Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Min hest kan IKKE li mig!!
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 20:27

Ja som overskriften tydeligt siger - har jeg lidt et problem...

som jeg håber nogen af jer evt. kan hjælpe med råd på..


Jeg har for ca. 3 måneder siden købt en vidunderlig hoppe... men hun kan ikke li mig... fx. hvis jeg forsøger at stryge hende over halsen.. viger hun irriteret bort fra mig og gør i det hele taget alt hvad hun kan for at jeg ikke skal kæle for hende... hertil skal det siges at andre ikke har problemer, de kan sagtens snakke med hende...


hun er ikke ondskabsfuld overhovedet - jeg kan sagtens strigle osv osv.. men alt "hygge-kontakt" finder hun sig ikke i fra min side...


Hun har siden jeg fik hende bare gået og hygget sig på folden med to andre heste - så det kan ikke være fordi at træningen ikke er god, hun får det bedste foder + hø + gulerødder hverdag... og bliver i det hele taget passet efter alle kunstens regler.


er der nogen der kender til dette ? jeg har personligt aldrig oplevet det før - og det er noget trist når det nu er min egen hest...


på forhånd tak...



0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 20:40

Det er da uheldigt hvis din hest ikke kan lide dig. Men jeg har hørt at nogle heste fortrækker et køn frem for et andet. Måske er din hest er en "mande- hest"?

Nogle heste er bare ikke nogle nusse hoveder, og virker ret ligeglade med at blive kælet. Kan det tænkes at det hænger sådan sammen og at du så bare lægger mere mærke til at når det er dig der klapper hesten?

Hvad når du giver godbider? De fleste heste bliver vildt kælesyge når de kan lugte godbidder, mine gør .

Håber det løser sig, det gør det sikkert, I skal jo også lære hinanden at kende.




Hilsen Karen og Bento
Man rider som man sadler!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Min pony
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 21:07

Min pony gider heller ikke nusse, men det betyder ikke at hun ikke kan lide mig.


Face it - din hest gider ikke nusse.



0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaa..
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 21:16

Nogle heste har det ikke så godt med visse parfumer... Men det er nok ikke sandsynligt når du sagtens kan strigle og det andet.. Måske vil den bare ikke hygges og nusses om? Det er der bare nogen heste der ikke gider... Men rimeligt surt alligevel, hvis man er vant til en hest der elsker at blive kløet bag ørene.



Jyske heste!
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift...
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 21:18

Tror heller ikke at det er fordi den ikke kan lide dig.. men nok nærmere at det ikke er "nusse type hesten" der er mange heste der ikke gider det der kæle noget...


feks gider min vallak heller ikke alt for meget nussen og kælen.. hvergang man sådan prøver at nusse ham på hovedet hvor de fleste kan lide det.. trækker han også tit hovedet tilbage.. men andre dage kan han godt lide det.. hehe.. tosse hest..


Men måske du bare lige skal lære din hest lidt bedre at kende.. 3 måneder er heller ikke ret langtid du har haft hende.. på den tid når man ikke lære alt om sin hyppe.. :)


Stine


0
0
Svar på denne tråd
 
 Er der ...
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 21:22

... Lipizzaner i hende?


Jeg ved, at der er visse racer, som er meget tilbageholdende over for "fremmede" - og det kræver LANG tilvænningstid, inden tilliden er der...


Min gamle hoppe - araber/lipizzaner - er skam ikke "til hvem-som-helst" - og hun ser sine personer MEGET an!


Der gik nok ca. 3 måneder - før hun "accepterede" os som de nye ejere.


Giv tid!


Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Giv hende...
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 21:29

...9 måneder mere, hvor du strigler, rider og hvad du nu gør, og opholder dig meget i nærheden af hende. Lad være med at forsøge at tvinge hende til nus og kæl - bare vær der og lad hende komme til dig. Sæt dig i et hjørne i boksen eller ude på marken og bare sid der. Og vent. Hun skal nok komme til dig, når hun er klar, hvis du giver hende muligheden for det. :-)

Hvis det er dig, der står for pasning, striglning o.s.v, så er det jo klart, at det er dig, hun tager afstand fra. Du er tættest på hele tiden og hun kender dig ikke. De andre er bare tilfældige forbipasserende, og det kan hun håndtere. Men du har overtaget pladsen efter én, som hun var tryg ved og kendte godt, så selvfølgelig skal hun se dig an og prøve dig af. Giv tid og giv kærlighed, plads og forståelse. Og vær tålmodig. Og først og fremmest: Lad være med at tænke, at det er fordi hun ikke kan lide dig, for så har du helt ubevidst en negativ indgangsvinkel til hende, og det kan hun mærke. Tænk i stedet på, at det er synd for hende, at hun er belvet rykket fra alt hun kender, og at hun har brug for, at du forstår hende. Du vil med garanti nå længere med den indstilling. :-)


Camilla



- NU MED HUND!!! :-D



Festsange forfattes. 200 kr. pr. sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Camilla
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 21:47

3 mdr. er overhovedet ingen ting, så jeg tror ikke på at din hest ikke kan lide dig, men hun kender dig ikke og ved slet ikke at du er til at stole på. Det tager måneder/år at opbygge et fællesskab med sin hest.

Jeg hæfter mig især ved en ting, du skriver at hun bare har gået på fold og ikke lavet noget fra du fik hende. Nu er årstiden jo heller ikke den bedste hvis man ikke har ridehus, men ved bare at gå og hygge så lærer hun jo ikke dig at kende. Når i først kommer igang, og der sker en masse, hvor hun derigennem lærer at dig kan hun stole på, når du kommer sker der noget sjovt, først derefter begynder i at opbygge et makkerskab, og bare vent, den dag hun først vrinsker når du kommer, så forestil dig hvor glad du bliver. Du vil værdsætte det meget mere end hvis hun havde gjort det fra start af.

Husk også som de andre skriver, nogle heste er ikke sååå nusse syge, men derfor kan hun jo godt holde af alligevel.



Hilsen Mette


Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak...
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 21:54

Tusinde tak for jeres svar.


Til Camilla/himmelfjer: Du har nok ret, det gav mig lidt at tænke over...

0
0
Svar på denne tråd
 
 enig med himmelfjer
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 22:17

himmelfjer..nu gjorde du det igen..og du gav så sandelig også mig noget at gumle på..jeg står nemlig lidt i samme situation og jorde det faktisk også for 1½ år siden da jeg fik Zerima...


Hun ´gad heller ikke snakke med mig og kæle...ellers tak..ka du putte pølserne ned i lomen din pilfinger...havde jeg en gulerod eller et æble vr hun meget sød og meget interesseret lige intil hun havde fået den...så gad hun mig ikke...jeg snakkede så med tidligere ejer og han fortalte at hun aldrig havde nydt at snakke eller blive striglet og nusset om..nu 1½ år efter har jeg en hængmule uden lige..der elsker at blive kløet og kælet for og står og hænger på mig...slapper af når jeg strigler hende og flytter sig selv pænt og forsigtigt når jeg skal om på den anden side...jeg tror jeg kunne sætte mig nedenunder hende og hun ville stå bomstille..hun er nu det sødeste og dejligste jeg kunne tænke mig...men i starten troede jeg aldrig hun ville lære at stole på mig og måske hvis jeg var heldig blive glad for mig...men det er hun jo nu...


MVH Sus



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 22:17

Min ene hoppe havde stort set ikke været i hænder og mente bestemt ikke, at jeg havde ret til f.eks. at nusse hende i hovedet eller røre hendes hale, da jeg købte hende..


Jeg endte med samme konklusion: Hesten kan bare ikke lide mig! Hun reagerede ens overfor alle. Jeg synes bare ikke at det kunne være rigtigt at hun ikke i det mindste begyndte at vise bare lidt fremskridt. Så jeg vurderede min egen adfærd og fandt ud af at jeg konstant prøvede at virke flink og rar. Det endte næsten med at jeg listede rundt.


Hver gang jeg løftede hånden op mod hendes hoved, så regnede jeg med at hun trak sig.. Og ganske rigtigt så trak hun sig. Så tænkte jeg at det var forkert at have den "fordom" overfor hende. Så prøvede jeg at tænke "hun er da ligeglad med om jeg røre hende i hovedet", og så var hun faktisk ligeglad.. Hun kunne mærke at jeg ikke selv følte, at det var helt normalt, så hun reagerede ved at fjerne sig.


Så jeg besluttede mig for at opføre mig naturligt omkring hende, og det virkede! Hun vendte faktisk på ret kort tid, og hun fralagde sig faktisk samtidigt en del negativ adfærd, da hun "accepterede" mig..

Det tog ca. et år, så hæng du bare i Nogle heste har brug for langsom tilvæning til mennesker.


Carina


- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan ikke lide..
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 22:26

Der er altså også bare nogen der aldrig bliver gode venner. Vi har 2 eks. i stalden.


En dygtig voksen rytter red en af vores skoleheste, når hun sadlede op skar den tænder, når hun red var den meget tvær osv. Alle de ting oplevede ingen af elevrytterne. Hun rider den ikke mere, de havde ikke kemi sammen selvom hun var og stadig er meget glad for hesten.

En privat ponyrytter har en pony der bider hende, sparker efter hende, er sur og tvær under ridning, gør alt for at genere rytteren. Alt det oplever resten af familien ikke, der er ponyen det sødeste. De har bestemt sig for at sælge den, da de ikke kan sammen.


Så det er muligt at din hest ikke kan lide dig. Måske er den også bare lang tid om at vænne sig til nyt eller noget andet.


Jeg syntes det kræver størrer mod at sige - vi bliver ikke et team - fremfor at kæmpe med en hest der ikke kan lide en.


Giv den lige lidt mere tid, inden du griber til dratiske beslutninger.


Katrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Men Katrine
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 11:27

Synes du ikke selv, at Insane-Pixie skal give det en chance før hun begynder at overveje et evt. salg pga. manglende kemi?


Tre måneder er ikke lang tid. Min gamle springhoppe brugte et halvt år, før at jeg var 'godkendt'.



0
0
Svar på denne tråd
 
 ljgjklgdef
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 11:36

Hejsa.

Jeg har lidt det samme problem.

Jeg har en 1ér pony, som bestemt heller ikke er en kælepot, hun kom fra et stutteri, hvor de har rigtig mange heste, så tror måske det har lidt af skylden, for der hvor hun kom fra var hun ikke vant til den der tætte kontakt. Hun bliver aldrig en rigtig nusse hest, og det er virkelig træls. Jeg overvejede på et tidspunkt at sælge hende, fordi vi jo ikke passede sammen, men det kan jeg ikke. Det er ikke fordi hun ikke kan lide mig, hun er bare ikke vant til nusse nusse og kys på mulen. Derimod er hendes føl, som altså nu er plag utrolig kælen, men den har også været vant til tæt kontakt lige fra starten af. Tror bestemt det har en del at sige. Hvad du kan gøre ved problemet ved jeg ikke, man kan jo ikke tvinge dem til noget de ikke vil.

Men måske lidt ekstra hygge i stalden kun om hende ville gøre underværker, så hun måske finder ud af du ikke er så slem som hun tror, en god gang gnubning på halsen er altid godt...


Venlig hilsen Nanna.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Med fare for...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 11:42

...at få nogen på hatten, så vil jeg jo påstå, at rigtig mange heste ville få et bedre liv, hvis købere gav deres nye hest en chance. Det tager i gennemsnit en hest et halvt år at falde til og vænne sig til nye omgivelser. Derefter kan de koncentrere sig om at lære menneskerne at kende. Det er af samme grund, at jeg synes begrebet "at få en hest på prøve" f. eks i 14 dage, når man køber, er ret latterligt. Man kan alligevel ikke bedømme hvilken hest, man får om et eller 2 år. I stedet skal man kigge på hesten og spørge sig selv om det er en hest, som man gider arbejde med og give tid - LANG tid - for at få det til at fungere.

Og selvfølgelig er der nogen heste, der er superhurtige til at tilpasse sig om som efter 14 dage opfører sig som om de har befundet sig dér hele deres liv. Men det er vist undtagelsen... :-)

Samtidig vil jeg jo fastholde min teori om, at heste ikke vælger mennesker fra fordi de ikke kan lide dem. Men nogen mennesker skal måske arbejde hårdere for at opnår en bestemt hests tillid end andre. Det kan skyldes mange ting, men som regel er det ubevidste signaler, der sendes til hesten. Bare det, at man tænker "den kan ikke lide mig!" viser sig i ens kropssprog og hesten er en mester i at aflæse bitte,bitte små signaler, så den vil opfatte det, vi ikke engang selv er klar over vi fortæller. :-)

Ligeledes vil hesten reagere på en negativt tænkende rytter, som anstrenger sig og spænder for meget i et ønske om at få hesten til at gå pænt. :-)


Min holdning til heste er jo nok lidt, at hvis man slapper af, ikke forventer noget, men går til dem med en positiv og åben indstilling, så kan man nå uendeligt meget længere end hvis man tænker "Den SKAL sq!" Eller "den gider bare ikke!" eller "den kan ikke lide mig!". For det er som regel ikke sådan det hænger sammen. på det punkt er jeg enig med Hr. Hempfling: hestens største problem er rytteren! ;-D


Camilla



- NU MED HUND!!! :-D



Festsange forfattes. 200 kr. pr. sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kære Insane-Pixi
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 11:44

Prøv at få fat i en Clairvoyant hvis du er åbent for dette. De vil kunne fortælle dig hvorfor hun viger væk om det har noget at gøre med dig eller din fortid, personligt tror jeg ikke det er dig... men det ville være godt at få en forståelse af hvorfor hun gør som hun gør... Hvis du bor på Sjælland har jeg en udemærket clairvoyant du kan bruge, som jeg selv har brugt meget til min egen, bare skriv. Man skal passe på med valg af clairvoyanter, det er ikke alle der er lige gode...

Håber du får det bedre med din hest


Mvh

Ninett

0
0
Svar på denne tråd
 
 de savner
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 11:56

Denne tråd får mig til at tænke på hvor meget hestene går igennem når de skifter ejere.


jeg har selv købt voksne heste og erfaret at det tager lang tid inden de er sig selv.


jeg ved godt at man ikke kan gå og samle på noget man ikke kan bruge også at de fleste heste bliver behandlet godt i deres nye hjem, men de savner.


nu hvor hesten har fået status mere som familiedyr bør man måske tænke lidt mere over det, man gør det jo ikke med hundene.


selvom jeg godt ved at den sammenligning ikke helt holder, så er hesten jo et flokdyr som forlader sin flok og hver gang den skifter ny, skal finde sin plads der, nogen gange meget ofte.


mine anskaffelser har ikke været vanskelige,men jeg ser forandringen nu hvor der er gået lang tid.nu ved de hvor de har mig og kender mig og ved hvordan jeg vil ha´dem.


gunni.


undskyld der ingen store bogstaver er , men barnebarnet har spildt cola på tastaturet så knappen bliver hængende.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske er det allerede fortalt
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 12:05

Men læste ikke lige trådene igennem.. Men heste kan ikke lide visse mennesker fordi de ikke bryder sig om lugten.. Derfor findes der også mande/kvinde heste fordi mænd og kvinders naturlige lugt/duft er meget forskellige..


Så en skrev om parfumer, men det kan også være en naturlig lugt hvis din hest gerne vil nusse med andre mennesker. Altså måske er det din personlig lugt den ikke lige fortrækker, her under sved, ånde - uden at den for os synes at være træls eller ulækker - kan hesten nok godt synes det..


Prøv da først at skifte deo, body shampoo og alm shampoo, creme og udlad evt parfume, prøv da også at tyg tyggegummi..


Jeg ved ikke lige hvad jeg skal skrive, men vores motto da vi var små var:


"HESTE LUGT ER DEN BEDSTE DUFT.."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har prøvet det.
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 13:12

Jeg har haft samme problem. Da jeg fik den gamle fjordhoppe, var hun meget sur og tvær. Det var tydeligt, at hun ikke ville finde sig i noget fra mig. Jeg kunne ikke regne med, ikke at få et spark når jeg skulle rense baghove. Hvis jeg skubbede lidt til hende og bad hende om at flytte sig, kunne hun også sparke efter mig. Når jeg steg op på hende for at ride en tur, sparkede hun efter mig. (i det hele taget, sad hendes bagben ret løst) Jeg tog selvfølgelig affære, når hun sparkede, men ellers så behandlede jeg hende som de andre heste.


Lige pludselig en dag vendte hun.. Nu kan jeg gøre alt med hende og hun gør alt for mig. Hun lægger sit hoved på min skulder og vil nusses. Kommer med mulen og vil kysses. Står pænt og stille når hun spændes for og når hun sadles op.


Det tog nok 4-5 mdr at nå dertil hvor jeg kan sige, at vi er rigtig gode venner. Jeg har ikke presset hende til kontakt. Jeg mener, at det er kommet med det daglige arbejde samt omgang med hende.


Venlig hilsn Lena



Man bliver ikke større af at gøre andre mindre!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 tip til heste der ikke vil nusses
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 13:42
nus dem der hvor de nusser hinanden (på begge siser af manken og haleroden) det kan ingen hest stå får. Min 17 årig hoppe brød sig ikke om at blive nusset i hovedet, men vil meget gerne nusses ppå manken og røven (haleroden) nu stiller hun sig helt tæt på for at blive nusset, og kan slet ikke få nok.

Stop Animalabuse - Be a friend - Make a difrence

www.thepetitionsite.com/takeaction/



OBS: Mine staldpiger forlader mig efter sommerferien, derfor søges nye staldpiger.(Lysabild)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sett dig i hestens..
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 14:03

...situation. Til eksempel min nå 11 år gamle hoppe, som hele sitt liv hadde bodd på samme gård, og siden ett års alder hatt sin søster rundt sig ALLTID. Så kom jeg: jeg fjernet henne fra hennes kære søster, fra hennes gamle eier(som sannsynligvis alltid hadde noget godt i lommen, har jeg funnet ut) og kørte henne alene i en trailer i flere timer. Hun kom til en fremmed stall, men en fremmed ponny som selskap. Alt det var MIN skyld, og hun var sint på meg i mange måneder. Efter hånd lærte hun sig at jeg var ok. Det tok rundt ett halvt år. Efter ett år er det bare jeg i hele verden som er hennes ledestjerne og superstar. Hun kan slett ikke forstå at den nye stallkameraten, som jeg, brutal som jeg er, hentet fra hans gamle hjem i trailer for tre-fire måneder siden, fremdeles snur baksiden til når jeg kommer for å nusse med ham. Hun ser helt uforstående ut. For hans del er det helt klart at jeg er et utyske og et forferdelig menneske, som kunde fjerne ham fra alt han er glad i. Men han har begynt å humre når jeg kommer med mat...

med andre ord: Gi det tid, som flere her sier. Dyr er som oss mennesker, de må venne sig til forandringer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 min hoppe
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 17:20

havde det på samme måde for 2 måneder siden - jeg har nu haft hende samt en jævnalderen vallak i et halvt år. Jeg passede og striglede hende lige som ham - men det var kun ham, der ville kæle - han møvede sig faktisk frem hele tiden. Jeg klappede hende dagligt uden at være påtrængende. Lidt efter lidt, faktisk da jeg havde vænnet mig til den store forskel på de 2 heste, begyndte hun atpuffe og skubbe hver gang jeg kælede med ham. Hun begyndte at kalde på folden og komme hen hver gang hun så mig.

Jeg tror faktisk hun på lang sigt bliver et rigtigt nussehoved.

Det skal nævneds, at vi ikke håndfodre nogle af vores heste.

Held og lykke med dig og din hest!

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaa mon ikke
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 17:42

din hoppe ved at du er den der bestemmer og at når du kommer betyder det arbejde..

sådan har min det .. hun syntes altså ikke lige det er sjovt at skulle ud .. men forstå det ikke sådan at hun ikke vil når hun kommer ud.


Tror hun ligner mig for meget *G* jeg har heller ikke altid let ved at tage mig sammen til at ride..men nyder det alligevel stort set altid når først jeg er kommet ud *G*

hvis det er vigtigt for dig at din hest er glad for dig så må du få hende til at tænke på dig som andet end bossen der betyder arbejde.. evt ved leg /godbider eller ved at fodre hesten selv ..



0
0
Svar på denne tråd
 
 ømmm
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 19:37

Pippi (shetlændere) er heller ikke til det der nusse noget.. og det er ligemeget hvem det er.. men før i tiden ville hun slet ikke tæt på mig...


Dit problem har jeg så ikke lige oplevet..


og efter som det er din hest må det vel også være dig der er mest sammen med hende så det kan ikke være fordi at hun kender dem bedre end dig..


Ved godt at der ikke er så mange der tror på sådan noget men jeg har oplevet femskridt med Pippi..


Vær en hest.. tilbring noget kvalitets tid sammen med den.. gå på marken sammen med den, sæt dig på huk og se om den er interesseret i dig.. når du kommer hen til den så i stedet for at nusse med det samme så hils ved at puste stille på dens mule eller lade den snuse til din hånd.. Lad den "sige" hvornår du er interessant.. altså lad den opsøge dig..


Det har taget lang tid for mig at nå så langt med Pippi at hun respektere mig, men jeg synes at de mange timer i boksen er det værd... og det er overhovedet ikke fuldendt endnu..


Det er ikke sikkert at det "virker" på din hoppe, men er det ikke et forsøg værd..???


Carpe Diem: grib dagen
>>ligeved og næsten slår ingen mand af hesten<<

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider