Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Forhelvede det er svært..
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 21:25

Hej alle.

Jeg søger efter drømme hesten.

Men hvor søren er den henne?

 

 

Som alle små piger nok drømmer om drømmer jeg om en dressur hest.

Men jeg har bare ikke 50.000 på lommen til en, men mere 1/5.

Der står 10.000 på kontoen, men kan ikke finde ud af om jeg ksla finde en billig hest eller vente og spare op?

Jeg vil bare gerne havde hest NU, da mine forældre har sagt i over et år jeg måtte få hest.

Hvad havde i gjord ?

Jeg drømmer om en ung en jeg selv kan tilride, og den må meget gerne gå godt. Jeg har kigget varm på denne bandit, men efter som at hun er ifol og jeg ikke har penge til det kan det ikke blive hende :-(

www.hestegalleri.dk/marked/hest/ 1092267-future-cup-rambo--rossi-xx

 

Men ønsker mig noget alla hende, men er det muligt til 10-15000?

2
2
Svar på denne tråd
 
 Når du søger
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 21:38

så heftigt efter drømmehest, så er det vel tilladt at spørge om du selv mener du er drømme ejer ?


 

 

Mvh Janni

Det er bedre med ti fugle på taget

end en i hånden :-)

 

11
8
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 21:42

Det at "lave en hest" koster penge. Bare inden føllet endnu er blevet et år er de 10.000Kr væk i omkostninger så at finde en grydeklar 100% i orden dressurhest til de penge er ikke normalt.

 

Der har lige været en anden tråd omkring priser på at have hest... resultatet blev at det ligger omkring de 1500Kr i gennemsnit om måneden.. Det er 18.000Kr om året og næsten uanset om det var en pony eller hest. Så kommer bedænkning, vaccine, pas, og ditten og datten allerede inden føllet er et år...

Så du har to muligheder. Enten at finde en unghest der skal tilrides og som du selv kan arbejde videre med, idet at du så lægger pengene i den hen ad vejen i udervisning og alm. fast omkostninger... Eller at spare sammen til du har råd til en hvor andre har gjort investeringen for dig.

 

Alternativet er en der fejler noget, som du så vælger at leve med som det er. Så har du muligheden for at få en hest der kan være knaldgod på nogen områder men er "lettere beskadiget" på andre.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

5
1
Svar på denne tråd
 
 Penge ...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 21:44

En ting er pengene til at købe for - har du også råd til at betale dét det koster efterfølgende? Du lyder som en ung pige, siden dine forældre skal give dig lov til at have hest. Betaler de de øvrige omkostninger, eller skal du selv stå for det?

Hvis ja - så synes jeg, at du skal blive ved med at spare op. Vent med at køb, så du 1) kan købe noget der passer til dig (her tænker jeg også på, den hest du linker til kræver en rutineret rytter), 2) Spar så meget op, så du kan betale kontant - men så du samtidig har råd til at købe ny sadel, nye dækner, smed og dyrlæge.

 

Det er dyrt at have hest - det er ikke en menneskeret, og har man ikke råd til ALT eller har nogen man ved kan hjælpe - så skal man vente. Det er i sidste ende hesten det går ud over, hvis den ikke kan få smed eller dyrlæge fordi der ikke er råd til det.

 

 

 

\\ Pernille

1
1
Svar på denne tråd
 
 Opsparing
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 21:45

Hvis du i over et år har vidst at du måtte få hest, så havde det måske været en ide at sætte et mindre beløb ind på en konto hver måned, så ville du have haft et meget større beløb at købe hest for.

 

Hvis man kun har 10.000 så skal man være mere end heldig for at få en kvalitetshest uden "skeletter i skabet".

7
0
Svar på denne tråd
 
 ljdnsgksjbgkj
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 21:46

Jeg har en fast indkomst på lidt over 2.000 hvilket jeg godt kan holde hest for, men spørger om man kan finde en hest til omkring 10.000?

 

Drømme ejeren ved jeg ikke om jeg er, men jeg er en sand ven, og jeg svigter ikke.

4
6
Svar på denne tråd
 
 ksjhbvkjbsk
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 21:49

Mit buget lyder således.

 

1100 for opstaldning inkl 8kg wrap plus 700g naturmusli fra hyppolyt.

200kr for smed, bare beskæring hver 8 uge.

dyrlæge lægger jeg 500kr tilside til.

Hesten bliver forsikret igennem mine forældre forsikring.

Jeg er lige fyldt 17 d 18 september.

3
6
Svar på denne tråd
 
 Penge ...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 21:49

 

 

Det er dælme ikke meget! En akut vagtdyrlæge kan tage 2.500 bare for at komme, hvis du ikke er kunde hos dem i forvejen!

 

 

 

 

\\ Pernille

6
1
Svar på denne tråd
 
 khubsikufbk
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 21:51

Nu er chancerne heller ikke store for at den bliver akut syg hvis den intet fejler.

Men så må jeg finde ud af at finde de penge, bliver det en dyr regning bliver hesten aflivet. Hvis den foreksempel brækker benet og det nok aldrig kan redes.

5
18
Svar på denne tråd
 
 Smed ...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 21:53

 

Det er godt nok ikke et sikkert budget - hvad vil du gøre hvis du står med en syg hest søndag aften? Det koster mange penge. Hvad hvis hesten har behov for smed hyppigere end hver 8. uge?

 

 

 

\\ Pernille

 

10
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 21:56

Jeg vil vove den påstand og sige at du ikke kan holde hest for 2.000 kr om måneden medmindre du nærmest får opstaldingen gratis.

 

Det er bare alt for lidt, dit budget er meget uholdbart.

 

Hvad hvis hesten bliver sparket en søndag aften og skal have dyrlæge? Det er lige 3.000 kr bam, der skal ligges med det samme. Nu afliver man jo ikke bare hesten fordi den fx bliver sparket, hvis chancer for den kommer sig er stortset 100 procent.

 

Hvad hvis hesten pludselig skal gå med sko - evt special sko? Det er 800-1.200 kr hver 6 uge. Hvem siger hesten kan gå uden sko og kun skal have smed hver 8 uge? Det er sjældent de kan gå så længe.

 

Hvad med undervisning? Det koster også penge.


Ekstra foder, hvad hvis hesten taber sig og fodret de fodre med på opstaldingsstedet ikke er godt nok til lige den hest du finder?

 

Jeg ville sige ja, find en hest, køb en hest - hvis du havde 100 procent forældre opbakning og de kunne give til, hvis uheldet eller situationer skulle opstå.

 

Det andet er desværre meget uholdbart.

 

Lad vær med at købe en billig hest der fejler en masse, det får man kun problemer ud af.

Køb en hest der er stabil, lidt oppe i en god alm. alder som du kan lære en masse af som første-gangs heste ejer.

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

10
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 21:57

 

Med det sidste du har skrevet - kan jeg kun sige vent!

Du har vist ikke et begreb om, hvad et almindeligt besøg af dyrlægen kan løbe op i. Hvad en almindelig halthedsundersøgelse kan koste, hvad et forløb med hovbylder kan koste. Det er ikke kun et brækket ben der kan koste mange penge.

 

Jøsses godt jeg ikke skal være hest hos dig!

 

 

\\ Pernille

 

7
3
Svar på denne tråd
 
 Hej Fie
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 21:58

Jeg tror nok du skal finde dig en egnet hest med tiden

 

Men ikke ligenu hvor din økonomi er hængt op på dine forældre.


 

 

Mvh Janni

Det er bedre med ti fugle på taget

end en i hånden :-)

 

9
2
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 22:01

"Nu er chancerne heller ikke store for at den bliver akut syg hvis den intet fejler."

 

Havde egentlig ikke tænkt mig at deltage i denne tråd, men er nødt til at kommentere på den sætning.

Det er simpelthen direkte forkert. Man må ALDRIG antage, at en hest aldrib bliver akut syg.

De kære skabninger har jo en frygtelig tendens til kolik, bare for at nævne noget.

Der er MANGE ting, der kan ramme en helt sund og rask hest.

Der SKAL være penge til dyrlæge, andet er ikke fair overfor hesten.

Jeg synes til gengæld det er helt ok, at du vil vælge aflivning, hvis du står overfor en rigtig dyr omgang. Det vigtigste er at hesten ikke lider.

Men du må aldrig antage, at en hest ikke kan blive akut syg. Det kan mange hesteejere fortælle dig en historie eller to om :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

8
0
Svar på denne tråd
 
 budget for drømmehesten
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 22:39

Hej Fie

 

Jeg vil sige at du skal vente og spare pengene op til hest.

 

Som tommelfingerregel skal man nok lægge budget og så lægge 100% oveni - så passer det meget godt

 

Du mangler bla i dit budget:

liv/uanvendelighed/sygeforsikring - god investering!!

udstyr - f.eks dækner, grimer, trenser og sadler

undervisning

ekstra tilskud i form af vitaminer, ormekure osv

 

F.eks er min smederegning lige gået fra 1100 til 1800 pr 6 uge grundet at min hest har fået en skade og fremadrettet skal have special sko på - dyr omgang men sådan er det jo at have hest

og da min hest er blevet så gammel at han er røget ud af sygeforsikringen måtte jeg selv lige hoste op med de omkring 6000 kr til dyrlægen for at få ham undersøgt og udredt

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

5
0
Svar på denne tråd
 
 Spar op....
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 22:56

Du skal spare en hel del mere op, for selve indkøbsprisen er ikke det dyre, men alt det der skal købes ind i starten, og den daglige drift.

 

At finde en ridehest til 10.000 kr tror jeg du får svært ved, hvis ikke de så har ridemæssige og/eller helbredsmæsdige problemer af den noget sværere slags.

Kommer du op i heste i 15-20.000 kr klassen, så kan du formentlig få en du kan ride på, men som ikke kan så meget, er rå eller ældre.

Jeg vil anbefale en handelsundersøgelse med bøjeprøve, ikke rgt, for heste i disse prisklasser - det koster også. Og husk, hvis det lyder til at være for godt til at være sandt - så er det for godt til at være sandt !

 

Mht til dit budget til hesten, så mener jeg at huske at du kommer fra Århus området - og der er det et meget meget billigt opstaldningsted du har fået. Jeg ville budgettere med ca 2000 kr i opstaldning/mdr, så burde du kunne finde et udemærket selvpassersted med ridebane.

Resten af dit budget er også maksimalt skrabet - du ved ikke om din hest kan holde huld på 8 kg wrap og 700 gr naturmusli. Ingen af mine to ville kunne holde huld på det om vinteren. Så der skal ligges flere penge til side månedligt til foder om vinteren.

Beskæring til 400 kr hver 2 måned er også billigt i århuspriser, og du ved heller ikke om hesten kan holde til at gå uden, fx hvis du begynder at ride megen skovtur e.l.

Opstart af en ny hest koster også på udstyrssiden - en billig hest har ikke udstyr med. Så der skal tænkes på en brugt sadel, et hovedtøj, bid, strigler, grime, evt dækner osv. Ofte skal der betales depositum ved opstaldningsstederne, det er lige en månedsopstaldning ekstra.

Og så har jeg slet ikke medregnet undervisning, adgang til evt ridehal, skovkort, klubstævner ect.

 

Jeg kan ikke anbefale dig at købe en rå hest, da det ofte kræver en hel del hjælp af andre for at få et godt resultat.

Så hellere en ældre lærerhest, som du kan få fornøjelse af, og hvor hesten er tilgivende overfor evt håndterings- eller ridemæssige svipsere.

 

Få dine forældre med på, at du til en hver tid - aften, weekend, juleaften - kan få økonomisk hjælp af dem til at få hesten dyrlægebehandlet. Dvs de skal kunne ligge 5.000 kr til dyrlæge, hvis du står i en akut situation. Det koster ca 3.500 kr at få en hest aflivet akut !

 

Tjek op på om dine forældres forsikring dækker hestens ansvarsforsikring - det er ikke alle som gør ! Og husk at når du bliver 18 år, så skal du selv købe og betale en forsikring - så dækker dine forældres ikke længere.

Overvej en sygeforsikring af hesten.

 

Så mine anbefaling er, at du får sparet mere op.

 

Mvh Charlotte

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 23:13

Jeg tilslutter mig koret. De 1500Kr pr. måned i snit jeg nævnte ovenfor dækker kun lige basal pasning af hesten med foder, smed, vaccinationer, ormekur osv. SÅ kommer alt det andet oveni. Jeg vil nærmere sige at den reele pris måske er nær de 2500Kr om måenden minimum minimum!
Og det er slet ikke med undervisning, udstyr til hest og dig eller til at leje en trailer i ny og næ hvis man skal til et eller andet.

Jeg sørger altid for at have ca. 10000Kr i baghånden hvis min hest der ellers aldrig fejler noget skulle blive syg. Som f.eks. sidste år hvor han blev spiddet på en rafte i hegnet og stod stille i flere måneder. Det var så lige kontoen til uforudsete ting der blev tømt og mere til...

Et styks hest der ellers ikke fejler noget

Billede

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

8
0
Svar på denne tråd
 
 hold da op
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 23:18

at hesten ikke bliver aktuk syg fordi den er rask nu...

 

hold da lige op. den sætning var der nogen som glemte at fortælle mine heste

14 dage efter at jeg havde købt min vallak, sparkede han min hoppe i hovedet med det resultat at hun brækkede pandebenet, og blev syet 18 sting i hovedet. Pris for en lørdag ca 5000 kr

 

min hoppe kom til skade dagen efter at hun var kommet hjem. det kostede et delvis syn.

 

de første år jeg havde de to jeg har nu, ja der lavede de ikke andet end at komme til skade, for det gør ungheste. der sker bare noget hele tiden

derfor mistede jeg også min første hest, pga vild leg, der endte i et brækket skulderblad og en aflivning.

 

 

og 10000 kr får du altså ikke noget for. Jo en traver eller sådan noget. du får ikke en dressurhest for 10000 kr.

min første kostede 15000 kr for et 5 mdr føl, den næste min hoppe 20000 som 1 år og min vallak 22000 som 2 års

alle 3 heste er ud af en pæn, men ikke overdrevet fin afstamning. Men det er da gode dressurheste på begge sider, samt ma spring

 

 

når man vælger at få et dyr, om det hund, kat eller hest, så skal man regne med at det kommer til at koste penge

 

du skal huske på at det koster i opstaldning, foder, hø/wrap evt bund, smed, dyrlæge, forsikring, udstyr, undervisning

og beklager men det får du altså ikke for 2000 kr om mdr.

 

det billigste jeg har haft var 500 kr i opstaldning med halm og wrap, og så skulle jeg se lukke ud og ind. Her var hestene plage, så jeg havde ikke de store behov. men stadig skulle jeg betale for foder, smed, dyrlæge og forsikring.



2
0
Svar på denne tråd
 
 Da jeg købte
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 00:17

Da jeg købte hest første gang var jeg 14 år og vidste absolut intet - heller ikke mine forældre. Men en hest købte vi og vi har måtte tage tingene som de kom. Det har været enormt læretigt men intet kan forudses :-) i starten reddet forældrene tingene når der skete det uventede og vi har svinget mellem en opstaldningen på 400-1700... Intet er forudsigeligt :-)

 

men nu har han været min i 6 år og alt har vi fået løst med en sund fornuft :-) idag er jeg så ikke hjemme boende og hesten er så i stedet blevet min hovedpine når han pludselig blir syg osv ;-) men

med sund fornuft og muligheden for at vide du ville kunne skaffe pengene når det virkelig brænder på, så er man godt på vej :-) men intet kan forudses som heste ejer. Jeg købte mig en sund og rask dreng, som et år efter fik livssygdom som resten af livet kræver speciel foder og evt medicin - og så det for mig vigtigt at vide med sig selv man vil gøre alt og kan gøre alt for at få hestens ve og vel først :-)

 

pointen er: at have hest kan ikke ligges op i et budget - og det er meget vigtigt at vide at man har en buffer et sted.

 

da vi købte ham sagde vi også at blev han meget syg måtte han da "bare" aflives - tro mig, det ændres for det split sekund man finder ud af hvad det.vil sige at være en ægte heste ejer ;-)

 


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito..

 

...SOM NU SØGER PART!!!

 

Undervisning, træning og inspiration..

http://www.vitosworld.dk/

 

 

 

Følg og på Facebook!

www.facebook.com/VtiosWorld

7
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du har...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 08:51

... en indtægt på 2000 om måneden, kan du jo fordoble dit hesteindkøbsbudget på kun 5 måneder. Og på 5 måneder til kan du så også have penge til at købe lidt udstyr OG have en lille sum stående til akut sygdom.

Jeg vil på ALLE måder fraråde dig at købe en unghest hvis det er dn første hest.

 

Som første hest, bør man have en velopdragen og ukompliceret hest - SPECIELT hvis man er ung og ikke har hestefolk i nærmeste familie der kan hjælpe og støtte dagligt.

 

Det kan lyde hyggeligt med at lære sammen og med at man selv lærer sin hest alt - men i virkelighedens verden, betyder "lære sammen" ofte at man bagefter opdager hvad man har gjort forkert - fordi man har en frustreret og skrupforvirret hest.

Jeg har selv haft "fornøjelsen" at rette op på en følsom lille hestesjæl der havde været i hænderne på en begynder - det tog mig lang tid at få hende bare NOGENLUNDE tilidsfuld igen. Og hun vil nok altid være skeptisk overfor fremmede mennesker eller situationer.

 

Køb en flink og rar ridehest på 14-15 år - en der har vist at den har et godt helbred og som ikke er fyldt med unghestespilopper - så vil du få en hest du får glæde af fra dag 1.

 


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

6
0
Svar på denne tråd
 
 Bahajjshakabbs
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 09:16

Nu skal det lige siges : Hende jeg har opstaldet hest ved er dyrlæge. Hun siger at mit buget ikke er umuligt.

hun kender flere der kan få det til at løbe rundt.

Jeg kan sagtens få mig en unghet da jeg har MEGET erfaring med ungheste.

Det skal også siges at den skal gå i løsdrift. Og er 8 kg wrap ikke nok så får de noget mere.

Jeg har altid penge i baghånden til dyrlæge, men der kommer 500kr på ekstra hver måned.

nej jeg vil ikke lade en hest gå for lud og koldt vand.

Den kommer til smed og dyrlæge når det er behov. Men nu kender jeg altså mange heste mennesker, min veninde foreksempel har 5 heste. De har haft ringorm en gang. Og den ene har haft en bule ved gjorden så den ikke kunne rides. Hub har haft dem de sidste 5 år.

3
10
Svar på denne tråd
 
 Dyrlægeregninger...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 09:49

... varierer meget - og man kan ALDRIG sige sig fri for risikoen for dem.

 

Jeg har haft hest i omkring 32 år - Baloo har været min i 13 år, og har haft dyrlæge akut EN gang - og en enkelt halthedsperiode der i alt kostede små 10.000. Men ellers har han været nem.

Men jeg har også oplevet en pony i stalden der måtte have dyrlæge 2 gange på en weekend for kolik - og til sidst indlægges. Det koster. Og det var en ellers sund og rask hest.

Det samme kan ske for min i morgen - eller aldrig. Pointen er at jeg skal være forberedt (både økonomisk og mentalt).

 

 

Mht ungheste vil jeg stadig fraråde det - selv om du har håndteret andres ungheste før, har du ikke haft eneansvaret for dem - det har du når det er din egen - og der synes jeg at nogle års EJER erfaringer er en god ting.

 

 

 

Jeg kan sagtens forstå det spændende i at have opdraget sin hest selv - men jeg mener stadig at du vil få langt større glæde af at købe en voksen og fornuftig hest!


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

4
0
Svar på denne tråd
 
 Kære heste ven
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 09:53

 

det beløb du vil købe hest for, er overhovedet ikke realistisk!

Desværre.

Du kan sikkert få en sød Islænder og holde den på det budget, men ikke en "rigtig" ridehest.

 

£isbeth (Baloo) / Formulere det rigtig fint og det gør mange andre forøvrigt også. .

 

Kan godt følge dig i at det er æv og ØV, men lige nu er det altså urealistisk. Du er ikke statist i en wendy historie.

 

Erfaring er noget vi alle får, hen ad vejen. Jo ældre man bliver jo mere erfaring får man.

Jo ældre man bliver, jo tydeligere bliver det, at man tidligere ingen erfaring havde! Livet er fantastisk når man lærer hele vejen.

 

Du er ung og har hele livet foran dig. Du må have nogle planer, ønsker og drømme for dit liv og fremtid. Hvordan passer en hest ind i det?

 

I 87/88 gik jeg med drømme og planer om at tage til England og passe heste, min kæreste tog til USA for at køre mejetærsker, han kørte fra Florida til New York. En kæmpe oplevelse. Jeg kom ikke afsted, for jeg forelskede mig i en hund og forøvrigt så havde jeg min hest. Jeg ved ikke om jeg kan sige, at jeg har fortrudt, for jeg oplevede en masse andre gode ting, men jeg gad da godt at have udlevet drømmen i bare 3 eller 6 måneder. Jeg kan stadigvæk godt tage til England, men ikke på "den" måde, nu hvor jeg er bundet på hænder og føder, med børn, mand, hus, hund, hest osv. osv. osv.

 

Det betyder jo ikke, at du skal opgive at ride og arbejde med heste. Du kan jo få en part eller hvad med at benytte dig af muligheden for at rejse afsted og fylde rygsækken med (heste-relaterede) oplevelser.

Imens kan du jo spare sammen til den VIRKELIGE drømmehest, som du er NØD til at eje uden smålig skelen til prisen.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

4
0
Svar på denne tråd
 
 HahsahbJwuwbqab
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 10:04

Part er ikke en mulighed !

sidst jeg havde part blev jeg noget så ked af det da den blev solgt.

Derfor skal jeg havde min egen, i følge mine forældre da jeg ikke skal opleve det igen.

2
7
Svar på denne tråd
 
 At miste...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 10:35

... ja, for ens egen hest mister man jo aldrig!

 

Og der vil jo aldrig komme situationer i livet, hvor du skal forholde dig til at miste igen.

 

Jeg kunne godt finde på andre måder at bruge de penge til - og der står ikke hest på

 

I øvrigt er du slet ikke interesseret i folks velmente råd og særligt erfaringer, så hvorfor spørger du?


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

14
2
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 10:42

Jeg kan sagtens forstå dig når du skriver at du har "masser af erfaring" med ungheste - du har jo trods alt redet i 8 år nu i en alder af 15 år. Ikke ringe. Jeg startede selv meget tidligt med at ride...

 

Problemet med den tanke er bare at set ud fra en livslængde så er 8 år ingenting og du er først lige ved at begynde at snuse til det at have hest og ride rigtigt.


De der rent faktisk har erfaring med tilridning og træning er oftest folk der har interesseret sig for det hele deres liv og evt taget en uddannelse indenfor det. En berider står i lære i over 4 år og kommer fra en baggrund som rytter (det gør de fleste i hvert fald). Så selvom du gik igang med berideruddannelsen lige efter du kommer ud af skolen så ville du først have "kørekort" til at tilride i en alder af 19-20 år. Det ville også gøre dig til en af landets yngste beridere nogensinde!!!


Selv almindelige ryttere der "har masser af erfaring" tænker sig om to gange inden de overvejer at tilride en unghest. Her snakker vi om folk på over 30 år eller mere. De fleste prøver det aldrig i hele deres liv fordi de ved at de ikke er kompetente til at gøre det.

Du skriver selv ppå din profil at du først er begyndt at "lege med de store drenge" i løbet af de sidste to år... Jeg ved ikke helt hvad det dækker over, men det lyder ikke som "masser af erfaring" i mine ører.

Jeg skriver ikke det her for at dunke dig i hovedet med alt det du ikke ved eller ikke kan, men for at spare dig og ikke mindst en unghest for en stor skuffelse.
Kombinationen af en grøn rytter og en grøn hest er oftest = et dårligt resultat.

 

De fleste rideskoler har også "store drenge" du kan ride på som skoleheste. Fordelen ved dem for dig er at de som regel bliver redet af ret uerfarne ryttere og de giver dig dermed en fantastisk mulighed for at træne tilridning! Hvis du kan rette sådan et rideskole-øg op og få noget flot ud af det så har du udrettet ikke så lidt.
Overvej om ikke det var den perfekte mulighed for dig så du kan finpudse dine evner og samtidigt spare sammen til en god hest. :-)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

9
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 11:00

Kære Fie.

 

Du spørger om du kan få en drømmehest for 10.000 kr. Mit svar til det er nej, det kan du ikke. Den hest du linker til, har desuden en beskrivelse, der burde fortælle dig, at den IKKE er din drømmehest, da den faktisk ikke kan rides. Hvis du tror, at du kan "redde" sådan en hest, og bare lige træne den op til, at den kan rides, så kan du kun blive skuffet. Jeg har redet i over 20 år og jeg ville ALDRIG begynde med sådan et dyr. Jeg har endnu aldrig mødt et barn, der ville kunne magte sådan et opgave, og selvom du sikkert kan mange ting, så tror jeg ikke på, at du ville være sådan en undtagelse.

 

Jeg synes ikke dit budget på 2000 kr om måneden er fuldstændig urealistisk for de faste udgifter, men som flere nævner, så kan det ikke dække fx akut sygdom. Og som flere har nævnt, så kan raske heste også blive syge. Jeg håber du fortæller dine forældre, hvor store eventuelle dyrlægeregninger kan blive, for det bliver nok dem, der får ansvaret for at betale dem, når du ikke kan.

 

Hilsen Mette.

5
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 11:08

Du kommer ikke langt med det budget du lægger op - som så mange andre i tråden siger.

 

Da jeg havde hest (islænder) regnede jeg ud at jeg brugte 4000 kroner om måneden - uden opstaldning, da jeg havde hesten hjemme. Pengene gik til forsikring, dyrlæge, 4 nye sko hver 6. uge (du kan ikke forudbestemme at din hest ikke behøver sko), udstyr, undervisning, stævner, foder, kiropraktor, massør osv osv..

 

Hvis du køber en unghest skal du være opmærksom på at du kan risikere at skulle opstoppe eller helt skifte din sadel up i takt med at dyret får flere muskler.

 

Du har ikke undervisning med i dit budget - det er umiddelbart ikke en post jeg ville spare væk, uanset hvor erfaren du (mener du) er.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Ponyen der aldrig var syg
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 11:19

Forrige weekend fik min pony, som i de næsten 7 år jeg har haft hende, aldrig har haft en sygedag, en akut tarmslyng.

 

Dyrlægen var på tilkald to gange uden for norman åbningstid. Fredag aften for at behandle ponyen, lørdag for at aflive hende.

 

Regningen for dyrlægen lød på 6300,00 kr. Hertil skal vi så også betale for at få den døde krop afhentet.

 

Alt i alt en udgift på den der løber op over 7000 kr.

 

Så huske lige at indregne forsikring i dit hestebudget...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hesteejer
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 11:20

TS er 17 og ikke 15 og dermed har hun vel 10 års erfaring som rytter - nogenlunde hvad jeg havde, da jeg tilred min første hest.

 

Men kan også blive for nedladende og formanende

 

Faktisk synes jeg ikke, at TS's budget for hestehold er urealistisk - forudsat at hendes forældre tegner fuld sygedækning og er villige til at træde til med hjælp i akutsituationer. Det er nogenlunde ds jeg bruger i det daglige - dog bruger jeg noget mere til smed - og til min lille håndfuld heste har der kun to gange været behov for akutdyrlæge over de sidste 4-5 år.

 

Der, hvor det virkeligt bliver urealistisk, er i forbindelse med indkøbet. Man kan sagtens få en utilredet, fornuftig, sund og rask blandingshest til de 10.000 som kan blive en helt fin all-round ridehest, men vil man have et dressuremne med gang til at at kunne vise sig frem til den pris, så skal man enten være ualmindeligt heldig eller også har den næsten med garanti en skjult fejl!

 

I øvrigt kommer man næsten uværligt til at bruge mindst 10.000 igen det første år på at købe udstyr som især sadel - som skal tilpasses og ofte skiftes, især når vi taler ungheste - og gode dækkener, som skal være af den rette pasform og som altid går i stykker. Selvfølgelig kan man sælge og købe brugt, men det er alligevel en udgift, der skal regnes med, hvis man ikke konstant vil sættes i stå.

 

Mit råd til TS er at vente et par år og spare op til den rette hest, der har den kapacitet, du ønsker. Hvis du virkelig vil have en hest nu, så køb hellere en solid men måske knap så 'talentfuld' én i et realistisk prisleje, som du kan sælge igen om et par år, når du ved, om du stadig har tid, råd og lyst til en dyr hest med kapacitet.

 


Med forbehold for selvmodsigelse, irrationalitet og åbenlys dobbeltmoral.

6
1
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 11:30

Om du kan få din drømmehest for 10.000? Det kommer jo helt an på hvad din drømmehest er?

 

Jeg kan kun opfordre dig til at kigge annoncer, lav evt en søgeannonce. Dertil så ring til nogle anerkendte hestehandlere og forhør dig.

 

Du kan selvfølgelig også vente et par måneder og spare lidt mere op, det er jo tilladt at kigge efter hest imens, og måske finder du drømmehesten.

 

Og så undrer jeg mig over alle jer der skriver til TS som I gør? "Godt jeg ikke er hest hos dig" osv. osv.

 

9
4
Svar på denne tråd
 
 Budget Hest
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 11:40

Hej Fie

Jeg forstå dine drømme :-)

 

Jeg har lige lavet årsbudget for mine to ældre damer, som jeg vil dele dig + indkøbsprisen pr hest.

Jeg har hestene hjemme (har altid haft det). Jeg har faktisk alt hvad hjertet kan begære af faciliteter, dog ikke ridehus. Vedligeholdelsen af dette er IKKE i regnet mit budget. Det er inkl. i vedligeholdelsen af hele vores ejendom.

Hest 1. kostede i sin tid 9500 kr inkl sadel + hovedtøj + alt ok mht papirer osv (ved priserne selvfølgelig er anderledes i dag).

Hest 2. Ganske gratis, men ikke opdateret med vaccine eller pas etc.

Så billige heste (ponyer) i anskaffelse må man sige ;-)

 

Årligt 68.650 kr for begge heste fordelt således:

 

Hø: 16.400 inkl. levering

Halm: 1000 kr inkl. levering

Vitaminer: 2000 kr

Ex tilskud: 1000 kr

Fuldfoder: 3600 kr (bruges kun i til at blande vit. med)

Snittet hø: 3000 kr (supplement til den ene hest)

Smed: 13050 kr (hver 8. uge inkl. specielsko til den ene)

Kendt dyrlæge udgift: 4100 kr (tænder, orm og vac.)

Ukendt dyrlæge udgift: 10.000 kr x 2= 20.000 kr

Spåner til boks: 4500 kr

 

Ingen af hestene er dyrlæge forsikret. De er i øvrigt for gamle til det.

Jeg har ikke i regnet evt køb af udstyr eller anden luksus som undervisning, kurser, trailer, ridekort etc.

 

Vi hestefolk har selvfølgelig ikke ens standarder for hvordan vi holder vores heste. Og jeg bruger det jeg synes, men synes alligevel ikke jeg rutter med pengene og sparer der var jeg kan. Er dog kompromisløs mht foder, dyrlæge, smed og stald/foldklima.

 

Jeg et bliver dog ALTID overrasket, for ikke at sige CHOKERET når jeg lægger mine årsbudgetter på hestene...

Jeg har flere gange brugt over budgettet på dyrlæge med mange tusinde kroner- det løber hurtigt op som andre også skriver.

 

Så pr hest: 2860 kr/mnd for foder, strøelsen dyrlæge og smed (eksl boks, løsdrift, folde, faciliteter, undervisning, kørsel med hest, ridekort til skov)

 

Held og lykke med dit projekt :-)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 12:08

...jeg synes der kommer mange "hårde" svar i denne tråd...

 

De er bestemt velmente og bygger på egne erfaringer, meeeen prøv lige at tænke tilbage til da I selv var 17 år og det højeste ønske var egen hest...Jeg tror sqi jeg var blevet noget et kun teenage-mopset hvis jeg havde fået alle disse svar smidt i hovedet dengang

 

TS hvis du vil prøve at ridse lidt kraftigere op hvad din drømmehest præcis indebærer, så kan det jo sagtens være at du kan finde noget fornuftigt til 10.000 kr. Problemet er nok at når "vi ældre" læser drømmehest, ung og med god gang - så tænker vi "4 år hos opdrætter inkl. tilridning = +40.000 kr." - og nej, så kan du IKKE få drømmehesten...

 

Men - tænker du måske 5-8 år, under middelhøjde, med ukendt afstamning, begrænset hvad arbejde der er lagt i hesten og gode gangarter som i rengående og til at være på, ja - så er det da bestemt ikke umuligt at 10.000 kr kan række...

 

Jeg vil så også vove den påstand at du godt kan have hest for 2000 kr pr mdr, hvis dine forældre vil være buffer for akutte udgifter (også når du om ikke så længe bliver 18...). Jeg har f.eks. præsteret at have hest på en SU på 2200 kr. med opstaldning på rideskole, undervisning og hvor man selv skulle stå for foder og hø...IKKE sjovt - men det KAN lade sig gøre!

 

Der hvor jeg synes det blev hårdt var når jeg ALDRIG havde råd til nyt tøj, en tur i byen, en bif-tur, gaver til jul og fødselsdage, et kursus eller bare et distrikststævne... Men igen - meget kan lade sig gøre, man skal bare forsøge at finde ud af på forhånd om man VIRKELIG vil ofre så meget for at få sin egen hest.

 

I øvrigt så købte jeg min første store hest som 16-årig, den var omkring 160 i stg, 4 år, ej tilredet, ikke voldsomt godt gående, men ridelig og det lykkedes da at få den redet op til M-klasser og LA-spring i løbet af de følgende par år

 

Lige en sidste bemærkning, min første pony som jeg havde i 27 år, endte med at koste mig omkring 5000 kr. da den fik tarmslyng en fredag aften... Den havde i de 27 år kun haft dyrlæge én gang! Til gengæld har jeg også haft heste som i snit har kostet 2000 kr. pr måned i dyrlæge... og det har været pga skader som man ikke bare afliver pga for eksempel sår der skal syes, kodeledsforvridninger, nikkeleksem af dressurgjorde (suk ), voldsom leg med "gutterne" osv

 

Så - tag vore ord til efterretning og drøft sagerne grundigt med dine forældre - vis dem evt. tråden her - og tag så din EGEN beslutning - pøj pøj med det

 

Trine (Faxa)


9
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 12:21

For det beløb kan du købe et føl af en god afstamning, så er det bare at vente til den er 3½-4 år så har du din drømmehest ;)

 


Mvh Viben.



* You're nobody 'til somebody loves you You're nobody 'til somebody cares. *
Dean Martin

1
0
Svar på denne tråd
 
 Syntes nu også der..
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 12:38

sidder en del der åbenbart bare prøve at tromle andre

 

Jeg holder hest for 2.000 kroner pr. hest i måneden og mine heste mangler bestemt intet.! Den ene går med 4 sko, de får hø ad libitum, jordleje, opsparing til dyrlæge, to gange tandrasp pr. hest, ormekure, vaccinationer osv..

 

Måske nogen i stedet skulle se på om deres eget hestehold er for dyrt.!

 

Jeg er dog enig i at 10.000 kroner ikke er meget for en hest i dagens DK og at en unghest måske ikke nødvendigvis er den rigtige løsning..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

10
5
Svar på denne tråd
 
 10.000 kr
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 14:47

Hej igen Fie :-)

 

Jeg glemte at skrive at jeg tænker at du sagtens kan finde en hest til 10.000 kr. som kan være din drømmehest.

Og umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor en ung pige på 17 ikke skulle kunne træne/tilride en unghest. Det var faktisk hvad jeg gjorde som helt ung. Nu har jeg ikke modet eller overskuddet. Så det synes jeg egentlig er noget pjat at antage...

 

Mht økonomien er det dyrt at have hest! Og det er nok altid dyrere end der beregnes. Ligesom Maya Med Vito skriver, har jeg (i sin tid mine forældre) også tidligere 'løjet' for mig selv og tænkt: jamen brækker den benet eller bliver meget syg og det bliver for dyrt- ja så afliver vi. Det er så aldrig sket at vi er kommet til aflivning på den konto.

 

:-)

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Min historie
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 15:11

Hej Fie,

Jeg kan sagtens forstå dit ønske om egen hest, og jeg holder selv 3 heste for ca. 3.000 om måneden. De mangler intet, men er opstaldet hos mine forældre så den udgift har jeg ikke.

For 3 år siden drømte jeg også. Dog ikke om min første hest, men om en hest der kunne tage mig og min ridning længere end min nuværende kunne.
Jeg havde ligesom du erfaring med ungheste og drømte om at tilride min egen hest, og forme den som jeg ville. Jeg havde egentlig slet ikke råd, men pludselig stod han der bare.

Men drømmen blev langt fra som jeg havde håbet...

Jeg købte en lille, rød hest for 10.000 kr. Jeg havde ikke råd til at få ham handelsundersøgt (hvilket det heller ikke lader til du har med i overvejelserne).
Jeg gabte over alt for meget - og var i sommers nødt til at kaste håndklædet i ringen. Han er ikke solgt, men han blev sendt i træning hos en proff træner, da jeg slet ikke kunne opdrage ham ordenligt - han havde jo været min baby alt for længe.

Da jeg købte ham havde han ALDRIG haft en sygedag men her er hvad min ungdoms kådhed og drømme kom til at koste mig fordi jeg troede jeg kunne mere end jeg kunne.

3 månders prof. træning : 12.000
Dyrlæge og senere beh. pga fejlærnæring (hos tidl. ejer): 3.000
Dyrlæge og senere beh. pga hovbyld: 4.000
Kiropraktik/massage pga. låst korsled: 2.500

Og en masse andre ting... et utal af sadler fordi han var svær at finde sadel til, og en masse søvnløse nætter fordi min hest vra ustyrlig. Dette var tæt på at koste mig min drømmehest - og det havde det gjort hvis ikke jeg havde haft råd til træning og dyrlæge.
Han er blevet min drømmehest, men i dag havde jeg nok ikke købt ham hvis jeg vidste den kamp jeg skulle igennem.

Så mit råd er...

Spar op, lyt til andre, hav en erfaren person i baghånden og lad for alt i verden ikke andre diktere dine drømme, men vent hellere et år for meget end for lidt.

Held og lykke


- Maria

Aut. fysioterapeut

"Problemer i din ridningen kan skyldes skævheder eller låsninger i kroppen - disse kan afhjlpes vha. fysioterapi".

 

5
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 17:25

kære Fie

hvis du vil have et reelt svar på dit spørgsmål, så skal du holde dig til folk der er interesserede i at høre på hvad du siger frem for at beslutte at det ikke er godt at være hest hos en 17-årig. :)

mange herinde er inde på noget rigtigt i forhold til forsikring, dyrlægeregninger og andre økonomiske aspekter af det at have hest, og det kan være en god idé at skrive de stikord ned og derefter tage stilling til om der er taget højde for dét - evt. sammen med dine forældre, for det lyder faktisk til at de også har tænkt på dig i det her, som du udlægger det.

at have en aftale med sine forældre om hvorvidt de hjælper eller ej hvis økonomien pludselig ikke slår til, er en rigtig god idé at have styr på inden du får hest..

når dét så er sagt, så er det da MØGærgerligt at der er så mange herinde der krydrer ellers ganske gode råd med "godt jeg ikke er hest hos dig" osv..... det er faktisk ganske usmageligt når nu de ikke har fået svar på hvordan tingene i realiteten skal foregå - for det er UMULIGT at få alle detaljerne med på et forum som dette, og især når man ikke er forberedt på en sviner som den du får herinde.

Jeg har haft hest siden jeg var 14 - betalte halvdelen af hesten selv, og bidrog økonomisk så meget som jeg kunne. Hesten var 4½ da jeg fik ham og en rigtig spradebasse... helt sikkert ikke det rigtige valg for en urutineret 14-årig, men nogen gange skal man have lov at vokse med opgaven.


jeg har stadig hest idag - blot en anden hest.
Min hest har det som blommen i et æg (jo han har - kom selv og kig HN!) og at budgettet er på omkring 2000 kroner i måneden (smed, opstaldning, liv, uanvendelighed og sygeforsikring, foder og udstyr, og ja der skal også nok være penge til hvis han bliver syg men det er egentlig ikke medregnet i hestebudgettet - det er den slags vi har en opsparing til her i husholdningen. )
min hest mangler intet, bliver passet med det han skal og ja han får også en tur til massør bare for sjov hvis det er det jeg har lyst til.
Faktisk er han nærmest forkælet... han står bare et sted hvor der ikke er ridehus og det giver et ret stort afslag i opstaldningen for mig, så det er et spørgsmål om prioritering.

måske skulle folk revurdere deres egne budgetter før de bestemmer hvor mange penge andre har behov for at bruge - ja undskyld mit franske.

få hjælp af et erfarent hestemenneske i din omgangskreds til at finde ud af hvad der ville være en fornuftig hest for dig - ikke bare hvad du drømmer om, men hvad der er fornuftigt. derefter kan i kigge på heste der har de kvaliteter der skal til og så ved du også hvilken prisklasse du skal kigge i - hvem ved... måske er 10.000 nok for en fornuftig hest? det kan ingen herinde fortælle dig før du reelt ved hvilken slags hest du har behov for.

Venlig Hilsen Kathrine :)


nu med gule Hjalte Tidselbjerg

 

men savner min røde basse Apache

 

 

og husk så lige de tre fingre der peger mod dig selv, når du peger på andre!

4
2
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 17:38

At nogen mener det er ganske realistisk at holde hest for 2000 kr, siger vist mere om at de kommer fra et meget billigt område?

 

Der er jo kæmpe forskel på priser rundt om i landet. Men når TS skriver 1100 for opstaldning, så mener jeg absolut ikke at 900 kr er nok til ALT det der kommer oveni..


Hilsen Anne

4
0
Svar på denne tråd
 
 Når folk svarer...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 17:51

... så er der formentlig mange, der svarer med udgangspunkt i tidligere indlæg fra TS.

 

Og alene med det i tankerne, så vil de røde lamper blinke og alarmklokkerne lyde hos mange

 

Nej, der er ingen, der kan forhindre TS i at gå ud at købe en fejlredet/utilredet hest og gå i gang med den. Og TS' fremtidige hest vil aldrig mangle kærlighed og opmærksomhed!

 

Men med tankerne på det antal af følelser, som TS har lagt i en tidligere parthest, så kan jeg kun bekymre mig om hvad der vil ske, hvis der sker hesten noget. Jeg håber da og beder til, at hun får gjort det rette køb i første forsøg og de kan ride ud i horisonten hver aften de næste tyve år!

 

Men fakta er bare, at sådan går det for de færreste af os. Vi ender desværre vores ejerskab af en hest med at vi skal af med den. Det kan være økonomi, tid, personlige forhold, sygdom (hos ejer eller hest), udlandsrejse osv. Og med den reaktion TS har på at miste, så kan jeg kun være en lille smule urolig for, når den dag uundgåeligt oprinder

 

At hendes forældre har sagt "Part er ikke en mulighed !

sidst jeg havde part blev jeg noget så ked af det da den blev solgt.

Derfor skal jeg havde min egen, i følge mine forældre da jeg ikke skal opleve det igen." dét er da først foruroligende!!! Det er da en lappeløsning, så det vil noget!

 

SELVFØLGELIG skal TS have sin egen hest med alle de glæder og sørger, som det bringer. Men måske bør TS være et andet sted i sit liv rent mentalt før det sker. For der skal være en balance i tingene førend man kan oppebære sorgerne med glæderne på en fornuftig og sund måde. Og der er pengene sgu det mindste...


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

12
6
Svar på denne tråd
 
 123453442
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 19:27

Camilla (hesteklip): nu går der da vidst lige lidt for meget lommepsykologi i den for dig

Det er da i hvert fald meget du kan konkludere ud fra en enkelt sætning. Og nu er det jo også sådan, at når vores heste bliver ældre, så gør vi det også og især i teenageårene sker der meget.

Desiden kan man da være ligeså glad for en psrt hest som sin egen hest og har man knyttet et bånd og lagt meget i en hest og den så pludselig bliver solgt, så er det da også forståeligt at man blivef ked af det, frustreret, bitter mv.

 

Kan huske da jeg gik til ridning som barn og red en rideskolehest fast et psr gange om ugen. Hold nu op hvor jeg hylede og var ked af det, da jeg fik at vide den skulle sælges. Skulle mine forældre have sendt mig til psykolog?? Jeg var måske 10 år. Men kan da stadig huske det. Fik egen hest ca. 1 år senere.

 

7
7
Svar på denne tråd
 
 Nuvara
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 19:42

Har du læst de andre indlæg fra TS...? Og det er ikke kun denne tråd jeg mener.


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 jdfkjsdkfjksd
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 19:43

Hej :)

 

Jeg vil ikke blande mig i hvorvidt TS skal købe en hest eller ej.. Kender hende ikke, men jeg vil lige kommentere på det med at det helst skal koste 5000 kr om måneden at have hest

Jeg havde hest i en privat stald lige uden for Århus, her kostede opstalding INKL alt undtagen krybbefoder, 750 kr om måneden om sommeren kostede det ( sommergræs) 400 kr. Der var så selvpas, hestene gik i løsdrift og så havde vi ml 1 - 3 fodervagter om ugen ( alt efter hvor mange opstaldere der var) Hvis der var "fuldt" hus så havde man MAX 2 om ugen. og Staldejer foderede om morgen så det var altså kun aftenfodring. Så dvs. man kan altså godt have råd til at have hest uden at bruge en formue, IKKE at jeg siger at det er forkert at bruge mange penge på sin hest, det er ens egen sag. Men det er altså muligt at holde hest på et "lavt" budget. Nej min hest havde ikke den luksus at have massør en gang om ugen og tandlægen kom ikke 5 gange om året og sadlen blev ikke tjekket af fem forskellige sadlmagere 3 gange om året og Nej jeg ringede heller ikke efter dyrelæge så snart min hest havde en hudafskrabning.. SOrry for overdrivelsen. Jeg har haft hest i snart 20 år og jeg VED godt at man skal have råd til at dyrlægen kommer ved sygedom el. skade, men nogen gange skal man man også slå bremsen i, TÆNKER JEG, og jeg er helt åben over at andre har et andet syn på hvor meget man skal have liggende til hesten..

Nå tilbage til mit nuværende heste budget. Jeg har nemigl fået hestene hjem for 1½ år siden

Jeg har to islændere og den ene uden sko og den anden med.

Om sommerene er de meget billigere end om vinteren for de får "kun" græs og vit om sommeren om vinteren får de vit og hø og så er der godt med spåner i løsdriften.

Men får smed, hø, vitaminer og spåner koster de 1000 kr TILSAMMEN om måneden, om sommeren koster de så ikke 1000 kr om måneden men meget meget mindre og så om vinteren koster de så mere end 1000 kr om måneden, ( er det forståeligt hehe. ) men dvs de koster 12000 kr om året for to heste. Så kommer der så dyrelæge besøg ( og 7-9-13) jeg ikke haft hverken syge eller skadet heste endnu, så det er kun aftalte besøg med dyrelægen. Og så er der selvfølgelig fx snacks og andre små hygge ting men det er jo ikke noget hesten har behov for hehe :)

 

Og ja man skal selvfølgelig ud og købe udstyr, men tid kan man være heldig at der kan medfølge det "basale" rideudstyr til hesten, man SKAL jo ikke ud og have 20 forskelligfarvede underlag og bandager. jeg har selv meget ( for meget) udstyr men det er jo ikke noget jeg skyndte mig ud og købe lige da jeg havde fået hest, det er jo noget man "opbygger" gennem tiden

 

Håber ikke jeg har stødt nogen, som sagt så synes jeg man må bruge alle de penge man har lyst til på sin hest det er overhovedet ikke noget jeg har en negativ holdning til. Man skal bare ikke presse ens egen måde at have hest på ned over hovedet på andre men acceptere at at vi ikke alle har samme holdning

 


Venlig Hilsen Leandra :)

6
0
Svar på denne tråd
 
 Hesthest
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 21:01

Camilla, jeg tager udgangspunkt i denne her debat - kender ikke trådsstarter fra tidliger.

 

Men det er vel pigens forældre som kender hende bedst. Ikke en fremmed voksen på nettet.

 

Jeg bryder mig ikke om lommepsykologi og skulle pådutte folk alt muligt mentalt/psykisk - det er stygt!

5
5
Svar på denne tråd
 
 Camilla mf...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2014 23:08

... jeg kender heller ikke TS fra tidligere opslag og har kun svaret ud fra det der er skrevet i denne tråd.

Der er et par stykker der har skrevet at det er meget hårde ord jeg og andre har skrevet til TS og at man burde være mere positiv og støttende - for det kan sagtens lade sig gøre at have hest for et mindre beløb og ride ungheste som grøn rytter.

Til det vil jeg svare at det kan det i nogen tilfælde og nogen gør det. Men dels så skal man være heldig at have et opstaldningssted der er uhyre billigt og dels så skal man være heldig med at alt flasker sig. Bare en ting som hø/wrap/halm kan svinge helt vildt i pris fra år til år alt efter hvordan høsten har været og prisen kan være dobbelt eller trippel nogen år!

Det kan ikke nytte at rådgive udfra en ideal-tilstand hvor alt går godt og priser er lave. Sådan er det ikke altid og ulykker sygdom forekommer for alle uanset hvad man gør.

Jeg vil hellere stille mig pesimistisk end at tilskynde TS til at gøre sig nogen kedelige erfaringer der kunne være undgået. Jeg er ikke i tvivl om at TS nok skal nå sit mål om at få en drømmehest, men der er forskel på drømme og mål.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

9
0
Svar på denne tråd
 
 Ideen om...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 08:41

.... at skulle have egen hest, fordi man ikke kan tåle at miste, er efter min mening MEGET farlig.

Man kan ikke sikre sig imod tab her i livet - og køber man et dyr, er man SIKKER på at miste det før eller siden. Det er prisen for at knytte sig til nogen eller noget - og det skal man være klar over og have accepteret først.

 

Da jeg for mange år siden bad mine forældre om lov til at købe min første pony, var en af betingelserne at jeg GRUNDIGT gennemtænkte situationen hvor jeg var nødt til at sælge (det kunne være pga studier eller økonomi) ELLER hvordan jeg ville have det hvis den blev syg og døde ELLER at jeg havde den i mange år og at JEG skulle tage beslutningen om at slutte dens liv. Og at vi fik os nogle lange samtaler om hvordan jeg ville forholde mig og håndtere det.

Specielt det med at JEG skulle stå for at vælge at slutte min hestevens liv, var en svær tanke at forlige mig med - men som sagt var det et krav fra forældrene før jeg fik lov at købe. Og det var et fornuftigt krav - for den dag det skete var det ikke en "uventet" situation. Svær - men ikke noget der overraskede eller chokerede mig.

 

Personligt mener jeg først at man er parat til at påtage sig et ansvar for et dyrs liv, i det øjeblik hvor man har accepteret at man også påtager sig ansvaret for det dyrs død. Og at man kan leve med det.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

11
1
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 11:47

Nu har jeg da læst en del tråde fra trådsstarter, og kan ikke se hvorfor nogle af dem skulle gøre at hun ikke skal have egen hest?

Det synes jeg sådan set ikke man kan sidde hjemme bag skærmen og sådan lige umiddelbart konkludere om et andet menneske

 

Jeg fik selv egen hest fordi jeg skulle låne en hest hvor aftalen så gik galt. Jeg græd og græd og græd og mine forældre besluttede at give mig min egen.

 

Vi kender ikke TS's økonomi i form af den reelle forældre opbakning osv. og derfor synes jeg mange af de "råd" der bliver givet her i tråden går over stregen.

 

3
5
Svar på denne tråd
 
 Helt enig..
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 12:09

med Caroline..

 

Jeg havde part på en pony, som pludselig skulle sælges.. En dag fik jeg at vide at ponyen var solgt, jeg var knust..

 

Indtil jeg fandt udad hvem der havde købt dem (Mine forældre)

 

Jeg havde intet problem med at sige farvel til ponyen 3 år senere, da dens ben desværre var ved at være slidte.. Dyrlægen sagde at jeg kunne lade den gå, der kunne gå alt fra 14 dage til flere år inden det var uforsvarligt at have den gående..

 

Jeg valgte som 17 årig at jeg ville lade hesten få fred, så den fik en værdig og smertefri afslutning på livet.!

 

Så fordi man bliver ked af at en partpony sælges, gør ikke at man ikke kan være en ansvarlig hestejer senere hen.. Dertil syntes jeg nu også der er en lille forskel på partpony kontra ens egen.. Ens egen er man selv herre over, der er ikke pludselig en ejer der kommer og siger at ponyen bliver hentet i morgen..

 

OG jeg håber virkelig alle lommepsykologerne sidder med en dårlig smag i munden.. Tænk at være så modbydelig overfor andre..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

8
6
Svar på denne tråd
 
 mit eksempel
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 12:46

øj jeg burde aldrig have købt min pony.. jeg fik lov til at afdrage på ponyen, for mine surt tjente avispenge.. ekstrem billig opstaldning.. .. jeg var 16 år.. JEG betalte ALT til min pony selv..

Selv under studiet havde jeg pony, jeg havde bare fritidsjob..

Jeg har stadig heste.. men er heldigvis ikke længere på SU..

 

vi kan sidde nok så meget på den anden side af skærmen og give vores råd..

MEn når det er sagt.. så kan vi jo ikke sige om netop TS vil kunne klare det eller ej.. nogle gange lykkedes det.. og andre gange kan man være forfulgt at uheld.. man kan ikke vide hvad fremtiden vil bringe..

 

Men at købe en hest for 10.000kr for kan man være heldig, men der skal nok ikke forventes en guldrandet afstamning og en LA startklar hest..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

3
0
Svar på denne tråd
 
 hakkdizab
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 13:40

Nu syntes jeg godt nok at nogle af jer skal tage er sammen..

nogle af er kender mig fra tiden med flicka. JA jeg blev BESKYLDT for ikke at behandle ponyen ordenligt ! Hvilket jeg ikke vil nærmere ind på, da folk bare vil diskutere mere. Jeg ved med mig selv at jg var ordenlig mod ponyen, i er velkommen til at skrive en privat besked så kan i få lov til at læse min afgangseksammens stil om os og så kan i selv bestemme derudfra om jeg ikke kunne finde ud af at behandle ponyen ordenligt. Nøøøj det kan høre min sur at folk dømmer en på fortid. Jeg er kommet over den pony, ja jeg savner hende men sådan er livet. Hvis jeg får en hest og den skal aflives bliver man selvfølgelig ked af det. Men det med Flicka var noget andet, i var der ikke og kender kun den halve historie så flet lige næbet !

min far har lagt buget sammen med mig, vi har planlagt alt.

Forsikring, dyrlægetjek ved køb, transport hjem mm.

Jeg spørger jer om i syntes det lyder realistisk hvilket nogle mener, og flere kan havde hest for 2000kr om måneden.

Et lille "surt" opstød, men det ville de fleste komme end hvis de blev beskyldt på falske vidner om at de havde mishandlet en hest.

det sidste i mit liv jeg ville gøre er ikke at være ordenlig ved mine medmennesker og dyr !

1
11
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 14:13

Fie hvis du viser os hele dit budget så er det noget nemmere at tage bestik af om det giver mening. Har du sat ekstra af til handelsundersøgelse nu, dyrlæge osv. i fremtiden så giver det jo mere mening.
Jeg tror det mange reagere på at at du lægger det ud som om at de 2000Kr pr. måned skal dække alt og alle eventualiteter.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
1
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 14:17

Hvorfor skal hun fremlægge hendes budget? Det er da slet ikke det tråden handler om?

 

Er det så svært at tro at TS og hendes forældre selv kan finde ud af at lægge et budget

 

3
3
Svar på denne tråd
 
 HHahabdvdbsb
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 15:31

Nu hvor nogle vil se mit buget er det således.

Ansvarsforsikrig : 600 pr år ( det er i mine forældres forsikring )

handelsundersøgelse: 1300 ( kender dyrlægen )

opstaldning: 1100 ( inkl 8 kg wrap og 700g naturmusli fra hyppolyt)

tilsidelægges til dyrlæge: 500kr

smed : 2-300kr pr måned eller hver anden kommer an på hvad hesten behøver.

udover min løn på ca 2000 får jeg 800kr af mine forældre. Som kan bruges til udstyr.

De betaler desuden undervisning max 600kr pr måned.

Skriv hvis der er mere i vil vide.

7
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder væsentlig....
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 16:31

Det lyder væsentlig mere gennemtænkt dette budget :-) Og det er jo fint, at denne tråd har sat tanker i gang, både hos Fie, men også sikkert hos mange andre som drømmer om drømmehesten som teenager.

 

Dit oprindelige spørgsmål var om du kunne få en drømmehesten med god stamtavle og lækre gangarter ala den uridelige avlshest du linkede til. Det tror jeg stadigvæk ikke du kan få, hvis du ønsker en der er sund, rask, uddannet og ridelig.

 

Men jeg synes faktisk at man kan få nogle udemærkede utilredne ungheste, måske uden papirer, eller måske af lidt spøjs afstamning, som kan blive en udemærket all round hest på sigt, og som ikke koster mere end 8-10.000 kr. De er ikke tjekkede for en dyt, så de kan i princippet være total rene i rgt og gå glat igennem handelsundersøgelse.

Jeg har selv sådan en 8000 kr's musse købt som plag, som har vist at være ren i rgt, og nu går Middelsvær dressur. Mennn der er også lagt penge i tilridning og træning, så reelt stod han vel som nytilredet 4 års incl udstyr i 55.000 kr :-) 3 x 10.000 kr for opstaldning, foder, smed og dyrlæge fra 1 til 4 år, 8000 kr i indkøb, 10.000 kr for tilridning/ridning i 2 måneder, og udstyr incl sadel ect 7000 kr. Jeg har hestene hjemme og kan derfor have dem billigt stående :-)

 

Jeg vil dog stadig anbefale dig, at du ville kunne få mere/bedre heste, hvis du spare op, og kan give fx 20-25.000 kr. Og her mener jeg heste, hvor du ikke skal ligge tilridning i dem ect, men hvor du kan prøveride ect.

Prøv at lave søgning på markedspladsen med hvad du kan få for 5-10.000 kr, hvad du kan få for 10-15.000 kr, og for 15-25.000 kr.

 

Hele tiden gælder det - ser det for godt ud til at være sandt....

 

Helt overordnet set kan alle heste, selv den mest eksteriørmæssige uheldige hest komme til at gå en LA - det vigtigste er at hesten er samarbejdsvillig, så skal man nok komme så langt, som ens eget talent rækker. Er kræet urideligt, usamarbejdsvillig og tvær, så bliver det aldrig en fornøjelse - om så papirerne er guldrandet, og eksteriør og gangarter er i top.

 

mvh Charlotte

4
0
Svar på denne tråd
 
 Fie ♥Flicka♥
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 18:23

Det ser meget mere fornuftigt ud med det budget. Jeg vil dog som tidligere støtte de andre der har sagt det i at spare lidt mere op.


Du kan se sådan her på det: Lige nu har du råd til at købe en Nokia 3210. Hvis du venter lidt og spare op har du råd til at købe en iPhone 6... Hvis det giver mening?

Det vil stadig være en god ide at sætte penge af i budgettet til uforudsete hændelser hver måned. Du kan jo vælge et beløb og fortsætte med at sætte til side når det er nået. Hen ad vejen vil du have sparet op til de virkeligt store lækre ting også, som f.eks. en sadel syet specielt til dig og hest. :-)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

3
0
Svar på denne tråd
 
 jhdsbvjkhbfjhb
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 22:34

Tak for alle de gode råd

Tænker at lægge 2-3000 ind på dyrlæge regningen som en start ( lige når hesten er købt )og så kommer der 500 ekstra ind om måneden.

Hvis der i følge nogle af jer kloge hoveder kommer en uforudset dyrlæge regning.

Jens : God ide det med at ligge lidt til side hver måned og så kan man i sidste ende fx få en fed sadel :-)

 

3
1
Svar på denne tråd
 
 Før krisen...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2014 00:24

Før bunden gik ud af hus- og hestemarkedet, købte jeg en hest. Den var 5 år, 161 cm, ret ok sat sammen, gang pæn uden at være prangende, uden skyggen af papirer og fuldstændigt uhåndterbar og selvfølgelig ikke tilredet. Den gav jeg 8000 kroner for. Den havde et venligt sind, men nervøst sind, og var slet ikke blevet håndteret nok, og med tålmodighed og træning blev den en sød og fin hest.

 

Jeg fik i øvrigt i samme ombæring tilbud en fin lille vallak, også uden papirer, cirka 155 cm, men sød og håndterbar på 3 eller 4 år. Den stod til 15.000, men sælger ringede senere og tilbød mig den til under 10.000, fordi hun tænkte, at den ville komme et godt sted hen.

 

Jeg fik også flere tilbud, der gik lige fra udsultede øg til fine heste, som også blev set og overvejet. Jeg tænker, at siden priserne er faldet siden da, så må man da næsten i dag kunne få "samme hest" i tilredet tilstand i dag? Men det kræver selvfølgelig, at man kan sortere i det.

 

Den hest, som du linker til, Fie, den ville jeg holde mig LANGT fra. Den er ALT for god til prisen - den er garanteret blevet forsøgt redet af indtil flere forskellige, både professionelle og ikke-professionelle. Den fejler sikkert et-eller-andet som de ikke kunne finde ud af, og derudover har den sikkert et par traumer eller 20 over forsøgene på at ride den.

 

Jeg kendte en pige engang, som købte en hest, der ifølge underviseren burde koste flere hundrede tusinde kroner. Det var en virkeligt lækker hest. Jeg tror hun gav 25.000. Og i al den tid hvor jeg var på rideskolen (1 år), blev hun trukket rundt på den, og når den var rigtigt styg, brugte hun et bar bukser med halm og vægt i. Jeg ved ikke, om hun nogensinde kom til at ride den. Hun havde så også andet at ride på, og hendes primære interesse var problemheste - men hun var godt nok alligevel tit træt af den, for hun kiggede altså tit på ridehusbunden, selv om arbejdet med den var virkelig hensynsfuldt.

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 wieufbgwibg
Forfatter: 
Dato:  27-09-2014 07:33

 

Fie: Jeg synes dit nye budget ser rigtig fornuftigt ud! I ser ud til at have ret godt styr på det. Det eneste jeg lige ville have i bagtanke er, at der måske kunne blive lidt ekstra udgifter til foder - det kan jo være den ikke kan klare sig for det, som der er med i opstaldningen. Jeg ville ikke skrive det i budgettet før hesten er købt eller noget, bare sådan lige have det i baghovedet.

 

Og så synes jeg helt klart også du skal spare noget mere op For bare 20.000 i stedet for 10.000 får man altså bare SÅ meget mere hest, og jeg synes ikke 20.000 er urealistisk for en hest, som kunne begå sig godt på dressurbanerne. I kan jo kigge annoncer på nettet jævnligt men du sparer op, og falder i over en hest der virker spændende, kan i jo altid tage ud og se den.

1
2
Svar på denne tråd
 
 Forsikring
Forfatter: 
Dato:  27-09-2014 08:03

Hej igen

 

hvid du har dine forældre i baghånden og de er villige til at spæde ekstra til hvis budgettet ramler, så ser det fornuftigt ud

 

dog synes jeg du skal overveje uanvendeligheds og sygeforsikring,der går ind og dækker en andel af dyrlægeregningen ved akutvsygdom og skade

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd
 
 hestoghest
Forfatter: 
Dato:  27-09-2014 08:15

Man kan sagtens finde en god hest under 10.000 - det er der faktisk en gruppe, der hedder på FB, og der er MANGE heste. Sommetider vel heste der sælges fra ansvarlige fornuftige voksne, med god opsparing, velgennemtænkt hestehold, og tjek på tingene, som er "kommet til" at avle, købe, anskaffe sig, et hav af heste, de nu ikke kan betale for (ironi kan forekomme)

Et menneske på 17 med egen indkomst og forældreopbakning er vel nærmest bedre stillet, end de mange HN-bruger, der har børn, er enlige, på kontanthjælp, SU, osv osv - der er da i det mindste nogle forældre med en indkomst, som kan betale regningerne.

Man kan sagtens holde hest for 2.000 om måneden, især hvis man har så billig opstaldning, som der her beskrives.

Det kan da godt være, at der skal købes udstyr, komme sko på, osv osv - men det er jo ikke HVER måned - mange måneder vil jo have overskud. Og hvis hesten får 700 gr musli med i prisen, så koster det nok ikke alverden at tilføre lidt ekstra´, især når den også får 8 kg wrap.

OG HVIS NU DET BLIR DYRERE - så kan ts vel ta et fritidsjob, eller noget andet, som så mange andre, hvis hestehold blev dyrere end de troede.

Man ville da ønske, at m ange voksne ville tage et tilsvarende realitetstjek på deres hestehold - det er vel ikke for ingentiong, at dyrlægerne oplever enormt mange, der ikke lige fik betalt regningen.

TS: kig i den gruppe på FB, der hedder "heste under 10.000), der er mange gode heste.

3
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg er ikke i tvivl..
Forfatter: 
Dato:  27-09-2014 09:01

Ja jeg er slet ikke i tvivl om at du og dine forældre nok skal få det til at fungere, den dag du køber hest.

Kan godt forstå du gerne selv vil være heste ejer.

Ang. det du på nuværende tidspunkt har til rådighed til indkøb, ja så ville jeg nok personligt spare lidt mere op. Prøv at lægge alle de penge til side, som du har iberegnet i bugetet til hesten og så se hvor meget du så kan spare op og find ud af, om det måske bliver alt for surt at bruge så mange penge hver måned på hest.

 

Jeg har heller ikke nogen forsikring der dækker hvis hestene bliver syge. Jeg har som du vil gøre, en konto hvor der hele tiden sættes penge ind til dyrlæge udgifter. Men nu er jeg heller ikke den type som har tænk sig at lade mine heste gennemgå meget store operationer. Så står jeg med en meget syg hest der skal indlægges og opereres og med lang tids sygdoms forløb til følge, ja så aflives den. Jeg vil hellere selv bestemme og så tage beslutningerne, den dag en hest måske bliver syg, end at jeg igen skal igennem en lang proces med forsikringssag, for at få lov at få policen udbetalt.

 

Hvis du fravælger at ha en livsforsikring/uadvendeligheds forsikring på din kommende hest, vil de penge du har sat i hesten selvfølgelig være tabt hvis den dør. Jeg har dog regnet lidt på det og skulle jeg igen ha mine forsikret, ville jeg ved at gemme pengene itedet for, kunne købe mig en ny hver tredie år.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

5
2
Svar på denne tråd
 
 Undskyld mig
Forfatter: 
Dato:  27-09-2014 22:33
Hvad har ændret sig?? Det er da det samme budget som før!!! Nu har TS blot tilført handelsundersøgelse og udstyr.

Kan virkelig ikke forstår al den kritik ( har ikke læst tidligere tråde) Synes dit budget ser fint ud ( hvor mange kan lige prale af at ligge 500 til side til dyrlæge hver måned?)

Altså da jeg var 13 14 15 år tossede vi da rundt og trænede med ungheste - legede med dem og sågar tilred dem, uden nogen erfaring!! Andet end det vi havde læst os til og lært til undervisning købte min første hest som 16 årig. Skøn olde på 6 år så vidt jeg husker. Til 12.000 kr. Alder gør ikke folk til bedre ejere.

Ja du vil have en masse udfordringer, men det har os over 30 sgu også. Vi har en erfaring som hjælper os, men vi render stadig i problemer.

Om du kan finde din drømmehest for 10.000 aner jeg ikke. Men her i jylland kan du sagtens holde hest for det budget.

Held og lykke med søgningen
1
3
Svar på denne tråd
 
 Budgettet har ændret sig....
Forfatter: 
Dato:  28-09-2014 09:17

Budgettet har ændret sig ved, at Fie siden sit første budget, får HVER måned 800 kr "til udstyr" og 600 kr til undervisning af sine forældre.

 

Dvs 1400 kr "ekstra" om måneden, oven i sit oprindelige budget - det er næsten en fordobling, og det gør at der er "buffer" for udgifterne.

 

Buffer er altid godt at have.

Hvis nu hesten om vinteren skal have ekstra foder. Hvis den skal have sko i en periode. Hvis nu at det billige opstaldningssted man har fundet, desværre ikke viser sig at være drømmestedet eller bliver lukket, så kan man flytte til et lidt dyrere sted evt i en periode ect. Og det er nu lidt sjovere at have råd til undervisning, hvis man køber en ridehest - det var der ikke råd til i første budget.

 

Så jo jeg synes personligt, at knap en fordobling af det oprindelige budget er af væsentlig betydning for at få en så god oplevelse som nybagt hesteejer som muligt.

 

Og jeps - jeg har også drønet rundt på nogle oldenborg partsheste som stod opstaldet ude på bøhlandet da jeg var ung :-) Men det var altså tilbage i 80'erne, og der er dælme sket meget indenfor hvad man tilbød hestene den gang og nu, foder, opstaldning, udstyr ect.

Den gang var det de få, som havde råd til undervisning, så hovedparten af dem som red/ejede heste som teenager i mit område/på landet, havde da bare hesten som en slags "markfræser", sprang naturspring i skoven, og havde dem stående hos den lokale bondemand i hans kostald.

Jeg havde det da sjovt ved at "tilride heste", men kvalitet og sikkerhed var i absolut 0-punkt - det gjorde jo så heller ikke noget, fordi hestene bare skulle ræses rundt på.

I dag når man som ung kommer på ridecentrene, ser veninderne få ponier og heste som kan begå sig på konkurrencebanerne via deres forældres pengereserver, ja så er drømmen om at købe en flot guldpapiret gangartsmaskine som bare er misforstået af andre der har ejet den, ja den drøm er stor.

Og der må man altså være realistisk, både mht budget for daglig brug, og hesteindkøbsbudget.

 

Så Fie har da virkelig fået lagt et bedre budget, med større buffer - og folk har givet hende nogle gode ideer til hvor hun kan finde nogle billige heste på facebook ect. Eller hvordan hun evt kan spare op imens hun leder efter hest.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Husk nu en sygeforsikring!!!
Forfatter: 
Dato:  28-09-2014 10:33

Jeg vil ikke gå ind i den diskussion, der allerede kører, men bare give mit besyv med i forhold til det seneste budget, du har offentliggjort :)
- Det lyder som om du både har forældre opbakning, samt en erfarne hesteperson med på sidelinien. Hvis det er tilfældet kan det ikke gå helt galt.. Men..

 

2-300kr til smed om måneden er meget lavt sat. Sæt den op til 500kr, så er det lidt mere realistisk.
- Jeg synes netop priserne på beskæring er steget gevalidigt de sidste par år, og det uden overhovedet at skele til hvor meget priserne for sko (2 eller 4) er steget i samme peride.

 

Gør jer selv en tjeneste og få hesten livs, uanvendeligheds og sygeforsikret.
- Det dækker ikke alt, men meget og giver dig en vis sikkerhed mod uventede dyrlægeregninger.

 

I "gamle dage" sagde man ofte at hvis man lagde udgifterne til forsikring fra til dyrlægen, så behøvede man ikke forsikringen. - - Men dyrlægepriserne er steget helt vildt de sidste 10 år, så et besøg idag kan stort set ikke gøres for under 1200kr. Dertil kommer et besøg meget sjældent alene eller uden antibiotika, medicin osv.

 

Mht. dine tanker omkring hestekøb:
- Vent med at købe til du har en opsparing på mellem 20-25000kr Du får SÅ meget mere for pengene i den prisklasse. Hvis du lægger pengene i dit budget fra om måneden går der ikke lang tid før du har sparet beløbet op ;)


- Lad være med at købe en sensitiv, uridelig/vanskelig hest, men vælg en velredet (ikke nødvendigvis med konkurrenceresultater) og trafiksikker hest med et dejligt sind, du kan få glæde af fra starten.


Det er fristende at købe en unghest, men for fanden. Det er nu, du skal nyde at have hest - iokke om et par år, hvor du også har studie og alt det andet, der stjæler din tid (og som du ENDELIIG ikke må fravælge pga. en hest).
Med andre ord køb en hest du kan få glæde af nu, og ikke først skal have en masse frustrationer for at få til at fungere...

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-09-2014 12:04

Hej Julie.

 

Jeg købte min første hest da jeg var 17 år.

 

Det bedste råd jeg kan give dig er, at det at have hest ikke forhindrer dig i at tage en uddannelse.

 

 

Mht budget synes jeg det ser fornuftigt ud, og du kan nok godt finde en sød hest/pony til 10.000 kr, den vil nok ikke have den fineste stamtavle, men det er jo heller ikke tavlen du skal ride på

 

Jeg håber du finder din drømmehest.

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej Morgan,
Forfatter: 
Dato:  28-09-2014 13:04

 

jeg er nu enig med Tenna i at budgettet ikke har ændret sig:

 

Der har været nogen som i deres gevaldige iver ikke har haft tid til at overveje om Fie og hendes forældre har tænkt over det længere, end de selv har.

 

Det "nye" budget giver dem en undskyldning for ikke at se indad og indrømme at de opfører sig som høns, så er det pludselig Fies "to" budgetters skyld og ikke deres, og de slipper for at give hende en undskyldning.

Og næste gang en lignende tråd dukker op, så SPØRGER de igen ikke når de er i tvivl og mangler informationer, men ANTAGER i stedet det værste og begynder at hakke løs.

Hvem sagde HN var blevet kedeligere?

 


(OBS: Du har endnu ikke oprettet en signatur).

4
4
Svar på denne tråd
 
 Halløjsa
Forfatter: 
Dato:  28-09-2014 14:25

Hæhæhæ 8u61 - du har ganske ret, at vi alle "antager".

 

Hvem ved om Fie's bedsteforældre har 1 million stående til en hest til Fie, som de ikke har fortalt, men vil give i gave til hendes 18 års fødselsdag ?

Hvem ved om Fie har spillet Lotto, og vundet 100.000 kr som står på en konto ?

Det kan "vi" jo lige så godt antage, som at antage hun ikke har nogle ekstra penge :-)

Så hvem "antager" mest - dig 8u61 ? Eller mig Morgan ?

 

Fakta er, at Fie's budget starter med at være på 1700 kr.

Siden da er der fundet 1400 kr ekstra, som "dukker op" efter at folk pænt har skrevet, at der manglede penge i budgettet til udstyr og undervisning.

Og man skal være svært politisk ramt eller hedde 8u61 for ikke at se at 1400 kr, oven i 1700 kr, ikke er næsten en fordobling af en budget.

 

Jeg kunne ALDRIG drømme om at give en undskyld, fordi jeg sammen med andre har været med til at give nogle gode råd mht budgetstørrelse og hvad man kan få for penge vs hest.

Tvært i mod er jeg rigtig glad for, at jeg via mine råd formentlig har været med til at Fie kan få en god start som hesteejer :-)

 

Så hvad har DU "8u61" bidraget til i denne tråd ? Og hvordan har du hjulpet Fie med at nå nærmere til hendes drøm ? Jeg ved godt hvem jeg synes burde "kigge ind ad", og hvem som "skylder nogen en undskyldning" :-) Men jeg tror næppe at du 8u61 har så megen modenhed og selvindsigt, at det kommer til at ske.

 

mvh Charlotte

5
3
Svar på denne tråd
 
 ts......
Forfatter: 
Dato:  28-09-2014 16:00

Til at begynde med, undrer det mig, at du bander som en havne-arbejder...? hvorfor ?

 

I mit univers, et dårligt signal, til omverden, tal pænt...

 

Tag det dog stille og roligt, vi lever kun 1 gang, så ro på.

 

Alt til sin tid, vi når det alle, før eller siden.

 

Nu er jeg måske nok gammel, men jeg ved at tiden tager sin tid, sådan er det, tålmodighed er nøglen til alt....

 

3
5
Svar på denne tråd
 
 Måske skulle du lære
Forfatter: 
Dato:  28-09-2014 16:43

at læse, Morgan, så kan vi tage det med regningen bagefter:

Det jeg klandrer dig for, er at tage fejl mht Tennas indlæg. Og så forklarer jeg dig hvorfor jeg mener du har taget fejl, samtidig med at jeg langer ud efter kællingerne her i tråden. Hvis du kigger på de første indlæg tror jeg også godt du kan se forskel på sprogbrug og holdninger fra de forskellige indlægsholdere.

 

Og budgettet har ikke ændret sig. Der er derimod nogle der har spurgt til poster der ikke var beskrevet tidligere, og så har de fået svar.

Det ændrer ikke noget budget, det gør bare læserne her i tråden lidt mere oplyste, noget de kunne være blevet ved at spørge inden de var begyndt at snakke Fies drømme ihjel.

 

 

Og det lidt, jeg har bidraget til, er ikke at forsøge at ødelægge Fies fremtidsplaner. Det jeg kunne bidrage med, var skrevet, men jeg tror jeg kunne have holdt mig til spørgsmålet i stedet for at "hjælpe" med ting der ikke er bedt om hjælp til.

 

Men du har da ret i der ikke er nogen her, der får en undskyldning fra mig.

 


(OBS: Du har endnu ikke oprettet en signatur).

2
5
Svar på denne tråd
 
 vajhsheve
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 10:51

Det går fremad, der står nu 14.000 på kontoen :-)

Jeg fik 3500 i løn..

8
1
Svar på denne tråd
 
 Mange gode råd og tanker
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 10:39

 

Hvor der er en vilje er der også en vej.

 

Når din beslutning om egen hest er så indgroet og gennemtænkt at du er villig til at arbejde, spare op, arbejde og spare op, non stop, så har du nok også gennemtænkt og analyseret dine ønsker, behov og din generelle situation til bunds. (incl. det at den kun er "til låns". Der kommer en dag, hvor jeres veje vil skilles.)

 

Er du en af den slags piger som glad og fro springer i røjserne for at passe sin elskede hest, uanset vejr, vind og temperaturer, så er du i sandhed en hestepige, som fortjener sit eget hestedyr.

 

Det kræver sin >hestepige< at have det drive, sommer som vinter, i sol og sne, at kunne se bort fra vejrets drillerier fordi man bare ikke kan eller vil, tilsidesætte hesten for lidt blåfrossene fingre og ditto tæer. (eller sommerens ulidelige varme og utallige insekter.)

 

Jeg tror vi er mange herinde som i et enkelt split-sekundts klasyn godt kan undre os en smule over, hvad der for en til at ofre al tid og penge på at overforkæle en hest og varte den op i hovede og r*v, men det varer også kun ét split sekundt! De bedste kys kommer jo som bekendt fra en varm mule.

 

Hold øje med markedet og gennemtænk grundigt, hvilke hest du helst vil have. Lige pludselig står den der. Det sværeste for mange hestekøbere er faktisk at være 110% afklaret mht. ens eget behov!

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ukuelighed
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 11:03

Hej Fie

 

Du har en charmerende ukuelighed jeg kun kan have respekt for :-)

Jeg tror også du har et stort hjerte...

Held og lykke med hesteprojektet og opsparingen. Som jeg vist også har skrevet tidligere tror jeg bestemt at du kan finde din drømmehest uden at den koster millioner :-)

3
0
Svar på denne tråd
 
 jeg glæder mig allerede
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 21:22

Hvor er i søde, i giver mig kampgejsten.

Da jeg forleden dag var ved at give op, for jeg kan snart ikke holde ud ikke at havde en heste mule i mit liv

Havde lige to dage hvor jeg følte at det var umuligt at få den hest, fordi der stadig er langt vej hvis jeg skal havde en hest til 20.000-25.000. Det er hårdt, og som min far siger at jeg skal holde hovedet oppe og spare op. For han vil ikke hjælpe mig hvis jeg køber en hest til 5.000-10.000 og den så er syg. Jeg skal klare mig selv. Så jeg venter spændt til der står en 20.000-25.000 på kontoen, så kan mission hest bare komme an

Et par måneder eller 3 mere, så kan jeg faktisk havde min egen første rigtige hest. Helt syrerealistisk da mine forældre altid har sagt nej. De sagde ligeledes nej til min søster i sin tid. Hun måtte vente til hun blev 18, men fik dog aldrig hest.

Men mine forældre ved at jeg virkelig vil noget med heste, og jeg er et menneske der helst skal havde heste i min hverdag, ellers fungere jeg simpelthen ikke normalt

 

Savner virkelig en jeg kan tage ned til hver dag, som Anette skriver, trods vind og vejr. En der vil få al min kærlighed.

En ven for livet, og ja vores veje skal skildes en dag igen.

Det er jeg også klar til, men den kommer forhåbentligt til at havde mange dejlige år ved mig

Er allerede begyndt at lave ynske lister hvad jeg skal havde til mit kommende kræ, og kigger nettet tomt

Jeg ved at der kommer en hest, som bliver m*g forkælet, og særdeles ikke kommer til at mangle noget som helst

4
4
Svar på denne tråd
 
 KKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 21:34

Jeg har ikke læst ovenstående, men ved at jeg altid ca. 4000 KR STÅENDE HVER MÅNED.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 15:13

Men de vil gerne betale hvis en hest til 20.000 bliver syg eller hvordan?


Hilsen Anne

3
2
Svar på denne tråd
 
 dffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 18:50

Bigwhopper : lad nu være med læse tingene negativt og sætte spørgsmål ved selv det mindste hun skriver så typisk HN ( sorry HN Men det er altså rigtigt) . Hvis man nu læser det hun skriver og tænker sig bare en lille smule! om . så Kan man nok godt regne ud at det Fie's forældre mener når de siger som de gør, er at hun ikke skal gå ud og købe en billig hest til 5-10 tusinde som man ved på forhånd er syg og dårlig bare for at få en hest hurtigt, men istedet synes han at hun skal spare mere op og så få en hest som fra starten er sund og rask . og så Håbe den ikke bliver syg men at de gerne vil dække hvis den så bliver for det er jo ikke garenteret at det bliver ved med at være rask. Forstår du ?

Det er i hvertfald højest sandsynligt det der menes men igen det er jo HN så ALT skal Forklares og man kan INTET skrive uden det bare SKAL misforståes.

 


Venlig Hilsen Leandra :)

7
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider