Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Sadling af høj hest
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 20:12

Hej alle sammen, jeg rider på en meget høj hest, og da jeg ikke er så høj selv så har jeg problemer med at sadle ham op.

Nogle gode råd til hvordan jeg sadler ham?

Han er ca 162 cm i stangmål og jeg er ca. 160 cm høj

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 20:59

Nemt.

Brug en skammel, eller lille trappe-stige.

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 21:34

Hæhæ - med "meget høj hest" havde jeg forestillet mig lidt noget andet end en hest på 162... Nu har jeg så også lidt længere ben end du har, og det gør jo nok noget for mit perspektiv på sagen..

 

Men ja, hvis den er rolig nok til en skammel, så er det jo oplagt. Hvis den ikke er 100% stabil kan det være en idé at bruge en af de små halmballer til at stå på i stedet for, dem kommer den ikke så nemt til skade på, hvis den finder på at trippe rundt.

Jeg bruger ofte de små halmballer til skammel i stalden; hvis jeg har brug for at løfte hestens ben op og sætte det på noget fx, når jeg skal stige op, rykke man etc. Der er mange tilfælde, hvor det er smartere med en skammel, som det ikke gør noget at de træder på, hvis de bliver urolige - og som ikke vælter så nemt = som jeg heller ikke selv falder så nemt ned fra, hvis de bliver urolige...

5
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx.....
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 21:44

KBH, musse:

 

En rigtig god idé...mht. halmballen...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadling af hest
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 21:55

du går hen til dyret og siger " DÆK!" Og når den så smider sig fladt på staldgangen, så smækker du sadlen på:-)

Husk at den skal smide alle 4stænger ud til hver sin side, da du ellers ikke kan spænde gjorden :-)


Wrap og hø sælges.

Dejlig kat. 1 kåret stævnepony sælges

Opstaldning tilbydes

staldlauenborg.dk

9
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 22:00

Hæhæ meget høj, 162 Ja hver øje skuer forskelligt :-P

 

Skammel er vejen frem. Eller måske stiletter? :-D


- Sascha & Fame <3

Pegasus Rideudstyr - når kun det bedste er godt nok!

2
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 22:43

Undskyld mig, men bliver lidt harm på ts's vegne.....

 

Tænker, at ts er seriøs mht. tråd.

 

Så, hvorfor skal nogle personer, optræde som sjove på ts's vegne ?

 

3
6
Svar på denne tråd
 
 Rolig nu, 000!
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 23:28

Jeg tror det fleste (undertegnede inkluderet) læste overskriften, og for ders indre blik så en hyp på 1,80 eller derover - og som mange jo har skrevet, så er det øjet der ser som afgør om noget er højt. Tror ikke TS skal føle sig forulempet - reelt er det jo vores egen forestilling vi fniser lidt ad. Mener nu også TS har fået seriøse og brugbare løaningsforslag.

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 00:02

ok.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes nu,
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 00:18

at 162 er pænt højt - og jeg er selv 175 cm. i stang Jeg rider pt. en hest på 155 cm., og det er sin sag at få bakset en westernsadel op på ham - nøj, den er tung. Jeg har også overvejet en skammel, men foreløbig "svinger jeg igennem" for at få sadlen derop. Står med ryggen til hestens hoved, tænker "1-2-3" og swinger alt, hvad jeg kan Det er godt, at det er en tålmodig hest

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

3
0
Svar på denne tråd
 
 Skammel...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 00:19

Jeg bruger oftest skammel når jeg sadler eller seler op. Har dårlige skuldre, så det er lidt omstændigt at få "tøjet" på uden. Den bruges osse jævnligt når jeg strigler.

 

Komisk nok har det kun været det store skrummel af en belgierhingst min far har, der har været sikker på han skulle dø i begyndelsen når jeg slæbte skamlen frem



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 09:09

Tror det er et spørgsmål om teknik. Noget med at få svunget sadlen på den rigtige måde og have hænderne de rigtige steder. Lidt ligesom når man skal have et dækken med hals i str. 165 på hesten. Uden teknik går det ikke.

 

Helt enig i, at en hest på 162 ikke er en stor hest, men at den kan være stor især hvis man kommer fra pony eller selv ser den som stor.

 

Jeg klikkede ind på tråden fordi vi selv har en stor hest på 180 og rytteren kun er 165. Hun har teknikken, så det har aldrig været noget problem.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 09:10

Jeg er også dværg og har redet en del 180+ heste, så jeg kender problemet

 

Et godt tip er at skille så meget ad som muligt. Underlag med velcro på stropperne, så ligger man underlag på først, gjord for sig osv..Når man står der og fægter med det hele over hovedhøjde ender man altid med en underlagsklump, gjorden inden under, stigebøjler om ørerene, og en generelt ret uheldig placering man så skal prøve at rokere rundt på...

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

1
0
Svar på denne tråd
 
 Halmballer
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 19:59

En lille halmballe er klart en god ide. Meeeen pas lige på at hesten ikke får en hov viklet ind i snoren rundt om.....

 

Og jeg tænkte da også først på en hest på 175+ :)

 

Mht. at dække hesten af, så er det da mit langsigtede mål med vores. Ikke for at sadle op men for at sidde op :D


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 09:59

Jeg indrømmer at jeg også trak lidt på smilebåndet da jeg så at der kun var tale om en hest på 162 og en dressursadel Jeg tænkte i første omgang at der måske var tale om at mokke en almindelig 25 kilos westernsadel på en der var 170+ cm...

Nå men siden det altså kan lade sig gøre for de fleste at sadle deres hest med netop en westernsadel så tror jeg med fordel du kan lære lidt fra os ovre på den mørke side

Så uden videre omsvøb kommer brugsanvisningen her:


www.youtube.com/watch?v=msaapnSjQjo


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

5
1
Svar på denne tråd
 
 smiler.....
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 18:47
Indrømmet.....Jeg tænkte først at det måske var en skrive fejl med de 162 cm stangmål kontra en rytter på 160 cm, for jeg har selv en hest på 170 cm, og er selv en "bette skid" på 160 cm. Jeg oplever ikke opsadling som et problem, med den rigtige teknik, og veltrænede arme,går det lige så fint, men til gengæld,at stige op på "ponyen" kræver en god skammel eller en fin høj kant at stå på. Ellers kniber det gevaldigt for mig at nå op til bøjlerne.
Tænker at mit råd må være, endten at øve teknik med hjælp fra en rutineret rytter, eller en god stabil skammel at stå på.

En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Høj hest ....
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 14:00

Jens - god video du linkede til. Jeg kan så afsløre, at teknikken også er god når man skal lægge et tungt vinterdækken på. Man skal så lige huske at vende det rigtigt, så halsstykket vender mod hesten hoved .... Og så får man trænet hestens forhold til blafrende ting ....

 

Mht. at sadle en høj hest - min datters taktik, for mange år siden hvor hun ikke var helt så høj som i dag: Hest - nogen og 160 cm, datter ca. 160 cm - løsning - 'Moaaar du skal lige lægge sadlen oooop...' Hovedtøjet var nemmere, der kunne hun 'hænge' lidt i hestens nakke og få ham ned med hovedet.

 

Så TS, du må ha din mor med i stalden

 

Nå, den løsning brugte datteren kun i 2-3 måneder, så havde hun styr på ALT! og moderen var reduceret til chauffør he he


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg have engang...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 14:16

Hej,

 

Engang havde jeg en stor, bred og dyb vallak på 172 cm og jeg selv er 156 cm, og ja, det så meget sjovt ud, når jeg kom ridende med benene strittende ud til siderne som på Thellwells tegninger

 

Jeg gjorde det, at jeg lagde sadlen "på" siden af hesten og skubbede den resten af vejen op - naturligvis langt fremme, så underlag kunne rettes ind og alle hårene vende rigtigt bagefter. Det har sikkert set sjovt ud, men det virkede! Jeg har lært teknikken videre til en lille ponyrytter med en stor pony, og hun har stor glæde af selv at kunne sadle op uden hjælp.

 

MVH

Jette

3
0
Svar på denne tråd
 
 min kæmpe hest
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 17:13

jeg har en hest på 182 cm og er selv 171cm. det kræver et godt sving, op på tæer når sadlen skal på :D det samme gælder dækner. det kræver nogle armekræfter at få tingene så højt op. og så har jeg en skammel når jeg skal klippe øre, nakke og ordne man. samt en skammel til at stige op på. jeg må indrømme at jeg ikke syntes opsadlingen er svær men for mig er det at komme ud af min meget dybe dressursadel og så komme ned stille og rolig. det kræver noget at lande uden at slå fødderne :D


Lifewave er fantastik :D

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider