Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Jeg har udlejet min lejlighed (langt)
Forfatter: 
Dato:  15-01-2017 13:47

Kære HN'er

 

jeg præsenterer hermed dagens dilemma som har fyldt meget i mine tanker den senere tid:

Sagen er den at jeg har haft udlejet min lejelejlighed siden 2015 til en gut som jeg ikke rigtigt kender (en kollega, til en vens kollega) men som er sød og flink og som er super glad for at han har kunnet bo der.

I mellemtiden har jeg boet hos min kæreste i den anden ende af byen.

Lejeren har betalt omkostningerne ved lejligheden i form af husleje, aconto varme, el og alle de der ting. Disse beløb var inkluderet i den faste pris han betalte hver måned (jeg har selv boet der i flere år og det var det jeg selv betalte)

Nå, men i sommer, efter han havde boet der 1 år besluttede jeg mig for at opsige lejligheden (det er en almen lejelejlighed) da jeg nu gerne ville flytte "rigtigt" ind hos min kæreste.
Jeg infomerer min lejer som spørger, om han ikke nok måtte blive boende da han ikke vidste hvor han skulle flytte hen ellers (han har været meget i tvivl om han skulle flytte tilbage til sverige eller hvad han ville. Skal lige siges han er 30+)
Han spørger om jeg ikke havde lyst til at hæve huslejen så jeg tjente lidt på at han boede der, men til det svarede jeg, at jeg ikke fandt det fair og at det ville jeg ikke. Han tilbyder derefter at betalte istandsættelse af lejligheden når han ville rykke ud på et senere tidpunkt. Det siger jeg så "ja tak" til da jeg jo i så fald selv ville slippe for at male etc.

Dette var i August 2015 og han havde boet der 1 år allerede.

Efteråret kommer og går og jeg får et indtryk at han ikke ville rykke ud af sig selv bare sådan lige - og da jeg er ved at være rigtig træt af at have adresse i den anden ende af byen, beslutter jeg mig for at opsige lejligheden per 1 feb. Dette informerer jeg lejer om i oktober og at vi skal være ude midt januar (sådan er reglerne i den forening, der skal være 14 dage hvor de kan istandsætte osv)

Og nu kommer de reelle problemer og bekymringer og de handler naturligvis alle om penge - og jeg har svært ved at træffe en beslutning omkring hvad der er fair og hvad der evt kan se grådigt ud. Det skal siges jeg er på SU og derfor ikke har særligt mange penge selv...

Min lejer har betalt en fast husleje hver måned på 6k hvilket, som sagt, dækkede de udgifter jeg normalt selv havde da jeg boede der.

Omkring efteråret vælger jeg at opsige internettet på 200kr om måneden. Selvom jeg oplyser lejer at han naturlivis nu skal betalte 200kr mindre per måned betaler han stadig 6k. Dette indsiger jeg ikke.
Omkring december kom årsopgørelsen på varmen. Jeg betaler pt 900kr aconto hver måned da det er en udsat lejlighed men årsopgørelsen har efterhånden rettet sig ind og sidste år fik jeg endda 150kr tilbage. I går endte den på 4500kr EKSTRA! Jeg var ved at falde bagover men kontakter min lejer og forklarer, at jeg helst ser han betaler da jo er ham som har brugt alt den varme!
Med jævne mellemrum har jeg været i lejligheden og hente diverse småting og der har jeg også lagt mærke til, at vinduet på badeværelset næsten altid stod åebn, og med åben dør til resten af lejligheden, mens de 2 radiatorer har været skruet op på 5. OGSÅ når han har været på ferie...!
(Det skal siges at jeg selv er en seriøs frossenpind men aldrig havde jeg modtaget så stor en ekstraregning med undtagelse af det første år. Acontoen har derefter justeret sig så det passede med mit varmeforbrug året igennem. Inden han flyttede ind havde jeg selv boet der i 5 år)

Jeg forklarer dette til lejer og han forklarer at han nok skal betale. Indtil videre har han betalt 2/3 af regningen som bliver delt op i 3 bidder. Næste betaling på 1500kr falder 1 feb.

Nå, men jeg havde jo så opsagt lejligheden og forklarer vi skal være ude d. 14 januar. 1 januar indbetaler han 6k igen til husleje og jeg finder, tilfældigt, ud af at han flyttede sine ting allerede d. 6 januar (møblerne etc var mit, jeg gav ham lidt af køkkentingene som alligevel skulle smides ud/gives væk og han købte mit 42-tommer LED-tv for 1000kr da det alligevel skulle sælges. Hans kollega køber min vaskemaskine for 500kr. #win).

Jeg kommer op og kigger lejligheden sådan rigtigt igennem og ser for det første at badeværelset er MEGA klamt. Fordi han har haft vinduet stående åben 24/7 har der samlet sig rigtigt meget skimmelvækst mellem fliserne (adr!) og i køkkenet er det lakerede fyrretræs gulv blevet nærmest SORT foran vask/komfur. Og sådan så det IKKE ud dengang han flyttede ind og hvordan det overhovedet kan lade sig gøre at ødelægge gulvet på den måde aner jeg ikke!

 

Vi sms'er omkring rengøring af den her lejlighed og jeg nævner at jeg nok ville gøre det selv (det var så inden jeg så hvordan der så ud!) men han foreslår selv at finde professionel rengøring. Jeg presser lidt på at han finder nogen fordi jeg gerne vil have, at han selv fikser denne rengøring efter jeg har set hvor nasty der er (det skal også lige siges jeg læser til eksamen så har slet ikke tid til de her ting heller)

Der kom nogen ud fredag, jeg ved han har betalt 1000kr for. Jeg tjekkede op på deres arbejde lørdag. Badeværelset blev overraskende pænt igen, men de har sløset andre steder feks i køkkenskabene og væggene er heller ikke vasket ned som ellers aftalt. Dette har jeg informeret min lejer omkring da han trods alt har betalt. Jeg har ikke hørt fra ham endnu og synet er i morgen, mandag. Han mangler også stadig at give mig nøglen. Jeg sms'ede ham igen for et par timer men har stadig intet hørt...

Selve malerarbejdet har jeg beslutte af foreningen må tage sig af. Vi har en A-ordning så jeg aftjener 1% til normalinstandsættelse hver måned. Jeg har nu 78% på den konto dvs. foreningen betaler 78% af maling af vægge og lofter. Træværk kommer så ved siden af og der er jeg spændt på hvad de siger. Jeg har en depositum på 7300kr de kan tage af (de penge har jeg afskrevet i mit hoved og forventer ikke "rigtigt" at se dem igen) så med lidt held overstiger malerarbejdet ikke 15.000kr inkl. træværk. Der skal kun males 2 gange.

Gulvene skulle jo så ordnes da de ikke hører under normalistandsættelse. Jeg har selv sørget for at få dem fikset professionelt og til en rigtig god pris!
Men et eller andet sted ser jeg gerne at min lejer også spytter i den bøtte - køkkenet så trods ud af H****** til og gulvet derude krævede lige så meget tid som resten af lejligheden ifølge gulvmændene. Jeg vil derfor gerne at min lejer spyttede et sted mellem 1000-2000kr for gulvene også.

Men det er så her, jeg er rigtigt meget i tvivl - for er det fair?

  • Han betalte jo fuld husleje for denne måned selvom han kun var der 1 uge (men det er jo lidt the name of the game, i sådanne foreninger er man som regel ude 14 dage før løsningsdatoen, det er reglen)
  • Han har også betalt rengøring (som måske ikke har gjort det nok plus de tog faktisk de rengøringseffekter jeg havde efterladt dernede. Øh, wtf :S) så ved ikke om jeg pt bliver bonnet for ekstra rengøring af foreningen - det finder jeg formentligt ud af i morgen
  • Selvom han dengang sagde han nok skulle stå for istandsættelse hvis han fik lov til at blive boende, betaler jeg nu selv ca 25% af malerarbejdet udført af foreningen. Jeg smed ham jo også ud selv til sidst og vidste derfor ikke, om vores aftale med at han skulle istandsætte stadig var gældende. Dertil kommer dog, at han fik 6 måneder ekstra i lejligheden hvor jeg stadig betalte licens og indboforsikring - udgifter som jeg nu kan afmelde til ca 400kr om måneden.
  • Min lejer betalte 200kr om måneder for meget i ca 4 måneder efter internettet blev afmeldt.
  • Gas og el-regninger har passet ok, dog steget lidt i forhold til dengang jeg boede der men ikke noget decideret nævnværdigt. I mit hoved er det blevet udjævnet med de 200kr han betalte "ekstra" i nogle måneder.
  • Han skylder stadig ca 1500kr for varmeregning som falder 1 feb. Dertil ved jeg ikke hvordan det foregår med varmeafregning til næste år og hvorvidt jeg i December næster år får smidt en regning i nakken for den sidste 6 måneders periode at lejemålet (juli '16 t.o.m januar '17) - hvor min lejer også boede der og fyrede for gråspurvene. På 1 år var ekstraregningen jo 4500 så for 6 måneder må det vel være omkring 2k?? :S
  • Gulvet: jeg så gerne at han smed et sted mellem 1000kr og 2000kr for udbedring af gulvet.

 

I alt løber vi jo op på, at jeg gerne ser at han giver mig mellem 1-2000kr for gulvene, 1500kr for den sidste varmeregning og nok også omkring 2k til at dække varmeregningen for Juli '16 t.o.m januar '17. Men er det fair? Er jeg grådig?
Han har jo også betalt for rengøring men det er jo primært efter hans eget svinerne i badrummet.

Det skal siges han ikke har indbetalt et depositum og det er min egen skyld men jeg er sq for flink til det her. Jeg fortryder også mega meget jeg lod ham bo der 6 måneder mere da det har kostet mig bekymringer og stress og jeg skal til eksamen i morgen så hele den her flytning har været enormt presset og det ville have været meget bedre for mig, hvis jeg havde holdt fast i at smide ham ud i sommers. Men jeg har selv været hjemløs og ved hvor svært det er at finde et sted at bo så jeg lod mit hjerte løbe afsted med mig og nu står jeg her :/

Beklager det voldsomt lange indlæg, håber i stadig er med

Og hvis nogen har en tip om hvordan det fungerer mht varmeregning når man flytter må i meget gerne informere mig. Jeg syntes ikke varmeselskabet gav et særligt godt svar men jeg kontakter dem igen i løbet af ugen.


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Avs!!!!
Forfatter: 
Dato:  15-01-2017 17:00

For det første, så har man ikke umiddelbart ret til at udleje hele sin almene bolig, uden boligselskabets godkendelse. Der er en lang række regler omkring det, siger min bror, der er driftsleder i en afdeling af et alment boligselskab. Han har været på særlige kursus i den slags love og regler.

Hvilket betyder, at uanset hvad du har aftalt med ham gutten, og uanset hvilke skader han har påført lejemålet, er det udelukkende dig, der hæfter for det. Juridisk er der ikke noget af det, du kan stille ham til ansvar for, og slet ikke, da der ikke foreligger lejekontrakt mellem jer.

Du kan prøve at tale til hans bedre jeg, men ellers må du æde hele regningen selv, og se på det som sure lærepenge.

Det er rigtig surt, og dumme penge at skulle finde, hvis han ikke er samarbejdsvillig.








Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

2
0
Svar på denne tråd
 
 juridisk ansvar
Forfatter: 
Dato:  15-01-2017 17:07

Nu har det heller ikke noget at gøre med det juridiske ansvar overhovedet men mere hvorvidt jeg kan tillade mig at stille øvrige økonomiske krav til ham ift hvad han har betalt af husleje osv. Jeg har slet ikke spurgt omkring tilskud til at fikse gulvet endnu da jeg ikke kan gøre op med mig selv om jeg rent etisk kan tillade mig det eller om jeg vil virke grådig.

I sidste ende syntes jeg jo at det skal gå fair op for begge parter - uanset om der foreligger juriske krav eller ej; jeg er mere ude i det menneskelige aspekt :)

Jeg er ikke så nervøs for at han ikke betaler de sidste 1500kr på varmeregningen - men jeg har det også samtidigt super dårligt med at gå at huske ham på at han altså lige skylder for det og det... Og jeg smider jo nok også en varmeregning mere efter ham for det sidste halve år af 2016 og derfor kan jeg ikke lure om jeg kan "være bekendt" også at bede ham yde tilskud til gulvet.

Nu havde han jo sagt han ville istandsætte når han fraflyttede hvilket han jo ikke har gjort...

Jeg har i øvrigt stadig ikke hørt fra ham ang nøglen og synet er kl 10.45 i morgen, arrrg


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vend den om
Forfatter: 
Dato:  16-01-2017 10:14
Som der bliver antydet ovenfor - selvom man forsøger at være flink og fleksibel, så er der mange, komplicerede regler.

Der er LLO, lejernes landsorganisation, men personligt synes jeg at der mangler en udlejers landsorganisation.
Så ikke professionelle kan få råd til at gennemskue reglerne - så det er mere overskueligt hvordan man er fair og følger regler uden at falde i faldhuller.

Når, men siden du ikke har en TARDIS (Google BBC, Doctor Who og TARDIS) kan du ikke gå tilbage i tid og lave kontrakt og sikre dig et dispositum.

Men, hvis du havde boet til leje og forbrugt mere vand, varme og el end acontobeløbet, ville du ikke mene at ligesom at hvis et overskud refunderes, så vil du have pengene - og hvis der er efterregning, så må det være dig der betaler?
Hvis du har lavet borehuller, slidt lak i stykker osv, så er det jo nemt at se på regningen for istandsættelsen, hvad det punkt kostede. Og så kan man kigge på det...
Jeg er selv en af de idioter, som ikke gider gøre rent. Jeg går en tur med hunden, og håber manden støvsuger imens. (Det gør han faktisk nogen gange, hunden mener at vores støvsuger er farlig og hun skal beskytte os ved at blæse den væk med sin gøen..) Men generelt er vi begge idioter til at gøre rent, så vi skal helt sikkert have en professionel ud, når vi flytter.
Det kan aldrig blive dit problem, at han kender sine begrænsninger. Den rengøringsassistent har intet med dig at gøre.
De 200 kr pr måned putter du naturligvis ikke i lommen, men modregner.

Summa summarum...
Regning til gulv modbetales ca af 200 kr for meget pr måned.
Så, der er kun varmeregning tilbage.
Problemet er ikke pris i penge, men i tid med bekymring.

Hav det godt derude
0
0
Svar på denne tråd
 
 så fantastisk
Forfatter: 
Dato:  16-01-2017 14:39

Det er da en glæde at læse sådan et indlæg. Han opfører sig pænt og du opfører dig pænt. Ingen af jer er begærlige eller ligeglade.

 

Jeg ville ikke være bekymret, med den historik i begge har, for at betale og bringe tingene i orden.

 

du skal jo ikke have dårlig samvittighed over at varmeregningen er blevet større, fordi han har brugt meget mere varme end du plejer.

 

En anden gang vil det være en god idé at opgive huslejen for sig, og derefter et aconto-beløb til forbrug, som så kan reguleres.

 

Jeg synes du skal opstille et regneark med alle de huslejeindtægter du har fået fra ham samt alle de rene udgifter der har været på husleje og forbrug, samt en 3. kolonne til istandssættelse, som i så kan tale om, hvad der er rimeligt.

 

Som i tidligere har kunne blive enige om tingene, er jeg meget overbevist om at i begge også vil være fair omkring dette. MEN, man kender jo aldrig rigtig folk. Men jeg tror nu på jer 2

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider