Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Luftfugtighed i huset??
Forfatter: 
Dato:  05-07-2015 16:57

Hej

 

Vi har bygget nyt hus, og har naturligvis fået et ventilationsanlæg. Vi er dog meget i tvivl, om det virker som det skal, men vi har bare ikke rigtig noget sammenligningsgrundlag... Anlægget har kostet 50.000 kr., og det er fra et stort kendt firma, så det burde jo være i orden. Men vi er nødt til at åbne vinduerne, når vi har været i bad, ellers er der stadig dug i bunden af vinduerne næste morgen, og nu, hvor det er så fugtigt udendørs, så kan vi næsten ikke holde ud at være indenfor, fordi luften er så fugtig. Anlægget er med aftræk og formålet med anlægget er jo både udluftning og at blæse tør luft ind i huset. Sidstnævnte synes vi bestemt ikke lykkes... Pt. ligger vi med en luftfugtighed på 60% ifølge anlægget, og med 30 graders varme indenfor i dag, så er det bestemt ikke rart.

Jeg gik egentlig ud fra at anlægget så satte fuld fart på f.eks. når vi gik i bad, men det gør det overhovedet ikke, og der er en tåge uden lige i badeværelset. Anlægget er ifølge producenten fugtstyret, og det er naturligvis indreguleret af deres tekniker til vores hus.

Jeg ringer selvfølgelig og snakker med dem, men hvad er jeres erfaringer med ventilationsanlæg?

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-07-2015 20:17

vi har godt nok ikke lige sådan et system.

men 60% er alt for højt. vi har et gammelt hus og vi ligger på omkring 45-50%



0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-07-2015 20:31

Min mand, som har arbejdet med ventilationsanlæg som maskinmester, siger følgende:

Det skal nok indreguleres igen, og så kan i få en større udskiftning af luften på badeværelset. Ventilationsmanden vil sandsynligvis åbne mere for spjældet til udsugningen på badeværelset, men det vil tage af luften fra de øvrige rum. Det er ikke sikkert at luftfugten på nuværende tidspunkt kan mindskes, fordi at den relative luftfugtighed udenfor muligvis er meget høj. Hvis der er meget høj luftfugtighed udenfor, så vil i kun kunne mindske fugten ved at køle ned til under dukpunkts-grænsen (med en køleflade). Den eneste måde i kan få luftfugten ned, er ved større luftudskiftning eller ved at lave luftskifte med mindre fugt, og det kræver en køleflade. Desuden er anlægget dimnesioneret til en fast luftmængde til hver type rum, og det er ikke meningen at man i et lille rum med stor vandmængde kan undgå at åbne vinduerne. Det kan anlægget nok ikke trække.


Hilsen Anne

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ventilationsanlæg
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 17:36

...duer ikke til vådrum. Ihvertfald ikke hvis det er de anlæg der normalt installeres i typehuse. De er godt nok fugtstyrede, men problemet er der ikke er individuelle følere og styring af luftskiftet på hver aftrækskanal, men derimod kun én enkelt føler der er styret af gennemsnitsfugtighed for alle de rum der er koblet på. Dvs. at en høj fugtighed i badeværelset hverken registreres hurtigt eller med den rette værdi, da luftstrømmen fra badeværelset blandes med luftstrømmen fra de øvrige rum inden føleren. Hvis det er virkeligt fugtigt i badeværelset, vil føleren dog efter noget tid registrere det og sætte luftskiftet op - i alle rum, hvilket ofte resulterer i at luften i de øvrige rum bliver for tør. Desværre er det sjældent nok til at affugte badeværelset og det burde et firma der bygger huse være klar over. Så få en alm. fugtstyret udsuger i badeværelset og nøjes med at koble ventilationsanlæg på de rum. hvor der ikke er store udsving i luftfugtigheden.

 

Hvis luftfugtigheden er høj udenfor vil den blive tilsvarende høj inde, medmindre man affugter luften inden indblæsning, hvilket et alm. ventilationsanlæg ikke kan klare, det kræver aircondition, en affugter el. lign.

 

Jeg ville kontakte husfirma vedr. badeværelset.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 18:11

Jeg har nogle bekendte der netop er flyttet ind i et nybygget hus.

Jeg synes luften er kvælende! Det har så høj energiklasse, at intet luft slipper ind eller ud.

Det var frygteligt før de fik sådan et ventilationsanlæg, nu er det lidt bedre. Men jeg synes godt man kan mærke huset er tæt, på luftfugtigheden, især når jeg kommer lige fra min gamle, utætte københavner-lejlighed ;)

 

De skal stadig åbne vinduerne på badeværelset ved jeg, så jeg tror dette er normalt? Så det ville jeg gøre, hvis jeg var jer.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 07:11

enig , tal med firmaet, der kan være fejl på systemet.

 

hvis badeværelset ikke har en separat føler, ville jeg nok vælge at montere en simpel fugtstyret ventilator, for at få fugten hurtigt ud inden den ryger rundt i resten af huset.


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2015 08:13

Hej igen

 

Jeg er blevet lidt klogere på det hele. Meldingen fra producenten af anlægget er, at så længe det er så fugtigt udenfor, så bliver der også fugtigt indenfor. Anlægget er med aftræk, og vi havde forstået, at det sørgede for, at luftfugtigheden i huset ville være "tilpas", så jeg forstår faktisk ikke helt formålet med det hele.... Hvorfor er anlægget fugtstyret, hvis det ikke gør noget for at sænke luftfugtigheden i huset? Er formålet så bare, at så længe luftfugtigheden er for høj, så bliver anlægget ved med at puste ny luft ind? Men hvis nu fugtigheden i huset skal være 50 %, og den så ryger op på 52 %, så kører anlægget på fuld knald - for så at blæse måske 70 % luft ind? Det giver altså ikke nogen mening i mit hoved...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dagens fysiklektion...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2015 20:03

...kommer her:

 

Relativ luftfugtighed (RH) er den mængde vand som luften indeholder i forhold til den maksimale mængde som luften kan indeholde ved en given temperatur. Den maksimale mængde kaldes også for dugpunktet el. mætningspunktet, hvor RH er 100%. Luftens evne til at indeholde vand er stærkt afhængig af temperaturen, idet fugtmættet luft ved f.eks. 5 grader C kun kan indeholde knap 7 g vand/m3, mens fugtmættet luft ved 22 grader C kan indeholde ca. 19 g/m3. Hvis udeluften er 5 grader og RH er 100% vil en indsugning af luften til et opvarmet hus derfor sænke RH fra 100% til 36 %. Er udeluften derimod ligeså varm og fugtig som indeluften er det ikke muligt at sænke luftfugtigheden med et alm. ventilationsanlæg, da man kun kan gøre dette ved at hæve temperaturen inde i huset, eller ved at installere en affugter.

 

Et alm. ventilationsanlæg kommer derfor til kort på varme dage med høj luftfugtighed, hvor man nok får skiftet luften, men ikke sænket fugtigheden, uanset hvor meget anlægget kører. Her i DK er det dog relativt få dage om året det drejer sig om. På disse dage kan man ligeså godt slukke for anlæg og åbne vinduerne i stedet.

 

Qua ovennævnte har alm. ventilationsanlæg også den svaghed at luften kan blive for tør inde om vinteren.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider