Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 stor mand, - hvilken hest?
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 21:28

Hej tøser.

 

Jeg drømmer om at genoptage ridningen, men er i mellemtiden blevet stor. PT 140 velfordelte kilo til 183 cm semi slatten mandsling.

 

Slankekuren er i gang, og i den forbindelse drømmer jeg om hyggeridning som en god form for motion for mig, da man ved ridning virkelig får brugt sine "core" muskler. da jeg var aktiv tidligere var jeg også stor, men tabte mig 30 kg efter at have begyndt at ride igen.

 

Jeg har læst tidligere tråde i forummet her, der oftest ender i at de fleste piger synes det er synd for hesten at belaste den så meget... i mit tilfælde vil der være tale om ren hygge. Skridt ture i skoven uden sadel, gå ture og sådan. Jeg vil egentlig bare have en heste kammarat jeg kan arbejde lidt med, longere og skridte ture på fold og i skoven. Efterhånden som vi bliver stærkere sammen kan det blive til mere.

 

Jeg vil naturligvis ikke have en hest der ligefrem besvimer under min vægt, men jeg er overbevist om at der findes racer der ikke dør af at bære mig en halv time fire gange om ugen.

 

Jeg forestiller mig en hyggelig, godmodig vallak af en solid type, som jeg kan ride bareback (og sikkert også falde af, utallige gange :-), måske med støtte for balancens skyld af et par stigbøjler monteret på en gjord. Eller er en sadel at foretrække?

 

Nogle ideer? råd?

KH, Morten

 

 


Tidligere tråd om samme emne:
Hvilken hest til tung rytter?

 

8
13
Svar på denne tråd
 
 Stor mand
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 21:46

Det er rigtig flot at du er kommet i gang med at tabe dig igen. :-)

Mht. ridning og diskussionen om heste kontra vægt, så er det ikke så meget et spørgsmål om, at det "er synd" for hesten, men at den rent faktisk kan få en overbelastningsskade. Hvis man rider uden sadel er det faktisk værre, da sadlen hjælper med at fordele vægten af rytteren ud over et større areal.

Mit forslag ville være at starte med at nyde hestene fra jorden, gå ture med dem og lave en masse tricks. Og når du så er kommet lidt ned i vægt (måske til 110-20 kg), skal du finde dig en stor hest af en tung race.

140 kg på en hesteryg ER meget, og selvom det ikke nødvendigvis gælder en regle om at rytteren max. må veje 15% af hestens vægt, så er der ikke mange heste der kan tåle en sådan belastning, om overhovedet nogen. Der findes mange andre core-øvelser du kan lave, men vigtigst er det nok, at du får din vægt ned.

 

Held og lykke med vægttabet! :-)

 

Lene


Courage is being scared to death but saddling up anyway.

 

17
1
Svar på denne tråd
 
 nuvel...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 22:04

Der må have været mange overbelastningsskaede heste i middelalderen da hestene bar ryttere iført rustning :-). Det er vel et spørgsmål om brug, og hvor lang tid hesten udsættes for belastningen?

 

lad os sige, at jeg bruger en del tid på træning af hesten og reelt rider den 2 timer om ugen i skridt. Det slår den vel ikke ihjel?

 

En bredrygget stærk hest med veltrænede muslker burde da kunne klare mig uden at lide alt for meget?

 

God pointe med sadel. Er en western type eller engelsk sadel at foretrække?

11
12
Svar på denne tråd
 
 Stor mand - meget stor hest!
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 22:06

Forskning viser, at din vægt maksimalt må udgøre 15% af hestens idealvægt, hvis du skal ride den uden at belaste den i en grad, der er skadelig for den. Dvs. du skal finde dig en hest med en idealvægt på mindst 933 kg.

 

Jeg ved ikke om en sådan hest findes, men vi er vel ude i noget shire? Dertil skal du være meget obs på, at hesten skal have en ryg, der både er stærk, men også lang nok til at bære en sadels eller din bagdels anlægsflade. En sadel er designet til at fordele vægt på den del af ryggen, der kan bære, og den holder samtidig rygsøjlen fri. Jeg vil på alle måder tilråde dig at ride med en veltilpasset og velstoppet sadel, der passer både dig og hesten. Sædet skal være stort nok til, at du kan have en håndsbredde liggende fladt bag din bagdel når du sidder i sadlen.

 

Det kan godt være, du bare vil skridte ture på den, men selvom skridtture naturligvis er mindre anstrengende for hesten, så belaster du stadig hestens ryg med 140 kg. + tøj + udstyr. Dertil skal du tænke på, at en hest, som kun skridter en halv times tid nogle gange om ugen, bestemt ikke er i form! Hesten vil altså ikke få styrket sin muskulatur og kondition tilstrækkeligt. Det kunne være en idé at få en dygtig, lettere rytter til at ride noget fornuftigt, opbyggende dressur på hesten nogle gange om ugen?

 

Det kan godt være, at en mindre hest ikke dør af at bære din vægt. Men ridning er ikke en menneskeret, vi har valgt at sætte os op på dem, og så må vi også sikre os, at vi på ingen måder skader dem ved det. Selvom hesten ikke ligefrem dør, så vil du vel ikke have det godt med, at hesten eventuelt får belastningsskader med tiden, fordi du død og pine må ride på den? Vi må, uanset størrelse, alder, farve og form vælge den hest, der passer til vores fysik. Findes en sådan hest ikke, så må vi blive på jorden. Længere er den ikke.

 

Held og lykke med projektet!


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

Tidligere med

* Danseprinzen Dakar * Indianerpletten Hidalgo *

* Drengerøven Lenny Langben * Don Juan'en Enzo *

* Guttermanden Palle * Primadonnaen Kapella *

19
4
Svar på denne tråd
 
 hej Morten
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 22:25

Jeg synes, du har en pointe, når du nævner middelalder ridningen.

 

Selvfølgelig skal du ikke have en klein fuldblodstype, men stor stærk krydsning, mellem noget arbejdshest og...

 

Faktisk, synes jeg det er mere synd når folk lader deres heste blive alt for fede. De kilo slæber hesten jo rundt med hele tiden.

 

Så jeg synes, du skal finde dig en makker, købe en westernsadel, og ikke tænke så meget på om du er lidt tung til at starte med. Måske går der 3 mdr før du har fundet en hest og på den tid kan du jo tabe mange kilo.

9
11
Svar på denne tråd
 
 Du kan da sagtens
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 22:45

Købe en hest men du skal da blive på jorden indtil du har nået en vægt der passer til den. Jeg kan virkelig ikke komme på en hest hvor det ville være acceptabelt med en rytter på din størrelse - eller 20 kg lettere for den sags skyld. Synes ikke man bør ride hvis man vejer + 100 kg - heller ikke en lille skridtur og da under ingen omstændigheder uden sadel.

 

Det er i og for sig vel ret ligegyldigt hvordan middelalderens krigsheste klarede sig. Dengang troede man også at jorden var flad = vi skulle gerne være klogere i dag. Med det man i dag ved om hestenes udskillelse af steesshormon ved en belastning på over 15 % så må det være det man skal tage udgangspunkt i.

 

Det lyder besnærende at købe en westernsadel så du er fri for at tænke på om du nu kan klemme enden ned i sadlen men en sådan er ofte tung og derfor kommer der flere "udstyrskilo" som skal regnes med i de 15 %.

 

I modsætning til stort set alle andre former for motion involverer ridning en umælende part hvis velbefindende må være vores fremmeste ansvar. Du kan motionere på 117 måder uden at risikere at skade andre så gør det inden du beder en anden bære rundt på dig.

 


Jeg køber aldrig en travhest igen men jeg elskede hende jeg havde over alt på jorden.

 

RIP Seven - 01.04.1990-26.05.2013

 

"Nothing tastes as good as skinny feels" - Kate Moss

20
6
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 22:58

Enig med maggiemay og de fleste andre. At sige at heste bar på tunge riddere i middelalderen har ingenting at gøre i en diskutionen omkring vægten af rytter kontra hest i dagens Danmark. I middelalderen fandtes ikke engang menneskevelfærd, så dyrevelfærd var der intet af.

 

Nej brug den viden vi har i dag i stedet for noget oldnordisk uvidenskabeligt "sådan gjorde man før i tiden og det gik da fint"

der findes trods alt meget lidt, eller intet litteratur fra middelalderen omkring krigshestenes evne eller mangel på samme til at bære rundt på al den vægt en rustning + rytter gav.

 

Du må finden en anden måde at tabe dig på. Når du så når en mere fornuftigt vægt så kan du begynde at ride.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

13
1
Svar på denne tråd
 
 middelalder vs vægt...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 23:14

diskussionen ender som regel her.

 

Men... i middelalderen havde hesten en langt højere værdi for den enkelte end den har i dag. Så jeg køber ikke præmissen om at en hest blev behandlet som det rene skidt for 500 år siden. Man var langt mere afhængige af hesten den gang, men måske ikke så svagpisser agtige som vi er blevet i dag.

 

Hvis hesten har det forfærdeligt under mit ejerskab, kan jeg heldigvis aflive og spise den, så den ikke skal lide ??..

 

Fik faktisk hestemørbrad i weekenden, så mere hyklerisk er jeg heller ikke! ???????....?

17
10
Svar på denne tråd
 
 shitstorm coming...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 23:16

Smilies kommer ikke med i tråde .. damn... prepare for shitstorm :-)

9
4
Svar på denne tråd
 
 vægt på hest
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 23:32

Jeg er normalt ike fortaler for mange kg på hesteryg, men punkt 1. du er ved at tabe dig og punt 2. så virker du ikke afvisende overfor en lidt tungere type hest?

Jeg vil helt klart anbefale at du laver en masse jordarbejde -ikke bare gåture, men "rigtigt" arbejde som giver/vedligeholder muskler i hele overlinien og bagparten, således at hesten er forberedt til en tung byrde. Det er ikke helt fair overfor hesten "bare at skridte en tur i skoven 4x om ugen", da det som andre påpeger gør mere skade end gavn, når hesten ikke er i form og har "styrketrænet". Hesten dør nok ikke af det nej, men det er vores pligt som hesteejer at sørge for at hesten ikke bliver udsat for smerter eller ting der skader den. Det er vores ansvar at sørge for at hesten har det godt og vil vi endelig ride rundt på dem (hvilket jo er grunden til at de fleste af os har dem), så er det vore ansvar at sørge for at hesten er i stand til dette, uden at den tager skade af det!

 

Nu når vi snakker middelalder (jeg er selv middelalderfreak og beslagsmed), så var disse stridshingste længe undervejs mht at blive uddannet til krigsmaskiner -normalt 7 år som det tager for en væbner at dannes til ridder. De blev trænet for hånd de første par år og langsomt udviklet til at bære rytter korrekt, således at den både kunne manøvrere let på slagmarken samt holde til det tunge arbejde med ridder i rustning (der snildt kom op på 150 kg).

Adskillige skrifter fra middelalderens træningsmetoder og beretninger tyder på at stridshingstene blev ret gamle trods det hårde arbejde og jeg tror helt sikkert det er fordi hestene bla. var veluddannede og havde lært at bære sig korrekt.

 

Typerne var også brede og som stridshest blev der kun brugt hingste, da de ofte både var modigere og mere velmuskulerede end vallakker og hopper.

Meget tyder på at de typer der blev brugt var tidlige udgaver af shire/clydesdaletyper/welsh cob (2 førstnævnte meget lavere end vi kender dem idag) på de engelske egne og her i DK blev der i tidlig middelalder opdrættet krydsninger af fortrinsvis Friesere, Jyder og den Spanske Gennette (hvilket kan anes i de danske racer idag såsom frederiksborg og knapstrupper). Dog så disse typer også noget anderledes ud end disse gør idag og jeg ville se mig meget godt for hvis du fx er ude efter en frieser. Mange af nutidens friesere har en meget lang ryg, svag lænd og et bevægelsesmønster der ikke forærer dig nogen former for bæring!

 

Jeg ville se efter typer såsom tinker, shire, belgier/krydsninger af samme type, men husk indenfor alle racer/typer er der både velbyggede og knap så heldigt sammensatte heste,så du skal se dig godt for. Se efter hvor muskulerede de er og sørg for at købe en hest med gode ben og hove, for heste der har benstillingsfejl i en grad at fagfolk ville påtale det, bliver helt sikkert belastet mere og kan hurtigere få skavanker.

 

Håber ikke at jeg har pillet modet fra dig! Jeg er selv typen der kæmper med vægten og har været ret stor -så kender godt problemstillingen! Jeg brugte ridningen som en gulerod og det var bestemt nemmere at tabe sig, når man kan se frem til at komme op på ryggen af sin hest! Køb din drømmehest, træn fx dressur for hånd, gå nogle ture sammen og byg muskler på både dig og hesten! Held og lykke med vægttab og køb af hest! Man kan hvad man vil!

 


Næsten ny Wintec Pro med garanti -3800 kr!

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=56&i=3459&t=3459

 

28
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad med
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 23:42

Oldenborger af den mere gammeldags type? Det er en fantastisk hest, stor, stærk, godmodig - en rigtig ven, for en der skal i gang igen, men ikke kedelig. Eller en Shire, hvis du ikke har højdeskræk. Held og lykke med at finde din nye bedste ven.

6
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 00:30

Jf. den berømte og berygtede undersøgelse, så: rytter på 15 % af hestens idealvægt skader normalt ikke hesten, 20 % belaster ofte hesten så den på et tidspunkt får skader. Det er dog ikke alle heste, det sker for. Man kan ikke vide, hvilke der kan holde til det på forhånd, så spørgsmålet er vel i virkeligheden bare - tør du tage chancen om hesten ude af stand til at sige fra lider med dig på ryggen eller ej..

 


PAAtvaers

 

3
1
Svar på denne tråd
 
 TS......
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 02:53

Magen til klap-hat, skal man da lede længe efter......

 

Aldrig har jeg hørt noget så useriøst.

 

Han udtaler:

Hvis hesten har det forfærdeligt under mit ejerskab, kan jeg heldigvis aflive og spise den, så den ikke skal lide ??..

 

TS, du må da være syg, evt. physisk syg...? (meget)

 

Til andre:

Der bare tænker, at han skal tabe sig, i hvor da ikke være rigtig kloge, manden er jo syg, 140kg på en hest...???

 

Get a grib.......i jer selv.

 

6
43
Svar på denne tråd
 
 TS....
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 03:02

Umiddelbart, tænker jeg, er det fordi, at selve overvægtige kvinder, giver TS ret, i at det er i orden, at ride heste, bare fordi, at de selv vejer ca. 100 kg for meget, eller hvad...?

 

Godt nok ingen undskyldning.

 

Boykot overvægt.

 

Tænk på hesten.

7
38
Svar på denne tråd
 
 000 ......
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 06:27

000 - det er nok mere dig, der er klaphatten..... Jeg læste det som ironisk og med et gli t i øjet.

 

Jeg synes da at TS har en fin indstilling. Han er indstillet på at tabe sig og spørger da pænt om hjælp til sin fremtidige hest.


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

27
3
Svar på denne tråd
 
 fede svin
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 07:24

JP og finduscat, tak for opmuntningen og det historiske perspektiv. det er klart en gulerod at "være mindre" for sin hesteven, og jeg er helt klar på at vælge en type med de bedste forudsætninger for st klare opgaven uden at få skavanker af det. Når man skal tabe sig er det jo med at finde en sport hvor at man bruger mest muligt energi uden at få skader, og ridning er altså en af dem jeg ved der fungerer for mig, blandt andet fordi at man jo har en forpligtigelse over for et andet levende væsen, der skal have daglig omsorg, gør at man får

Ved træning ved feks longering, er det da en ide at hesten har noget vægt på ryggen for den bedste "workout"?

 

emnet med overvægt og ridning er i alle tråde på hestenettet endt i noget betændt, hvor der på den ene side er en gruppe der mener at deres stakkels heste max må bære 10% af deres kropsvægt, og en anden gruppe der er lidt mere liberale omkring det.

 

Jeg vælger , - baseret på den feedback jeg har fået, en shetslandspony :-). Så kan jeg sætte benene på jorden og aflaste det lille pus. :-) (000, det er en joke!... jeg vil spise shetlandsponyen..)

 

Jeg vil naturligvis kigge efter en meget stor, kraftigt bygget, muskuløs hest, stangmål over 170, der er blevet arbejdet seriøst med.

 

35
5
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 07:59

000: Du er da vist totalt humorforladt, egentlig lidt synd

 

TS : lyder rigtig fornuftigt, det du har besluttet dig for.

Og tager hatten af for du er så modig, at spørge hestejuntaen til råds

17
4
Svar på denne tråd
 
 jeg ville
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 08:07
Vælge en oldenborger af den gamle type. Helst en hest på 10-12 år der er redet jævnt og i fornuftig form.
Jeg ville gå efter en ordentlig western sadel der passer til din bagdel og har en god anlægsflade.

Og så ville jeg slæbe den med i skoven på gåture og skridt/traveture.
Husk på aldrig at stige op i bøjlen, men fra en skammel. (Det er i øvrigt generelt at alle burde det, overvægt eller ej)

Held og lykke med projektet og at komme ned på de 100 kg (eller hvad målet nu er)

Nu som ejer af Tennessee walkeren

Beech Smokin' Royal

9
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 08:13
Lige for at aflive myten omtunge mænd i rustning , mænd i middelalderen var betydeligt mindre end os- hvis du ser en 1300tals rustning ville du tro den er til et barn, så en udrustet ridder har næppe vejet mere end max 100 kg alt incl. Anyway i hunterklassser i England mener de at når en mand vejer mere end 80kg er en heavy hunter = hest som er en koldblodig/varmblod kryds som f.eks Irish draft krydset med varmblod, er passende. Så jeg ville under alle omstændigheder se mig om efter sådan noget, så når du er under de 100kg er du jo stadig en høj betydelig mand som kræver en hest med noget størrelse. Og så er der det med sadel : en god sadel fordeler vægten meget så det er en invistering som er vigtig. Det er et stort vægttab der skal til, men belønningen - dejlige ture i skoven - er ligeså stor. Ridning er en fsntastisk sport men den er for dem som er i god form. Eftersom jeg har en ældre hest og små børn, betyder det at jeg må passe på min vægt,dyrke en anden puls stigende sport ved siden af for at kunne ride min hest ordentligt. Og jeg er CIA 178 cm høj, vejer 68 kg på en 168 cm araber blanding. Så pøj pøj med kuren og at finde den rette hest
16
0
Svar på denne tråd
 
 Oldenborg
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 08:18

Hvis du kigger på en god solid 100% Oldenborg, så går du ikke helt galt i byen, den vejer op mod 750 kg i god kondition, dvs den må bære i overkanten af 110 kg uden problemer.

 

En Oldenborg er trods alt avlet til at være ridehest og har derfor en bygning der gør at den noget lettere kan bære en rytter end fx en Shire, som godt nok er tung, men vægten er jo fordelt på en meget højere hest, hvilket IKKE gør den stærkere.

8
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 09:06

Nå Morten fik du det du gik efter?

 

Lidt larm i gaden?

 

Lidt udsagn der kunne gøre, at du kunne skrive det du på forhånd havde tænkt dig?

 

Eller fes den for hurtigt ud?

 

De som har svaret på Mortens teorier om riddernes vægt og heste, synes jeg har skrevet nogen smadder gode indlæg. Så tak fordi de gav sig tid til det.

 

Nå nu må jeg se at få visket det billed væk fra nethinden, af en forholdsvis kort mand på 140 kg - som sidder på en hest.

 

Ironi kan også forekomme i dette indlæg - jeg "spiser" Morten.

 


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

8
2
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 12:23

Jeg må indrømme at kommentaren om at piger kommer og siger, at det er synd, skurer lidt i mine ører. Det er jo netop ikke bare uunderbyggede påstande fra blødende pigehjerter - det er faktisk den forskning, der er udført på området, de fleste af trådens damer henviser til, og derfor mener jeg at det er uheldigt at affeje den på den måde under henvisning til at vi er for blødsødne

Min egen erfaring ligger tæt på den tidl. nævnte undersøgelse med de hhv. 10, 15 og 20% af hestens idealkropsvægt, omend jeg faktisk synes, disse tal ofte er lige rigeligt "flinke" - jeg ville ikke gå efter disse tal, medmindre der var tale om velbyggede heste i fornuftig dressurtræning (og hermed mener jeg egentlig al træning med formål at styrke hesten til at bære rytter, ikke så meget fancy øvelser for deres egen skyld, og westerntræning kunne for min skyld være en ligeså gyldig træning). Desværre er mange tunge heste ikke samtidigt specielt velbyggede i forhold til at bære rytter og det tror jeg, snyder mange til at købe heste, som ikke er særligt egnede til dem.

Jeg har i en anden nylig tråd udtrykt, hvorfor jeg ikke synes "ren hygge" er forsvarligt, hvis man ikke er under de 10 % på en i øvrigt velbygget hest. Træning er IMO langt at foretrække, hesten skal jo også styrkes og bære rigtigt.

 

Det er rigtigt, at heste nogle gange har både levet længe og præsteret under væsentligt ringere forhold, end vi byder dem idag. Det mener jeg bare ikke kan bruges til at legitimere at fortsætte disse forhold.

Et af mine yndlingseksempler er en fodring med meget sparsomt grovfoder, vi idag ved indebærer en stor risiko for mavesår. Ikke desto mindre fungerede det for nogle før i tiden og endda i mange stalde stadigvæk, hestene lever, og hestene præsterer endda på ganske højt niveau. Betyder det imidlertid, at de ikke har mavesår og gener deraf? Desværre ikke. Det er en af de sygdomme, der kan være ganske "skjulte" hos heste, og deraf går hestene altså rundt og har ondt, men vi er glade og tilfredse, fordi den ikke dør, den stadigvæk præsterer og vi ikke ved, at den har ondt.

Så jeg synes, at hver eneste gang, man tænker "det plejede jo at gå", skal stoppe op og tænke over, om det nu alligevel er et godt argument

 

Hvis jeg var dig, ville jeg også skele til oldenborgerne eller bare en god gammeldags blandingshest - med eller uden avlsforbundsstempel - hvor temperament og bygning er godt, og hesten har en hvis størrelse. Jeg har selv en nem, rolig, stærkt bygget DV, med et sadelleje, der tillige er stort nok til en bred popo. Og så er den self. en stor basse. Den er indkøbt inden mit vægttab netop med tanke på, at den gerne skulle være stor nok og stærk nok til mig, og jeg har så tabt mig for at kunne komme til at ride den med god samvittighed. Nu rammer jeg snart 10% af dens idealkropsvægt, så jeg bliver jo snart lille til den.

 

Jeg har som sagt selv lige gennemgået et vægttab i samme str som det, der ligger foran dig, førend du er i rideform. Bl.a. med det formål at kunne ride på mine unge heste og er just gået igang med at få has på de sidste 10 kg, der mangler førend jeg kan ride andet end korte skridtture på den mindste af dem. Det er en god motivation at vide, at man ikke kan ride førend man har gjort noget ved vægten. Især når man tilbringer lang tid i stalden hverdag og rigtig kan gå og længes efter det

Så hvis du har midlerne til det, synes jeg bestemt du skal springe ud i at anskaffe dit kommende ridedyr og begynde træningen fra jorden. Det giver energi at have noget spændende at tage sig til og ikke føle at ens liv er på standby og at man er begrænset i dit og dat indtil man er færdig med sit vægttab. Tålmodighed er ikke min stærke side!

Du kan jo bruge tiden til du rammer de ca 100 kg til at træne hesten i dressur for jorden, gå ture mv. Det skulle bestemt også give dig motion - jeg vil da sige, at det er hårdere at halse afsted efter hesten på gåben ude i skoven end at lade sig mageligt transportere i skridt

13
0
Svar på denne tråd
 
 blablabla
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 13:01

Du er da lidt uvidende! Du kan da bare se dig omkring,så véd du da hvad du skal have! Du skal selfølgelig købe en islænder, de er jo bygget til at rende rundt med stærkt overvægtige mennesker, selv de mindste og ringeste af dem! Faktisk kan man næsten være sikker på, at en islænderrytter er lidt over middelhøjde og lidt over normalvægt, så det er da dér du hører hjemme

 

Nå, men ellers skal du da finde en god stor oldenborger, som er i god form (hvorfor forudsætter I alle at den kommende hest er i dårlig form?). De jyske og shiren er ikke rideheste og er derfor ikke altid specielt stærke i ryggen, hvis de får en fed rytter på.

Ja, så går resten af sig selv - du taber dig og blir i bedre form, og rider mere og mere og alle er glade.

Jeg har forresten haft en tysk hannoveraner, som vejede 830 kg, da hun var i topform. Hun var også en pænt stor hest - og stærk, faktisk var jeg altfor let til hende og for lille, det så sikkert åndssvagt ud - men sådan en dame kan jo også bære nogle kilo. Og så findes der jo heste, som er meget store i højde og drøjde - jeg kender da selv en på 187 og kraftigt bygget, og det er "bare" en dv - vil gætte på at han vejer omkring 800 også.

 

3
4
Svar på denne tråd
 
 højde og vægt
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 13:11

I Middelaalderen var manden gennemsnitligt 166 cm høje. gennemsnitligt betyder at man tager alle mands højde og dividerer med antallet af mænd. Der var altå nogle der var mindre og nogle der var højere.

De mænd der havde krigsheste og rustninger var ikke de fattige og dårligt ernærede bønder. Det var de rige med en højere levestandard, og derfor også en højrere vækst. Deres rustninger vejede mellem 30-50 kg., og deres heste udgjorde en stor værdi, faktisk har hestetyveri altid været en grov forbrydelse, som allevegne blev straffet hårdt. En krigshest og en rustning var en stor værdi, som man passede på - og selv den gang kunne man nok godt se om hesten fik ondt i ryggen - og der er INTET der tyder på, at slag blev tabt, fordi riddernes hest fik ondt i korsleddet, sødstrengsadherance eller ømme fussetæer, selvom de altså slæbte på en stor, tung, og ubegvægelig byrde - for iført rustning kunne man knap røre sig.

8
4
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 14:32

Enig med de fleste andre, køb drømmehesten af sund, stærk type, start på jorden og få udforsket verden sammen og når kiloene og dermed balancen også er i den bedre ende, så op og afsted

 

Min mand er selv lige begyndt på det der hesteri... Han er 192 høj og vejer 125 kg, træner stærk mand, så det er muskler istedet for fedt

Vi har fået lov at låne et stk DV dreng på 184 i stg, med en GOD, bred ryg, stærke ben og det bedste sind muligt...

 

Billede

 

Billede

 


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

10
2
Svar på denne tråd
 
 Kondition
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 15:08

Grunden til at alle taler kondition er at en hest der hyggerides i skridt i skoven 3-4 gange ugentligt bibeholder ikke en god kondition i længden. Selv heste der går på døgnfold er ikke i "god kondition" med rette muskler til at bære en rytter i nærheden af 20% grænsen.

 

Ts jeg ved ikke om mange af dine udsagn er med humor, men holder du virkelig af heste, venter du til du er nået 20-30 kg ned før du sætter dig op, og så op på en virkelig godt bygget og veltrænet hest.

 

Ridning som motion til vægttab er IKKE skridtture en gang imellem, der brænder du nærmest ikke kalorier af, så se på anden sport (evt begynd at løbe, der kan du tage hesten med) og brug ridning som gulerod.

 

Ang middelalderheste, så er der fame ikke mange af de ryttere på stridsheste der var overvægtige, de kunne måske snige sig op på 1.70 i højden, men jeg tvivler på at overvægt var udbredt! Og det uanset hvor rige de var, jeg har hvertfald ikke set mange rustninger lavet til store størrelser (maks konger og meget rige adelsmænd). Så at meget rige tykke adelsmænd red på tunge hestetyper var normen tror jeg simpelthen ikke på, der har sikkert været nogen, men så har der sikkert også været heste der enten blev knækket og tvunget til at gå med dem (trods smerter) eller meget tungere og meget velbygged heste i korrekt træning, der en gang imellem tog et par ekstra kg på.

 

Jeg ved så heller ikke hvor tit de red ud i fuld ornament, men nok ikke hver dag, for bare det at tage rustningen på og gå med den, endsige ride med den, ville få de fleste til at slanke sig hurtigt, hvis det ofte skete.

 

Iøvrigt ville en hær også være ekstremt dårlig på slagmarken hvis den betod af overvægtige mennesker, så i mine øjne er den argumentation helt i skoven.


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

4
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg er ikke sart.....
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 15:51

Jeg er ikke sart mht vægt, især fordi jeg ikke selv er en sylfide :-)

 

Men jeg må indrømme, at du er i en rigtig stor størrelse, hvilket du jo også tydeligt er bevidst om.

 

Hvis du ønsker at ride et par ture om ugen, så ville jeg kontakte en handicaprideskole, hvor deres heste er trænet i at gå med bagryttere - her vil de heste være udvalgt til, gå med tilpasset sadeludstyr og være vant til at bærer to ryttere - ca 140 kg.

Her hvor jeg kommer fra, der har de ofte skove i nærheden, hvor man kunne ride en tur i.

 

Så kunne du ved siden af købe den hest du gerne vil have, som vil passe dig når du nærmer dig de 100 kg. Og den hest kan du bruge til jordtræning, gåture ect. Og som motivation til dig i dit vægttab, at du fx først må ride en skridttur på 1/2 time, den dag du er på 110 kg.

 

Jeg er som sagt selv en stor pige - 180 cm høj og 81 kg, og har lige tabt mig 8 kilo siden juni i år. Og her har især gåture med hestene hjulpet.

 

Held og lykke med vægttabet.

 

mvh Charlotte

5
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad havde du forventet?
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 17:40

TS, du er for tung pt til at ride! Du er svært overvægtig, længere er den ikke.

Tag du en stor rygsæk og fyld den med 40 kg dødvægt og smut så i skoven med den på ca to timer om ugen i gåtempo fordelt på 2-4 dage, det dør du ikke af ;)

Du når måske endda dit mål med at tabe dig, så du kan ride igen.

 

Og så et stort rungende spørgsmålstegn - for hvad spurgte du egentlig for herinde? Du kendte jo tydeligvis det svar du gerne ville have og det du vil efterleve.

 

Bortset for det, held og lykke med vægttabet! Det er megaflot at du er motiveret. Må jeg foreslå dig svømning som alternativ til ture med rygsækken - det har hjulpet mig meget. Ikke pga overvægt, men fordi det er skånsom motion og reducere overbelastning af led. Jeg bruger det selv som genoptræning og vedligehold.

 

13
1
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 19:32

Hvis du ikke har noget i mod tunge racer så findes der jo riktig mange. Kan lige nævne et par stk

 

Nederlandsk trækhest

 

Poitevin

 

Belgisk trækhest

 

Jysk hest

 

Men er stadig enig med flere over her at du nok skal ned i vægt inden du kravler op på en hest. Spring nogle ture i skoven sammen med hesten, det gør jeg tit med min unghest, han nyder det og jeg synes det er sjovere at komme ud og lave noget.

 

Eller find dig en der er tilkørt og meld dig til en køreklub. Mange klubbe tilbyder nemlig at man kan komme ud og trække tømmer i skoven. Så arbejder du med hesten samtidig som du selv får noget motion og det er altså sjovt. Jeg kørte selv tømmer med min pony den gang vi boede i Norge og det er fedt arbejde.

 


"If a horse can do it, an Appaloosa has already done it."

 

Berta - Blandet hoppe 2003.

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Køb og salg af vintage tøj

www.facebook.com/groups/ 241057806085407/

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 here we go again
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 20:01

Ok TS, så du er solidt bygget og nem at fodre på

 

Jeg tænker at du skal starte med at finde dig en halvpart.

Du er formentlig helt ude af ridetræning så halvpart 2 dage om ugen vil nok være alt rigeligt i starten.

 

Det du skal lede efter er en veltrænet og solidt bygget hest, som vil finde det hyggeligt at tulle en tur med dig på ryggen hver lørdag, sådan en halv times tid... og du vil ikke være i stand til at ride igen før hen omkring onsdag ;) Så altså... halvpart indtil du er kommet i form og ned i vægt.

 

Hvis hesten rides seriøst af sin ejer de øvrige dage burde den jo bevare muskelmasse og kondition.

 

Uanset hvordan vi vrider og vender det, så avles der ikke så mange solide heste, der trænes til stridshingste længere.

Og 140 Kg er meget for en normal dansk hest... også selv om den er en solid Oldenborger eller Frederiksborg.


Mvh

Charlotte

 

T-shirt-butikken.dk - også t-shirts med hestemotiv

3
0
Svar på denne tråd
 
 LP-mor (sanne)
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 20:40

Tak, men klap-hatten er faktisk ikke min.

 

Manden er for tung til, at ride alle slags heste, basta.

 

Umiddelbart tænker jeg, at han er en joker, dvs. hans indlæg virker som en joke....

 

Tænker også, at hvis en kvinde havde sendt samme indlæg, havde hun ikke fået samme reaktion, så havde hun 100% fået at vide, at hun skulle tabe sig, før hun satte sig op på en hest.

 

Hvorfor er det ok, bare fordi, at det er en mand der poster indlægget ?

(så er flere, nok så søde og imødekommende, ifht. at han nok skal klare hans slanke-kur)

 

Underlig holding ifht. kvinder og mænd.

 

Samme mand har jo ikke noget til overs for hestene, dvs. hvis han ikke kan ride dem, så kan han spise dem...?

(hans egen holding)....

Joke eller hvad ?

9
9
Svar på denne tråd
 
 000 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 20:58

Jeg læste det med at spise hesten som et humoristisk indlæg ..... og jeg læste din kommentar som et surt opstød = læst indlægget bogstaveligt.

 

Uanset om det er en mand eller kvinde, hvis man vejer 140 kg bør man tabe sig ret meget FØR man sætter sig op på en hest. Og det er det jeg synes jeg læser i TS indlæg. Uanset om man er mand eller kvinde.

 

Som jeg læser TS forskellige indlæg, så er planen at tabe sig FØR han sætter sig op, evt. ved at gå ture med hesten og lave jordarbejde. Og det synes jeg helt ærligt er en rigtig god ide. UANSET om man er mand eller kvinde


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

9
1
Svar på denne tråd
 
 LP-mor (Sanne)...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 21:43

Synes ikke, at det er humor, at spise en hest..

(selv om at de gør det i div. lande)

 

Og mht. at du læser mine indlæg som sure opstød, fred være med dig, kan desværre ikke gøre noget ved dette.

 

Hver sin mening. (jeg beholder min mening)

3
12
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 23:14

Hva så om manden æder hestene sine når de er døde? De ved det jo ikke. Hadde ikke mine to været undtaget fra konsum så ville de havne i min fryser den gangen de skal herfra. Jeg er da ikke mindre glad for mine heste af den grund.

Det er et godt, magert kød og i modsætning til kød fra butikken så ved jeg at mine har haft et godt liv.

 

Jeg læser også i hans indlæg at det er en spøg men man må visst ikke ha humor mere.


"If a horse can do it, an Appaloosa has already done it."

 

Berta - Blandet hoppe 2003.

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Køb og salg af vintage tøj

www.facebook.com/groups/ 241057806085407/

 

13
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 23:18

Man spiser altså også hest i DK 000

 

Det gør vi ihvertfald gerne herhjemme... De har som regel haft et FEDT liv i forhold til produktionsdyrene, det er sundt kød, fedtfattigt og så smager det fantastisk

 

Jeg læste nu også hans indlæg med at spise hesten, som humor


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

19
0
Svar på denne tråd
 
 Øh, 000?
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 23:57

Du har selv for få dage siden pjevset rundt med en tråd om vægt, fordi du føler du vejer TRE KILO FOR MEGET! Tror du har glemt den

i kampens hede....

TS har fortalt om sine planer for at tabe sig, og tillader sig at lave lidt fis med situationen. Hvorfor er DET nu forkert? Du føler ikke man skal gøre grin med dét at spise heste - hvorfor nu ikke det? Man laver da fis med ALT muligt andet! (Derudover smager hest ganske fortrinligt - og så er det fedtfattigt, heste producerer ikke metangas, og heste til konsum er meget bedre kontrolleret end andre dyr mht. medicin).

 

TS: fuld støtte herfra - tror faktisk godt du ved hvad du vil/kan mht. at komme til hest igen.

11
0
Svar på denne tråd
 
 Afhopper
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 05:26

Lige et lille pip til ovenstående, siden hvornår producerer heste ikke metangas? Det gør de da i endetarmen? De danner nok mindre, men de er absolut heller ikke klimavenlige i drift :D

 

Jeg kan nu heller ikke se noget galt i at spise hest overhovedet, men jeg har nu også været med til st opdrætte slagteksniner, høns, ænder, og set små grise, geder osv have et dejligt liv med klap og kæl og ret store arealer (i forhold til produktionsdyr) som er blevet spist. Der vil jeg hellere end "Købmandens det billige"


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

7
1
Svar på denne tråd
 
 100 kg max
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 10:27

I professionel sammenhæng fx ved ridefysioterpi taler men om max 100 kg. Det er vel og mærke hvis man selv kan holde sin krop og er rimelig frisk. Jeg vil til enhver tid sige at 100 kg er max på en hest uanset.

 

Det er ikke en holdning alle deler kan jeg se.

3
1
Svar på denne tråd
 
 Omkringfarende tråd
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 12:13

Ja ja tråden udvikler sig

 

Startende med de forventelige indlæg om heste og rytterens 8overvægt) over middelalderens stridshingste, heste til konsum eller ej, et sving forbi handikapridning og nu også udledning af metangas.....

 

Hm ... gad vide om Magnails indlæg nu fører til 'pels-eller-ej' diskusionen?

 

Vi mangler også det med at sadlens størrelse og bomløs eller ej.

 

Stort smil herfra


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

11
0
Svar på denne tråd
 
 uanset de mange gode meninger...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 00:58

Jeg er glad ved at se de mange gode råd, reflekterende indlæg, og meninger der er kommer op i tråden. Naturligvis var det min mening at provokere lidt.. På den måde får man det bedste og værste frem i folk. Mange kloge ord på vejen!

 

Som tidligere skrevet, ingen intentioner om at lade en hest lide under min vægt. Derfor tilspøgelsen hos den absolut ophøjede fagkundskab, nemlig jer!

 

Jeg kan alligevel ikke ungdå at undre mig når jeg ser hvor hårdt heste arbejder under elitedressur eller væddeløb, så er der nogen der flipper ud over en stærk hest der skal bære 140 (og aftagende!) kilo et par timer sammenlagt om ugen i skidt. Come on! Hvor er realitets sansen blevet af?

 

Sanne, jeg elsker heste både for de vidunderlige smukke dyr de er, men også som en dejlig bøf. Jeg er ikke hyklerisk, og vil hellere spise en hest eller hund (for den sags skyld) der har haft et dejligt liv, end end industriproduceret okse, kylling eller svin der har lidt hele sin opvækst. Jeg ville amide min egen elskede hund på grillen hvis den var død,,og på den måde lade den leve videre i familien :-). og ja, jeg er registreret organ donor ;-).

 

At ride som overvægtig ER sindsygt hårdt. Det at holde samling på sig selv og en god balance kræver mange kræfter, og derfor er hvert ridt en seriøs workout. Den motiverende del ligger i at skulle være noget for et andet levende væsen. Metallet i motionscenteret er bare ikke det samme. Hvis vi kan blive enige om at bruge vores sunde fornuft og konstatere st hesten har det godt under det begeænsede arbejde, så har jeg altså ingen problemer med at skidte frisk afsted nogle måneder, med min elskede firebenede ven...

 

10
5
Svar på denne tråd
 
 Kan ikke se
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 06:37

Jamen forstår du ikke der er stor forskel på en elitehest, der bliver trænet op til det de ER bygget til og derfor er i topform uden at overbelastes, kontra så en overbelastning af ryggen oå hesten som IKKE er bygget til at BÆRE på noget og som ved skridttur en gang imellem for det første ikke opnår samme træning og som slet ikke skånsomt trænes op?

 

Der er kæmpe forskel på at træne sig op til elitesport, men også om man overbelaster, du starter heller ikke ud i træningscenteret med at løfte 140 kg, hvis du overhovedet når dertil. Ingen topatleter overbelaster sig selv, så ville de ikke kunne klare deres arbejde, det gælder også for hestene, som vi yderligere bruger til noget de ikke er bygget til.

 

Så nej hesten vil da ikke have det godt fordi du overbelaster den et par gange om ugen, blot fordi du ønsker at ride og tror at den kan holde til det. Du bliver nødt til at forstå at det ikke er mængden af arbejde der er et problem, men omfanget af den overbelastning du vil tilbyde den!

 

Og nej en skridttur er IKKE en workout, du får slet ikke pulsen højt nok op til at det ville være en hjælp, du vil i starten få lidt ømme muskler, men det er kun fordi du bruger nogle andre muskler. Prøv at tjekke ud hvor lidt kalorier man i forvejen forbrænder ved ridning og så tænk på hvis det kun er en skridttur.


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

6
2
Svar på denne tråd
 
 nu er jeg en af dem
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 09:29

der går meget op i hvor meget min hest bærer på. Ikke fordi jeg er "stor" men fordi jeg er 180 cm høj og har valgt at ride fjordhest. (til dem der mener hesten er ved at dø kan i se billeder på min profil). Modsat ts rider jeg dressur og vi er pt i gang med noget la, og det belaster jo hesten en del anderledes.

På trods af min ellers meget satte holdning til vægt, syntes jeg alligevel at du Morten virker som en person der har gjort nogle vigtige overvejelser.

Nej, du er ingen skøjteprinsesse, men du er bevidst om det og søger derfor råd til at få den stærkeste hest muligt

Jeg læser ingen steder at Morten har tænkt sig at købe en ung hest uden muskler, tværtimod.

Hvorvidt du kan finde drømmehesten eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg syntes dog du fortjenet et skulderklap for at gøre dig så mange overvejelser inden du hopper i sadlen. Det er der mange der kan lære noget af!


 

 

En rigtg hest er en fjordhest!

6
3
Svar på denne tråd
 
 Brandal- Berta
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 09:32

du må skam gerne spise dine egne heste - SELVOM de er udtaget fra konsum. De må bare ikke "sendes ud til forbrugerne".


Vårbyghalm i småballer ca. 12. kg.

10 stk. 100 kr. - 4470 Gl. Svebølle

4
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen overvejelser
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 10:21

Morten, en hest uanset størrelse vil lide under din vægt + vægt til sele-sadeltøj!

Jeg tror din mission har været at skabe lidt røre i andedammen og modsat fx Kate 7, tror jeg ikke du har gjort nogle overvejelser omkring din størrelse og hest udover hvad der passer ind i dit kram og behov...

 

Og alt din spændende "jeg vil spise min hund/hest" filosofi er kær og jeg vil give dig helt ret i, at hellere spise noget der har haft et godt liv, end de sørgelige skæbner som de fleste produktionsdyr er. Men helt ærlig, det er sgu lidt til den latterlige side at smide det ind i denne sammenhæng

 

Endnu et godt råd fra min side: husk at tage cyklen til stalden og trappen i stedet for elevatoren...

 

Mon Morten i det hele taget er for real?

 

4
1
Svar på denne tråd
 
 svarer li
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 10:46

TS: For lige at vende det faglige fremfor stridshingste og slagtning ( ), så er der nemlig stor forskel på hvilken belastning og hvornår man byder hesten den. Eliteheste på topplan trænes (for de flestes vedkommende ) langsomt op til den belastning man udsætter dem for -men her snakker vi ikke ekstrem belastning af ryggen, men af led, sener, ligamenter, muskler osv. Grundet mit erhverv kender jeg en hel del til anatomi og det er virkelig facsinerende hvor meget hesteben egentlig kan holde til -men ryggen er til gengæld en anden sag. Det er faktisk det svageste sted på hesten da der er et langt spænd mellem forpart og bagpart (selvfølgelig mere hos nogen end andre) og det er jo her i sætter os. Derfor er det så vigtigt at hesten er velmuskuleret i ryg og bug og har lært at bevæge sig på en måde, hvor den flytter mere af sin vægt på bagparten, når den skal bære rytter.

Hesten bærer 60% af sin egen vægt på forparten og 40% på bagparten. Når rytteren kommer på og der er tale om almindelig "skovtursridning"/ukorrekt dressur, øges belastningen væsentligt på forparten og istedet for at hesten så løfter sin ryg, vil den sænke ryggen og nærmest trække sig frem med forbenene og skubbe fra med bagbenene, istedet for at føre bagbenet helt frem under tyngdepuntet (og rytteren), løfte ryggen og dermed løfte sin en væsentligt større del af sin egenvægt samt rytter.

Derfor er det så ekremt vigtigt at hest og rytter lærer at arbejde korrekt og selvom hesten er trænet helt efter bogen, er stor, stærk og meget velmuskuleret, så ER 140 kg stadig en meget stor belastning for den, der uden tvivl slider på den og der er ingen garanti for at den ikke vil få mén af det.

 

Med alt det jeg ved om hestens anatomi, så ville jeg -hvis jeg stod i din situation somsagt købe drømmehesten og lave andre ting med den end ridning -måske sætte dig ind i hvordan du bygger muskler op og styrker hesten, så den er klar til at nogle skridtture et par gange om ugen med dig på ryggen når du har tabt 30-40 kg.

Jeg er fortrinsvis spring- og skovtursrytter, men jeg ved at jeg ikke kan byde hesten at springe og fræse rundt i skoven, hvis ikke den også trænes korrekt i dressur (som jo er hestens form for styrketræning).

 

Mht vægttab vil jeg råde dig til at prøve kalorietælling (hvis ikke du allerede er på dén vogn). Det er et super redskab, hvis man ikke er voldsomt glad for fitnesscenteret og ikke har et mål om at blive en pumpet fyr. Gennem kallorietælling og en masse gåture (kunne ikke styrketræne pga skade) tabte jeg en hel del og især de første mange kg og man får ved kalorietælling også indprogrammeret sunde kostvaner der holder i længden, fremfor en slankekur.


Næsten ny Wintec Pro med garanti -3800 kr!

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=56&i=3459&t=3459

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 svarer li
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 10:50

For at give lidt inspiration til "styrketræning for hest", så vil jeg lige vise et par videoer af hvad jeg laver med min unghest. Da jeg fik ham var han temmelig muskelfattig og har gennem hele forløbet været behandlet af massør og det er tydeligt at se og mærke hvad bare en måneds dressur for hånd har givet af muskler og smidighed!

Video

 

Video

 


Næsten ny Wintec Pro med garanti -3800 kr!

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=56&i=3459&t=3459

 

1
2
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 12:42

Jeg vil fraråde at du sætter dig op på nogen hest uanset racen. Du er alt for tung. Jeg vil også sige max 100 kg og så skal man derudover kunne ride i forvejen, dvs ens balance skal sidde i skabet.

 

Træn din smidighed og balance sammen med vægttabet, så du kommer så meget i form at hesten ikke tager skade af at du sætter dig op.

 

Så er der jo også alternativt en jernhest, som jo kan tåle meget mere end en levende hest.

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 13:38

undrer mig lidt ???

på opslag og billeder, er der en tråd hvor ts, skriver om sit store vægttab og hatten af for det. Men samtidig viser hun en video hvor hun springer stævne, hvilket i min optik virkelig belaster en hest. Og her vejer hun stadig en god del.

Ingen flejner, som de gør i denne tråd ( og ofte også i andre omh. Vægt), hvad er forskellen ??

Som jeg læser Mortens indlæg, så tænker han da virkelig over tingene, og har ikke tænkt sig, at kaste sig op på den første og bedste hest og drøne afsted på en springbane!

Er det fordi han virker provokerende i sin måde at skrive på eller hvad ?

4
0
Svar på denne tråd
 
 Svarer li
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 15:54

Cooper: jeg har set og skrevet i nævnte tråd og ja du har helt ret i at TS i omtalte tråd er meget stor til en hesteryg og tænkte også "aargh...", men valgte simpelthen kun at have den positive hat på og rose for det store vægttab hun trodsalt HAR gennemgået, samt hænge mig i den detalje at det var en "engangsforestilling" på en lånt hest. På mig virkede det som om hun ikke rider hesten til hverdag, men kun lige en springklasse til dette stævne og at hun fortsætter vægttabet inden hun får hest igen.

Jeg tænker at jeg "vælger mine kampe med omhu" og at jeg ikke ville komme igennem med noget brugbart for TS, når nu hun HAR redet den her klasse på lånt hest og ikke skal ride hver dag. Så "lod den fare" og valgte at glæde mig på hendes vegne, når nu det ikke er en hverdagsting, i forhold til fx Morten her vil ride på mere fast basis og derfor kunne få gavn af nogle andre råd.

 

Jeg tror ikke at det har noget at gøre med om TS i denne tråd er mere "provokerende" (snarere humoristisk i mine egne omkring et "tungt" emne) og der vil altid være 2 lejre hvor den ene synes at nogle skridtture "dør den ikke af" og den anden læner sig op ad den forskning på området.

Jeg tror bla. Denne tråd holdes i en ret pæn tone fremfor mudderkast, fordi TS ikke er for nærtagende, somsagt har noget humor ind over, formår at "glide lidt af på de lidt ramme kommentarer" (der ikke desto mindre læner sig op ad den viden vi har på området idag).


Næsten ny Wintec Pro med garanti -3800 kr!

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=56&i=3459&t=3459

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 16:59

som en af de andre skriver, så kan man jo bare starte med at kigge på handicapridning. Ja prøv at google det med billeder. Her er faktiks rigtig mange billeder hvor der sidder to på en hest, og så er man da også opaf i den tunge afdeling.

 

Ærlig talt så hænger det nok mere sammen med hvordan man sidder på en hest. Er man som en sæk kartofler ja så er det synd.

 

til morten: find dig en god hest som passer til dig.

 



3
3
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 17:42

jp the farrier : men der er jo mudderkast i denne tråd.

Det som undrer er, at nogle af dem som er negative her, er positive i den anden tråd !?

 

Så hvad er forskellen ??

For jeg læser ikke Mortens svar som om han ikke vil lytte til rådene !

3
1
Svar på denne tråd
 
 Belgier
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 22:09

Hej Morten,

 

Har du overvejet en Belgier? En fuldt udvokset Belgier vallak kommer hurtig op på 900 kg og har både stærk ryg og stærke ben (hvis den er rigtig bygget) og så et helt fantastisk temperament. Belgieren er tidligere blevet brugt som stridshest og jeg nægter at tro at en velbygget en af slagsen vil have problemer med at bære dig. Jeg har selv en Belgier/fjordheste blanding og han er stærk som en okse.

 

Mvh Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 kørsel?
Forfatter: 
Dato:  21-12-2014 04:31

Blot en tanke herfra, og som jeg i øvrigt jævnligt har haft i de her debatter om store ryttere.

 

Hvad med at overveje at anskaffe en hest der er både godt kørt OG redet. Så har du muligheden for at kunne køre hesten og på den måde holde dens træning ved lige, uden at udsætte den for en stor belastning af ryggen mens du arbejder på vægttabet.

Og samtidig kan den rides når du når ned i vægt (og måske lejlighedvis en skridttur undervejs)

 

Folk har jo allerede været inde på det meste. Må sige at min hest kom du ikke op på som (går jeg udfra?) urutineret rytter id en vægtklasse. For foruden vægten i sig selv, skal hesten så osse slås med en rytter der ikke kan forventes at have god balance på hesteryg og som ikke kan indvirke korrekt og ubesværet...



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

4
0
Svar på denne tråd
 
 Heste Nettet
Forfatter: 
Dato:  21-12-2014 12:09

er så åbenbart kun for slanke mennekser som ser godt ud på en hest! Pyt med at man så ikke kan ride..

 

Ej, come on!

 

Hvorfor er emnet vægt / ridning så betændt??

 

Forskellen på heste bestanden i Danmark i forhold til flere andre lande er, at heste ingen naturlige fjender har her. Der bliver holdt liv i revl og krat. Der avles på alt for mange dårlige heste i stedet for. at tage dem ud af avlen som i tidligere tider ville være spist af ulve, løver eller andet jagende vildt!

 

Heste er gået fra at være et vigtigt husdyr til et luksus dyr som ikke må bære noget vægt af betydning, de skal være pakket ind i dækken hele vinteren og gud forbyde, at de kommer løs på folden og ruller sig så de får mudder i pelsen.. I det mindste det billede der ofte viser sig.

 

til TS for at rådføre sig herinde. Det kræver sin mand at stå imod dette følelseskolde bombardament.

 

At ride er ikke forbeholdt nogen, men man må nødvendigvis gøre op med sig selv om man føler sig godt tilpas på ryggen af en hest.

Om man har det rart med eller på hesten. At ride kan være en god motivationsfaktor for et vægttab så find en egnet hest du kan ride, inden du springer ud i at købe en selv. Vælg en som passet til din højde og drøjde. Der burde være mange som ville være egnet. Forøvrigt så kan jeg anbefale TS, at spise efter sin blodtype se http://www.vitamindoktor.com/cm13/

 

Mange især nordiske racer er kendt som hårdt arbejdende heste i 100-vis af år. Dengang avlede man kun på de bedste, i modsætning til nu, hvor der til sammenligning ikke længere kræves alverden af de hobby heste der findes i landet. En simpel kåring afgør om en hest er egnet til avl og mindre vægt lægges der på kvalitet som holdbarhed eller temperament for den sags skyld.

 

Luciano Pavarotti var en hesteelskende person og han yndede at ride, trods hans vægt. freeforumzone.leonardo.it/ discussione.aspx?idd=355175&p=4

 

Lad nu være med at dømme folk, alene ud fra deres vægt!

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

8
4
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-12-2014 17:53

Jeg har bevidst ikke læst alle tråde igennem, men vil da lige komme med mit indput.

Jeg synes du skal finde dig en god robust og høj race. Oldenborger eller Shire evt. De første 2-4 uger vil jeg så foreslå at du træner fra jorden, går ture og lærer hesten at kende. Istedet for longering, ville jeg måske tage hesten for lange liner, da det giver både hest og dig selv motion, og styrker hestens vægt yderligere. Ligeledes bakketræning eller sandtræning for liner er rigtig godt til vægtab og muskelopbygning.
-Naturligvis alt med måde, så hesten ikke går fra at fede den til millitærtræning ;)

Men på de uger skulle du gerne få ombygget en del fedt til muskler, så måske kiloene ikke rasler af, men det vil blive placeret anderledes, hvilket vil give dig en bedre føling for hesten, når du sidder i sadlen. Ligeledes vil hesten have fået opbygget gode ryg og benmuskler, til at bære dig.

Så 5 fluer med ét smæk
1. Mindre fedt
2. Flere muskler
3. Bedre kondi
4. Flere muskler til din hest

5. Du og hest har lært hinanden bedre at kende

Derefter ville jeg ikke se noget galt i at du hoppede på hesten et par timer om ugen. I starten måske kun et kvarters tid ad gangen, og så ellers sæt op lidt efter lidt.

Ang. sadel ville jeg vælge en god og let engelsk sadel.
Skal dog siges, at jeg på ingen måde er sadel specialist hverken på engelsk eller western, så dér vil jeg måske nok lytte til folk der er mere kloge end lille mig :)

Held og lykke med det, og pøj pøj med kuren.


Mvh. Lykke


*Gemstone Walking Horses*


***TWH åring søger part***

Groundwork, mental stimulering, shows mm...


Med FB grupperne:
Horse Behavior & Groundwork, Equine Color Genetics og Træf hestefolk imellem

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-12-2014 17:56

Og så vil jeg da lige indskyde, at jeg selv ikke er helt lille (længere), og jeg rider netop ikke på vores hoppe af denne årsag.


Mvh. Lykke


*Gemstone Walking Horses*


***TWH åring søger part***

Groundwork, mental stimulering, shows mm...


Med FB grupperne:
Horse Behavior & Groundwork, Equine Color Genetics og Træf hestefolk imellem

1
0
Svar på denne tråd
 
 shagya
Forfatter: 
Dato:  21-12-2014 19:13

Det er da vidst de færreste der påstår at man skal være et lille nips for at kunne ride, uanset hestetype.

 

Men hvis TS ikke har redet ret meget/ikke redet meget længe (sådan forstår jeg det -ret mig hvis jeg tager fejl), så er der jo ikke bare tale om en stor rytter, men osse en rytter der næppe har en god balance og føling med hesten.

 

Og selvom en heste der er fornuftigt sat sammen, sikkert nok kan klare stor vægt, så er det altså en anden sag, når denne vægt ikke følger hesten ubesværet...

 

Jeg har såmænd kendt flere store ryttere gennem tiden, som jeg ikke har opfattet som et problem for deres heste (de har valgt hest der passede til deres størrelse -og det har skam ikke været nødvendigt at finde hverken belgier eller shire)... men det har altså været garvede ryttere, og det gør en gevaldig forskel.

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

4
1
Svar på denne tråd
 
 NYAGERGAARD
Forfatter: 
Dato:  26-12-2014 17:16

Lidt udenfor tema det her, men vil du ikke vise mig hvor det står man godt må æde sine egne heste selv om de er udtaget fra konsum? Det ville jeg blive riktig glad for :)


"If a horse can do it, an Appaloosa has already done it."

 

Berta - Blandet hoppe 2003.

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Køb og salg af vintage tøj

www.facebook.com/groups/ 241057806085407/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spise hest
Forfatter: 
Dato:  26-12-2014 19:03

Nu kan jeg ikke finde noget regelsæt for det, du søger. Men min nabo har da i efteråret fået slagtet sin hest og fået den i egen fryser, og den var udtaget fra konsum. Den måtte ikke komme på slagteriet, så derfor kom der en hjemmeslagter og ordnede det hele på gården. Det var intet problem og heller ikke ulovligt.

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen dog....
Forfatter: 
Dato:  26-12-2014 19:49

Sikke mange meninger der er, og der findes vel næppe noget endegyldigt facit....

Men jeg vil nu alligevel give dig nogle gode råd, og noget at kigge efter.

Rigtig mange skriver at du skal finde dig en meget stor hest, og det er jeg overhovedet ikke enig i, for meget store heste har ofte en meget lang ryg, og nogle lange spinkle ben, og det er slet ikke spor stærkt.

For at en hest skal være egnet til at bære en tung rytter er der nogle helt basale krav der skal være opfyldt.

Den skal stå lige på sine ben, altså nogle gode kraftige stænger.

Den skal helst ikke have for lange koder, for det er en svaghed, og for korte koder gør at den ikke kan give nok efter, men lidt korte koder kan være en fordel.

Den skal have en ordentlig bringe, for det er her man virkelig skal finde styrke til at bære en rytter.

Ryggen skal være kort, dog ikke så kort at den ikke kan gå med en sadel der er stor nok, så sadlen kan ligge i normal vægt, og ikke kommer i bagvægt når du sætter dig i den. En lang ryg er svagere end en kort.

Mange fjordheste vil uden besvær kunne bære dig, hvis de er den gammeldags type, som er noget bredere i det, ikke fordi det vil se kønt ud, men en skovtur mv. vil de bestemt ikke tage skade af.

Du skal ride med sadel, fordi en sadel fordeler vægten bedre på hestens ryg end ingen sadel, men jeg vil ikke foreslå en western sadel, af den grund, at langt de fleste western sadler alene vejer 10-15 kg, og der er ingen grund til at komme flere kg. på hestens ryg.

En god sadel, uden det dybe dressursæde, så der er plads til din rumpe vil være et godt alternativ.

Oldenborg, Tinker, gammeldags Frederiksborger er nogle rigtig gode bud til hest til dig. Og de behøver ikke være 175-180 cm i stang, for dem på 165 er oftest stærkere.

Det hele handler om træning, og opbygning af muskler, så hvis du kun har tid til at ride nogle gange om ugen, så få en til at ride din hest de andre dage, så den har en chance for at sætte muskler de rigtige steder.

Til sidst vil jeg ønske dig alt mulig held og lykke, og jeg håber du finder din drømmehest.

Ps. og ja ja, jeg ved godt mange af jer vil sable mig ned, men jeg lider altså ikke af det totalt urealistiske syn mange unge har i dag, hvor de tror man helst ikke må veje mere end 45 kg for at ride en hest. Faktisk aner de fleste unge ikke en dyt om hvad rigtige mennesker vejer ;) (og ja det er overdrevet og også fyldt med ironi....)

 


Hilsen Mette

Der har spist sig rask fra leddegigt


Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag


og barfodstrimmere burde forbydes....


5
3
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  26-12-2014 22:29

Self. må man spise sin egen hest (konsum, eller ej), det bestemmer man da selv!

Du ved jo hva den har fået og hvordan den har levet.

Tror ik du finder nogen regl for det.

Min den gamle, var osse kommet i fryseren, hvis jeg ik ku begrave hende, det har jeg det trods alt bedre med.

Hun har levet betydeligt bedre, end største delen af DKs landbrugsdyr.


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

Kieffer Action 17" sælges

 

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider