Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Nikkelallergi
Forfatter: 
Dato:  30-01-2006 23:56

Åbenbart har ca. 15% af DK's kvinder nikkelallergi, så der må være nogle her på HN.


Som lille fik jeg allergi af et ur jeg havde - siden det har jeg sagtens kunne gå med smykker, også uægte.

Fik huller i øret for et år siden, og har gået med både ægte og uægte stikker uden problemer.


Mit højre øre (har hul i øret) har været lidt ømt, men tænkte det måske skyldtes der var kommer lidt skidt i hullet, så jeg har vasket det grundigt.


For en uges tid siden fik jeg så nældeudslæt på lårene, benene, i haserne og for et par dage siden på underarmene.

Mine ben lignede et månelandskab, huden bulede op og ned (og nej det var ikke appelsinhud der pludselig kom )


Det har jeg så gået med i en uge, hvor mit øre har været en anelse ømt.


Har fået antihistaminer (min kærestes far er læge og har snakket i telefon med ham), men det har ikke hjulpet ret meget.


Jeg har kløet mig uafbrudt i en uge... Dag og nat. Det har været meget anstrengende og virkelig ulideligt.


Og i forgårs fik jeg så udslæt på halsen og mine kinder er ru.


Indtil nu. Som et forsøg tog jeg mine (ægte) ørestikker ud i går aftes - og allerede nu kan jeg mærke bedring.


Kan nikkelallergi godt give sig udslag således? Jeg er på ingen måde rød omkring øret.


Ville gerne høre jeres erfaringer før jeg render til lægen.


Kan man få taget en test for at se om man har nikkelallergi?


Har desuden i løbet af det sidste år oplevet at klø på lårene, på halsen, og at få røde småknoppede områder i ansigtet - hvorfor klør det på låret og i ansigtet? Der har jeg da ikke smykker?


Og er der nikkel i sådan nogle glimmerflager af "guld" og "sølv" man kan bruge til julestads? For jeg fik kraftig kløe på halsen ved juletid i børnehaven ;-)



med venlig hilsen
LISE ROHDEN


JEG ER UDØDELIG INDTIL DET MODSATTE ER BEVIST!


- Med part på Chico på Raagaarden
- Amagerrytter siden 1992 (APK/ARS 1992-2002, KRK 2004-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 det kan jo
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 07:01

også være allerig for noget andet måske noget du har spist jeg plejer kun at blive røde/ der hvor smykket sidder hvis jeg tager noget med nikkel på



Mange Hilsner Henriette




Den, der ler sidst, tænker langsomst
Hippo-Logisk TræningPONYFØL SÆLGES
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg lider af Nikkel -allergi
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 12:17
Og især i min barndom og ungdom var det slemt, for dengang vidste man ikke så meget om det som i dag.

Jeg har været på binyrebarkhormon i flere omgange og mine hænder har været kradset til blods mange gange.

Jeg fik taget sådan en priktest hos en hudlæge og viser sig jeg har nikkel allergi og kan heller ikke tåle citrus frugter, ananas, kiwi og tomater. Jeg kan godt spise dem, men ikke skære dem ud, uden at mine fingre kløer og får små væskende blærer.

Vaske gulve kan jeg heller ikke uden brug af gummie handsker, som der skal godt med talkum i først, for gummie handker tåler jeg heller ikke så godt.

Meget mad indeholder nikkel, og især nødder er slemt.

Nikkel er et sølvfarvet metal, du ofte bliver udsat for i det daglige.
Kvinder, som har fået prikket hul i ørerne, er særligt udsatte for at udvikle nikkelallergi.

Et eksisterende irritativt håndeksem øger risikoen for udvikling af nikkelallergi.
Hvis du har allergi over for nikkel, kan du fx reagere på mønter, nøgler og øjenmake-up.

Smykker, knapper, lynlåse, brillestel m.m. må ikke indeholde så meget nikkel, at det kan udløse en allergisk reaktion.

Vær opmærksom på, at metaloverfladen som følge af slid og ved udsættelse for sved kan udskille nikkel.

Hvor bliver du udsat for nikkel i dagligdagen

  • Ure, urremme
  • Smykker
  • Lynlåse og knapper, spænder i BH
  • Nitter og metalspænder
  • Synåle, strikkepinde og hæklenåle
  • Mønter
  • Nøgler
  • Sakse og andre redskaber
  • Øjenmake-up (kohl og mascara)
  • Skæreolier
  • Visse fødevarer og vand
  • Blanke hjørner på tasker og lignende.


Vær opmærksom på, at mange nikkelholdige produkter er overfladebehandlede, så de ikke afgiver nikkel som helt nye, men når den tynde belægning er slidt af, kommer nikkel i direkte kontakt med huden.


Positiv lappeprøve
efter test for nikkel
Billedrettigheder












Nikkel i drikkevand
Forkromede vandhaner kan afgive nikkel til det vand, der står i vandhanen, når den ikke bruges. Drik derfor ikke det første glas vand, der tappes fra hanen.












Nikkel i kosten kan hos nogle få nikkelallergikere udløse en reaktion i huden. Det vil her ofte vise sig som små, kløende blærer, og ofte vise sig på hænderne. Det er forholdsvis sjældent. Gå kun på diæt efter anbefaling fra lægen.
Du kan læse pjece om nikkelallergi og mad her (pdf-format) eller bestille den.


Hvordan undgår du udsættelse for nikkel
Det er bedst helt at undgå nikkelholdige genstande. Når det ikke er muligt, kan du dække metallet med klar lak, kraftig tape eller plastik. Bær kun smykker, ure og lign. der er garanteret fri for nikkel. For eksempel 18 karat guld, platin, rustfri stål i god kvalitet eller plastik.

Nikkeltest
Du kan undersøge metalgenstande for indhold af nikkel ved en nikkeltest (dimethylglyoximtest, eller nikkelspottest)
Testsættet kan købes på apoteket.

Du drypper en dråbe fra hver flaske, på det du vil undersøge, og gnider på det med en vatpind i et halvt minut.
Hvis vattet farves rødt, indeholder genstanden for meget nikkel. Der findes også testsæt, hvor der kun skal bruges en dråbe.






Har lidt link du kan læse lidt om nikkel allergi

www.foedevareallergi.d...orside.htm

www.videncenterforalle...ikkel.html


La falto mientras que el sol falto la luna



Mail: Icewife@pcdk.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 13:10
Jeg har døjet rigtig meget med nikkel allergi da jeg var yngre, det er heldigvis ikke så slemt mere. Det er værst om sommeren, der kan jeg ikk ha' hverken nøgler eller mønter i mine lommer uden jeg får knopper på benene. Hvis jeg spiser noget jeg ikke kan tåle kan jeg få udslæt de underligste steder. I sommer havde jeg udslæt på fødderne, det var bare rigtig træls det kløede helt tosset...

Rigtige piger gør landbruget rigere...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har nikkel-
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 13:16

allergi og har haft det siden jeg blev født.. Jeg bliver helt sort hvis jeg har smykker med nikkel i på, (der hvor smykker nu er på mig) og så begynder det at klø..


Jeg kan helelr ikek tåle appelsiner og (rå)tomatter, så får jeg ondt i maven.. Min mor fik at vide af lægen (hun har det nemlig også sådan) at det er fordi der er meget nikkel i dem..


Ejer af: 1 pony, 1 rotte, 1 kat og 3 dværghamstere

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nekkel
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 12:06

jeps jeg er osse en af dem der lider af nekkel allergi. Da jeg fik det konstateret fik jeg at vide ejg skulle være opmærksom på div. ting da det var i rimelig svær grad. Både madprodukter, frugt og grønt mv.


Det ville senere kunne udvikle sig og blive værre.


Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life


Elsket eller hadet, intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider