine S |
|
|
jeg mangler en thums up til det du skrivet.. for du har helt ret,, når man ikke længere ønsker at være delaktig i de ting man ser så er man nødt til at melde sig ud.. og du har helt ret i at jeg ikke kommer til herning.. *S* netop af samme grund.. Der foregår også masser af grim ridning indenfor min egen race og det stiller så store krav til mit valg af avler.. Jeg kunne sagtens finde på at købe DV en gang igen.. men det ville blive med lige så stor vægt på avler del igen.. men der er så måske en stor forskeld på mig og så mange andre og det er at jeg rent faktisk gerne vil betale for hvad det koster at avle og opdrætte gode heste der har fået tid.. og her ligger problem nr 2.. Så længe folk ikke vil betale prisen for at får at hesten har fået den optimale opvækt og (i min verden) tid.. så er det svært at brokke sig over at man går tidligt igang.. moral er godt.. dobbelt morel er dobbelt så godt.. !! eller hvordan er det??? *S* men det er vel ikke sådan at fordi man har en DV gående at man så ikke må stille kritiske spørgsmål til selve organisationene eller hvad??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tid til sjov |
|
|
<IRONI> sjovt som stambogsførte blandinder kan få folk op af stolene når man tænker på hvor meget ballade det kan give at avle efter andre krydsninger der ikke kan give ret til stambogsføring  Også sjovt at tænke på, der kan være SÅ mange penge i blandingsavl  </IRONI>
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Voksen |
|
|
Jeg synes det er grotesk at ride en hest på 2 1/2 år - uanset hvor gode dens træningsbetingelser så måtte være. Det kan da godt være, at disse unge heste trænes, så de allerede i den alder har de muskler, der skal til for at bære en rytter - men jeg vil til hver en tid sætte spørgsmålstegn ved, hvor sundt og hvor naturligt det er for hesten. Ungheste skal da have lov til at rende rundt og lege med artsfæller på folden og derigennem blive stærke og udvikle deres muskulatur - de skal ikke traske afsted på et skridtbånd eller i en longe osv. Hvornår får de så lov til at være det de er, nemlig "teenagere", der har behov for leg/foldtid osv.? I min verden skal en hest have lov at vokse sig rimeligt færdig i et naturligt tempo, inden man begynder at tænke på tilridning. Det handler ikke kun om knogler/muskler osv., det handler også om, at en hest på 2 1/2 år slet ikke er "voksen" inde i sit hoved. Tror ikke der er mange heste på den alder, der overhovedet er klar til at være rideheste.
Hilsen Inge - med den mageløse Milo, den supersmukke Sully og den overskønne O'Malley...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Inge: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| big bang |
|
|
jamen handler det så ikke om at boycutte de avlsforbund der har en process, der gør at hestene bliver tilredet for tidlig ? Så hjælper det jo ikke at tage til hest og rytter i Herning. Eller bruge en f.eks DV kåres hingst på sin hoppe, er det ikke den eneste måde man kan komme sådan noget til livs på? Så længe der er folk der vil bruge hingstene så unge, vil de blive ved med at kåre dem tidligt vel ? Altså jeg taler hverken for eller imod kåringerne. bare en tanke
"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tillæg |
|
|
Blot en tanke... Hvis den nu havde været ren fuldblod, og skulle stille op i forædler-holdet i Herning, havde det så været ok at den havde rytter på nu ?
Helena 9 års hoppe efter Donato/Michellino/Roots XX 4 års vallak efter BH Don Romantic/Donato/Michellino 2 års hoppeplag efter Romanov/Leredo/Romancier www.gghorses.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Som Vandet Hestepension, bekymrer jeg mig også om hestenes mentale sundhed i så ung en alder. At heste "modnes" forskelligt skal der ikke herske tvivl om, men hvor meget hensyn bliver der taget til dén slags, når vi taler om disse gangarts maskiner? Er der nogle tilfælde hvor fantastiske hingste med umådelig kapacitet, bliver igangsat 1-1½ år senere, fordi det skønnes at de ikke er mentalt modne til arbejdet? Jeg har aldrig hørt om det, men det ville glæde mig meget hvis det forekom. En anden ting der undrer mig, er disse "mange undersøgelser" om det sunde i tidlig træning, der ofte nævnes. Jeg er endnu kun stødt på en enkelt, og sandt at sige (jeg kan tage fejl på det punkt) så mindes jeg faktisk ikke at den omtalte træning under rytter, men blot fordelen i let træning på forskelligt underlag til styrkelse af ledbånd og knogler. Ret mig gerne hvis det er en misforståelse...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Iwana Humbalot |
|
|
"jamen handler det så ikke om at boycutte de avlsforbund der har en process, der gør at hestene bliver tilredet for tidlig ? Så hjælper det jo ikke at tage til hest og rytter i Herning. Eller bruge en f.eks DV kåres hingst på sin hoppe, er det ikke den eneste måde man kan komme sådan noget til livs på? Så længe der er folk der vil bruge hingstene så unge, vil de blive ved med at kåre dem tidligt vel ?"  Det sker bare aldrig.....
PrinsesseGuldhår & Sigøjnerhestene ____________________________ www.Lehmanns-Rideudstyr.dk -shop bedre online ...........Bedst til Bucas
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prinsesse |
|
|
Nej det tror jeg heller ikke... men det må jo være den enste vej, ramme dem der hvor det gør ondt, og det er jo pengepungen
"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Moekkvi |
|
|
jeg har bla refereret til undersøgelser omkring tidlig tilridning. Magasinet hest bragte for nogle år siden en artikel af Julie Taylor hvor en undersøgelse af Dr. Hilary M. Clayton, Michigan State University's College of Veterinary Medicine bl.a omhandlede den tidlige ibrugtagen af unge heste under rytter. Undersøgelse påviste faktisk, at heste fra tilridningstidspunkter helt ned til 2 års alderen fik en bedre styrke i muskler, sener og bindevæv end heste der først blev taget i brug når de var færdigudviklede. Grunden er, at mens disse ting er under udvikling kan de påvirkes og styrkes, hvorimod de færdigudviklede bliver mindre "elastiske" og er deroor i større risiko for skader. Det bunder i, at muskler fra start hovedsaligt består af korte muskelfibre og uden påvirkning vil musklerne stort set være uændrede når de er færdigudviklede, hvilket vil sige at de herefter ikke kan påvirkes synderligt, hvilket igen så betyder at de vil være mere udsatte for skader ved påvirkning som f.eks ridning. Det er så også vigtigt i samme åndedræt at nævne, at den tidlige tilridning så ikke betyder at man skal komme frem til målet tilsvarende tidligere, men at perioden fra f.eks 2-åring til ca 3 1/2-åring udelukkende bør bruges på lettere konditionsgivende og stykende træning, hvor man ikke samler hesten, men lader den gå i sin egen balance. Der findes flere af den slags undersøgelser lavet i bl.a Tyskland, England og USA, desværre kan jeg ikke huske navnene på andre end Hilary Clayton, som iøvrigt også har forfattet bøger og artikler om biomekanisk ridning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klargøring |
|
|
De her heste, er avlet så målrettet mod det de skal, det vil sige enten dressur eller spring, og de er også avlet til det "inde i hoved", hvis man kan sige det sådan. De er så meget "på", og vil så gerne arbejde, at de kun har sundt af at blive stimuleret og sat igang. Desuden så er et af de vigtigste ting, når der bliver arbejdet med de her ungheste, i alle fald for de seriøse folk jeg kender, der arbejder med disse ting, at opbygge hingstens selvtillid, så den udstråler "Her kommer jeg, og jeg ved godt selv jeg er lidt bedre end de andre". Så derfor mener jeg ikke der er nogen mentale problemer med det. Jeg kan jo også sige for min egne hingsteafkom´s vedkommende, at de har ikke på noget tidspunkt lidt "skade" mentalt af at være igennem systemet, og det har hele vejen igennem været heste med overskud og glæde i hverdagen, og ved arbejdet. Faktisk vil jeg påstå, at man allerede når de er føl, kan man mærke på dem, at de har det, lad os kalde det X-faktor i sig. De skal være lidt fremme i skoene, de skal prøve tingene af igen og igen, ikke sagt at de skal være dumme og bøvlet, men de skal være lidt udfordrende og have gå-på-mod, har de det, så bliver de for det meste også gode heste, når de skal til at arbejde. Hvis ikke de har det der drive, samt evnen til at slappe af, når de ikke er på, så kommer de altså ikke igennem de store stævner, og slet ikke GP´en søndag eftermiddag. En af mine veninder, der også avler DV´er, sagde til mig for et par år siden "Hvordan får du lavet din hingsteføl så hingstet, og generelt føl så meget PÅ ??" Hvor jeg måtte sige, jamen det er ikke noget "jeg gør", det er sådan de er, og det er det jeg avler efter. Har jeg et føl som ikke er har det der drive, så er det ikke et føl der bliver her på stedet, selvom de opfylder alle mine andre krav. Ja, det er anstregnede ind i mellem, når de lige skal "det, det, det og det", og jeg ved ikke hvor mange gang, de lige skal prøve "det der" engang til, og jeg tæller tit til ti, stille og roligt inde i mig selv, nogen gange også højt, men samtidig smiler jeg også bagefter, for jeg ved bare de bliver gode, når de har "det der ekstra" i sig. Christine, jamen i lige måde, og jeg er også helt enig i dig også, og dejligt at du kan sige de samme ting, eftersom du jo har bevæget dig primært i dressurverden og jeg i springverden. Så må der jo være lidt rigtig i det vi siger  Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ringe etologisk viden |
|
|
Hesten er fuldstændig uinteresseret i at blive redet på/arbejde - de kan lære at synes det er ok - men de er ikke født med en trang til at blive hverken redet eller arbejdet med. Faktisk vil alle heste nok helst gå på folden og hygge sig i deres flok - alt andet er menneskeliggørelse af hesten af værste skuffe - men man bliver nok nødt til at selv at tror på det for at kunne udholde at være i en branche hvor hestens naturlige adfærd i den grad krænkes. Man kan i øvrigt ikke fjerne en adfærd - kun øge eller svække den og det tager temmelig lang tid - så selvom man laver en spring eller dressurhest og avler nok så målrettet mod det og laver de mest degenerede individer, så har man stadig først og fremmeste en HEST og det kan aldrig avles ud af den - hvor umage man end gør sig ! Så at sige de er avlet til det (spring/dressur) inde i hovedet er simpelthen udtryk for noget nær den ringeste etologisk viden jeg længe har set.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klargøring |
|
|
Når nu man snakker ridelighed i avler verden, så snakker man mere hesten indstilling til at arbejde, og jo der er stor forskel på heste, og deres indstilling og lyst til at arbejde. Jeg ved godt en hest inde i hoved tænker "Jeg er springhest eller dressurheste". Men tager du nu en gennemavlet springhest, med talent herfor, så vil du meget tit opleve, en hest som allerede i en meget tidlig alder, "trækker" på springene og gerne vil springe. Eftersom det ikke er noget vi beder dem om, men de gør det frivilligt, f.eks. på folden, eller hvis de kommer løs i ridehuset, så må det være noget i deres indstilling der driver dem, og ja jeg ved også godt man kan lukke Musse løs i ridehuset, og så vælger den at spring over en bom også, men slet ikke på samme måde. Men ja, vi ser nok meget forskelligt på det, både det at have hest, og hvad en gdo hest er, hvordan man arbejder med den, og etc. og fred være med det. Som jeg skrev i en anden tråd fornyligt, så må andre gøre hvad de vil med deres heste, ride dem til som 8 årig, lunte rundt med snuden i sandet, og hvad ved jeg, det går der ikke skår af mig af. Jeg kunne bare rigtig godt tænke mig, at dem der gør det, vil accepterer vi ikke alle ser tingene som dem, og så lade os, have vores heste som vi ønsker, og vi kan glæde os til Herning og til alle de dejlige ungheste, samt mange af de ældre hingste i konkurrence klasserne, hvor mange af dem aldrig har haft en sygedag, påtrods de jo er udsat for de "vildeste overgreb", lige fra de er unge og til nu  Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| præsenteres anderledes |
Nugga |
05-02-2012 11:25 |
|
Helt ærligt så kunne man da sagtens se hestene i 3 gangarter præsenteret fra jorden. Hvor svært kan det være. Det vil da også være tydeligt fra jord om hesten har gode gangarter. Man kunne endda vælge at kombinere med en smule "lydighedsøvelser". Kan hesten parkeres ved at skammel, lytter den efter trænerens signaler. Man kan vise om den kan løsgøre sig for halve parader. Der er uanede muligheder. Smuk hest, men desværre kan man jo komme til at stå i vejen for hestens progression ved at starte den for tidligt. F.eks kommer hesten i vidoen til at blive stillet til den forkerte side nogle gange (ikke at det er mærkeligt når den er så ung), men det kan altså resulterer i en uheldig s-form af kroppen, og det er usundt. Lige præcis dette har jeg set en del i USA blandt westernheste som startes meget tidligt. Synes DRF og DW burde være mere åbne for at hjælpe avlerne ved at tilpasse kåringerne så det også passer med hestens udvikling. På den måde ville de måske indirekte påvirke, at f.eks sportdressurheste, startes senere, til glæde for hestene og rytterne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| antager det er AHs nye komet |
|
|
der er på videoen ( har set den før)?? Gad ikke åbne linket da jeg allerede i overskriften fattet anelse  Nej i min verden skal en 3 års IKKE gå deroppe og selvom den viser spektakulære gangarter så overbeviser den ikke mig om at den holder mange år i sporten med den ridning.
Engelsk beslagsmed søger arb. i dk www.absolutehoofcare.com (har kunder i uk som den engelske landshold i polo, Prins William og Kates heste.) Ta kontakt på websiden el PB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumdidej! |
|
|
Michael Moesby:  Mange tak for info. Helt sikkert noget der skal ledes efter og kigges dybere i. Det er et af de emner, der ligger mig meget på sinde...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forresten |
Nugga |
05-02-2012 11:47 |
|
Forresten, så er det jo et lille nips der rider hesten, men selvom det er et nips skal man jo huske på at netop hestens rygmuskulatur og de knogler der sidder langs rygraden er dem der er senest udviklet. Når man taler om at hesten knogler lukker sig som ca. 3 årig er der altså tale om de lange rørknogler i f.eks benene. Der har ikke været tradition for at undersøge hestens rygvækst, men en del nyere forskning (indenfor de sidste 20 år?) viser at ryggen ikke er færdig som 3 års. DRF skulle måske vælge at læse:Silver IA.The ageing of domesticated Anmals. Jeg kan ikke huske hele titlen, men det er standardreferencebogen for patologer og arkæologer inden for dyreområdet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kåring |
|
|
Nugga, hvad mener du med at DV skal være mere åben overfor at hjælpe avlerne, med at tilpasse kåringerne så det passer hestens udvikling ?? Jeg tror lige du skal sætte bare LIDT ind tingene, inden du kommer med sådanne udtalelser. I DV kan du fremstille din hoppe og hingst som 3,4,5,6,7,8 års etc, ja til den dag den ikke kan mere, og den kan blive udtaget til både Eliteskuet og Hingstekåring i alle aldre. DV tvinger ikke nogen til at komme med deres tre års hoppe eller hingst til kåring. Der er så mange muligheder for afprøvning af hingstene, de SKAL ikke gå materialprøve som tre års i september, faktisk er der to materialprøver om året nu, og de kan gå andre veje også. Jeg bliver simpelthen så gal, når folk der tydeligvis ikke engang gider sætte sig ind i tingene, gang på gang kommer med anklagende udtalelser overfor "vores" måde at gøre tingene på i DV. Er I ikke enige, jamen så er der ikke nogen der tvinger jeg til at være en del af det, og vil I gerne være en del af det, men stadig ikke er enige, så sæt jer ind i tingene, og mød op de rette steder, argumenter for jeres ting. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang hyp |
|
|
Tja nu er jeg en af dem der syntes denne er en lækker hest..uanset hvilken alder den er...men jeg synes det er utroligt at hver gang man ser noget der ikke lige ligner den måde man selv vil ride på kommer med sure opstød (jeg ser utallige på facebook)og ikke bare glæder sig med ah i begejsringen over så lækker en hest findes.. at jeg så også synes det er ret tidligt at man tilrider en hest er irellevant(er selv ejer af en hest som blev tilredet så tidligt men hvor den så fik PAUSE efter den kunne rides i alle 3 gangarter før jeg købte den) men det har min altså ikke taget skade af men at gå så højt i nakken som denne gør er altså ikke så nemt at vænne de fra som er bygget til at gøre det..jeg taler af erfaring med den jeg har som selv gik sådan da jeg fik ham hjem efter den var fyldt 3 og havde stået stille i nogle mdr inden da...jeg har desuden givet ham flere voksepauser på nogle mdr...så glæd jer da bare over hesten er lækker og tro på at ah jo nok li har prøvet det med heste nogle flere gange end det vi har og nok skal gi den fri...jeg vil ihverttilfælde glæde mig over sådan en lækker hest findes og lade være med at komme med et surt opstød til alt jeg ser som der er nogen der gør herinde og på facebook...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jnonjhioj |
|
|
Jeg synes den er helt fantastisk!!!! Min 2 1/2 års blir også tilredet nu. Ingen problemer herfra. Men fandme en lækker hest!! Hilsen Karina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg er ikke ekspert, men har fulgt lidt med i tråde herinde og senest set en video, der tydeligt beskrev, hvordan man lærer hesten at gå i samling og bruge ryggen ordentligt. Mener at huske, at videoen sagde at det tager lang tid at få hesten til at lære at bruge ryggen (i videoen går hesten med mulen helt nede ved jorden, for på den måde at bruge ryggen) og derefter et helt år for at få den i samling - og det for de folk, der ved, hvordan det gøres. Det giver altså godt og vel 2 år om at få hesten i samling - så hesten burde være tidligst 5 for at kunne gå sådan der. Og så er der jo alt den snak om, hvornår hesten er færdigtudviklet og sådan.. Jeg tænker bare, at HVIS disse teorier er de korrekte, tager hesten så ikke skade af at gå sådan i den alder? Og hvordan lærer de den så hurtigt at gå i samling? Igen, jeg er ikke eksperten her. Jeg synes at hesten går vildt godt.. men om ridningen er god, kan jeg ikke sige, da der er så mange meninegr, og jeg personligt ikke ved, hvad der er det korrekte at gøre... :S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er enig |
|
|
-Med de "almindelige" ridefolk  HERLIG hest!!! den skal nok komme langt!! Hos AH skal den nok få den bedst tænkelige træning,pleje og ridning!
Nu som heste ejer IGEN OG den er selvfølgelig = BROGET!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| annette |
Nugga |
05-02-2012 15:40 |
|
Annette, jeg mener at DV godt kunne hjælpe avlerne lidt mere. Hvis man ser tingene økonomisk godt efter i sømmene, så er det sådan at for at få økonomien til at hænge ret godt sammen, så er det en MEGET stor fordel at kåre som 3 års. Jeg ved udemærket godt at de sagtens kan kåres senere, men jeg mener at man som AH f.eks, ofte vælger at kåre tidligt, for at få pengene hjem. Det kan jeg simpelthen ikke fortænke ham og andre i (kender en del avlere) Hvis nu DV droppede 3 års kåringerne og valgte at kåre fra 4 år, eller valgte andre kåringsforhold for de 3 årige (altså i forhold til sådan som de er nu).Så ville man ikke være nødt til at ride hesten som vist i indsaget allerede som 3 års. Og ja de store rørknogler er lukkede, men rygmuskulaturen og knoglestrukturer er ikke færdigudviklet. Fin hest, ja, men på lang sigt ville det måske være bedre hvis den fik lov til at få lidt længere tid til at vokse i. Jeg ved godt at der findes alle mulige alternative veje inden for DV, men når man skal se på hvilke avlevere der tjener kassen, så er det altså dem der satser på 3 årskåringer....og i min optik bliver det på hestenes bekostning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| arghhhhh |
|
|
tidligt JA men mon ik den rides "ned og lang" normalt? det er en let rytter der rider letridning og bliver spændende at se den fremover. Jeg har IKKE sat mig så meget ind i avl og træning af føl til ridehest men så skal vi også diskuterer springtræning af føl.... Handler vel om at se fremad og prøve ideer og måske tidlig træning af fx balance er en god ting? har ikke læst indlæg men det jeg så var bare skridt, trav og galop. ingen hårde øvelser mvh Malene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Nu er denne hest jo fra d. 5/6, men en del føl kommer jo til verden tidligere på året. Dog fylder de jo også officielt 3 d. 1/1. Hvor går grænsen? Er der overhovedet nogen, etisk eller fysisk? Er der nogen indvendinger mod at træne og stille en hest til kåring som 3-års, hvis den er født i Marts? Hvis Annettet har ret, understøttet af H. Clayton og andres undersøgelser, ville der så være noget forkert i at ride disse heste til som 1½ års, selvfølgelig først efter nogle måneders motionstræning på skridtbånd? Hvis det intet har at sige, hvornår vækstzoner lukker i benene, videnskaben proklamerer at det ligefrem er sundere og de gennemavlede heste viser arbejdsglæde og lyst allerede fra de er føl. Hvor går så grænsen for, hvor tidligt de må påbegynde deres uddannelse? Det kunne være spændene at høre folks bud og begrundelser. Både de som har svaret i denne tråd, men også de skribenter på HN´s avlsforum som skriger af grin over den velfærdsmæssige bekymring folk lægger for dagen her...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
|
|
nu er der jo en del forskel på 1½ og 2½  og en del forskel mellem heste og hvordan man kan træne dem. er ikke bekymret over lige den video bekymret hvis de viser samme hest lave svære øvelser i næste uge... mvh Malene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tænke, tænke ja det er da skammeligt, at en hest går så rejst fortil, og jeg er sikker på, at den er fuldstændig ødelagt som 5 års, fordi den helt sikkert skal gå sådan 7 dage om ugen - mindst en time ad gangen - og aldrig kommer ud af sin boks andet end hvis den skal mishandles i ridehallen.  For det ville da være helt utænkeligt, at den bliver redet som den gør, fordi der skal laves en video af den, så folk kan se det nye håb i stalden og at den bliver redet ca 20 minutter 3-4 gange om ugen - dybt og rundt og kommer på en løbefold, løs i ridehuset eller bliver gået ture med alt efter vejret.  Jeg er helt sikker på, at der kommer en vidende HNer her i tråden, der med sikkerhed ved, at heste bliver behandler som beskrevet i første afsnit - fordi de selv har set det. 
Søg altid sandheden, men hold dig langt væk fra dem, der siger de har fundet den. For ellers stopper al udvikling og selvstændig tænkning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Mener jeg læste et sted at en eller anden havde skrev både til AH, DV og DRF. Er der kommet svar?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Citat, ponymor: "...at den bliver redet som den gør, fordi der skal laves en video af den, så folk kan se det nye håb i stalden..." Er det egentlig ikke problemet? At det er denne 'form for ridning' der fortolkes som den bedste reklame ligger vel til grund for den bekymring der bliver luftet i denne traad. Det ville da vaere rart, hvis man kunne fremvise sit nye håb i en mere skånsom holdning - hvis ikke for at tilgodese denne 2 1/2 årige hest, så med henblik på alle de andre ungheste der bliver trukket sammen og knaldet frem i efterligning af de 'professionelle' med 'stjernehestene'.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Lil »Comino« - folk gider ikke se en hest der går og slasker, hvis de gerne vil have føl efter den. Så vil folk se hvilket potentiale den har som dressurhest - som er = ridelighed, temperament, fysiske rammer og gangarter. Jeg ser rigtig pæn ridning, optaget på en rigtig god dag hvor der er klippet hist op pist i videoen, for at få den så velfriseret som muligt. Jeg skriver - på en god dag, fordi alle som har redet ungheste til ved, at de kan være meget forskellige fra dag til dag eller fra uge til uge. Til daglig rides hesten jo ikke som vist på videoen.
Søg altid sandheden, men hold dig langt væk fra dem, der siger de har fundet den. For ellers stopper al udvikling og selvstændig tænkning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undersøgelse? |
|
|
Pony-Mor: For lige at rette en misforståelse i dit indlæg, så er der ikke tale om ungheste ridning her, men plag ridning (hvis det overhovedet er et begreb) Uanset hvilken form hesten rides i, er der ingen undskyldning for at ride en plag, hvis ben og ryg på ingen måde er vokset færdig - og slet slet ikke i alle tre gangarter. Nu er der i flere indlæg her i tråden, såvel som i mange andre tråde der har berørt samme emne, blevet nævnt en masse undersøgelser, der beskriver det sunde i at ride heste så tidligt. Efter mange timers søgen og læsen, har jeg ikke kunnet finde een eneste. Kun det stik modsatte. Der er dog desværre rigtig mange der har "hørt om dem" og bruger det som dokumentation. Hvis nogen ligger inde med links til disse undersøgelser, er jeg meget interesseret i at læse dem. Det ville glæde mig at tage fejl på dette område. For hestenes skyld...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jamen der er jo henvist til de undersøgelser. Husker ikke om det er i denne tråd eller den anden - men selv den fra Epona.  Det sjove er faktisk, at disse unge heste ofte går rigtig godt, når de plukkes på et tidspunkt hvor de har det godt i kroppen. Altså en periode hvor de ikke vokser. Denne hingst kan i realiteten om en måned, ligne en vingeskudt høne i et sumpområde, der ikke kan finde ud af at sætte benene - så den ikke kommer til Herning. Ikke fordi den er blevet redet, men fordi den har sådan en periode. Det tror jeg alle kan nikke genkendene til, der har redet ungheste op. Ring og tal med din hestedyrlæge om disse undersøgelser. Hvis han følger med, kan han også fortælle om den sidste nye undersøgelse der siger, at man for hestens skyld, hellere skal starte tidlig ridning og også ride i de perioder hvor de vokser. Samtidig skal man IKKE give den ridefri pauser, men ride den 10-15 minutter hver dag og ikke 3-4-5 gange om uge i 20-30 minutter. Ja det var så det sidste nye - for nogen. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumdidej! |
|
|
Pony-Mor: HVILKE undersøgelser? Jeg vil virkeligt gerne læse dem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pony-mor |
|
|
Jeg vil også rigtig gerne have et link til undersøgelserne. For jeg går da selvfølgelig ud fra at du selv har læst dem  Jeg stødte i øvrigt på et interessant interview i det temmeligt tvivlsomme "nye" heste-reklameblad "Heste Magasinet". I det nyeste nummer, fortæller træner og avler Johannes Westendarp stolt: "I løbet af foråret, omkring april, når hingsten er 2 år, bestemmer vi os for, om en hingsteplag har en chance for at blive udtaget til hingstekåring. Hvis ikke ryger den tilbage på marken. Hvis vi tror den har en chance, kommer den ind i stalden og ud på en mindre fold hver dag. I juli påbegynder vi tilridningen..." På dette tidspunkt vil hingsten så i bedstefald rent faktisk lige være fyldt 2 år. Tager vi udgangspunkt i hingsten fra ovenståendeklip, så er den hele 2 år og lige omkring 1 måned gammel. Nu skal jeg ikke kunne sige om ovenstående scenarie er generelt gældende for tilrindning af det kommende hingstemateriale, men jeg finder det alt andet lige, dybt dybt foruroligende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke vægtbærende |
Nugga |
11-02-2012 19:54 |
|
Ja, der henvises til undersøgelser, bl.a Hilray Clayton. Det er korrekt at Clayton går ind for træning af både føl og ungheste, men hvis man læser hendes artikler, og f.eks en artikel fra the Horse er hun altså citeret flere gange for: "dynamic, non-weight-bearing mobilization exercises activate, strengthen, and condition the muscles of the back and abdomen that will be used to support a rider. Altså. Hestene SKAL trænes når de er unge, men det er skal være UDEN vægtbelastning. Man skal altså være logget ind på The Horse for at få lov til at læse artiklen, som jeg citerer. Vil prøve om jeg kan finde den et andet sted.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Moekkvi - søg og du skal finde eller som foreslået før, kontakt din hestedyrlæge - jeg gider ikke bruge tid på, at gennemgå de tråde vi begge har skrevet i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumdidej! |
|
|
Pony-Mor: Øh, jeg synes ikke rigtig dine indlæg giver nogen mening  Nugga: Det er netop dén undersøgelse der altid bliver henvist til. Den er enten blevet misforstået eller forvransket og er nu endt som en videnskabelig blåstempling af tilridning af 2-2½ års heste. Bakket op af alle de andre undersøgelser som ingen kan huske eller finde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Se se Chris... |
Roselina ♣C♣ |
12-02-2012 09:19 |
|
...sådan er det bare, det nogen engang har hørt blive sagt af en eller anden, er og bliver efterfølgende virkelighed, hvis det passer ind i ens egen overbevisning, basta - uanset om der er en undersøgelse, der kan bekræfte det eller der ikke er!!! - hvis du vil læse mere, kan du selv søge på nettet eller sætte alle de mennesker du kender og de kender i gang med at søge, og hvis ingen af os finder noget, der stemmer overens med den hér på HN udlagte sandhed, så er det fordi, vi ikke kan finde ud af og søge de rigtige steder - ikke fordi en sådan undersøgelse slet ikke findes, ikke på Claytons egen side, eller overhovedet omtalt på nettet en eneste gang - basta basta basta!!! Se, det er vidensudveksling der batter!!!  Argumentation der rykker!!!  Vorherre til hest (eller er det Clint Eastwood)
De venligste hilsner Louise ************************ - "Al dressur begynder først, når hesten er blevet doven, og man kan komme til at indvirke med lænd og schenkel"...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undersøgelser |
|
|
Jeg kan nu godt forstå pony-mor siger "Undersøg det selv" - for uanset hvad i den slags diskussioner her, så kan man ikke have en anden holdning end "biomekanikerne" uden at skulle underbygge den med citater fra mindst 5 artikler. Og kan man ikke det er ens holdninger/argumenter simpelthen ikke tolererede... Moekkvi - Tager den lige herinde i stedet for over PB. Jeg skal ærligt indrømme jeg ikke går og husker navnene på alle de artikler jeg læser og "nørder" ikke teori, som nogle af jer andre gør 
Du spurgte til undersøgelser og jeg er sikker på at et af navnene jeg kunne huske var Hilary Clinton - som en nævner længere oppe er det den del af træningen, som er uden rytter. Jeg ved jeg har læst en del andre undersøgelser om emnet og jeg ved også at det har været oppe at vende i hesteblade - men at huske de eksakte navne på artiklerne eller forfatterne - det kan jeg simpelthen ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ChristineS |
|
|
Nå men det er da interessant, at hveken du eller Pony-mor mener I er forpligtet til at referere til konkrete artikler for at underbygge jeres påstande. Den var nok aldrig gået, hvis det her havde havde drejet sig om træningsmetoder. Men SÅ vil jeg da lige benytte lejligheden til, en gang for alle, at slå fast at Rollkur/LDR eller hvad vi nu kalder ridning med mulen i bringen, ER skadeligt, fordi det siger JEG. Jeg har HELT selv hørt nogle andre fortælle, at det er forkert og de personer havde engang læst nogle undersøgelser, som de godt nok ikke lige helt kan huske navnene på, eller hvem det var der havde lavet dem, men de FINDES ihvertfald, så I kan bare selv begynde at lede. Jeg behøver ikke bidrage med beviser for noget, som selv den mest vingeskudte perlehøne, selv kan regne ud er sandt... *ironi* Jeg syntes det her er fuldstændigt til grin efterhånden, men jeg kan godt forstå at de her debatter ender i det rene gedemarked hver eneste gang, når visse personers argumenter er funderet på så tyndt et grundlag. Men nu hvor I har cementeret Jeres opfattelse af hvad indholdet i undersøgelserne er, så er der jo heller ingen grund til at læse dem og så blive skuffet....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| epona.tv |
|
|
Epona.tv har netop skrevet om det her: epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/ leder-det-modsatte-af-dressur/ ?tx_ttnews[backPid]=28...09cb80c610 Lederen starter sådan her: Hvad får man, hvis man tager verdens bedste unghest, og uddanner den til konkurrencehest på topniveau? Tilsyneladende noget totalt uinteressant. Noget, som ikke ret mange gider at interessere sig for. Men hvorfor er det sådan? Hvorfor bliver championatsstjernerne tilsyneladende mindre spændende for publikum, i takt med at deres dressurmæssige uddannelse skrider frem? Om Hønnerups Driver, som alle havde det på samme måde med for et par år siden. Der står også om mangelen på undersøgelser.....
fra NinA Læs teksten i dressurfordringerne grundigt  (men spring billederne over) www.retskrivning.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er det.... |
Roselina ♣C♣ |
12-02-2012 13:57 |
|
....jo godt, vi har Epona, der kan give os lidt klarhed over, hvad der findes og ikke findes af undersøgelser og forskningsresultater der understøtter jeres udsagn... epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/ leder-det-modsatte-af-dressur/ ?tx_ttnews[backPid]=28...09cb80c610 ..."Ingen har nogensinde lavet et studie, der dokumenterer langtidseffekten af at tilride en hest på to et halvt år"... ..."Idéen om, at vi gør vores heste en tjeneste, ved at tilride dem så tidligt, som ved toårsalderen, er i bedste fald ønsketænkning. Der er ingen forskning, der reelt bakker op om den antagelse, men eftersom der er stærke kræfter både inden for væddeløbsindustrien og ridesporten, der har stor interesse i at heste bliver taget tidligt i brug, er der hele tiden nogen, der bliver ved med at gentage, at: "Forskning har vist, at hesten holder længere, hvis man tilrider den som toårs." Det passer altså bare ikke. Det har forskningen ikke vist. Forskningen har bl.a. vist, at hvis man motionerer en et- til toårsplag på løbebånd, får den tykkere pibeknogler end hvis den bare går på fold. Det har fået nogle forskere til at spekulere i, om det ikke måske var en god idé at tilride rideheste tidligt. Men eftersom de heste, der deltog i forsøget, alle blev aflivet 18 måneder senere, er der ingen, der ved, hvordan det ville være gået dem ude i den virkelige verden. Der er heller ingen, der ved, om den træning, der beviseligt gjorde knoglerne mere robuste, eventuelt gjorde skade på andre vævstyper. Ingen forsker - især ikke professor Hilary Clayton - har sagt, at det skulle være gavnligt at tæske afsted i slagtertrav for fuld skrue på en toårsplag med nakken trukket op og næsen pegende på bringen. Tværtimod er professor Clayton blandt de eksperter, der tør indrømme, at hun mener, at den ridning, man ser til kåringer, materialprøver og auktioner er skadelig for hestene"... Det er lige præcis derfor, jeg altid gerne vil have kilder på de udtalelser der kommer fx i en tråd som denne - det der bliver sagt nok gange af de 'rigtige' folk bliver ofte til en forskruet virkelighed i hesteverdnen...
De venligste hilsner Louise ************************ - "Al dressur begynder først, når hesten er blevet doven, og man kan komme til at indvirke med lænd og schenkel"...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumdidej! |
|
|
Øv! Så blev man lige overhalet indenom af Epona  ChristineS: Det er helt ok  Men ærligt talt, finder du det så ikke problematisk, sådan generelt, at folk underbygger deres mening og holdninger med videnskabelige beviser og undersøgelser, der slet ikke eksisterer? Specielt når emnet drejer sig om noget der kan have indflydelse på sundhed og velfærd? Selvfølgelig mener jeg ikke at alle indlæg skal indeholde kildeangivelser, men blot at refererede undersøgelser i det mindste er blevet læst af een selv, før de fremlægges som bevis.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er nu ikke helt korrekt |
Nugga |
12-02-2012 14:28 |
|
Det er nu ikke helt korrekt når EPONA skriver at der ALDRIg er lavet undersøgelser der viser hvad det har aflangtideffekt for heste om de tilrides som 2 års og henholdvis 3 års. Det studie er lavet, dog IKKE på dressurheste!!! Elwyn Firth i New Zealand har lavet en oversigtsartikel, hvor det bla. fremgik galopheste der blev startet i løb som 2 årige havde færre skader end hvis de startes som 3 årige. Men der er faldgruber alle steder. Som der stod i artiklen så kan man ikke vide om grunden til at hestene blev startet som 3 årige var, at de havde haft skader tidligere og derfor ikke kunne startes. (når jeg har gravet mig vej gennem bunkerne vil jeg finde Firths artikel, men tror altså den ligger langt nede et eller andet sted...) Clayton, Firth og en masse forskning på menneskelige knogler viser selvfølgelig at motion er godt for knoglerne (tag ethvert nummer af Bone og vælg en artikel), også i en tidlig alder - men det er som EPONA skriver, ikke det samme som at der skal sidde nogen på ens ryg. Om hesten i trådstartes youtube link er redet for tidligt, tja efter min mening kunne det se sådan ud, fordi den rides forholdvis længe, om den tager skade, det vil tiden jo så vise.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Almindelig god opførsel |
|
|
Line1982 : Gider du godt opføre dig ordentligt? Din ovenstående kommentar til mig synes jeg godt nok er ude af proportioner!!! Hvis du læser hvad jeg skriver, så er det ikke viden jeg har hørt fra nogen, der har hørt fra nogen, der har hørt fra nogen. Nej jeg sætter mig skam også ned og læser artikler og undersøgelser igennem og husker hvad min hjerne nu ellers gemmer derfra - en af de ting min hjerne IKKE gemmer er navnene på forfatterne, med mindre det er navne man støder på igen og igen, som f.eks. Hilary Clayton. Moekkvi svarer mig/spørger pænt og der bliver min tone i svaret også pæn Men din (Line1982) tone pisser mig i den grad af!!! Jeg kunne ALDRIG drømme om at væreså ignorant, at jeg bare følger min egen næse og ikke søger ny viden. Men derfra og til at bruge tonsvis af tid på at sammenligne artikler osv - nej, det har jeg simpelthen ikke tid til. Jeg læser med interesse og mine udtalelser bygger på de 1000-vis af bøger jeg har læst, undervisning jeg har fået og erfaringer jeg har gjort mig. Det er muligt jeg tager fejl på nogle områder - og ja, så tager jeg ved lære med tiden. Men det bliver absolut ikke af folk, som taler til mig, som du skriver her! Du ser et stort problem i unge heste der rides til - jeg ser et ligeså stort problem i folk som dig og medier som Epona, som kører skræmmekampagner uden rod i virkeligheden. Derfor blandede jeg mig i denne diskussion, da jeg har stået bag kulisserne og overværet træningen af unge hingste på vej til kåring. Jeg kan forresten slet, slet ikke nikke genkendende til det citat længere oppe omkring at de tilrides sommeren som 2-års. Det er absolut ikke det jeg har oplevet de steder jeg har været (og sjovt nok er det ofte derfra fløjhingstene er at finde). De tages derimod ind i løbet af efteråret og løsspringes/let longering/skridtmaskine/luftefolde til muskelopbygning. Og først i tiden op til Herning gøres de ryttervante. Undersøgelsen med Hilary Clayton baserer sig ganske rigtigt på træning uden vægtbelastning - altså vigtigheden i at motionere de unge heste og styrke dem på denne måde - og det er altså denne træning, som er den hovedsagelige for unghingstene. Som Nugga nævner forefindes andre undersøgelser på galopheste, men nej, undersøgelsen er ikke foretaget på dressurheste. Tilgengæld synes jeg jo formuleringen fra Eponas side ganske tydeligt viser hvad jeg mener omkring "skræmmekampagne/propaganda" - dette er netop også årsagen til at mens jeg gerne tilegner mig ny viden, så nægter jeg at støtte Epona. Epona er IKKE upartisk og undersøger IKKE tingene fra flere synsvinkler - de har KONSTANT ÉN BESTEMT VINKEL de ønsker læseren tilegner sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå, ja - det |
|
|
er da også langt bedre at være holdningsløs - eller hvad?  Epona er det eneste hestemedie, der stiller spørgsmålstegn ved det etablerede system - og det er 
fra NinA Læs teksten i dressurfordringerne grundigt  (men spring billederne over) www.retskrivning.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog |
|
|
Christine, Rolig nu  Nu var min kommentar ikke udelukkende møntet på dig, men mere på den generelle vrangvillighed mod at komme med konkrete henvisninger. Jeg beklager hvis min tone har stødt dig, det var sådanset ikke hensigten. Mit temperament røg nok også en hak ude af proportioner, på baggrund af debatten i en anden tråd. Sorry  Nej, jeg kan ikke vide om hvor lang tid du bruger eller ikke bruger på at sætte dig ind i diverse problemstillinger omkring tilridning af unge heste, men alt andet lige, så er det svært at godtage argumenter når de ikke følges til dørs. Det er også muligt at du ikke bryder dig om tonen hos Epona, og ja, de er partiske i det de skriver. Men som NinA siger, så har de i det mindste en holdning. Det problematiske, er at mange desværre bare lukker af med det samme de ser Eponas navn på skift, fordi de grundlæggende ikke bryder sig om budskabet. Men hvad skulle der til før I ville lytte? Hvordan skulle budskabet formuleres? Det er meget nemt, at afvise alt ved at hive propaganda-kortet op ad lommen og så bare lade være med at høre mere efter. Jeg ved godt at de hingste der udtages til kåringsprocessen, behandles som guldæg (alt andet ville jo være tåbeligt) og ingen hingsteejer ønsker at påfører sin hest noget som helst der vil kunne skade den. Men når det er sagt, så er der også nogle resultater der skal opnås og penge der skal tjenes. Det er der, man for mig at se, kommer til at gå på kompromis med hestevelfærden. Jeg ved også, at det er dødhammerende træls, når alt hvad man tror på og glædes over, konstant er oppe til debat og udsat for kritik. Men måske skulle man bruge det som en lejlighed til at se indad og selv stille spørgsmålstegn ved det etablerede. Det pokkers ved den øvelse, er bare at alt glitter og pynt forsvinder og så står man tilbage med en lunken følelse af at en hel millard-indstri burde lukke og slukke. Spørgsmålet er om man har lyst til at tage det skridt eller vil bibeholde illussionen om, at uanset hvad vi påfører hestene af træning, forventninger og ambitioner, så er det ok og til deres eget bedste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Holdninger |
|
|
NinA: Nej, det mener jeg ikke, men skal man foreligge "videnskabelige beviser" og et "budskab" som medie, så mener jeg absolut at man skal forholde sig sagligt til flere vinkler inden man foreligger egne værdier/holdninger. Og dertil finder jeg det usmageligt at udhænge mennesker i den grad som jeg mener Epona gør.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvem mangler præcis? |
|
|
ChristineS - Epona har lavet en leder, der skal ikke være mere end en vinkel i en leder, da det handler om at give udtryk for mediets holdninger - og ja Epona tager HESTENS parti. I tilknytning til præcis denne leder trækker de dog på en række andre interviews de har lavet tidligere (+ et fantastisk et med Gerd Heuschmann) med fagfolk, der beskæftiger sig med det emne de har med at gøre. Det er helt klokkeklar ok journalitisk. Og al journastik om en sag vil i så fald være udhængning af mennesker - det handler jo ALTID om mennesker !!!! Så er al journastik i følge din målestok ikke ok? Hvem er et du gerne ville have haft med? Helgstrand? Han ønsker ikke at lade sig interviewe af Epona - han har fået tilbuddet flere gange. Men efter han blev gennemheglet for sin klinik og dets ufattelige lave faglige niveau - så tør han nok ikke. Men HVEM ChristinaS ville du have haft med? Der er KUN Epona der tager hestens parti. Det er der INTET andet hestemedie - (eller dyrværnsorganisation efter DRFs direktør har indtaget direktørstolen hos Dyrenes Beskyttelse - men hun ønsker nok ikke at blive uvenner med alle sine gamle venner - men så skulle hun SATME !!!!!!!!!!!!! ikke være i en dyreværnsorganisation), der ønsker at sikre hestens velfærd. Siden hun kom til har DB ikke udtalt sig om EN ENESTE sag. Alle andre hylder en plastikverden hvor man egentlig ikek interesseret sig synderligt for hestene - kun plastik og prestige - og penge - om jeg FATTER nogle mennesker har samvittighed til at deltage i det hestefjendtlige hingstekåringscirkus eller bare kan holde sig selv ud for at have leveret et føl til dette ufattigelige uetiske show.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søs - du |
|
|
kommer i hvert fald heller ikke fra 'Holdningsløse'  Nej, men jeg mener også at man må forholde sig til, hvad man synes, man kan holde ud at se på. Og hvis man synes, at hestene ikke ser ud til at trives eller anvendes retmæssigt - så må man jo give udtryk for det.... Det er jo ikke musik, hvor det absolut er en god idé at være openminded og kunne høre rigtig mange forskellige stilarter indenfor musik og lære at nyde det  Det her drejer sig om levende dyr - her er alt ikke lige ok eller ligegyldigt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Epona TV |
|
|
Problemet er at Epona TV jo ikke har en objektiv vinkel på tingene, de har "besluttet" vinklen på sagen, inden de er gået igang. Så kan det godt være, at nogen mener det er godt, de ikke er i lommen på andre, og de tør at åbne munden og bla.bla.bla.bla. Men de er jo i lommen på nogen, nemlig deres læser og medlemmer, som jo betaler for at være "medlem" eller hvordan man skal forklarer det. Det er jo et medie, der er rettet for dem, der er imod den nuværende traditionelle hesteverden, og det ses meget tydeligt i deres indslag. For mig er deres journalistik ikke bedre end Se og Hør´s, sentations journalistik. Desuden er det jo svært at tage det seriøst det de skriver, når de ikke engang kan få de meste simple fakta korrekt, ting som man med et "enkelt klik" på DRF Live, kan finde ud af. Ja, jeg kan jo godt forstå Helgstrand ikke gider at tale med dem, det gad jeg da heller ikke, hverken hvis jeg var i hans eller mine egne sko. De har jo kørt en desideret hetzt og chikane på ham, både på skrift og på stævnerpladser. Vi bliver aldrig enige i denne tråd, eller så mange andre. Heste verden er delt i to, anderledes er det ikke. Jeg vil glæde mig til Herning, hvor jeg skal se både denne og mange andre skønne hingste, unge som gamle, og der bliver jo masser af plads i opvisningshallerne, med alle dem som jo boykutter os hestemishandlende avlers hingsteshow. Men mon ikke mange af jer alligevel er til stede når det kommer til stykket, om ikke andet i de tilstødende haller  Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eksisterer alligvel |
|
|
Det handler ikke om at være imod den etableret hesteverden eller AH især - det handler om at sige fra over for al den ufattelige dårlige hestevelfærd og misbrug af levnede væsner, der findes i den etableret hesteverden, og hvor de mennesker, der er involveret burde finde sig en anden hobby som ikke involverer brugen af dyr. Var der ikke dette misbrug - var der ikke nogen grund til at være imod. Hvor dem der deltager i dette cirkus i sygeliggrad menneskeliggører deres heste og tror, hestene er veltilpasse af blive vasket 5 gange dagligt, have 5 underbetalte staldpiger omkring sig, gå med de dyreste dækner, står i en boks fra Röwer & Rüb, proppes med diverse tilskudsfoder og hvis den er rigtig heldig får den en smule grovfoder også - men det skulle jo nødig kunne ses. Hvor socialkontakt med artsfæller er en by i rusland, og hvor enhver mulgihed for at komme på fold fratages dem da det jo kan give skader sideløbende med man rider rundt på 2½ års plage i slagtertrav og fratager dem en hver mulighed for at administrer den fordi "Disse heste er meget værdifulde - ejerne ville aldrig tillade ridning, der udsatte dem for skader". Der er SÅ meget sandhed i Eponas leder - og i øvrigt også i interviwet med Gerd Heuschmann, hvor han viser, hvordan den ene 'stjerne' heste efter den anden passerr forbi i deres 15 min. of fame og bliver tiljublet for derefter at blive glemt i det sekund den er væk fra rampelyset - fordi man er jo i virkeligheden r.. ligeglad med hestene - de er bare en del af underholdningen som ikke har udviklet siden Colosseum, men hvor løverne i dag er udskiftet med wham, bang, than you ma'm forbrugsridning !!!!!! Jer der deltager i cirkuset kan jo fortsætte med at rende rundt og lyve for jer selv, tro på at I ser ægte ridning og ikke som det faktisk er fake-efterligninger af hvad der engang var ridning, at hestene nyder det og kan klare det - for de er jo avlet fysisk og psyskiske til det (hvor jeg dog elsker GHs rullen med øjnene, da den blev serveret for ham ). Men fordi man ikke vil se det, betyder det ikke, at det ikke eksisterer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Flot søs - så fik du lige stemplet 99% af samtlige ryttere og hesteejere som mishandlere (ja ja - med andre og voldsommere ord). Ellers er jeg enig i dit syn på, at vi skal behandle vores dyr ordenligt. Annette jeg er helt enig med dig. Epona er ikke upartiske eller objektive. De har som mange andre en forretning der er målretten en kundekreds. Ellers ville Eponas side være gratis.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesteverden |
|
|
Søs, det vil sige at du mener det foregår sådan her, hos folk i den etableret hesteverden ?? det handler om at sige fra over for al den ufattelige dårlige hestevelfærd og misbrug af levnede væsner, der findes i den etableret hesteverden, og hvor de mennesker, der er involveret burde finde sig en anden hobby som ikke involverer brugen af dyr. Var der ikke dette misbrug - var der ikke nogen grund til at være imod. Hvor dem der deltager i dette cirkus i sygeliggrad menneskeliggører deres heste og tror, hestene er veltilpasse af blive vasket 5 gange dagligt, have 5 underbetalte staldpiger omkring sig, gå med de dyreste dækner, står i en boks fra Röwer & Rüb, proppes med diverse tilskudsfoder og hvis den er rigtig heldig får den en smule grovfoder også - men det skulle jo nødig kunne ses. Hvor socialkontakt med artsfæller er en by i rusland, og hvor enhver mulgihed for at komme på fold fratages dem da det jo kan give skader sideløbende med man rider rundt på 2½ års plage i slagtertrav og fratager dem en hver mulighed for at administrer den fordi "Disse heste er meget værdifulde - ejerne ville aldrig tillade ridning, der udsatte dem for skader". Fordi, er der noget der er fordomsfuldt, så er det da at påstå, uden at vide det, at hestene ikke får grovfoder, udover når de er heldige, at de ikke kommer på fold, det aner du intet om, og faktisk kommer de rigtig mange etableret steder på fold, bedre folde og mere sikre folde end mange andre steder. At staldpersonalet er underbetalt. Hvordan ved du om de heste står med de dyreste dækner på marked, det gør de langt fra i de her stalde. Det kan vel også være lige meget for dig og co., om de står i en boks fra Röwer & Rüb, eller om i en anden, det virker mere som misundelse fra din side. Plus at hvis jeg havde pengene så var der da også R & R bokse her på stedet, de er da kvalitet, noget vi alle gerne vil have, hvis vi havde pengene til dette. Jeg kan hilse dig at sige, mange af de steder du snakker om, der bliver hestene passet og plejet bedre end de bliver mange andre steder. - for de er jo avlet fysisk og psyskiske til det (hvor jeg dog elsker GHs rullen med øjnene, da den blev serveret for ham ). Du har simpelthen lige mødt ham indenfor den sidste uges tid, og fortalt ham den påstand ?? Jamen det er da dejligt, og for min skyld kan han rulle med øjenen fra nu af og til jul, for heste bliver avlet med vilje og lyst til at arbejde idag, hvorfor ellers bla. bedømme deres ridelighed og kapacitet. Hvorfor er der ellers heste, som man siger giver ridelighed, ja en gammel dreng som Donnerhall, som jo er fra gamle dage, er jo kendt for at give stor ridelighed og lyst til at arbejde. Jeg kan jo så vende den rundt og sige, at der er nogen her der bør få en anden hobby, både hvad angår at prøve at angribe og omvende os, som ikke er på "jeres hold", samt når I rider jeres heste. For det kan ikke være sundt for en hest, at rende rundt i flere år på forparten, med en rytter hængende halvt udover halsen, samtidig med den venter på at få styrken til at tage bagbenet korrekt ind under sig. Når og hvis de så skulle ske, så kommer der et billed, med undskyldning om jeg lige sad lidt dårligt den dag, solen stod forkert på himlen, der fløj en flue forbi, så se bort fra "mig/rytteren", men se hvordan den lige trækker bagbenet ind under sig i momentet, og så påmonteret med en masse pile og streger. Nej, Søs gå du ud til din islænder og rid lidt dressur på den, så vil jeg gå ud og lukke mine forsømte heste ud som jo lider under at de er havnet hos en ejer der er en del af den etableret hesteverden. De har selvfølgelig deres dyre Catago og Rhino dækner. Jeg venter dog vel og mærket til når de har spist deres morgenhø og dyre tilskudsfoder op, de skal jo lige nå at have det ned, inden de kommer ud på deres fold, hvor der sørme er mere hø. Folde som forresten er hegnet med det f....-fornemme Hippolux hegn, og det har intet med sikkerhed at gøre, at man har godt hegn på sine folde  Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridning |
|
|
Nu er den her tråd jo ligesom kørt helt af sporet flere gange, med usaglige oplysninger og påstande, så vi kan da lige så godt lige få os et grin også. Plus når nu folk har gidet at læse sig igennem alle disse indlæg, så skal der også være en lille belønning  Det her er jo ridning af højeste klasse, nakken højeste punkt, næsen fremme foran lod, taktfast, ørene fremme, den træder godt ind under sig, suger maven og ryggen op, ja det er jo sjældent set bedre  PS, den er lidt for kortbenet, lavstammet, grov og umodernet til at være en DV´er, og derved være en fra den traditionelle hesteverden, så det er ikke en hest der lider nød, som dem Søs beskriver ovenfor   Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annettet |
|
|
Ok, vi har efterhånden fattet at du ikke er enig med Søs og at du føler dig forulempet over at blive betragtet som dyremishandler...  Når du i sådan en ggrad føler dig angrebet, så må det vel være fordi der et eller andet sted er "noget om snakken". Jeg er ganske enig med Søs' observation af hvad der (om end sat på spidsen), betragtes som hestevelfærd fra den etablerede del af hesteveredenens synspunkt. Det er efterhånden blevet en hel industri at hestene skal menneskeliggøres og vi trækker "velfærd" ned over dem på vores egne præmisser. Langt de fleste af disse "velfærds-tiltag", handler i bund og grund om at hesten skal tage sig pænt ud og at omgivelserne skal se indbydende ud. Jeg har set opstaldningsteder hvor der står i regelmentet at der skal renses hove på hesten inden den trækkes ud på staldgangen, at grimen skal være spændt på en bestemt måde når den hænger på bokssøren. Visse mennesker fravælger gravfoder på folden, fordi det ser rodet ud og skidtet kan blæse rundt. Jeg tvivler på at en hest bliver mere lykkelig af at stå blankpoleret i sin boks med et Goldenstripe skridttæppe, imens den venter på at der bliver ledigt i solariet. Det er vores opfattelse af hvad der er behageligt og rart, ikke hestens. Men det er en længere diskussion, og ja, denne debat som ellers omhandler et super vigtigt emne, er forlængst kørt at sporet og endt samme sted som alle de øvrige deabatter  Slutteligt undre jeg mig over indstillingen til at Epona skulle lave deres arbejde gratis. Hvorfor i alverden skulle de dog det? Der er ingen mennesker der gør noget for deres blå øjnes skyld og jeg kan ikke se at Eponas indslag og artikler bliver hverken mere eller mindre valide af den grund. Jeg betaler med glæde til sagen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste verden |
|
|
Ok, vi har efterhånden fattet at du ikke er enig med Søs og at du føler dig forulempet over at blive betragtet som dyremishandler...  Når du i sådan en ggrad føler dig angrebet, så må det vel være fordi der et eller andet sted er "noget om snakken". Line82, mit svar er meget simpelt, til endnu en af jeres fortolkninger/drejninger af andres svar  NÆ, jeg mener ikke der er noget om snakken, men jeg er træt af at jeg og andre, bliver beskyldt for ting, som I ikke aner det mindste om, derfor oponerer jeg. Vil du ikke også blive irreteret over, hvis du gang på gang, hører ting som er forkerte og usaglige ?? Langt de fleste af disse "velfærds-tiltag", handler i bund og grund om at hesten skal tage sig pænt ud og at omgivelserne skal se indbydende ud. Jeg har set opstaldningsteder hvor der står i regelmentet at der skal renses hove på hesten inden den trækkes ud på staldgangen, at grimen skal være spændt på en bestemt måde når den hænger på bokssøren. Visse mennesker fravælger gravfoder på folden, fordi det ser rodet ud og skidtet kan blæse rundt. Altså for det første kender jeg ikke nogen som fravælger grovfoder på folden, fordi det blæser rundt. For det andet, så har det med at man skal rense hove og hvordan grimen jo noget at gøre med, at det skal være lidt nemmere for stald personalet, at komme igennem de måske 50 heste der står på stedet, og eftersom flere års erfaring viser, at mange hestemennesker tit glemmer at feje efter sig, jamen har jeg svært ved at se et problem i at folk bliver bedt om at rense hove inden de tager hesten ud. Det har jo intet med velfærd at gøre, som du selv nævner, men heller ikke det modsatte, det har noget med at gøre at prøve på at holde stedet pænt, så nemt som muligt. En ren og ryddet staldgang er trods alt også en mere sikker staldgang. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sagen... |
|
|
Jeg betaler med glæde til sagen. Netop DET er grunden til at jeg ikke er sikker på hvor alvorligt jeg kan tage Eponas artikler. Det er ikke "ren" nyhedsformidling - det er nogen der kæmper for en "sag". Og det er da al ære værd at kæmpe for en sag - men så skal det ikke sælges eller læses som objektive nyheder! Så læser jeg på Epona, ville jeg gøre det med lige så meget skepsis som jeg ville læse på Anima og Petas sider. De kæmper for en sag og skriver deres nyheder ud fra dette. Og der er MEGET stor forskel på om man skriver en artikel ud fra "nu vil vi se hvad XXX gør ved hesten" eller "XXX skader hesten og vi kan bevise det." Jeg er sikker på at der er meget rigtigt og godt skrevet på Eponas side - men opfordrer til kildekritik (det gælder OGSÅ andre sider - og aviser - og blade! Læs altid ud fra hvem afsender er og hvad deres mål er).
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kunne... |
|
|
... egentlig være ret interessant at få uddybet hvad der menes med "den etablerede" hesteverden, for det er i mine øjne et ret diffust begreb; er det kun de "slemme" DV folk, er det galopsporten, er det AKA´erne, er det islænderfolket, osv osv? Jeg rider selv islændere for tiden (ja, også dressur, for dressur er andet end AKA, moderne sportsdressur m.m) og Dansk Islandshesteforening er det største avlsforbund i Danmark for renracede heste, der er kun DV der er større, det vil jeg kalde for en del af "den etablerede" hesteverden, altså er jeg en af "banditterne"? Synes desværre at denne tråd, som alle andre der handler om forskellige ride- og træningsmetoder har udviklet sig til en skyttegravskrig, hvor tolerancen overfor hinanden er meget lille (er den der i det hele taget), men det er jo desværre en grov tegning af bla hestesport og så meget andet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| £isbeth (Baloo) |
|
|
en ting man skal holde sig for øje med ret så mange undersøglser er, at man tit ser disse undersøgelser lavet ud fra en konklusion man ar truffet inden undersøgelsen. Skal en undersøgelse have nogen som helst videnskabelig validitet skal den laves ud fra et bredt, statistisk anvendeligt udsnit af det materiale man vil undersøge, dvs både "syge og raske" individer og frembringer konklusionen ud fra det færdige studie. Jeg synes det er ret påfaldende at f.eks foderfirmaer henviser til undersøgelser der viser heste mangler det ene og det andet, suppleret af en undersøgelse der sjovt nok er baseret på en dyrlæges studier der tilfældigvis kan have stor tilknytning til virksomheden og at virksomeheen så, som de eneste har netop et produkt til at dække disse pludseligt opståede og ofte kunstige behov. Ovenstående er ikke for at dreje deabatten over på foderfirmaer, men for at drage en parallel til hvordan markedsføring også foregår.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gu er det ej |
|
|
Jeg kan hilse dig at sige, mange af de steder du snakker om, der bliver hestene passet og plejet bedre end de bliver mange andre steder. Det er lige præcis denne påstand, der i sygelig grad er menneskeliggørelse af hestene - gud er det EJ hestenes behov at blive 'plejet'!, men det er menneskets behov for at tage sig godt ud i andres øjne, og det er form totalt blottet for indhold. Ang. GH - så er der et interview med ham på epona-tv omkring videoen af Sezuan, hvor han bliver spurgt om præcis det. Så nej jeg har ikke talt med ham  Annette - hvad får dig til at tro, at vi ikke kommer rundt og ser forholdene? Jeg må ganske vist tage det i små dosis, da jeg simpelthen bliver så dårlig over det, jeg ser, som tilbydes hestene  Jeg taler i øvrigt ikke om de almindelig opdrættere, men om de opsamlingscentraler, hvor fame to come hestene samles og klargøres til cirkusræset, der løber over et variendende antal år alt efter hvor længe hesten lever, og hvordan den klarer sig. Men jeg forstår ikke, hvordan de almindelige opdrættere kan se sig selv i øjnene, når de har leveret føl og ungheste til det cirkus velvidende om det kummerlige liv disse heste kommer til at leve - hvor de passes og plejee i alle ender og kanter - lige bort set fra det hestene allerhelst vil: leve i en stabile flok uden for mange udskifterne på folden, som gerne må være andet end en paddock eller et velfriseret frimærke af en wanna be foldboldsbane.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problemet |
|
|
ved sådan en diskussion her er jo, at når nogen skriver, at 'i den etablerede hesteverden' sker der dét og dét - så bliver det let opfattet, som Pony-mor skriver det: At 99% af det etablerede hestehold er mishandlere  Mens meningen i virkeligheden er: At der er alt for meget af den ufølsomme omgang med heste. For alle ved jo godt, at der er mange, der holder heste på en helt ok måde  Men jeg er enig i, at der er alt for meget ubetænksom og ufølsom omgang med heste.... Og det har jeg været i mange år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line1982.... |
|
|
Men tror du ikke, at der findes heste som måske ganske rigtigt står med kvalitetsdækkener, får dyrt krybbefoder og står i flotte bokse, men som også går på fold 12 timer i døgnet med adgang til grovfoder ad libitum og lever en ganske almindeligt, godt hesteliv? Tror du virkelig ikke det findes ? Eller er det kun heste i slidte, brugte dækkener, som står i gamle bokse og får en håndfuld vitaminer sideløbbende med deres wrap, som kan have et ordentligt hesteliv ? I så fald, så er det vist fordi man har valgt at lukke øjnene og ikke VIL se det. Så er vi tilbage ved den gamle gode jantelov og 'Dem der bor på strandvejen er bare opblæste og arrogante, de har penge og behandler ikke andre ordentligt' Længe leve DK! Mvh Juliette
Bedækning tilbydes ved Shulay Gold Fever, EU-godkendt, kåret i PSA og kåret som DK's første og eneste sportsaraber-hingst. Desuden bedækning v/ Shaklan Ibn Saskatoon & Perseus. Kontakt for nærmere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael Moesby |
|
|
Netop! Statistikker og undersøgelser kan altid bruges til at bevise det man vil. Hvis jeg vil "bevise" at hunde ikke har godt af at gå lange ture, skal jeg da bare have fat i hundeejere i byområder her om vinteren når der bliver saltet godt. Så er der jo en del hunde der får ondt i poterne - og jeg kan sikkert godt finde nok til at "bevise" at en lille tur på 10 minutter ikke er så skadelig som hvis man går en time. TÆNKER man kan man regne ud at det er saltet. Men hvis man skriver det ud fra at man vil bevise at det er de lange ture - så kan det godt gøres.... Statistikker og beviser skal læses med MEGET (vej)salt...
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at overholde dyreværnsloven |
|
|
Mit traditionelle hesteverden var et svar på. at Annette skrev: Det er jo et medie, der er rettet for dem, der er imod den nuværende traditionelle hesteverden... For mig handler det ikke om dem og os, men om dem, der ikke tilbyder hestene et ordentligt hesteliv trods al den viden, der er til rådighed. I den 'etableret' hesteverden/traditionelle hesteverden har jeg set flere eksempeler på mennesker, som formår at kombinerer ordentlig hestevelfærd med konkurrenceridning og hver gang er jeg fremme med tusindvis af . Men når man ser noget så grel, som den 2½ årige på TS' video, så synes jeg tilsvarende der er grund til at råbe vagt i gevær for det er ikke, bliver ikke og har aldrig været hestevelfærd at ride rundt på 2½ års plag i GP-holdning og slagtertrav. Men jeg roser inderligt og længe, når jeg ser en video af en tidligere meget problematisk hests første GP-springning, hvor ridet er usædvanligt roligt og velafbalanceet og fri for konflikttadfærd, og hvor jeg ved hestene er på fold hver dag, får masser af grovfoder og trænes med forståelse for hestens adfærd og velfærd. Eller når jeg ser en ung pige ride sin nordbakken, så den spadserer helt ind i himlen på mest korrektvis. Hvis jeg bare var imod, så kunne jeg nok ikke få øje på de desværre meget sjældne tråde, hvor rytter og hest er samarbejdspartnere og ikke modstandere i en boksering. Så som Nina engang havde i sin signatur - så må folk ride som de vil - bare det ikke går ud over hestens velfærd. Vist ikke helt ordret efterliget. For mig er hestedebattet delt i to: 1. velfærdsdel - lever hestehold, trænign og ridning op til dyreværnsloven: Generelle bestemmelser § 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe. § 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer. § 3. Rum eller arealer, hvor dyr holdes, skal indrettes på en sådan måde, at dyrets behov tilgodeses, jf. § 2. Det skal herunder sikres, at dyret har den fornødne bevægelsesfrihed også under optagelse af foder og drikke og ved hvile. 2. en dressur-teoretisk del - men denne griber desværre jævnligt ind i 1'eren - derfor bliver tingene blandet sammen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralulalej... |
|
|
 Skønt at se så mange passionerede hestefolk komme på banen - uanset hvilken side af hegnet de befinder sig på. Men pas nu på, ikke at vende fokus fra et yderst vigtigt emne, til en langtrukken diskussion om generelt hestehold. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Men NinA når det bliver skrevet i denne forbindelse, er det vel når man taler ridestil og dårlig behandling som Søs beskriver det?  Jeg synes også der er mange heste der fortjener et bedre liv, men i min verden findes de både hos støvsugere, alm. dressurstalde, den lille går på landet, den store springstald, islænderløsdriften, galopstalden, hos travavleren i Nordjylland og hjemme i baghaven hos Lille Lise. Jeg har et langt mere nuanceret og hollistisk syn på det at holde hest. Jeg skyder ikke folk i skoene, at de mishandler deres hest, fordi de rider med lammesadel, gå til støvsugning og hesten går i løsdrift - men jeg tror heller ikke at mine heste har det hverken værre eller bedre, uden at kende forholdene til bunds. Ingen herinde ved hvordan mine heste ar det, så ingen kan sammenligne eller dømme. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søs ♥Meggi♥ |
|
|
jeg tror vi alle er enige om, at vores heste skal have det godt. Det er også ganske fint du henviser til dyreværnsloven, men iflg dit punkt 2: "en dressur-teoretisk del - men denne griber desværre jævnligt ind i 1'eren" så er det en ganske ensporet holdning, det er kun i dressurverdenen folk efter din mening ikke kan opfylde lovgivningen? Endnu en gang refereres der til den "etablede" del af hestesporten, uden at der stadig ikke helt er defineret hvem/hvad det er?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Passet og plejet |
|
|
Altså Søs jeg passer og plejer også mine heste hverdag, og det er uden de bliver friseret, som du kalder det  Passet og plejet og jo daglig håndtering, og disse heste bliver managet, som vi også kan kalde det, lige så godt eller bedre end andre heste. Som en anden også siger, så bare fordi de står i en flot stald og har gode dækner på, så er det jo ikke ens betydende med de ikke bliver fodret korrekt, ikke kommer på fold, etc. Michael, du har helt ret i traditionelle eller etableret hesteverden er et vidt begreb, men jeg kunne ikke lige komme på andre udtryk Som sagt så er hesteverden delt meget op i to grupper, og så er der selvføligelig nogen af der befinder sig midt i mellem (Uh det ville jeg få stress af ). Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal sige det, jeg kan også sige dem der går indfor det almindelig ridning og pasning, og så dem som går indfor Støvsugerridning, men det er også lidt forkert at sige det sådan. Chris, vi kommer jo heller aldrig til enighed om det er forkerte eller rigtige i at ride de unge hingste op til Herning. Bla. nok fordi det er en diskution som også foregår på to forskellige niveauer. Det er klart at hvis den bliver redet i flere måneder op til Herning, lang tid hver eller hver anden dag, ja så var det ikke sundt. Men vi er jo nogen stykker der har prøvet at forklarer Jer, at det er jo ikke det der sker. De her heste er klargjort og opbygget fra jorden, og bliver redet få gange i korte sekvenser op til Herning, eller rettere op til indsyningen dagen efter, for det har egentlig ikke noget med selve Herning at gøre. Så kort sagt, vi er delt i hesteverden, både hvad angår træning og pleje, og vi kommer aldrig til at blive enige. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Juliette |
|
|
Jeg håber da inderligt at der også findes heste indenfor toppen af avl og konkurrence, som kommer ud på fold 12 timer om dagen og som får massere af stråfoder, samtidig med alle de øvrige velfærdsgoder, men jeg må desværre erkende at jeg ikke har set det IRL. Dermed ikke sagt at det ikke findes. Pointen med mit indlæg har intet med janteloven at gøre, for min skyld kan folk pakke deres heste ind i alt det dyre udstyr de vil, eller fodre hesten med tilskudsfoder til 1.000 kr. kiloet, så længe de ikke glemmer at hesten stadig er en hest, med de behov en hest nu engang har. Uanset om hesten står i bokse af guld, eller render langpelset rundt i en løsdrift, så har jeg svært ved at se hvilke argumenter der kan få ridning af heste på 2.5 år til at give mening (for nu at vende tilbage til emnet ).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| præciseringer |
|
|
Jeg synes ikke slagtertrav på stressede 2½ års plage med stive rygmuskler lever op til dyreværnsloven, og der griber ridningen og træningsfilosofien ind i hestens velfærden. Jeg synes heller ikke Sørens Knudsens måde at ride springhestene på lever op til dyreværnsloven. Det er brutalt og modbydeligt og i strid med loven - men hej hans heste vinder. Der er andre ryttere - både spring og dressur, som jeg synes fint lever op til dyreværnsloven, selvom jeg ikke synes de rider helt korrekt nok til hvad jeg gerne selv vil - og her kunne jeg ikek drømme om at kæft op. Men jeg er altid med på en generelt snak om hvad samling er, bæring, sving m.m.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line82 |
|
|
Jeg håber da inderligt at der også findes heste indenfor toppen af avl og konkurrence, som kommer ud på fold 12 timer om dagen og som får massere af stråfoder, samtidig med alle de øvrige velfærdsgoder Hmmm, mange af de allerbedste avlshopper, som jo er meget bassale for avlen går altså ude på fold mange timer, samt får masser af stråfoder, og der findes også hingste der gør. Måske ikke 12 timer, men mindre kan jo også gøre det. Cajus f.eks. han har sin egen græsfold, hvor han går og hygger sig hele dagen om sommeren og også om vinteren er han ude. Plus det er altså sådan, at hvis ikke et avlsdyr trives, så er det ikke nemt at få ifol f.eks., og det er altså alfaomega for os avler, at vores hopper kommer nemt ifol også. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig enig |
|
|
Ponymor: Jeg synes også der er mange heste der fortjener et bedre liv, men i min verden findes de både hos støvsugere, alm. dressurstalde, den lille går på landet, den store springstald, islænderløsdriften, galopstalden, hos travavleren i Nordjylland og hjemme i baghaven hos Lille Lise. Det er jeg også HELT enig i - og det fik jeg ikke trukket nok frem i mine indlæg - for de er LIGE så vigtige at tage med i betragtningen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige så slemt |
|
|
Men dårlig hestevelfærd kommer efter min mening for tit til bare at handle om snabelhove og vanrøgt (som også er forfærdeligt), mens det i min verden er lige så slemt at fratage hestene muligheden for at være sociale i en stabil flok på folden samt at ride på en måde der crasher med dyreværnsloven. jeg ville mene PRÆCIS det samme, hvis det var en hund, der aldrig så andet end villahaven, eller de hunde der trænes med strøm - det er præcis lige så slemt i min verden som en vanrøgtsag fra Aars.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralulalej... |
|
|
Så fik jeg læst Eponas leder (med dertilhørende film) Til trods for min enighed i budskabet, er stilen det bliver formidlet i ikke lige min kop the. En leder er dog hvad det er og må ses som sådan. Hvis jeg skal knytte en kommentar til kritikken af Epona.tv som medie, så synes jeg det er fint, ligefrem glædeligt, at det ikke er upartisk og objektivt. Ikke fordi de støtter mig som kunde, men fordi de har en holdning og tager stilling til vigtige, kritiske spørgsmål som jeg yderst sjældent ser andre hesterelaterede medier tage op til debat. Annettet:  Jeg tvivler slet ikke på at unghingste bliver opbygget fra jorden, inden rytteren sætter sig i sadlen. Jeg kan dog ikke se at det ændrer noget. Uanset hvor meget muskelopbyggende arbejde der bliver lagt i en 2-års plag ved hjælp af løbebånd og skridtmaskiner, så er rygsøjlen stadig et af de allersidste steder der vokser færdig på hesten og det er lige dér man placerer rytteren. Ingen letridning eller småbitte ryttere der næsten intet vejer kan, efter min mening, forsvare at belaste et så kritisk punkt, på så tidligt et stadie i udviklingen. Jeg KAN simpelthen ikke se hvor tanke på hestens sundhed, trivsel og holdbarhed, spiller ind i dén del af træningen. At man blot rider hesten få gange op til kåring er nok sandt, i nogle tilfælde, men Sezuan som jo ligger til grund for hele denne tråd, rides i alle tre gangarter og er styrbar. Det er altså ikke simpel ryttertilvænning, men direkte tilridning. Grunden til at jeg synes emnet er ekstra vigtigt, er ikke de enkelte gennemavlede top-plage der skal stilles til kåring, men fordi mentaliteten breder sig som ringe i vandet. Det er en glidebane. Rigtig mange heste bliver efterhånden tilredet som 2½ års, både af proff og hobbyryttere. Det er ikke længe siden der var en heftig tråd her på HN om præcis samme emne, der på samme måde delte vandene. At tilride 3 års er blevet til tilridning af 2½ års (officielt 3 d. 1.1.) og er nu endt ved muskel- og konditionsopbyggende træning af 2års plage med henblik på at bære rytter få måneder senere. Blåstemplingen af denne udvikling bliver så leveret af forskning, dels den som man kan tolke som man vil og dels den som ingen har læst og ingen ved hvor findes, men alle har hørt om. Hvor forestiller du dig, at det skal ende henne? Er der smileyer nok? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kildekritik |
|
|
Der er nok af andre som har grebet fat i tråden omkring Epona og formidlet min skepticisme til mediet - det gider jeg ikke gentage. Og JA - en leder skal være med subjektive holdninger! Problemet opstår så, når nogen skal bevise deres holdninger/påstande med objektive undersøgelser, mens andre kan bruge en leder som argumentation  Hvis man i diskussioner begynder at bringe "ledere" på bordet som "dokumentation" - så har vi godt nok et problem! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Epona.tv |
|
|
ved man, hvor man har  Så kan det godt være, at nogen mener det er godt, de ikke er i lommen på andre, og de tør at åbne munden og bla.bla.bla.bla. Men de er jo i lommen på nogen, nemlig deres læser og medlemmer, som jo betaler for at være "medlem" eller hvordan man skal forklarer det. Det er vel ikke så dårligt at være et uafhængigt medie, der ikke skal rette sig efter andre, men kun skal tilgodese sine læsere? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trådstarter |
Nugga |
13-02-2012 15:11 |
|
For at komme tilbage til trådstarters "problem". Så forstår jeg hendes bekymring. Bekymringen omhandler, som jeg opfatter det, at hestene rides for tidligt i forhold til deres rygs bærende evne. Men derfra og så til at kalde nogen for dyremishandlere - der er altså langt for mig. Synd for hesten, men ligefrem dyremishandling. Ai -så føler jeg mig også ramt. Man kan UNDRES! Og det forbeholder jeg mig retten til at gøre. Jeg kan UNDRE mig over at sportsdressuren, vælger de metoder de gør, jeg kan undres over at de oldgamle (altså her er vi tilbage i 1700 tallet og før)erfaringer ikke bringes mere på banen.Når nu man ved optællinger fra kongelige stalde og andet kan se at hestene har haft aktiv krigstjeneste 8det har sgu nok været hårdt) til langt op i tyverne. Man kan undres over, at DRF/FEI ikke er lidt mere med rent forskningsmæssigt. Jeg har været til kurser, og må sige at niveauet var LAVT! Det gør det ikke nemt at være professionel rytter, hvis den viden man skal trække på er så dårlig som jeg har opfattet den. Jeg synes det er forkert at hestene rides så tidligt, jeg mener der er MANGE alternativer til at få en veluddannet hest, men jeg kan jo først kalde det mishandling om mange år, når jeg har vished for, at ehsten ikke kunne holde eller havde smerter fordi den blev redet for tidligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyreværnsloven 2 |
|
|
Men nugga du ser overhovedet ingen problemer med ridningen i relation til dyreværnsloven - trods din undren? Det man byder en 2½ årig plag? Generelle bestemmelser § 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe. § 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1233456788 |
|
|
Den kan jo ikke nå at blive klar til Herning hvis den ikke bliver redet til tidligt. Og heller ikke være klar til Championaterne!!! Så de er jo nød til at presse "citronen"! Det handler jo om penge folkens!! Ikke dyrevelfærd... NEJ hvis der skal ændres noget så er det HVORNÅR man må stille op til Herning - og det burde ikke hedde 4 års championater - MEN nærmere 5-års... Det er DRF som er helt galt på den. En 3 års skal IKKE kunne rides på den måde - den er nok nærmere 2,5 år. Ikke 3. Jeg skammer mig over at se den slags. Men i ridesporten er det mere reglen end undtagelsen at heste startes op så tidligt. Og hvem lærer af det????? Mindre uvidende hestefolk som kigger på hvordan de "store" starter deres ungheste op. Hvis man kigger videoer på HN er der f.eks en hest til salg som er 2 år! Spændt ind med stramme indspændinger så den tydeligt ikke kan bevæge sig på en naturlig og rummelig måde! Ejeren skriver at det er første gang hesten har indspænding på! Men det er ingen undskyldning. En 2 års skal IKKE have indspænding på!!! Slet ikke på den måde... Jeg ville ikke købe en hest som har været behandlet sådan. nåhh det var et sidespring... Hesten Sezuan er SUPER lækker - ingen tvivl om det. Men om den holder til sporten det må tiden vise. Det gør de færreste. Ihhh...min egen fra 2009 har ikke engang haft sadel på endnu. Tænk hvis hun skulle kunne rides sådan. Det ville jeg altså ikke byde hende. Der skal være strammere regler for hvad de unge heste/hingste skal udsættes for. Man er jo åbenbart nødt til at lave regler for alt i den her verden. EFTER MIN MENING!!!!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Lige et sidespring? Hvad er slagtertrav?? Det har jeg aldrig hørt før
Nogen der har set Prins Valentin? Fjord/ DV vallak fra 2001? Sidste kendte sted var hos Per Thybo, skriv!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slagtertrav |
|
|
faktisk er der to definitioner på slagtertrav, da det er et udtryk der har ændret betydning i stil med bjørnetjeneste osv I dag bruges slagtertrav om trav i høj fart = det "slagter" hesten! Oprindeligt er det faktsik det modsatte, det er det luntetempo slagterens hest trak vognen i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og det... |
|
|
... tager jeg så i mig igen, for det er ikke sådan det står defineret hvis man slår det op på nettet, så den reference jeg har, er åbenbart fejlagtig - beklager
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nå men... |
|
|
Så kommer det store spørgsmål... Hvem skal stå i spidsen for den bedømmelseskomite, der skal afgøre, hvorvidt denne eller hin ridning er uetisk eller ej. Forhåbentligt skal de have et bedre grundlag end 5 minutters video og en masse "jeg har hørt", at gå ud fra. Når der nu faktisk netop ikke er nogen der rent faktisk VED en hujende fis om, hvorvidt hesten tager skade af at blive redet til, hvornår, så bliver det, igen igen, en x-faktor-følelsesporno-dyst. Hvis ens 3 års aldrig har skullet andet end at være hest, på dens vilkår, så er en hurtig tilridning et kæmpe indtryk. Forbereder man hesten fra føl via skuer og fremvisninger, så er en tidlig tilridning ikke så stor er omvæltning. Hvorledes man så rider sådan en hest, som den her omtalte, det behøver vi almindelige tosser heldigvis ikke at bekymre os om, der fødes højst 50 om året af den kaliber, og vi kommer forhåbentligt aldrig i nærheden af dem. Hvis man nu vover den hypotese at ridning, på en dressubane, vel at mærke, der ikke overholder nærmere definerede "velfærdskrav", fastsat af HN-eksperterne, er "mishandling", hvad så med andre ridegenrer, for tunge ponyryttere, nybegyndere uden balance, folk med egne skævheder, og alle os i den store grå masse, der bare ikke ejer talent?. Skal der indsendes videobevis månedligt, eller hur?. Penge er en sjov faktor, faktisk har jeg den fordom, at jo flere penge, man er villig til at erlægge for sit dyr, og sin hobby, jo mere seriøst tager man det. Derfor finder jeg den store opblomstring af "løsdrift er det eneste rigtige" for en form for gøren en "dyd af nødvendigheden", da det også er langt billigere, end at opstalde de steder, der både har boks, hal OG fold på plads. Jeg ser betydeligt flere heste, der går på grænsen af dyreværnsloven p.g.a manglende vilje til at punge ud, end det modsatte. Hvis man f.eks skulle gøre noget målrettet, netop for hingstene, så kunne man f.eks foreslå, at de, der gik igennem forbestigtigelsen, skulle udstyres med en fast "makker", så de er sikret en foldkammerat, hvilket nok er det, i deres fremtid, der er den største "velfærdstrussel", nemlig at en fungerende hingst yderst sjældent har social omgang med andre. OG, så kunne man skrive til rette vedkommende, DRF, DV, DB osv, og undlade at støtte Herning, men det er jo unægteligt noget nemmere at skrive her...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyreværnsloven |
Nugga |
13-02-2012 20:38 |
|
Søs: Altså jeg synes jo ikke ridningen skulle foregå endnu. Men jeg synes ikke ud fra videoen at jeg kan se et dyr i smerte eller angst Det svære kommer med ordet "varige mén". Hvordan Hulen skal jeg lige bevise det? Jeg kan selvfølgelig henvise til nogle artikler....okay....(punktummerne skyldes at jeg tænker)... Men problemet med dyreværnsloven er at den er så vævende. Og derfor skriver jeg også at man ikke kan kalde det dyremishandling. For at beskylde nogen for dyremishandling, så skal der jo beviser på bordet, og meget belejligt? så er der ikke nogen officielle videnskabelige erfaringer vi herhjemme lægger til grund for træning af hestene. F.eks står der INGEN officielle steder i dyreværnsloven hvor gammel en hest må være før den har en rytter på ryggen, og derfor kan jeg ikke kalde det dyremishandling. Altså, nu har jeg tænkt meget over det, og hvis det nu skulle håndteres korrekt, så burde man vel spørge nogle af dem der forvalter loven, hvilken praksis og hvilken evidens man benytter til at vurdere om hestens fysiologiske behov tilgodeses? Men hvor gør vi lige det henne? -jeg er med på at spørge!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
"Derfor finder jeg den store opblomstring af "løsdrift er det eneste rigtige" for en form for gøren en "dyd af nødvendigheden", da det også er langt billigere, end at opstalde de steder, der både har boks, hal OG fold på plads" Sikke da noget sludder.... Jeg giver 2850 for min løsdriftplads, hvilket er dyrere end den sidste boksplads jeg havde.... Og der er intet ridehus... Det synes jeg simplethen ikke du kan bruge som argument.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tag til |
|
|
Oldenborgerhingstekåring her i Februar/marts og fortæl så, hvordan de tre-års der vises der er kommet til at gå sådan i løbet af to måneder? Og ja, er de mon helt 3 år endnu? Tag til hingstekåring i Herning og se de treårs der vises der.... er de mon 3 år? Jeg forsvarer ikke at det gøres, men det er altså tilsyneladende mere almindeligt end vi bonde-hygge-ryttere egentlig er bevidste om. Jeg ser på videoen en rigtig fin hest, der virker lydhør og høflig. Og jeg ser da bestemt ikke en hest der er samlet eller bliver bedt om andet end at vise gangarter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla bla |
|
|
Nugga - jeg ved godt at dyreværnsloven fortolkes meget vagt. Men faktisk synes jeg, den er rimelig skarp formuleret, men det bliver ikke håndhævet - desværre  Der står f.eks. også at dyrene skal beskyttes mod væsentlig ulempe - og jeg mener hesten på videoen er udsat for væsentlig ulempe i øjeblikket den rides rundt på den måde som det gøres på. Et bud på at spørge nogen kunen være proffessor i dyreetik Peter Sandøe. Jeg er meget begejstret for ham, selvom han godt kan forekomme lidt kold, idet han rangordner dyrene og hvad de må tåle af lidelser efter hvad vi mennesker har behov for: medicinforskning, mad på bordet og underholdning. Der er nogle super gode indslag med ham på Epona. Gud Michael - der var jeg lige ved at tro, at jeg var havnet i gruppen af mennesker, der mener at en bjørnetjenste er en rigtig god gerning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridning |
|
|
Søs, mener du dybt seriøst at den ovenstående hest er "ramt" af disse ting : Generelle bestemmelser § 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe. Jeg kan godt se du selv nævner "væsentlig ulempe" ovenfor, hvorfor mener du det, og hvad definerer du det med ?? Hvad med alle de almindelig heste, som måske nok lever i en løsdrift, går uden dækken og er langpelset, rigtig hygger sig, og ja det kan også være hesten der står på ridecenter med dækken. Mange af de heste, har måske sadler der ikke ligger helt som de skal, eller trensen ikke helt sider som den skal, eller den har bare literært en ejer der ikke kan ride, dem findes der jo rigtig mange af. Hvad så med de heste ?? Hvad med rideskolehestene, som vi jo alle mere eller mindre har bumpet lidt for meget i ryggen igennem årene ?? Nu hakkes der jo godt på DV i denne tråd, det er jo os onde kapitalistiske DV hesteavler og hingsteholder der udsætter vores heste for det værste. Nu nævner en anden Oldenborg forbundet, de har kåring her inden DV har, jeg tror faktisk også DSP har nu her snart. Pinto forbundet, de fremstiller deres hingste allerede som 2 års, i august og september ?? Ja, de bliver ikke redet, men de bliver trænet, og tit af langt mere uerfarne træner, uden de samme faciliteret, ekspertice og erfaring. Som en anden vist også nævner, så er ikke alle hingste "gearet" til at skulle gå på fold og hygge sig med andre. Ham jeg havde med i Herning sidste år, måtte vi have i Hingsteboks allerede meget tidligt i forløbet, og få måneder efter han var kommet igang med at lave noget, kun fra jorden, og havde fået opbygget endnu mere, på hans i forvejen meget store selvtillid, så havde det været det rene "mordforsøg" at lukke ham på fold med en anden igen. Han var lederen i den hingsteflok han gik i som plag, og han var klart af den holdning, at han var nummer ET og han bestemte. Mener I virkelig at sådan en hest skal gå på fold med andre, fordi det er bedst for den ?? For det er det virkelig ikke. Han er stadig hingst, og han går stadig ikke sammen med andre. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annette |
Nugga |
14-02-2012 11:13 |
|
Annette: altså bare fordi der er andre dyr, som måske ikke trives under deres opstaldningsforhold eller i den måde der rides på, betyder jo ikke nødvendigvis, at vi så skal lukke øjnene for hvordan vi kårer vores heste. For mig handler det ikke kun om DV, der er jo masser af forbund hvor ovenstående gør sig gældende. For mig er det mere et generelt spørgsmål om hvornår man bør begynde at ride på hesten. Jeg tænker at forbundene er interesserede i at gøre det så godt som muligt for deres heste og for avlerne. Jeg har valgt at spørge nogen om hvordan loven kan fortolkes i forhold til kåring og ridning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Søs du skriver: Nugga - jeg ved godt at dyreværnsloven fortolkes meget vagt. Men faktisk synes jeg, den er rimelig skarp formuleret, men det bliver ikke håndhævet - desværre ![]() Der står f.eks. også at dyrene skal beskyttes mod væsentlig ulempe - og jeg mener hesten på videoen er udsat for væsentlig ulempe i øjeblikket den rides rundt på den måde som det gøres på. Et bud på at spørge nogen kunen være proffessor i dyreetik Peter Sandøe. Jeg er meget begejstret for ham, selvom han godt kan forekomme lidt kold, idet han rangordner dyrene og hvad de må tåle af lidelser efter hvad vi mennesker har behov for: medicinforskning, mad på bordet og underholdning. Der er nogle super gode indslag med ham på Epona. Jeg forstår godt hvad du skriver, når du skriver som du gør, fordi det giver god mening fra dit ståsted. Hvis jeg hopper over i den modsatte grøft, og skriver indlæget, så vil det sådan ud: Jeg ved godt du synes dyreværnsloven fortolkes rimeligt skapt. Men faktisk synes jeg, den er rimelig vagt formuleret, da orderne kan tolkes, og det har aldrig gjort noget godt for en lov - desværre ![]() Der står f.eks. også at dyrene skal beskyttes mod væsentlig ulempe - og jeg mener hesten går i den gangart den har fra naturens side og at rytteren ikke forulemper den. Et bud på at spørge nogen kunen være proffessor Van der Hoeft i Holland, der var med til at undersøge Rollkuren positive indvirkning. Jeg er meget begejstret for ham, selvom han godt kan forekomme lidt kold, idet han rangordner dyrene og hvad de må tåle, efter hvad vi mennesker har behov for: medicinforskning, mad på bordet og underholdning. Der er nogle super gode indslag med ham på det hollandske landsholds hjemmeside. Ovenstående er IKKE min personlige holdning, blåt et forsøg på at tydeliggøre, at når meninger bliver meget fastlåste, kan navne bare skiftes ud, for at vise den modsatte yderliggående holdning. Navne er opdigtede, da jeg ikke ønsker, at tage andres navne ind i disse til tider useriøse debatter.  Min egen holdning er at dyreværnsloven, stort set ikke er det papir værd det er skrevet på. Alt for meget kan fortolkes. Det er sørgeligt at man bruger ord som væsentlig ulempe. Et eksempel på det kunne være: Nogen elsker foderautomater og stor trives med dem, vores den ene hest hader dem. Her kunne man komme ind i en diskussion om, om det er godt for heste at blive fodret i små portioner 20 x daglig. Alle undersøgelser vil sige, at heste trives bedst med mange fodringer. Større trivsel og bedre helbred. Så foderautomater er godt. Men for vores hest er det en så væsentlig ulempe, at vi fluks flyttede ham. Er foderautomater så mishandling af alle heste? Nej vel? (Der er så andre ting ved det system jeg ikke bryder mig om ) Lad nu være med at dissikerer mit eksempel, det er KUN ment som et eksempel. Ud af alle de heste der bliver født i DK, er det en så lille procentdel der stilles til kåring. Der er så mange faktorere der spiller ind, før de overhovedet kommer til Herning. De heste der ikke kan lide "foderautomater" kommer slet ikke, for de ville aldrig gøre sig. I slut 2010 købte vi en dejlig 3 års. Vi troede, at den skulle gå 4 års championat og 5 års i år. Den skal ingen af delene. Den vokser stadig og er slet ikke klar i kroppen - og sådan er det med rigtig mange heste og derfor kommer der også så foholds få til Herning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selve debatten |
|
|
vil jeg ikke gå ind i igen, da den nok aldrig ender særlig konstruktivt, men en spørger efter heste der er med i toppen, der går 12 timer på fold. Jeg er bekendt med hele 5-7 heste, der går landstævner og int. som går på fold så meget som muligt (dsv her om vinteren når de altså ikke lige 12 timer). Jeg stod faktisk sammen med en landstævne pony, som gik på den normale dagsfold sammen med 17 andre heste, fra morgen til aften. En anden betvivler man kan gøre en hest klar til championater uden at ride dem tidligt. Igen her kan jeg fortælle, at en af de heste, der har været mest hotte de sidste år i champinonats sammenhæng, blev tilredet en god måned før sin 3 års kåring. Og havde derefter fred på DØGNfold frem til foråret året efter, hvor den gik championater i sensommeren. Jeg nævner ingen navne, da disse heste tit og ofte er nogen af dem der er genstand for store debatter herinde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar..... |
CarolineR |
14-02-2012 13:18 |
|
Jeg synes den helt store katastrofe her er at klippet er så kort - jeg vil se mere, mere, mere Fantastisk dejlig hest, og jeg kan godt sove roligt om natten når den er i Andreas's varetægt! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| annettet |
|
|
Om det er godt for hingsten at gå sammen med andre kan muligvis diskuteres.... Men jeg tvivler stærkt på, at det er godt for de andre, at gå sammen med hingsten, ud fra din beskrivelse af hans adfærd 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|