Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Forskellen på Andlusieren og frieseren
Forfatter: 
Dato:  17-11-2016 21:26

Hej, jeg vil meget gerne vide hvad foreskællen på Andalusieren og frieseren. Jeg har altid bedst kunne lide Andausiern men man kan bare ikke rigtig købe dem i Danmark, så jeg tænkte lidt på frieseren som også er skøn, men hvordan er de forskellige med temperament?


Heste er et billed, der kun gør sig levende, får dem som har hængt det op.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Andalusier
Forfatter: 
Dato:  17-11-2016 22:00

Det som tidligere blev kaldt for Andalusiere, hedder korrekt Pura Raza Española forkortet PRE, og der avles faktisk en del af dem i DK.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ok tak
Forfatter: 
Dato:  17-11-2016 22:02

Tak, vil du ikke give et link til nogle der sælger dem?

 


Heste er et billed, der kun gør sig levende, får dem som har hængt det op.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-11-2016 09:19
Der er to P.R.E og en frieser i stalden, hvor jeg har hest - ingen af dem er mine.

Frieseren virker faktisk temmelig rolig. Bliver han forskrækket bliver han meget stor, fordi han rejser halsen heeelt op i himlen og så får han meget høje frieser knæløftninger. Jeg tror også godt, at han kunne finde på at tage en spurt, hvis han blev forskrækket.

De to P.R.E-damer bliver temmeligt indebrændte når temperamentet løber af med dem. Den ene kan godt finde på, pludselig at komme skråt-sidelæns gennem ridehuset uden varsel, men hun stikker ikke af som sådan.
De bliver begge to på jorden (stort set) bukker ikke og smider ikke af, men det er et par temperamentsfulde damer.
De er søstre, så om det bare ligger til familien eller det er typisk for P.R.E. det ved jeg ikke.

Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvad jeg ved
Forfatter: 
Dato:  18-11-2016 10:10

man skal tænke på at PRE og frieser er avlet til to meget forskellige ting..

PRE skal bruges til at drive kvæg og være i tyrefægterarenaen.

Frieseren var stridshesten/kørehesten.

 

Så kort fortalt så skal PRE hesten være lynhurtig og reagere på MEGET lette signaler fra sin chauffør.

 

Friseren skal være mere nervefast og behøver måske ikke reagere så hurtigt.

 

Det passer faktisk meget godt med hvad jeg oplever.. PRE hesten er følsom og reagerer lynhurtigt på rytterens signal også hvis den misforstår en.. så det kræver en rytter, der rider for lette hjælpere og har meget styr på præcise signaler.

 

Frieseren er nok lidt lettere at ride ud fra temperamentet, men deres rejste hals stiller krav til rytteren ikke bare bøje nakken og derved smide ryggen.. men virkelig få dem redet bagfra..

 

Skal dog siges jeg ikke har erfaringer med selv at ride dem.. men hvad jeg har fået fortalt af ejere af disse racer..

 

synes faktisk det er to racer der faktisk ikke helt er sammenlignelig..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har ikke
Forfatter: 
Dato:  18-11-2016 10:53

redet frieser, men de PRE'er/andalusiere, jeg har redet, har haft en god portion temperament og været meget lette til bens - stor motor. To af de PRE'er, jeg har prøvet, lettede på forbenene, hvis de blev forvirrede/frustrerede. Ikke sådan rigtigt stejle, men hvis man lagde mere pres på dem, så var det nok der, det endte.

 

Jeg har redet en enkelt lusitano og kendt nogle stykker, og hvis man vil have udseende og egenskaber, der minder om PRE'en, men et mere medgørligt temperament, så ville jeg kigge i den retning.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-11-2016 17:36


Jeg har kun erfaring med frieseren, som er en meget rolig og venlig hest. Lækker at ride på, men stiller store krav til rytteren pga. den velrejste hals.
Kan godt være lidt en kylling, men uden voldsomme reaktioner - skal bare overtales i ro og mag.

Frieseren har tit problemer med dårlige hove og den store hårpragt kræver megen pleje.

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 PRE...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2016 18:38

Du kan finde mere om andaluseren/Pura raza espanola på http://www.pre-horse.dk

 

Jeg har redet nogle stykker gennem de sidste år.
Min oplevelse er er de har et meget mere stabilt sind end de vamrblod jeg er stødt på.
Mere samarbejdsvillig hest er svær at finde!! Men ja, da er meget opmærksomme på deres rytter hvilker i mine øjne kun er en fordel! Men det kræver selvfølgelig at rytteren har styr på sig selv og sine hjælpere.

 

Prøv at skriv til nogen af avlerne/bestyrelsesmedlemmerne - de er generelt meget villige til at vise deres heste frem og fortælle om racen :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Pre.....
Forfatter: 
Dato:  19-11-2016 20:49

Jeg har en pre-vallak på 4½ år. Han har det mest fantasiske temperament. Meget sød og vil gerne please sin rytter.

Han er dog ikke den modigste, så han kan godt blive bange for ting.

Min erfaring med pre er, at de har et medgøreligt og venligt temperament.

Jeg kender ikke så meget til frisere, og er heller ikke så vild med dem.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tidligere tider
Forfatter: 
Dato:  22-11-2016 10:41

Hej,

 

I barokken og renæssancen var de to racer ikke så langt fra hinanden som de er i dag. Der findes f.eks. et kendt maleri af Christian den 4. i kapriole på en frieserhingst, der er let og elegant og helt anderledes end den type frieser vi ser nu om dage, og selv de mere sporty af modellerne. Dengang lå den noget tættere på det, der blev anset for den ideelle ridehest, lige som frederiksborgeren. Efter at behovet for en hest til nærkamp blev overflødig (væsentligste årsag var indførelsen af skydevåben) og heste skulle bruges til bredere og hurtigere angrebsfronter. Det krævede ikke så præcis ridning og så veluddannede heste, og derfor blev avlsretningerne lavet om. Mange af hestetyperne blev desuden ændret, så de fandt anvendelse som køreheste, arbejdsheste o.lign.

 

Europas daværende hesteracer blev i et vist omfang blandet med hinanden. En frederiksborghingst Pluto der blev brugt i Lipizzaneravlen er et af eksemplerne. Så dengang var den ideelle ridehestetype også relativt ens, lige som det er med varmblodshestene nu.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider