Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 køb af hest
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 13:32

 

 

Hej jeg er en 17 årig pige snart, som i nok kan se ville jeg gerne have min første EGEN hest.

 

 

Jeg har haft parter de sidste 2,5 år og har altid haft den interesse der skulle til for at have hest. Jeg har tilredet lidt over 5-6 heste, og videre udannede en masse ungheste, hvor de er blevet solgt. Også min egen "part" fik jeg redet op på la plan på mindre end et år ca.

 

 

Men vil gerne have min egen hest og som alle ved KVALITET'S heste koster penge.. Da jeg ikke har den store forældreopbakning, "men mange hestemennesker opbakning" kan jeg ikke få økonomisk støtte af forældrene.

 

 

Er åbne for alle muligheder og jeg har sparet 30,0000 op indtil videre og skal arbejde hele sommerferien. Men det er desværre ikke nok :-(

 

 

Hvordan mener i at en på min alder, kan spare lidt over 100,000 kr sammen?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opsparing
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 13:38

Du må en tur på flisen


 

Venlig hilsen Nanna

dressurrytter i bedste hyggestil

 

Hedens Ruder Knægt

Monza´s Touché

1
8
Svar på denne tråd
 
 Svært projekt
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 13:54

Jeg vil mene at det er et svært projekt at skulle spare 100.000 op i din alder, især hvis du også er igang med en uddannelse eller skal til at starte på en.

Er det vigtigt for dig at hesten er alderssvarende uddannet? For du kan finde en kvalitetshest billigt, hvis bare du går på kompromis med alderen. Det er i hvert tilfælde det jeg har erfaret.


Nu med Sarona <3

 

R.I.P Ninus :'(

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Opsparing
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 13:59

Du sætter hver måned kr 5.000 til side. Det er ca det det koster at holde hest om måneden, så de penge skal du alligevel kunne undvære hver måned. Så tager det ikke frygtelig lang tid at spare kr 100.000 op til en hest.

 

Husk også så at spare op til udstyret. Det koster mere end man lige regner med. Plus sådan en ny hest har det med aldrig at kunne passe altid et man lige har i forvejen.

 

Kvalitets heste kommer absolut også billigere end 100.000 men det kommer selvfølgelig an på hvad den skal kunne.

 

Jeg har lige købt en unghest, som jeg så selv rider op. Det tager noget tid men jeg nyder hver en dag med ham og har ikke travlt mht. stævner eller andet.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har haft den før
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 14:23

Ikke alle steder i dk koster det 5000kr om måneden at holde hest. Med ts hesteerfaring må man gå ud fra at det hun godt ved hvad det koster at have hest.

Jeg ville begynde at kigge efter en unghest hvis jeg var dig og blive ved med at spare op til den rigtige stod der


 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ja ja ...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 14:30

Det kan gøres billigere end 5.000 kr om måneden. Men det er da svært, hvis man regner opstaldning, smed hver 6 uge, dyrlæge, foder, undervisning og evt. stævner med. Og så skal man lige have lidt udstyr, ekstra dyrlæge og hvad der nu eller kommer til.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Mindre detajle...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 14:32

... men hvis du ikke har økonomisk forældreopbakning, hvad så med de månedlige udgifter?

 

Nu ved jeg ikke hvad du har af job, men er der sikring for, at du kan beholde det efter du er fyldt 18 år? Mange steder bliver 17-årige opsagt, da de er for dyre at aflønne fra den dag de fylder 18 år.

 

Men at du som 17-årig har formået at spare 30.000kr. op synes jeg er sejt og du virker som en tøs med ben i næsen! (y)


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Opsparing
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 15:18

Jeg tænkerdet er flot det du allerede har sparet op, men vil tilslutte mig en der skriver at der jo findes kvalitetsheste til en noget billigere penge.

har du tænkt på at tage kontakt til div. avlere?

Noget andet er det forsikringsmæssigr. Nu er det mange år siden jeg sidst har haft behov for en hesteforsikring, men mener at kunne huske, at en hest i den pengeklasse hvis ikke er helt billig. Man kan jo selvfølgelig forsikre den for et billigere beløb.

men ellers må du jo ud og finde et fritidsjob, også udenfor sommerferien.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Respekt.....
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 15:27

Jeg vil også sige, at jeg har stor respekt for at du har sparet 30.000 kr op :-)

 

Nu skriver du, at du gerne vil have en "kvalitets hest", men hvad er det du vil med din ridning - klubplan, distriktsplan, landsstævner, deltage i/ligge midt i feltet/få placeringer ? Spring eller dressur ? Unghest eller lærerhest ? Hvad type af hest er du til ? Skal den være "standardhøjde" eller kan du ride på en ikke-standard størrelse hest ?

 

Som en af de andre indlægsskriver siger, så kan du fint begynde at kigge hest, samtidig med du spare op. Du kan få fine ungheste til 30-50.000 kr, som snildt kan komme op og gå fx PSG med middelkarakterer. Og du kan måske finde en ældre lærerhest, som har gået m-klasser til ok karakterer.

 

Det vigtigste er, lige meget om det er en unghest eller en lærerhest, at finde en GOD underviser - og de koster penge ! Og for at komme videre end LA1-2 stykker, så skal du træne minimum 1 gang om ugen, gerne flere gange.

Korrekt grundridning og uddannelse af især unghestene er forskellen på en dejlig klubklassehest, og en god distriktsklasse hest.

 

Og så er det GULD hvis man kan få fat i en god lærerhest :-)

 

Jeg red selv på min gamle hest Medoc LA1 på klubplan med placering, og LA1 med dårlige procenter på distriktsplan.

Så fik jeg ny berider og to ungheste. Og min berider har rykket både hestene og jeg meget.

Jeg har fx skønne Pinot, som er SUPER pleaser i ridning, nem, rar, arbejdsvillig og taktfast med middel gang. 165 cm i stang, og "ollebolle buttet og lettere lavstammet". Grønt pas.

Billede

 

Han debuterede i MB0 på distriktsplan med +65% som 7 års.

Men han er ikke en "vinder-hest", da han gangmæssigt ikke er stort nok gående. Til gengæld er han super stabil og super fornuftig, og som min berider siger, så kan han lærer at gå hele vejen i dressur til GP OG lærer mig det samtidig, fordi han har sådan et godt og arbrjdsvilligt sind. Og hans typer, og smartere, kan du finde mange af i dk til 15-25.000 kr som utilredne 3-4 års.

 

Hvis man vil have mere "kvalitet" og ride med i placeringerne, så er det sådan en som Caspian på 6 år man skal have fat i.

Han går nu som 6 års til placeringer i LA1-LA2-LA3-LA5 på distriktsplan og skal debuterer næste forår i MB, da ch'erne er ved at være på plads nu. 172 cm i stang, og rødt pas.

Billede

 

MEN han er ikke en lærerhest, og havde jeg ikke haft Pinot som min "lærer-unghest", så havde jeg haft det svært med Caspian, fordi han er stort gående, flink men temperamentsfuld, og knap så pleasende som pinot. Bare det at træne hans balance ifht Pinot's er milevidt forskelligt.

 

Havde jeg tid og råd til en tredje hest, så ville jeg give rigtig meget for at få fat i en rutineret lærerhest på 17-19 år, på fx PSG niveau. Så jeg kunne lærer, fremfor både at skulle lærer selv og samtidig lærer hesten det.

 

Jeg bruger 1500-2000 kr om måneden på undervisning, men det er det som betyder noget - fremfor hvor dyr hesten har været i indkøb.

 

En helt anden mulighed du har - fordi du er ung- er at vente med at købe hest, fortsætte med at spare op, og så efter gymnasiet eller hvad du nu tager af uddannelse, så tage ud fx til Tyskland og arbejde i en spring-eller dressurstald, hvor du kan få en masse erfaring, og lærer at se hvad for kvaliteter i en hest, der betyder noget for dig.

 

mvh Charlotte

7
0
Svar på denne tråd
 
 heste muligheder
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 08:44

Heste er jeg åbne for "Jer vil gerne starte stævner" søger gerne en hest med udslrålingen med "her kommer jeg".

 

Jeg har været i arbejde med problem heste før og syndes det er en spændende opgave at arbejde med. Jeg har interesse for både dressur og spring da begge ting er meget vigtige! Har redet alt fra nogle få hingste,mange hopper og vallakker. Jeg vil gerne have en hest jeg er sikker på at gangarterne er i orden, det vigtigste er nok at springteknikken og afstamningen er i orden + "Røgten".

Jeg kan træne min hest selv op, men muligheden for en "lære hest" har jeg også tænkt på. Men har ikke haft en fast lærehest "har altid fået nogle problem heste eller "(Dem som ingen gad at ride på) " jo og elevheste i starten på Rideklubben Birken.

 

min uddannelse

Jeg vil først tage en HTX hvor efter jeg vil tage til Sverige og studere mig til hippolog "heste kender" også rejser jeg til Danmark og ser om jeg også kan Blive uddannet dyrelæge med speciale i heste.

 

Været i lære 1 år

Jeg har været så heldig, at jeg har været hjælper for en berider, der lærte mig en masse på kort tid. Jeg fik lov til at ride hendes heste hvor de har lært mig lidt af hvert.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider