Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hest dør under WEG
Forfatter: 
Dato:  31-08-2014 13:45
Indsat fra nyheden Hest dør under WEG:

En britisk hest kollapsede efter et velgennemført ridt i terrænspringeningen ved WEG, og døde næsten øjeblikkeligt.

 

Kollapsede efter løbet.

Hesten Wild Lone, der var en del af det britiske military hold ved verdensmesterskaberne i Frankrig. Efter et velgennemført ren runde i terrænspringningen, kollapsede hesten pludselig og stod ikke til at redde. Den 13-årige vallak, havde afsluttet sin runde med 26.4 tidsfejl og lå på en foreløbig 25. plads.

 

Wild Lone, der blev redet af den britiske rytter Harry Meade, var netop hoppet af hesten, og kort efter faldt den om og udåndede umiddelbart efter. Det var hestens 4. firstjernede stævnedeltagelse.

 

Den sørgelige episode, er blot endnu et i rækken af flere uforklarlige dødsfald, der er forekommet indenfor militarysporten i den seneste tid.

 

Sporten ikke skyld i dødsfaldet

Meade mener dog ikke, at betingelserne for konkurrencen eller terrænet havde nogen indflydelse på hvad der skete med hesten. Han er givetvis opmærksom på den bevågenhed, som sporten har på grund af de kedelige og uforklarelige dødsfad, der er forekommet i sporten

 

"Han gav mig en fantastisk følelse og et meget behageligt ridt. Jeg er naturligvis helt knust over tabet, men vil gerne sige at jeg synes banen var god, og jeg ville blive ked af, hvis nogen drager den forkerte konklusion ved at slutte, at det er karakteren af denne sport, der har bidraget til det der skete. Han havde forud for konkurrencen, ikke mistet en eneste dags arbejde, og var så fit som nogen anden hest jeg har haft med på dette niveau, og han gav mig en virkelig god ridetur,"

 

Det er imidlertid planen, at der vil blive foretaget en obduktion af hesten efterfølgende, for at forsøge at finde dødsårsagen. Alle øvrige heste gennemførte konkurrencen i god behold.

 

Billede

 

Harry Meade og Wild Lone inden starten til terrænløbet. (forsidefoto Jane Thompson)

0
2
Svar på denne tråd
 
 Dødsfald
Forfatter: 
Dato:  31-08-2014 19:39

Det er for mig klart at distanceheste står i fare for at kollapse. Hvis en marathonløber presser sig selv for hårdt over en længere periode, vil hans hjerte også blive udsat for store anstrengelser.

En stor del af hestesporten er baseret på ekstremheder og mange heste presses til det yderste, hvad enten det er dressur eller spring. Hesten er da sten sikkert blevet redet ekstremt hårdt. BUM!


Dorthe Christensen

TLF.: 61787338

6
4
Svar på denne tråd
 
 Ærgerligt
Forfatter: 
Dato:  31-08-2014 19:55

 

Hvor er det trist og uretfærdigt - jeg kan slet ikke beskrive hvordan jeg ville have det hvis det var min hest, der gik bort på den måde. Hvil i fred Wild Lone.

 

En ting der ærger mig. Hvorfor er det, at hestemedierne kun kan skrive om military når det er de triste nyheder. Hvorfor har vi ikke hørt noget OVERHOVED om hvordan det er gået de andre ryttere? Det er på linje med paradressuren - der kan vi være heldige at få en lille notits hvis de ligger til placeringer. Ridesporten er så meget andet en alm. spring og dressur.

 

 

 

 

\\ Pernille

12
0
Svar på denne tråd
 
 Well....
Forfatter: 
Dato:  31-08-2014 21:02

Lidt ude af kontekst, men i samme kategori.

 

Det ser vidst ud til, at når man er Prinsesse Hayas kone, så kan man slippe afsted med dette her:

pbs.twimg.com/media/ BwJcnC5CcAAZBHj.jpg:large

Og vinde medaljer....

 

Her prøver de netop at undgå, at hesten kollapser....


I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Well....
Forfatter: 
Dato:  31-08-2014 21:03

Prinsesse Hayas mand*


I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE

2
0
Svar på denne tråd
 
 sørgeligt
Forfatter: 
Dato:  31-08-2014 21:34

at vi udsætter uskyldige dyr for at miste livet på den måde

2
1
Svar på denne tråd
 
 Hvis det er en
Forfatter: 
Dato:  31-08-2014 21:40

Hjerneblødning kunne det jo være sket når den stod på folden, boksen etc.

 

Har at man anlæg for det er det svært ikke at undgå.

 

Vi har bare her på hn de sidste år hørt om heste der er døde akut på fold, ved opstigning osv.

 

Problemet er bare man ikke hører om disse episoder i nyheder.

Det er kun spændende når det sker i stævne sammenhæng.

 

Hvad der er sket med denne er umuligt at sige, men det lyder meget som en hjerneblødning eller lign.

Og ja stævnet fik den måske til at briste nu. Men det kunne også være sket i næste uge mens den stod og spiste.


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

17
0
Svar på denne tråd
 
 Vi kender ikke årsagen
Forfatter: 
Dato:  01-09-2014 14:39

Jeg har været hestepasser for en hest, der døde af en brist på en aneurisme i karene omkring hjertet under et internationalt militarystævne. Hesten var i super kondition, var normalt lynhutigt nede i puls efter endt ridt, og havde kæmpe overskud til stævnerne forud for det, hvor den døde.

 

Og jeg har kendt en 30-årig kvinde som døde af en brist på en aneurisme i karene i hjernen under indkøb i Bilka. Hun var almindelig sund og fit og havde ikke anstrengt sig specielt meget under indkøbsturen.

 

Det er helt urimeligt at klandre rytteren eller sporten for noget som helst, når vi endnu ikke kender resultatet af obduktionen. Der kan være mange årsager - nogen af dem har rytteren eller sporten ingen indflydelse på.


Kh NinaSt

16
0
Svar på denne tråd
 
 For at følge
Forfatter: 
Dato:  01-09-2014 17:12

op på Ninas indlæg så fik min far en hjerneblødning mens han sad i haven og drak et glas vand.

 

Heldigvis boede han op af hospitalet, så han er her stadig den dag idag!

 


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

7
0
Svar på denne tråd
 
 Uden sammenhæng
Forfatter: 
Dato:  01-09-2014 22:08

Godt indlæg NinaSt sm jeg kun kan være enig i.

 

Jeg ved at der blev pillet (min) en hest ud under terrændelen fordi offcials mente at den ikke var fit til at fuldføre (dejligt med offiials der tør gribe ind) og der var også ryttere der trak sig - jeg ha fuld tiltro til at man også i militarysporten passer på sin hest - hvis den går på et spring pga træthed er det potentielt en selv der kan komme slemt til skade!!

 

Jeg har selv siddet på en hest der efter en frisk galop på stranden faldt om og var død kort efter - hesten var i form til opgaven og havde gået samme rute ugen før. En meget voldsom oplevelse for os der var afsted - men er siker på at hesten intet mærkede.


 

Støt Politihestens Venner!

Se www.politihesten.dk

 

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider