Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Bigballer i ridehus
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 17:05

Er jeg sart ??

Jeg har en bekendt hvis datter får undervisning et privat ejet sted som ikke er medlem af DRF (og dermed underlagt nogle sikkerhedsregler). Nu har jeg igen set billeder på Facebook hvor pigerne rider rundt i et dejligt stort ridehus - men nede i den ene ende står der bigballer stablet til loftet. Jeg har talt 7 baller i bredden og 5 i højden, ca. 29 i alt.

Der intet net/gitter der holder dem på plads, og jeg ville aldrig nogensinde lade mit barn ride i sådan en hal. Jeg ved godt at 500 kg balle ikke bare lige vælter, men det KAN ske og måske hvis en panisk hest styrter ind i dem ...

Måske er jeg hys ... jeg synes bare det er dybt uansvarligt fra stedets side.
Hvad siger I ?

1
1
Svar på denne tråd
 
 Tra la la lalalulalej
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 17:33

Sådan er det mange steder.

Tvivler på der sker noget som helst :) og hesten skal virkelig tromle ind i dem for at vælte dem, og det har jeg alligevel ikke hørt om/mødt nogle heste der gør :)

 

Jeg vil ikke sige du er sippet, men jeg ville hellere ikke være nervøs, medmindre nogle var igang med at flytte rundt på dem mens rytterne rider :)


Mor til en smuk dreng, 28.08.2012

 

venter endnu en dreng, termin: 07.08.2014.

 

Savner min prinssesse hver dag :'( i hjertet gemt men aldrig glemt, Daphne 07-10

3
0
Svar på denne tråd
 
 uforsvarligt
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 18:34

Jeg synes også det lyder helt uforsvarligt. Det er livsfarligt hvis møget vælter.

1
0
Svar på denne tråd
 
 opmærksom
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 19:31

jeg vil sige er de stablet korrekt på et forholdsvis plan underlag så er der ingen stor grund til bekymring, så længe der ikke rodes for meget rundt med dem, og jeg ville forvente at blev der flyttet på dem/taget af dem, bliver dette gjort når der ingen andre er i ridehuset, og så forventer jeg at ejeren holder et vågent øje med dem og sikre at de står stabilt.

 

Er de stablet korrekt kan de godt tåle at en hest drøner ind i dem, eller at en rytter flyver ind i dem, men igen det er alt sammen afhængigt af at de er stablet korrekt.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag og 2 års hoppeplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 stop det eller stop ridning
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 08:31

Ja, det er mit helt klare signal. Har én i familien, der har brækket nakken og ny er dybt invalid efter en balle faldt på nakken af ham.

 

Derudover husker vi vel alle sagen om søstrene Julie, Michelle og Barbara ved Hee, der fik baller ned over sig og efterfølgende alle døde af deres kvæstelser.

 

Jeg har mulighed for at komme i hal ved siden af min opstalding - men jeg gør det ikke pga. stablede halmballer og ingen barriere. Der er stor risiko for, at der kan ske noget, så ballerne kan blive ustabile eller man får et knæ i et af spærene.

 

Selvom vi har sagt noget flere gange, bliver det ikke ændret. Så derfor rider vi ikke i hallen mere.

 

Jeg ville ikke sætte mit liv og lemmer på spil - og i særdeleshed ikke sætte mine børns liv og lemmer på spil.

 

Skal der endelig være halm i hallen, så skal de stables så de står låst eller de skal sikres.

 

Bare min holdning.

 

Mvh

Tina

4
0
Svar på denne tråd
 
 Brandfare
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 10:28

 

Jeg syntes besetmt ikke du er hys, i den forbindelse!

 

 

Jeg husker også med gru den tragiske ulykke med 3 døde børn og en mor som efterfølgende dødede af sorg. .

 

 

Nu er der så ikke kun vægten men også "brændværdien" som er et problem. For nogle år siden var der en rideklub som af brandmyndighederne fik påbud om at fjerne halmballerne.

 

 

Det kunne være interessant at få det undersøgt, siden det er så almindeligt!?!

 

Noget andet er at man ikke kan forvente at de altid sættes forsvarligt op.

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stablet korrekt
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 21:48

Jeg er enig med Mie/mkc, er de stablet korrekt så er det ganske ufarligt, men bliver der IKKE stablet korrekt, så skal der ikke så meget til for at de vælter.

 

Jeg har redet i flere ridehuse hvor der har stået baller i enden uden problemer.

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  26-04-2014 10:06

Jeg er den der sørger for halm/hø flyttes rundt her i huset så jeg har nogen erfaring med sådan nogen halmstakke.
Hvis ballerne er stakket ligesom mursten i et hus så skal der rigtigt meget til at de vælter. I praksis er det så kun den øverste balle der ligger løst. Alle de baller der ligger under det øverste lag vil være låst af vægten ovenfra så selv en stor traktor ville have svært ved at flytte med dem...

Er de derimod stakket lige op så man har en masse "tårne" af baller der står op ad hinanden så er stakken ikke nær så stabil.

Vi har haft lånt en del af vores ridehus ud til halmoplag og jeg har insisteret på at hvis de bliver stakket mere end tre højt så skulle de stables så de var låst! At stable dem højere end det syntes jeg er helt uforsvarligt uanset om der kommer folk eller ej i nærheden af stakken... Man ved jo aldrig og så meget arbejde er der altså ikke i at ligge halmen rigtigt op.

Der er flere måder at gøre det rigtigt på - det her mener jeg også er en forsvalig metode hvor det øverste lag låser de underliggende selvom de er stablet i "tårne".

 

Billede

 


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

5
0
Svar på denne tråd
 
 Låste baller
Forfatter: 
Dato:  28-04-2014 09:23

Ja - det er som Jens beskriver det, når jeg i tidligere opslag skriver at ballerne skal være stablet, så de er låst.

 

Det skal man så også huske, hvis man begynder at tage af ballerne.

 

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-04-2014 17:39

Jeg har sådan en lyst til at smide billeder op af min bekymring, men da det ikke er mine billeder, vil jeg ikke gøre det.


Ballerne er uden tvivl stablet i én række, og på det højeste sted, er der 5 baller ovenpå hinanden. I den ene side "hænger" der et par baller, det ser ud som om at de er ved at vælte ned.

 

Min bekendte siger at hun har snakket med ridelæreren om det, og er blevet forsikret om at der ikke kan ske noget. Håber ikke at det ender med at "ups - det skete alligevel!" .....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du er ikke sart
Forfatter: 
Dato:  28-04-2014 20:52

Der er en reel risiko for væltning af dårligt stablede baller, især hvis de ikke er sat i forbandt og det hører slet ikke hjemme i en ridehal eller andre steder hvor der er fritidsaktiviteter for børn.

 

Desværre har en ridelærer næppe den fornødne indsigt til at kunne foretage en vurdering af risikoen og de tragiske sager med de 3 piger der blev klemt under væltede baller og med pigen der kom af dage på en ridelejr, er begge frygteligte eksempler på hvad der kan ske, når man tager for let på sikkerheden.

 

Gør ejeren af stedet opmærksom på problemet og bed ham om at tage affære asap. Sker der intet kan man kontakte arbejdstilsynet. De rykker med sikkerhed ud hurtigt, når der er tale om en arbejdsplads (ridelærerens) og kan udstede påbud. Det har i den forbindelse ingen betydning om stedet er medlem af DRF, da det skal være sikkert at færdes og arbejde dér uanset


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

2
0
Svar på denne tråd
 
 Det ER farligt
Forfatter: 
Dato:  28-04-2014 22:00

det ved jeg for jeg har nemlig ligget under sådan en stak..

 

For mange år siden havde jeg staldvagt sammen med en anden pige i den stald hvor jeg havde hesten stående..

 

Vi havde sammen prøvet at vælte en stor stak halmballer desværre uden held og vi var derfor blevet enige om at vi måtte vente til stedets "altmuligmand" vågnede (det var en søndag morgen) og så få ham til at hjælpe..

 

Jeg gik over i laden for at tage noget af det løse halm der lå på gulvet så vi kunne komme lidt videre.. Jeg husker at jeg hørte den knitrende lyd fra halmen og nåede at tænke f#ck!! og i næste sekund blev jeg hamret i jorden med en ubeskrivelig kraft..

 

Halmballerne var faldet så den øverste faktisk landede foran mig og den tog lidt fra for de næste to, der landede på skrå så der blev dannet hulrum - mirakuløst nok lige der hvor jeg havde mit hoved som så undgik at blive mast. Min venstre arm lå ubehjælpeligt fast og jeg havde en halmballe, der lå og trykkede i lænden og maste mig ned mod gulvet.. Mine luftveje var så fyldt med støv at jeg ikke kunne skrige, og jeg aner ikke, hvor længe jeg har ligget der før hende, som jeg havde vagten sammen med kom over for at se, hvor jeg blev af..

 

Needless to say så gik tingene selvfølgelig ret stærkt herfra.. Jeg blev gravet fri og kunne heldigvis bevæge både arme og ben, men jeg blev ukontaktbar. Der kom en ambulance, jeg fik halskrave, iltmaske og isoleringstæppe på og udrykning på skadestuen.. Neurokirurgisk afdeling blev sat i alarmberedskab, hvis nu jeg havde skader på rygsøjlen og i det hele taget fik jeg ordentlig vækket dem alle sammen på sådan en søvning søndag formiddag..

 

En eller anden holdt hånden over mig den dag for jeg slap fra mødet med 8 bigballer med en meget hævet næse og et par trykkede ribben men jeg sov uden dyne i næsten et halvt år fordi jeg ikke kunne klare følelsen af at have noget over mig og jeg dækker mig stadig instinktivt hvis noget falder ned oven fra..

 

Jeg synes helt bestemt ikke at du er pjattet og der er efterhånden flere eksempler på hvor galt det kan gå så man skal tage det med halmballerne alvorligt!!


Jeg køber aldrig en travhest igen men jeg elskede hende jeg havde over alt på jorden.

 

RIP Seven - 01.04.1990-26.05.2013

 

"Nothing tastes as good as skinny feels" - Kate Moss

3
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  28-04-2014 22:26

Det er ikke fodi at jeg som sådan er typen der tilkalder arbejdstilsynet i tide og utide. Men reglerne gælder fuldt ud i private hjem ligesom på enhver arbejdsplads idag. Så hvis der er nogen der er udenfor pedagogisk rækkevidde så har de altså en mulighed for at man kan ringe og "stikke" folk anonymt hvis det er det man vil.
Nogen gange hjælper det at der kommer en og indskærper sund fornuft fra officiel side :-)

 

Arbejdstilsynet har adskellige sager hvert år og skriver bla. HER om sikkerhed ved bigballer.
Du kan evt. starte med at printe DENNE VEJLEDNING ud og aflevere. Det kunne jo være uveidenhed der var årsagen...


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider