Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Kan det lade sig gøre ?
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 18:30

HEj alle.

Jeg skal prøve nogle heste i løbet af ferien.

Vil lige høre jer om mit buget lyder rimeligt? Og om det kan lade sig gøre ?

opstaldning: 500kr

foder 225

Smed 2-300

dyrlæge 500kr pr mdr

 

 

lyder det rimeligt eller helt ude i hampen ?

 

3
10
Svar på denne tråd
 
 Laver du sjov...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 18:36

Hej Fie

 

Du har måske bare forsøgt at lave en god joke, men hvis ikke, så nej - det lyder ikke rimeligt; faktisk er det fuldstændig umuligt at holde hest for det beløb, du angiver.

 

Der er masser af husdyr, der kan holdes for langt mindre end en hest. For eksempel en kat, kanin osv. Var det noget?

 

Pøj pøj med det.

 

Hanne

20
7
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 19:42

Hanne tal da lige pænt, se på præsentation at hun kun er 15 år?!

 

Mht. til penge så kommer det helt an på hvor i landet du bor.

 

jeg bor i nordsjælland og har fundet noget til overkommelig pris

 

opstaldning 1450 kr. foder er inkl, både kerne og wrap.

 

Smed koster mig ca 780 kr hver 6-7 uge

 

dyrlæge ja her kan man lige så godt afsætte fx 500 kr om måneden at spare op og gemme til evt. dyrlægeregninger.

 

Årlig vacine priser variere

 

årlig tandtjek ca 1500 kr

 

udstyr og dækkener ? beløb

 

Det dyre er ikke indkøb af selve hesten, men at holde hesten er dyrt.

 

pøj pøj

 


 


western,skovturs, distancerytter som rider på hesten over dem alle
nemlig selveste Whitey

Hilsen

Anja

8
4
Svar på denne tråd
 
 At holde hest
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 23:30

Hej Fie.

Dit budget for opstaldning ligger i den lave ende, og er nok ikke helt realistisk. Det er dog meget afhængigt af hvor du bor. Det bedste du kan gøre, er at kontakte/besøge diverse opstaldningssteder i nærheden af hvor du bor, og her høre til hvad det koster, og hvad der er inkluderet i opstaldningen. En løsdrift med selvpas og uden bane/ridehal og hvor man måske også hjælper til i stalden, er meget billigere end et sted hvor der er fuldpas og med adgang til ridehal m.v. Så prøv at tjekke de forskellige steder på din egn.

 

Krybbefoder og hø/wrap kan ikke gøres for 225 kr/måned. Men det er samtidigt afhængigt af, om der er adgang til græs og om det er året rundt.

 

Jeg har i mine mange år som hesteejer aldrig brugt 500 kr/md på dyrlæge, men dette kan variere enormt meget fra hest til hest, og det er en rigtig god idé at sætte 500 kr til side hver måned, så du er garderet, hvis din hest skulle være uheldig at komme ud for en større operation. Det man normalt har af faste omkostninger til dyrlægen, er til vaccination og ormekur samt evt. tandjek. Dertil kommer så de variable, hvis hesten bliver syg eller kommer til skade.

 

Jeg bruger heller ikke 300 kr/md/pr hest på smed, men ingen af mine heste bruger sko og de er ret gode til selv at slide hovene pænt. Det afhænger dog lidt af vejret og hvor meget jeg bruger dem, så det er forskelligt hvor tit de bliver beskåret. Men igen, så afhænger det meget af den enkelte hest. Og sko er dyrere, og specialsko endnu dyrere.

 

Når du har en hest i kikkerten, så spørg til hvor ofte den normalt har behov for smed, om den kræver sko/specialsko (og om det er på både for- og bagben), om den har tendens til tandspidser osv. Ved at finde ud af disse ting inden du evt. går videre med at prøve hesten, har du mulighed for at fravælge den inden, hvis den er dyr i "drift". Du kan lige så godt forsøge at finde en hest, der ikke umiddelbart kræver en masse, hvis dit budget er begrænset, fx at den går uden sko, og måske det skal være en, som er nem at fodre på (det er der også stor forskel på - spørg til de enkelte heste).

 

Så fordi det er så individuelt, så må du i gang med at researche - både opstaldningssteder og heste - før du kan lægge et realistisk budget. Og vigtigst af alt: Hvad er dine krav/behov/ønsker og hvor er din økonomiske smertegrænse. Under alle omstændigheder skal du regne med, at det nok koster mere, end du hidtil har regnet med, så fint at spørge dig lidt frem:-)

 

Held og lykke med det hele:-)

 


7
0
Svar på denne tråd
 
 Opstaldning
Forfatter: 
Dato:  18-07-2014 13:12

Hej.

 

Det er desværre urealistisk med opstaldningsprisen. Der hvor jeg red i 90'erne kunne man få en pony opstaldet i et spiltov i en stald langt ude på landet på Ærø for 500 kr. Nu skal du regne med i hvert fald 1000 kr. mere, afhængig af hvor du bor og om det er løsdrift, fuldpas eller selvpas.

Du skal mindst regne med 1500 kr. - måske er det med foder eller uden, det afhænger af stalden, men du skal fodre for mere end 225 kr. om måneden.

 

Dyrlæge lyder rimeligt, hvis det bare er "almindeligt vedligehold" såsom vaccinationer og tandrasp.

 

Smed er nok også i underkanten, afhængig af hesten. De fleste heste, jeg har redet, har haft 4 sko, som blev skiftet ud hver 2. måned til en pris af omkring 1000 kr.

 

Samtidig er der andre udgifter end de poster, som du har regnet med her. Udstyr, undervisning, forsikring og de mange uventede udgifter, som der pludselig opstår, når hesten har viklet sig ind i et hegn og har revet hele benet op eller vælger at få kolik juleaften ;)

Det er vigtigt, at du har dine forældre med henover, for en hest er en stor økonomisk beslutning. Jeg er selv 28 år og har ønsket mig en hest i over 20 år, men har endnu ikke haft råd, fordi det netop er så frygtelig dyrt, hvis det skal gøres ordentligt og man rigtigt skal have noget ud af det.

 

Heidi

5
1
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  18-07-2014 14:04

Det kommer jo helt an på hvilken hest vi taler om. Er det en shetlænder eller lignende der spiser knap så meget, og måske heller ike har behov for smed så ofte. Og har ts allerede et opstaldningssted på hånden til den pris, er det jo ikke urealistisk.

 

Er det deriomd en stor hest og ts gerne vil have ridehal osv. ja så er det urealistisk.

 

Men det kan være TS vil uddybbe så er det lidt nemmere for os andre at svare på Dog siger min erfaring mig at der hurtigt kan komme alle mulige ekstra udgifter (udstyr der går i stykker, alvorlig sygdom osv) så det skal man selvfølgelig være forberedt på. Men at spare 500 kr. op til dyrlæge hver måned lyder nu meget realistisk.

4
2
Svar på denne tråd
 
 Ijdfbvorjnfcoejnfocejndlfkcn
Forfatter: 
Dato:  26-07-2014 11:52

Hej alle. Jeg tror desværre i har misforstået mig.

Opstaldning på de 500 er med de hø og halm, det er en løsdrift m skur. Mad er krybbe foder, jeg skal give 225 for 20 kg foder.

Btw så er jeg ikke 15, fylder 17 i september.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Budgettet
Forfatter: 
Dato:  26-07-2014 18:04

Lyder meget optimistisk - går ud fra at du skal have hesten i Aarhus Syd området?

 

Hvis du har skaffet opstaldning til 500 incl hø og halm så er det jo super men umiddelbart tænker jeg at du gør klogt i at regne på hvordan dit budget ville se ud med en mere realistisk opstaldningspris. Har du råd til at betale hvad det koster hvis du ikke lige kan have hesten stående DER.. Ind i mellem sker der jo noget så man må flytte hesten og hvis hele budgettet så ramler er det måske bedre at lade være. En realistisk opstaldningspris i området er omkring 2000 incl hø og halm.

 

Jeg bider også mærke i at der ikke er undervisning med på dit budget. Undervisning kan sagtens beløbe sig til 5-600 kr/md hvis det skal være kvalificeret så det er en post der skal regnes med.

 

Det er en billig smed du har fundet dig men hvis det kun er beskæring kan det måske lade sig gøre.

 

Mine søde forældre har sponsoreret langt det meste af mit hestehold og efter 20 år tror jeg ikke det er en overdrivelse at sige at hesten har stået dem i 500.000 - og selve hesten kostede 8000 :-D


Jeg køber aldrig en travhest igen men jeg elskede hende jeg havde over alt på jorden.

 

RIP Seven - 01.04.1990-26.05.2013

 

"Nothing tastes as good as skinny feels" - Kate Moss

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  26-07-2014 18:22

Du bør nok spørge opstaldningsstedet om helt nøjagtigt hvor mange Kg hø og halm der er med i den pris?
Der kan ikke være meget overskud til opstalder med den pris...

Dit budget ligner det jeg selv kan holde hest for ved at have dem hjemme uden at regne hø/halm med - ikke opstaldet.

Husk at afsætte penge til udstyr og undervisning også.

 

Køb af hest er den billigste del af det at have hest ;-)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider