Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 nervøs rytter
Forfatter: 
Dato:  04-08-2015 15:52

jeg skal på skovtur imorgen med min lille hest og er lidt nervøs ved tanken.... vi skal sammen med en rutineret hest og rytter.

historien er:

Jeg har købt ny hest i november efter at have aflivet min gamle hoppe. Hesten jeg har købt nu har haft svært ved at blive flyttet. Hun har haft tabt sig ( er i fin huld nu)og været ret spoooky. Vi får undervisning hv. 14.dag- alt går langsomt fremad i positiv retning;0)) jeg laver en del med hende fra jorden og går ture med hende- her er hun egentlig rimelig ok, selvfølgelig kan hun stadig spooke- men ikke så voldsomt som tidligere.

MEN jeg er vist blevet lidt nervøs for at skulle ride hende ud... hvad søren stiller jeg op??? jeg skal jo helst ikke " smitte hende".

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tanterem...
Forfatter: 
Dato:  04-08-2015 16:06

Du skal lave en tanterem, som du sætter på foran på sadlen. Tanteremmen laver du af et "næsebånd", som du sætter igennem de ringe, som du normalt sætter en Martingal fast i foran på sadlen.

 

Så har du en rem, som du kan holde fast i, hvis du bliver nervøs. På den måde undgår du at hive hesten i munden, fordi du prøver at holde fast i tøjlen.

 

Og så gælder det ellers om at hyggesnakke med den erfarne rytter - jo mere du snakker og trækker vejret dybt, jo mindre spændt vil du være = hesten lader være med at spænde op.

 

Husk at fortæl den erfarne rytter, om at du altså er nervøs, og nok skal have hjælp til at holde nerverne i ro.

Er du bange for trafik, så skal I undgå veje. Er du bange for et højt tempo, så skal I måske kun skridte osv.

Spørg evt om det gør noget at du presser din hest mod den erfarne hest, hvis du bliver nervøs - mine vallakker er helt med på, at fx ungheste nogle gange nærmest sidder på skødet af mig, hvis hesten/rytteren er nervøs.

 

God tur - husk ridedækken og masser af insektspray, så du undgår at hesten bliver irriteret af klæg og stikfluer.

 

mvh Charlotte

7
0
Svar på denne tråd
 
 Jjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  04-08-2015 18:43

Få den rutineret rytter til at tage dig i et træktov som håndhest. Det er der ingen skam i :)

 

Det har jeg tit haft gjort hvis jeg skulle have nervøse ryttere med ud i skoven. Det er dom regel gået så godt at vi på halvvejs har droppet tovet og rytteren selv kunne og turde ride resten af vejen selv :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd
 
 Mit råd
Forfatter: 
Dato:  04-08-2015 22:09

Jeg plejer at synge for mig selv! Som regel børnesange (Fra Engeland til Skotland osv), da det viser jeg ikke kan multitaske og koncentrere mig både om det og alt det farlige.

 

Derudover tænkt positivt. Klassisk, men det hjælper!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Succes!!
Forfatter: 
Dato:  05-08-2015 13:03

Så har jeg været på en dejlig tur.

Jeg fortalte den erfarne rytter om min nervøsitet og det hjalp!! min hest var super sød, kiggede lidt og blev lidt bekymret enkelte gange- men med hjælp fra "vores støttepædagoger" kom vi fint og roligt videre- vi har aftalt at gentage succen regelmæssigt- så vi til sidst kan klare os selv..

11
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-08-2015 11:11

Ej hvor er det godt at høre! Mange tak for opdateringen, den gjorde mig i helt godt humør

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke...
Forfatter: 
Dato:  10-08-2015 12:45

... med at det gik godt.

Det var godt at du fik fortalt din makker hvordan du havde det - så hun kunne vise hensyn. Det vil vi jo alle gerne - så alle parter får en god tur ud af det.

Husk også til næste gang, at der er ingen der siger at du SKAL ride hele vejen - hvis du oplever noget der er "for meget" enten for dig eller hesten, er der ingen skam i at hoppe af og gå forbi - og evt trække en km eller to derefter. Det er meget bedre end at ende i en situation som hesten måske ikke kan overskue - eller hvor du bliver bange!

 


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Flot flot
Forfatter: 
Dato:  10-08-2015 18:55

Dejligt at I havde en god tur. Og fint at du meldte klart ud til makkeren.

 

Hvis jeg skal gøre et eller andet, hvor jeg ved at jeg er nervøs (eller kan blive det) forsøger jeg at lave en plan B og måske også en plan C på forhånd. HVIS jeg kommer i en usikker situation har jeg allerede gennemtænkt hvordan jeg KAN tackle det. Og alene det kan gøre mig mere sikker.

 

Eksempel: sidste forår, på årets første tur ud på vejen, red vi langs en gård med høje graner. Det blæste noget og der var larm bag træerne men jeg tænkte ikke så meget over HVAD det var selvom jeg lige var kørt forbi på vej ud til hesten. Da vi kom forbi granerne viste det sig, at det var en stor (=STOR) pressening over nogle bigballer, der blafrede lystigt i vinden. På det tidspunkt var det bare om at fortsætte forbi men det var den enste vej hjem også (ellers skulle vi ud på en omvej på 8-10 km for at komme over motorvejen et anden sted...)

 

Tænke tænke tænke .... Plan A: hun er kold og rolig når vi skal forbi hjemad, jeg rider og alt går fint .... Plan A1 - hun løber løbsk hjemad over motorvejsbroen hvor man ikke kan se hvad der kommer ... lastbiler, traktorer ...

Plan B: Jeg hopper af mens jeg har kontrollen over hende og trækker hjem.

 

Jeg endte med plan B, da hun blev for ophidset red jeg 50 m tilbage indtil hun kunne stå roligt, hoppede af og trak hende. Heldigvis fandt jeg så en sten at stå på, så jeg kunne komme op igen

 

Men det, at jeg havde flere planer klar gav mig mere ro.


Mvh. Sanne

 

Nu med hest, der går villigt ind i traileren :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider