Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Moms på bog fra England
Forfatter: 
Dato:  22-12-2016 08:20

Jeg har købt en bog fra The Guardian Bookshop, som har adresse i London.

 

Købet er blevet pålagt dansk moms i forbindelse med faktureringen, og jeg er nu ude i en palaver med forretningen, fordi jeg jo ikke mener, der skal tillægges dansk moms på køb indenfor EU, og det fremgår ingen steder, at varen skulle være sendt andetsteds fra.

 

Vedkommende i support, som jeg skriver med, påstår nu, at det er det danske skattevæsen, der afkræver dem moms på ordrer til DK - inde i forretningens faktureringssystem! Normalt er det vel sådan ved import, hvor der skal moms på, at dette sker, når pakken 'fanges' i tolden?

 

Er der andre, der har prøvet noget lignende?

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dansk moms
Forfatter: 
Dato:  22-12-2016 10:54

Hej

 

Som udgangspunkt vil jeg sige at det er den engelske moms der skal betales, men reglerne er vist en smule kringlede

 

www.skat.dk/ skat.aspx?oId=1615423&vId=0

 

Går ud fra at du køber den som privatperson og ikke firma.

 

Hilsen Anne

 


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-12-2016 11:34

Kort fortalt: det har at gøre med omfanget af deres virksomhed i dk. Du har ret i at der som udgangspunkt ikke skal betales moms og told ved handel indenfor EU, men når virksomhedens omfang i dk er tilstrækkelig stort (over 50.000 kr., så vidt jeg lige husker) skal den momsregistreres i dk.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Første svar....
Forfatter: 
Dato:  22-12-2016 14:32

....er korrekt. Nr. 2 svar er ikke korrekt.

 

Når man handler i et andet EU-land som privatperson, skal der betales moms i det pågældende land, i dit tilfælde den engelske momssats. Omfanget af virksomhedens salg til f.eks. DK er dig uvedkommende, da du skal svare engelsk moms, uanset hvad. Og nej, en udenlandsk virksomhed der sælger varer over nettet til DK fra London skal IKKE momsregistreres i DK. Og nej, SKAT opkræver ikke noget fra udenlandske forretningers faktureringssystemer, da de slet ikke har adgang til disse, godt nok kan de være nidkære, men dette har de hverken hjemmel eller formåen til, hverken i DK eller i udlandet:-)

 

Det lyder mest af alt som om at firmaet benytter sig af den generelle forvirring der hersker omkring moms til at flå dig lidt ekstra. Prøv lige at forhøre om de så også¨vil lade sig nøje med Luxemburgs eler Maltas momssatser (de laveste i EU), hvis du skulle få lyst til at prøve at handle derfra:-)

 

KUN hvis man har et moms-nr. og køber ind som virksomhed, kan man undgå at skulle svare moms i det EU-land man køber varen. Hvis man sælger varen videre i DK, skal man derimod pålægge varen dansk moms.

 

Der er ingen told ved handel mellem EU-lande, dog er der afgift på nogle varer, som man skal opkræve på vegne af SKAT ved import med henblik på videresalg i DK,. f.eks. sukkerafgift, afgift på sodavand, biler, osv.

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

2
1
Svar på denne tråd
 
 Momsforvirring
Forfatter: 
Dato:  23-12-2016 17:40

Tak for svar til alle

 

Det bekræfter jo, hvad jeg selv har forstået i forhold til, at jeg kun skal svare dansk moms, hvis bogen er sendt fra et sted udenfor EU.

 

Det er heldigvis ikke en formue, det drejer sig om for mig, men hvis forretningen gør det samme for alle deres EU-kunder og satser på, at ingen gider forfølge sagen, så ender det med en ganske pæn sum penge ned i lommen på dem.

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  23-12-2016 18:42

VIl lige lægge ud med at understrege, at jeg ikke er videre kyndig i moms-regler ved handel i udlandet. Men jeg tænker om der ikke KAN være noget om det der skrives i svar nr. 2?

Jeg har førhen købt hundefoder o.l. ved zooplus i Tyskland og England. Det var ret mange penge der kunne spares. Men det ende netoop med ikke at være ret meget billigere, fordi de solgte så meget til DK (de har så siden åbnet en dansk afdeling, så i dag er det nok ikke så aktuelt).



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 tja....
Forfatter: 
Dato:  23-12-2016 22:04

Jeg har arbejdet med import og eksport i en hel del år, men er aldrig blevet afkrævet en momsregistrering i udlandet. Ej heller er mine udenlandske leverandører blevet mødt med krav om registrering i DK, selvom vi snakker noget større beløb end det der nævnes i svar nr. 2.

 

Men det er meget let at tjekke; Hvis en virksomhed siger at den er registreret i DK, så bed om deres danske CVR-nr. og validér det herefter på cvr.dk. Ligeledes er det let at tjekke om en virksomhed er registreret i EU, det gøres i EUs VIES-register - et rigtigt godt værktøj også når fupfirmaer og andre spammere og phishers skal sorteres fra.

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nye regler
Forfatter: 
Dato:  23-12-2016 22:29

Djensen normalt så er jeg helt med på dine svar, MEN der er faktisk kommet nye regler, så jo handler man med forbrugere så skal man registreres i landet forbrugeren er fra og her skal man så følge momssatserne i landet og afkræve den moms det pågældende land har.

 

læs mere her europa.eu/youreurope/business/vat- customs/cross-border/index_da.htm


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  24-12-2016 11:40

Men så tager du fejl, Djensen.

Jeg er dog som skrevet ikke sikker på beløbet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 moms osv.
Forfatter: 
Dato:  24-12-2016 22:41

Jeg købte sidste år en hesteklipper fra England og betalte ikke dansk told og moms, da det var fra en land i EU.

Kan det være fordi, de er ved at melde sig ud, at det nu giver problemet?

Jeg handler lidt småting til eget forbrug i Indien og der kommer der en opkrævning på og det sker via DHL.


 

www.staldlauenborg.dk

Salg af smukt designet pandebånd

Smuk palomino hoppeplag sælges ( se profil )

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nye regler
Forfatter: 
Dato:  25-12-2016 19:27

Det er ikke udmeldelse eller andet, men nye regler der er gældende. Hvis firmaerne har en omsætning i dk på over 50 tusind årligt skal de opkræve dansk moms, præcis som danske firmaer skal.

 

Det er gældende for alle firmaer i Eu, der handler med private forbrugere, og er vist vedtagt pga den skævvridning det giver at forbrugerne kan købe varer uden moms i andre lande og dermed fravælger at købe i dk.

 

Reglen er trådt i kraft i 2016 og derfor vil mange have oplevet at købe varer uden de nye regler, både sidste år, men også i år, hvis firmaet ikke forventer omsætning over de 50 tusind i dk. Og måske også fordi det ikke har været tydligt at der er nye regler.

 

Jeg ved heller ikke hvem der er kontrol-organ på det, da det må være omfattende at kontrollere om firmaerne "snyder", men som med alt andet så er det vel firmaets eget ansvar.

 

Men uanset, så er forretningen ts omtaler altså IKKE ude på at snyde folk, som der står skrevet, de følger såmænd blot de regler der sættes op, og hatten af for det ;)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Forklaring
Forfatter: 
Dato:  25-12-2016 19:43
Jeg har i mellemtiden fået dokumenteret svar fra forretningen, og det forholder sig sådan, at man ganske rigtigt normalt ikke skal svare dansk moms på varer købt i et andet EU-land.

UNDTAGEN når det lige gælder _bøger_ fra UK, fordi lige netop bøger (og lignende) er fritaget for moms (VAT) i UK, og de danske myndigheder derfor mener, man skal svare fuld dansk moms ved køb fra UK.
Det samme sker - og præcist med samme fremgangsmåde - hvis man køber hos fx Amazon.

Så lærte jeg det.... jeg har selvfølgelig takket forretningen ydmygt for en ordentlig forklaring, og nu vil jeg bruge resten af julen på at nyde min fantastiske billedbog: https://www.theguardian.com/uk-news/gallery/2016/nov/28/lost-england-photographs-from-1870-to-1930



Nu med skovtursquarter

 

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider