Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Kære købere og sælgere
Forfatter: 
Dato:  01-08-2015 15:02

Jeg har i meget lang tid haft lyst til at give et par små velmente råd med på vejen. En slags oplysning til købere og sælgere om, hvordan verden i hestehandler egentligt hænger sammen i dag.

 

Kære potentielle købere....

 

Når I henvender jer på en hest, så vær venlige at fortæl hvilken hest i ringer på. Ikke sjældent har jeg fået sms/mail/opkald, hvor der blot refereres til: "hesten du har til salg". Ikke alene er det rart for dem, der har flere heste til salg, at I oplyser enten navnet på den hest i er interesseret i, eller anden indikation fx. "den 4 års vallak", men det fortæller også noget om jer som interesserede købere, at I trods alt kan huske hvad det er for en hest i ringer om.

 

Det er sikkert ment som en høflighedsfrase, men det er absolut spild af tid, at sende en sms eller mail, hvor eneste spørgsmål er: "er din hest solgt? (husk igen at være mere konkret, end bare "hest"). Hvis hesten rent faktisk er solgt, skal sælger nok fortælle dette i sit svar, uanset hvilke spørgsmål I har stillet, derimod hvis hesten fortsat er til salg, hvilket den højest sandsynligt stadig er, eftersom du har set hesten annonceret til salg, så er en hel korrespondance frem og tilbage, været "spildt" og brugt på intet udover det indlysende...

 

Når I ringer eller skriver på en hest I er interesseret i, og gerne vil høre noget mere omkring den, så gør jer selv den ulejlighed at formulere nogle spørgsmål inden I ringer/skriver. Ofte bliver man mødt med formuleringen: "kan du fortælle noget mere om din hest". Ja, selvfølgelig kan man det, men hvad vil du gerne vide?? som sælger kan man fortælle en hel masse om sin hest, men det er jo ikke muligt for sælger at opremse hvert et åndedrag man har delt med sin hest, så hav nogle spørgsmål klar, som du særligt ønsker svar på, og så skal sælgers svar nok afføde nye spørgsmål og på den måde når man omkring utrolig mange emner.

 

At forsøge at tale til sælgers "samvittighed", og give prisnedslag, ved at du kan tilbyde hesten et godt hjem, holder bare overhovedet ikke længere. I dag forventer alle sælgere, at man som købere vil give hesten et godt hjem. Hvor mange købere tror I, tilbyder et dårligt hjem? Og hvis denne findes, tror I så, at sælger vil sælge til vedkommende? Næ du, et godt hjem tager sælger som en selvfølge..så ingen grund til at nævne dette, det er nærmere en smule pinligt, at I ikke selv tager dette som en selvfølge..

 

Til sidst kære købere, vær venlige at læs hele annoncen, inden i ringer/skriver på en hest, der giver et utroligt dårligt indtryk af jer, når I spørger om ting, der decideret fremgår af teksten. Specielt når man modtager beskeder/mails med spørgsmål, hvor svaret højt og tydeligt fremgår af salgsannoncen, skal man bide sig hårdt i tungen for ikke at sende en negativ ladet besked retur.

 

Kære sælgere....

 

I jeres annoncer ses indimellem formuleringen: "forbeholder mig retten til at vælge mellem købere". Det følgende kommer fra en jurastuderende på sidste år: Din ret til at vælge mellem potentielle købere til din hest, mister du ikke, ved at annoncere hesten til salg. Du kan endda, til enhver tid vælge, at beholde hesten selv, hvis du skulle ombestemme dig. Alene i det tilfælde, at du har tilmeldt din hest en auktion, har du fortabt retten til at vælge mellem købere, og kan derfor i yderste konsekvens blive nødsaget til at købe hesten hjem, som sidste mulighed. I alle andre tilfælde, kan du til enhver tid, sælge til lige den person du har lyst til, og endda vælge at beholde hesten selv. Først i det øjeblik du har underskrevet en kontrakt med køber, er du juridisk bundet. I det øjeblik du har underskrevet kontrakten, kan du i øvrigt ikke vælge en anden køber, uanset hvor meget du i annoncen har "forbeholdt dig retten". Så kære sælgere, det er volapyk, når I bruger den sætning, idet man ikke kan forbeholde sig en ret, som man til enhver tid har alligevel.

13
8
Svar på denne tråd
 
 Ingen SMS...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2015 15:22

...er da meget lettere. Hvorfor kan man ikke tage telefonen og ringe i stedet, hvis man er seriøst interesseret?. Ville selv frabede mig SMS i en salgsannonce.

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

3
1
Svar på denne tråd
 
 Det var da et kedeligt indlæg :-(
Forfatter: 
Dato:  01-08-2015 15:54

Det var da dagens negativt ladede indlæg! :-(

At en køber ringer og spørger til "hesten du har til salg" - hvad er der galt i det? Hvis jeg har set en salgsannonce og jeg ringer på knapstrupperen Plet, så har jeg da ikke forinden undersøgt om sælger har flere heste til salg. Jeg har jo kun øje for én :-)

 

At folk spørger til om hesten er solgt. Er du klar over hvor mange gange jeg har ringet på en hest og fået svaret: "Jamen, den blev da solgt for en uge siden?!" fordi sælger ikke har gidet ulejlige sig med at slette annoncen. Det samme gælder sælgere, der markere deres annonce med "solgt". Jamen, nu du har gidet at redigere i annoncen - hvorfor har du så ikke bare slettet den?

Så har jeg da som køber ingen interesse i, at bruge en halv time på at skrive en mail med diverse spørgsmål, når nu hesten alligevel hentes af ny ejer på næste lørdag.

 

At købere ikke læser annoncerne, der er jeg meget enig. Men det er der ikke mange sælgere, der gør heller. Jeg har prøvet at have en "vallak købes. Alder 5-12 år" og modtaget de første otte mails med hopper på 2 år...

 

Frasen "jeg forholder mig ret til at vælge mellem købere" burde autoslettes. For så længe sælger er retmæssig ejer af hesten, så bestemmer sælger 100%. På mig virker sætningen (som køber) mere som om, at jeg skal gøre mig fortjent til at komme at se på den her hest og jeg har været igennem samtaler, der næsten nærmer sig forhør-status inden jeg har fået lov at klappe krikken. For selvfølgelig tilbyder jeg hesten et godt hjem. Selvfølgelig har jeg da tænkt mig at gøre alt i min magt for at hesten bliver 25 år og stadig kan skridtes hver søndag. Selvfølgelig passer jeg den da med smed, dyrlæge og gulerødder trukket på en snor.

 

Og mht. sms vs. telefon, så er der MANGE, der ikke bryder sig om at tale i telefon med fremmede. Mig selv inklusive! Og jeg har endda siddet i en supportfunktion de sidste otte år, hvor jeg taler med 40-50 fremmede mennesker hver eneste dag. Og alligevel synes jeg ikke, at det er rart at ringe op (når det ikke er i arbejdsregi)... :-(

Der må man som sælger gerne vise sig lidt fleksibel, hvis en sekstenårig pige har samlet mod i tre dage for bare at sende så meget som en sms - tilbyd da selv at ringe tilbage?

 

Min sidste hest købte jeg i kommisionsstald. Hoooold nu op hvor var det nemt og lækkert! Ingen ejer at forholde sig til. En sælger, der selvfølgelig gerne ville præsentere hesten bedst muligt. Ingen spørgsmål til hvor ofte jeg har tænkt mig at sko min hest og hvor mange gange om ugen jeg rider i skoven. Lidt koldt sat op, så kunne jeg lige så godt have købt en bil. Men det gjorde det meget lettere for mig, at forholde mig til den hest, der stod foran mig (y)


25
0
Svar på denne tråd
 
 Diversitet
Forfatter: 
Dato:  01-08-2015 16:02

Det er sjovt, som folk er forskellige

 

For det første: jeg hader selv så absolut at tale i telefon og synes altid at folk ringer til mig på et ubelejligt tidspunkt. Derfor sms'er jeg altid indledende - for at spørge om jeg må ringe på hesten - med mindre sælger har gjort det tydeligt, at vedkommende kun ønsker opkald.

 

For det andet: det er et gammelt råd, jeg tit har fået, at spørge om "hesten du har til salg", hvis man er i tvivl om, om vedkommende er hestehandler.

 

For det tredje: jeg spørger altid om de samme ting, der står i annoncen - i hvert tilfælde når jeg er ude at se hesten. Dels fordi jeg er glemsom, og har jeg været ude at se tre heste på en uge, så kan jeg ikke lige huske, hvem af dem, der havde fået ordnet tænder i forrige måned, og dels fordi jeg gerne vil have bekræftet, hvad der er skrevet om hesten. Hvis der f.eks. står at hesten aldrig har fejlet noget, spørger jeg alligevel, om den nogensinde har været syg. Som regel har den nemlig fejlet et eller andet, f.eks. har den fået fjernet sarcoider, og modsat hvad nogle tror, så hører det altså ind under 'at have fejlet noget'.

 

Men jo - irriterende og nærtagende købere og sælgere er der da nok af

 


 

 

13
0
Svar på denne tråd
 
 Ja for pokker!
Forfatter: 
Dato:  01-08-2015 16:05

Åh Camilla, jeg troede at jeg var den eneste voksne som har drønsvært ved at ringe. Og iøvrigt blive ringet til.

 

Jeg vil meget hellere skrive SMS eller lignende. Og det er ikke fordi jeg er useriøs, jeg sidder bare med hjertebanken og flimren for øjnene bare ved tanken om at ringe. Og så er det iøvrigt rigtigt dejligt at have det, sælgeren har at fortælle, på skrift.

så man ikke glemmer der eller kommer til at blande flere forskellige heste sammen, hvis man nu er interesseret i flere.

 

Sælger forbeholder sig ret til at vælge mellem købere- æh duh? Folk vælger da helt selv hvem de vil sælge heste til, det lyder hamrende åndssvagt


 

9
0
Svar på denne tråd
 
 Fantastisk
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 11:13

Sikke dog et fantastisk godt indlæg.

 

jeg syntes på ingen måde at det er et negativt indlæg.

du rammer præcist hvad utrolig mange sælgerer tænker.

i mine øjne mangler der dog en ting.

Har du pengene til at købe for ?

hvis folk dog bare var klar over hvad der går forud fra de ringer og spørger til hesten, hvor sælger gør meget ud af og forklare og fortælle om hesten, så ingen spilder sin tid fremadrettet ved evt fremvisning, så går der ofte sammenlagt timer med først at få planlagt så købere kan komme, flytte på aftaler, arbejde, ferie eller lign.

for ja i kan lige tro at købere ofte kommer med en dag hvor de kan komme og kun den ene dag. så vil du fremvise en hest så for man det til at lykkes den dag.

så bruger man igen tid på at klargøre hesten, pudse og polere så den fremstår flot til de potientielle købere.

man byder potientielle købere velkommen, har lavet kaffe og fremviser og fortæller, både til den potientielle køber, men også til dennes veninde/forældre/trænere samtidig med at man også forsøger at underholde deres børn eller små søskende der også er med.

efter et par timer og de potientielle købere er taget afsted, bruger man lige tid på at rede den bigballe halm der nu er over alt i stalden, som de små søskende har hoppet rundt i, imens man var optaget af og svare på spørgsmål.

man for fikset gårdspladsen, inden gård ejer kommer hjem fordi samme børn hurtig fandt halm ballen kedelig og begyndte at lege western heste i rallet ( og ja forældrene er vitterlig ligeglad da de jo er optaget af og se på hesten eller spørge ind til div ting )

Derefter gentager det samme sig, endnu engang da folk gerne vil prøve hesten to gange ( mindst )samme fremgangsmåde - flytte rundt så man er ledig den dag, pudse og polere hesten, fremvise hest, sørge for potientielle køber med påhæng er "dækket ind" med kaffe, sodavand mv, forsøge at rede staldgang og gårdsplads, for at få avide at de stadig er meget interesseret i hesten, så nu må de hellere komme hjem og få sat deres egen til salg.

eller

jeg afventer en arv

eller

låner du ud, da jeg ikke har penge og købe for

eller

jeg aftaler lige at min mand siger ok

eller

eller, jeg kun blive ved (!)

 

Dette er ikke opfundet, det er hverdags kost, når man sælger heste.

og købere.... Det kan i ikke være bekendt !!!!

 

jeg er faktisk ligeglad med at få en melding hvis købere ikke er interesseret, for det er en ærlig sag.

men inden jeg sætter en hest til salg, er "sagerne" i orden.

hesten er tjekket, passet med tænder, smed osv. Den er trænet og velholdt.

man må da som min kunne forvente at købere også har deres "sager" iorden og rent faktisk er i stand til at købe den hest de er ude og se på.

 

rigtig flot indlæg ts, som jeg ser som nogle gode råd til heste købere.

må jeg kopiere dit indlæg og bruge i en gruppe på Facebook ?

 

- lige et sidste råd til heste købere, lad være med at ringe eller skrive en SMS før kl 8 om morgene og efter kl 21 om aftenen.

det er simpelthen uden pli.

 


 

 

 

Dinero III - Don Diablo - Divertida LXVI

og Diver Milagro

11
3
Svar på denne tråd
 
 Måske et dumt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 11:38
Jeg synes det er rigtigt fint med lidt opdragelse til alle om hvad, der er god skik i forbindelse med hestesalg :-)

Jeg har lige et spørgsmål til, når jeg en dag skal ud og være køber igen: hvor langt over mit budget må jeg kigge?

Sidst jeg købte havde jeg 60.000 at lege med, og så kiggede jeg på heste i prislejet 45-65.000 i den forventning at lidt forhandling er almindeligt, men hvor meget må man forvente er til forhandling?

Og så til sælgerne: i dagens Danmark hvor alle og enhver efterhånden render rundt med et okay kammera i mobilen må video altså være en del af annoncen... jeg tænker altid at det er en useriøs sælger som ikke lægger en video med ud, og det spare en del tid for både sælger og køber så unødige fremvisninger kan undgås ;-)

Sagde Johanna

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Godt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 12:14

Det var faktisk et godt spørgsmål Johanna, som der nok ikke er et super enkelt svar til.

Det er min erfaring at det er meget forskelligt fra sælgere til sælgere, men faktisk også forskelligt fra hest hest ved sammen sælger.

Nogen private sælgere kan have en urealistisk udbudspris og der kan det være svært at stikke i dem mht prisen, men det kan også være lige modsat, at de er ret desperate for at komme af med hesten.

ofte syntes jeg at det kan skimtes udfra annoncen, hvad der er tilfældet ved pågældende hest.

 

ved salgsstalde er der, ud fra min erfaring, ofte en mere realistisk prissætning på hestene og her kan det være svære at få et større afslag.

Dog kan der her også være heste inde i freks. Kommision hvor ejeren, hvis stille overfor et solidt bud, selv om det er lavere, er villig til at sælge.

nogle heste kan også være indkøbt til en fornufte pris, eller måske er hesten ikke en "alle mands hest" og du som køber er den rette, og har etsolidt bud, kan der være en mulighed for et fint afslag.

 

ved stutterier, syntes jeg ofte at priserne er rimelig faste, dog kan der her nogen gange med fordel, købes enten på vilkår, eller hvis man er rimelig med i sporten, få et afslag mod reklame for det pågældende stutteri.

 

Mit bedste råd må være, at hvis man ikke umildbart kan skimte ud fra annoncen om der er "handle villighed" så spørg.

Jeg personligt har intet imod, heller ikke inden fremvisning, at man spørger om der er noget at gøre med prisen, da max beløbet er xxxxxxx.

Heller det end at bruge timer på fremvisning mv, for at finde ud af at køber ikke har alle pengene.

jeg ved at nogen først vil handle pris når folk har mødt hesten, og det er jo fair at får det af vide når man spørger, hellere det end at spilde hinandens tid.

 

 

mht video, kan jeg sagtens følge dig.

jeg må indrømme at jeg også selv gerne vil se video, men jeg må også indrømme at vi ofte ikke har videoer af vores heste.

Det kan der være flere årsager til, men den grundliggende grund er nok at hestene nemt bliver solgt uden.

Vi gør meget ud af billeder og beskrivelser, og at lave en video er meget tidskrævende hvis det skal være af en ordenlig standart vi vil være bekendt.

Og når hestene bliver solgt uden, så er det ofte der vi spare tiden.

der ud over er det også min erfaring at en video faktisk tit har modsatte effekt, da det kan være svært at få lavet en video der viser hesten som den reelt er.

De heste vi har set på / købt, hvor vi har set video ført, er oftes bedre i virkeligheden, og tit er det heste som lige så godt kunne være blevet sorteret fra pga dårlig video, som ved et tilfælde alligevel kom med på "turen rundt i landt"

 

jeg kommer også fra en tid hvor hestene blev købt og solgt med tre linier i den blå avis, så jeg syntes det er luksus i dag med de annoncer vi har, og jeg finder det ikke svært at finde heste, også uden video.


 

 

 

Dinero III - Don Diablo - Divertida LXVI

og Diver Milagro

2
1
Svar på denne tråd
 
 Kryster
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 20:02

Og til den Kryster der giver en "ikke like"

giv din mening til kende, hva er det da for en latterlig funktion der er her på HN.

 

men ok jeg forstår faktisk godt hvis man ikke vil være ved at man åbenbart synges det er ok at kigge på hest uden at have pengene.


 

 

 

Dinero III - Don Diablo - Divertida LXVI

og Diver Milagro

3
3
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 20:56

Hej :)

 

Jeg vil bare lige indskyde en kommentar på sætningen " forbeholder mig ret til at vælge mellem købere"

 

Ja det er en lidt latterlig kommentar, jeg skrev det dog selv i min første annonce på en pony jeg havde. ( fordi jeg så på hvordan andre skrev deres, og der stod det mange steder )

 

MEN jeg er faktisk glad for at jeg skrev det, fordi der var nogen ude og kigge som jeg bestemt IKKE ville sælge til og de ville GERNE købe ham, da jeg skulle ringe og fortælle at jeg desværre ikke ville sælge ham til dem, blev moren rigtig sur og så videre og jeg kunne bare ikke slippe af med hende ( jeg ku ha lagt på, men det kan jeg bare ikke få mig selv til at gøre) Men der fik jeg den sluttet af med at jeg jo altså havde skrevet i annoncen at jeg altså godt kunne finde på at fravælge købere, og så stoppede hun Heheh så der var jeg tilfreds med at have skrevet det hahah :)

 

Derud over har jeg prøvet MANGE gange i min søgen på hest, at jeg skriver en laang sms med spørgsmål for liige at få svar på et par vigtige ting der ikke står i annoncen for ikke at spilde sælgers tid med at ringe og så for at spørge om jeg må ringe op, og så ofå man et kort svar hesten er solgt...

så jeg er begyndt på ( ikke at jeg liige køber hest så tit ) men at skrive kort fx " er hesten solgt og hvis ikke må jeg ringe"


Venlig Hilsen Leandra :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 hestehandler
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 22:59

Dérne: Du kopier bare løs!

 

Begrundelsen med, at man ikke vil nævne hestens navn, når man ringer og spørger på "hesten", er for at "afsløre" hestehandlere, synes jeg er meget langt ude. For det første, er man nu hestehandler fordi man har mere end én hest til salg?! For det andet, hvad er det, der skal afsløres? Jeg tvivler på at nogen som helst hestehandler kan holde det skjult igennem en hel handel, uden at lyve, hvis vedkommende er hestehandler, så hvorfor dette trick?? Og til sidst, hvorfor er det afgørende? Jeg synes bare det hører under alm. høflighed når man ringer, at man siger hestens navn eller kendetegn, fx. 4 års vallak. Ligeså meget for at jeg som sælger, kan fornemme, at køber har sat sig en smule ind i, hvilken hest han/kun ringer på.

 

Selvfølglig er det da naturligt at man spørger yderligere ind til hestens syge historie osv. Og selvfølgelig er det naturligt, at når man er ude og se hesten live eller taler samen i telefon, så kan der være ting som kunden ikke kan huske, selvom det stod i annoncen, og derfor er det selvfølgelig mere end okay, at der spørges. Men når man modtager en mail/sms/HN-besked, hvor der spørges om konkrete fakta, som fx. alder, afstaming, om hesten er tilredet, om der er taget røntgen, og disse informationer står sort på hvidt i annoncen, så ville man som sælger ønske, at kunden havde ulejliget sig med at læse annoncen færdig/igen, inden beskeden blev sendt. Er det virkelig urimeligt?

 

Jeg har ikke noget problem med at få forespørgsler på SMS, jeg bruger min telefon til både SMS, mails, HN-beskeder, facebook-beskeder m.m., så for mig gør det ikke den store forskel, men..... det er umådeligt irreterende at tilbringe en helt aften, med at besvare et spørgsmål af gangen, uanset om det er SMS eller ej, men ofte er det via sms, når folk laver dette "nummer". Når man er på vej i seng, opdager man, at man nu har sendt 30 beskeder frem og tilbage, fordi denne kunde kun kan spørge om én ting af gangen, og når det halve af beskederne, så er "fakta"-spørgsmål, der tydeligt fremgår af annoncen, så bliver man træt....

 

Vedr. prisen... tja, hvis der står i annoncen, at prisen er fast, så synes jeg det er ubehøvlet at tage ud og "stjæle" sælgers tid, for derefter at give et bud under prisen. Hvis der derimod i annoncen står priside eller bud modtages, så er det jo helt ok. Hvis annoncen ikke indiker hverken det ene eller andet, så synes jeg det er høfligt at spørge, inden man kommer ud og prøver hesten, om prisen kan forhandles.

 

Og ja, som Dérne skriver, lad venligst vær med at booke en tid til at komme og prøveride hesten, hvis du ikke har pengene endnu! Den der med, at min egen hest lige skal sælges først, holder bare ikke.I det mindste, fortæl det i telefonen, så sælger kan vurder, om han/hun har lyst til at give en ridetur på sin salgshest for sjov.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hestehandel
Forfatter: 
Dato:  04-08-2015 07:18

Det der med at 'afsløre' hestehandleren er nok lidt passé, fordi det er blevet sværere at lyve om hestens baggrund efter opfindelsen af www og ejercertifikat, hvor man jo ofte kan se noget om hestens historie og også, hvor længe sælger har haft hesten. Og ja, det betyder en hel del, om hesten har været hos sælger i tre uger eller i tre år. Og det betyder noget, om hesten skal have et nyt hjem, eller om den bare skal sælges.

 

Men herregud, dumme spørgsmål må man altså tage med som sælger af enhver art. Jeg har haft én, der skrev på min Welsh Cob på 154, om hun måtte komme og se min pony. Det studsede jeg lidt over, men hun viste sig, at være særdeles kompetent.

 

Jeg glemte at kommentere på det med købere, der spørger "kan du fortælle noget mere om din hest". Den bruger jeg også, og det er simpelthen, fordi jeg har været ude for (flere gange og især hos hestehandlere - både dem med mange heste om dem, der kun har et par stykker ad gangen) at jeg har beskrevet, hvad jeg skulle bruge, og derefter fået at vide, at jamen, det er jo liiiiiiige præcist sådan en hest, jeg har ringet på. Absolutely not! viser der sig....

Derfor stiller jeg et åbent spørgsmål for at høre, hvad sælger fremhæver om hesten.

 

Noget helt andet er det med pengene. Det burde da være en absolut selvfølge at man først ulejliger sælger med fremvisning, når man har mulighed for at købe, og naturligvis kan vi blive enige om, at dem, der ikke gør, burde skamme sig.

 

Jeg kender også den med de mange sms'er, og når jeg når 'smertegrænsen', så beder jeg altså pænt folk om at ringe/tilbyder at ringe. På samme måde kan man jo pænt fortælle dem, at det de spørger om, står i annoncen. ?

 

Man skal nok skelne mellem dem, der udviser menneskelige svagheder - dvs. relativt lav intelligens, glemsomhed, generthed, mistro/brændt-barn-lugter-ilde - og så dem, der er direkte tidsspildere og gratister. Jeg synes da også, at det er mega trælst med tåbelige og useriøse købere, og bl.a. af den grund sælger jeg kun meget sjældent heste.

 


 

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 købers briller
Forfatter: 
Dato:  04-08-2015 08:40

Det er heldigvis ved at være nogle år(4) siden jeg har været i købers marked, men nedenstående oplevelser var hverdags kost både hos private sælgere og salgsstalde:

 

  • heste der ikke så ud som billeder/video dvs man som køber vildt skuffet
  • ejer havde tilbageholdt oplysninger om "skjulte fejl"- alt fra staldfejl til gjordkramper, røntgenfejl osv
  • ejere der ikke havde hesten klar når man kom dvs den skulle hesten ind fra fold- stirgles i 1/2 time for mudder
  • ejere der ikke ringede og sagde "tabt sko" dvs hesten var uren ved afprøvning/fremvisning
  • åh vil du prøvespringe den ? det må man kun om onsdagen, rid du bare dressur på musse og se om det er din fremtidige springhest
  • eller hvis man måtte springe den så stod der 2 spring i meget ramponeret tilstand
  • man var køber nr 3 til ehsten samme dag dvs dyret havde været redet x2 inden man kom, eller man evt kommer til en ehst der er skumsvndt selvom man er første køber- hm hvad skulle skjules inden jeg kom ?

 

osv.

 

Så husk der er altid 2 sider af sagen. de heste jeg har set på har været springheste i priskategorien 50-100K på L/M niveau 5-10 år gl

 

 

Karina, der håber der går lang tid inden jeg igen skal ud på købers marked.(7-9-13)

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Er der en...
Forfatter: 
Dato:  04-08-2015 09:24

Er der en der kan forklare mig forskellen på en hestehandler og en salgsstald?? for jeg kan ikke se den

 

Nu har jeg så selv lige været ude som køber, og jeg har kigget dressurhest i prisklassen 50.000,- til 80.000,-. Synes nu kun at jeg har haft positive oplevelser.

Nogle har dog været "solgt" godt i annoncen, super gående - kunne knapt træde over i skridt.....

 

Men mange af tingene kom jo frem unden et telefon opkald, en sælger gjore meget ud af ad fortælle, at hesten altså var meget vågen, hvilket den også var , men jeg valgte den fra af andre årsager.

 

En lille kommentar fra min fortid, hvor jeg red hos en gammeldavs hestehandler, han havde et udtryk for dem som bare kom og kiggede : det en "glostrupper"


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 forskellen på salgsstald og hestehandler
Forfatter: 
Dato:  04-08-2015 10:04

En salgsstald er kommisionssted dvs den rigtige sælger den du skriver kontrakt med er som oftes ejeren = privat handel. En hestehandler ejer de heste der sælges dvs du handler med en erhversdrivende.

I en salgsstald er rytterene (bør de være) rutinerede på M/S niveau- hos en hestehandler ved man ikke om de overhovedet bliver redet andet end af diverse frivilige hjælpere.

 

 

 

 

Karina

1
1
Svar på denne tråd
 
 He he he
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 15:37

Jeg ved ikke rigtig om jeg skal grine eller græde over TS indlæg.

Som både køber og sælger af adskillige heste igennem tiderne - og i øvrigt sælger i mit daglige arbejde - synes jeg det er lidt morsomt, at man som sælger stiller en masse krav op til hvordan køberne skal opføre sig. At man ringer og spørger på den hest sælger har til salg er vel meget almindeligt. Har sælger flere til salg, kan sælger jo pænt sige det og spørge hvad det er for en man har set. Så er samtalen ligesom igang og så er det alt andet lige nemmere at komme videre og måske få halet salget i land. For det er jo det det er. Man har en vare man vil sælge, i det her tilfælde en hest eller flere. Så tal da pænt til kunderne og hjælp dem på den vej, du som sælger synes er den rette. Nemlig at de køber din hest...

 

At man som køber skal have x antal spørgsmål parat og ikke kan tillade sig at bede køber fortælle om sin hest, lyder i mine øre mærkeligt.. Hvis ikke køber lige har nogle spørgsmål, så spørg da selv som sælger, hvad det er de søger.. Så kan du da også meget bedre tage stilling til om der er nogen af dine salgsheste der lyder til at kunne opfylde ønskerne hos kunden.. Det er vel meget almindeligt, at man som sælger, gerne vil oplyse om den vare man sælger..

 

Og så er jeg personligt ikke den store tilhænger af annoncer for heste, hvor der ikke er oplyst pris.. Er den hemmelig???

Eller koster den een pris hvis kunden kommer kørende i Audi og en anden pris hvis kunden kører Fiat..?

 

I mine øjne skader lidt service ikke.. Heller ikke når man sælger heste... At der kan følge mange useriøse opkald med en hesteannonce, ja sådan er det jo at sælge.. Det hører med..

 

Og hvis ikke man vil give afslag, kan man jo skrive at prisen er fast...

5
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider