Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hjemmelavet færdigmad
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 08:46

Jeg er i forvejen fantasiforladt, når det kommer til at lave mad, men nu kniber det virkeligt!

 

Er der nogen, der har ideer til retter - jeg kan godt improvisere og variere over et antal basisretter - som er egnet til frysning mhp genopvarmning i mikroovn. Det skal være helt færdige retter, altså skal de indeholde pasta, ris, kartofler o.l. Pizza og tærter har jeg styr på.

 

Evt. henvisninger til hjemmesider / internetgrupper med samme emne ville jeg også sætte pris på.

 

På forhånd tak

 


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 gryderetter
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 09:23

koteletter i fad

boller i karry

kylling i karry

kyllinge satay (kylling i peanutsause)

sammenkogte retter af diverse kød/grøntdager

osso buco

oksehaleragout

forloren hare

 

osv- alle retter der godt kan fryses ned

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 basisretter
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 14:40

nu læser jeg det som at du gerne vil have nogle basis retter, som kan varieres på forskellige måder.

 

Lav fx kødsovs af en stor portion okstekød og frys det ned. Det kan nemt bruges til fx. lasagne, Oksekød i fa (med kartoffelmos ovenpå) Tortillias, og selv pasta med kødsovs.

 

Så kan du lave en basis suppe, som du så på dagen kan bruge til forksellige former for supper (kartoffel-, Tomat- eller fx grøntsagssuppe)

 

Ellers kan alle de retter der nævnes ovenfor sagtens fryses ned med ris og alt, så det bare er at tage det op ad fryseren

0
0
Svar på denne tråd
 
 Velkommen til de dovne!
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 17:11
Køb et par af Jamie Olivers kogebøger. Til frokost fik vi en lækker spinat mascaraen pastaret.
Det som tog længst tid var at vente på at pastaen kogte!
Jamie bruger ofte spøjse ingredienser, men erstat mascarpone med creme fraiche osv, udelad evt de friske urter til pynt.
Jamie Olivers retter kan sikkert fryses, men på den anden side går det så hurtigt...

Fattigrøven kogebøgerne er baseret på nemt, billigt og korrekt ift faglige niveau!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Nem mad i fryseren.
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 17:54

 

Jeg bager en del og kun bager af spelt mel og det er lidt svært at få fat i, så passer jeg på der ikke er for meget spild. (til stor ærgelse for hønsene.)

Feks. så fryser jeg franskbrød ned i skiver, det er nemt at tage x antal skiver op om morgenen. Væsentlig bedre end toast. (børnene kan spise 8 - 10 skiver toast om morgenen, men max. 2 - 3 skiver "mor-brød".

 

Bager jeg pølsebrød (pølse, med ost og dej om så det er lukket helt inde.) så fryser jeg gerne overskydende brød, og har nemt og lækkert brød i fryseren til en anden god gang. Hvis jeg véd at en plade skal fryses så får den 5 min, mindre i ovene og varmes med staniol over, når de skal varmes igen.

 

Når der kommer danske blomkål i handlen, så fryser jeg altid dem vi ikke spiser. Nemt for så er de jo kogt. Lækkert tilbehør resten af året.

 

Ellers så har jeg nok mest hjemmelavet is i fryseren.. Kan ikke fordrage købe is og karolines opskrift er bare fuldstændig driftsikker! Tror jeg har brugt den i 25 år. www.arla.dk/opskrifter/is-flodeis/

Jeg variere den på utallige måder.

En af favoritterne er at optø 3 dl solbær (fra haven) mose dem gennem en sigte og komme saften i den færdige is, evnt med hakket chokolade. Bruger også solbær når jeg laver regnbueis. Mums!

Nogle x er det bare nr. 1 at lave den med ren vanilje. :)

 

Under alle omstændigheder er det rart at have noget forskelligt i fryseren.

 


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

Viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Vindott farvet Islænder hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Madlavning
Forfatter: 
Dato:  17-06-2015 15:13

Tak for jeres input Det har allerede givet flere gode idéer og et skub i den rigtige retning rent kreativt.

 

Det er nu ikke fordi, jeg er doven (og i øvrigt lever jeg fint med en skål god salat), men fordi jeg skal lave mad til én, der ikke selv kan lave mad eller skære den ud, og hvor hjemmehjælperen ikke må lave mad men godt må varme noget i mikrovnen.

Alternativet er at købe færdigmad eller få det bragt ud, men det er vist ikke den store lykke i længden.

 


 

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  20-06-2015 08:47

Der har været flere tråde om hurtig og god mad til småbørnsfamilier, dem kan du måske søge frem?

 

Ellers tænker jeg .... kartofler duer ikke til at blive kogt, frosset og tøet op. Der er løsningen, at koge kartofler til 2-3 dage så man kan varme og/eller lave brasede kartofler.

 

Ris kan sagtens koges, køles af og fryses. De skal løsnes før de fryses, men er lette at pakke i små portioner. Man kan gøre det samme med bønner. Linser har jeg ikke prøvet.

 

Frosne grøntsager findes i mange variationer i butikkerne.

 

Hakket kød - kan svitses og krydres og er let at pakke i små portioner. Man kan også lave en stor portion frikadeller og pakke 2-3 stk pr. pose. Her er der jo gode muligheder for at krydre forskelligt, så det ikke er det samme hver eneste dag.

 

Så der er en del muligheder for at lave nogle få store portioner og så 'mikse' forskellige måltider.

 

Som Shagya skriver, brød kan fryses i skiver og det samme kan pålæg. Der er den en god ide at lægge et stykke madpapir mellem skiverne ;)

 

Ost holder sig godt i køleskabet. Enten kan det være en pakke, der allerede er skivet, ellers kan du selv skære op i skiver eller hapsere.

 

Nogle grøntsager kan godt holde sig i køleskabet et par dage når de er renset og delt - agurk, blomkål, broccoli, gulerødder ....

 

Jeg synes det er dejligt at høre, at du vil hjælpe med god mad, til en der ikke selv kan


Mvh. Sanne

 

Nu med hest, der går villigt ind i traileren :)

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider