Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Træner vi os selv godt nok?
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 13:41

Hej.

 

Det er ikke så lang tid, at jeg oprettede tråden om, hvorfor vores heste var så uholdbare og fik så mange skader. Det affødte en god debat og der kom mange gode indlæg. Vi blev nogenlunde enige om, at det skyldes mange forskellige ting; måden, vi holdt hest på, problemer i avlen, hvor man ikke lagde stor nok vægt på holdbarhed (især ikke hopperne holdbarhed) samt vores måde at ride dyrene på.

 

I forbindelse med det sidste, er jeg kommet i tanke om noget, som måske kan være medvirkende til at vores heste udviser problemadfærd under ridning og ofte ender med træningsskader.

 

Man ser jo ofte, at en frustreret rytter opretter et indlæg over en hest, der går dårligt på den ene volte, går over i pasgang, er trist og ugidelig eller måske stædig og farlig, under ridning.

Svaret på disse tråde er stort set enslydende: få din hest tjekket af dyrlæge/sadelmager/kirokraptor/ osteopat. Det er jo fornuftige svar. Hesten har muligvis en låsning et sted, muskelinfiltrationer eller en skæv sadel... Men, tænker jeg, er det nu også altid, at det skyldes hestens bygning? Mange af os er jo vores hests eneste rytter - og vi sidder der dag efter dag og rider dressur (eller andre discipliner) med vores krop...

Burde vi egentlig ikke, som ryttere, være lidt mere opmærksom på, om vi selv var skæve i vores skelet? Hvor meget vi selv spændte i venstre skulder eller brugte højre ben meget mere end venstre? Hvordan vi i uvidenhed har købt en 16" sadel, men faktisk burde have købt 17"?
Og hvad med vores styrke og smidighed? Vi træner jo vores heste nok så opmærksomt og grundigt, men hvad med vores egne, slaskede kroppe?


Burde vi ryttere egentlig ikke også bestille en kiropraktor og massør til os selv, når vi bestilte en til hesten?
Få vores egen indvirkning på hesten undersøgt, når vi fik lavet halthedsundersøgelser?
Sørge for at træne vores krop med andet end ridning?

 

Hvad tænker I?
Og hvad gør I selv for at sørge for, at I ikke er problemet, når hesten pludselig værgrer sig og ændrer adfærd?

 

Mvh

Heidi :)

3
0
Svar på denne tråd
 
 En dygtig underviser
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 14:22

spotter jo ting som, at man bruger det ene ben mere end det andet. Jeg holder f.eks. per automatik min højre hånd vippet, når jeg rider dressur. Ikke helt ned i vandret, men halvvejs og også gerne højere end den venstre - og det havde jeg aldrig opdaget, hvis ikke en underviser gjorde mig opmærksom på det. Det tænker jeg over nu.

 

Det gamle ordsprog hedder jo "hestens fejl er rytterens fejl", og det synes jeg, at man skal blive ved med at tænke over, hvis hesten ikke "vil" et eller andet under ridning.

 

Generelt synes jeg, at man skylder sin hest at holde sig i form - ridning er en sport, og du er sportsudøver. Så man skal stile efter at have kontrol over sin egen krop.

 

Jeg kan også undre mig såre over folk, der lægger den ene foder- og motionsplan efter den anden for dyrene - men glemmer deres egne. Hvis man ikke rider sin hest, er det selvfølgelig irrelevant, men en rytter er som sagt en sportsudøver


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

3
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffff
Forfatter: 
Dato:  25-05-2015 15:35

Jo selvfølgelig bør vi som ryttere også være opmærksomme på at det er os der er skæve.

 

Nu er jeg skæv og jeg har en masse skvanker, men det er ikke noget der kan trænes væk eller en kiropraktor kan rette. Så jeg må lære at ride og leve med de skavanker jeg har.

 

Man ved som regel også at det ikke kun altid er hesten der så er skæv eller som mangler styrke i en øvelse. Men nogle dage er det også mig selv der påvirker hesten. Så plejer vi at lave noget andet.

 

Men man må leve og ride med det man har. Sådan er det jo bare, så må man hjælpe hesten på bedst muligt vis og derfor - sørge for hesten altid er tjekket op på af en kiro osv, da det jo tit er os der også får redet hesten og sadlen skævt :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider