Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Slagte hest til konsum
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 21:50

Det er længe siden jeg har smagt hest. Og jeg køber det ikke selv. Ikke noget med at det er synd at hesten bliver slagtet og spist eller lign, men jeg er ikke god til at lave mad, så det ville være synd at udsætte et stykke hest for min "kogekunst".

 

Men jeg har tænkt på en ting. Oftest når en hest bliver slagtet til konsum, så er det en ældre/ gammel hest med et godt liv bag sig.

 

Når man kigger på kød fra okser, så er der stor forskel på kvalitet alt efter alder på dyret: Kalv, ungdyr og okse. Og lammekød kontra fårekød??

Hvordan er det med heste?? Er kødet altid mørt uanset alder??

Eller bruger man kun ældre/ gamle heste til kødhak?? Lige som med okser og udtjent malkekvæg.


VH Pernille

 

There are easier things in life than finding a good man... like nailing jello to a tree, for instance.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 00:33

I modsætning til kør så beveger heste sig hele livet. Den bedste hestebøf jeg har spist kom fra en hest der var 29 tror jeg. Så med heste tror jeg ikke det er noget problem hvad alder de har.


 

Berta - Blandet hoppe 2003. Part søges www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/325043/

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Køb og salg af vintage tøj

www.facebook.com/groups/ 241057806085407/

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Kød kvalitet
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 08:58

 

Landmanden kommer altså op i mig når jeg læser det volapyk ts skriver om oksekød!

 

HVAD tror du det er for kød der ligger i køledisken???

 

For det første så bliver en ko til okse når den slagtes, indtil da kan den sagtens være malkekvæg.

 

Det er altså malkekvæg langt det meste der er dansk! Det er INTET i vejen med kød fra malkekvæg. Det der er problemet med oksekød generelt at det hænger for kort tid, skæres og behandles forkert. Det bedset kød sælges sjældent til forbrugeren i små bakker i et supermarkede.

 

Jeg har spist oksekød i ca. 1½ år efter flere årtier som vegetar, og holy crap det er svært at finde ordentlig oksekød, men det er altså håndteringen den er gal med. Malkekvæg kan altså sagtens smage virkelig fantastisk.

 

Der er mere kød på en limousine end en SDM eller jersy og kødet har en anden struktur.

 

Endelig så kan jeg henvise til adskillige eksempler, besætninger og stalde, hvor kvæg bevæger sig mere end heste.


 

 

~ Anette

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

Imponerende Welsh Cob vallak 5 år/160cm

Islænder hoppe sælges/byttes

5
4
Svar på denne tråd
 
 hestekød
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 09:04

Hestekød er som regel altid mørt, det er sundt og sammensætning af fiber og proteiner mv er perfekt..

 

Selv kan jeg ikke spise det hakkede kød.. smagen tiltaler mig ikke.. men en god filetbøf, der har været på grillen er bare mums..

 

Men selvom det er altid er mørt har jeg ladet mig fortælle at der er forskel på kød fra en ung hest og en ældre hest. det er marmoreringen. den unge hest sidder marmoreringen ude i kanten af bøffen og på den ældre mere fordelt inde i kødet.. hvad man er til er en smagssag, men generelt er hestekød fedtfattigt, så det burde smagsmæssigt ikke give den store forskel.

 

men pas på med kødet, netop fordi det er så fedtfattig kan det let steges tørt.. det skal kun steget let og så evt. trække..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Køddyr
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 21:19

Jeg fik mørbrad fra en 10-år gammel ko (kødkvæg og 'fritlevende') for noget tid siden, og jeg kan love for, at det smagte helt fantastisk og var top-mørt

 


 

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 glemte lige
Forfatter: 
Dato:  10-07-2015 07:28

jeg glemte lige det allervigtigste ..

slageteren.. den gode slagter kan bare det der med det gode kød.. og den knap så gode slagter kan næsten ødelægge kød der bør være perfekt..

 

Jeg har præsteret at få kød fra skots højlandskvæg, der nærmest skulle være garanti for kvalitet, men nøj jeg var skuffet.. har så også fået fra jersey og en anden slagter .. mums det var fantastisk.

 

mine forældre køber gerne kød hos slagteren hos dem og kødet derfra er ALTID godt og mørt.. (nok derfor der næsten altid er kø i den butik).

så slagteren har også noget at sige..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Struktur
Forfatter: 
Dato:  10-07-2015 08:16

Jeg fik en af mine heste slagtet tidligere på året. Det var en lokal slagter, som overtog hende, og jeg skulle bare have lidt at kødet som betaling. Som barn smagte jeg (ved en fejl) hestekød, men jeg kunne ikke huske smagen og ville derfor gerne prøve igen. Jeg fik både fars, lår (til stroganoff) og bøffer af filet - hold da op, det smager rigtigt godt. Min mand og vores søn er helt vilde med - datteren nægter at spise det. Og ja - det er fyldt med proteiner og er derfor rigtigt godt at spise for folk, som går meget op i muskeltræning osv.

 

Nå, men til TS's spørgsmål: jeg spurgte slagteren om forskel på kvaliteten af kød fra ung kontra gammel hest. Han sagde, at der ingen forskel er, da kødet fra hest er meget fint i struktur, og derved vil det hele tiden være meget mørt. Farsen fra hest er også meget mere "fedtet" at røre ved, da det netop er så fin i strukturen.

Samtidig sagde slagteren dog også, at han ikke vil have kød fra koldblodsheste, da det desværre ikke er helt så godt som fra varm- og fuldblodsheste. Om der er en sandhed i det, eller det er en smagssag, vil jeg lade op til forbrugeren at bedømme


Mvh

Charlotte

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-07-2015 21:25

Som "hobbylandmand" må jeg give Anette ret her.

Vi har Hereford og sidst vi fik slagtet en gammel ko (10 +) solgte vi det hele til slagter, da vi ikke selv havde plads i fryser.

Det var så godt kød, at det blev solgt videre til fine restauranter i København for en rigtig god pris. Vi fik selv over 10000 kr for hende af slagter, på trods af fratræk pgr. Af fedt.

Det bedste kød fra kvæg ( hvis behandlet rigtigt af slagter) er faktisk det man får fra gamle køer som har haft kalve og gået på friland hele livet.

 

En rigtig slagter går og holder øje med kroppen når den hænger og giver så besked om partering når kødet har hængt til det er perfekt.

Supermarkedskød hænger som oftest ikke længe nok.

Og så bliver jeg lige nød til at sige, at der er altså forskel på kød fra ordentligt kødkvæg og fra malkekvæg.

Har prøvet at få kød fra sortbroget tyr opfostret og slagtet som kødkvæg, men det er altså ikke det samme !

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Optimal alder
Forfatter: 
Dato:  10-07-2015 21:34

Nu er jeg født på landet, og mine forældre puttede hvert år en ko i fryseren. Det var hvert eneste gang en ung ko på 2½-3 år, som havde fået én kalv og som ikke var blevet drægtig igen. De første mange år var det Hereford, senere skiftede min far til Simmentaler. Udover tilvæksten så var den store forskel måden fedtet sad på. Der er Simmenetaleren klart bedst.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hoppe, plage og føl sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-07-2015 17:16

Charlotte, lige til det vil jeg sige det er smag og behag.

Hereford marmorer det meste af fedtet, så er man fedtforskrækket, så er det ikke det man skal vælge.

Men smagsmæssigt vil jeg til enhver tid vælge Hereford.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  12-07-2015 17:30

Anette: Det var nu ikke for, at skrive volapyk, så du ikke kunne forstår hvad jeg skrev.

 

Jeg skrev fordi, jeg ikke vidste bedre, og fordi det er hvad "man" læser rundt omkring. Jeg er bare gourmet og gourmand. Men jeg har endnu til gode at smage alt mad i Verden. Og at vide alt om mad.

Og hvis du ellers kan forstå bare noget af det jeg skriver, så er jeg ikke god i et køkken. Men jeg vil gerne lære, og derfor udstiller jeg min manglende kendskab til maden, og til at formulere mig. Heldigvis ser det ud til at de fleste har forstået mit spørgsmål.

 

Til alle andre: Tusind tak for jeres svar. Der lærte jeg noget nyt


VH Pernille

 

There are easier things in life than finding a good man... like nailing jello to a tree, for instance.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider