Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Krydderurte ideer
Forfatter: 
Dato:  28-04-2016 22:11

Hej Hn'ere.

 

Nu mangler jeg noget inspiration til min krydderurte stige - den er næsten fyldt op, meeeen der mangler alligevel noget. Tænker i måske kan komme med en ide? Helst gerne hårdfør mod det "fantastiske" danske vejr

 

Indtil videre har jeg:

 

  • Timian
  • Ramsløg
  • Dild
  • Basilikum
  • Brøndkarse
  • Bredbladet persille
  • Krus persille
  • Oregano
  • Purløg
  • Rød skovsyre
  • Rødbladet syre
  • Rosmarin
  • Citrongræs
  • Appelsintagetes

 

Og nu er jeg, sjovt nok, løbet lidt tør for hvad jeg mere skal fylde i krukkerne Så hvad synes i der er den mest fantastiske krydderurt i har smagt? ?

Det skal helst være noget man kan få brugt i løbet af sommeren/efteråret, skal kunne "nøjes" med en krukke og meget gerne en der kan stå ude vinteren over uden at dø

0
0
Svar på denne tråd
 
 Citronmelisse
Forfatter: 
Dato:  28-04-2016 22:20
Overskriften siger det hele.
Få ting dufter bedre.
4
0
Svar på denne tråd
 
 uundværlig
Forfatter: 
Dato:  29-04-2016 07:07

Citron-timian er simpelthen helt fantastisk

4
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  29-04-2016 08:34

Du mangler mynte og citronmelisse :)


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Dejlig allround vallak sælges: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/348154/

3
0
Svar på denne tråd
 
 Rødkløver - også mod knogleskørhed
Forfatter: 
Dato:  29-04-2016 09:04

Har overvejet, at indføre den i haven.

 

videnskab.dk/krop-sundhed/rodklover- lindrer-overgangsalderens-gener

 

Den skulle angiveligt være fuld af østrogen.

 

Jeg har for første gang sået koriander i år. Så jeg ved ikke om de er hårdføre.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-04-2016 11:51

Kan fornemme jeg er nødt til at have citronmelissen Hvad kan den bruges det i madlavningen?

 

Rosenholm: hvad bruger du citrontimianen til?

 

Korianderen springer jeg over, det er et af de få krydderier jeg ikke er specielt begejstret for endnu. Mynte kunne jeg godt overveje.

 

Tak for svarene indtil videre

0
0
Svar på denne tråd
 
 citron-timian
Forfatter: 
Dato:  29-04-2016 14:59

Citron-timian er fantastisk i en lækker bolognese fx., som snurrer i timevis med rødvin, citron-timian mm og i tomatsuppe, kartoffelsuppe. Prøv den og du vil finde anvendelse til den í mange retter.

 

Fx. fremhæver revet citron-skal også smagen i mange retter, fx. hj.lavet tomatsauce/supper. Citron-timianen gør det samme.

 

Citron-melisse er lækker til desserter men også helt fantastisk i vand. En flaske med patentlåg, vand og et par stænger citron-melisse i til hverdag og ikke mindst fest ser rigtig flot ud og smager vildt godt. Mynte kan du gøre det samme med. Smag og behag.

 

Og ja, så dufter både melisse og citron-timian bare godt i sig selv.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lyder til...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2016 09:38

at I er nået det meste af paletten rundt, så der har jeg ikke noget at tilføje; men ku' man ikke få lov til at se et billede af sådan en fætter - til inspiration...?

 

Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-04-2016 14:30

Billede

 

Jamen selvfølgelig må i da se den ;)

ved ikke lige hvorfor den vender billedet, er på fra telefon, så det må i lige leve med :)

Der står yderligere to krukker inde bagved på fliserne - dem der ikke er så glade for stærk sol.

3
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  30-04-2016 19:49

Der mangler helt klart kommen, persille og dild. :)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 Krydderurter
Forfatter: 
Dato:  30-04-2016 23:24

Salvie og ananassalvie. Hårdføre og almindelig salvie kan bruges hele vinteren og så smager de godt i en del ting.

 

Hvad bruger du din appelsintagetes til? Synes den smager vildt godt, men havde alligevel lidt svært ved at finde anvendelse for den sidste år.

 

Citronmynte er også virkelig en lækker urt til alverdens ting, pesto, salater, smukke blomster (fungerer også i en vase) der kan bruges i salater osv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-05-2016 09:52

Jens - dild og persille er der skam masser af. Dilden skal bare lige komme op af jorden Kommen springer jeg også over, mine smagsløg er ikke voldsomt begejstret for den

 

Pærevælling: det er første år jeg har appelsintagetes, men meningen er at den skal bruges til desserter. Jeg tænker, at en god tung chokoladekage kan lettes lidt med appelsinsmagen. Så skulle den være god til salater og generelt alt hvor appelsin normalt kan bruges.

 

Jeg har haft salvie i overvejelserne, men kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal bruge den til?

 

Citronmynte vil jeg lige lure lidt nærmere på

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-05-2016 09:55

Googler citron mynte og det her www.femina.dk/mad/desserter/mini- pavlova-med-citron-mynte-sorbet er den første der kommer op. Så er jeg altså lidt nærmere på at der skal stå en citronmynte på stigen

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-05-2016 19:37

Kinesisk purløg - smager og dufter af hvidløg

Jordbær-mynte

Lakrids-tagetes






Mor, pædagog og folkeskolelærer

- men desværre uden Athene hest

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-05-2016 20:52

Var på storindkøb idag. Endte med at købe citronmelisse (den dufter virkelig virkelig godt!), citrontimian, rød basilikum (den er så pæn), koriander (jeg skal lære at kunne li det) og en almindelig mynte. Så nu er stigen fyldt godt op og der dufter fantastisk på vores terrasse ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 helt klart
Forfatter: 
Dato:  02-05-2016 14:35

helt klart mangler du den gammeldags løvstikke også kaldet Maggi-urt.

Den er fænomenal i alt sammenkogt, og har fået sit tilnavn fordi den næsten kan erstatte en "maggi"terning i sovs. Det er en flerårig plante og kan blive meget høj, men kan da sikkert også sagtens plantes i krukke.


Mvh Annette



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider