Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Foderspiltov... Eller... Kan man have...
Forfatter: 
Dato:  27-02-2022 08:21
Foderspiltov.
Eller... Kan man have fanggitter på marken med heste...?

En af de næste tossede projekter er, at vi har en tyrekalv og en ko, som skal slagtes og i fryseren.
Og, så tænker jeg...
Hvis man alligevel skal have kvæg på ikke 100% rationel, økonomisk måde, så var det måske smart at konvertere til at støtte bevaringsarbejdet med Rød Dansk Malkerace?
Så, jeg har da kig på et par dyr med stamtavle.

Men, hvis man har kvæg og fx vil kunne få fat i dem mhp insiminering, dyrlæge, osv - så kunne det være virkelig lækkert med et fanggitter til køerne.

Men, kan man have et fanggitter på en mark heste har adgang til, uden at hestene kommer galt afsted?
Der er jo en bolt, som kan skrues af, så fanggitre ikke kan lånes - er det fint nok til det er sikkert til hverdag? Fanggitter I den ene side til køer (til hverdag ulåste) , og så foderspiltov til heste i den anden ende - det ville være genialt. Er det muligt??

Eller, skal det bare være foderspiltov hele vejen hen, og så en låge bagerst, som kan lukkes??
0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu har ...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2022 22:53

... Jeg ingen forstand på køer og slet ingen forstand på fanggitre ... Men har googlet lidi, er det noget i stil med dem her?

Fanggitter - fremtiden-as.dk

 

Dem ville jeg nok ikke turde have på en fold sammen med heste. Mest fordi heste er idioter og kan komme til skade på alt. Jeg kan sagtens forestille mig en hest få viklet et ben ind i det, eller for den sags skyld få hovedet i klemme. Som sagt, heste er idioter. Elskelige, men på nogen områder temmeligt dumme.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Just præcist
Forfatter: 
Dato:  02-03-2022 20:47
Det er netop sådan nogle fanggitre - eller lignende.

Min g(eni)ale ide er at købe et lodret gitter segment, ligesom dem man bruger til foderbordet i en heste - løsdrift.
Og så sætte vægge op imellem, så man laver en stribe af foder-spiltove.
I forlængelse af dette kunne det være mega rart at have et par fanggitre pladser til kvæg, så man kan fange dem ved behov for dyrlæge, insiminering, eller bare til at fiksere køerne når spædkalve skal have øremærke i.
Den geniale detalje er, at køerne kan være vant til at være bundet i et fanggitter, hvis det er sådan de fodres til hverdag...

Man kan fjerne boltene til hverdag, så køerne normalt ikke fikseres, når de stikker hovedet igennem.
Er det mon sikkert nok til heste?

Eller, kan jeg kun have fanggitter, hvis det er et hjørne af folden,, som hestene ikke kan komme hen til, overhovedet?

Er alternativ kunne naturligvis være "en fangebås" =eller, hvad pokker det hedder - en boks til fx ko og kalv, hvor at på den ene side af boksen er der en "arm, som kan svinges ind og fiksere koen i klemme mellem væg og fangarm - men, det er vist heller ikke helt sikkert for heste??

Faktisk er heste så idiot usikre, at de er omvandrende bevis på, at Den Geniale Gud Som Har Tænkt På Alt ikke findes - for, hvordan pokker kan man finde på at lave et dyr af 500 kg kød og samme intelligens, når det kommer til at undgå uheld, som en kalkun??
Eller også findes der en gud, han har bare en fantastisk sort humor og er ikke helt godmodig...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad Gud ...
Forfatter: 
Dato:  03-03-2022 22:09

... Egentlig har tænkt på da han skabte hesten, er ikke godt at vide. Intelligent Design er ikke altid helt så intelligent, som man kunne have ønsket sig ..

 

Jeg kan godt se det smarte i foderspiltovene og i køer, der er vant til at stå bundet i et fanggitter, men jeg tror lidt, at det er to uforenelige størrelser.

Kan du ikke lave en fangbås, som kun er åben, når der skal en ko derind, så hestene ikke kan komme derind ved et uheld? Det ødelægger selvfølgelig lidt pointen i at køerne er vant til at stå derinde = mindre stress i de situationer.

 

Du må nok afveje fordelene ved at have trygge køer i fanggitteret overfor risikoen for at komme ud til en panikslagen hest, der har fået en ny halskæde i form af et fanggitter.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider