Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Er jeg for stor og tung til min hyp?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 21:31

 

Hejsa.

der har været en masse debat om tunge og for høje ryttere til deres heste og ponyer, og nu ville jeg da gerne høre jeres mening om mig på min søde stærke fjollehoppe pige.

Hun er ca. 141 i stg. 13 år. god robust type. jeg er 172 høj..

og så vil eg gerne have i skal komme med gæt på hvad jeg vejer?

I gætter bare hvad jeres ærlige gæt er, jeg er håndværker, bredskuldret og kan tage det. det kan være sjovt og se hvad folk skyder min vægt til.

Sig jeres ærlige mening og hvorfor? men i sober tone.

glæder mig til kommentare

skal lige siges jeg rider hende ikke ret meget og så ellers kun små hyggeture.

OG JA både hesten og skulle tabe os uanset for tung eller ej.

nu billeder

 

 

 

 

 

 

 

kom med kommentarer og meninger og Gæt vægt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 21:58

Jeg er frisk på et bud,og skyder på 83 kg.Syntes ikke du ser for høj ud til hesten,om du er for tung vil jeg ikke give et bud på,da jeg tror man skal se hest og rytter live for at vurdere det.

 

Dorte.




Små æsler har også store ører


www.123hjemmeside.dk/aesellyst



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 22:08

Dorte6: mange tak for din kommentar og gæt. jeg venter self. med at skrive min vægt længere nede efter der er andre der er kommet med deres bud også.

tak for kommentaren om af du synes jeg Ikke er for høj, det er jeg glad for at høre smil.

ja billeder kan jo godt være svært og vurdere udfra, dog kan jeg sige i live fiser hun gladeligt afsted med med mig i alle gangarterne med ørene fremme.. så hun virker bestemt ikke generet af mig på ryggen

flere der er friske?? smiler

0
0
Svar på denne tråd
 
 Desværre ja
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 22:40

Jeg må være ærlig og sige, at ja, jeg synes du ser lige tung nok ud til den lille, søde hest.

 

Jeg tør ikke gætte på din vægt, men jeg synes både du ser høj og tung ud til hende.

 



...sagde Ditte, nu med Lenny - det langbenede lyn!

Lenzicco - westfaler e. Riccio mf. Laurentianer


***


0
0
Svar på denne tråd
 
 Din vægt...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 22:43
et sted mellem 80 og 85 kg.

Jeg ved sgutte om du er for tung.
0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 22:53

Jeg hader at gætte på folks alder, vægt og sådan - vil så nødig skuffe nogen :D (plus at jeg normalt er vildt galt på den med mine gæt haha)..

 

Men jeg tænker 85-90..

 

Jeg tror ikke du er hverken for høj eller tung til din hest - det ville jeg måske synes, hvis du red hende på ambitiøst konkurrenceplan, sprang hende meget eller lignende.. Men på hyggeplan? Jeg ser ikke noget problem :)

Er du i tvivl, så få hende tjekket igennem af kiropraktor e.lign. en gang årligt fx. :)

 

 




- Julie med Milagro <3

(Mimira - altid i hjertet gemt)

0
0
Svar på denne tråd
 
 lalalallalala
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 23:04

Jeg synes, I ser fine ud sammen. Og hvis du mener, I begge har brug for at tabe Jer, er det vel oplagt at komme lidt mere igang med ridningen begge to.

Hvis du er bange for,at du overbelaster hende, er en gåtur sammen vel heller aldrig helt af vejen.

Men dejlig sund hest med gode, stærke ben og ryg.

 

 

 

God tur! - og 85 kg -




Hilsen

Nanna - med sin smukke mino - Celest






0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjordhest
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 23:14

Du passer fint til din hest, der ser ud til at kunne bære dig fint.

Tag ud og rid noget mere, det har i begge godt af, og NYD din flotte fjordfræser :-)

 

/Lene


Basse

198? - 15/09/08


Cargo B

10/03/96 - 04/11/10



Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 23:58

Jeg hverken tror eller synes det ser ud som om din hest ikke kan bærer dig. Man er hellere sjælden i tvivl hvis heste ikke kan, den ville ofte bevæge sig langsomt og træng og være belastet.

 

Jeg ville gætte på du vejer omkring 90-100 kg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit gæt....
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 06:47

Jeg gætter på 100 kg.

 

Til en rolig skridttur, tror jeg godt hun kan klare det.

 

Men man skal ikke kimse af, at hun jo skal bære både en tung rytter samt hendes egen overvægt...

 

Så på med løbeskoene og ned ved siden af hende istedet (gå ture i raskt tempo) så slår du 2 fluer med 1 smæk

 

Hun ser iøvrigt umådelig dejlig ud! Og flot man


Med venlig hilsen


Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 fkjgkfjgkjdfgf
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 07:39

Synes det er rigtig svært at gætte en vægt, men tænker umiddelbart 100+ ?

 

Kunne godt have brugt et billede fra siden ;-)

 

Hvordan med sadel? Det ser ud som om du bruger et form for pad med bøjler - det er i min verden no go...uanset vægt.

 

Du må selv mærke efter mht str og hestens vigør, tegn på evt. overbelastning mm...det kan vi ikke se ud fra billederne.

 

Personligt så jeg dig hellere på en stor lækker oldenborg type ;-)




Hesten er vores partner


0
0
Svar på denne tråd
 
 hej alle sammen
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 08:25

mange tak for jeres kommentare og gæt..

jeg vil give jer fuldstændig ret at jeg og hesten ville have bedst af at løbe vid siden af hinanden eller bare gå nogen raske ture.

HVIS DET DOG BARE IKKE VAR FORDI JEG ER SÅ @!#$ DOVEN

hehe min mening om mig selv. jeg burde tage mig sammen. om ikke andet tage rolige rideture to gange om ugen og gå raske ture et par gange om ugen, det ville sikkert gavne en del...

ydermere mange tak for jeres søde og flotte kommentare til Flikka, det varmer virkelig..

jeg trækker den lige lidt endnu med at se om der er flere som kommer med nogen gæt, derefter skal jeg nok fortælle det.. smiler

0
0
Svar på denne tråd
 
 ridepad
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 08:30

horsespirit: jeg rider nu med et tykt westernunderlag og så en ridegjord med stigebøjler. jeg bruger kun bøjlerne som støtte da min balance er lidt dum. og netop det tykke underlag for ikke at gjorden trykker hende nede i ryggen. bare rolig, jeg passer godt på hende

0
0
Svar på denne tråd
 
 Håndværker
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 08:38

eller ej, så synes jeg dine lårbasser ;-) indikerer, at du vejer mere end det, din højde kan bære. Sammenlignet med mig selv i mine velmagtsdage, ja så vil jeg skyde på +100 kg - jeg er selv 165 og da jeg vejede 92, ja så lignede jeg lidt dig på min hest.

 

Den gang følte jeg mig for stor og tung til min hest, så det vil jeg faktisk også mene, du er til din.

 

Tænker også lidt, at når du nu selv spørger, ja så er det vel fordi du måske selv føler dig for stor??


Smil til verden og den smiler til dig ;o)


0
0
Svar på denne tråd
 
 puhaaa...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 08:53

 

den er svær med vægten... synes absolut ikke du ser for stor/tyk ud til din fjollerbakke ;-) hun ser glad og veltilpas ud, ser overhovedet ikke generet ud af jeres overvægt :-)

 

synes selv den er svær den med om man er for tyk, men som skrevet ovenover, så er du ikke i tvivl hvis det er...

 

jeg er selv 1.72 og vejer 95 kg, ja jeg er for tyk, ja jeg burde gøre noget ved det, og er nu gået på sukker afvænning og er begyndt at løbe lidt med min to års... håber det hjælper ( var ude i slik, chips og sodavand hver dag, og bare dovne min barsel væk på sofaen)...

 

har en stor robust parts hest på 10 år, 1.68, oldenborg/friser blanding.. tillider mig lige at smide et par billeder ind af os

 

Billede

 

 

 

Billede

 

 

Billede

 

han virker absolut heller ikke besværet eller øm, han er altid glad, frisk og fremad gående... ville straks hoppe af hvis jeg havde mistanke om det mindste...

 

så bliv du på din hyps, så længe hun virker ok med det...

 

et forsigtig gæt på vægten er...... 88-93 kg....


R.I.P. ANESTO D 28/3 2011 <3<3<3<3


NU MED OLDENBORG HOPPEN JENTE, EFTER GERLING <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 tyk håndværker
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 08:56

Aunsoegaard: man kan godt være håndværker selvom man er tyk

ja jeg har gode lår, et par gode bundgarnspæle. jeg vælter ikke så nemt i stormvejr. og ja jeg vejer mere der er tilsvarende min højde, det har du helt ret i...

Jeg spørger for at høre andres mening, havde alle nu herinde skrevt "DU ER FOR TUNG OG STOOR, HOP NEEED" ja så var jeg da strks stoppet HELT med at ride hesten, men der er mindst lige så mange der mener jeg roligt kan ride hende..andres meninger er nogen gange god erfaring med i rygsækken.. smil

0
0
Svar på denne tråd
 
 regelmessig
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 08:59

Jeg synes ikke du ser for tung eller høj ut for din smukke hest med noen forholdsregler! Jeg vil anslå at du vejer rundt 90 kg. Men jeg ville bestemt bruke en god dressursal siden du nok er lit tung. Ikke en pad som fordeler din vægt dårlig.

 

Ellers ville jeg heller ride regelmessig og bygge opp din hests muskulatur og form (kanskje tape lit vægt på dere begge) enn hyggeturer. Jeg vil tro at det er bedre for hesten å bære en tung rytter om hun er i god form og trent til at bære seg selv og din vægt riktig. Tren med hesten på bittet, der hun bærer seg riktig.

 

Hyg dere med god samvittighet i lit hardere dressurtrening ;)


Venlig hilsen Vilja.

Norsk dame med sans for de danske oldenborgere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hyp hyp
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 09:01

Stinne RIP: tak for din søde kommentar. jeg synes du ser fin ud på din parthest neg vil sige kropsmæssigt ligner vi faktisk lidt hinanden sjovt nok. skægt...

jeg jeg mener også at hvis hesten direkte virker overbalastet, så hopper man sgu af. men min Flikka trasker fint afsted med mig, har aldrig oplevet hende virke overbelastet eller træt eller knække sammen under mig.. smiler

rid du blot, fine billeder. og mange tak for dit gæt

0
0
Svar på denne tråd
 
 kommentar
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 09:07

VILJA: tak for din smukke kommentar.. sådan som jeg rider nu, svarer jo egentligt bare til at jeg rider uden sadel.. smil. jeg har droppet sadler da hun er så rund og håbløs at finde en sadel til på nuværende tidspunkt, plus at jeg mindst sksla ride i en 18" sadel, og det tror jeg hendes ryg er for kort til.. derfor ingen sadel..

du har ret, hvis hun var rigtuigt bygget op med muskler har hun klart også flere krafter at bære med. dressur får jeg ikke redet, det er slet ikke min interesse, men gode ture i terrænnet ville jo klart også give muskler og større bæredygtigthed og kondition....

smil

mange tak for dit gæt også

0
0
Svar på denne tråd
 
 vægt vægt vægt
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 09:16

nååååå vil i gerne have svar på jeres gæt om hvad jeg vejer hvad hvad hva?????????????????? et par har gættet rigtigt

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 09:19

Jeg synes nu, du er til den store side til ponyen. Du vil sandsynligvis heller ikke kunne finde en sadel, der er kort nok til at kunne ligge på ponyen, og som du også kan være i.

 

Derudover ser ponyen heller ikke ud til at være i super god form, hvilket unægteligt gør det værre at belaste den med relativt mange kilo.

 

Havde det været en stor oldenborger i ok træningsform, havde det ikke været et problem, forudsat du havde en sadel, der passede jer begge. Men det er også noget andet end en lille tyk fjordhest.

 

Jeg gætter på du vejer omkring 100 kg, din højde taget i betragtning. Når du er håndværker må der også være lidt muskelmasse, og selvom det gør at 100 kg ser lidt mindre voldsomt ud, så vejer det jo også til :)

 

 

Derudover vil jeg godt lige pointere, at det ikke handler om, hvorvidt man selv føler man er for stor til hesten eller sadlen. Det er for så vidt hamrende ligegyldigt om man selv har det super fint med at ride rundt, ikke føler hesten lider overlast og ikke selv føler man er for tyk til at ride på den. Hestens krop bliver ikke mindre skadet eller belastet fordi rytteren ikke selv føler, hun er for tyk.

 

Det er selvfølgelig en gråzone i forhold til hvornår man lige præcis når over grænsen vægtmæssigt. Men hvis man selv er i tvivl (hvilket trådstarter lader til at være), så er det bedre at være på den sikre side og blive på jorden.

 

Man har altså et ansvar. Så enten må man lægge dovenskaben på hylden og gøre noget ved vægtproblemerne, eller også må man anskaffe en hest, der passer til ens størrelse.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 09:27

tusindfryd:

jeg kan kun give dig ret, og nej jeg har desværre ikke ret meget muskelmasse da jeg for tiden ikke er i arbejde.

selvf. er jeg jo i tvivl om, om jeg er for stor eller ej. og til tider føler jeg mig for stor, derfor rider jeg heller ikke andet meget sjældent på hende. og ja, at jeg så en gang imellem smider min fede krop op på hende er jo self. ikke sundt for hende når hun ikke er opbygget muskelmæssigt og selv er belastet af sin overvægt også. derfor prøver jeg også og få et par mindre partryttere til at morionere hende nogle gange om ugen, de er desværre bare ikke så stabile til at komme disse parter..

jeg har også sat mig for at skal på skrump igen. havde ellers lige tabt mig 10 kg, men har sgu taget 7 kg på igen. arg hvor dumt snøft. og hvis skyld er det??? MIIIN...

jeg vil ikke finde en anden hest da Flikka her er min ener hest, men så er det også op til mig at vi skal have det godt sammen ridemæssigt og sundhedsmæssigt

tak for din kommentar og gæt

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 09:32

Du vejer vel det samme som mig, i slutning af 90'erne?

 

Du vejer ikke for meget, det er en fjordhest, de er stærke (hvis ellers de røres regelmæssigt selvfølgelig). Har selv en fjordbolle. Pt. træner vi meget longe arbejde, gå ture og løsspring (han elsker at springe), jeg vil lige smide 10 kg. eller sådan før vi begynder at ride seriøst igen, men det er lige så meget for min egen skyld, da det ikke er behageligt at ride når man er sådan liiiige stor nok i det :-)

 

Se på din hest hvis du er i tvivl. Virker hun overbelastet?


Theis & Katrine

Både i regn og slud

der rider vi ud :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar....
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 09:35

Djinn: tak for din kommentar og dit gæt

Ja vist er de meget stærke, men der er selvf. en grænse for hvor meget de skal slæbe rundt på, specielt når hun selv er tyk og jeg er tyk og ude af balance..

MEn NEJ, hun virker ikke overbelastet når jeg rider på hende, hun virker glad, frisk og fint fremadgående..

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis du rider med
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 09:46

omtanke så tror jeg ikke du er for tung , men i er knap så harmonisk en equipage..... Men det er jeg nu heller ikke med min Nessa , men vi har det godt med hinanden , hun er 162-63 og jeg er 180 vægten kommer kun mig ved , men jeg er tung :P

 

Billede


Vh Berit


Ebony smukkeste tinker/irishcob sælges ved fravænning.


har på hånden flere fine 1 ponyer priser fra 4000,- kontakt over pb.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hehe, god tråd
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 09:52

Sjov tråd, for hvor er det svært at vurdere vægt!

 

Jeg vil skyde dig til at veje 90-95 kilo, men kun fordi du har skrevet at du er håndværker og muskler vejer jo mere end fedt gør.

 

Du ser i mine øje fin ud på din hyp

 

 

 


Bedste ønsker
Fra
Lone


RIP Rødtop

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 09:54

En fjordhest skal vel typisk veje omkring 400 kg (+/- 50 kg afhængig af højde og bygning). Når man vurderer hvor meget belastning en hest kan bære, vurderer man på baggrund af idealvægten. En fjordhest der vejer 100 kg for meget, kan altså ikke bære mere, selvom den er tungere - tværtimod, da den jo så i forvejen er belastet af sin egen overvægt.

 

Hvordan man med god samvittighed kan fortælle sig selv at det er helt ok at smide 100 kg eller mere, plus vægten af udstyret op på en pony på 400 kg, er mig en gåde. Og hvis ponyen så tilmed vejer 50 - 100 kg for meget, så er det yderligere kilo, den skal slæbe rundt på ekstra.

 

Ja fjordheste er robuste heste, men det betyder ikke at det ok at overbelaste dem. Når rytteren så samtidig har for stor en bagdel til ponyens ryg, og derfor belaster den bagerste del af ryggen, gør det yderligere skade.

Fjordhesten er som race en stærk hest - men det betyder så sandelig ikke, at den enkelte fjordhest også til en hver tid er stærk. En overvægtig fjordhest, der ikke har lavet dagens gode gerning de sidste 4 år og kun har meget sporadisk muskelsætning og zero kondi, er sgisme ikke ret stærk.

 

 

At hesten ikke decideret udviser tegn på ubehag er ikke ens betydende med, at den ikke bliver overbelastet. Dels er heste flugtdyr - de udviser generelt først tegn på smerte ret sent - altså når de virkelig har ondt. Derudover er de (desværre) ofte ganske behages syge, og går langt inden de direkte siger fra - og mulighederne for at sige fra er ofte ikke særlig attraktive, når der sidder mange kilo på ryggen af en, og trækker baglæns i tøjlerne eller presser hælene ind i siden på en, hvis man forsøger at stikke af eller standse.

Sidst men ikke mindst er vi mennesker ofte grotesk dårlige til at få øje på de små signaler hesten sender os. Anspændthed fejltolkes ofte som arbejdsiver og friskhed, bukspring og forsøg på at løbe væk som tegn på glæde og overskudsenergi og det samme med stresreaktioner. Mange ryttere skal ned og bide i græsset op til flere gange inden de overhovedet så småt begynder at overveje om hesten måske forsøger at fortælle dem et eller andet. Og når først man er kommet dertil er det gerne ved at være for sent...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Rid rigtig
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 10:02

Jeg er også meget glad i at ride skovture og hyggeture. Det som er viktig er at man tenker på at ride hesten i rigtig form, også på en hyggetur. Husk at en rolig hyggetur der hesten bærer seg rigtig kan være oppbyggende. Om hun får gå i feil form, med hodet opp og ryggen senket, blir det slitasje selv om hun kommer i bedre form.

 

Fjordhestene er sterke hester. Rid heller mer, enn at du tenker at du skal spare hesten for vægten din. Om du selv synes det er hårdt at tabe vægt, så kanskje du kan begynde med at få din hest til at tabe vægt


Venlig hilsen Vilja.

Norsk dame med sans for de danske oldenborgere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar..
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 10:04

Berit: mange tak for din fine kommentar og gæt. du ser fin ud på din smukke hest

 

Lones: tak for din fine kommetar og gæt. hehe jeg er ikke tung af muskler, jeg er desværre bare fed hehe. ikke det er noget og grine af, men sjovt folk skyder mig til at have mange muskler.. fnis..

 

tusindfryd: nej det er ikke ok og bare læsse så mange kg på en pony, specielt ikke når den selv er meget overvægtig. tror hun vejer 50kg for meget selv. hendes normal vægt vil jeg tro er 450kg da hun er den lidt robuste type..

men derfor er det ikke ok. jeg tænker også over det, derfor spørger jeg herinde, og vil klart prøve at tabe mig igen både for hendes og min skyld.

jeg elsker hesten og ville aldrig skade hende..

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 10:06

VILJA: tak for din kommentar.. du har så meget ret. vi må ud og røre os noget mere... smil både på gåben og lidt ridning

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 10:25

men svar til alle om min vægt::: jeg vejer 100kg så er smæk feee

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nini....
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 10:33

 

Jeg synes at du har en fin tilgang til tingene og på den baggrund skabt en god tråd.

 

Du er bevidst om problemet og har din ponys velfærd på sinde,

thumps up for det

 

Uagtet at jeg synes at det "foto mæssigt" er ok ud med dig,

er min holdning altid, at jo mindre vægt jo bedre.

 

Held og lykke med vægttabet, ikke at du behøver at ende som en sylfide, lidt har også ret

 

Og så håber jeg inderligt, at der ikke kommer mudderkast

i din gode tråd

 

 

 


Bedste ønsker
Fra
Lone


RIP Rødtop

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 10:42

Lones: mange tak for din kommentar, det varmer. og du har ret vægttabet er da klart bedst, også helbredsmæssigt. det vil jeg igen stærkt overveje.. smil

tak for dine rosende ord

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 11:48

Uhhhhh...jeg ville bestemt ikke have det godt med at sidde med 100 kg dirkete på rygsøjlen, sådan som du gør nu, med et pad, og stigebøjler.

 

Jeg har selv været en stor rytter, men har tabt 67kg, så jeg VED om nogen hvor svært det kan være.

 

Nu har jeg selv araberheste, og jeg ville simplethen ikke byde dem så meget vægt. Min numse krævede også en sadel i 18" men det kunne ikke ligge på mine små kortryggede heste, så INGEN ridning.

 

Jeg købte istedet en frieser på 163cm, som kunne gå med den sadel min brede mås kunne være i. Men jeg kunne ikke fungere på så STOR en hest, så jeg måtte igang med slankekur, for jeg igen kunne ride på mine ørkenfræsere :-)

 

Nu vejer jeg ca. 54-55 kg og hvor alt bare blevet meget nemmere, og ridningen er igen blevet sjov, får jeg føler mig ikke som en klump fedt der bumper rundt på hesten :-)

 

Mvh Jane

 

 



50% på famillieoplevelser, wellness, mad? se mere på www.MyDeal.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fin hest
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 11:50

Jeg vil ikke gætte på din vægt - den slags giver jeg mig ikke af med, men jeg synes på ingen måde, at I ser uharmoniske ud.

Jeg er selv Fjordhesterytter, så jeg er vant til det lidt anderledes størrelsesforhold, og når man som voksen rider på pony/småhest, så handler det faktisk mest om rytters benlængde i forhold til hestens kropspartier - og du har jo ingen problemer med for lange ben.

 

Jeg giver dog de skribenter ret, der anfører, at I måske godt kunne tabe jer et par kilo begge to, uden at I kommer til at rasle

 

Jeg vil dog lige pointere, at man altså ikke skal undervurdere Fjordhestens vægt. Tusindfryd skriver, at den vel bør veje noget i stil med 400 kilo, plus/minus.

 

Vores Felix er en lille Fjordhest på kun 1.42, og han vejer altså mellem 450 og 460 kilo - når han er i TOPFORM, dvs. uden ret meget andet end "stel og betræk" samt muskler ;)

 

En større Fjordhest kan sagtens veje betydeligt mere uden at være for tyk.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 12:04

Problemet med at sammenligne en toptrænet hests vægt med en skovturs-hygge-musses vægt er jo bare den, at den toptrænede hest vejer lidt mere, fordi den har en stor muskelmasse. Den ser altså slank ud, men vejer alligevel fordi den har muskler.

 

En hest, der kun går lidt hygge-skovture og tuller lidt rundt på en bane i ny og næ , vil aldrig komme i den fysiske træningsform, hvor den vil få samme muskelsætning - og det er helt OK. Men det betyder også bare at man i sådanne tilfælde derfor ikke skal sammenligne vægten med en slank toptrænet hest, men derimod hvad en tilpas slank, hygge hest ville veje. Og det er altså nu en gang mindre, for de manglende muskler skal ikke bare erstattes af flæsk :P

 

For ja - en stor fjordhest kan sagtens veje mere end 400 kg (+/- 50 kg) HVIS den er i topform og har muskler. Men en ret gennemsnitlig fjordhest, som den trådstarter viser, skal ikke op og veje 500 kg eller mere, da dens ideal vægt i den træningsform den pt er i, sandsynligvis ligger tættere på de 400 kg end på de 450 kg...

 

Hvis jeg kom i samme træningsform, som jeg var, da jeg dyrkede idræt på rimelig højt plan, ville jeg også veje mere, end jeg gør idag, hvor jeg er pænt slank og normalt muskuleret. Det ville i et sådant tilfælde ikke gøre mig hverken fed eller kvabset - jeg ville stadig se slank ud, men bare være stærkere. Men tog jeg den tilsvarende vægt på, blot ved at ligge hjemme på sofaen med slik og kage, ville jeg komme til at se mere rund og buttet ud :)

 

 

 

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 12:22

Gipson: jeg kan bare ikke ride anderledes end med tykt underlag og ridegjord da jeg ikke kan finde en passende sadel, så må jeg hellere bare gå ture ved sidebn af hende og kun skridte nogle ture indimellem også.. skal nok passe på hendes ryg

 

Sif: tak for din fine kommentar.. ja vi ville da helt klart have godt af en kur begge to... gud det er svært.. men det kan jo lade sig gøre... hehe

 

tusindfryd: jeg kan bestemt godt følge dig i hvad du mener. og ja der er bestemt stor vægt foskelle på de forskellige fjordheste.. men jeg tror at flikka i en normal tilpas vægt ligger på de 450 kg.

mit vægtmålebånd siger hun vejer 511kg om hvor meget det passer ved jeg ikke, men det er sgu nok ikke helt ved siden af

0
0
Svar på denne tråd
 
 enig med tusindfryd
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 12:34

må jeg indrømme. Nu husker jeg ik hvordan man regner det ud, men er det ik noget med maks 10% af hestens egen vægt man siger på ryggen af den- sådan umiddelbart?

 

Uha jeg husker da jeg kendte en på 130 kg, der sys det var ok hun reg små heste - både fjordheste, men osse mindre robuste blandinger på 135 stg!!!!

 

Hestene faldt simpelhen sammen i ryggen kunne man se på dem.

 

Billederne kan naturligvis snyde mig - men faktisk sys jeg at din fjord ser ud til at gøre nøjagtig det samme en smule?

 

Som sagt erj eg enig med tusindfryd i hendes indlæg- så jeg vil ik rigtigt sige mere om det end hun allerede har gjort.

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 12:45

STUTE: tak for din kommetar... jeg tror du mener 20% reglen...10%, det var lidt, meget lidt...

Nej flikka synker ikke i ryggen,så det er billederne der snyder dig.. 130kg er sørme i mine øjne også alt for meget. ikke at mine 100kg er godt, men dog en del mindre end du beskriver om denne person.

det er helt fint du er ening me tusindfryd, som sagt jeg beder om folks ærlige mening, og det kan jeg tackle

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 13:09

Trådstarter: Var det forresten ikke dig, der for noget tid siden oprettede en tråd omkring sadlen til fjordhesten som også udviklede sig lidt ind på samme emne som denne (fordi den sadel du havde på hesten var for lang, men du ikke kunne passe en mindre) ?

 

For hvis det også var dig, der oprettede den tråd (hvor der kom en del svar også), så vidste du vel egentlig godt, at din størrelse er lidt problematisk? Så hvorfor oprette endnu en tråd med det samme spørgsmål?


0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 13:19

tusindfryd: jo det var mig... men der var jo ikke billeder af mig på hesten.. så var jeg jo også nysgerrig hvad folks skud om min vægt var, og hvordan folk synes jeg ser ud på hesten...

så ja selvf. omhandler det da lidt det samme emne, men der var ikke billeder af mig og hesten som equipage som man kunne vurdere ud fra...

så må jeg vel oprette alle de tråde jeg vil???!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 13:26

 

Du er for stor og tung til din pony. Dit BMI ligger på ca. 34, så du er i kategorien fedme.

 

Skal der nu til at være rygklappertråde for fede folk der rider på ponyer?

Du skriver du er for doven til at gå/løbe sammen med din pony - ja ja dovenskaben længe leve.

I er begge overvægtige, men ansvaret er dit - og du er for doven til at gøre noget ved det.




Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 13:33

Jo selvfølgelig må du da oprette alle de tråde du gider :)

 

Det er mere fordi, det jo virker som om du i denne tråd (lidt inddirekte måske) gerne vil have at vide om du er for tung til ponyen. Og det virker i mine øjne lidt som et forsøg på at fremskaffe et andet svar, end det, du fik i den forrige tråd, hvor du faktisk selv skriver at du godt kan se at det ikke er smart at smide 100 kg + udstyr op på en overvægtig og utrænet pony, der er så kort at du ikke kan få en sadel i begge kan passe. Og at du på baggrund af tråden vil starte ud med at gå nogle gode ture med den osv. så i begge kan få lidt mere kondi og blive i bedre form til ridningen. Selvom du (dit eget udtryk) egentlig er for doven til at gøre noget ved jeres vægt.

 

Når du nu allerede for 3 -4 uger siden kom til den erkendelse at du er for tung og ponyen for lille og i for dårlig form til at bære en "fuldvoksen" rytter, så var det da smartere at gøre noget ved det, i stedet for at lede efter et svar, der fortæller dig at det er helt ok, at du smider 100 kg + udstyr på en lille overvægtig pony.

 

I sidste tråd syntes jeg det var flot, at du tog svarene så pænt. Men nu virker det da mest som om du bare glider af på dem og har glemt alt om dem imorgen.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 14:52

Jeg synes ikke jeg har lyst til at gætte din vægt, men vil da lige sige at din pony ser virkelig skøn ud. Den ser umidbart ikke SÅÅ robust ud, så jeg vil håbe på at du ikke vejer over 85 kg, af hensyn til hesten Hvis du vejer mere, så ville jeg altså løbe ved siden af hesten indtil du kan byde den en rimlig vægt for hesten skyld

 

 




Glem fortiden, Lev nutiden & Red fremtiden

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har kun lige
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 15:41

læst de første par indlæg, da jeg egentlig vil gætte en vægt inden jeg afslører den for mig selv - hvis den iøvrigt er offentliggjort (det finder jeg ud af lige om lidt).

 

Jeg gætter din vægt til et sted mellem 75 og 85 kg....og nej - jeg synes bestemt IKKE at du ser hverken for stor eller for tung ud.

 

Måske hvis du skulle ride VM i dressur ville jeg fordre en anelse større hest....men til det daglige NEJ.

 

KH:)Annette der nu læser hele tråden....




rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd
 
 okay - jeg
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 15:48

skød så ganske helt og aldeles forbi dur åbenbart ikke til vægtkonkurrencegættetråde.....

 

Fastholder dog stadig - udfra billeder i denne tråd at du IKKE ser for stor ud....og hesten er da jo måske lidt for rund - men i mine øjne ikke noget kriminelt....

 

KH:)Annette




rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 16:41

Jeg er enig i, hvad Tusindfryd skriver..

 

Men jeg har et, rent af nysgerrighed, spørgsmål.

 

Hvorfor har du valgt at købe en pony?. Det er ikke for at være flabet, men det undrer mig simpelthen, at man starter med at vælge en hest, man aldrig kan få til at gå op sadelmæssigt, og som man, medmindre man vitterligt smider 20 kilo, altid vil være for tung til.

 

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar....
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 18:33

nimbus1: jeg vejede kun omkring 85-87kg da jeg købte hende for 4,5 år siden, derfor har jeg en "pony" som i kalder det... men har haft taget meget på pga en graviditet.. men det er jo ingen undskyldning..

 

adian: tak for din kommentar og gæt. hehe ja det var noget lavt skudt hehe... men hva, det er jo ikke altid nemt at vurdere

 

Kris: jeg vejer desværre 15 kg mere end du skriver..

ja jeg skal tabe mig jeg må virkelig tage mig i nakken og ud og røre mig lidt...

men jeg SKAL altså ride med i et lille juleoptog den 11 dec. vi skal ride omkring 5 km over en tid på vel et par timer. og jeg stadig kun med tykt unerlag og ridegjord og kun i skridt.... ER det ok???

jeg kan da nå og smide 2-3 kg inden evt.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 18:50

ponymor: nej der er skam ingen der snakker om skulderklap til fedme når man selv e skyld i det... det har jeg skam heller aldrig bedt om.. og der er jo inge der har sagt at jeg ikke gider og tage ansvar og gøre noget ved det efter denne tråd. måske har jeg med dette indlæg fået øjnene mere op for at det duer altså bare ikke og være så tung hverken for mig eller hesten... det har da klart givet mig en øjenåbner...

jeg tror så bare stadig i nogle tilfælde at vi er for hysteriske.. men self. skal vi som ryttere tage ansvaret for at vores heste har det godt... jeg kunne ikke drømme om at skade min "pony"...

derfor spørger jeg jo herinde hvad jeres meninger er. og de er så egentligt meget ligeligt spredte må man sige. halvdelen er for at jeg må ride og halvdelen er imod.. så må jeg jo så som den person og hest der drejer sig om, vælge hvad jeg tyer mest til... men jeg synes da klart selv at både ponze og mig skal tabe en del kg...

0
0
Svar på denne tråd
 
 problemet
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 19:17

Problemet er vel, at for at en hest skal være bodybuilder og veje mere pga. musklerne, skal den trænes rigtig meget (nå ja, min bodybuilder gik en time om dagen :) ), og en, der ikke har så mange muskler, bliver måske redet lidt i skoven.

 

Hvad er hårdest for dens ryg med en tungere rytter??

 

At blive redet hårdt eller på skovtur? Man kan selvfølgelig bumpe en hest i ryggen på skovtur også. :)

 

Bare en lille tanke.. Og flot man!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 positiv
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 19:29

Jeg vil berømme deg for dine gode holdninger og positive og kloke svar. Til tross for at alt ikke kan være så godt at høre af kommentarer om deg, din krop og din hest, så svarer du klogt og høflig.


Venlig hilsen Vilja.

Norsk dame med sans for de danske oldenborgere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 20:35

Saphir: mange tak for din fine kommentar... jaa det er jo så op til folk og vurdere om hvad man synes ar hårdest, jeg vil da helt klart hellere se en hest blive redet på hyge plan med en tung rytter på ryggen, end alle de der store heste der bliver tvunget til at gå stram holdning i en hel time på en bane, men ok, dressur er så bare heller ikke mig, men flot er det når det gøres korrekt, OG hesten ikke lider nogen last.

det er så min mening.. men en tung rytter skal self. sidde godt på hestens ryg for heller ikke at overbelaste den

 

VILJA: hehe jamen mange tak for din søde kommentar og ord om hvad jeg svarer til folk. smil... jeg skriver pænt til folk, og forventer at folk ude er lige så voksne og skriver pænt til mig... det er også gået fint gennem hele tråden.. smil

 

nogen længere oppe skrev at det var svært og vurdere uden et billede fra siden af, så jeg lægger lie et par billeder mere ind hvis det gir et bedre indtryk af os som equipage..

 

 

 

håber det gir et bedre billed af os smil

0
0
Svar på denne tråd
 
 kommer an på hesten
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 20:46

Jeg vejer desværre alt for meget, så jeg rider meget begrænset, fordi min balance er dårligere, jeg har svært ved at komme op og ned og jeg kan ikke passe ret mange sadler.

 

Jeg rider af og til en fjordhest, som er meget kraftif bygget, ikke overvægtig, faktisk ikke det mindste, hun har bare en enorm hals, kratige ben og lang og kraftig ryg og jeg kan mærke hun kan bære mig uden problemer, hun går frisk og glad frem og kan ubesværet ride med mig i alle gangarter.

 

For nogen tid siden skulle jeg passe min venindes haflinger og måtte gerne ride den. Hun er selv normalvægtig. Haflingerne er IKKE en gammeldags type, men en høj og lettere spinkel hest, men ellers i god form. Så tænke jeg lige ville prøve at ride hende lidt. Hun kunne helt tydeligt IKKE bære mig. Hun gik utrolig langsomt, nægtede at trave, stoppede op hele tiden, pustede efter en omgang i langsom skridt og lød som om hun var ved at dø da jeg hoppede af efter 10 minutter. Det er første gang jeg har oplevet at en hest simpelthen ikke havde ryg og kræfter til at bære mine 110 kg.

 

Så jeg synes man skal mærke det på heste, den skal nok selv sige fra hvis den vitterlig ikke kan bære en.

 

Men trådstarter, din hest ser ikke det mindste besværet ud.

 

Det er sindsyg svært at tabe sig, men jeg tænker sådan at for hver eneste lille kilo bliver det lettere for en selv og ikke mindst hesten. Bare 5 kg gør en kæmpe forskel.

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 20:53

øllebølle: tak for din fine kommentar... ja lidt har også ret... men her drejer det sig jo desværre om meget i følge fleres meninger i tråden.. men det er helt ok, folk er forskellige og har forskellige holdninger, og heldigvis for det..

jeg føler og synes bestemt ikke flikka virker overbalastet med mig på ryggen... bestemt ikke. og slet ik så sjældent som vi nu end hypper afsted smil

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ninimedflikka
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 21:11

Kender det godt, jeg skal selv tabe 55 kg, havde tabt 4 kg men tog det hele på igen, så det går godt nok langsomt frem. Når jeg tænker på de 55 kg er jeg ved at dåne, men det hjælper lidt at tænke at hver eneste kg tæller.

 

I følge min BMI, så burde jeg jo næremste være død og lide af mindst hjertekar sygdomme, sukkersyge, forhøjet blodtryk osv, og fejler ikke en disse og går sammenlagt 3 1/2 time dagligt med mine hunde i rask tempo. Men i følge mit BMI er jeg livstruende fed, og det synes jeg bare lyder helt tudetosset. Livstruede fed, slap da af mand, bruger str 46 i bukser, har aldrig hørt om nogen der er livstruende fed hvis de bruger str 46 i bukser !

 

Synes det med BMI er ude i hampen. En herinde skriver dit bmi er 34 og du er direkte fed. Så tænker jeg at nu skulle man måske lige slappe lidt af. Du er ikke fed, du er overvægtig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 øllebølle
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 21:19

det er korrekt jeg er på et BMI omkring de 34.. (har dog ikke selv tjekket fornylig) og jeg skal tabe 25 kg hvis jeg skal ned og være normalvægtig. ja puha det er også rigtig mange kg. men jeg ville nu være glad for bare at veje omkring 85 kg.. men jeg har og tabt mig, men næsten tage det hele på igen... og det var sgu 10 kg.. øv :o(

jeg bruger d også str. 46-48 i bukser, men nu sidder meget af mit flæsk også mest på maven røv og lår...

det er en ond sygdom den svaghed ti fedme... Grrr

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 21:50

Jeg syntes i ser fine ud sammen, og i min verden, skal man huske på at heste ikke er lavet af porcelæn.

 

Ja de skal have det godt og passes godt på, men ridedyret ser jo ikke ligefrem overbelastet ud.

 

Mit ridedyr må skisme også slæbe alle mine for mange kg. Uanset hvad andre mener, så tror jeg på man selv har en ide om dyret kan holde til at slæbe ens vægt eller ej.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 22:09

Fylkir: mange tak for din søde kommentar.. nej je synes nu heller ikke hun er overbelastet. havde hun vist den mindste smule overlast havde jeg sprunget af med det samme...

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 22:19

Ej nu må i altså holde op:) Selvfølgelig er BMI vejledende og der er undtagelser (fx folk der er meget små eller ekstremt høje, meget, meget toptrænede osv.), men det er ikke taget ud af det blå. Et BMI på 34 placerer altså en i kategorien "fed". Der er lavet så meget forskning netop på dette område. Vi ved faktisk ret præcist hvad det gør ved kroppen, og hvilke konsekvenser det kan få, at veje så meget for meget. Det er ikke relativt, og ikke bare et spørgsmål om, hvorvidt man selv føler man er fed eller bare lidt overvægtig... Det er altså facts. Men selvfølgelig ubehagelige facts.

 

På samme måde handler det ikke bare om, at man selv føler det er ok at springe på ryggen af sin (i øvrigt overvægtige og utrænede) pony, selvom man godt inderst inde ved at det nok ikke er fair at bede den slæbe rundt på både sin egen og dens overvægt. Og så i øvrgt bilde sig ind at hesten gladeligt gør det og ikke er mærket af det. Når først hesten begynder at vise tydelige tegn på ubehag har man FOR LÆNGST overskredet dens grænse.

 

At hesten ikke decideret udviser tegn på ubehag er ikke ens betydende med, at den ikke bliver overbelastet. Dels er heste flugtdyr - de udviser generelt først tegn på smerte ret sent - altså når de virkelig har ondt. Derudover er de (desværre) ofte ganske behages syge, og går langt inden de direkte siger fra - og mulighederne for at sige fra er ofte ikke særlig attraktive, når der sidder mange kilo på ryggen af en, og trækker baglæns i tøjlerne eller presser hælene ind i siden på en, hvis man forsøger at stikke af eller standse.

Sidst men ikke mindst er vi mennesker ofte grotesk dårlige til at få øje på de små signaler hesten sender os. Anspændthed fejltolkes ofte som arbejdsiver og friskhed, bukspring og forsøg på at løbe væk som tegn på glæde og overskudsenergi og det samme med stresreaktioner. Mange ryttere skal ned og bide i græsset op til flere gange inden de overhovedet så småt begynder at overveje om hesten måske forsøger at fortælle dem et eller andet. Og når først man er kommet dertil er det gerne ved at være for sent...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nini...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 22:22

Jeg synes sgu du er en lækker 100'kilos

Jeg vejer mindre end dig og synes bestemt, at jeg ser tykkere ud på en hest

Jeg er slet ikke i tvivl om din hest kan bære dig :)



/Patricia

 

Sort oldenborg, 169 cm, 10 år udlånes i Midtjylland. Send PB for mere info.

 

- I'm so eager to learn that I accept to receive lessons even from my worst enemy, if he posses information that ca ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 gsgdfsfg
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 23:57

Jeg synes at du og din hest er en harmonisk og dejlig ekvipage at se på...

Jeg synes bestemt ikke at du er for stor til hende...

Din fjord hoppe er iøvrigt en meget smuk og dejlig hest at se på...


0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 07:00

Patricia: hehe jamen mange tusind tak for dine ord, det varmer... jeg synes sgu ellers jeg er godt i stand og se på..

tak for de søde ord

 

Bullebum: igen tak for de smukke ord om mig og pruhesten. det varmer virkelig. og ja hun er en smuk og godt sammensat fjolle, hun skulle bare af med nogle kg også. smil igen mange tak.

 

 

Tusindfryd: jeg kan så spørge dig lige såvel som andre blir spurgt. hvad er det der gør at du ved at en hest for længst er overlastet, men uden den selv viser det mindste tegn på det?? jeg mener, hvor ved du det fra??

ligeså vel som hvor ved folk fra deres hest IKKE er overbalastet med deres tunge rytter på ryggen??

jeg vil bestemt ikke ligge mig selv ud med at være klog på nogen af punkterne, for jeg selv ved det ikke.. jeg tænker, hvem ved egentligt det.

hvad med de heste man red på i krig som bare store mænd med stor rustning på der hurtigt vejede 150kr. hvor ved vi fra om hestene kunne tåle det, eller ikke kunne?? bare en tanke..

det er svært og se om en hest er overbelastet med en tung rytter hvis den stadig går fint fremad g arbejder godt under rytteren i mine øjne set...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 08:58

 

Tusindfryd -

 

Jo et BMI på 34 er livstruende i længden.

 

Jeg forstår stadig ikke, at fede mennesker sidder og forhærliger og rygklapper hinanden uden hensynstagen til deres heste.

 

Hvis man har samme problem, så er man også tilbøjlig til, at gøre problemet mindre, for at opnå det man gerne vil, men som ikke er ok. Man flytter sine grænser for at opnå, at få sine egene behov opfyldt.

 

Prøv at stille jer uden for jer selv og tænk på jer som værende jeres ønske vægt - ville I så med hånden på hjertet, udsætte jeres tykke-i-dårlig-form-pony for at skulle slæbe rundt på alle jeres kg.

 

Hvis I virkelig elsker jeres dyr - så behandl dem derefter.

 

 

Jeg kommer til at tænke på og sammenligne med:

 

Alkoholikeren der har budt sin familie alt for meget der siger - ÅHH et lille glas i ny og næ gør da ikke noget.

 

Eller

 

Faderen der slår sine børn der siger - Jeg har aldrig taget skade af at få et par på hovedet.

 

Eller

 

Rygeren der oser sine børn i hovedet og hostene siger - Jeg blev ikke syg som barn, af at mine forældre røg.

 

Disse tre eksempler handler alle om, at den med problemet, får flyttet sine grænser uden for normalbegrebet.

 

Så kan man tale om, at fedme, rygning, alkoholisme og at slå, er lavet af noget negativt/genetisk - men derfor skal man altså ikke påføre andre sit problem.

 

 

TS du rider på en 2er pony, der er overvægtig, i dårlig form og du vejer mindst 100 kg - er det ok over for ponyen?

Du kunne jo starte med nogen gåture med pony og så longerer den nogen gange om ugen. Så får I begge en god og stille og rolig start på jeres vægttab.

 




Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 09:12

ponymor: jamen jeg kan godt følge dine argumenter og dine holdninger, for der er ligehed mellem de ting du skriver, jeg vil godt give dig ret..

jeg kunne heller aldrig drømme om at stå og ose mit barn lige i hovedet...

jeg og hesten skal også tabe os

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 09:37

 

Det bliver spændende at følge jer i slankere udgaver og høre hvad du finder på af alternativer til ridningen.




Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbubmubm
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 09:46

 

 

 

Jeg forstår ikke helt hvad du egenligt gerne vil opnå ved denne tråd?? Dine svar er pæne, men du galtter ud, for hvert negativt svar du får.

Jeg vil give ponymor ret, at det er de overvægtige rytter der hopper med på bølgen, og giver dig ret i at det hele ser fint ud.

 

Men jeg kan ikke forstå at du vælger at ride den uden sadel, du sidder altså med hele din vægt DIREKTE på hestens rygsøjle, og det er på ingen måde sundt for din pony, uanset hvor meget hensyn, du mener du tager til din overvægtige pony.

 

Er din mås for stor, og din hest for lille, så se sandheden i øjnene, og hop af!!

 

 

Jeg har selv stået med skyklapper på, og ikke kunne se at jeg var direkte FED! jeg vejde 18 kg mere end dig, og mit BMI var 42, så jeg var pænt placeret i fedmeklasse 3!!

 

Men jeg syntes ikke at det var slemt, og jeg blev også noget tøsefornærmet hvis nogen kommenterede min vægt.

Men jeg kunne dog ikke drømme mig om at sætte mig op på mine heste, slet ikke uden sadel.

 

Din mås går udover hestens sidste ribben, vil du ligge sadel på den, hvis den gik over hestens sidste ribben?

Jeg ville ikke kunne se problemet, hvis den hest var længere i ryggen, men hun er realativ kort i ryggen, så du belaster i den grad hesten.

 

Det kan godt være at den ikke viser det store tegn på ubehag nu, men det er et spørgsmål om tid, før du begynder at gøre skade på torntappene, men din vægt.

 

Lige for at bevise at jeg har været pænt fed, og FOR FED til at ride små heste:

 

 

 

 

 

Minus 67 kg :

 

 

 

 

 

 

Og her i 16" sadel som passer hesten og min noget mindre mås.-)

 

 

 

 

Tag kampen op med kiloene, det betaler sig for både dig og hesten :-)

 

 

 

Mvh Jane

 



50% på famillieoplevelser, wellness, mad? se mere på www.MyDeal.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 10:00

Gipson: det er også nemmere og tabe sig med et operation end selv og skal ud og igang med kiloene.

men jeres meninger er fiset ind på lystavlen... jeg skal nok passe på min hyphest..

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbumbubm
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 10:16

LIge for at slå fast med nagl og 7" søm, så er det INGEN nemme løsninger, når det dejer som om vægttab. Det handler i DEN grad om vilje og en LIVSSTILS ændring.

 

Det er korretkt at jeg har fået en GB op, men det er INTET der kommer af sig selv. Så klog blev jeg også undervejs!!

Jeg har KÆMPET for mit vægttab, jeg spiser SUNDT og dyrker MOTION.

Det er intet der er så nemt, at man bare bliver tynd fordi at man får en op, men det er hjælp til selvhjælp.

Min vægt at har stået stille mange gang, men jeg har hængt i med næb og klør for at ændre mit liv!

 

Mvh Jane

 

 



50% på famillieoplevelser, wellness, mad? se mere på www.MyDeal.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift.
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 10:36

gipson ?gipson?:Nej ingen nemme løsninger,men det må da åbenbart være meget nemmere med en GB operation,ellers havde du vel selv tabt dig de 67 kg uden en GB.

Ikke alle har selv råd at betale,og ikke alle har ladet overvægten komme helt der ud hvor bmi'en er så høj at en GB kan betales af det offentlige.

Vi er i ingenmandsland,hvor vi er dømt for fede,men ikke fede nok til at få den hjælp som vi nok har brug for.

 

Dorte.




Små æsler har også store ører


www.123hjemmeside.dk/aesellyst



0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 10:37

Gipson: self. er det et stort spring og tage, og ja det handler om at lægge hele sit liv og synspunkter om... jeg synes skam du er blevet en monster lækker kvinde, ingen tvivl om det..

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 10:42

dorte6: jeg vil gerne helst selv kunne love mig at jeg aldrig når så højt et BMI for at kunne få en gratis GB operation, der er godt på vej, men jeg skal så heller ikke være større end jeg er nu...

gerne mindre tak hehe. og det er mit ansvar, gu er det det. men bare ikke altid nemt.

 

Gipson:

jeg gider ikke sidde her og være en helligrøv og tøsefornærmet over nogen kommentere min vægt, for så skal man ikke lægge sådanne tråde ind, så nej jeg prøver ikke og glatte de negative svar ud...

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 10:59

Trådstarter: Nu er det så uendeligt heldigt at vi (takket være mange årtiers forskning og endnu flere års erfaringer) ved rigtig meget om hestes adfærd. Vi VED at hesten er et flugtdyr, der (også når den lever vildt) ligesom alle andre flugtdyr skjuler sine skavanker, skader og smerter så længe som det overhovedet er muligt. Fordi det dyr i flokken der halter, slæber sig afsted, virker svagt osv. dels er det første til at blive ædt af rovdyrerne (sådan selekterer naturen nu en gang), ligesom det også vil være i risiko for at blive efterladt af flokken. Denne adfærd VED vi også, at tamhestene stadig har. Vi VED, at de først viser egentlige tegn på smerter og gener (såsom halthed, uvillighed til at gå frem, agressivitet, konfliktadfærd som stejl og buk osv.) når de har meget ondt. Det er derfor, at der er rigtig mange tilfælde af heste, der går konkurrencer eller bliver brugt i ridning hver dag uden problemer, og pludselig en dag siger de kraftigt fra eller halter, og når de så bliver undersøgt viser det sig, at der fx er svær slidgigt eller alvorlige skader, der ikke bare kommer over natten. Og alligevel har rytteren på intet tidspunkt bemærket, at noget var galt. Det sker RIGTIG tit. Det er ikke noget jeg digter - det er ganske veldokumenteret det hele.

 

Vi ved også (og det er der lavet forsøg med) at allerede ved en belastning på 15 % af sin egen vægt begynder man at kunne måle små forøgelser / ændringer i puls og stres niveau og ved en belastning på 20 % af hestens vægt er der tydeligt forøget puls og stres symptomer. Dette er på gennemsnitlige, normalvægtige rideheste. Alligevel synes du at have svært ved helt at acceptere at det ikke er ok, at du smækker dig op på din hest og belaster den med ca. 25 % af dens kropsvægt - og medregner man dens egne knap 100 kgs overvægt den også slæber rundt på, så bliver procenterne da helt hen i vejret.

 

Vi ved dog også, at hestene tit (men bestemt ikke altid) giver os helt små tegn på, at noget er galt. Det kan være at vi har svært ved at få dem afslappede, når vi rider. At de spænder op og måske går lige vel frisk frem. Det kan være at de ikke helt lytter til vores signaler, at de hurtigere blive forskrækkede (fordi en hest med gener, vil være mere på vagt - den er et let bytte). Det kan også være små tegn som ører der bliver lagt tilbage når vi lægger sadel eller spænder gjord, eller at hesten ikke vil stå stille nå vi skal op, at den hænger på en eller begge tøjler, eller kun vil gå med hoved og hals i en høj eller meget lav position, at den ikke vil bruge ryggen korrekt og går med sænket ryg og tusind andre ting.

 

Alle disse små tegn er dog svære at opdage, da de også kan skyldes alt muligt andet. Og det er slet ikke sikkert hesten viser os at noget er galt. Og dertil kommer, at mange af os, er enormt dårlige til at tolke hestenes signaler. Vi mistolker rigtig ofte stres med glæde og arbejdsiver, bare for at tage et eksempel. Det har jeg da også selv tidligere gjort.

 

 

Nej jeg synes ikke det er ok, at rider rundt på din lille, men tykke pony. Din bagdel selv uden sadel er for stor til dens ryg, og du vejer for meget til at det er fair at bede en utrænet og overvægtig pony slæbe rundt på dig. I stedet for at glide af på svarerne og egentlig kun lytte til dem, der kommer fra andre overvægtige, som også synes det er helt fint at ride rundt på små ponyer uanset hvor tyk man næsten er, så kunne det være, at du skulle overveje, om der var bare et gran af sandhed i de resterende indlæg.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 11:08

tusindfryd: hvor meget må jeg så veje for at ride på min hyp?

 

jeg lytter skam gerne til hvad i siger... og ja, heldigvis er vi med årene blevet klogere...både mht. ridning også mht. fodring osv.. og der går jeg jo også meget op i detaljerne og sørger for at bruge de rigtige varer til min hest... så det skal jeg jo også gøre omkring ridningen..

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 11:34

Personligt bruger jeg den tommelfingerregel, at kan man ikke finde en sadel, der både er kort nok til hesten og som man selv kan være i UDEN at sidde på bagsvidslen eller på anden måde sidder forkert, så er man for stor til at ride på den pågældende hest.

Din hest er en kort model, så med lidt held og en god sadelmager, kan du finde en 17 tommer sadel, der har en kort bæreflade. Ellers kan du risikere at skulle helt ned i 16,5 tommer. Så før du kan sidde korrekt i en af de 17 tommers sadler, der er korte nok til hesten, er du i mine øjne for stor. For når din bagdel vil rage udover sadlen i en tilpas kort sadel, så vil din bagdel også rage ud på den sidste del af hestens ryg, når du rider uden sadel, hvilket også er tilfædet på dine billeder her i tråden. Og den del af ryggen (hvor der ikke er ribben under) kan bare ikke holde til at blive belastet af vægten fra en rytter.

 

Personligt ville jeg ikke hoppe på en gennemsnits fjordhest hvis jeg vejede ret meget mere end 80 kg - hvis det var en stor fjordhest og hvis den i forvejen var i god træning og godt muskuleret ville den dog godt kunne bære lidt mere SÅFREMT man kan være i den sadel, der passer hesten. Din er dog gennemsnitlig i størrelsen og bestemt ikke i topform :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 11:50

 

Jeg vil da gerne give dig et bud på, hvad der er rimeligt at veje på en 2er pony.

 

Højst 55-60 kg.

 

Dette er sat udfra, at jeg har en datter der underviser, hun vejer ca 60 kg og en af dem hun underviser rider en robust 2er pony, som hun nogen gange sætter sig op på. (Hun rider en del forskellige heste - fra den omtalte her og op til GP heste på 178 cm) Hun siger, at denne 2er absolut er det mindste hun vil sætte sig op på, da hun kan mærke, at den ikke stabilt kan holde ballancen og at hun synes den let falder på forparten med hende på - når hun laver øvelser.

 

Selvfølgelig er der forskel på om man tøffer lige ud eller laver dressurøvelser på ponyen - men tøffer man kan man måske putte 5 kg ekstra på - HVIS MAN SELV OG HESTEN PASSER SADLEN.

 

Gennem de ti år jeg befandt mig på ponydressurbanerne i det ganske land, var det yderst sjældent, at møde en pige på mere end 55-60 kg på 2er ponyerne. Kan ikke udtale mig om hvordan det er nu.




Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 12:02

Trådstarter: Når du hopper op på din fjordhest med 100 kg + eventuelt udstyr, svarer det til at jeg med mine 169 cm og 58-59 kg hoppede op på en 3'er pony. Udover at det ville se komplet fjollet ud, ville jeg aldrig byde den det rent vægtmæssigt. Jeg er simpelthen for stor og tung, og postede jeg billeder af det, ville der overhovedet ikke være nogen tvivl om, at jeg var alt for stor. Der ville sandsynligvis lyde ramaskrig over HN over at man kan finde på at byde ponyen det.

 

Ikke desto mindre er forholdet mellem min og en 3'er ponys vægt ikke meget anderledes, end forholdet mellem din vægt og din fjordhests (normal)vægt. Alligevel er det af en eller anden grund slet ikke så slemt, når en noget overvægtig voksen hopper op på en fjordhest???


0
0
Svar på denne tråd
 
 slap nu af
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 12:41

altså, i får det til at lyde som om at hesten lider helt ekstrem og går med kæmpe rygsmerter og er på grænsen til at falde om. Så tror jeg vist hellere ikke det er værre.

 

50-60 kg på en toer pony, ej nej nej, så burde ingen voksne mennesker ride haflinger, fjordheste, islænder eller tinker. Ned med dem, de smadre jo hesten fuldkommen, tsk, helt ærlig nu er det sku også tilladt at tænke selv. Der er forskel på om toer ponyen er en spinkel DSP eller araber eller om det er en haflinger, islænder, tinker eller fjordhest. Der findes også kratige tinker bladninger eller jyde bladninger under 148 som jo så er en toer pony og hvis de ikke kan bære mere end 60 kg, så er det jo kun børn der kan ride !

 

Så alle der vejer over 60 kg, ud at købe et kæmpe drog af en hest, helst 185, så kan i være sikre på i kan ride den.......

 

 

Handicap ridning skal ligeledes stoppes omgående, for de rider kun med lammeskinds"sadler" MED stigbøjler og TO rygger på. Uha de må da mindst have brækket ryggen 4 steder sådan heste, de viser det bare ikke fordi de er flugtdyr.....

 

 

Voltering med op til 3 rytter på ryggen, skal ligeledes stoppes, hesten lider jo alvorligt skade.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ironi kan forkomme......

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 13:17

Øllebølle: Nej, jeg siger ikke trådstarters hest lider ekstrem overlast. Det jeg siger er, at man skal stoppe inden man kommer dertil, hvor hesten faktisk bliver overbelastet.

Det er i mine øjne fuldstændig absurd at, overvægtige ryttere argumenterer for, at så længe man ikke kan se at hesten synker sammen, har svært ved at gå frem, kampsveder allerede i skridt osv. så er det ok. Når først disse tegn kommer så har man sgu da FOR LÆNGST overskredet grænsen! Mit argument er, at man skal standse INDEN man når det niveau, hvor hesten bliver overbelastet og nedslidt. Man skal sgu da ikke vente med at hoppe af, til den er ved at segne under en!!!!

 

Og jo - normalvægtige voksne kan godt ride robuste større ponyer (en pony under 148 cm er en ETTER pony, en toer er en pony under 138 cm), forudsat de kan være i en tilpas kort sadel (jeg synes heller ikke det er ok, at se voksne mennesker på islændere, med sadler, der ligger helt ude på lænden). Kraftigere tinkere, koldblodsheste, fjordheste osv. er stærke ponyer, og der er ingen, der skriver at en normalvægtig voksen ikke kan ride på dem - hvis du lige læser hvad der faktisk står. Men kan man ikke finde en passende sadel og vejer man for meget, så må man finde sig en større og stærkere hest.

 

Da jeg red som handicap rytter var jeg lidt mindre end jeg er nu, og de forsvarelige steder jeg kender, er der ret skarpe vægtgrænser for handicaprytterne (og for de handicappede) hvis der skal sidde to på hestene. Og man bruger store stærke heste - ikke små fede utrænede fjordheste eller andre ponyer.

 

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 ********
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 13:20

Jeg må indrømme jeg er imponeret over du vejer 100 kg. Den havde jeg ikke gættet. Jeg gættede også på omkring de 85-90 kg.

 

Jeg synes ikke umiddelbart du ser alt for stor ud til din hest, men når jeg ved at du vejer 100 kg, synes jeg ikke du skal sætte dig op på hende igen før du ihvertfald har tabt 10-15 kg.

Ved det er rigtig øv, og jeg har selv været igennem det samme som dig.

 

Jeg var oppe og veje 110 kg, og jeg holdt mig fuldstændig fra hestene (Nu var jeg os kun partrytter og havde ikke min egen).

Efter 1 år, og ca. 37 kg mindre så er jeg igen på ryggen af en hest, det er skønt!

 

Jeg håber for dig at du finder en udvej,, en rigtig god ting kan være at du begynder at gå nogle lange ture sammen med din hest :) Det vil være godt for jer begge to, og samtidig får man rigtig god tid til at knytte sig endnu mere til hinanden :) ..

 

Held og lykke med dit projekt! :)



- Mvh. Cecilie -


RIP Katja af Krogdalsgård d. 28/10 2008
RIP Simba d. 09/07 2009

Ceciliewinberg.dk - Amatør Fotograf


NYE KYRA K HVIDE RIDEBUKSER SÆLGES!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 14:02

Øllebølle - du svare med ironi. Forsøger at latterligører andre, der forsøger at give seriøse svar på hvad trådstrater spørger om.

 

Det er helt ok at du er uenig, jeg har det fint med mine holdninger.

 

Hvad er din holdning?

 

Og ja - jeg mener at mange islænder,haflinger og fjordhestryttere burde stå af deres heste.

 

Det var i "gamle" dage at 2ernes maksmål var 138 - nu er den 141 med sko.

 

 




Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar....
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 14:57

tak for svar alle sammen.. jeg tror vi skal stoppe tråden igen inden den køre helt ud i gentagelser på gentagelser... nogen er af en mening, nogen af anden, og gudskelov for det...

jeg vil prøve og tage mig selv i nakken og få gået nogen ture med hesten i stedet for, og så kun ride en kort tur ind imellem. (max en gang om ugen) og så få nogle lettere ryttere til at motionere hende nogen ture...og så prøve og foreløbigt i hvert falde tabe mig 10kg..

men i skal nok ikke lige forvente nogen opfølgningstråde lige med det samme

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234564343
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 21:54

Pony-Mor: Hvorfor er det relevant for debatten, at din datter rider GP heste? Og en anden ting, så er BMI kun vejledende.. Dyrker du motion eller styrketræning, så kan du ikke bruge det til noget. Skal man have noget konkert, så skal man målt sin fedt %.

Det irriterer mig lidt, at du er så meget efter folk og deres vægt. Det virker for mig lidt som en hetz. Du har åbenbart sat dig i hovedet, at fordi du og din hemmelige datter er gode til at holde jer slanke, så skal alle andre også være det, for at måtte ride.

Men vi er sgu ikke alle født til at være en str. 36... Jeg tror ikke jeg har været en str. 36 siden 6 klasse (og jeg har ALDRIG været overvægtig). Jeg er bare ikke specielt slank og feminint bygget og jeg kommer aldrig, medmindre jeg bliver syg, til at være en str 36 på 60 kg. Men det hindrer mig ikke i at være en dygtig rytter og ride pænt (efter andres udsagn).

 

Trådsstarter: Du ligner godt nok ikke en på 100 kg - overhovedet. Synes du trods alt bære det flot og du ser egentlig ikke meget for stor ud. Men til trods for dette, så synes jeg ikke du skal ride. Når du er så stor som du jo er, så kan du heldigvis også tabe dig nogle kg. rimelig hurtigt. Nu er jeg selv en af dem, som godt kan lidt at dyrke sport og få pulsen op... Så kan kun råde dig til at finde noget sport du kan lidt, som samtidig sætter gang i forbrædningen.

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 07:55

 

Assisi - jeg går ikke efter folk der er fede - jeg går efter folk der er for store og tunge til deres heste/ponyer - om de er normalvægtige eller fede.

 

Hvis du har flere personlige bitter ting du gerne vil have ud, så lad os respekterer TS sidste indlæg om at stoppe tråden - og tage det over PB.




Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Men hvis
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 09:33

ponyen tydeligt ikke kan holde balancen med 60kg på ryggen Pony-mor - hvad hulan laver din ellers så dygtige datter på ponyen??

 

Det er da dobbeltmoral så det vil noget og så bliver det pludselig lidt træls at høre på hvor dygtig hun ellers er (Og det ved jeg jo godt hun er (Y) ) i en tråd som denne (n)

 

Jeg synes nu heller ikke det ser voldsomt forkert ud Nini men selvfølgelig ville alting være nemmere hvis nu hesten vejede de der 60kg mindre og du også fik tabt de der kilos overvægt. Den svære del er at komme i sving og holde på med det!

 

 

 

 


/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

2-års shetlændervallak sælges.

4-års kat II pintovallak udlån eller salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vægt og ridning
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 15:24

Jeg må da hellere lige starte med at sige at jeg selv ikke på nogen måde er overvægtig, og kan sætte mig ind i hvordan det er at skulle tabe sig, da jeg har det modsatte problem. Og så lidt alligevel, da jeg har været på et par dieter, og haft bestemte madvare at skulle holde mig fra af andre årsager.

 

Da jeg så billederne tænkte jeg først at det så okay ud. Læste så vægten og det om sadlen, og så vil jeg nok mene at du ikke bør ride din hoppe overhovedet før du har tabt dig 15 kg, din hoppe er i bedre form. Desuden vil det også være et godt mål for dig at du siger til dig selv at det er slut med ridning før du har tabt dig. Jeg ved med mig selv hvor meget det betyder at have et mål, og en mening med det man gør, for jeg er også selv ret doven anlagt.

 

Ud at gå og løbe nogle ture med din skønne hoppe, så du kan tabe dig, og din hoppe kan være i form til du er klar til at komme på ryggen af hende. Jeg avler selv shetlandsponyer, og på trods af min lille størrelse hopper jeg ikke selv på ryggen af dem når de skal motioneres, det er heller ikke en tur i longen. Men en masse gode gåture i skoven og løbeture langs vejen, hvilket virkelig ændrer på deres form og vægt. Jeg kommer ikke ud at motionere hvis det ikke er med ponyerne, men i træningssesonen for dem kommer jeg meget afsted, for jeg nyder at arbejde med dem, faktisk mere end at ride, og vi har et mål at gå efter, skuerne hvor de gerne skulle klare sig godt.

 

Stil dig et mål for din hopper og dig selv, og lad så være med at ride før du er nået det. Jeg er sikker på at det vil være mere effektivt i forhold til at holde "kuren".

 

 


Heidi K Nielsen


Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk


Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 18:34

Trine T - derfor laver hun heller ikke øvelser på den.




Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456543
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 20:07

Pony-mor: Jeg er ikke bitter. Jeg undrer mig bare over nogle ting, som du åbenbart ikke har tænkt dig at svare på. Nu er du selv ude med kniven, så må du også forvente at få lidt igen.

 

Hvis man mærker, at hesten ikke kan bære en, så skal man slet ikke ride på den, øvelser eller ej. Det er ikke at tage hensyn til hestens velfærd, at man sætter sig op.

 

Trine T:

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar....
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 20:32

hej igen alle sammen og tak for svar.... at i andre "høns" gokker viedere på hinanden i denne tråd, hehe ja det bestemmer i selv. jeg er sådan set stoppet med at skrive i tråden da det hele tiden er gentagelser... jeg har suget det erfaring til mig fra jeres gode svar som jeg kan bruge, og det er faktisk meget

 

HEJ TRINE... tak for byturen igår hehe og også tak for din fine kommetar, og så drøftede vi jo emnet meget igår face to face

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tja jeg ved ikk
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 21:33

umiddelbart sådan rent optisk synes jeg godt det kan gå - men når jeg så tænker på 100 kg på en IIer pony (1 cm mindre end din fjordhest) så synes jeg ikk det harmonerer...

 

men hvad ved jeg.

 

Jeg rider også små ponyer med mine 58+/- kg - tja, jeg vurderer fra gang til gang


Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó,
Kuhlmanns Liva & Calypso K.



Welsh bedækninger 2011:

Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova


Sponsored by

Kopenhagen Fur - HERI - Ll. Haspeholm hestefoder - Kronborggaard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar....
Forfatter: 
Dato:  05-11-2011 21:49

Mera.... tak for svar... nej det er lidt svært og vurdere hvad man synes er ok når hesten jo ingen tegn på overlast viser. men jeg passer helt klart på smil..

du kan roligt ride ponyer med din vægt smil

0
0
Svar på denne tråd
 
 "Regel"
Forfatter: 
Dato:  08-11-2011 11:51

Hej Nini.

 

Fin tråd du har fået lavet. :-)

Min dyrlæge har en slags regel ang. rytters vægt på ponyer.

20 kg menneske pr. 100kg pony som en slags tommelfinger regel.

 

Hilsner fra

 

 


Græsmarkens heste V/ Pia Jørgensen

www.Graesmarkens.dk


Sommerhus med egen strandgrund sælges

www.lobergnielsen.dk/_da-DK/ Ejendomme?smode=show&id=1688&page=0


Gæs og ænder sælges, Plukket og slagtet.


0
0
Svar på denne tråd
 
 gjfdkgdfjgfgfg
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 08:03

Jeg var så en af dem der ønskede et billede fra siden for, at kunne vurdere hvorvidt du kunne passe hesten.

 

Må desværre give Tusindfryd ret - du ér for stor til din nuværende pony - ikke kun vægtmæssigt men også str.mæssigt kontra ponyens bæringsflade.

 

Må igen pointere, at det er noget skidt med et pad og stigremme - og det er uanset vægten.

 

Jeg er selv ejer af en fjordhest - af den gammeldags type. Han er kraftig bygget og er en herre på 145 i stg.

Jeg havde ham sat til salg en overgang og skrev direkte i annoncen, at han kun kunne bære 16" - 16,5" sadel - muligvis 17" med kort anlægsflade.

Derved udelukkede jeg det ubehag det ville være, at afvise en køber grundet vægt/str.

 

Så nej min ellers kraftige og noget større fjord end din egen, ville ikke kunne bære dig.

 

Synes virkelig du skal lytte til den lille nagende tvivl du er i besiddelse af og lade den komme din pony og også dig selv tilgode. Tror jeg i en anden tråd til dig har skrevet, at du ville passe langt bedre med f.eks en oldenborg med en ryg der kan bære en 18" sadel - nogle gange må vi bare indse, at vi ikke passer til det vi har...uanset hvor ondt det gør.

Men kan du tage dig ekstremt meget sammen og tabe dig omkring 40 kg, så vil du kunne sætte dig i en sadel som din pony kan bære.

 

Ønsker ikke, at lyde hård eller være hård - men vi må tage et ansvar for vores dyr og tilsidesætte vores egne behov.

 

Pøj pøj med det.

 

 




Hesten er vores partner


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider