Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hesterace til rytter på 95 kg
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 01:27

Jeg håber en dag at få en skovturshest til små hyggelige ture.

Jeg er dog gået op i vægt af forskellige årsager siden jeg sidst red regelmæssigt. Og er egentligt blevet en anelse usikker på hvilken type/race af hest der vil egne sig bedst til en tung rytter på 95 kg.

Jeg selv drømmer om en dejlig fjordhest eller Islænder af den gammeldags runde type. Jeg bryder mig ikke om at ride på alt for høje heste da jeg ikke selv er specielt høj. Mit komfortable niveau er mellem 140-150 cm stg.

Hvad mener I man bør vælge af hest/pony til en som mig? Og er der andre der vejer nogenlunde hvad jeg gør som vil vise billeder af sig selv på hesteryg? :)

4
5
Svar på denne tråd
 
 megaponyer
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 08:26

Det ermit indtryk, at det efterhånden kniber med "gammeldags" islændere.

Men et nogenlunde stort eksemplar af fell pony eller highland pony skulle kunne klare det uden besvær, når den ellers er i træning.

3
8
Svar på denne tråd
 
 Det er...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 10:09

...superfint, at du tænker over din vægt - men du skal nok noget op i hestestørrelse for at være sikker på, at hestens rygmuskulatur kan klare det i længden.

Jeg ville gå efter en oldenborger, en god, gammeldags renstammet, af typen med hove som tallerkener og et hoved på størrelse med en køkkenvask. De har som regel et elskværdigt temperament, ikke helt ulig fjorDhestene.

 

Pøj-pøj med jagten

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

19
1
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 10:44

Hatten af for at være realistisk, og ikke tænke "jeg taber mig til en pind, når jeg først får en hest"

 

Hvis du tager udgangspunkt i 20% reglen, så skal du have en minimum 500 kilo hest, og bortset fra at hestens egen overvægt tæller fra, så har jeg tilgode at møde en fjord eller islænder i den vægtklasse.

 

Næste problem er at du skal have plads til en sadel, der passer til din størrelse, der skal være en ryg, der er lang nok til en 17,5/18 tommer sadel. Igen, ryglængde og stangmål skal passe sammen, og selvom min Quarter er længere end høj, betyder det snarere at hans ryg er svag, end at der er udnyttelses kapacitet til mere.

 

Som Sif nævner ville jeg også kigge på en Oldenborg, der findes en del knap så høje men bredtbyggede modeller, og de er efterhånden gennemavlede til ridebrug.

 

Alternativt er der Quarter/Paint, hvor du kan finde 600 kilos kampvogne på 150 cm, men de er sjældne i Danmark, og noget højere i pris af samme årsag.

 

Jeg har en Connemara hoppe af gammel type på 145 i stang, og hun er en bred maskine med en halv meter mellem forbenene og nogle ordentlige knogler og rammer, hun vejer max 450 ideelt, og selv hun er ikke til 100 kilo rytter og udstyr.


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

11
0
Svar på denne tråd
 
 Hesterace og vægt
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 10:44

Jeg tænker at du primært skal fokusere på at lede efter en hest der kan bære og passe en 18,5" sadel som du jo formodentlig ender i.

- dette er et gæt, da jeg ikke kender din buksestørrelse og dermed ikke præcist kan udtale mig om hvilken størrelse sadel der vil passe til din mås ;-)

 

Det vil altså sige at din størrelse mås udgør det vigtigste kriterie når du kigger hest, fordi du har en fysik der stiller krav til hestens bygning.

 

Med fare for at komme til at lyde ufølsom, så tror jeg ikke at det er realistisk for dig at stille krav til en max højde, uanset hvad du føler dig bedst tilpas på.. Det krav er nemlig ikke realistisk udfra betragtninger omkring din vægt/sadel størrelse.

 

Så mit bud er at du enten må vænne dig til tanken om at ride på en hest der kan gå med den størrelse sadel som du kræver eller at gå i krig med at tilpasse din mås/vægt til den størrelse sadel som din drømmeehest kan bære.

 

Så mit bud er en robust hest med en fysik og krop der kan bære en 18" sadel.. Lige der er en Renavlet oldenborg et glimrende bud, da den også temperementsmæssigt er forenelig med dine ønsker..

 

Så "groft" sagt, mindre mås eller større hest ;-)

8
0
Svar på denne tråd
 
 Str. hest.
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 11:48

 

Du skal gange din vægt med 5 så får du den vægt som din kommende hest skal veje. 95 * 5 = 475 kg hest.

 

Har læst at gennemsnitsvægten for en fjordhest er 450 kg. Tror den er lidt højere hos haflingeren.

Highlandponyen er ikke ret almindelig i Danmark, men en islænder får du nok svært ved at finde i den str. :)

 

Der er nok en del flere racer der vil være egnet til dig, feks. Tinkeren eller en frieser. Min frieser var 152 cm i stg. og vejede ml. 600 og 700 kg

 

Der er i mine øjne forskel på om man er 'for stor' pga. sygdom eller usund levestil. Uanset årsagen så er ridning og samværet med heste en af de ting som kan bringe noget livsglæde ind i ens verden. :)

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

3
5
Svar på denne tråd
 
 Jeg tænker også....
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 11:58

Jeg tænker også, at du skal op i "noget hest", for at få noget der har krop og ryg til at kunne bære dig - især når du kun vil ride "ikke så tit", hvorved hesten jo reelt ikke har toptrænet muskler til at bære dig, men skal "klare sig" med det den får af at gå på fold.

 

Nu er jeg heller ikke en sylfide - jeg ligger på de 83-86 kg alt efter tid på måneden, og jeg er realist mht at jeg ikke taber mig det store, men nok heller ikke tager mere på. Min vægt har været stabil i flere år :-) Til gengæld rider jeg mine to heste på middelsvært plan, så både de og jeg er "i form" til ridning :-)

 

Jeg har så en "en bred lavbenet lettere gammeldags af type" ollebolleblanding - på en god dag 165 cm i stang, god afstand mellem benene, ca 600 kg hest.

MEN rent faktisk burde han kun gå med en maks 17 tommer sadel pga hans ribben. Han har så altid gået med en Isabell werth Wintec dressursadel i 17,5 tommer, og har aldrig haft gener i ryggen - hvilket dyrlæger og kiropraktorer har tilskrevet "god ridning".

Min vurdering er, at det har været bedre for mig at kunne være i sadlen, for så har jeg kunnet ride bedre, end hvis jeg var most ned i en 17 tommer. Et alternativ kunne være at købe en af de dyre "kort rygssadler" - men det har min pengepung ikke lige haft råd til....og når nu hesten ikke har gener :-)

 

Min ollebolle er den sødeste, rareste og mest ridelige hest man kan finde :-)

 

Her er et billed af os

Billede

 

Men ellers ville jeg også tænke måske noget quarter - de er ikke så store i højde, men brede og med et godt temperament.

 

mvh Charlotte

7
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 12:42

Det lyder måske lidt hårdt, men hensynet til hesten må altid komme i første række og derfor må du erkende at du ikke bør ride på nogen som helst hest før du har tabt dig væsentligt.

 

Det er ikke en menneskeret at ride og nu skriver du at du ikke er særlig høj, så din vægt er så vidt jeg kan læse pga overvægt, så jeg vil mene at du skal tabe dig mange kilo før du sætter dig op på en hest.

 

 

Vh Charlotte , som fik af vide som barn at hun var for tung til en pony og derefter gjorde en indsats for at tabe sig.

 


Heste lyver aldrig

12
29
Svar på denne tråd
 
 Takker
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 15:04

Mange tak for alle de gode kommentarer og tanker I kommer med. Det bliver helt sikkert taget med i overvejelserne.

Jeg er ikke normalt følsom omkring min vægt, men lige den sidste kommentar kunne jeg godt have været foruden. Jeg har slet intet skrevet om grunden til min overvægt, så synes det er meget fordomsfuldt at skrive på den måde.

Det er netop pga sygdom at jeg vejer det jeg gør, jeg får flere slags medicin som gør at jeg ikke kan tabe mig. Min vægt er dog ret stabil på de 95 kg gennem de sidste par år.

Jeg vejede 65 kg da jeg sidst red og har netop pga sygdom undværet en hobby som jeg har elsket utroligt meget. Nu føler jeg mig endelig klar til igen at gå igang, så jeg bliver egentligt lidt ked af den kommentar.

Jeg red araber og fjordhest dengang jeg vejede 65 kg. Og jeg ved da så udemærket godt at en spinkel pony/hest er alt for lille til mig som jeg er i dag. Hvilket netop er grunden til at jeg spørger ind til om mine ønsker/tanker er realistiske.

Jeg er 165 høj med korte ben til de af jer der måske kunne bruge den oplysning til noget :)

12
3
Svar på denne tråd
 
 tyksakken
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 15:13

Her er et billede af mig der muligvis/muligvis ikke er for fed til at ride. Jeg vejer 94,5 på det her billede.

Billede

 

9
1
Svar på denne tråd
 
 123445235
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 15:46

Som en skriver, så skal du nok kigge efter fx. Oldenborg af den gammeldags-type eller en god solid DV med et godt sadelleje

Jeg vil også mene at du er for tung til islænder og fjordhest. Jeg vejer selv omkring 78 kg og jeg ville ikke selv ride islænder eller fjordhest pga. min vægt. Jeg går så heller ikke efter 20% reglen, jeg synes ikke man bør veje meget mere end max 15% af hestens vægt.

 

4
1
Svar på denne tråd
 
 Oldenborger
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 16:38

Det vigtigste for mig er ikke racen, men mere temperamentet. Jeg har altid elsket islænder og fjordhest da jeg har redet disse. Har aldrig prøvet en oldenborger eller en Irish Cob, men de to kunne sagtens være gode muligheder også. Den højeste hest jeg har redet var 175 stg og det var svært for mig at styre ordentligt med benene. Men en robust hest på 160 burde kunne gå :)

Jeg vil ihvertfald undersøge mulighederne for en større og mere robust hest :)

8
1
Svar på denne tråd
 
 Årsag....
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 16:45

Jeg er selv overvægtig og over min personlige grænse for, hvad jeg vil byde en hest.

Jeg er uenig med Anette i, at der er forskel på, om man er for stor pga sygdom eller pga usund livsstil.

Årsagen til at man er for tung, er da (set fra hestens synspunkt) fuldstændig irrelevant. Hesten kan da ikke mærke forskel.


18
1
Svar på denne tråd
 
 DitteH
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 17:00

Selvfølgelig, vægt er vægt uanset hvorfor man vejer for meget eller for lidt :)

Det er nu heller ikke det jeg påstår, jeg er overvægtig uanset grunden. Blev bare harm over Charlotte/4muler som bare gik ud fra at jeg er tyk bare fordi jeg ikke gider tabe mig. Og derfor ikke skal ride overhovedet.

Jeg ved ikke hvad en mand gør hvis man ikke må ride når man vejer 95 kg.

5
7
Svar på denne tråd
 
 Hatten af
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 17:06
For ts.
Jeg synes, det er modigt af dig at være ærlig om din vægt og lægge billede op.

Må tilslutte mig de, der anbefaler oldenborgere, der er det til at finde en robust hest, med alle 4 ben på jorden, der heller ikke er så stor.

Må også sige, at jeg synes det er en træls kommentar som charlotte 4 muler kommer med. Selvfølgelig er der en hest til rytter på 95 kg (tror da, der er mange mandlige ryttere i den vægt klasse), men som flere også nævner er det ikke lige de racer ts har i tankerne i sit oplæg.
11
3
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 17:35

Det kan godt være det er trælst at få af vide at man er for tung til at sætte sig op på en hest når man er markant overvægtig. Jeg er samme højde som dig og vejer 60 kg og jeg er da ikke åleslank.

 

Der er forskel på at veje 95 kg pga overvægt eller om man er høj og muskuløs, da man bærer sin krop anderledes ved normalvægt ifht overvægt.

 

Jeg skriver netop at jeg selv fik af vide som barn at jeg var for tung til en pony som jeg gerne ville ride på, så hvis jeg kunne tåle at få det af vide som barn hvorfor kan du så ikke? Jeg tager ikke stilling om du har prøvet at tabe dig eller ej, ej heller om det er synd for dig eller ej, jeg svarer kun ud fra det du selv skriver og mener at hensynet til hesten/ponyen kommer i første række. Der har været en del af lignende tråde hvor folk har fået af vide at de er for tunge , så det kan da vel ikke komme som den store overraskelse.

 

Du kan jo evt starte med at passe en hest og gå ture med den og via det og staldarbejde tabe dig, samtidig med at du er sammen med hesten.

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

9
24
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 18:24

Jamen så siger jeg tak for dit indput ;) Jeg er helt uenig med dig, så den er der ikke grund til at køre videre i.

15
7
Svar på denne tråd
 
 gu' kan du ride
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 19:20

En hest eller en stor pony med et ben i hvert hjørne. Du har redet før og har vel fornemmelsen for, om hesten har det godt eller ej. Du ønsker dig jo en hest til hyggeture i skoven, ikke til terrænspringning.

 

En højlandspony på over 140 cm i god form kan godt veje omkring 500-550 kg. Det er rigtigt, at det ikke er mange højlandsponyer til rådighed her i landet, men der kunne findes krydsninger med omtrent samme bygning og med tilsvarende temperament. De rene racer som highland og fell har dog den fordel, at man ved at de traditionelt har været brugt som lastdyr, hvor der ikke var rigtige veje.

 

Jeg bruger ikke selv sadel, men jeg ser da jævnligt brugte 18" sadler til salg på den Highland Pony facebook gruppe, som jeg frekventerer. Hvis sælgerne ikke mente, at sadlerne kunne passe de ponyer, satte de vel dem til salg andetsteds.

 

Ikke fordi jeg ellers har noget imod oldenborgere, men er de ikke generelt ret høje?

 

Endelig kan man faktisk godt være muskuløs og i god form, selv om man har et højt BMI. Da jeg var yngre og dyrkede kampsport, sparrede jeg med en pige, som nok var på højde med trådstarter og vejede 85 kilo. Hun var en virkelig hård modstander. Hvis jeg kunne klare mig imod hende, var det ikke på grund af kondien, men fordi jeg havde længere arme :-).

 

Held og lykke i din søgen efter den helt rigtige hest/pony.

4
8
Svar på denne tråd
 
 Svar ...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 19:31

 

Jeg synes der er kommet rigtig mange fine svar her i tråden, en enkelt knap så heldig. Og så vil jeg da sige, ud fra det billede du, TS, har lagt ind så ser det ud til at kiloene er godt fordelt - og det har faktisk meget at sige for balancen på hesteryg.

 

Det er rigtigt, at en del af de forædlede oldenborgere er højere og slankere - men det er heller ikke den type TS bliver opfordret til at kigge efter. Men kig efter dem med lav forædlingsgrad, for de er både lavere og mere robust bygget. Og der er også oldenborger i en størelse hvor en rytter på 165 kan være med, uden at føle sig meget højt til vejrs.

 

Held og lykke med hestejagten

 

 

 

 

\\ Pernille

6
0
Svar på denne tråd
 
 Rid du bare på en fjordhest
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 20:13

Jeg synes godt, du kan ride på en Fjordhest :-)Det handler jo ikke kun om vægt, men også hvordan du sidder.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du fejler, men tænker at ridningen kan være med til at give dig overskud, og på sigt gøre at du kommer lidt ned i vægt. Men jeg er klar over, det er svært, når det er pga medicin.

Håber du finder den rette hest :-)

 

3
8
Svar på denne tråd
 
 Tak tak
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 20:18

Tak for alle de gode svar der er kommet. Det er skønt at høre jeres meninger og gode råd!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Oldenborgq
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 21:03

jeg tilslutter mig koret om valg af en oldenborg, jeg har selv en som hvis jeg husker rigtigt er ca 60%, hun er en god kraftig hoppe omkring de 1,66 i stang gætter på hun i veltrænet udgave vejer på den gode side af de 600 kg.

 

Og så til dem der skriver sadler i 18,5 hmmmmm, jeg har selv været oppe på de 95 kg, og har da ikke de store problemer med at være i min sadel på 17,5 tommer.

 

Må dog indrømme at det er blevet noget nemmere at ride nu hvor jeg har tabt knap 10kg.

 

Så ts, ud og kigge på hest, der skal nok være en som passer til dit behov.

 


Mvh Naja

 

Ydmyg tjener for Donna og Bob

og lykkelig ejer af Cirkeline

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 hest...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 22:10

Jeg er enig med dem der anbefaler en "gammel" oldenborger. Det kan være et godt bud. Jeg kender også til et par knabstrupper/knab-blandinger med en god ryg med plads på. Lige det der med længden af ryggen (og dermed størrelsen af sadlen) kan nemlig blive et problem med f.eks. tinker/irish cob og andre af "den slags".

2
0
Svar på denne tråd
 
 God tråd!
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 00:59
Hej Trådstarter.

Jeg synes det er en rigtig god tråd. Jeg har en fornemmelse af en konstruktiv person.
Men kan du ikke have hesten opstaldet i trekant området? Jeg rider Irish Cob, og jeg drømmer om at hjernevaske min mand til at ride.
Jeg tror at han ville elske en gammeldags oldenborg.

Spørg til side
Hvem har du talt med om vægttab?
Jeg er selv læge og har set forskellen på hvad folk kan få ud af en givende og ligegyldig samtale om vægt, livsstil mv.
Jeg mistænker, at den rigtige diætist / læge / træner / ven kan give dig noget inspiration.
Og så er jeg ond og uenig i at op til moderat fede ikke bør ride.
Hvis man vil have en sporty krop, så skal man dyrke noget sport, som man kan leve med at dyrke.
Hvis man tænker sig om, er der heste der kan bære de fleste med mod på ridning.
Hvad med en part eller rideskolehest? Andre rider også hesten, så den er i form.

Det være sagt, har du tænkt på at dyrke lidt yoga eller andet? Jeg red ikke fra 2 g og frem til jeg begyndte som 32 årig. Der er muskler jeg ikke anede jeg kunne have ondt i!
7
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 09:29

jeg tænker at dine krav til hesten er ikke en bestemt race, men et bestemt sind? jeg ville derfor ikke som udgangspunkt afskrive hverken størrelse eller afstamning, men gå efter en hest du føler dig tryg på.

 

Din udfordring er at du er både lav og overvægtig- det er derfor svært at sidde godt på en bred hest, hvilket samtidig er det du har brug for.

 

Du vil også gerne være hyggerytter, men har brug for en hest som er i god form, så den kan bære dig.

 

det er jo ikke let...

 

Hvis det er helt umuligt at tabe sig, tænker jeg at du måske ville have glæde af en tilkørt hest? den ville du nemlig kunne motionere og holde i form, uden at skulle på ryggen af den hver dag. Og glæden ved omgangen med hesten, ville måske give dig modet på et vægttab.

 

mange vil gerne ride, men har fysikken i mod sig: nogle er overvægtige, andre har gigt, sclerose, dårligt syn ect- men der er heldigvis mange måder at dyrke en interesse for heste. jeg tænker derfor at det er vigtigst for dig at finde en hest, du virkelig svinger med- også kan race, farve og størrelse være det samme.

12
0
Svar på denne tråd
 
 Leonidas
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 12:06

Du har bare ramt hovedet på sømmet! Det er nemlig ikke racen, men temperamentet der er vigtigst for mig :) Super idé med en kørehest, det vil jeg helt sikkert tage med i mine overvejelser.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 14:43

Godt foreslag fra Leionidas

 

 

@ dr who : Mener du at når man vejer + 35 til 40 kg for meget at man så kun er moderat overvægtig?

 

Det er ikke så meget rytteren der motionerer , det er nærmere hesten. Har set mange med for meget vægt ride igennem årene incl mig selv da jeg var barn, og jeg har ikke set nogen tabe sig mærkbart af at ride, tværtimod svedte hestene markant mere under meget tunge ryttere end de mere normalvægtige, men rytterne var samme str efter 2 år.

 

Der har været end undersøgelse der viser hvor mange cal man forbrænder ved div sportsgrene og det var ikke så mange ved ridning. Så kan det godt være man bruger nogle muskler og det er altid sundt, men det skal også være fair over for hestene, de kan jo ikke selv sige fra.

 

Jeg er selv stærk og kan løfte over 100 kg, men min ryg har ikke godt af det.

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

2
2
Svar på denne tråd
 
 ikke for tung
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 15:05

du er ikke for tung men kræver den rigtge heste størrelse..ellers er det altså synd, og husk udstyret sadlen stvler mm skal være med de beregninger



0
0
Svar på denne tråd
 
 Overvægt ...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 15:13

Jeg ville ikke nærme mig en islænder eller andet i den størrelse, med din vægt. Er jeg ked af at sige. Små heste kræver ofte sadler som ikke bliver for lange i anlægsfladen og dem vil du måske have et problem med at finde dig til rette i.

 

En større hest med en god rygmuskulatur, som kan passe en sadel som du også kan passe er vejen frem. Og ellers er der altid muligheden for vægttab inden du køber hest. Jeg ved det er nemmere sagt end gjort, men hestevelfærden må og skal være vigtigst.

 

Held og lykke :)

4
2
Svar på denne tråd
 
 qqqqqqqqq
Forfatter: 
Dato:  16-08-2016 09:23

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Jeg er selv en rytter på lige under de 90 kg. og rider fjordhest og jeg har ingen kvaler med dette. han er så ikke den sporty runde model. men en med firkantet ribben og solidt plantet på jorden.

vi spilder vores tid med LB dressur og spring, distance og ponygames. og aldrig han han haft en syge dag eller haft anmærkninger når der er har været ostopat eller massør i stalden. jeg kan også nemt være i en 17" sadel, hvor jeg har 3 forskellige modeller hvor alle passer både mig og pony.

 

Men.. Jeg er heller ikke en rytter med dårlig balance, eller bomber min hest i ryggen, Har fin følning for let sæde og balance, og det er der problemet nok er størst.

For er du overvægtig og smidig og i balance både med dig selv og din krop, kan du sagtens ride mindre heste. men er du overvægtig og har fysiske kvaler og dårlig balace, så bør man nok ikke lige vælge sammen model pony som jeg.

 

Dermed giver jeg ikke grønt lys for fede skal ride ponyer, men der er mere det ikke kun er kg der spiller ind, inden den rette hest findes til den tunge rytter...


:O)

4
3
Svar på denne tråd
 
 overvægt
Forfatter: 
Dato:  16-08-2016 10:28

Hej

 

Nu kan vi jo ikke alle veje et sted mellem 50 og 60 kg

 

jeg er heller ikke den letteste rytter mere - også grundet medicin/sygdom -

Og nej, man kan altså ikke bare lige smide 10-15 kg ved at dyrke mere motion og spise rigtigt - jeg kan hvertfald ikke

Hvis jeg går totalt på kur, (det er prøvet) så smider jeg max 100-200 gram om ugen, så det er ikke nemt.

Men jeg har da pt formået at stoppe min vægtøgning og stabilisere den på ca 78-79 kg.. Og ja, jeg ved skam godt at jeg burde ligge på 60-65 kg - men det kommer jeg ikke til så længe jeg skal tage medicin.

 

Hvis man holder sig til 15-20% reglen, så kan man på 95 kg ride en hest på 500-650 kg og de burde jo være til at finde derude, såfremt de også er sat rigtigt sammen og har et godt fundament.

jeg tænker også en gammeldags oldenborg eller frederiksborger

 

Det handler jo som andre også siger at man har en god balance og kan indvirke korrekt på hesten.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

3
3
Svar på denne tråd
 
 Vægttab
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 08:04

Vægttab kan være svært specielt på medicin. Lige til ovenstående så er det aldrig smart at gå "totalt på kur" din krop skal have nok kcal for at kunne fungere. Der er også lavet fine undersøgelser der viser at alt for lavt indtag af kcal og masser af træning, i sidste ende nedsætter hvilestofskiftet, og man skal derfor indtage endnu mindre. Jeg kan personligt ikke tabe mig (har lavt stofskifte og på anden medicin) på 1200 kcal om dagen, jeg skal op på minimum det mit hvilestofskifte kræver og det er ca 1800-2000 kcal alt efter aktivitet. Så taber jeg mig fint, det kræver at man ikke forventer 10 kg på 10 uger, men jeg tænker at så længe jeg taber mig så er det ok. Så har jeg pauser hvor jeg så ikke har overskud, men holder vægten og får jeg overskud begynder jeg igen, indtil videre er 20 kg røget over 4-5 år, så ikke meget, men min krop stresser heller ikke. Når jeg er i "tabemodus" er det 0,5 kg i gennemsnit om ugen der ryger :) (sidespring sorry, vil bare opmuntre med at det kan lade sig gøre, men ikke hurtigt)

 

Men selvfølgelig skal man have en gulerod, og her kan hesten være en del af det. Jeg synes der er STOR forskel på om du har en hest i topform (den viste fjordhest) og holder den i topform, eller man blot vil hyggeride en gang imellem.

 

Vi mennesker kan jo heller ikke pludselig begynde at træne de tunge løft i træningscenter uden at træne "fra bunden"

 

En gennemsnitlig fjord vejer vel 450-500 kg så du er i den tunge ende til den, var det den viste lækkermås i topform og du var i topform ridemæsseig ja så er man indenfor "problemgrænsen", men køber du, som jeg en fjord, lidt overvægtig og ikke får den redet op, så er vi ude i et problem (min er købt til min datter på under 30 kg) og der synes jeg du er for tung.

 

Så se virkelig på hvad du kan og vil, kan du kun klare lidt hygge og nussen, ja så se efter en større hest. Kan du træne dig selv op samtidig med hesten, så jaaaaaa er grænsen flydende... :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

2
1
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 09:10

Jeg synes ikke man kan lægge sig fast på en race da alle heste er forskellige i bygning.

 

Jeg ville i stedet gennemse markedet og når du falder for en hest hvor du tænker "den kunne være interessant" så kig billederne godt igennem af hestens bygning. Er hesten nogenlunde lang i ryggen så det kan lægge en lidt længere sadel på den? Er hesten fit og i form? Vil jeg passe sammen med denne her hest?

 

Det handler meget om hvordan man passer sammen med hesten. Både harmonien i ens sæde/bygning sammenlignet med hestens bygning og højde/drøjde. Men du skal selvfølgelig også matche hesten med temperament osv.

 

Jeg kender nemlig en del store oldenborg som har været forfærdelig korte i ryggen og faktisk kun går med 16'5 sadler. Så bare fordi det er en ordenlig stor bulderbasse af en gammeldags type oldenborg er det ikke ens betydning med, at dyret har en ryg til 18 tommer sadler.

 

Heste bliver pt avlet med noget kortere rygge for samlings skyld i forbindelse med dressur.

 

Men det er også til at finde DV'er (evt med springafstamning som regel) som er lidt længere i ryggen og stadig har lidt robusthed.

 

På dit billede synes jeg ikke du er voldsom. Dine kg sidder pænt placeret og ærlig talt vejer du nok mindre end nogle af de springryttere der pt springer rundt nede til OL ;)

 

Kvinders kg plejer dog at være placeret mest om mås og lår og derfor skal du være opmærksom på sadel str og hestens længde i ryggen. Men du er jo ikke voldsom overvægtig på den måde at du ikke kan ride. Jeg har set meget-meget tykkere ryttere som rider rundt hvor jeg nogle gange har tænkt "ups, den er ikke god". Men jeg har også dømt ryttere der har vejet mere hvor deres kg har siddet meget mere på mås og lår og de har blot haft sadler og hesten til at bære det og så har de været ganske fine og harmoniske sammen :)

 

Arabere, fjordheste og islandske heste er absolut no go. De har korte rygge. Det samme med frieseren. No go. De er som regel svage i ryggen fra naturens side og skal trænes meget korrekt for at opnå en korrekt muskleret ryg.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook - HER

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

6
2
Svar på denne tråd
 
 Jeg...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 09:33

bliver lidt irriteret når folk skriver at det er synd for hesten hvis rytteren er tung og at tunge ryttere ikke burde ride

 

Tunge ryttere kan sagtens ride! det er bare vigtigt at man finder en hest der passer til en.

 

Jeg vil mene at en Irish Cob/tinker kunne vre et bud på en skovturshest til trådstarteren, da hun ikke synes om store heste.

 

Jeg er selv en tung rytter og har valgt mig en stor Irish sport horse på 180 cm i stg som jeg rider military på :) jeg synes vi passer fint sammen selvom jeg ikke er let som en fjer

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


M.V.H Natasja


Military Ridningens Formel 1

GINSBORG


www.natasjachristensen.dk

11
2
Svar på denne tråd
 
 Karen....
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 10:04

Hej Karen

 

Når jeg skriver "totalt på kur" så mener jeg altså ikke minimum af kalorier, men sund mad uden at skeje ud...

Jeg ved godt at man ikke må sulte sig når man er på slank

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 15:58

Anne super :) Det lød nemlig som om det var Nupo eller noget i den stil :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak tak
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 22:26

Hvor er det dejligt at få så mange gode indput!

Den med at vælge ud fra ryglængden frem for racen er jeg helt med på.

Jeg vil tro at en 17,5" sadel passer til min velvoksne bag nu, jeg red førhen i en 16-16,5", og har altid haft mest siddende på måsen.

Jeg er hunderæd for friesere så dem tvivler jeg på nogensinde kommer i betragtning LOL.

Jeg er begyndt at se lidt på Irish Cobs som jeg er helt vild med, men generelt er jeg pjattet med de fleste koldblods racer.


2
1
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 22:41

...jeg synes, at du bærer kiloene flot. :)

 

Jeg ville dog ikke vælge en fjordhest (eller islænder) til en rytter på 95 kg. Vægt er vægt - uanset hvor effektivt, du kan ride og følge hesten.

 

Eftersom jeg selv har to fjordheste, så kan jeg sagtens forstå, at du gerne vil have sådan en, men selv for en høj og stærk fjordhest vil jeg mene, at max ligger på 85 kg. Det er måske endda lidt højt sat.

 

Så hellere vælge en større og stærkere race, hvis det ikke er realistisk at reducere vægten væsentlig inden købet.

 


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

4
1
Svar på denne tråd
 
 God rolig og robust
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 08:10

jeg er selv ikke særlig høj, ca 162 .

jeg rider en dansk varmblod på 162 og selvom en dansk varmblod ikke altid er de roligste så er han det! Har aldrig mødt en roliger hest. Og han er virkelig også en god robust type. Jeg har ingen problemer med at styre han. Og har redet en shire på 190 som også var super nem at styre. Så tænker ikke at ben er det vigtigste ;) tænk på dem der rider uden ben.

Men i bund og grund, når du begynder af lede efter hest, så find de heste du mener vil kunne bære dig. Og prøv så mange som muligt. Kiggede selv efter hest i et år før jeg fandt en der var rolig, robust og passede i højden :) men det var vente tiden værd

1
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 08:49

De fleste Irish Cobs er faktisk også meget korte i ryggen. Jeg forstår ikke dem der forslår den hesterace. De kan som regel kun gå med 16'5 sadler.

 

Måske du kan finde en af de meget store, men de er begyndt at blive avlet mere sporty nu.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook - HER

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

1
0
Svar på denne tråd
 
 overvægtig rytter
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 09:04

Jeg tror nu alligevel at det bliver svært for dig at finde en 17,5" sadel som du kan have måsen i, samtidig med at du har en håndsbredde "frigang" op til bagsvidslen.
Derudover så må jeg altså sige at jeg endnu aldrig har oplevet en IC der havde ryg til hverken en 17,5" eller en 18" sadel.

Jeg kan ikke huske om du har nævnt hvilken buksestørrelse du er i, men en god tommelfinger regel er at 17" er omkring en str 40, 17,5" er en 42 og derop ad.

Jeg tror stadigvæk at du bliver nødt til at se bort fra dine tanker om en "lav" hest og så acceptere at hvis du med din nuværende vægt ønsker at ride, så skal du gå efter en hest der har ryg til at bære den størrelse sadel DU kræver.

Den del medfører at du skal en del højere op mht stangmål end det du tydeligvis helst vil have.
Det er jo logik at en hest på 150 ikke har samme længde ryg som en hest på fx 165.

I den problematik så må hensynet til dine ønsker vige til fordel for hensynet til hestens velfærd :)

 

7
2
Svar på denne tråd
 
 jeg synes
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 09:15

at nogel af de her svar er ret frække...

da jeg så billedet af hende tænkte jeg det ligner ikke 95 kg.. og så vil jeg også sige at muskler vejer mere end fedt !!!!!!

 

derud over så kan heste bære rundt på mænd der vejer en del.. i mellem østen hvor heste er skind og ben slæber de stakkels heste rundt på meget tunge ting , men de lever ...

 

så at hun nu har fundet en irish cob er sikert en god ide .. og hvorfro er det at nogle per atomatik ikke tror hendes røv kan være i en str 16;5 ..

 

nogle overvægtige hat? det kun på maven...jeg kendte en hvor folk troede hun var gravid fordi det hele sad på maven.

 

tillyk til dig nu du har fundet en hest :-)

3
9
Svar på denne tråd
 
 Svar ...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 10:00

 

Nej muskler vejer ikke mere end fedt, et kilo muskler vejer det samme som et kilo fedt. De fylder derimod forskelligt.

 

 

At folk foreslår eksempelvis oldenborgen over IC/Tinker er netop for, at TS ikke skal lede i blinde. For at gå efter en lang nok ryg, det er et ret svært udgangspunkt - og der findes eksempelvis mange blandingsheste med oldenborg i, som er bygget til at kunne bære, og som samtidig har temperamentet til at gå som skovturshyggehest.

Jeg ville selv være tilbageholden med at foreslå IC for de er ikke skabt til at bære, men at trække, og det betyder også at de fra naturens side har en kort ryg.

 

 

\\ Pernille

6
2
Svar på denne tråd
 
 Jamen..
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 10:12

 

Der er da godt nok mange fordomme om, hvad en hest må have på ryggen.

 

De er jo altså avlet til at blive brugt! Heste har faktisk ikke altid været et luksus dyr for små ponypige-numser, men været en livsnødvendighed mange steder i verden. Er avlen virkelig blevet så sølle at en stor del af nutidens ryttere er hestemishandlere? Det ender dælme med at det kun er jockeyer der må sidde på en hest, hvis hn-panelet får lidt indflydelse.

 

Jeg så forresten et billede i går, af en hest med noget der ligner 150 kg på ryggen. Det så faktisk ganske elegant ud.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

2
8
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 10:59

Jeg har fulgt denne tråd - er ikke nem at gøre mundlam - og nu hiver jeg sikkert en del

 

Men må sige jeg er godt nok forundret - når man læser svarene, er der ikke mange som tænker over, der rent faktisk sidder en person af kød og blod på den anden side af skærmen....

 

Ville i tale sådan til en veninde??

 

Og hva pokker - altså den der 20% regl - den må jo gælde om man er muskuløs og vejer 100 kg eller man vejer 100 kg pga overvægt...

Gad vide hvor mange herinde - der egentlig skal til at skifte hest ud - hvis de vejer sig selv, sadel, hovedtøj og andet halløj der ellers er på hesten.....?!!

 

En lang ryg er ikke = kan bære en tungere rytter - det kommer da helt an på muskulaturen...

Og i dag kan man fakisk få sadler der er x antal tommer men en tomme større i sædet....

 

Har hørt de på en rideskole, rent faktisk har en seddel hængende om vægt - og hvor meget rytter må veje, hvis de skal starte undervisning....

MEN hvem pokker tjekker om rytter vejer, det hun/han siger.... Er det et skønsspørgsmål.....?!!?

For jeg holder på - en der vejer 70 kg kan ligne en der vejer tæt på 100 og omvendt.

 

Hvem bedømmer om hestens vægt reelt er idealvægt eller om den har ekstra kg på sidebenene - for de kan jo også veje for meget (og for lidt)

Har man en hest der vejer 50 kg for meget - skulle den så også kunne bære det mere....

 

Og igen så vil jeg mene - der er enormt stor forskel på en hyggetur i skoven/stranden eller om man tonser rundt på banen i bedste OL stil......

 

Der har været meget snak om, kravene til fotomodeller, er skyld i unge menneskers spiseforstyrrelser og dårlige selvværd....

Håber sørme ikke "Lille Lise" læser denne tråd - for hun vil da i den grad blive dømt til evig slankekur og stadig mene hun er for stor til den hest hun i skjul drømmer om....

 


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

11
7
Svar på denne tråd
 
 Hvad vægter tungest??
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 11:11

Hensynet til rytterens følelser eller hensynet til hestens velfærd..??

Jeg må indrømme at jeg ville have sagt nøjagtigt det samme til en veninde- og har rent faktisk gjort det..

Denne tråd handler ikke om hvorvidt overvægtige må ride..!! Denne tråd handler om at man som rytter ALTID skal vælge hest ud fra flere forskellige kriterier, og her er rytterens fysik og vægt et vigtigt parametre.

Jeg er fx 186 høj og jeg vælger hest udfra at jeg nødig vil udsætte en hest for at skulle snuble over mine lange ben ;-)
Jeg har en str 38-40 mås og kan derfor fint være i en 17" sadel og har et helt normalt BMI.
Altså er det udelukkende min højde der diskvalificerer mig fra at ride heste på 160.

På samme måde har TS en fysik der gør at hendes kommende hest skal leve op til kriteriet med at have en ryg der kan bære den størrelse sadel som TS kræver.
TS ønsker sig en lille hest, men som tidligere nævnt i adskillige indlæg er dette ikke foreneligt med TS og hendes fysik.

Så.. Jeg tænker bestemt ikke at der er fokus på at overvægtige IKKE må ride, blot at de vælger en hestetype der rent fysisk har rammerne til at kunne bære TS på en måde, der er hensigtsmæssig for hestens helbred og velfærd..

Hensynet til et umælende dyrs velfærd vil og skal ALTID gå forud for hensynet til rytterens følelser..!!

 

12
4
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 11:28

En pony kan altså godt bære en 17-17½ tommer sadel.... Jeg siger ikke alle kan - men at sige man skal op i str stor hest, for det kan lade sig gøre, er altså noget sludder!!!

 

Dertil så handler denne tråd primært om - at holder man sig ikke indenfor 20% incl udstyr reglen for hva en hest max må bære (hvilket til dato i min optik er den mest tåbelige regl) - så er man for fed til at ride....

 

Men hva - det kan også være jeg bare har fået den kaffe jeg aldrig drikker, totalt galt i halsen og har misforstået en del, når jeg læser de forskellige svar.


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

5
7
Svar på denne tråd
 
 At læse med forskellige briller
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 11:37

Jeg tænker at det ofte handler om at folk læser indlæg med forskellige briller på.
Netop denne tråd mener jeg er ganske sober og at de fleste indlæg er ganske relevante for TS.

Jeg mener personligt at 20% reglen bør overholdes og jeg kunne ikke drømme om at byde MIN 5 års kernesunde og solide Oldenborg at skulle gå med en rytter på mere end max 85 kg eller en rytter der brugte mere end str 42 i bukser.
Årsagen til det sidste er ganske enkel, for mine sadler er begge 17" og alt over str 42 mås( hvilket passer fint med ca 85 kg kvinde) i dem er ganske enkelt ikke optimalt i forhold til belastningsfladen i mine sadler..
Dette er MINE kriterier for MIN hest..!!

Når det gælder andres heste så vil jeg mene at de 20% er en glimrende øvre grænse, HVIS sadlen og hestens kropstype vel og mærke harmonerer med de krav som rytterens fysik stiller..

 

Dette er en svær debat at føre, da den omhandler FØLELSER.. Følelser omkring vægt & følelser omkring hestens velfærd og når man så tilsætter den kombi et drys diskussionslystne hesteejere, så er det ofte en eksplosiv coctail ;-)

Men jeg mener nu stadigvæk at denne tråd er et glimrende eksempel på at det sagtens kan lade sig gøre på en ordentlig og sober måde (Y)

8
2
Svar på denne tråd
 
 Unuanceret debat
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 12:59

synes efterhånden at disse debatter ender med ret fordomsfulde svar fra folk der altid ved bedre. Men sådan er HN vel bare eller?

 

På baggrund af de svar der er herinde må jeg være den eneste rytter der vejer over 90 kg med en højde på knap 1,7 meter - og det til trods for alle de andre ryttere jeg ser dagligt omkring mig der er større end mig.

 

Det er også underligt at jeg med en buksestr på 44 sidder lige så godt og korrekt i min 17" sadel som jeg gør i min 18,5" tommer sadel. To forskellige mærker og modeller men begge tilpasset af sadelmager, sædet's størrelse har sammenhæng med vinklen på mine ben siger han..... Og den "store" sadel går ikke længere bagud på ryggen af hesten end den lille sadel.

 

og den ene af mine heste er 163 cm så hun skulle jo knapt kunne bære mig, men dyrlægens vægt siger at hun vejer 586 kg, så det går nok alligevel....

 

Enig i at det primære hensyn skal være hesten, og det var vel også baggrunden for TS' indlæg.

 

Det kommer let til at lyde som om man skal have en hest på 1,7+ meter med blodlinier fra tung hesterace for at ride hvis man er en atlet på 90+ kg (og ja, jeg er en atlet til trods for at min BMI siger jeg er overvægtig fordi den ikke tager min muskelmasse i betragtning!).

 

Jeg tror at HN er blevet for unuanceret og fordomsfuld for

mig.

 

TS - Go for it, og brug din sunde fornuft

8
4
Svar på denne tråd
 
 nuller
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 14:52

jo muskler vejer mere end fedt spørger en diatist.. men syntes ikke der er grund til at diskuter det .. for dit næste svar vil være nej... mit vil igen være jo .. osv..

1
8
Svar på denne tråd
 
 Svar ...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 15:04
Bahahahahaha.. Ååhh.. Ja nu kan jeg jo ikke gøre for, at begreber som vægt og massefylde er gået hen over hovedet på dig. Forbliv du endelig i din vildfarelse - jeg har ikke tænkt mig at lave om på fysikkens love ;-)



\\ Pernille
8
3
Svar på denne tråd
 
 utroligt nuller
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 15:16

nuller muskler vejre mere end fedt faktisk næsten 20 % mere !! det skyldes at fedtceller først og fremmest indholder triglycerider der er letter end de protiner og vand muskler indholder !!!! som muskel celler er opbygget af... det er også derfor nogle "tager på " ved at dyrke motion fordi de får muskler...

 

du skulle prøve at googel det du ike ved noget om før du udtaler dig for du er godt nok påståelig i stort set alt du blander dig i... for ike at glemme barnlig.

2
6
Svar på denne tråd
 
 Svar ...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 15:27
Jamen så vil jeg da være lige så påstålig og barnlig som dig og spørge: Hvad vejer mest, 1kg muskler eller 1kg skumbananer??
8
4
Svar på denne tråd
 
 somme tider kæmper selv guderne forgøve
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 15:31

nulller somme tider kæmper selv guderne forgæves det her er vist en af gangene .. godt nok er du ikke så gammel og har så meget livs erfaring .. men igen googel det så har du svaret,...

2
7
Svar på denne tråd
 
 12121212
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 15:46

nuller jeg vil dog gerne hjælpe dig lidt på vej 1 kubikcentimeter muskel vejer 1,06 gram , mens samme volum fedtvæv vejer 0,9 gram ...

 

nu kommer det rigtige svære spørgsmål til dig hvad er det nu lige det er der vejer mest ????????

 

2
4
Svar på denne tråd
 
 Nullernaller
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 16:03

Tror nu at Nuller har ret i dette tilfælde :) Tænker at hun mener massefylde vægten er forskellig. 1 kg er jo 1 kg uanset hvad det er man vejer af i 1 kg.
Men til gengæld fylder fedt mere end muskler. Så tog man 1 liter fedt fra kroppen og 1 liter muskler fra kroppen så ville fedtet sikkert være lettere end musklerne :)

Ligesom at 1 liter vand kan veje mere (ca 1 kg) i forhold til 1 liter popcorn (ca 100-200 g)

Så tror bare det er en misforståelse, i forhold til fylde så vejer muskler mere end fedt :)

Jeg er super glad for alle de gode svar der kommer, der er godt nok mange forskellige tanker fra forskellige mennesker og synes at alle har hver deres gode pointer!

7
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor mange procent ?
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 17:54

I skriver allesammen om 20% reglen i forhold til at rytteren må veje 20% af hestens vægt .. Dette synes jeg er meget misvisende ..

 

Hvis der er tale om en overvægtig hest, vil den måske veje "nok" i forhold til 20% reglen, men i virkeligheden vil det jo bare betyde at hesten, foruden at skulle slæbe rundt på rytterens kilo, også skal slæbe rundt på sin egen overvægt.

 

Derudover skal man også huske at tilføje vægt at udstyr til sin egen vægt (sadel, underlag, gamacher, trense, tæppe osv).

 

Jeg læste på et tidspunkt en artikel omkring nogle undersøgelser (mener det var fra England) der viste at heste faktisk fungerer bedst med ryttere og udstyr som samlet vejer max 10% af hestens vægt (såfremt det er en hest i god huld og med god muskelmasse).

 

Det satte lidt det hele i perspektiv for mig.

 

Man kan finde flere artikler fra england fra studier og læse selv. Generelt er 15% "tåleligt" men ikke optimalt. 10% er optimalt men måske lidt urealistisk.. Derfor bør man altid give hesten dage med restitution og sørge for at holde hestens ryg så stærk og muskuløs som muligt ..

 

Min mening er at rytters vægt + udstyr MAX må være 15 % af hestens vægt (såfremt hesten er i god huld og muskelsætning).

 

Dvs. vejer din hest 500 kg, må dig og dit udstyr max veje 75 kg.

Vejer din hest 600 kg, må dig og dit udstyr max veje 90 kg osv.

3
5
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 18:00

Nu hører jeg så også til 90+ kg klassen lige nu - har taget en del på de sidste to år og er ved at gøre noget ved det....

 

MEN det ændre altså ikke på mit synspunkt omkring den der 20% regl

(og jeg vil faktisk gerne høre hvor den stammer fra...)

 

Vil så sige - at det er godt nok at skære alle over en kam - at 85 kg er = str 44 i bukser... og man dermed ikke kan være i en 17 tommer sadel....?!?!

En tynd person kan da have en bred bag og dermed ikke være i en 17 tommer....

 

Come on....

 

Det kan godt være det er følelser - men immervæk - så hører alt op, hvis man ikke engang tør smide fotos op på div sider (incl HN) af frygt for man ser ud til at mishandle sin hest....

Vinkler fotos er taget i - kan gøre mega meget, både til den gode og dårlige side....

 

Jeg går bestemt ind for man behandler sine dyr ordentligt - men hestene læser ikke disse tråde, det gør bla "lille Lise" og andre levende væsner på to ben - og faktisk mener jeg de kræver ligeså megen respekt og god behandling som vores 4 benede venner....

 

Om man er atlet, almindelig eller tyk - hvis man vejer 80 kg - er det 80 kg.... Og et eller andet sted - så kan en tynd sidde som en sæk kartofler på sin hest og ride den i stykker... hva gør vi så ved det???

Nåååh nej, ikke noget - for hun er jo inden for grænsen af de 20% inkl udstyr.....

 

OG hvad med de stakkels heste der bliver brugt til handicapridning.... mon nogen fortæller "fru Jensen" - undskyld men med bagrytter, lammeskinssadel og dig - så har vi absolut ingen hest, der kan bære... for du er for fed....

 

Meget af de ting jeg læser herinde - er at det hele er baseret på skøn - hun/han ser ud til at veje x antal kg..... Den person har en stor bagdel = må være for tung til hesten hun rider på...

 

Hvis en dag, der rent faktisk kommer en lov om 20% incl udstyr OG vægte rundt omkring på div rideskoler/stævner - så står verdenen ikke længere!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Indtil da - så har jeg tænkt mig at nyde hvert sek med min (sikkert alt for) lille pony og gøre mit absolut bedste for han har det godt resten af sine dage. Også selv om han kommer til at bære rundt på mig og udstyr, når hans rygmuskulatur er bygget op.


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

3
5
Svar på denne tråd
 
 Læs og forstå
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 18:20

Det er åbenbart gået en del debbatørers næse forbi at jeg skrev at det her handlede om hvad jeg har af grænse for MIN hest..

 

Vi prøver derfor lige EN gang til....
De 85 kg og størrelse 42 mås er MIN grænse for MIN hest!!

Så er den vel på plads i hos de fleste ;-) at der så er flere debattører i denne tråd der tydeligvis ikke skal ride på min hest, tænker jeg at vi vel alle sammen godt kan leve med, ikke

Derudover så regnes max belastningen på 20% udfra hestens IDEAL vægt og dermed skal der trækkes fra i regnestykket hvis hesten er overvægtig..

 

Jeg mener stadigvæk at det her har været en fin og sober debat (Y) men jeg må indrømme at jeg godt kan blive lidt bekymret over måde at flere affærdigere problemet omkring overvægtige ryttere.
Det er jo trods alt ikke en menneskeret at være rytter fordi vores valg jo påvirker velfærden hos et umælende dyr.

En overvægtig håndboldspiller er jo en noget anden sag ;-)

 

6
3
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 20:36

Man kan aldrig være sikker på, om hesten man køber holder - uanset hvor lidt man vejer.

 

Når det så er sagt, er emnet omkring ryttervægt vs. hestevægt studeret, og det mest evidensbaserede resultat man er kommet frem til (så vidt jeg ved), er 20%-reglen.

 

20%-studiet peger ret entydigt på, at heste viser symptomer på belastning, når rytter+udstyr vejer 15% af deres kropsvægt. Ved 20% viser de yderligere belastning. Ud fra studiet anbefales det, at rytteren holder sig under de 15%, og at vægten i hvert fald ikke må overskride 20%.

 

Hvad kan man tage ud af dette? Personligt er jeg ret begejstret for denne regel. Jeg troede egentlig, at der for mig var frit valg på alle hylder, hvis jeg skulle beslutte mig for at købe en pony en dag - jeg er jo så lav. Men hvis jeg skal veje 15% af ridedyrets vægt og lægge udstyr til, skal jeg faktisk finde noget over 400 kg. Så er valgmulighederne begrænset til solide 1'ere eller småheste. Det synes jeg er fedt at vide, for jeg har da absolut ikke lyst til at risikere noget. Som jeg skrev først kan man aldrig vide sig helt sikker - men for mig er første skridt på vejen at vælge ud fra MINDST risiko (og dermed skele til videnskabeligt studie) og lægge mine egne præferencer om højde+drøjde til side :-)

 

Når folk kommer op omkring den vægt, hvor det bliver svært at finde et egnet ridedyr, kan jeg godt forstå der kommer følelser i klemme. Jeg har ofte set i diskussioner om emnet, at netop ryttere der er for store til deres heste skælder ud på 20% reglen.

Hvad jeg dog håber er, at de, der ikke skælder ud, begynder at tænke over deres vægt kontra hestens, når videnskabelige undersøgelser dukker op. Derfor er jeg tilhænger af 20%-reglen :-)

 


PAAtvaers

 

6
1
Svar på denne tråd
 
 15 procent
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 20:51

Da jeg startede med at ride for 45 år siden der var grænsen 14-15%. Jeg har så svært ved at forstå at den grænse stille og roligt er skredet så 20% pludselig er acceptabelt?


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

7
1
Svar på denne tråd
 
 Glemmer
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 20:57

Jeg synes mange glemmer at ja 20% reglen er som ovenstående indlæg skriver altså noget der er forsket i, og ikke blot noget åleslanke piger har fundet på for at genere alle os med lidt for meget på sidebenene.

 

Men en anden ting er at en hest der ikke er i form, godt kan veje mindre end en i god form (massefylde kontra vægt) og ikke mindst og det synes jeg er vigtigst, så er det vigtigt for alle skabninger at være trænet op til at bære! Man kan altså ikke blot tage en hest på folden og så ride hyggeture et par gange om ugen, hvis man vejer maks af hvad den kan bære. Her kræver det at hesten holdes i god form og trænes op, samt vedholdende træning så den kan klare det.

 

Jeg ville nødig utrænet gå med 20 kg på ryggen flere gange om ugen, og så lave minimum resten af ugen. Starter jeg ikke med mindre belastning, ja så skades jeg sandsynligvis før jeg overhovedet er trænet op til den belastning. Det samme gælder jo for heste.

 

Jeg er ligeglad med om der er str 36 mås eller 48 mås, blot den passer på sadlen og man ikke er for tung, så 20% reglen har intet at sige (som andre påpeger) om bagdelens størrelse.

 

Så idealvægten på en hest i god form kontra ryttervægt inkl udstyr.

 

At man så sikkert også kan træne hesten til at blive topatlet (som vægtløftere) og dermed kunne gå med mere en 20% er noget andet, men det kræver da hvertfald at den trænes og holdes ved lige :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

5
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 16:53

Ups, ja, og svar til trådstarter :-) : på baggrund af mit indlæg tænker jeg at det vil være rigtig godt at finde en hest på 550-600 kg. 550 er nok urealistisk for en fjordhest eller islænder. Og så er der det med sadelstørrelsen. Der skal være plads til en flad håndsbredde mellem bagsvidsels-ende og rytter-ende ;-D Mange ponyer har kun plads til max 16,5-17 tommer, så det skal du også overveje. Jeg har dog hørt, at man kan få sadler med kort anlægsflade, men hvor selve sædestørrelsen svarer til en væsentligt større sadel. Jeg ved ikke så meget om disse, men det kunne måske være værd at undersøge nærmere, hvis du finder en kortrygget mule :-)

 

Jeg kan godt se, du skriver 140-150 er indenfor dit komfortable niveau, men igen vil jeg anbefale noget lidt større.

Har du prøvet at ride heste på fx 160? Her vil jeg lige hive mine egne erfaringer ind. Jeg er et lille myr på 155, så jeg har også forbehold overfor hestestørrelser, men i forbindelse med jeg skulle købe hest for nogle år tilbage blev jeg opmærksom på hvor stor forskel der er på, hvor store heste virker! Jeg prøvede ponyer på 148, der virkede store og voldsomme (højt ansat hals, stort hoved, lidt vel levende bevægelser). Men jeg prøvede også flere på 160-164, som jeg faktisk var helt OK med at være på og håndtere. Det kommer så meget an på den enkelte hest. Så jeg vil virkelig anbefale dig at være åben overfor de større heste på 160+- (som dressurrytterne nok synes vi er lidt tossede for at kalde store )

 


PAAtvaers

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 El hold nu op!
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 12:05

 

Hverken DRF eller FEI har et regelsæt omkring % af ryttervægt.

 

Det er en vurderingssag i hvert enkelt tilfælde, om en rytter skader hesten med sin vægt og det afhænger af mange andre parametre end vægten alene. Man kan derfor ikke sætte en fuldstændigt fastlagt grænse op for rytterens vægt kontra hestens størrelse, lyder det fra DRF.

 

Hvis der blev indført en % regel, så kom handicap ridning, voltige

( www.stall-angen.se/?page_id=28 )... og distanceridning, Islænder ridning, (selvom de ikke er registreret under DRF) middelalder ridening mf. i problemer.

 

Det er et luksus problem for heste og ponyer i Danmark hvis den største udfordring er om rytter må have en telefon i lommen eller om det så overskrider en % af navlepilleri normen.

 

Jeg havde ondt af hesten som Pavarotti satte sig op på, men jeg har mere ondt at de heste som bliver mishandlet af tyre i Spanien, for sjov, dem der bliver fragtet 100-vis af kilometer til et kummerligt slagtehus, for ussel mamon og dem der bliver sultet ihjel herhjemme af folk som ALDRIG burde have med dyr at gøre! IKKE fordi en Haflinger eller Fjordhest gå med 100 kg på ryggen.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

4
4
Svar på denne tråd
 
 Rette hest
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 15:29

Hvis bare du vælger den rette størrelse hest, så kan du sagtens ride. Selv vejer jeg lige omkring 87 kg pt og er 170 cm høj. Min hest er 176,5, 160-165 i dækken og vejer omkring de 700 kg.

 

Han er en stor, men ikke ret bred DV og jeg føler mig virkelig godt tilpas på ryggen af ham. Jeg red i mange år som part på en DV hoppe på 167 cm og 145 i dækken inden jeg købte ham jeg har nu. Hoppen følte jeg altid var alt for stor til mig og gik egentlig efter en mindre hest. Hun var meget bred og altid for fed, så mine ben kunne ikke komme ordentligt ned omkring hende.

 

Min egen er jo ret meget højere, længere og generelt bare større, men han føles mindre at være på. Jeg har benene godt omkring ham og jeg føler mig godt tilpas.

 

Pointen her er at du ikke skal være så bange for højden på hesten. Det handler mere om hvordan det føles at sidde deroppe. En lille bred fjordhest, kan snildt føles større at være på end en højere men mere elegant DV.

 

Så kig efter det gode sind, en hest du føler dig tilpas på og som kan passe samme sadel som dig :) race, blanding osv. vil jeg mene er underordnet. Selv indenfor de enkelte racer er der kæmpe forskel på sind og eksteriør.

 

Mht. at holde hesten i træning. Så er en kørehest et godt bud, men ellers skal du ikke undervurdere værdien af at trække lange ture med hesten. Jeg gik og gik med min, som genoptræning af gaffelbåndsskade. Vi arbejdede os over 6 måneder fra 20-90 min skridt om dagen og han stod virkelig flot muskelsat. Lige med undtagelse af de gode mavemuskler, der først for alvor kom tilbage da vi begyndte at trave også. Så vil du ikke ride dagligt kan du altid bare tage hesten med ud og gå i 45-60 min nogle af dagene. Det giver mere end man skulle tro.

3
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 15:27

Så længe det er et spørgsmål om "nogen" mener man er for tyk/tung/høj til ens hest - så må de der tager til kåring med sin hest være glade...

Så kan en mandlig rytter nemlig godt ride i fremmed rytter testen - også selvom han vejer 90 kg - for så længe han ikke ser ud til at veje det... så skader det heller ikke hesten....

 

 

For overhovedet at tage 20% reglen (anbefalingen what ever det kaldes) alvorligt - så skal der i mine øjne en vægt ud... så det er FAKTA og ikke skøn, der bestemmer om man er for fed...

 

Det er lige hysterisk nok for mit temperament - og det bliver endnu værre, når det hele er bygget på gætteri og øjemål.


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

1
4
Svar på denne tråd
 
 Undersøgelse
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 15:32

Mrs haven har du læst den videnskabelige undersøgelse? Hvad mener du de ikke har gjort rigtigt i den, siden du anfægter den?

 

Eller hvorfor er det du mener det er "nogen der mener noget"?


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

2
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 16:01

Jeg anfægter ikke undersøgelsen - men jeg stiller i høj grad spørgsmål ved at de 20% incl udstyr, udelukkende bliver baseret på "du ser ud til at veje så og så mange kg" For det er sådan jeg læser div indlæg i denne tråd.

 

HVIS der skulle være nogen form for retfærdighed til - så frem med vægten... også til stævner, kåringer og alt muligt...

 

Jeg synes ikke det er fair - at fordi man ser ud til at veje x antal kg for meget, så vurderes det man mishandler sin hest, hvis man så meget som overvejer at ride...

Men ser man ud til at veje ca det samme som et siv - så er der ingen problemer what so ever...


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

1
4
Svar på denne tråd
 
 Tankevækkende
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 20:27

Arh ok tak for opklaring.

 

Personligt er det absolut ikke det jeg mener og jeg kan sagtens "skelne" mellem lav og overvægtig på en stor hest, eller på en lille hest/pony, ligesom jeg sagtens kan se problemet i et "højt siv" på en for lille hest :)

 

Mit største issue er at mange tænker at de jo "bare" tager en hygge skridttur en gang imellem, og så er vægten jo ligegyldig. Som jeg tidligere har beskrevet, så er jeg ikke i tvivl om at hesten kan trænes til at bære maks, men en hyggehest, der kun går på fold og ikke trænes andet, kan altså ikke holde til en skridttur en gang imellem med maks vægt.

 

Derimod så er mange heste til stævner og kåring jo toptunede i superform, og her vil en kort tur med feks en fremmed rytter på maks vægt ikke skabe samme problem.

 

Om vægten skal frem og veje er jo måske drastisk nok, men det vigtigste er da øjemål. Og selvom muskler fylder mindre end fedt på kroppen, så er det altså ikke sådan at man kan ligne et siv og være decideret overvægtig. Der mener jeg at så længe der kigges på vægt og forholdet mellem højde på rytter (og tildels drøjde eller hvertfald kigges på bygning/højde af hest/pony) så er man langt.

 

Jeg har selv en stor hest på 1.70+ og vejer selv nu 80 kg og er dermed overvægtig fordi jeg er 1.70. Han er "tung af bygning" men ikke overvægtig, og heller ikke top-trænet, så faktisk rider jeg nærmest ikke, vi skridter ture og ellers longering, og bomtræning indtil musklerne er på plads, fordi han pga min ryg ikke har været holdt igang. Det synes jeg er mest fair, selvom jeg sikkert umiddelbart ligger v. 15%. Jeg er selv i træning for at smide 10-15 kg mere, før vi går videre med riding, mens han trænes langsomt op fra jorden :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

2
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-08-2016 00:54

Fik udtrykt mig forkert - for selvfølgelig kan man se forskel på siv og tyk....

 

Det jeg mener er: om en person vejer 80 eller tæt på de 90 kg, kan altså ikke altid øjemåles....

En person, som har lidt på sidebenene og en trimmet/trænet person kan sagtens veje det samme - men den ene ser ud til at veje mindre.

 

Skal den der % "regl" gælde - så må vægten skal frem - for ellers mener jeg ikke det er fair.

 

Hvis man vejer 85 kg, tager ud og kigger på hest udfra hvilke der ville kunne/må bære og ejer mener man SER UD til at veje 90 - hvem har så ret...

 

Eller til kåring - jeg mener, det er da ikke mere ok, at fremmedrytter vejer over max, bare fordi han/hun ser ud til at veje mindre...

 

Og skal handicap ridning afskaffes... for det må være en af områderne, hvor max vægt overskrides ofte...


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

1
2
Svar på denne tråd
 
 tra la la
Forfatter: 
Dato:  30-08-2016 09:36

Jeg har en hest af racen DV. Hun er 170 og en lidt kraftig bygget hest. Jeg er selv 180 høj og vejer 67kg. Hun har en stærk ryg og ville nemt kunne gå rundt med trådstarter, men jeg er nødt til sætte en grænse for MIN hest. Jeg ville ikke give en rytter på 95kg, der rider som en sæk kartofler, lov til at ride min hest, men det er udelukkende efter hvordan rytteren rider. Jeg vil hellere have 95kg der sidder pænt og i balance på hesten end 65kg der bumper rundt som en sæk kartofler og ben der flyver rundt.

 

Jeg synes trådstarter ikkr ligner en der vejer 95 kg, men eftersom hun ikke kan lave om på det grundet sygdom, er man nødt til at have lidt selverkendelse og indse at man nok ikke skal ride rundt på en smal 1ér pony.

 

Find en hest man føler sig tryg ved og saamtidig en man ikke har dårlig samvittighed over at sætte sig op på. :-)

 

Håber trådstarter finder sin bedste ven.


** Nu med Scarlett**

2
0
Svar på denne tråd
 
 Debat.
Forfatter: 
Dato:  30-08-2016 14:44

 

En debat som denne er desværre med til at affolke HN. Det kunne være rart med lidt mere realisme. Der er mange som, selvforskyldt eller ej, vejer mere end de ønsker, men det skal åbenbart afskrække dem fra at være hestepige. Så forsvinder de fra HN og lever i en form for skjul, fulde af skam fordi nogle selvbestandede bedrevidende peger fingre af dem!

 

Seriøst så er der MANGE som ikke kan overholde 20% over hele hesteverdenen selv til OL var der ryttere som 'så store' ud til deres heste, men ind til nu er det altså kun i galop sporten man vejer ryttere!

 

Hvis der var noget som helst seriøsitet i det så havde DRF og FEI vægt-regler på området det har de ikke!

 

Samtidig så er det et fakttum at hestene aldrig har haft lavere gennemsnits levealder end de har nu. Det hænger slet ikke sammen.

 

Men det her emne kommer vi aldrig til enighed om fordi der er forskel på viden og bedrevidenhed!


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest, vallak, 2 år,

utrolig velopdragen, håndteres af børn,

leder efter godt og kærligt hjem.

 

1
3
Svar på denne tråd
 
 gennemsnitsalder Shagya
Forfatter: 
Dato:  30-08-2016 15:15

Kan du ikke lige hive noget dokumentation frem for gennemsnitsalderen de senere år på heste?

 

Jeg er endnu ikke lykkedes i at finde den efterhånden tudsegamle undersøgelse nævnt i heste sladrer ikke. Det eneste jeg har kunnet finde var for år tilbage, sådan 07-09 agtigt en undersøgelse hos landscentret hvor de konkluderede at heste i gennemsnit blev 13-14 år og at der ikke var forskel på racer.

 


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  31-08-2016 09:16

Det er netop en debat som denne, der er med til at opretholde HN, fordi den, med måske enkelte undtagelser, er sober, velargumenteret og ikke peger fingre.

Der er netop ingen, der anfægter nogens ret til at ride, der skrives blot igen og igen, at hest og rytter skal passe sammen.

20% reglen er f.eks en del af U.S cavalry-reglementet fra 1920, der er måske ikke tale om videnskab i moderne facon, men rent praktiske erfaringer, det er jo ikke smart at forringe sit krigsmatriel ved overbelastning, og er et fornuftigt udgangspunkt.

Så en dværg, som jeg, kan godt tillade mig et mindre ridedyr, mine store velfodrede landmandssønner skal have en noget større model til deres 190 centimeters korpus..

Det handler ikke en dyt om overvægt, moralsk habitus eller hvem, der skal sætte regler for hvem, det er bare sund fornuft.

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

6
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider