Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Tanker om sadelmageruddannelse
Forfatter: 
Dato:  14-11-2015 17:47
Efter mange år som heste-nets bruger, står jeg nu overfor et dilemma som jeg ikke kan finde svar på i tidligere tråde - håber der er nogle flinke brugere der vil hjælpe mig.

Sagen er den at jeg for nogle år siden søgte ind som sadelmagerelev ved forsvaret, hvor jeg dog desværre ikke kom ind.
Hverdagen er siden gået men tanken har hele tiden været der, og nu er jeg et sted i mit liv, hvor jeg kan mærke at jeg har brug for at arbejde med noget som jeg virkelig brænder for og har de sidste måneder arbejdet særiøs hen imod sadelmageruddannelsen - men har sådan ca. 1000 spørgsmål og tanker som jeg håber nogle vil skrive deres mening om.

Lidt om mig, så er jeg 30 år og arbejder til dagligt som revisor - og derfor meget økonimisk ansvarlig.
Jeg har eget nedlagt landbrug hvor jeg har mine 2 heste samt én opstalder - ingen mand eller børn.

Efter mange timers research af uddannelsen i henholdsvis England og Sverige hælder vægtskålen mod Sverige - har rejst en del i begge lande så sproget er ikke afgørende. Men finder elevsammensætningen mere moden i Sverige, det er nemmere at have hest med - og min mavefornemmelse som jeg har stor erfaring med at følge :)

Kender udemærket den faglige forskel idet uddannelsen i Sverige ikke er international anerkendt - men ud fra egne erfaringer har jeg lige så stor tiltro til en sadelmager uddannet i Sverige som i England idet det ikke kun er uddannelsen der er afgørende men efterfølgende udvikling/nytænkning og interesse i hestenes anatomi.

Det var lidt om min baggrund og mine tanker også er jeg ikke engang startet på de praktiske overvejelser - håber ikke at jeg har tabt jer alle og at der er nogen der vil komme med indput til min indre diskution.

Første hånds erfaringer modtages med kyshånd.

Fra en meget forvirret heste entusiast
2
0
Svar på denne tråd
 
 Sadelmager uddannelsen
Forfatter: 
Dato:  16-11-2015 11:33

Hej Melanie,

Mine umiddelbare tanker omkring sadelmager uddannelsen er, at der mangler "praktik-steder". Selvom man tager uddannelsen i Sverige eller England, så skal man immervæk have noget praktisk erfaring mellem skole-forløbene. Det er praktisk talt umuligt (og det må gerne læses med store bogstaver ) at erhverve sig en praktikplads herhjemme. Men måske mulighederne er anderledes i Sverige, det ved jeg ikke. Men herhjemme kommer man ikke langt med den drøm, desværre

 

Dog skulle man synes, at der var rigelig plads til flere veluddannede og dygtige sadelmagere, dem jeg har erfaring med og som jeg benytter, er efterhånden pænt oppe i alderen og har i øvrigt rigtig mange faste kunder, så de ikke tager nye kunder ind.

 

Der findes i øvrigt en del tråde om emnet og bl.a. har et par af dem, som er uddannet på kassernen, skrevet herinde (vidst nok under nyheder/uddannelse med heste) men prøv at søg, så er jeg sikker på der dukker noget op.

 

:o) Lillian

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  16-11-2015 21:59
Hej Lillian,

Tror at du har helt ret det med praktik steder her i landet, hvilket også er en af grundene til at jeg hælder til uddannelsen i Sverige da der er meget praktik lagt ind i uddannelsen - hvor praktikken så også foregår i Sverige.

Har de sidste par år haft øjnene åbne angående uddannelsen og har umiddelbart ikke hørt nogen i DK der tager praktikanter, ud over forsvaret - hvilket også er derfor jeg overvejer at tage sagen i egen hånd (har søgt ved forsvaret og gør det nok også igen) :)

Har læst de tråde der er, men mange er meget gamle og de henviser ofte til forsvaret, hvis der har været svar i trådene fra nogen med egen erfaring har jeg forsøgt at kontakte dem.

Hvis jeg må være lidt fræk at spørge ;) ved du så hvor din fortrukne sadelmager er uddannet?
Tænker at det kan komme med i overvejelserne omkring hvilket land jeg bør vælge

Mvh

Melanie
0
0
Svar på denne tråd
 
 sadelmager
Forfatter: 
Dato:  16-11-2015 22:02

Kontakt evt. Jan Guldborg - Lundegaard I/S han er sadelmager på Kasernen -men har iøvrigt egen virksomhed, men du kan helt sikkert få alt info omkring uddannelse hos ham - du kan evt. prøve at skrive til ham om du må kontakte ham for evt. hjælp med informationer vedr. uddannelsen

Lyder spændende for dig - held og lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 England
Forfatter: 
Dato:  17-11-2015 08:06

Hej igen Melanie, min sadelmager har uddannelsen fra England. Jeg fornemmer at kunderne anerkender den uddannelse mest, selvom vi da i DK også har sadelmagere der har taget deres uddannelse i Sverige. Jeg skal ikke være dommer for hvad der er bedst , jeg ville bare ønske at vi selv uddannede flere dygtige fagstolte, for i nogle områder er de en mangelvare

vh Lillian

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadelmager
Forfatter: 
Dato:  17-11-2015 08:40

 

 

Hvis jeg skal råde dig, så synes jeg du skal kontakte Rikke Andersen (www.ryet.dk). Jeg er ikke i tvivl om, at hun på rigtig mange områder kan fortælle dig hvilke muligheder der er. Som - efter min bedste overbevisning - den allerdygtigste kiropraktor i DK og som har et godt samarbejde med diverse sadelmagere, så tror jeg du ville blive meget klogere efter en snak med hende.

 

Prøv det - du kan kun blive klogere :-) :-)

 


Ønsker du et vægttab med Forever Livings C9-program, så kontakt mig for yderligere info.

 

Transport til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland, evt. incl. billetter - www.karkon.dk

0
5
Svar på denne tråd
 
 tænk langsigtet
Forfatter: 
Dato:  27-11-2015 13:19

Jeg synes du skal tænke mere langsigtet også:

har du planlagt at blive i Danmark bagefter og arbejde? Eller i det land du vælger at tage uddannelsen i? Vil du helst bo Sverige eller UK? (Skulle det komme til det valg)

 

Derudover mener jeg, at der ligger en del værdi i hvilken uddannelse som er international anerkendt og hvilken som ikke er.. Der en muligvis en (god?) grund til at UK uddannelse er anerkendt og Sveriges ikke er.

 

Det kan lidt sammenlignes med det sommelier uddannelse Sverige også tilbyder - som det eneste land i Norden. Dog begynder DK at få øjnene op for at de drysser nogle hæderlige sommerlier ud - men uddannelsen vægter bare ikke særligt meget. Endnu i hvert fald.

 

Nå, det var et lille sidespring...

 

Der snakkes også om praktik og mon ikke det vil være lettere at finde praktik i UK end i Sverige? Selvfølgelig skal alting heller ikke hænges op på selve skoleforløbet men praktiksteder leder tit til jobs efter...

 

Og sidst, men ikke mindst, så kan der være fordel i at tænke med hjernen i stedet for hjertet og vælge det, som ser bedst ud på papiret. LIdt ligesom en CBS uddannelse som regel vægter højere end en RUC/KU uddannelse... Hvorfor? International anderkendelse...

 

Jeg ser mange dejlige fordele ved at vælge Sverige - men skal hårdt stilles mod hårdt lyder UK bedre for CV'et og de fremtidige job muligheder.

 

----

Derudover vil også gerne sige at jeg synes det er p*ssesejt at du som 30-årig tænker "karriereskift, nu!" Jeg ved godt at 30 stadigt er 'ungt' (jeg er selv 30 ;)) men jeg beundrer stadig folk som "sent" i livet finder ud hvad de vil - og gør noget ved det! I stedet for at følge "planen" og blive færdige og have mand, hus og børn før de fylder 27...

Jeg startede selv forfra på uddannelse som 27årig og sidder pt og skriver min bacheloropgave og synes altid det er fedt at høre om jævnaldrende som ændrer retning i livet


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  28-11-2015 20:37

Uden det helt store indgående kendskab til forholdene i øvrigt så ville jeg nok gå efter den englske uddannelse. Dels vil jeg vægte den internationale anerkendelse meget, da den gør at du aldrig vil blive betvivlet din uddannelses gyldighed uanset hvor du ender i verden og dels ville jeg bygge mit valg på det jeg kender til de produkter der kommer fra de respektive lande.

 

For mig at se udfra de produkter der er fremstillet hhv. i Sverige og England så er der ingen tvivl om at de er fagligt dygtigere i England. Men det er bare en personlig holdning.

 

Hvis du har brug for praktik-plads i forbindelse med uddannelsen så er det måske der du skal starte og så se hvor du kan få en bindende aftale før du starter på skole?


Held og lykke med det hele. :)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider