Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ryger nabo
Forfatter: 
Dato:  09-06-2014 19:12

Hej

 

Jeg bor i lejlighed, og har selvfølgelig nogle naboer. Her i den dejlige sommervarme står mine vinduer altid åbne, så jeg ikke omkommer af varme.

Men min nabo går altid uden for, for at ryge. Hendes dør er 2 meter fra mit soveværelsesvindue. Så hver gang hun står ude og pulser løs, fiser røgen lige ind i min lejlighed.

Jeg har selv været ryger, men holdte for 3 år siden. Så det er ikke fordi jeg er total antiryger, men synes bare det er lidt øv at min lejlighed skal lugte af røg, når jeg nu selv langt om længe er holdt op.

 

Jeg ved godt hun selvfølgelig har lov til at ryge når hun er udenfor. Men kan man tillade sig, på en pæn måde at bede hende om at stå et andet sted? Eller er det bare mig der er for sippet??

0
1
Svar på denne tråd
 
 Den er godt nok svær
Forfatter: 
Dato:  09-06-2014 19:43

Super sejt at du selv er stoppet med at ryge :D

 

Det er et svært dillema du står i, tror jeg.

Er du på god fod med naboen?

Hvis, så kunne du på en pæn måde sige, at røgen jo desværre kommer ind i din lejlighed.

Så er det op til hende, om hun vil tage det hensyn.

 

 

Men jeg takker dig faktisk lige, for går med tanker om at sælge gården og evt. købe en lejlighed istedet for, men da jeg ikke kan tåle røg, så bekræfter din tråd mig i, at jeg ikke skal bo så tæt på andre.

Har da tænkt tanken, at det kan være nogle af naboerne ryger...njaaa.....det generer nok ikke

Men jo.....

 

Håber hun viser hensyn til dig.


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2014 20:38

..for dit svar. Ja, hun virker sød nok. Så mon ikke hun er til at snakke med. Jeg er bare så dårlig til at konfrontere folk med sådan noget.

 

Uha bliv du på din gård hvis det er en mulighed for dig.

Røg er ikke det eneste nabo problem jeg har desværre. Jeg ville give alt, for at bo uden naboer så tæt på.

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-06-2014 21:32

Uha den er svær :(

 

Jeg har også en nabo der ryger. Han ryger så ikke udenfor, men indenfor (!). Det generer heldigvis ikke, lige undtagen når det er sommer og jeg sover med åbne vinduer. Det gør han nemlig også, og er oppe at ryge flere gange om natten, og der kommer røgen lige fluks ind af mit vindue.

Det er meget frustrerende at skulle sove med en lugt, som man finder meget ubehagelig :(

 

Jeg ved at der i mit tilfælde ikke er noget at gøre, da han jo må gøre hvad der passer ham i hans eget hjem. Heldigvis er det ikke altid han har vinduerne åbne om natten, så det er forskelligt hvor ofte jeg døjer med dette problem.

 

Om dagen har jeg taget den løsning i brug der hedder: åbn kun vinduer, der ikke er på samme side af huset som dem han åbner. Jeg kan lugte det med det samme, hvis jeg åbner et "forkert" vindue, så det lukker jeg igen og åbner nogle af de andre.

Afhængigt af hvor mange vinduer du har, fungerer dette faktisk rigtig fint :)

 

Hvis du kan leve med larm i stedet, kan du overveje at investere i en blæser-ting til at køle dig ned om natten.

 

Og så stemmer jeg også i, omkring det at blive på en gård: hvis man har en idé om, at man ikke er lejlighedsmenneske, så bør man forsøge at holde sig væk fra at bo i lejlighed :P

Jeg lever med cigaretrøg, højt fjernsyn (så jeg kan høre hvilke reklamer/programmer der kører), høj musik, råben og skrigen, smækken med døre og skabe så mine tallerkener rasler, folk der tramper i opgaven så det kan mærkes i gulvet, blive vækket om morgenen på det tidspunkt din overbo står op på frem for det tidspunkt du selv vil stå op, osv.

Kun fordi jeg studerer i en by, og ikke gider bo en milliard km fra uddannelsesstedet, da det ville være super upraktisk.

 

Jeg glæder mig til at kunne flytte i alt andet end en lejlighed

Nogle mennesker kan sagtens leve sådan! Jeg vil bare helst ikke, hvis jeg kan blive fri :P


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
1
Svar på denne tråd
 
 Til rygeren
Forfatter: 
Dato:  09-06-2014 21:47

Du kan da også bare lige sætte en lap papir op i opgangen hvor f.eks. står:

 

Tak fordi til jer der går uden for og ryger, så det ikke lugter i opgangen. Det vil være prikken over i´et hvis røgen bliver pulset så langt væk fra bygningen, at den ikke sniger sig ind ad åbne vinduer igen.

 

 

I min opgang kom der en stille og rolig meldning direkte fra udlejeren. Måske var det også en vej at gå. Det er garanteret nok med en venlig henstilling, og hvis den hænger neutralt i opgangen uden afsender (med mindre det er udlejer) og modtager, så er der no hard feelings, tror jeg.

 

Siden rygeren går uden for, har hun sikkert forståelse for at andre ikke gider hendes røg, hun gider den jo tydeligvis ikke selv

 


 

 

Medlem af Bullerklubben

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Hejsa......
Forfatter: 
Dato:  09-06-2014 22:03

Gå ud til hende en dag, hvor hun står der og ryger. Forklar "dilemmae" og spørg venligt, om det kan lade sig gøre, at hun går lidt væk fra dit vindue. Tror da, at hun gerne vil imødekomme dit ønske, hvis bare det bliver fremlagt på en pæn måde.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg levede med det...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2014 22:33

Hej.

 

Jeg havde det samme problem, hvor jeg boede før. Der havde jeg et par naboer i omkring 1-2 år, som valgte at gå udenfor at ryge. Jeg var på god fod med dem og jeg må altså indrømme, at jeg aldrig kommenterede deres rygning udenfor, selvom det var mange gange dagligt og det kom direkte op i min lejlighed. De skulle selvfølgelig også altid lige ryge tidligt om morgenen og sent om aftenen, når man lå i køjen! Det var meget belastende.

Jeg trøstede mig selv med, at det kun tager så og så lang tid at ryge en cigaret og derefter skal der lige gå lidt tid, inden røgen er ude af lejligheden (især på stille sommeraftener) og så er lugten væk igen. Jeg lærte at leve med det.

 

Min erfaring er, at man skal passe meget på med, hvad man siger til rygere. For os ikke-rygere er det virkelig belastende at skulle lugte til, især når det kommer op i vores soveværelse. Men rygeren står og nyder en cigaret på sin egen grund og det er han/hun i sin gode ret til - selvom det generer os andre. Fordi der er "kørt hetz" mod rygerne de sidste mange år, så er de meget nærtagende.
Er du modig, kan du jo prøve at konfrontere hende, men du risikerer at miste et fint naboskab...

 

Heidi

5
0
Svar på denne tråd
 
 samme problem
Forfatter: 
Dato:  09-06-2014 23:24

åh ja, det kender jeg alt til :(

 

Bor selv i en 1-værelses og har kun ET vindue. Underboen har samme slags lejlighed og altså også kun et vindue og han er STORryger, dvs, når han lufter ud, så fiser røgen direkte op og indad mit vindue.

 

Jeg kan også lugte når naboen til venstre ryger på sin altan + når underboen lidt til venstre ryger på sin terasse :(

 

Er jo nok ikke så meget at gøre ved det, så jeg skynder mig også bare at lukke vinduet når jeg kan lugte røgen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2014 09:39

Jeg ved godt at hun har alt mulig ret til at stå uden for og ryge. Jeg kan godt forstå rygerne har det svært, for vi vil ikke have dem nogen steder. Men der skal selvfølgelig være plasd til dem. Det er bare et spørgsmål om 2 skridt, så er hun rundt om hushjørnet, hvor der vel og mærket ingen vinduer er.

 

Jeg bor i en sidegade til gågaden, så den ene side er ud til en vej, hvor der går folk forbi konstant. Vinduet på den side står også altid på klem, men der kan ikke komme ret meget luft ind. Jeg har i øvrigt også altid rullet mine gardiner for på den side, da jeg ikke har lyst til at føle mig som en abe i et bur med alle de mennesker der går forbi og kigger.

Min lejlighed er meget lille, så har kun 3 vinduer. Og de to andre er ud mod rygeren.

 

Jeg hader at være den sure nabo der klager. Har kun brokket mig over en ting mens jeg har boet her i 4 år. Det var et par unger på 9-10 år som pludselig stod med næserne trykket op af mit vindue og gloede ind. Det blev jeg gal over og brokkede mig til moren.

Ellers finder jeg mig i en del. Klager aldrig over mine naboer, ud over den ene gang.

 

Men det kan da godt være, at jeg på en pæn måde skal prøve at sige til hende, at hendes røg ender i mit soveværelse og resten af lejligheden hver gang hun står og ryger.

Ville bare lige høre om det var mig der var fuldstændig vanvittig og sippet, inden jeg gik ud for at sige noget til hende.

0
0
Svar på denne tråd
 
 oigoiwng
Forfatter: 
Dato:  10-06-2014 14:04

Som ryger tænkte jeg at jeg lige ville komme med mit indspark.

 

Jeg har overhovedet ikke spor imod, at folk stille og roligt spørger om jeg vil flytte mig lidt, hvis jeg kommer til at stå så det generer nogen. Det er jo ikke altid jeg selv lægger mræke til det. Men det kommer lidt an på hvordan folk taler til mig.

 

Hvis jeg står udenfor, og en sur person kommer og spørger, om jeg ikke kan flytte mig fordi de får røgen ind ad vindue, og det er også bare røv irriterende, så er det faktisk lige før jeg ikke gider. Jeg står udenfor hvor jeg har lov til at være. Så tal pænt til mig.

 

Men hvis folk kommer og stille og roligt spørger, om jeg måske kunne flytte et par meter til højre fordi de får røg ind ad vinduet, og bagefter siger tak, jamen så gør jeg det altså gerne.

 

Jeg vil jo som ryger ikke genere andre på min egen bekostning. Nu kan det selvfølgelig være at jeg bare er en af de flinke rygere derude, men altså ..

 

Bare tal pænt til hende, så tror jeg da ikke hun har noget imod det..

10
0
Svar på denne tråd
 
 rygeri
Forfatter: 
Dato:  10-06-2014 17:12

jeg forstår godt dilemmaet, og tænker at hvis det ikke er en alten til en lejlighed på 5. sal hun står på og det derfor ikke er et stort problem at flytte sig, så kan jeg ikke forestille at hun ikke vil gøre det.

 

men forhold til det ovenstående så er jeg selv ryger og bor så helt på 5. (ingen overboer) og hvis mit rygning generer nogen s ville jeg blive ærgerlig over det og forstå dem, men min altan er ikke ret stor og der er ret langt ned fra 5. sal .. så der er jeg nok ikke den mest hensynsfulde ryger :P


..

A daydream believer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er lidt skægt ikke
Forfatter: 
Dato:  10-06-2014 17:22

Jeg er også selv exryger... Og Gud hvor er vi blevet sippet nu til dags (mig selv inklusiv) der var en gang vi gladelig røg indendøre og skar os til tider igennemmet rummet fordi der var så mange rygere... Nu til dags kan vi reagere over nogen ryger udenfor (og det gælder også mig selv)

 

nå det var ikke et råd, det var blot en tanke ... Vi er sgu blevet lidt sippet..

0
3
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-06-2014 17:45

Synes ikke folk er sippede, men er blevet mere bevidste.

 

Nikotin og tilsætningsstoffer i cigaretter er giftstoffer og så stinker det.

 

Tænker at din nabo ikke vil ryge inde hos sig selv af samme årsag, så hun er da nok til at snakke med.

 

For min skyld må folk ryge lige så meget de vil, bare de ikke blander mig ind i det.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

5
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  10-06-2014 17:49

Spørg på en pæn og ordentlig måde om det er muligt hun går rundt om hjørnet og ryger, da røgen kommer ind i din lejlighed når hun står der tæt på.


Du kan jo fortælle (hvis ikke hun ved det), at du ikke selv ryger.

Min tidl. nabo røg ofte på sit badeværelse, som var lige op af vores. Røgen kom direkte ind af vinduet. Jeg spurgte hende pænt en dag jeg tilfældigt mødte hende, om ikke hun var sød at åbne vinduet til den anden side når hun røg, for røgen kom ind til os uanset hvilket vindue vi havde åbent.

 

Hun blev meget oprevet, men kunne godt se det fra min synsvinkel efter et par dage..


- Annecathrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 luk dør og vindue
Forfatter: 
Dato:  12-06-2014 12:57

Hun står vel ikke og ryger uafbrudt???

Skal der ikke være plads til lidt medmenneskelighed??

Skal alting være så fandens politisk korrekt??

 

Få dog et liv,hold dig væk fra røgen,og gå en tur i den friske luft,imens andre dyrker deres måske usunde last.

 

PS jeg er ikke ryger og har aldrig røget,men igennem mit liv har jeg mødt mange sjove mennessker,og de har hovedsagligt været rygere,så hvad med at se lidt lyst på det.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

3
14
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-06-2014 20:00

Den gamle smed: Hvad var dog det for et svar at komme med.

Hun går sgu da ud fordi hun ikke selv gider røgen i hendes egen lejlighed, hvorfor i al verden skal jeg så belemres med den i mit soveværelse. Mine vinduer står altså åbne her om sommeren, ellers kan jeg da ikke holde ud at være her.

Jeg har da ikke på noget tidspunkt sagt at jeg har noget i mod rygere. Det eneste jeg har noget imod er røg i min lejlighed, når jeg nu selv langt om længe er ikke ryger.

7
1
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  13-06-2014 18:59

Jeg har haft samme udfordring med mine underboere. Først luftede de ikke ud, og da det er et gammelt hus, trak røgen op i min lejlighed. Jeg bad dem pænt om at huske at lufte ud, mens de røg. Det gør de så nu - deres stue er lige under mit soveværelse, så røgen trækker uheldigvis den vej ind.

Skulle jeg IGEN gå ned og påtale deres dårlige last?

Jeg har valgt at bevare et godt naboskab - jeg lukker mine vinduer, den korte tid de er om at ryge.

Jeg tænkte lidt, hvis det nu havde været omvendt, hvordan jeg så selv ville have reageret - nok ikke så samarbejdsvilligt, må jeg indrømme;-)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider