Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Forskelle på saddeltyper.
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 09:43

Hejsa.

 

Det at finde ny saddel er jo først og fremmest noget med at finde en der passer hesten og derefter at tilpasse ens bagdel til saddelen..

 

Og man kan også godt sige at den eneste måde at finde den rigtige saddel som måske tilfældigvis passer til ens bagdel, er ved at prøve mange forskellige sadler.

 

Når det så er sagt, hvor stor forskel er der så på at ride i de forskellige typer westernsadler?

Jeg er jo godt klar over at ligesom med cykler, så betyder to hjul og en havelåge ikke at alle cykler køre ens. Men hvor stor forskel er der på sadlerne.

 

Der er jo mange typer, men bare for at hive fat i et par yderpunkter, sådan som jeg forstår det. Er en Barrel racer helt åndsvag til turridning og en trail saddel helt umulig til barrel race?

 

Jeg har pt. en ranch saddel med Wade-træ og har ikke prøvet andet før jeg kom op at sidde i en reiner for et par uger siden. Først syntes jeg at den var "løs" og meget langt fra hesten. Men det hele faldt så på plads da hesten tog et par uautoriserede skridt i et sidepass ;-) Så sad jeg lige pludselig utroligt godt i den og følte at den støttede de helt rigtige steder.

 

Nu står jeg så overfor måske at skulle skifte min saddel ud i nær fremtid og jeg går derfor og tænker på om der er grønnere træer i skoven med en helt anden saddel-model eller om jeg stadig vil være bedst tilfreds med min Wade ranch / oldtimer model, som type?

 

Hvad har i prøvet og skiftet imellem og hvorfor?


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 21:49

Hmm - sikke mange der har kikket på mit indlæg...

 

Lad mig spørge videre. Hvilken saddel rider du i og hvad rider du mest.

Og så endelig hvorfor fald valget på den saddel?


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 23:24

på en gang!

Der er jo lige så mange udformninger næsten på de forskellige sadelmodeller som der er antal.

Min gamle cutter f.eks. har gjort det kanon i Pleasure, reining, working cowhorse, cutting, Eng. dressur, trail og som tursadel og så lidt andet forskelligt.
Men det kan jeg ikke love om alle cuttere.

Jeg har redet alle discipliner i park& Trail sadler fra Circle Y. Det var ikke optimalt, men kunne lade sig gøre.

Nogle reiningsadler tillader ikke megen flirt med andre disccipliner. De kan endog være radbrækkende som tursadler. Men der er igen et utal af udformninger. Derimod er teampennere tit gode all aroundere.

Pleasure/Equitation sadler er dræbere til reining og cowhorse. De giver simpelthen ikke plads nok til at ride igennem.

Barrel Racere er gode sadler, der kan bruges til næsten alt til børn, for de er ofte ikke større end 14-15" i sædet.

Det var lige de erfaringer jeg hurtigt hev ud fra harddisken.

 

MH Conny


Masser af nye forårsvarer og gode tilbud!
WWW.WESTERNHORSEMAN.DK


Stedet hvor westernrytteren kommer godt i gang!
Udstyr, Undervisning, Træning....
Tlf. 3045 0291

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  15-08-2012 00:42

Tak for svar :-)

 

Det er også lidt diffust fordi jeg ikke selv er sikker på hvad jeg vil i fremtiden, andet end at jeg helt sikkert kommer til at dyrke en del trail og turridning i mine omgivelser.

 

Jeg er godt klar over at der er regionale forskelle og forskelle fra mørke til mærke indenfor en bestemt type, som f.eks. en park&Trail.

Men der er vel en eller anden arketype bag det som saddelmagerne kalder deres sadel, så man har en ide om hvad man køber...

 

Det er vel de færreste "rigtige cowboys" der har en saddel alt efter hvad de skal lave i løbet af dagen. Jeg kan ikke helt forestille mig en garvet cowboy stå i saddelrummet om morgenen og hive sig i skægget imens han siger: "hmm - jeg må hellere tage min Pleasure i dag.."

 

Det jeg går efter er en saddel der giver tæt kontakt til hesten, som er nådig overfor min bagdel og som jeg ikke falder ud af hvis hesten vælter... ;-)

Den saddel jeg har nu er helt og aldeles upolstret, men alligevel bliver man ikke øm bagi. Den er roug out og man kan faktisk ikke falde af. Så det er jo optimalt. Til gengæld er den lidt bred i det i forhol til den reining saddel jeg har prøvet som så til gengæld var meget højere i sædet. Man så at sige sidder "i" min Wade og "på" en reiner - tror jeg.


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 svært at
Forfatter: 
Dato:  15-08-2012 13:55

Det er svært at "skære over en kam", som du gør der til sidst Jens.

Jeg har også siddet i lidt af hvert, men langt fra prøvet nok sadler til at kunne guide nogen som helst.

 

Jeg kan dog give et eksempel på en oplevelse.

Min første sadel var en park&trail fra cirkle y i arabian style, som jeg brugte til min araber krydsning. Jeg synes, det var den bedste sadel, jeg havde siddet i og jeg "sad" der bare.

Det tragiske skete og hesten måtte til himmels. Jeg havde derefter en helt anden type hest og min dejlige sadel måtte sælges.

Jagten gik ind på ny sadel og jeg endte hos en forhandler. Til formålet var der sparret godt op, så jeg kunne glemme prisen lidt og koncentrere mig om sadler. Forhandleren kaster et blik på hesten og et blik på mig. I butikken hiver han en sadel frem på prøvebukken og beder mig sidde op. Sadlen var lige lovlig lys til min smag, men det ville jo "gå over" og da jeg satte mig i den på bukken, synes jeg ikke den var god. Forhandleren hev en masse andre sadler frem, men ingen var rigtig sagen.

Forhandler foreslog, at jeg tog hesten frem, så jeg kunne sidde i sadlerne på hesten i stedet og se om det var noget. Som sagt så gjort. Forhandleren hev igen den første sadlen frem med passende underlag og den lå med det samme godt på min hyp. Jeg blev bedt sidde op, hvilket jeg selv mente, var lidt spild af tid, for jeg kunne jo ikke sidde i den sadel. Men, men, jeg blev hurtigt smidt på hesten og sikke en overraskelse........Jeg sad rigtig godt i sadlen, så den blev købt.

 

Jeg skulle ikke længe efter anskaffelsen af min nye sadel en tur ud på en anden hest, som havde min gamle sadel på.

Sikke en mindre god oplevelse jeg fik. Jeg sad bare ikke godt i min gamle sadel mere og jeg tænkte på, hvordan jeg dog havde kunne mene denne sadel havde været god at sidde i.....? Nu virkede den bare hård og jeg sad så "fast", at jeg ikke følte jeg kunne "rører" mig frit nok.

Her var nok flere ting der spillede ind. Min nye sadel var af en helt anden kvalitet (ikke fordi den gamle var dårlig) og det kan altså mærkes. Samtidig var jeg begyndt at få noget ordentlig træning, så mine krav til sadlen, var sikkert anderledes end før og dertil har vanens magt sikkert en finger med i spillet.

 

Mht. til om man sidder i eller på en sadel af en vis type, tør jeg ikke fortælle dig, for det er for mig umuligt. Jeg har prøvet sadler af samme type (mest reining), som jeg både har siddet "i", "på", "midtimellem" og alle variationer imellem det hele. Samtidig har jeg prøvet at sidde i samme sadel på flere forskellige heste og følelsen var forskellig fra hest til hest.

 

God jagt

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er IKKE nogen arketype
Forfatter: 
Dato:  15-08-2012 15:07

De fleste sadelfirmaer har flere forskellige modeller indenfor de forskellige disciplin og brugssadler.

Hvis de f.eks fører 5 - 10 modeller indenfor reining, hvilket ikke har været usædvanligt, hersker der ofte forskellige principper for indvirkning fra bom og sæde i hver forskellige sadel, designet ofte udfra forskellige træneres præferencer.
Det samme gælder Pleasure, Roping, Arbejdssadler, Cutting, Barrel Race osv.

 

Jeg tror du skal have og lede efter en Circle Y cutter fra 90`erne.

Flere af dem havde netop de egenskaber du efterlyser. Der løber nok ca 25 Connie Nielsen Cuttere rundt, som jeg jo designede, men om der er nogen til salg lige nu, er jo altid spørgsmålet.

MH Conny




Masser af nye forårsvarer og gode tilbud!
WWW.WESTERNHORSEMAN.DK


Stedet hvor westernrytteren kommer godt i gang!
Udstyr, Undervisning, Træning....
Tlf. 3045 0291

0
0
Svar på denne tråd
 
 Circle Y
Forfatter: 
Dato:  15-08-2012 15:59

Hejsa.

 

Ja det er en jungel med de sadler.

 

Jeg er så en af dem der ringer til Conny når jeg skal have tjekket sadel eller have en ny.

 

Min første sadel(til en DV) var en Circle Y Equatation show sadel, den gang syns jeg den var fantastisk, men havde ikke så meget andet at sammen ligne med. Joo jeg havde da prøvet ar ride i et par Park and Trail sadler også fra Circle Y og en enkelt cutting sadel som jeg syns var noget af det fedeste og side i.

 

Da jeg skulle have sadel til min paint, blev det til en west wood butterfly reiner, som jeg også havde det helt godt med.

 

Men da min paint ændrede kraftigt form her for 2 år siden i forbindelse med hans racing måtte jeg på jagt efter en ny.

 

Jeg prøvede rigtig mange forskellige sadler, flere lå fint på hesten, men jeg var ikke tilfreds med sædes udformning på mange af dem, da jeg syns de blev fordybe og jeg blev holdt for meget fast.

 

Den sidste jeg havde ud for at prøve sadler var Conny, og vi stod og snakkede længe om hvilket type sæde jeg gerne ville have og jeg fortalte om denne her Circle Y Texas Cutter jeg havde prøvet for mange mange år siden, at noget i den stil ville jeg gerne have. Conny stod og tænkte længe og kom i tanke om en kunde der også skulle bruge en ny sadel der måske lige stod med den jeg manglede og hun måske kunne bruge min gamle reiner. Så det blev sådan at Conny tog min med og hendes med tilbage.

 

Det mest pudsige var nok da hun hæv denne her sadel ud af bilen viste det sig at være den før omtalte sadel som jeg havde redet i for ca 12 år siden, så var spørgsmålet så bare om den passede til begge mine heste og det gjore den..

 

Jeg shower i WP, trail og horsemanship i en cutting sadel og jeg elsker den sadel over alt på jorden.

 

Såå jo selvfølgelig skal sadlen passe til formålet, men man kan godt gå ind og bruge sadler der måske ikke lige i første omgang er tænkt til lige netop denne diciplin.

Der er da også flere der shower i equtation klasserne der eks bruger reining sadler fordi de har det godt med at ride i den slags sadler.

 

Sari


 


Charlies White Iron APHA
Vinder af Americanday quarter race på Jägersro 2010/2011


Zippo Glory Bar AQHA

0
0
Svar på denne tråd
 
 jep junglen er
Forfatter: 
Dato:  15-08-2012 17:02

stor.. Lyne er jo en pleasure-hest, men alligevel har jeg en equiflex-reiner til hende, den er ikke mindre end fantastisk at sidde i.. ud over denne har jeg en big-horn (all-round)som jeg også sidde fantastisk i og den ligger også super på hende, men der er 10000,- kr i forkel på disse sadler, men jeg er glad for begge.

 

men men det skal hermed siges at jeg for nogle år siden havde fornørjelsen at ride trilles bob i en equtation-sadel og jeg kan love dig det var en verden til forskel sikken en holdning man fik.. whau.. men jeg vill altså nødig ride tur i sådan en sadel (måske fordi jeg ikke var vandt til den).

 

Manden har en flatseat reiner til holly og han elsker den sadel, den har et 17" sæde og selvom jeg fylder ret godt i landskabet, så føler jeg det som om jeg er helt alene i verden når jeg sidder i den sadel.. den er forøvrig uden ret megen polstring i sædet og jeg synes den er rædselsfuld at ride i..

 

god sadel-jagt.

 

Tina

 

 


At det onde sejre skyldes kun at det gode intet gør

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er så
Forfatter: 
Dato:  15-08-2012 21:41

pleasure pige i en reining sadel.

 

Drømmer om en pleasure sadel med den helt store bling effekt, men indtil jeg får sparet sammen til den (sker sikkert ikke i dette årti ;) )"nøjes" jeg sikkert med en god reiningsadel, der kan bruges som all round - synes alligevel det er dem, der er det største udvalg af. Jeg kan godt li at hornet ikke er for højt og at sadlen både er praktisk til ture og pæn nok til at jeg kan showe i den :)

 

Mvh Maria




Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grundlæggende
Forfatter: 
Dato:  16-08-2012 09:43

skal du finde ud af

 

- Hvor meget plads/støtte/frihed kan du lide at have i sadlen?

Hvis du gerne vil kunne flytte dig rundt og ikke er til polstring skal du kigge efter en flatseat reiner, reiner med lav opbygning eller team penning/cow horse sadel. Her er sædet ret fladt og begrænset polstret. Det kræver at du selv holder dig på plads og ikke skøjter rundt. Ikke en begyndersadel men velegnet til aktive discipliner for en god rytter. En cuttingsadel har også fladt sæde men dels er hornet højt og smalt og ofte i vejen for tøjleføringen og dels er bøjlerne nogengange hængt lidt langt fremme på sadlen hvilket er dårligt for din grundopstilling.

Kan du lide polstring skal du kigge efter en allroundsadel eller en reiningsadel med opbygning foran. De er supergode hvis du kan lide at sidde i en dressursadel. De giver støtte og er specielt egnede til slidingstop og er generelt rimeligt behagelige at ride i. Der er middel bevægelsesfrihed.

Vil du have meget støtte, flot opstilling og begrænset bevægelsesfrihed skal du have en pleasure/equitationsadel.

 

Bemærk dog at alle disse kategorier kan fås mere eller mindre opbyggede og polstrede. Jeg har ejet en sadel fra hver kategori og var meget glad for dem. Skift kræver dog tilvænning. Min equitation sadel havde dog lidt meget dobbelt læder i fenderne hvilket gjorde det svært at bevæge benene ret meget. Min cowhorsesadel med det flade sæde red jeg godt i men man skal altså være en god rytter for ikke at skøjte lidt når det bliver aktivt. I dag har jeg en reiner med opbygning foran i sædet. Det er lige tilpas. Rimelig god bevægelsesfrihed men med passende støtte og polstring.

 

Endelig kender jeg et par ropingsadler som har været ret gode allround/tursadler, men igen er det smag og behag. Hornet er stort og bredt men ikke så højt.

 

Endelig som beskrevet ovenfor kan man ikke altid mærke en sadel godt nok på en sadelbuk. Hvis den passer din hest (1. prioritet) så skal du prøve at sidde i den på hesten for den kan let tippe en anelse frem eller tilbage på en buk hvilket føles helt anderledes end på hesten.

 

Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 :) :) :)
Forfatter: 
Dato:  16-08-2012 20:53

Jamen jeg har en Continental equiflex reiner, jeg bruger den til trail, pleasure og gode ture i terrænet. Er forøvrigt en sSteffen Breug reiner altså en mandesadel :) der er plads til min lille (hmmm) popo :)

 

Har haft en del sadler før jeg fandt det rigtige til mig selv men ikke mindst til hesten :)


Helle Dahl Nielsen
Den Bette Western Klub

www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider